يكشنبه ۷ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۰ - Jun 27, 2004
گزارش خبرگزاري ها از دوبلين
حمايت آمريكا و اروپا از دولت انتقالي عراق
تظاهرات هزاران ايرلندي عليه اشغال عراق
اتحاديه اروپاو آمريكا ديروز در ايرلند بيانيه اي صادر كردند كه در آن براي نخستين بار پس از جنگ عراق اين دو بلوك قدرت از هدفي مشترك سخن گفته اند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، آمريكا و اروپا در اين بيانيه مشترك بر «حمايت كامل و پايدار ما» از دولت انتقالي عراق تاكيد كرده اند.
به گزارش بي بي سي در نشست سران آمريكا و اروپا در ايرلند علاوه بر بوش و كالين پاول، رومانو پرودي رئيس كميسيون اروپا و خاوير سولانا رئيس امور سياست خارجي اروپا نيز حضور داشتند.
رهبران اروپا و آ مريكا در اين نشست درباره هفت موضوع مذاكره مي كنند. اين موضوعات شامل عراق، خاورميانه، سودان، فعاليت هاي ضدتروريسم، سلاح هاي كشتار جمعي، مبارزه با ايدز و تقويت همكاري ا قتصادي آمريكا و اروپاست.
در همين حال خبرگزاريها گزارش دادند همزمان با اجلاس سران آمريكا و اروپا در ايرلند هزاران نفر در اعتراض به ادامه اشغال عراق و سفر بوش به ايرلند تظاهرات كردند.

نخست وزير پاكستان استعفا كرد
شيخ  رشيد احمد وزير اطلاع  رساني  پاكستان  و سخنگوي  ارشد دولت  فدرال  اين  كشور عصر ديروز تاييد كرد كه  مير ظفرالله  خان  جمالي  نخست  وزير پاكستان  از سمت  خود كناره گيري  كرده  است .
به گزارش ايرنا از اسلام آباد وي  هنگام  ورود به  ساختمان  حزب  مسلم  ليگ  با اعلام  اين  خبر به  خبرنگاران  گفت : آقاي  جمالي  عصر ۵شنبه از سمت  خود استعفا كرده است.
پيشتر رسانه هاي  جمعي  پاكستان  به  نقل  از منابع  داخلي  از تصميم  جمالي  براي  استعفا پس  از ديدار ديروز وي  با ارتشبد «پرويز مشرف » رئيس  جمهوري  اين  كشور خبر داده  بودند.
در اين  ملاقات ، چوهدري  شجاعت  حسين  رئيس  گروه  حاكم  مسلم  ليگ  شاخه  قايد اعظم  نيز حضور داشته  است .
جمالي  در روزهاي  اخير و در مناسبت هاي  مختلف  اعلام  كرده  بود، اختلافي  با ارتشبد مشرف  و شجاعت  حسين  نداشته  و توسط آنان  حمايت  مي شود.
علت استعفاي جمالي هنوز اعلام نشده است. اطرافيان پرويز مشرف اصرار دارند اين استعفاء را عادي جلوه دهند اما برخي تحليلگران مي گويند جمالي نتوانسته است انتظار مشرف را در زمينه جلب حمايت از وي فراهم آورد. مشرف كه همزمان با رئيس جمهور و فرمانده كل نيروهاي مسلح پاكستان است اميدوار بود جمالي بتواند احزاب سياسي را متقاعد كند كه وي اين موقعيت را حفظ كند اما ظاهرا جمالي يا نتوانسته و يا نخواسته است چنين كاري بكند و مشرف اكنون ناچار شده است از منصب نظامي خود صرفنظر كند.
آخرين خبر
نخست وزير مستعفي پاكستان ديروز اعلام كرد چوهدري شجاعت حسين را به عنوان جانشين خود معرفي كرده است. پارلمان پاكستان فردا درباره نخست وزير جديد تصميم  مي گيرد.

مذاكرات هسته اي كره شمالي بي نتيجه پايان يافت
مذاكرات شش جانبه پكن براي رفع بحران ناشي از ادامه برنامه هاي هسته اي كره شمالي بدون نتيجه پايان يافته است.
هدف از اين مذاكرات، كه با شركت كره شمالي، كره جنوبي، آمريكا، ژاپن، روسيه و چين به ميزباني دولت چين برگزار شد، يافتن راه حلي براي ادامه گفت وگوها درمورد تصميم كره شمالي براي ادامه فعاليت در توليد تسليحات اتمي بوده است. دو دور مذاكرات قبلي در پكن نتوانسته بود در اين زمينه به نتايج مثبتي دست يابد و به بن بست منجر شده بود.
به گزارش بي.بي.سي، دور جديد مذاكرات بدون برگزاري تشريفات خاص و حتي صدور بيانيه مشترك خاتمه يافت و نمايندگان آمريكا اعلام كردند كه نتايج ملموسي از اين گفت وگوها به دست نيامده است.
مقامات كره شمالي روز جمعه هشدار دادند كه هرگاه به تقاضاي آنان براي دريافت كمك هاي اقتصادي و فني خارجي پاسخ مثبت داده نشود اين كشور به آزمايش بمب اتمي مبادرت مي كند.
آمريكا خواستار آن است كه كره شمالي تمامي تاسيسات هسته اي خود را برچيند و در مقابل، كره شمالي چنين اقدامي را به دريافت كمك هاي اقتصادي به خصوص مواد سوختي از خارج مشروط كرده است.
اين درحالي است كه شبكه هاي تلويزيوني يورونيوز و سي.ان.ان، ديروز اعلام كردند نماينده ارشد چين در مذاكرات شش جانبه گفت: كره شمالي صراحتا و با قاطعيت تمام اعلام كرده است كه قصد دارد فعاليت هاي هسته اي خودرا متوقف سازد.
نماينده ارشد چين در يك كنفرانس مطبوعاتي افزود، كره شمالي هيچ اشاره اي به اينكه اين برنامه، شامل توقف برنامه غني سازي اورانيوم هم مي شود يا نه، نكرد.

گزارش خبرنگار همشهري از فضاي برگزاري اجلاس ناتو در استانبول
008859.jpg
نفيسه كوهنورد-پوستر بزرگي شبيه تبليغ فيلم «نجات سرباز رايان» بر ديواري نزديكي ميدان تقسيم استانبول جلب توجه مي كند با اين تفاوت كه هنرپيشگان فيلم كسان ديگري هستند. نقش اول جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا، سمت راست او توني بلر نخست وزير انگليس و سمت چپش ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه جاي گرفته اند و البته كنار بلر، رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه هم به چشم مي خورد. همگي كلاه سربازي بر سر دارند، زير چهره ها، اسم فيلم نوشته شده: «غاصبان قاتل در استانبول» .
به سمت خيابان استقلال كه يكي از مشهورترين خيابانهاي استانبول است مي روم، خياباني سنگفرش شده كه از وسط آن ترانواي شهري رد مي شود.
اين سو وآنسوي ريل در ميان ازدحام مردم چندين دختر و پسر جوان سياهپوش پوسترها و اعلاميه هايي در دست دارند و فرياد مي زنند: «مجبور نيستيد اين فيلم وحشتناك را ببينيد، خيابانهاي استانبول متعلق به شماست» .
در واقع با اين شعارها مردم را به تظاهراتي فرا مي خوانند كه چندين روز است در جاي جاي استانبول عليه اجلاس سران ناتو در اين شهر، برگزار مي شود. گروههاي مختلفي اين تظاهراتها را برگزار مي كنند. از احزاب سياسي گرفته تا سازمانهاي غيردولتي و تشكلهاي دانشجويي. هر چند در اكثر اين اعتراضها جمعيت شركت كنندگان به ۲۰۰ نفر هم نمي رسد اما برگزاركنندگان معتقدند همين هم مي تواند صداي مردم تركيه و نارضايتي ايشان را از تبديل شدن كشورشان به محلي براي حضور جانيان جنگي ضدمسلمان، به گوش دنيا برساند. در خيابانها و مترو با مردم در اين باره صحبت مي كنم، براي برخي چنين موضوعي اهميت ندارد اما غالب مردم به ويژه جوانان چندان خوش به اين مساله نمي نگرند. بسياري معتقدند كه مخالفتها نه با ناتو كه برخاسته از ا حساسات ضدآمريكايي است كه به ويژه پس از جنگ عراق ميان تركها عميق تر شده است. مليحه دانشجوي دانشگاه فرهنگ استانبول مي گويد: «نظاميان همين بوش كه مي خواهد به استانبول بيايد چندماه پيش دستور دستگيري سربازان ترك را داده بودند. كسي تصوير سربازانمان را كه سرشان در گوني قرار گرفته بود، فراموش نخواهد كرد.» وي در ادامه مي افزايد حالا سربازان ترك بايد از جان كسي حفاظت كنند كه خود جاني است، مردم هم به خاطر او و امثال او شرايط سخت زندگي را بپذيرند.
منظور مليحه از شرايط سخت، تمهيدات فوق العاده امنيتي است كه براي برگزاري اجلاس در نظر گرفته شده است.بسياري از خيابانهاي استانبول از جمله همين خيابان استقلال و اطراف آن تقريبا به حال تعطيل درآمده اند. ساكنان اين محله ها فقط در صورت دريافت جواز كه آن هم پس از كلي بررسي توسط سيستم امنيت و اطلاعات تركيه ارائه مي شود، حق عبور و مرور و رفتن به خانه را دارند. مترو در چند روز برگزاري اجلاس تعطيل است و ماهيگيري بر پلهاي استانبول ممنوع. البته به قول يكي از دوستان خبرنگار، برگزاري ناتو فوايدي هم داشته و آن ترميم خيابانهاست.اما در پس همه اينها نارضايتي مردم از دولت هم احساس مي شود.در جمع دوستان روزنامه نگار ترك هم صحبت از اين موضوع است كه احتمالا بعدها همين اجلاس نقطه ضعفي شود براي حزب عدالت و توسعه و دست آويزي براي مخالفان با اين حزب، چه زماني اعضاي اسلام  گراي آن خود از مخالفان آمريكا و ناتو به قولي بيگانگان غربي بودند. جالب آنكه اردوغان خود به اين موضوع در نهايت عجز اعتراف مي كند وبا پشيماني غير منتظره يي مي گويد: «روزگاري ما هم شعار «برگرد به خانه ات» «go home» را سر مي داديم اما هيچ چيز بدست نياورديم. الان ديگر زمان اين شعارها به سر آمده و بايد چنين تفكراتي را دور ريخته به آينده بنگريم.» و سپس تاكيد مي كند كه دنيا اكنون دهكده اي است و همه با هم ارتباط دارند!
سخنان نخست وزير تركيه اعتراض بسياري از گروهها و احزاب را برانگيخت . چه بسياري كه گذشته اردوغان را كه همراه با ستيز با مظاهر غربي و ضد اسلامي بودمي شناسند انتظار شنيدن چنين سخناني را از وي نداشتند. البته مقامات دولت تركيه در اين روزها مدام از طريق تلويزيون، راديوها و نشريات، فوايد برگزاري اجلاس ناتو را براي مردم بازگو كنند. عبدالله گل وزير خارجه تركيه نيز در مصاحبه با روزنامه صباح گفت: «برگزاري اجلاس سران ناتو در استانبول فرصتي تاريخي براي تركيه است» از نگاه وي اين اجلاس ضمن تاكيد بر اهميت تركيه در صحنه سياست جهاني، فرصت مجددي براي معرفي اين كشور در جهان است.
خاورميانه بزرگ، عراق و افغانستان در ناتو
مهمترين مباحثي كه گفته مي شود در اجلاس ناتو بررسي خواهد شد، شرايط جديد افغانستان و عراق و پروژه خاورميانه بزرگ است. به گفته حكمت چنين نماينده سياسي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي در افغانستان ناتو حدود سه هزار سرباز افغاني براي تشكيل واحدهاي نظامي جهت برقراري امنيت در زمان برگزاري انتخابات افغانستان در سپتامبر نياز دارد. قرار است بر سر اعزام نيروي ناتو به كابل در اجلاس استانبول بحث و مذاكره شود كه احتمالا با موافقت اعضا مواجه خواهد شد. اما موضوع عراق متفاوت است. بوش از مدتها قبل زمزمه اعزام نيروهاي ناتو به عراق را آغاز كرده، اين در حالي است كه شرايط هر روز در اين كشور اشغال شده براي نيروهاي انگليسي و آمريكايي سخت تر مي شود. برخي كشورها مانند فرانسه با هر گونه نقش اضافي براي ناتو در عراق مخالفند و برخي از اعضا نيز بر اين باورند كه تخلف واضح آمريكا و انگليس در اين جنگ خودسرانه به رغم مخالفت جامعه بين المللي، عملا توجيه اعزام نيروي ناتو به عراق را دشوار مي كند. پس از يازدهم سپتامبر در اجلاس ۲۰۰۲ در پراگ همه كشورهاي عضو براساس ماده پنج پيمان ناتو به حمايت از پيشنهاد جنگ عليه تروريسم آمريكا برخاستند و حتي در افغانستان هم با كاخ سفيد همراه شدند اما برخي كارشناسان معتقدند شرايط كنوني انگليس و آمريكا در عراق مانند شرايط فرانسه در نبرد الجزاير و آمريكا در جنگ ويتنام است. در آن دوران نيز ناتو هيچ دخالت و حمايتي از اين امر نكرد چه اين جنگها نه تهديدي براي فرانسه و آمريكا كه نبردي براي نجات كشورهاي اشغال شده از حضور اشغالگران بود.
خاورميانه بزرگ هم كه اين روزها تقريبا در تمام نشستهاي بين المللي بحث مي شود در ناتو نيز بر ميز مذاكره قرار دارد. برخي اعضاي ناتو چندي پيش در اجلاس گروه هشت در آمريكا نيز براين موضوع به توافقهايي دست يافته و بعضي ناظران سياسي پيش بيني مي كنند كه براي ناتو نيز در اين طرح به اصطلاح دموكراسي در خاورميانه، نقشي خاص در نظر گرفته شود. در اين ميان برگزاري اين اجلاس و بحث بر اين موضوع در استانبول، به تفاسير متفاوتي راه گشوده چه مساله مدل بودن تركيه براي ديگر كشورهاي اسلامي مطرح است. گر چه اين كشور خود بارها اعلام كرده كه تمايلي براي اين امر ندارد اما توصيه هاي مقامات ترك بر اصلاح در كشورهاي اسلامي و  آغاز خودانتقادي در اين كشورها، نشان مي دهد كه دولت اسلامگراي تركيه به نوعي داخل اين بازي شده اما سعي دارد آ ن را در خطوطي كه براي خود ترسيم كرده مهار كند.

در پي ورود نيروهاي آمريكايي به منطقه ممنوعه رخ داد
تيراندازي طرفداران مقتدا صدر به سوي نيروهاي آمريكايي در نجف
نيروهاي  «جيش  المهدي» وابسته  به  «مقتدي صدر» ديروز به  سوي  يك كاروان  نظاميان  آمريكايي  كه  به  مركز شهر نجف  اشرف  وارد شده  بود، آتش گشودند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از نجف  اشرف ، درگيري  ميان  جيش  المهدي  ونيروهاي  آمريكايي  به  دنبال  برقراري  آتش بس  و آغاز مذاكرات  ميان  دو طرف  باميانجيگري  شخصيت هاي  شيعه ، به  وقوع  پيوست .
بنابراين  گزارش ، درگيري  هنگامي آغاز شد كه  نيروهاي  آمريكايي  واردميدان  اصلي  شهر واقع  در چند صد متري  حرم  مطهر حضرت  علي  (ع ) شدند.
طبق تعهد آتش بس كه چندي پيش امضاء شد آمريكايي ها از ورود به اين منطقه منع شده بودند.
در پي  اين  درگيري  مغازه  داران  به  سرعت  محل  كسب  خود را تعطيل  كرده  وخيابان ها از رهگذران  خالي  شد.

حمله به مقر حزب نخست وزير عراق و مجلس اعلا در بعقوبه
مهاجمان ديروز با استفاده از ديناميت مقر «جنبش وفاق ملي» تشكل سياسي اياد علاوي نخست وزير عراق را در شهر بعقوبه منفجر كردند.به گزارش خبرگزاري فرانسه از بعقوبه، اين حمله پس از آن صورت گرفت كه يك دستگاه خودروي بمب گذاري شده در برابر دفتر حزب «مجلس اعلاي انقلاب اسلامي» عراق در اين شهر منفجر شد.
«الزرقاوي» كه آمريكايي ها او را نماينده القاعده در عراق دانسته و مسئوليت همه حملات در عراق را متوجه وي مي دانند پيش از اين در يك نوار ويديويي تهديد كرده بود كه نخست وزير عراق را ترور خواهد كرد.
ديروز در حمله ديگر در بعقوبه، مقر مجلس اعلاي انقلاب اسلامي در اين شهر هدف حمله افراد مسلح قرار گرفت كه طي آن ۳ نفر كشته شدند. در اين حمله ۲۰ مرد مسلح نقابدار صبح ديروز وارد مقر دفتر مجلس اعلا شدند.
يك خودروي بمب گذاري شده نيز ديروز در شهر «اربيل» واقع در ۳۵۰ كيلومتري شمال بغداد منفجر شد.
خبرگزاري رويتر با اعلام اين خبر به نقل از يكي از افراد پليس افزود: بر اثر وقوع اين انفجار كه در نزديكي يك دبيرستان واقع در يكي از خيابان هاي شلوغ اربيل روي داد، ۱۰ نفر زخمي شدند.
در همين حال منابع آگاه فاش كردند، حزب دمكرات كردستان عراق براي مقابله با عمليات تروريستي اقدام به حفر كانال در اطراف شهر اربيل كرده است .
به نوشته شماره ديروز روزنامه الحيات منابع آگاه فاش كردند در شهر اربيل و شهرهاي شمال عراق براي پيشگيري از وقوع عمليات انفجاري در فاصله زماني كه تا انتقال قدرت باقيمانده است تدابير امنيتي گسترده اي اجرا مي شود.
در پي اين تحولات اياد علاوي نخست وزير عراق گفت: دولتش آمادگي دارد كه طي دو هفته به شورش هاي عراق پايان دهد. وي همچنين ابراز اميدواري كرد نيروهاي ائتلاف و همسايگان عراق به اين كشور براي مبارزه با تروريسم كمك كنند.

كوتاه از سياست جهان
۲۲ كشته و زخمي در انفجار بمب در افغانستان
براثر انفجار بمب در مسير يك خودرو حامل كاركنان سازمان ملل متحد در شرق افغانستان دو نفر كشته و دست كم ۲۰ نفر ديگر زخمي شدند.
به گزارش آسوشيتدپرس از كابل، انفجار صبح ديروز در شهر جلال آباد مركز استان ننگرهار در شرق افغانستان روي داد. در اين انفجار دو كارمند محلي سازمان ملل كه كار نام نويسي واجدان شرايط راي دادن را براي شركت در انتخابات سراسري آينده افغانستان به عهده داشتند كشته شدند.
در اين انفجار ۱۷ نفر ديگر نيز زخمي شدند كه همگي به بيمارستان منتقل شده  اند.
سفر قائم مقام وزارت خارجه پاكستان به دهلي نو
رياض  كوكر قائم  مقام  وزارت  خارجه  پاكستان  ديروز   در صدر هيأتي  ازمسئولان اين  كشور به  منظور گفت  وگو با مقام هاي  هند عازم  دهلي نو پايتخت  اين  كشور شد.
قرار است ، دور دوم  گفت  وگوهاي  رسمي  دو جانبه  ميان  قائم  مقامان  وزيران  خارجه  هند و پاكستان  از امروز به  مدت  دو روز برگزار شود.دور نخست  اين  گفت  و گوها در بهمن  ماه  سال  گذشته  در اسلام آباد برگزارشد كه  تدوين  يك  برنامه  زماني  مذاكرات  در زمينه هاي  مختلف  از نتايج  آن  بود.
سخنگوي  وزارت  خارجه  پاكستان  روز چهارشنبه  گذشته اعلام  كرد، مساله  كشمير وصلح  و امنيت  منطقه  در صدر دستور كار اين  ديدار قرار دارد.
ناتواني سازمان ملل
در جلوگيري از تخريب خانه هاي فلسطيني
دبيركل سازمان ملل به ناتواني اين سازمان در جلوگيري از ادامه تخريب منازل فلسطينيان اعتراف كرد. به نوشته روزنامه الحيات كوفي عنان روز جمعه در يك كنفرانس مطبوعاتي گفت:  در جامعه بين  الملل كسي آمادگي وادار كردن اسرائيل به توقف تخريب خانه  هاي فلسطينيان ندارد. همچنين بانك جهاني با انتشار گزارشي اسرائيل را عامل اصلي وخامت اقتصادي در مناطق فلسطين اشغالي معرفي كرده است.
سفر هيأت ديپلماتيك آمريكا به ليبي
برخي منابع در واشنگتن اعلام كردند، يك هيأت ديپلماتيك آمريكايي فردا (دوشنبه) از ليبي ديدن خواهد كرد.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، هدف از اين سفر، بررسي شرطهاي رفع اتهام حمايت از تروريسم از كشور ليبي است كه آمريكا عامل اصلي طرح اين اتهام مي باشد.
مسئولان آمريكايي گفتند، اين هيات در سفر به طرابلس، خط مشي كلي را براي مسئولان ليبي مشخص خواهد كرد تا آنها در اين چارچوب براي خروج از فهرست كشورهاي حامي تروريسم تلاش كنند. به گفته الجزيره يكي از اين شرطها  آن است كه ليبي بايد موضع خود را در قبال اخباري كه حاكي از طرح ليبي براي ترور شاهزاده عبدالله وليعهد عربستان سعودي بود، روشن كند.
پاول: واشنگتن توطئه قتل وليعهد عربستان را
جدي تلقي مي كند
وزير امور خارجه آمريكا گفت واشنگتن توطئه قتل شاهزاده عبدالله وليعهد عربستان سعودي را جدي تلقي مي كند.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره كالين پاول در گفتگو با روزنامه عكاظ چاپ عربستان سعودي كه ديروز منتشر شد افزود: واشنگتن اكنون منتظر دريافت اطلاعات بيشتري درباره اين توطئه است. پاول گفت ما اتهامات عليه ليبي درباره اين توطئه را اتهاماتي جدي مي  دانيم و هنگامي كه مسئله عادي سازي روابط آمريكا با ليبي را مورد ارزيابي قرار مي دهيم به اين اتهامات توجه خواهيم كرد. وزير امور خارجه آمريكا افزود: عربستان سعودي با برداشتن گامهايي جدي در راه مبارزه با تروريسم ثابت كرد در اين مبارزه شريك آمريكا است.
كشته شدن ۶ شورشي در اندونزي
ارتش اندونزي اعلام كرد كه در جريان جديدترين درگيري هاي اين كشور، ۶ نفر از شورشيان جدايي طلب كشته شدند. به گزارش سي ان ان، سخنگوي نظامي اندونزي گفت: اين شش تن كه جملگي عضو «جنبش آچه آزاد» بودند، طي درگيري هاي جداگانه روز جمعه جان خود را از دست دادند. نيروهاي نظامي اندونزي در جريان اين عمليات، تعدادي تسليحات را كشف و ضبط كردند. جنبش  آچه، تاكنون در مورد اين درگيريها هيچ اظهار نظري نكرده است.
كوفي عنان خواستار دخالت جهاني
براي نجات ساكنان دارفور شد
كوفي عنان دبير كل سازمان ملل متحد خواستار دخالت جهاني براي نجات دو ميليون نفر آسيب ديده از جنگ در منطقه دارفور سودان شد. به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، عنان در عين حال به دشوار بودن اين دخالت جهاني اعتراف كرد. وي قول داد به اعمال فشارها بر خارطوم در جريان ديدار قريب  الوقوع خود از دارفور در روز چهارشنبه اين هفته ادامه دهد، اما وي از توصيف رويدادهاي دارفور با عنوان پاكسازي نژادي خودداري كرد. دبير كل سازمان ملل گفت: «جنايات وحشتناكي عليه مردم دارفور صورت گرفته است و نيازهاي فوري آنان بسيار زياد است ولي مساله اين نيست كه ما بايد رويدادهاي كنوني دارفور را با چه نامي ذكر كنيم.»
پا در مياني بلر
براي آزادي زندانيان انگليسي گوانتانامو
توني بلر نخست وزير انگليس از جورج بوش رئيس جمهور آمريكا خواست چهار زنداني انگليسي را كه هنوز در زندان گوانتانامو به سر مي برند تحويل لندن دهد. روزنامه گاردين در شماره ديروز خود به نقل از وكيل مدافع دولت انگليس نوشت، لندن همچنان خواستار بازگشت چهار زنداني انگليسي از گوانتانامو است و بلر شخصا چنين درخواستي را به بوش ارائه كرده است.
آرميتاژ: آمريكا دشمن را در عراق ناديده گرفته است
ريچارد آرميتاژ معاون وزير امور خارجه آمريكا روز جمعه در كنگره اين كشور اعلام كرد آمريكا دشمن را در عراق و توانايي هاي آن را براي عمليات هماهنگ و همزمان ناديده گرفته است.به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن آرميتاژ در جمع اعضاي كميسيون نيروهاي مسلح مجلس سناي آمريكا افزود: ما همچنين ندانستيم دشمن تا چه حد از سيستم فرماندهي مركزي برخوردار است.وي تأكيد كرد: توانايي هاي دشمن در عراق روز پنج شنبه با حملات همزمان در پنج شهر بزرگ عراق كه ۹۰ كشته بر جاي گذاشت، مشخص شد. مرد شماره دو وزارت امور خارجه آمريكا همچنين اعلام كرد كه دولت آمريكا بر گستره جنايت در جامعه عراقي كه نتيجه سالها ديكتاتوري صدام حسين بوده است، حساب نكرده بود.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |