يكشنبه ۷ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۰ - Jun 27, 2004
مخبر كميسيون فني و عمراني شوراي شهر اعلام كرد:
احتمال افزايش خطوط ويژه شركت واحد
خسرو دانشجو: طرح ممنوعيت تك سرنشيني خودروهادر برخي از مناطق شهر در دست بررسي است
008868.jpg
در صورت تصويب شوراي شهر تهران، احتمال افزايش مسيرهاي ويژه اتوبوس وجود دارد.
خسرو دانشجو، مخبر كميسيون فني و عمراني شوراي شهر تهران، در گفت وگو با ايلنا، با اشاره به اضافه شدن ۲ هزار دستگاه اتوبوس شركت واحد در سال جاري به ناوگان حمل و نقل عمومي، گفت: اگر بنا باشد كه فقط از خطوط ويژه فعلي استفاده كنيم، به دليل تراكم بالايي كه با ورود اتوبوس  هاي جديد ايجاد مي  شود، اتوبوس  ها دچار مشكل مي  شوند. به همين دليل طرحي مبني بر افزايش خطوط ويژه اتوبوس و اختصاص قسمتي از خيابان  ها و در نقاطي كه داراي اين خطوط نيستند، پيش بيني شده است تا خيابان  هاي بيشتري زير پوشش اين طرح قرار گيرند. اين طرح در دست بررسي است.
عضو دومين دوره شوراي اسلامي شهر تهران در عين حال يادآور شد: ممكن است موضوع افزايش ۲ هزار اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومي از طرق ديگري مانند بالا بردن سرعت در خطوط ويژه مورد بررسي قرار گيرد.
مخبر كميسيون فني و عمراني شوراي شهر تهران، به طرح جلوگيري از ورود موتور سواران به خطوط ويژه اشاره كرد و گفت: با اجراي اين طرح سرعت در خطوط ويژه افزايش يافته و در نتيجه ظرفيت خطوط نيز بالاتر خواهد رفت و مي توان اتوبوس  هاي جديد را وارد ناوگان كرد.
وي، همچنين در خصوص طرح ممنوعيت تك سرنشيني خودروها در برخي از مناطق شهر، گفت: اين طرح نيز به صورت كارشناسي در كميسيون فني و عمراني در حال بررسي است.

بي نياز از مصرف سوخت هاي فسيلي
نخستين «ساختمان سبز» ايران در تهران احداث مي شود
آنچه كه مي بينيد، البته خانه سبزي نيست كه قرار است ساخته شود.اين عمارت «خانه بروجردي ها» در كاشان است. ساختماني كه براي تهويه مطبوع نيازمند حداقل مصرف سوخت هاي فسيلي است و طراحي آن يادگاري از دوران شكوه معماري ايراني است.
008883.jpg
نخستين ساختمان سبز ايران با ويژگي بي نيازي از سوختهاي فسيلي به همت پژوهشگران دانشگاه صنعتي شريف در تهران احداث مي شود.
دكتر مهدي بهادري نژاد، استاد دانشكده مكانيك دانشگاه صنعتي شريف و مجري اين طرح در گفتگو با (ايسنا)، خاطر نشان كرد: طرح ساخت ساختمان سبز از سوي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور به دانشگاه صنعتي شريف ارائه شده كه مرحله نخست آن كه شامل طراحي و محاسبات ساختمان بوده انجام شده و در حال حاضر در مرحله تامين اعتبار براي آغاز عمليات احداث آن مي باشيم.
وي افزود: هدف از اجراي اين طرح احداث ساختماني است كه بتواند به عنوان نمونه اي از ساختمانهاي بي نياز از سوخت فسيلي و مبتني بر انرژي هاي نو مورد مطالعه و الگوبرداري قرار گيرد.
استاد مكانيك دانشگاه صنعتي شريف با اشاره به سه دهه مطالعات پيگير خود در زمينه فناوري هاي بومي و عناصر معماري سنتي ايران از جمله بادگيرها، يخچال ها و حياطها خاطر نشان كرد: در طراحي ساختمان سبز براي تامين برودت مورد نياز از بادبزنهاي سقفي و همچنين طرح هاي جديد بادگير استفاده شده كه نمونه هايي از آن در دو سال اخير در مجتمع تحقيقاتي سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران و دانشگاه يزد راه اندازي شده است.
به منظور تامين گرمايش مورد نياز ساختمان نيز از انرژي خورشيدي استفاده مي شود.
دكتر بهادري نژاد درباره نحوه تامين روشنايي و انرژي مورد نياز تجهيزات و لوازم خانگي اين ساختمان گفت: بدين منظور از سيستم توليد برق خورشيدي استفاده مي شود كه شامل پنل هاي تبديل مستقيم انرژي خورشيدي به جريان برق مستقيم (DC) است.
البته جريان برق مستقيم توليدي توسط «اينورتور» به جريان متناوب (AC) تبديل مي شود كه مي تواند انرژي مورد نياز لامپ هاي روشنايي، رايانه ها و ساير دستگاه هاي برق ساختمان را تامين كند.
وي خاطرنشان كرد: اين سيستم همچنين قادر است جريان برق را در باتري هاي ويژه جهت استفاده در شب ها و همچنين روزهاي ابري ذخيره كند. معاون پژوهشي فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي در ادامه تصريح كرد: از ديگر عناصر معماري مورد توجه در اين طرح، حياط مشجر ساختمان است كه عملكرد موثري در تامين برودت ساختمان خواهد بود.
از طرف ديگر تمامي اصول عايق كاري نظير استفاده از شيشه هاي دو جداره در اين ساختمان مورد توجه قرار گرفت، به نحوي كه نياز حرارتي و برودتي ساختمان به حداقل رسيده است.
دكتر بهادري نژاد در ادامه با اذعان به هزينه نسبتا زياد پنل هاي خورشيدي به كار رفته در اين طرح كه در مقايسه با برق شهري مقرون به صرفه نيست، تصريح كرد: استفاده از اين تجهيزات با توجه به ماهيت تحقيقاتي طرح صورت گرفته كه با هدف بررسي عملي سيستم هاي بهينه حرارتي برودتي بي نياز از سوختهاي فسيلي در حال اجراست و اميدواريم با مساعدت سازمان بهينه سازي مصرف سوخت و تامين اعتبارات مورد نياز هرچه زودتر مرحله اجرايي طرح را آغاز كنيم.

نگاه
بوش : به خاطر جهان جنگيديم
فريد مرتضوي
008874.jpg

تعاوني خود اشتغالي زنان
008880.jpg
با هدف  ارتقاي  سطح  مشاركت  شهروندان  و بخصوص  بانوان  در مسائل  اجتماعي ، «تعاوني  خود اشتغالي  زنان » روز شنبه  در منطقه  ۲۰ تهران  گشايش  يافت .
به  گزارش  روابط عمومي  شهرداري  اين  منطقه ، اين  تعاوني  با نام  «زنان  نيك انديش  سبز» توسط شوراي  زنان  منطقه ، با هدف  ارتقاي  سطح  مشاركت  و آگاهي  اين  قشر افتتاح  شده  است .
بنابراين  گزارش ، اين  شورا در مدت  پنج  سال  فعاليت  خود اقدام  به  تاسيس  كتابخانه  وصندوق  قرض الحسنه  محلي  كرده  و ضمن  ايجاد اشتغال  براي  زنان  بي سرپرست  همچنين  دوره هاي  آموزشي  خاصي  شامل ، كلاس هاي  حقوق  زنان  برگزار كرده است .

كاهش هزينه سوخت خودروها با استفاده از گاز طبيعي
008877.jpg
استفاده از گاز طبيعي CNG هزينه سوخت خودرو را تا ۵۵ درصد كاهش مي دهد.
به گزارش قلم سبز ايران، CNG مقرون به صرفه ترين سوخت بوده و بيش از ۵۵ درصد هزينه سوخت خودرو را در مقايسه با مصرف همان مقدار بنزين كاهش مي دهد.
همچنين به دليل عدم آلودگي و عدم رقيق نمودن روغن موتور، عمر مصرف آن را افزايش مي دهد.
در حال حاضر با در نظر گرفتن نوع كيت مصرفي، هزينه تبديل خودروهاي معمولي به خودروهاي CNGسوز بين ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار ريال هزينه به دنبال دارد.

افزايش انتشار گازهاي گلخانه اي
008871.jpg
انتشار گازهاي گلخانه اي كشور در بخش انرژي تا سال ۲۰۱۰ به ۸۲۰ ميليون تن در سال افزايش خواهد يافت.
به گزارش شبكه آسمان آبي و براساس تحقيقات انجام شده در دفتر طرح ملي تغيير آب و هواي سازمان حفاظت محيط زيست، ميزان انتشار گازهاي گلخانه اي كشور در بخش انرژي در سال ۲۰۰۰ ميلادي ۵۰۰ ميليون تن و در سال ۲۰۰۴ حدود ۶۱۰ ميليون تن برآورد شده است كه چنانچه برنامه هايي براي بازيابي گازهاي همراه در بخش نفت و گاز به اجرا در نيايد تا سال ۲۰۱۰ اين ميزان به ۸۲۰ ميليون تن افزايش خواهد يافت.

جلوگيري از ترددخودروهاي فاقد پلاك ايراني
معاونت  راهنمايي  و رانندگي  نيروي  انتظامي اعلام  كرد اتباع  خارجي  وايرانيان  مقيم  ديگر كشورها كه  از امروز قصد دارند با استفاده  ازخودروي  شخصي  داراي  پلاك  خارجي  وارد ايران  شوند بايد بلافاصله  پس  ازورود اقدام  به  دريافت  پلاك  گذر موقت  از نيروي  انتظامي كنند.به  گزارش  واحد مركزي  خبر نيروي  انتظامي با انتشار اطلاعيه اي  در اين باره  تأكيد كرد اين  دسته  از مسافران  موظفند پس  از اجراي  تشريفات گمركي  به  نزديكترين  واحد شماره گذاري  راهنمايي  و رانندگي  مراجعه  وپلاك  ايراني  گذر موقت  دريافت  و بر روي  خودروي  خود نصب  كنند.نيروي  انتظامي همچنين  از مسافراني  كه  پيش  از ششم  تير وارد ايران  شدندخواست  براي  ادامه  استفاده  از خودروهاي  خارجي  خود به  مراكز شماره گذاري مراجعه  كنند.در اين  اطلاعيه  تأكيد شده  است  از امروز از رفت  و آمد خودروهاي  فاقدپلاك  ايراني  جلوگيري  مي شود.

۲۰۰۰ اتوبوس گازسوز تا پايان امسال مي آيند
آغاز به كار اتوبوس هاي كولردار در ناوگان شركت واحد
مديرعامل شركت اتوبوسراني شهر تهران و حومه گفت: دو هزار دستگاه اتوبوس گازسوز تا پايان امسال به منظور رفاه حال شهروندان وارد ناوگان حمل و نقل شهري مي شود.
مهندس مصطفي نوريان در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه اين اتوبوسها توسط ايران خودروديزل توليد خواهد شد، افزود: ۳۰ دستگاه اتوبوس مگاترانس كه داراي سوخت گازوئيلي، كولر و شيشه هاي تيره به منظور جلوگيري از تابش مستقيم نور آفتاب هستند، با اعتباري در حدود ۲ ميليارد و ۷۰۰ ميليون تومان به تدريج وارد ناوگان حمل و نقل شهر تهران مي شود.
به گفته وي هم  اكنون ۱۵ دستگاه از اين اتوبوسها هريك به بهاي ۳۰ ميليون تومان توسط شركت واحد در مسيرهاي امام حسين ـ انقلاب و مسير بازار ـ تجريش توسط بخش خصوصي، حمل و نقل مسافران را انجام مي دهند.
مديرعامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه خاطرنشان كرد: تعدادي از اتوبوسهاي فرسوده نيز به منظور كاهش آلودگي هوا از ناوگان حمل و نقل شهري خارج مي شوند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |