يكشنبه ۷ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۰ - Jun 27, 2004
وزير نفت اعلام كرد
افزايش يك درصدي ذخاير گاز كشور
گروه اقتصادي: با اعلام محل دقيق و ميزان ذخاير گازي ميدان جديد كشف شده در لاوان، كل ذخاير گازي كشور ۲۰۰ ميليارد مترمكعب افزايش مي يابد.
درحال حاضر كل ذخاير قابل استحصال كشور براساس آخرين آمارهاي منتشرشده در سال ۸۱ معادل ۷۵/۲۶ تريليون مترمكعب است و با كشف اين مخزن، اين ميزان به ۹۵/۲۷ تريليون افزايش و ذخاير گازي كشور حدود ۷/۰ درصد افزايش مي يابد.
بيژن زنگنه وزير نفت هفته گذشته خبر شناسايي اين مخزن را اعلام كرده بود ولي به جزئيات آن اشاره اي نكرد.
اوايل هفته جاري يكي از معاونان شركت ملي نفت جزئيات بيشتري از اين ميدان گازي را اعلام كرد.
محمد سزاوار كشاورز معاون فني اكتشاف شركت ملي نفت در گفت وگو با خبرگزاري فارس محل اين ميدان را لاوان و ذخاير درجاي آن را ۷ تريليون فوت مكعب كه معادل ۲۰۰ ميليارد مترمكعب است اعلام كرد.
به گفته وي اين ميدان پيش از انقلاب شناخته شده بود ولي چاه اكتشافي آن نيمه كاره رها شده بود.
به گفته وي از دو سال پيش شركت ملي نفت عمليات حفاري چاه، اول لاوان را آغاز كرد و چاه دوم نيز درپي آن حفر شد و برآوردهاي اوليه از وجود ۲۰۰ ميليارد مترمكعب گاز در اين ميدان حكايت دارد.
درحال حاضر اين ميدان براي توسعه آماده مي شود.
در اين زمينه دكتر نرسي قربان كارشناس مسائل نفت و گاز به خبرنگار ما گفت: باتوجه به اطلاعات اوليه انتشار يافته از اين ميدان مي توان روزانه حدود ۲۰ ميليون مترمعكب گاز از اين ميدان برداشت كرد كه باتوجه به نزديكي اين ميدان به مناطق آزاد قشم و كيش مي تواند به يك فرصت براي سرمايه گذاري صنعتي به ويژه صنايع گازبر و پتروشيمي در اين مناطق
تبديل شود.

تا پايان سال جاري
۵ ميليارد دلار به صندوق ذخيره ارزي افزوده مي شود
گروه اقتصادي: از زمان تاسيس حساب ذخيره ارزي جايگاه اين حساب هر سال در اقتصاد كشور از اهميت بيشتري برخورد مي شود و اعتبار كشور در مراجع بين المللي افزايش يافته است.
در همين زمينه بايزيد مردوخي دبير هيات ا مناي اين حساب تاكيد كرد، افزايش موجودي حساب ذخيره ارزي و روان سازي اعطاي تسهيلات از اين حساب به بخش خصوصي نرخ رشد اقتصادي كشور در سال جاري را افزايش مي دهد.وي در گفتگو با واحد مركزي  خبر افزود: پيش بيني  مي شود تا پايان  امسال  حدود ۵ ميليارد دلاربه  موجودي  حساب  ذخيره  ارزي  اضافه  شود.
دبير هيات   امناي  حساب  ذخيره  ارزي  موجودي  اين  حساب  را در ابتداي خرداد امسال  ۷ ميليارد و ۶۶۴ ميليون  دلار ذكر كرد و افزود تاكنون۰۰ ۸ طرح  بخش  خصوصي  با بانك  هاي  عامل  ، قرارداد اخذ وام  به  ميزان  ۴ميليارد و ۶۵۰ ميليون  دلار امضا كرده اند.
مردوخي  با اشاره  به  اينكه  براساس  آخرين  تصميم  هيات  امناي  حساب ذخيره  ارزي  بخش  قند و شكر از اولويت  استفاده  از تسهيلات  اين  حساب  درسال  ۸۳ برخوردار شده  است  گفت : پيش  از اين  نيز صنايع  نساجي، كشتي سازي، سيمان  و خريد هواپيما از اولويت  استفاده  از وام  حساب  ذخيره  ارزي  برخوردار شده اند.
وي  افزود: براي روان سازي  اعطاي  تسهيلات  به  بخش  خصوصي  امسال  حساب  جداگانه اي  براي  اين  بخش  ايجاد مي شود و ۵۰ درصد منابع  حساب  ذخيره ارزي  به  اين  حساب  واريز مي شود.
دبير هيات  امناي  حساب  ذخيره  ارزي  به  كاهش  نرخ  سود تسهيلات  اعطايي  از۵/ ۷ درصد به  حداكثر ۵ درصد اشاره  كرد و گفت:  نرخ  سود فعلي  براي  ايجادانگيزه  سرمايه گذاري  بسيار مناسب  است . بنابر مصوبه  هيات  امناي  حساب  ذخيره  ارزي  طرح هاي  خدماتي  نظير: گردشگري  در صورتي كه  داراي  توجيه  اقتصادي  باشند مي توانند از تسهيلات  اين  حساب  استفاده  كنند.

وزير نفت پس از بازگشت از تركيه:
مذاكرات دو كشور ادامه دارد
گروه اقتصادي: بيژن زنگنه، وزير نفت كشورمان با هدف حل مشكل دامنه دار صدور گاز ايران به تركيه روز جمعه سفر كوتاه به اين كشور انجام داد. وي پس از بازگشت به تهران در مصاحبه اي اعلام كرد: مذاكرات شركت ملي صادرات گاز و شركت بوتاش تركيه در اين زمينه ادامه دارد.
وزير نفت خواسته طرف ترك را تخفيف در قيمت مصوب صادرات گاز ايران اعلام كرد و افزود: در مذاكرات انجام شده مسئله انتقال گاز ايران به اروپا از طريق تركيه بررسي شد.
در صورت توافق ايران و تركيه براي كاهش قيمت، اين دومين تجديد نظر در قيمت گاز صادراتي ايران به تركيه از ابتداي اجرايي شدن صادرات در سال ۲۰۰۲ است. مقام هاي تركيه به دلايل مختلف از جمله تعدد منابع تأمين گاز در اطراف اين كشور و رقابت صادركنندگان و همچنين نيازمندي ايران به خاك اين كشور براي صادرات گاز به اروپا، شرايط را براي فشار بر ايران جهت كاهش قيمت فراهم ديده اند. به نظر مي رسد مقاومت مقام هاي وزارت نفت در برابر خواسته ترك ها رو به پايان است و علي رغم وعده هاي فراوان در مسئله تجديدنظر نخست مبني بر تثبيت قيمت گاز صادراتي، آنها مجبور به اعطاي امتيازاتي بشود. براساس توافقات ابتدايي انجام شده براي صادرات گاز، ايران متعهد به واردات كالا از تركيه در مقابل صادرات گاز و در نتيجه توازن تراز تجاري دو كشور شده كه ظاهرا اين شرايط ايجاد نشده و مقام هاي تركيه را نگران ساخته است. تا پيش از صادرات گاز ايران به تركيه، تراز تجاري دو كشور با فاصله زياد به سود تركيه بود.

گفت وگوي امروز
عدم تمايل دولت براي تمديد برنامه سوم
گروه اقتصادي: لايحه برنامه چهارم در مجلس هفتم در حال بررسي است و برخي از احتمال پس گرفتن اين لايحه توسط دولت سخن گفته اند.
در اين باره با محمد كردبچه مدير كل دفتر برنامه ريزي واقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور گفت و گو كرده ايم.
***
* ارزيابي شما از ارسال لايحه برنامه چهارم به مجلس هفتم چيست؟
- تعصب خاصي نسبت به مجلس ششم يا هفتم نداريم و اظهار نگراني رئيس جمهوري نيز كه در مجمع عنوان شد ناشي از اين امر بود كه ممكن است در صورت به هم خوردن چارچوپ برنامه چهارم هنگام بررسي در مجلس هفتم، تغييراتي اعمال شود كه منجر گردد تا دولت از اهدافي كه در برنامه داشته دور شده و با مشكل مواجه شود چون دولت مجري برنامه است در صورتي كه برنامه تصويب شده با اهداف دولت مغاير باشد در هنگام اجرا با مشكل مواجه خواهد شد. بررسي و رفع ايرادات و ابهامات مورد نظر شوراي نگهبان در مجلس هفتم هيچ تغيير اساسي در برنامه چهارم ايجاد نخواهد كرد مگر اينكه براي برطرف كردن اين ايرادات بخواهند چيز جديدي اضافه كنند كه مغاير اهداف برنامه باشد و براساس آيين نامه مجلس نيز نمي توان در اين مرحله تغيير اساسي در برنامه چهارم اعمال كرد.از نظر زماني نيز چون معمولاًًً رئيس جمهور بخشنامه بودجه را در مهر ماه ابلاغ مي كنند اگر اين بررسي تا مهرماه صورت گيرد مي توانيم از نتايج برنامه براي تنظيم لايحه بودجه سال ۸۴ استفاده كنيم.
* تمديد برنامه سوم تا چه حد امكان پذير است؟
- برنامه سوم اهداف خاص خود را دنبال مي كرد و برنامه چهارم در قالب چشم انداز ۲۰ ساله تدوين شده است. نمي گوييم برنامه سوم بد بوده بلكه حتي از برخي احكام اين برنامه در برنامه چهارم نيز استفاده شده اما با توجه به اهداف كلي برنامه سوم و چهارم، از آنجا كه برنامه چهارم در قالب ابلاغ چشم انداز ۲۰ ساله توسط مقام معظم رهبري تدوين شده، متفاوت با برنامه سوم است.با توجه به اهداف چشم انداز ۲۰ ساله ناگزير هستيم تا به رويكرد هاي جديدي توجه داشته باشيم وبرنامه چهارم با توجه به اين رويكردها تهيه شده است ، تمديد برنامه سوم به معناي ادامه روند موجود است واگر قرار باشد اين برنامه تمديد شود دليل براي تدوين سند چشم انداز وجود نخواهد داشت.هيچ پيشنهاد يا درخواستي از سوي دولت مبني برتمديد برنامه سوم مطرح نشده است.
* بازپس گرفتن لايحه برنامه توسط دولت در چه شرايطي و تا چه حد عملي است؟
- اگر اين تغييرات با شاكله و اهداف اصلي برنامه لطمه نزند مشكلي وجود ندارد اما در صورت اعمال تغييرات اساسي جداي از بحث خوب يا بد بودن اين تغييرات، اهداف مد نظر دولت تأمين نخواهد شد. براساس آيين نامه داخلي مجلس در صورتي كه دولت بخواهد لايحه برنامه چهارم را باز پس بگيرد اين امر نيازمند مصوبه مجلس خواهد بود و پس از درخواست دولت و بررسي و تصويب آن در مجلس اين امكان وجود نخواهد داشت.
* دولت چه اقداماتي براي بررسي و رفع هر چه سريعتر ايرادات و ابهامهاي شوراي نگهبان در مجلس انجام داده است؟
- پاسخ مجموع ايرادهاي شوراي نگهبان را در قالب پيشنهادهاي سازمان مديريت و برنامه ريزي براي رفع ابهامها و تأمين نظر شوراي نگهبان آماده كرده ايم و براي هر كدام از اين ايرادها، پيشنهادي مبني بر چگونگي مرتفع شدن آن را مطرح كرده ايم. همچنين نمايندگان دولت آماده هستند تا اگر مجلس وقت بگذارد در طول ۲۴ ساعت توضيحات مجلس را بشنوند. به شرط اينكه در مهلت مقرر كار بررسي لايحه به انجام رسيده و شاكله آن به هم نريزد، حاضر هستيم تا هر كاري كه از ما ساخته است انجام دهيم.
هنوز مجلس براي بررسي اين ايرادات از دولت دعوت نكرده است و در صورتي كه مجلس بخواهد آماده هستيم تا پيشنهادهايمان را براي رفع ابهامها و ايرادات شوراي نگهبان ارائه دهيم.

وزير امور اقتصادي و دارايي:
استقراض دولت از سيستم بانكي ممنوع شده است
گروه اقتصادي: در حالي كه يك هفته از ديدار كارشناسان صندوق بين المللي پول با مسئولان اقتصادي كشور مي گذرد، ديروز وزارت اقتصاد خبر ديدار سيدصفدر حسيني با اين كارشناسان را از طريق نمابر براي رسانه هاي كشور مخابره كرد.
به گزارش خبرنگار ما وزير امور اقتصادي و دارايي در اين ديدار با اشاره به تداوم اصلاحات اقتصادي در ايران گفت: رشد اقتصادي ۶/۷ درصدي از دستاوردهاي عمده دولت است.وي با بيان ضرورت انتقال از يك سيستم بسته و متكي به درآمدهاي نفتي به يك اقتصادي باز، دانايي محور و پويا خاطرنشان كرد: دولت تلاش كرد تا در تعامل فعال با اقتصاد جهاني اصلاحاتي را در ساختار اقتصاد كشور اجرا كند.
وي افزود: دولت درصدد است با اتخاذ سياست هاي جدي انضباط مالي را به ويژه در بخش بودجه اعمال كند و به همين منظور استقراض از سيستم بانكي و به ويژه بانك مركزي ممنوع اعلام شده است.
صفدر حسيني پيش بيني كرد كه بخش عمده اي از اهداف مالياتي موردنظر در بودجه تأمين شود.
وي گفت: وزارت امور اقتصادي و دارايي آماده است در جهت كنترل تورم با بانك مركزي همكاري كند.
بنابراين گزارش رئيس هيأت كارشناسي صندوق بين المللي پول در اين ديدار ضمن تأييد دستاوردهاي اقتصادي ايران گفت: صندوق آماده است تجارب كارشناسي خود را در اختيار ايران قرار دهد.

لايحه اصلاح مقررات بازنشستگي به مجلس مي رود
گروه اقتصادي: در صورت موافقت مجلس شوراي اسلامي، يك تبصره به ماده ۷ قانون مقررات بازنشستگي و وظيفه قانون استخدام كشوري مصوب ۱۳۶۸، اضافه مي شود. به نوشته نشريه «برنامه» براساس اين تبصره، مستخدمان مشمول صندوق تأمين اجتماعي، مطابق ضوابط مندرج در ماده ۷، اقدام و موسسات و شركت هاي دولتي موظفند ۵/۲۲ درصد حق بيمه يا كسور بازنشستگي موضوع ماده مذكور به علاوه ۹ درصد بابت سهم درمان را بابت اين گروه، از تاريخ تصويب اين قانون همه ماهه كسر و به حساب سازمان تأمين اجتماعي واريز كنند.
گفتني است، چنانچه در آينده تغيير در نرخ هاي مزبور صورت گيرد، شامل مشمولان اين تبصره نيز خواهد بود.
همچنين، لايحه مذكور در تاريخ ۲۶ خردادماه سال جاري از طرف رئيس جمهور به مجلس شوراي اسلامي ارسال شده است.

كميسيون تلفيق بررسي برنامه چهارم را از امروز آغاز مي كند
از امروز كميسيون تلفيق برنامه چهارم كار بررسي اين لايحه را آغاز مي كند.
ديروز اصغر گرانمايه نايب رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي گفت: كميسيون تلفيق از ۲۳ عضو كميسيون هاي مختلف مجلس تشكيل مي شود.
وي افزود: مجلس شوراي اسلامي تا شهريور ماه فرصت دارد تا كار بررسي برنامه چهارم را خاتمه دهد تا براساس آن دولت بخشنامه بودجه سال ۸۴ را به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ كند. وي تأكيد كرد بررسي برنامه در اولويت  كاري مجلس شوراي اسلامي قرار دارد.

بانك مشترك ايران و بحرين با سرمايه ۱۰۰ ميليون دلار تأسيس شد
بانكهاي صادرات و ملي ايران با بانك الاهلي متحد بحرين يك بانك مشترك با سرمايه اوليه ۱۰۰ ميليون دلار تأسيس كرده اند.
به گزارش خبرگزاري فارس، حميدبرهاني مديرمنطقه اي بانك صادرات در امارات در گفت و گو با روزنامه گلف نيوز چاپ امارات متحده عربي افزود: شعبه اصلي اين بانك در بحرين است و هر يك از اين سه بانك، يك سوم سرمايه اوليه را تأمين مي كنند.

چالش خودرو افزايش توليد يا كاهش قيمت
گروه اقتصادي: درحالي كه وزير صنايع در تازه ترين اظهارات خود تقاضاي بازار خودرو در ايران را ۵/۱ ميليون دستگاه اعلام كرده است و در سال جاري توليد خودرو كشور به حداكثر ۹۰۰ هزار دستگاه مي رسد و كسري عرضه وجود دارد، مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو اعلام كرد، اگر قيمت خودرو از محدوده معين كاهش يابد توليد را كاهش مي دهيم.
اين درحالي است كه اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن در مراسم افتتاح نمايشگاه خودرو در گفت وگو با خبرنگاران با تاكيد بر ضرورت كاهش قيمت ها اعلام كرد كه ديگر خودرو شخصي يك كالاي سرمايه اي نيست و خريداران نبايد انتظار داشته باشند، پس از خريد خودرو نو و استفاده از آن پول بيشتري هنگام فروش آن دريافت كنند.
وزير صنايع در اظهارات خود همچنين امكان كاهش عرضه خودرو را غيرقابل قبول دانسته و تاكيد كرده بود كه به دليل توليد روزانه حدود ۲ هزار دستگاه خودرو امكان انباركردن آن وجود ندارد و تعطيل كردن توليد نيز به دليل خسارات ناشي از توقف سرمايه در خودروسازي كشور ممكن نيست.
اين درحالي است كه ديروز رضا ويسه رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع كشور نيز احتمال كاهش توليد ايران خودرو را مردود اعلام كرد و گفت: اين شركت طبق برنامه ۶۰۰ هزار دستگاه توليد برنامه ريزي شده را عرضه خواهد كرد.
ديروز منوچهر منطقي مديرعامل ايران خودرو در گفت وگو با خبرگزاري فارس اعلام كرده بود كه ايران خودرو مانند ديگر خودروسازان محدوده قيمتي را تعيين كرده است كه هم به نفع خريدار است و هم به سود كارخانه دار و اگر قيمت ها از اين حد پايين تر بيايد تعداد توليد طبق برنامه پيش نخواهد رفت.
وي بدون توجه به نظام بازار آزاد كه در آن توليدكننده براي رقابت با ديگر توليدكنندگان براي تضمين سود خود هزينه ها و نيروي انساني مازاد را كاهش مي دهد و امكان كاهش عرضه طبق برنامه ريزي قبلي را ندارد گفت: حتي در بازار اروپا اگر يك خودروساز با تيراژ بالا اقدام به توليد كند قيمت ها شكسته مي شود و يك شركت به ورشكستگي كشانده مي شود.اين درحالي است كه طبق يك نظر سنجي بيش از ۸۴درصد مردم قيمت خودرو را غير واقعي مي دانند.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۱۲۵۶
۲۶,۳۹۴
تكين كو
۲۱۴
۴,۴۹۵
پاكسان
۱۸۷
۳,۹۲۸
تولي پرس
۱۷۲
۳,۶۱۶
كف
۳۰۳
۶,۳۷۴
پارس توشه
۳۹۳
۸,۲۷۲
گروه بهمن
۳۳۳
۷,۰۱۹
سرمايه گذاري صنايع بهشهر
۶۱۴
۱۳,۰۰۳
پتروشيمي اصفهان
۱۳۵
۲,۸۶۱
مواد الياف مصنوعي
۱۳۲
۲,۷۹۹
سرمايه گذاري ملت
۵۶۴
۱۲,۰۶۵
ايران ترانسفو
۱۶۹
۳,۶۳۷
سرمايه گذاري سپه
۲۷۵
۶,۰۸۹
بهپاك
۱۰۲۶
۲۳,۲۴۹
پتروشيمي آبادان
۴۱۸
۹,۶۷۳
نگين طبس
۱۸۷
۴,۴۰۱
سرمايه گذاري توس گستر
۶۳
۱,۵۱۳
فارسيت دورود
۵۹۴
۱۴,۹۰۷
پتروشيمي فارابي
۱۳۱
۳,۵۴۳
موتوژن
۵۵۹
۱۵,۴۴۲
گروه صنعتي سديد
۱۵۵
۴,۴۱۸
مرتب
۷۶
۲,۳۸۰
شيميايي سينا
۱۱۰
۳,۵۹۷
ايتالران
۶۴
۲,۱۱۸
صنعتي بوتان
۱۶۹
۵,۹۳۲
سرمايه گذاري ملي
۲۷۱
۱۰,۶۲۳
سيمان هگمتان
۲۵۰
۱۱,۰۸۶
سرمايه گذاري ساختمان
۵۵
۲,۷۷۳
سرمايه گذاري آذربايجان
۲۷۲
۱۴,۱۹۳
فرآوري مواد معدني
۲۸۶
۱۵,۱۴۲
سيمان فارس وخوزستان
۱۱۶
۶,۲۰۳
آهنگري تراكتورسازي
۸۸
۴,۹۳۱
صنعتي پارس مينو
۷۹
۴,۴۲۶
سرمايه گذاري پتروشيمي
۸۱
۴,۹۹۱
الكتريك شرق
۸۲
۵,۵۲۳
سامان گستراصفهان
۲۳۱
۱۷,۰۱۷
رازك
۳۰
۲,۳۰۶
سرمايه گذاري بيمه
۴۹
۴,۳۲۷
لوله وماشين سازي
۸۱
۷,۳۹۳
كنتورسازي ايران
۵۸
۵,۷۱۱
نيروترانس
۲۳
۲,۲۶۱
دشت مرغاب
۲۷۲
۲۶,۸۳۲
كربن ايران
۵۵
۵,۶۵۵
شهد ايران
۹۷
۱۱,۳۳۲
باما
۷۶
۱۰,۰۰۲
اقتصاد نوين
۳۲۹
۴۴,۲۶۶
سيمان دورود
۷۶
۱۱,۹۳۵
سايپا ديزل
۳۴
۵,۸۲۲
سرمايه گذاري رنا
۱۸۹
۳۲,۷۶۷
سيمان شاهرود
۱۶
۳,۱۱۵
سرمايه گذاري صنعت نفت
۱۱۳
۳۱,۷۹۱
سيمان تهران
۱۳
۵,۴۳۲
مارگارين
۲۲
۱۱,۸۹۴
پتروشيمي خارك
۱۲
۶,۳۷۶
كيميدارو
۱۱
۶,۰۰۶
صنعتي بهشهر
۵۷
۳۶,۸۷۵
سيمان سپاهان
۲۱
۱۳,۶۱۷
جابربن حيان
۹
۵,۸۱۹
داروسازي زهراوي
۱۶
۱۹,۰۰۰
صنعتي دريايي(صدرا)
۵
۲۳,۰۷۹
نفت بهران
۶
۳۰,۵۸۹
سيمان شرق
۷۳-
۱۸,۳۱۸
سايپا
۲۴-
۳,۲۷۹
پارس خودرو
۵۲-
۳,۱۶۵
ماشين سازي اراك

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۶۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۴۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۴۹۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۶۵۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۶۴۰
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۴۸۶

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |