سه شنبه ۹ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۲۲
قانوني براي احترام به غذاي سنتي ايتاليا
گارانتي براي پيتزاي اصيل
پيتزا ، ماكاروني و فوتبال! آنها دلشان مي خواهد در همه جا مارك پيتزاي ناپلي و يا پيتزاي فلان به چشم بخورد و در همه جا پرچم ايتاليايي ها روي پيتزاها به نمايش درآيد
010629.jpg
محمد جباري 
حتما مي دانيد كه پيتزا يك غذاي ايتاليايي است. غذايي دلچسب كه در همه جاي دنيا پخته و خورده مي شود و از سطح يك غذاي ملي خيلي وقت است فراتر رفته و يك غذاي درست و حسابي بين المللي است. اين پيتزاي خوشمزه در ايتاليا روزهاي داغي را پشت سر مي گذارد.
همه اين داغي هم به تصويب قانوني در حمايت از پيتزاي اصيل ايتاليايي برمي گردد؛ پيتزايي كه به نام پيتزا ناپلي مشهور است.
همه كساني كه يك جورهايي به اين پيتزا ربط پيدا مي كنند و حتي مردم عادي و سياستمداران، اين روزها تمام توجه خود را به اين مساله معطوف كرده اند: پيتزا ناپلي مورد هجوم متجاوزان خارجي قرار گرفته است. يكي از پيتزاپزان محلي، الفونسو كاچينيلو در اين مورد مي گويد: « هركسي در دنيا مي خواهد پيتزا درست كند، در ژاپن، چين، آمريكا و در همه جا. ولي واقعا پيتزا با آناناس مي تواند وجود داشته باشد؟ آن يك كيك است، نه پيتزا.» اشاره او به پيتزاهاي جورواجور و با مواد مختلفي است كه در همه جاي دنيا پخته مي شود.
به همين خاطر انجمن پيتزا واقعي ناپلي كه ۲هزار و ۵۰۰ عضو دارد به همراه عده اي از حقوقدانان و نمايندگان دولت تصميم گرفتند براي حفظ اين غذاي قديمي كه سه رنگ پرچم ايتاليا يعني سبز، سفيد و قرمز در مواد آن وجود دارد، كاري انجام دهند. قانوني در ماه مي تصويب شد و صنف پيتزاپزان ايتاليايي از اين بابت خوشحال شدند. اتحاديه اروپا هم ممكن است از اين قانون حمايت كند.
قانوني كه ناپل را به عنوان زادگاه اصلي پيتزا معرفي مي كند و پيتزا فروشي هايي كه پيتزاي اصيل ناپلي را مي پزند به عنوان پيتزاپزي رسمي به ثبت مي رسند و مهر پيتزاي اصيل ناپلي بر سر در مغازه آنها خواهد خورد.
در اين قانون ذكر شده، پيتزا حتما بايد گرد باشد و اندازه قطرش از ۳۵ سانتي متر بيشتر نباشد. بخش نان آن نبايد زياد ضخيم باشد و خميرش هم حتما بايد با دست ورز داده شود. فقط از آرد، نمك و مخمر بايد استفاده كرد. يك نوع روغن زيتون خاص جزء الزامي اين پيتزاست و تنها از گوجه فرنگي هاي منطقه Mount Vesuvius و پنير خاص ايتاليايي به نام Mozzarella بايد در اين پيتزا استفاده كرد. اين پنير از شير بوفالو ها به دست مي آيد. البته نزديك Sorrento Peninsula كه محلي ها مي گويند محل تولد پيتزا است خبرهاي ديگري است. آنها مي گويند مايكل كاندورو اولين كسي است كه شروع به پخش پيتزا كرده، پيتزايي كه از بشقاب هاي متوسط، بزرگتر بوده است و او را پدر پيتزا به حساب مي آورند و زادگاه پيتزا را اين محل مي دانند نه ناپل. در همان خياباني كه كاندورو پيتزافروشي اش را در اواخر قرن نوزده راه انداخت. هم اكنون شوهر نوه او آقاي كاچينيلو يك پيتزافروشي دارد.
پيتزايي كه مايكل اختراع كرده بود از خيلي جهات با پيتزاي ناپلي تفاوت دارد. به جاي روغن گران زيتون از روغن نباتي استفاده مي كند و از پنير Mozzarella درست شده از شير گاو استفاده مي شود، نه Mozzarella درست شده از شير بوفالو. از گوجه فرنگي هاي ريز و شيرين San Marzano هم استفاده مي شود.
و حالا داماد اين آقاي مايكل مي گويد پيتزايي كه در رم پخته مي شود، پيتزاي اصيل نيست. آن پيتزا را غريبه ها مي پزند:« آن پيتزا ايتاليايي نيست.»
البته از اين طرف شهردار ناپل را داريم كه خيلي از اين قانون، تعريف كرده:« اين قانون گارانتي براي پيتزاي ناپلي است ، همانطوري كه براي ديگر مارك هاي ايتاليايي مثل پنير پيتزا parmesan گارانتي ايجاد مي كند. اين قضيه خيلي مهم است كه اصالت غذاها را از شر مهاجمان حفظ كنيم.»
فعلا با دونوع پتيزاي ايتاليايي آشنا شده ايم. يكي ناپلي و ديگري هم پيتزاي مايكل. Da Micheles s pizza هر كدام از اين شهرها و آدم ها هم ادعاهاي خودشان را دارند. البته پيتزاي ناپلي دردنيا بيشتر معروف است و به همين خاطر هم براي آن قانون وضع كرده است. در همين شهر به رستوران ترو تميزي رسيديم كه صاحبش كارمينا استنتاردو است. پتيزا فروشي كه براي پيتزاهايش جايزه هم گذاشته و غذاهاي اشتهاآور ديگري مثل ماكاروني هم در آن به چشم مي خورد.
پدر بزرگش در سال ۱۹۳۲ اين پيتزا را پخت و نوع پيتزا و مواد و تركيبات آن هنوز همان است؛ پيتزايي كه به ثبت رسيده و الان به نام اين خانواده است. پيتزاهاي ديگري هم در ايتاليا وجود دارد. پيتزاهايي كه هر يك صاحبي دارند و ادعاي اختراع پيتزا و زادگاه پيتزا را به خود نسبت مي دهند.
جنگ پيتزا و پيتزاپزها چه درخود ايتاليا و چه درخارج ايتاليا جريان دارد. ايتاليايي ها خود را صاحب پيتزا مي دادند و دوست دارند آنطور كه آنها مي خواهند، در بقيه نقاط دنيا پيتزا پخته شود. البته اين تنها ظاهر قضيه است، چون درداخل ايتاليا هم بر سر انواع پيتزا دعواست و هر كسي خود را اصيل تر مي داند. همه اين دعواها و قانون ها بر سر حفظ سنتي است كه يك جورهايي هويت ايتاليايي ها را تشكيل مي دهند؛ پيتزا ، ماكاروني و فوتبال! آنها دلشان مي خواهد در همه جا مارك پيتزاي ناپلي و يا پيتزاي فلان به چشم بخورد و در همه جا پرچم ايتاليايي ها روي پيتزاها به نمايش درآيد.
دفعه بعد كه خواستيد پتيزا بخوريد، به دور و برخودتان نگاه كنيد. شايد روي در و ديوار پيتزا فروشي مارك پيتزاي اصيل ناپلي را پيدا كرديد. در اين صورت مطمئن باشيد در حال خوردن يك پيتزاي با اصل و نسب ايتاليايي هستيد. پيتزايي كه از مواد به كار رفته در آن تا اندازه هايش، سنت ايتاليايي ها حفظ شده. اگر خواستيد كاملا سنت ايتاليايي ها را رعايت كنيد، مي توانيد چند تا فيلم از نحوه پيتزا خوردن مردم ايتاليا را تهيه كنيد تا خوردنتان هم كاملا ايتاليايي باشد، چون بعيد نيست تا چند وقت ديگر در مورد چگونه خوردن پيتزاي اصيل ايتاليايي هم قانون وضع شود!

ورود
چخوف يا پيتزا؟
۱- اين هواي گرم اشتهايمان را كور كرده. حالا شايد اينكه ما مطلب اصلي صفحه رابه پيتزاي خوشمزه ايتاليا اختصاص داده ايم برايتان جذاب نباشد اما توصيه ما اين است كه تا عصر امروز صبر كنيد و صفحه ما را دوباره بخوانيد. تجربه نشان داده كه اصولا خوردن پيتزا در شب مفيد تر است. امتحان كنيد.
۲- از بحث هميشگي شكم كه بگذريم و در ژست روشنفكرانه فرو برويم، به ادبيات روسيه مي رسيم. ۱۴۴ سال كه به عقب برگرديد، به روزي مي رسيد كه آنتوان چخوف- يكي از نويسنده هاي سرشناس روسيه- در تاگاتروگ متولد شد. چخوف دوران سخت كودكي و نوجواني را كنار پدر كاسب و پدر بزرگ دهقانش گذراند. به احترام او امروز عموواينا، تيفوس، مرد ناشناس، ۲۵ روبل و موژيك ها را بخوانيد و به جاي پيتزا، شكمتان را با ادبيات پر كنيد!

ستون شما
خانه  اي تخريب شده
آقاي حسن زارعي زكليكي كه اميدوارم نامشان را درست نوشته باشم (خط ايشان كمي ناخوانا بود) نامه اي ارسال كرده اند از شهر تبريز و مشكل شان كه ريزش قسمتي از خانه شان در منطقه ۲ اين شهر بود را با ما مطرح كرده اند و خواسته اند كه بگوييم اين عزيزان به هر جايي سر زدند با در بسته مواجه شده اند، اين عزيزان گويا بيش از ۱۰ ماه است كه در خانه خراب زندگي مي كنند.
- البته بايد راجع به اين نامه مفصل بگوييم كه همراه با اين نامه چند نامه ديگر از خانواده ايشان نيز در پاكت براي ما ارسال شده و همين مشكل را مطرح كرده اند. البته در يكي از نامه ها هم تعداد بسيار زيادي شعر نوشته شده است.

ذهن زيبا
كساني كه عجله مي كنند، در ازاي هر ثانيه اي كه صرفه جويي مي كنند، ساعت ها را از دست مي دهند.
پرمودا بترا
شما هرگز نمي توانيد به سوي موفقيت گام برداريد، مگر اينكه آمادگي شكست را در خود سراغ داشته باشيد.
دبليو وين داير
كلمات و الفاظ، نيرومندترين ابزارهايي هستند كه بشر تاكنون شناخته است.
جرج.و. كرين 
اين هدف ها هستند كه تحقق مي يابند، نه آرزوهاي راكد وبي ثمر.
آنتوني رابينز

جعبه
ترش ماهي
پيشنهادهاي امروزمان را براي تماشاي تلويزيون با آشپزي آغاز مي كنيم. امروز در برنامه به خانه برمي گرديم يك غذاي شمالي آموزش داده خواهد شد به نام ترش ماهي. تا از يادمان نرفته خدمتتان عرض كنيم كه سريال من يك مستاجرم ساعت ۴۰:۱۳ از شبكه ۳پخش مي شود. مجموعه تكراري و البته جذاب خط قرمز هم هر روز از شبكه ۳ پخش مي شود امروز هم ساعت ۱۵:۱۸ مي توانيد به تماشاي اين سريال بنشينيد. سينديا هم سريال ديگري است كه در ايام تابستان اگر تمايل داشتيد از شبكه ۲ مي توانيد تماشايش كنيد، هر روز ساعت ۴۵:۱۹. امشب فيلم سينمايي شبكه ۲ چون سه شنبه هست ساعت ۲۱ و بعد از اذان مغرب تقديم فيلم دوستان خواهد شد. مجموعه مامورين پرونده هاي راكد را هم مي توانيد در ساعت ۲۱ از شبكه سوم ببينيد.امشب يك سريال ديگر هم دارد كه از شبكه اول پخش مي شود و پرستاران نام دارد. زمان پخشش هم حوالي ساعت ۱۰:۲۲ خواهد بود.ويژه برنامه جام ملت ها هم امشب در ساعت ۲۳ پخش مي شود.

هوا
تكراري نيست
تذكر: اين ستون تكراري نيست. تشابه اطلاعات آن با روزهاي گذشته تنها ناشي از يك دندگي هوا در گرم ماندن است. خواندن تذكري كه اول مطلب آمده، كافيست تا از خواندن ادامه مطلب نااميد شويد اما به هرحال ما تصور مي كنيم كه عده اي براي اولين بار اين ستون را در روزهاي قبل نخوانده اند و براي خالي نماندن صفحه هم كه شده، چند خط ديگر هم مي نويسيم.
امروز هوا خيلي گرم است. ناچاريم يكبار ديگر هشدار بدهيم كه امروز بايد مراقب گرمازدگي باشيد. دماي امروز تهران روي ۳۷ درجه سانتيگراد ثابت مي ماند. تنها تفاوت امروز با روزهاي گذشته اين است كه دمايش حتي يك درجه هم پايين نمي آيد، گرچه مشكل ما با سقوط يك درجه اي دما حل نمي شود. وقتي كه آسمان تهران سياه شود، دما به شدت سقوط مي كند اما دماي ۲۶ درجه سانتيگراد هم دردي از ما دوا نمي كند. از آن جايي كه ما بايد با خيلي چيزها بسازيم و هوا يكي از كم اهميت ترين آنهاست، پس مي سازيم و گلايه اي نداريم. هفته داغ خوش بگذرد.

پرده
ماهي بزرگ
سالن كوچك حوزه هنري يا همان خانه فيلم ايران از اين هفته تغييراتي در برنامه هايش داده كه بد نيست بدانيد. اول اينكه از اين به بعد شنبه ها تعطيل است و فيلمي اين جا نمايش داده نمي  شود. يكشنبه ها هم در دو سانس ۳۰:۱۶ و ۱۹ يك فيلم ازدوره هاي گذشته به نمايش درمي آيد تا اگر كسي فيلمي را از دست داده بود فرصت داشته باشد آن را ببيند. از دوشنبه تا جمعه هر هفته هم يك فيلم جديد اكران مي  شود كه در همان سانس هاي سابق خواهد بود.
اما از امروز اولين فيلم دوره جديد در اين سالن نمايش داده مي  شود كه به آخرين ساخته تيم برتون يعني «ماهي بزرگ» اختصاص دارد. برتون سال گذشته اين فيلم را ساخت و اگرچه در آن به فضاي فانتزي مورد علاقه اش برگشته اما در اكران عمومي خيلي موفق نبود. داستان اين فيلم دو ساعت و پنج دقيقه اي درباره مردي است به نام ادوارد بلوم كه مدام داستان هايي اغراق شده از دوران  جواني اش تعريف مي  كند.
ايوان مك گرگور، آلبرت فيني، جسيكالنگ، هلنا بولم كارتر و دني دويتو از جمله بازيگران فيلم هستند. ماهي بزرگ را در دو سانس۳۰ :۱۶و ۱۹ مي  توانيد تماشا كنيد.

فرهنگ
پيشگيري از اعتياد
اهالي اسلامشهر تا يازدهم تيرماه فرصت دارند از نمايشگاه آثار فرهنگي هنري پيشگيري از اعتياد ديدن كنند. اين نمايشگاه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ در فرهنگسراي شهيد صارمي واقع در قائميه جنب مسكن جوانان برگزار مي شود.
اين نمايشگاه ششم تير افتتاح شده است. در فرهنگسراي جوان هم با همكاري انجمن حمايت از قربانيان سلاح هاي شيميايي نمايشگاه آثار نقاشي شاهرخ شاهي برپا است. در اين نمايشگاه بيش از ۳۰ اثر در سبك هاي امپرسيونيسم و كلاسيك به نمايش گذاشته شده.
كليه عوايد حاصله از فروش اين آثار به خانواده هاي قربانيان و جانبازان شيميايي اهدا مي شود. علاقه مندان مي توانند از ساعت ۹ الي ۲۰ به فرهنگسراي جوان واقع در ميدان خراسان، خيابان خاوران مراجعه كنند.
يادتان هم باشد فرهنگسراها در روزهاي تابستان برنامه هاي مختلفي براي سرگرم كردن و آموزش دادن شما دارند. به نزديك ترين آنها برويد و از اين برنامه ها استفاده كنيد.

پايتخت
پاريس
اين روزها اگر به پاريس رفتيد و لباسي خريديد، به مارك پشت لباس حتما توجه كنيد چون شايد با اين جملات روبه رو شويد (تا آخر جمله ها آن را بخوانيد): «با آب گرم آن را بشوييد، از صابون ملايم استفاده كنيد، براي خشك كردن آن را پهن كنيد، از مواد رنگ بر استفاده نكنيد، از خشك كننده ها براي خشك كردن آن استفاده نكنيد، از اتواستفاده نكنيد. ما متاسفيم كه رئيس جمهور ما احمق است، ما به او راي نداديم.» اين جملات به زبان فرانسوي روي مارك پشت لباس هاي يك شركت كوچك آمريكايي درست بعد از دستوراتي در مورد شست وشو و اتو واين حرف ها درج شده البته در قسمت انگليسي چنين جملاتي به چشم نمي خورد. اگر از نفرت فرانسوي ها نسبت به آمريكايي ها آگاه باشيد، همه چيز دستتان مي آيد. اين شركت در عين حال كه يك حركت سياسي كرده بهترين اقدام را براي جذب فرانسوي ها و تبليغ اين لباس ها كرده است.
سانتياگو
گويا اين روزها مردم فقط براي برگزاري مراسم مذهبي و ديني به كليساها مي روند. سانيتاگو هم از اين قضيه مستثنا نيست برخلاف مردم اين شهر ، اين مساله براي دولت اهميت زيادي دارد تا جايي كه دولت شيلي به كليساهاي كوچكتر بودجه اي براي بازسازي و مرمت مي دهد تنها به شرط اينكه اين كليساها در تمام طول روز باز بمانند اما با وجود اين امتياز، اين كليساها هنوز بسته مانده اند. جالبتر اينكه دردفتر جهانگردي سانتياگو فهرست بلندي از كليساهايي است كه براي استفاده عموم در طول روز باز هستند، اما در واقعيت اين كليساها هميشه باز نيستند. اين مساله باعث تعجب جهانگرداني شده كه به اين شهر رفته اند مخصوصا وقتي كه براي ديدن اين كليساها با درهاي بسته روبه رو مي شوند. در واقع كليساهاي اين شهر فقط براي انجام خدمات مذهبي و برگزاري جشن ها و مراسم ديني باز هستند. اين درحالي است كه باتوجه به آمار دفتر جهانگردي سانتياگو ۱۰ كليسا در اين شهر هستند كه بايد به صورت شبانه روزي باز باشند.
باكو
احتمالا تا حالا نه تنها به موسيقي  كه تركيبي از دوموسيقي هندي و آذري باشد گوش نداده ايد، بلكه حتما چيزي هم راجع به آن نه مي دانيد، نه از كسي يا جايي شنيده ايد. اما جالب است بدانيد كه چنين موسيقي وجود دارد و قرار است براي اولين بار در باكو اجرا شود. انجمن آذربايجاني هاي مقيم هندوستان براي برگزاري اين برنامه باانجمن مالايالي باكو همكاري مي كند و حتي قرار است يك گروه موسيقي هندي براي پيوستن به خواننده هاي آذري به باكو بيايند. ويژگي جالب توجه اين برنامه اين است كه موسيقي هايي كه درآن اجرا مي شوند با شكل و شمايل هندي اما با آهنگ ها و رقص هاي قومي و محلي آذربايجاني هستند. همچنين اين برنامه كه براي اولين بار اجرا مي شود يك حركت تازه براي توسعه رابطه فرهنگي هند وآذربايجان است.

تهرانشهر
ايرانشهر
محيط زيست
حوادث
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  محيط زيست  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |