سه شنبه ۹ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۲۲
با ساختن سيستم ايمني و تشخيص زمان زلزله
آقاي مخترع پيشگويي مي كند
010602.jpg
اين سوال هنوز وجود دارد كه چگونه حيوانات قادرند دقايقي قبل از وقوع زلزله واكنش هايي از خود نشان دهند و چرا انسان ها نمي توانند دستگاهي بسازند كه به مانند اين حيوانات علايم زلزله را مدتي قبل از وقوع، ثبت و اعلان كنند؟به نظر مي رسد به تدريج پيشرفت هايي حاصل شده است و مي توان دستگاه هايي ساخت كه نه از روي غريزه، بلكه از طريق ثبت امواج پيشين زلزله هشدارهاي لازم را بدهند.
حدود دو سال پيش، زماني كه تهران مثل سال هاي قبل و نيز حالا، انتظار زلزله را مي كشيد يك مهندس ايراني از طريق دوستان خود متوجه شد كه در تركيه پروژه اي در حال انجام است كه اگر به نتيجه برسد مي تواند خطر بالقوه اي را در هنگام حوادث غير مترقبه كنترل كند. اين پروژه كه شامل ساخت دستگاهي بود كه به طور خودكار شيرهاي گاز وكليدهاي برق را قطع مي كرد جرقه اي بود در ذهن «سيد محمد حسيني تهراني»، درس خوانده دانشگاه صنعتي شريف تا به فكر تكامل اين دستگاه بيفتد.
«داستان از همين جا شروع شد. خطر بزرگي در هنگام زلزله، همه راتهديد مي كند و آن آتش سوزي هاي ناشي از نشت گاز و اتصال خطوط برق است. وقتي زلزله مي آيد امكان شكستن لوله هاي آب نيز وجود دارد و آب به سطوح زيرين زمين مي رود، بنابراين آبي هم شايد نباشد تا آتش را مهار كرد. با يك جرقه ممكن است شهري برود روي هوا.»
مهندس حسيني سعي كرد تا با همفكري كارشناسان يكي از دانشگاه هاي تركيه، اين دستگاه را با قابليت هايي كه دارد به وسيله اي براي پيشگويي وقوع زلزله تبديل كند. او سرانجام موفق شد. حالا دستگاهي ساخته شده بود كه ثانيه هايي قبل از وقوع زلزله، آمدن آن را اعلام مي كرد، شدتش را تا حدودي نشان مي داد و مي توانست خطرهاي بالقوه را با قطع كردن برق ،گاز ، آسانسور و... برطرف كند. زلزله ديگر سرزده نمي آمد.
سيستم ايمني تشخيص زمان زلزله داراي سه حسگر شتاب است كه از سه جهت مي  تواند شتاب هاي حركات زمين را اندازه گيري كند. اين حسگرها داراي قابليت هايي است كه مي  تواند حركات مصنوعي زمين نظير تكان هاي ناشي از راندن خودروها، قدم زدن انسان ها و... با حركاتي كه مي  تواند دال بر وقوع زلزله باشد تميز دهد. با فيلتر شتاب ها و پردازش هاي ديجيتالي تشخيص رخداد زلزله و حركت هاي غيرطبيعي امكان پذير است. مهندس حسيني تهراني مي گويد:« اگر به امواج زلزله چه قبل از زمان وقوع و چه بعد از آن توجه كنيد، پي خواهيد برد كه شدت زلزله به تدريج زياد مي شود. نقطه اوجي دارد كه بر اثر آن خرابي ها به وجود مي آيد و دوباره از شدت زلزله كاسته مي شود اين دستگاه مي تواند در همان آغاز، رخداد زلزله را پيش بيني كند. يعني بايد اولين امواج به دستگاه برسد...»
اگر سرعت وقوع را ۸ كيلومتر در ثانيه در نظر بگيريم و اگر مكان آغاز كرد تا كانون به فرض ۸۰ كيلومتر باشد، حدود ۱۰ ثانيه زودتر اين دستگاه فعال مي شود.
حسيني تهراني مي گويد: «موج عمودي قبل از موج افقي انتشار مي يابد. موج افقي S كه همان موج سطحي است عامل خرابي هاي زمين لرزه به شمار مي آيد در حالي كه سرعت انتشار موج عمودي زيادتر بوده ولي خرابي به همراه ندارد. با دريافت موجP مي توانيم از وقوع چنين اتفاقي آگاه شويم.»
با به كار بردن حسگرهاي پيشرفته تر مي توان زمان پيشگويي زلزله توسط اين دستگاه را افزايش داد، هرچند دستگاه كنوني از نمونه مشابه اي كه دو سال پيش طراحي شده پيشرفته تر است.
در قسمت بالايي دستگاه، چهار شاخص وجود دارد كه در مراحل مختلف روشن مي شوند و چهار سوئيچ آن را مي توان به چهار كنتور وصل كرد.
«سوئيچ اول را كه مربوط به شاخص اول است و حركات خفيف را ثبت مي كند، مي توان به آژيري وصل كرد. در صورتي كه حركات خفيف زمين توسط دستگاه ثبت شود، آژير به صدا در مي آيد. به سوئيچ دوم، كليد وسايل غيرضرورتي تر را مي توان متصل كرد، نظير آسانسور ها و ... در صورتي كه حركات زمين كمي شدت يابد هم آژير به صدا در مي آيد و هم وسايل غيرضروري تر را مي توان متصل كرد. نظير آسانسورها و ... .در صورتي كه حركات زمين كمي شدت يابد، هم آژير به صدا در مي آيد و هم وسايل غيرضرورتي تر را مي توان كنترل كرد. اگر زلزله شدت يابد شاخص سوم روشن خواهد شد كه به سوئيچ آن كليد و كنتور وسايل خطرناك گاز و برق نصب است و با وقوع زلزله شديد، كليد هاي برق و گاز قطع مي شود. سوئيچ شاخص چهارم كه اعلان زلزله به شديدترين شكل ممكن را بيان مي كند، به كليد ها و كنتورهايي وصل است كه تمام امكانات تاسيسات را قطع مي كند.»
در صورت وقوع يك زلزله فوق العاده شديد هر ۴ شاخص به طور همزمان فعال مي شوند، يعني هم آژير به صدا در مي آيد و هم كليه امكانات تاسيسات قطع مي شود تا از بروز خطرهاي ناشي از اتصال برق و آتش سوزي ناشي از گاز جلوگيري شود.
دستگاه هنگامي كه به برق وصل مي شود به ۳ دقيقه وقت نياز دارد تا فعال شود. در دانشگاهي كه اين دستگاه تست شد ،ميز لرزاني وجود داشت كه احتمال تشخيص اشتباه توسط دستگاه را به حداقل رسانيد. با اتصال دستگاه به ميز لرزان و انجام آزمايش هاي مختلف، قابليت هاي آن به اثبات رسيد، هرچند كه احتمال تشخيص اشتباه از جانب دستگاه به صفر نرسيده است.
« دستگاه از روي مباني علمي ساخته شده. ممكن است اين مباني غلط باشد. يك مهندس فلسطيني روي زلزله هاي مختلف مطالعات زيادي داشته و شبيه سازي هاي كامپيوتري زيادي انجام داده كه ما از الگوريتم هاي ايشان در طراحي سيستم استفاده كرديم. ممكن است داده هاي ايشان غلط باشد يا ممكن است داده هاي اين مهندس فلسطيني درست باشد و من نتوانسته باشم به طور مطلوب از آنها استفاده كنم.»
او عقيده دارد مي  توان به جاي نصب دستگاه ها و سيستم هاي گوناگون در نقاط مختلف شهرها و خارج از شهرها، از اين دستگاه كوچك و قابل حمل استفاده كرد. دستگاهي كه كوچك تر از يك دستگاه كارت زني در ادارات است. دستگاه را مي توان در آپارتمان ها نصب كرد. هرچند كه خود او اين سيستم را در منزل خود راه اندازي نكرده است! «فايده اي ندارد. اگر تو رعايت كني، بقيه رعايت نمي كنند. در استفاده از اين دستگاه ها و سيستم ها بايد نوعي اجماع به وجود آيد.» شايد بهترين مكان ها براي استفاده از اين سيستم، مدارس و ساير مكان هاي عمومي باشد و نيز در مناطقي از شهر كه بافت فرسوده اي دارد و آپارتمان هايي در كار نيست. ۱۰ تا ۱۵ثانيه قبل از وقوع مي توان از اين سازه ها خارج شد و به محلي امن رفت.
دستگاه مهندس حسيني تهراني كه سال ۶۳ از دانشگاه صنعتي شريف مدرك كارشناسي ارشد خود را گرفت به توليد انبوه نرسيده است. او اسپانسري نداشت و حالا مي گويد شركت هاي هلندي مايل به عقد قراردادي با وي هستند. دستگاه او حدود ۳۰۰ هزار تومان قيمت دارد. مهندس حسيني مي گويد: «من براي دلم كار كردم.»

اتومبيل هايي كه سارقان دوست دارند
010605.jpg
ساتورن اس ال مدل ۱۹۹۵ اين افتخار را پيدا كرده است كه ركورد دزديده شدن در آمريكا را بشكند. در واقع از هر ۲۰۰ عدد از اين اتومبيل ها يك عدد در سال ۲۰۰۳ دزديده شد و رتبه دوم و سوم متعلق به آكورا اينتگراو مدل ۱۹۹۴ همان ساتورن اس ال است. بنا به دو تحقيق جداگانه كه در سال گذشته انجام گرفت اتومبيل هاي شهري بيشترين رقم دزديده شدن را دارند و تويوتا كامري  ، هوندا سيويك و هوندا آكورد نيز جزو اتومبيل هايي شمرده مي شوند كه سارقان دوست دارند بدزدند. در گذشته به جاي بررسي درصد دزديده شدن اتومبيل ها  ، تعداد اتومبيل هاي دزديده شده شمرده مي شد، اما با روش جديد تهيه نسبت اتومبيل هاي دزديده شده به اتومبيل هاي فروخته شده آمار گوياتري به علاقه مندان به اتومبيل ارايه شده است. البته نكته داراي اهميت آنجاست كه اگر يك اتومبيل براي مدت كوتاهي دزديده شده و بعد از مصرف (كه عبارت است از رفتن به گردش كوتاه مدت يا سفر) به صاحبش برگردانده شده باشد، دزديده شدن آن اتومبيل در بررسي ها ملاك قرار نمي گيرد. مري جوپريگ مدير فروش خدمات شركت ccc (يك شركت مهم بيمه اتومبيل كه انجام دهنده يكي ازتحقيقات مورد نظر است) مي گويد: «ما نمي توانيم دليل دقيقي را براي علاقه  دزدان به سرقت يك اتومبيل خاص پيدا كنيم، اما با اطلاعاتي كه به دست آورده ايم، احتمال مي دهيم كه اتومبيل ها عمدتا به خاطر ارزش قطعاتشان دزديده مي شوند.»
موسسه NCIB كه تحقيق مفصل ديگري را براساس گزارش داده شدن سرقت هر نوع اتومبيل انجام داده معتقداست اولين اتومبيلي كه بسيار دزديده شده ، تويوتاكامري است در درجه دوم اهميت هوندا آكورد جا دارد و در درجه سوم فهرست اتومبيل هاي مورد علاقه سارقان هوندا سيويك جا گرفته است. در ميان تويوتا كامري هاي دزديده شده بيشترين تعداد ، متعلق به مدل ۱۹۸۹ است. طبق همين بررسي بعد از ۱۰ سال ثبات تعداد اتومبيل هاي دزديده شده در آمريكا امسال سومين سال متوالي است كه اين نرخ افزايش پيدا كرده است.
البته گزارش NCIB بنا به گزارش هاي دزدي اتومبيل اف. بي. آي است كه هر نوع اتومبيل را كه حتي براي چند ساعت دزديده شده باشد يا قطعات آن را جدا كرده باشند و باقي مانده اتومبيل را رهاكرده باشند، شامل مي شود. مسوولان NCIB معتقدند كه صاحبان اتومبيل ها بايد به اقدامات پيش گيرانه روي بياورند. به گفته رابرت بريانت كه از مديران اين شركت محسوب مي شود:« دارندگان اتومبيل هايي كه مورد علاقه دزدان هستند بايد از روش هايي كه مشخص و كارآمدند، در جهت جلوگيري از دزديده شدن اتومبيل هايشان استفاده كنند. براي مثال قفل چرخ ها ، دزدگير، سوئيچ مخفي براي برق يا سوخت اتومبيل و همچنين وسيله هايي كه در اتومبيل نصب مي شوند و محل اتومبيل را پس از دزديده شدن به پليس نشان مي دهند از جمله وسايل خوب براي جلوگيري از دزدي محسوب مي شوند.» رابرت بريانت معتقد است كه هرقدر لايه هاي حفاظتي بيشتري براي جلوگيري از دزدي اتومبيل مهيا شود، دزديده شدن آن وسيله سخت تر مي شود.
اتومبيل هاي بياباني
ميتسوبيشي مونتررو مدل ۲۰۰۲، شورولت تاهو مدل ۱۹۹۶ و جيپ چروكي و گرند چروكي از پرطرفدارترين اتومبيل هاي بياباني، ميان دزدان محسوب مي شوند. به گفته بيرانت «دزدان اتومبيل، گرايش هاي جامعه به اتومبيل ها را بررسي مي كنند و سپس پرطرفدارترين اتومبيل ها را مي دزدند تا بتوانند آنها را به صورت غيرقانوني به كشورهاي ديگر منتقل كنند يا قطعات اين اتومبيل ها را بدزدند.»
بنا به گزارش CCC پرطرفدارترين اتومبيل هايي كه در سال ۲۰۰۳ ميلادي به طور كامل مفقود شدند به اين شرح است:
۱- ساتورن اس ال مدل ۱۹۹۵
۲- آكورا اينتگرا مدل ۱۹۹۸
۳- ساتورن اس ال مدل ۱۹۹۴
۴- آكورا اينتگرا مدل۱۹۹۹
۵- آكورا اينتگرا مدل ۱۹۹۵
۶- آكورا اينتگرا مدل ۱۹۹۷
۷- آكورا اينتگرا مدل ۱۹۹۶
۸- آكورا اينتگرا مدل ۱۹۹۴
۹- ميتسوبيشي مونترو مدل ۲۰۰۲
۱۰- هوندا سيويك مدل ۲۰۰۰
گزارش NICS از كل اتومبيل هايي كه سرقت آنها گزارش شده است (و احتمالا بعدا پيدا شده اند) به اين شرح است: (رقم هاي داخل پرانتز، مدل سال هايي را ذكر مي كند كه بيشتر دزديده شده اند)
۱- تويوتا كمري (۱۹۹۸)
۲- هوندا آكورد (۱۹۹۴)
۳- هوندا سيويك (۲۰۰۰)
۴- شورولت فول سايز پيك آپ (۱۹۹۲)
۵- فورد اف سيريز پيك آب (۱۹۹۷)
۶- جيپ چروكي / گرند چروكي (۱۹۹۳)
۷- اولدزموبيل كاتلاس (۱۹۸۶)
۸- دوج كاراوان (۱۹۹۴)
۹- فورد تانوس (۱۹۹۶)
۱۰- تويوتا كورولا (۲۰۰۱)
اين گزارش بنا به بررسي اي درباره ۲/۱ميليون اتومبيلي كه دزديده شدن آنها به اف.بي .آي گزارش شده، تنظيم شده است. نكته جالب اينجاست كه نرخ دزديده شدن اتومبيل ها در ايالت هاي مختلف فرق مي كند، همچنين بنا به رنگ اتومبيل نيز ميزان دزديده شدن آن فرق دارد. براي مثال به ترتيب بيشترين اتومبيل هاي دزديده شده سفيد، قرمز، آبي، مشكي و سبز بوده اند.

۷ ميليون دلار براي ترك اعتياد
010608.jpg
اديب وحداني-بين هنرمندان مشهور در دنيا، اريك كلپتون در ايران شهرتي عجيب دارد كه چندان با روحيه رايج در طرفداران موسيقي در ايران متناسب نيست. موسيقي جدي، عميق و پردرد كلپتون كه برآمده از زندگي پرفراز و نشيب او به عنوان يك هنرمند با حدود ۴۰ سال سابقه كار روي صحنه و در استوديوست، طبيعتا با مزاج اوپس - اوپس، تيس تيس رايج، نمي سازد، اما كار او در موسيقي متن مجموعه تلويزيوني «لبه تاريكي» سيماي جمهوري اسلامي هم پخش شد و همچنين كليپي كه به نام «بازگشت» (در ارتباط با ترك اعتياد) توسط شاهرخ دولكو براي آن آهنگ ساخته شد و در نهايت جايزه بهترين كليپ سال را از جشنواره توليدات سيما نصيب سازنده اش كرد موجب شده است كه كلپتون در ايران به خوبي شناخته شود و نوار «سوختن» هم كه مجموعه اي از آهنگ هاي كلپتون است به فروش خوبي دست پيدا كند.
دانسته يا ندانسته شاهرخ دولكو روي موضوع خوبي براي ساختن كليپ «بازگشت» دست گذاشته بود، چرا كه اريك كلپتون سال ها با مشكل اعتياد به الكل و مواد مخدر دست و پنجه نرم مي كرد و به گفته همسرش بارها اقدام به ترك اين مواد كرده بود و هر بار هم شكست مي خورد. اما درست پس از مرگ پسرش در سال ۱۹۹۲، كلپتون كه دوري از فرزند را معلول مواد مخدر مي ديد توانست يك بار براي هميشه اعتياد را كنار بگذارد و حتي مركزي را براي كمك رساني به ترك معتادهاي ديگر تخصيص دهد. هفته گذشته پس از چهار سال از حراج قبلي به نفع مركز «چهارراه >crossrouds))كلپتون براي بار دوم گيتارهايش را به فروش گذاشت تا هم توجه اذهان عمومي را به اين مركز جلب كند و هم پولي براي اين مركز فراهم بياورد و جالب اين بود كه در حالي كه در سال ۱۹۹۹ فقط ۵ ميليون دلار از محل فروش گيتارهاي كلپتون در حراج كريستي در نيويورك فراهم آمد، امسال با فروش ۲۲ گيتار كلپتون ۷ ميليون و ۴۳۸هزار و ۶۲۷ دلار پول از محل فروش اين ۵۶ گيتار (در كنار ۲۲ گيتار اهدايي از سوي دوستان هنرمند كلپتون) براي كمك به اين مركز فراهم شد. جالب اينجاست كه فقط يك گيتار كه ازسوي جيمي وان، برادر هنرمند مشهور فقيد سيتومي ري وان براي كمك به حراج گيتار كريستي عرضه شده بود، توانست به قيمتي در حدود قيمت هاي گيتارهاي شخصي اريك كپلتون فروش رود و اينجا هم، ستيوي ري وان همانند هنر موسيقي شناسي، موسيقي نوازي و ترك اعتياد، تنها كسي بود كه با اريك كلپتون همسان بود.

حكايت دشمني آرنولد با حيوانات
010611.jpg
وقتي آرنولد شوارتزنگر به فرمانداري كاليفرنيا انتخاب شد، قول داد كه ۱۰۳ ميليون دلار در بودجه اداره اين ايالت صرفه جويي كند و بسياري، در كنار چهره شناخته شده اين هنرپيشه، ناراحتي مردم از پرداخت ماليات هاي زياد را يكي از عوامل مهم پرطرفدار بودن و راي آوردن او برشمردند. اما حالا وقتي در همين هفته مشخص شد كه قسمتي از صرفه جويي شوارتزنگر با حمايت از حقوق حيوانات بي سرپرست نامتناسب است، مشكلات جدي  پيش روي سياستمدار فعلي قرار گرفت.
در واقع چيزي كه جديدا از پوشه شوارتزنگر درآمد از قبل تعيين شده بود. در ايالت كاليفرنيا در آمريكا اوضاع نگهداري حيوانات بي سرپرست به اين منوال بود كه تا ۶ روز كاري دولت موظف بود اين حيوانات را در پناهگاه هاي دولتي نگه دارد. آرنولد تصميم گرفت اين زمان را به ۷۲ ساعت كاهش بدهد و اعتراض مدافعان حقوق حيوانات آنقدر شديد بود كه آقاي بازيگر - سياستمدار به اين نتيجه رسيد كه صاف و رك و پوست كنده بگويد: «اين اشتباهي بود كه انجام دادم. حيوانات ۶ روز در پناهنگاه ها نگهداري مي شوند و شرايط پناهنگاه ها با همان كيفيت سابق باقي مي ماند.» به اين ترتيب آقاي فرماندار مجبور است سالانه كماكان ۱۴ ميليون دلار پول به اين پناهنگاه ها بپردازد. اينكه همكاران شوارتزنگر درصدد بودند به وسيله كاهش پول هاي تخصيص داده شده به حمايت از حيوانات، قول ۱۰۳ ميليون دلاري فرماندار را عملي كنند باعث شده متلك هاي زيادي روانه او شود. براي مثال آقاي لائتوس مدير انجمن دوستداران حيوانات در اظهارنظري به رويتر گفت: «شوارتزنگر نبايد سعي كند مثل نقش هاي ويرانگرش در فيلم با پناهگاه هاي حيوانات در كاليفرنيا برخورد كند.»

مولن روژ
فرهاد فرجاد
010614.jpg

پروژه جديد راندال كليسر
راندال كليسر، كارگردان فيلم هايي چون «گريس» و «مرداب آبي»، از هفته آينده ساخت فيلمي كمدي رمانتيك را در جمهوري دومينيكن آغاز خواهد كرد.
آماندا باينس و كريس كارمك، در اين فيلم كه «عشق از هم گسسته» نام دارد بازي مي كنند. باينس نقش يك دانشجوي كالج را ايفا مي كند كه براي تعطيلات به كارائيب مي رود. كارمك نيز به نقش يك نوازنده گيتار و عضو گروهي كوچك ظاهر مي شود كه در يك هتل، حين برگزاري كنسرت با باينس آشنا مي شود. فيلمبرداري، اطراف شهر شمالي پورتوپلاتا آغاز مي شود كه يكي از سه شهر مشهور توريستي در جمهوري دومينيكن به شمار مي رود.
010617.jpg

بازجويي اسراي افغان بر پرده سينما
يكي از ماموران سابق حفاظت اطلاعات ارتش آمريكا كه از نزديك شاهد بازپرسي و استنطاق اسراي افغان محبوس  در پايگاه هاي آمريكايي در افغانستان بوده، خاطرات خود از افغانستان را به كمپاني برادران وارنر فروخت.
پروژه پيش از هر چيز نام خود را پيدا كرده: «جنگ سري عليه القاعده، از درون»، توسط كمپاني Thunder Road ساخته خواهد شد.
نويسنده خاطرات كه خود را با نام مستعار كريس مك كي معرفي كرده، افسر پيشين اطلاعات نظامي بوده كه به دليل تسلط به زبان عربي، پس از واقعه ۱۱ سپتامبر دوباره به ارتش خوانده شد و سپس به افغانستان فرستاده شد تا از اسراي افغان، اطلاعاتي پيرامون مخفيگاه اسامه بن لادن استخراج كند. در اين خاطرات به زندگي و رفتار بازجويان، شامل يك زن ۱۹ ساله اشاره شده است. ماه آينده نيز انتشارات ليتل براون، خاطرات را در قالب كتاب منتشر خواهد كرد.
010620.jpg

استيو كوگان و حركت رو به جلو
شخصيت هاي هنري خلق شده توسط استيوكوگان را مي توان نمونه هاي كامل «شكست انگليسي» دانست. وي طي سال ها فعاليت در حيطه تلويزيون و سينما، توانسته به زيبايي شخصيت انسان هاي شكست خورده، نااميد، مضطرب و وامانده را براي خود تثبيت كند. هرچند نقش فيلاس فاگ در جديدترين اقتباس از رمان ژول ورن، دور دنيا در ۸۰ روز، به كل جدا از اين كليشه است.نقشي كه در نسخه اصلي -(سال ۱۹۵۶) ديويد نيون عهده دار آن بود.
كوگان به تازگي پروژه «پايان هاي خوش» را نيز به پايان رسانده و قرار است بازي در فيلم (Alibi) را نيز آغاز كند. حضور كوتاه ولي موثر كوگان در آخرين فيلم جيم جارموش، «قهوه و سيگار» هم قابل چشم پوشي نيست.
تمام كارهاي جديد كوگان، به جز رويكرد جديد او به موسيقي در فيلم جديد مايكل وينترباتم «عاشقان ميهماني ۲۴ساعته»، قابل تعمق و ارزشمند هستند و نشان از حركت رو به جلوي اين هنرپيشه و نويسنده انگليسي دارند.
010623.jpg

مستندي از همسرديكتاتور
بيوه ماركوس، ديكتاتور سابق فيليپين از يك دادگاه اين كشور اجازه يافت تا مستندي از زندگي خود را به اكران عمومي بگذارد. ايملدا ماركوس كه در زمان حيات شوهرش با جمع آوري مجموعه اي گرانبها از كفش هاي گوناگون، مظهر ولخرجي و سوءاستفاده از ثروت ملي به شمار مي رفت، به دادگاه محلي ماكاتي عرضحال داد تا اجازه اكران يك مستند درباره زندگي خود را دريافت كند. وي قول داد اين فيلم را تنها به عنوان يك تز دانشگاهي به نمايش بگذارد. قاضي دادگاه پس از ۲۰ روز سرانجام اجازه داد تا فيلمي كه نام خود ايملدا را يدك مي كشد، از هفتم جولاي در سالن هاي تئاتر فيليپين به اكران گذاشته شود.
اين مستند كه به كارگرداني رامونا دياز ساخته شده، در جشنواره ساندانس امسال يك جايزه سينماتوگرافي دريافت كرد.

خبرسازان
ايرانشهر
محيط زيست
تهرانشهر
حوادث
در شهر
زيبـاشـهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  محيط زيست  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |