چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۲۳
ايران
Front Page

مسئولين تأمين امنيت راه ها و جاده ها چه مي كنند؟
كشتار در جاده ها تا كي؟
آيا مردم هر روز بايد شاهد قربانيان جديدي باشند
009963.jpg
اسدالله افلاكي:آمار مرگ و مير ناشي از تصادفات رانندگي در ايران با استانداردهاي جهاني همخواني ندارد، اين نكته اي است كه اغلب كارشناسان بر آن تاكيد كرده اند. وقوع حوادثي نظير حادثه غم انگيز بم - زاهدان به هر دليلي كه باشد توجيهي براي آن متصور نيست حداقل شهروندان ايراني آن را نمي پذيرند. اين كه پس از بروز حوادثي از اين قبيل، مسئولان مي كوشند با توجيهاتي از خود سلب مسئوليت كنند و پس از هر حادثه اي راننده يا اشخاصي كه در ميان نيستند خاطي يا سهل انگار معرفي شوند البته گرهي از كار نمي گشايد و اين پرسش همچنان بي پاسخ مي ماند كه اين سناريو تا كي ادامه خواهد داشت و آيا راهكاري براي پيشگيري از بروز چنين حوادثي وجود ندارد؟
***
وضعيت راه هاي برون شهري از زواياي مختلف چه ازنظر كيفيت آسفالت و سازه اي و چه ازنظر طراحي و اجرا قابل بررسي است. پيش از اين برخي كارشناسان بسياري از تصادفات جاده اي را ناشي از نبود علايم راهنمايي و رانندگي در محورهاي مختلف ذكر كرده اند. اما عوامل ديگري هم وجود دارد كه سبب حوادث ناگواري نظير حادثه بم - زاهدان مي شود.
دكتر كاووسي كارشناس ارشد راه و ترابري و استاد دانشگاه تربيت  مدرس در اين باره مي گويد: كاميون هاي حمل كننده مواد آتش زا و خطرناك بايد با كاميون هاي حمل مواد معمولي چه ازنظر ظاهر و چه ازنظر استحكام مخزن حمل تفاوت داشته باشند. اين شيوه اي است كه در اغلب كشورهاي توسعه يافته اعمال مي شود. حتي اين كاميون ها باتوجه به نوع محموله  و ميزان خطرزايي آن با شركت هاي مختلف مشخص مي شوند. بدين ترتيب ساير رانندگان در طول مسير با ديدن چنين كاميون هايي نكات ايمني را رعايت مي كنند. نكته ديگر اين كه در كشور ما هيچ ضوابطي وجود ندارد كه براساس آن ميزان فرسودگي كاميون ها براي حمل محموله تعريف شده باشد در نتيجه هر كاميون فرسوده اي كه آب حمل مي كند مي تواند بنزين هم حمل كند. از همين رو، پس از بروز حادثه، عامل اصلي خطاي راننده معرفي مي شود. درحالي كه ممكن است وسيله نقليه دچار نقص فني شده مثلا ترمز بريده باشد.
بنابراين، بايد حتي المقدور كشنده هاي فرسوده را از سيستم حمل و نقل مواد آتش زا و خطرناك حذف و ناوگان نو براي آن ها پيش بيني كنيم. اين استاد دانشگاه در خصوص استحكام مخزن هاي حمل سوخت و مواد آتش زا به خبرنگار ما گفت: ما استانداردي براي اين مخزن ها نداريم. حال آن كه براساس ميزان خطرزايي مواد قابل حمل، بايد ضخامت مخزن و نوع پوشش آن متفاوت باشد.
براي اين منظور حتي برخي از تانكرها با پشم و شيشه عايق مي شوند كه اين امر باعث جلوگيري از بروز آتش سوزي براثر حرارت زياد، نور خورشيد و صاعقه مي شود. افزون بر اين ها، در بعضي از تانكرها پرده هاي جداكننده تعبيه شده و از اين طريق از حركت شديد مواد سوختي در حين حركت جلوگيري مي شود و امكان آتش سوزي به صفر مي رسد.
مساله ديگري كه تاكنون از چشم مسئولان به ويژه مسئولان راهنمايي و رانندگي دور مانده آموزش رانندگان است. ظاهرا در كشور ما هر راننده اي به صرف داشتن گواهينامه پايه يكم مجاز به رانندگي با هر كاميوني است. حال آن كه راننده كاميوني كه مواد سوختي و آتش زا حمل مي كند بايد علاوه بر داشتن گواهينامه، مهارت فني و حرفه اي خاصي را كسب كرده باشد.
به زعم اين كارشناس راه و ترابري، اين وظيفه راهنمايي و رانندگي است كه تمهيدات لازم را براي آموزش رانندگان موردنظر فراهم سازد تا پس از كسب دانش لازم از سوي اين رانندگان، مجوز مربوطه براي آنان صادر شود. شيوه اي كه مدتهاست در كشورهاي صنعتي ا عمال مي شود. دكتر كاووسي مي گويد: در كشورهاي صنعتي اين كاميون ها به سه دسته تقسيم شده اند: كاميون هايي كه مواد آتش زا با خطر بالا حمل مي كنند. كاميون هايي كه مواد با خطر متوسط و كاميون هايي كه مواد با خطر پايين حمل مي كنند. براي راننده ها نيز رتبه هايي صادر شده كه طي آن صلاحيت شان براي رانندگي مشخص شده است. اين اقداماتي است كه درخصوص وسيله نقليه و راننده مي توان اعمال كرد.
مقوله ديگر «حريم راه» است كه ظاهراً برخي خود را ملزم به رعايت آن نمي دانند. براساس قانون، حريم راه، عرض معيني از راه است كه در اين محدوده هيچ فرد يا نهادي حق ساخت و ساز يا تعبيه سيستمي را ندارد.
استاد دانشگاه تربيت مدرس با ذكر اين نكته مي افزايد: متاسفانه برخي از ارگان ها كه خود را مجري قانون مي دانند حريم راه را رعايت نمي كنند. مثلا پاسگاه هاي نيروي انتظامي به ويژه پاسگاه هايي كه در نزديكي شهرها احداث مي شوند اغلب در حريم راه ساخته شده اند ضمن اين كه توقفگاه خاصي هم براي اين پاسگاه ها پيش بيني نشده،  در نتيجه اتوبوس ها و كاميون ها كه ناگزير به توقف اند بر حسب سليقه خود در كنار اين پاسگاه ها مي ايستند تا امور مربوط به دفترچه و بازرسي مسافران انجام شود. همه اين امور زماني انجام مي شود كه اين وسايل در حريم راه ايستاده اند كه اين مغاير با قانون است. براي نمونه اگر پاسگاه پليس راه نصرت آباد در محور بم زاهدان در حريم راه بنا نشده بود چه بسا ما شاهد بروز چنين حادثه ناگواري نبوديم. بنابراين يكي از كارهاي ضروري ساماندهي پاسگاه هاي انتظامي است. براي اين كار شايسته است كه موازات جاده و در جايي كه پاسگاه انتظامي احداث شده، يك مسير انحرافي با علايم هشداردهنده احداث شود تا وسايل نقليه در اين مسير انحرافي امور مربوط به بازرسي را انجام دهند. احداث پاركينگ در كنار اين مسير انحرافي نيز از ديگر ضروريات است.
سخن آخر: حوادثي مانند حادثه بم - زاهدان يا حادثه نيشابور علاوه بر همه تبعات منفي، نكته مثبتي هم دارد و آن عبرت آموزي است، مشروط بر آن مسئولان ذيربط از اين تجارب تلخ براي پيشگيري حوادث ديگر درس بگيرند. مگر آن كه فارغ از همه نظرات كارشناسي، حوادثي از اين دست را به قضا و قدر نسبت دهيم و منتظر باشيم تا حادثه اي ديگر كام مان را تلخ نمايد.

كوتاه گويا

009966.jpg

كافي نيست
به گفته مديركل دفتر تحقيقات و توسعه معاونت تربيت بدني و تندرستي وزارت آموزش و پرورش اعتبار تخصيصي به درس تربيت بدني در مدارس از ۲ ميليارد تومان به ۳ ميليارد تومان افزايش يافته است.
انتظار داشتيم كه با افزايش اعتبارات تربيت بدني شاهد رفع محروميت هاي ناشي از نبود اعتبارات تربيت بدني در سطح مدارس باشيم ولي اظهارات علي رضا رمضاني، مديركل دفتر تحقيقات و توسعه معاونت تربيت بدني و تندرستي آب پاكي بر تمامي انتظارات خوش بينانه ما ريخت!
به باور ايشان، اين اعتبارات اختصاص يافته به درس تربيت بدني در مدارس فقط پاسخگوي يك پنج نيازهاست. حالا بايد ديد كه متوليان تربيت بدني آموزش و پرورش چهارپنجم اعتبارات را از كجا تهيه خواهند كرد؟
امروزه در مناطق مختلف كشور شاهد تغييرات ساختار قامتي دختران در سطح گسترده اي هستيم به گونه اي كه هم اينك مسئولان ورزشي دختران دستورالعمل هاي عملياتي را تهيه كرده اند كه وضع بدتر از شرايط فعلي نشود. اما متاسفانه نبود برنامه هاي كافي براي ورزش دختران در مدارس و عدم تخصيص اعتبارات كافي براي تمامي دانش آموزان، اين رويه را نه تنها اصلاح نمي كند، بلكه خطرآفرين نيز خواهد كرد.

همه مقصرند!
چندي قبل يكي از كارگران براثر سقوط از بالابر ساختمان مركزي مترو فوت كرد. حوادثي از اين دست،  با رعايت اصول ايمني در محيط كار قابل پيشگيري است. بنابراين نبايد انتظار داشت كه در محيط كار هيچ اتفاقي نمي افتد.
همانطور كه يك تانكر سوخت رسان در جاده بم - زاهدان فاجعه مي آفريند و يا فرار چند واگن قطار در محدوده ايستگاه خيام نيشابور مصيبت به بار مي آورد، مي توان گفت كه با استانداردسازي در محيط كار شايد بتوان از بروز چنين حوادثي جلوگيري كرد. البته دست اندركاران شركت ساختماني در ساختمان مركزي مترو به خبرگزاري فارس نامه نوشتند و اظهار كرده اند كه متوفي (كارگر) در حين انتقال كابين بالابر، توسط جرثقيل دستي به علت سقوط ناگهاني كابين و اهرم شدن زنجير به دست او كارگر يادشده جان باخته است.
تجربه حوادث گذشته نشان داده كه هميشه متوفيان در بروز حادثه مقصر بوده اند، تحقيقات كارشناسي در پارك شهر نشان داد كه قايقران مقصر بود، سقوط هواپيماي ياك همچنين قصور خلبان را محرز كرد و در نهايت اعلام شد خواب آلودگي راننده تانكر سوخت رسان در محدوده پاسگاه نصرت آباد فاجعه به بار آورد.
009969.jpg

مجاني يا پولي
اي كاش همان روزهاي آغازين كه بحث مدارس غيرانتفاعي در صحن علني مجلس شوراي اسلامي مطرح مي شد نمايندگان مجلس با استناد به اصل ۳۰ قانون اساسي مبني بر تحصيل رايگان دانش آموزان واجب التعليم با اين مصوبات مخالفت نمي كردند.
اگر اين اتفاق در سطح كلان برنامه ريزي آموزشي صورت مي گرفت ديگر كمتر مسئولي در حوزه نظام آموزشي به خود جرأت مي داد كه طرح واگذاري مدارس به بخش خصوصي را مطرح كند، البته به تازگي وقتي اين طرح در كميسيون فرعي آموزش و تحقيقات مجلس هفتم مطرح شد نمايندگان عضو به اتفاق آرا با استناد به اصول قانون اساسي با آن مخالفت كردند.
با اين حال آنها با كليت طرح موافق هستند، شايد اگر سهم سرانه هر مدرسه اي به طور مشخص در بودجه آموزشي معين شود چه بسا كه مديران يا متوليان بخش خصوصي با قابليت هاي مديريتي كه دارند بتوانند با اجاره فضا و دريافت يارانه هاي دولتي به شكل مطلوبي اين مدارس را اداره كنند، امروزه تجربه چند سال راه اندازي مدارس غيرانتفاعي نشان داده كه سهم اين مدارس حدود ۳ الي ۴ درصد از كل مدارس دولتي است و تاكنون نتوانسته اند در كاهش حجم اعتبارات آموزشي تاثيرگذار باشند.
009972.jpg

بيچاره كنترل چي هاي سينما
تا ديروز مي گفتند كه سينماها به خاطر افت نمايش فيلم هاي وطني خواهان ندارند، با اين حال با اكران چند فيلم متنوع بالاخره يخ اين بي ميلي تماشاگران شكست و سينماچي ها نفس راحتي كشيدند.
اخيرا شايع كرده اند كه فروش بليت هاي سينما را مكانيزه خواهند كرد. البته به دلايل عدم ترخيص رايانه هاي سينماداران كار از اواسط تابستان شروع خواهد شد.
درهرحال از هر نوع روش تاثيرگذار در جلب تماشاچي براي سينماهاي ايران پشتيباني مي كنيم ولي آيا در كنار قضاياي مكانيزه كردن به فكر كنترل چي هاي سينما هم هستيد!
آنها با سال ها تجربه از اين راه نان مي خورند. درست نيست كه از طريق اينترنت و كارت هاي اعتباري نانشان را آجر كنيم.
در پايان پيشنهاد مي كنيم سيستم مكانيزه طرح نمايش فيلم در سينماها را از طريق اينترانت يا اينترنت براي مشتريان ايراني راه اندازي كنيم چه بسا كه در زمينه اياب و ذهاب آب، برق، بيمه كاركنان سينما و هزينه هاي ديگر ازجمله سيستم هاي نمايش و كپي فيلم نيز صرفه جويي شود امتحان كنيد شايد كارساز باشد.

۴۷ درصد مردم اطلاعي در مورد مقابله با بلاياي طبيعي ندارند
009975.jpg

براساس يافته هاي يك پژوهش علمي در دانشگاه علوم پزشكي اراك ۳/۴۷ درصد شهروندان اراكي هيچگونه اطلاعاتي در خصوص چگونگي مقابله با بلايايي طبيعي ندارند.
از مجموع ۴۰۰ نفر شهروندان اراكي كه در اين تحقيق مورد پرسش قرار گرفته  اند، تنها ۳/۴ درصد اطلاعات كامل و كافي راجع به مقابله با بلاياي طبيعي در حين وقوع داشتند.
در اين تحقيق، ۳۵ درصد افراد سئوال شونده از اقدامات لازم حين وقوع زلزله وسيل، ۸/۴۵ درصد از اقدامات لازم در زمان بروز طوفان، ۵۵ درصد از اقدامات مناسب هنگام گردباد و ۴۹ درصد بقيه از موارد ضروري حين صاعقه هيچ گونه اطلاعات قابل قبولي نداشته اند. همچنين ۴۳ درصد از افراد مورد مطالعه به دليل بي توجهي و فقر اقتصادي هيچگونه لوازم و تجهيزات ضروري براي مقابله با حوادث قهري را در منزل نداشته و تنها ۳ درصد آنان معدودي لوازم پراكنده براي مواقع خطر و بروز حوادث غير مترقبه طبيعي در اختيار داشتند. يافته هاي اين تحقيق حاكي از آن است كه ۴۰ درصد از جامعه مورد مطالعه در خصوص چگونگي پناه گيري و در امان ماندن از بلاياي طبيعي احتمالي هيچ اطلاعاتي ندارند و ۵/۲۴ درصد آنان نيز نمي دانند پس از وقوع حوادث طبيعي از چه سازمان هايي كمك بگيرند.
همچنين براساس نتايج اين پژوهش، ۷/۶۱ درصد سئوال شوندگان راه هاي كاهش عوارض اوليه و ثانويه بلاياي طبيعي را نمي  دانند.
يافته ها گوياي اين نكته است كه پايين بودن سطح دانش برخورد با بلاياي طبيعي احتمال افزايش تلفات و خسارات بيشتر را تقويت مي كند كه در اين زمينه علاوه بر گسترش آموزش همگاني، تجهيز و ساماندهي هر چه بيشتر ستاد حوادث غير مترقبه نيز احساس مي گردد.
در اين پژوهش استفاده از مطبوعات و رسانه هاي جمعي بويژه، راديو و تلويزيون و گنجاندن مباحث حوادث غيرمترقبه در دروس مقاطع مختلف تحصيلي به عنوان بهترين راهكار پيشنهاد شده است.

آب و يخ آلوده شايعترين راه انتقال وباست

آب، يخ، مواد غذايي، ميوه و سبزيجات آلوده به ويژه غذاهاي دريايي آلوده و يا مصرف غذاهاي دريايي به شكل خام از منابع بيماري و راههاي انتقال وباست كه شايعترين آن آب و يخ آلوده است.
به گزارش ايسنا، بيشتر بيماران مبتلا به وبا بدون علامت بوده و يا با اسهال خفيف مراجعه مي كنند، ولي در برخي موارد اسهال آبكي شديد مشاهده مي شود كه در صورت عدم توجه و درمان، طي چند ساعت تا چند روز منجر به كم آبي شديد بدن و نهايتا مرگ مي شود.از راههاي پيشگيري از ابتلاء به وبا تامين آب سالم و بهداشتي براي آشاميدن، استفاده از آب مطمئن و تصفيه شده لوله كشي يا آب معدني، جوشاندن يا ضدعفوني كردن آبهاي مشكوك مانند آب چشمه ها، رودخانه ها، چاه هاي محلي، بركه ها، رعايت بهداشت در استفاده از يخهاي كارخانه اي، دفع بهداشتي فضولات انساني و زباله ها، ساخت توالت بهداشتي، استفاده از سطل هاي درب دار براي نگهداري زباله، جمع آوري بهداشتي زباله و جلوگيري از انباشت آنها در محيط است.

«خار مريم» مانع مسموميت كبد و كليه

مطالعات پژوهشكده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي نشان مي دهد، «خار مريم» يا «سيلي مارين» پيشرفت سيروز كبدي را مهار، قند خون را در بيماران ديابتي نوع دوم كاهش و از تشكيل آب مرواريد در چشم پيشگيري مي كند.
به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي، دكتر حسن فلاح حسيني عضو هيأت علمي پژوهشكده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي با اعلام اين مطلب گفت: «خار مريم» يا «سيلي مارين» به طور گسترده در درمان اختلالات كبدي و صفراوي در چين و اكثر كشورهاي اروپايي استفاده مي شود و در حال حاضر مصرف آن براي درمان مسموميت كليوي ناشي از تجويز داروي سيس پلاتين پيشنهاد شده است.
وي با تصريح اين كه استفاده طولاني مدت «سيلي مارين» هيچ گونه عوارض جانبي نداشته افزود: در يك مطالعه كه روي تعداد ۲۶۳۷ بيمار مبتلا به اختلالات كبدي مزمن در خارج از كشور انجام شد، تجويز عصاره بذر «سيلي مارين» فرموله شده به نام «Legaton» موجب بهبود فعاليت كبدي در ۸۸ درصد بيماران شد.
عضو هيأت علمي پژوهشكده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي ادامه داد: در يك مطالعه كه با همكاري دكتر سيد مؤيد علويان استاديار دانشگاه علوم پزشكي بقية الله انجام شد، تجويز «سيلي مارين» به مدت يك سال به بيماران مبتلا به هپاتيت مزمن نيز موجب پيشگيري از پيشرفت سيروز كبدي در بيماران شد.
وي افزود: همچنين در يك مطالعه ديگر كه با همكاري مركز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه تهران بر روي بيماران ديابتي نوع دوم انجام شد، تجويز «سيلي مارين» به مدت ۴ ماه، موجب كاهش قند خون و چربي خون در اين بيماران شد.
وي با اشاره به اين كه اين گياه در بسياري از نقاط كشور مي رويد خاطرنشان كرد: در مناطق شمال ايران اين گياه به نام «كنگر» شناخته مي شود و تأثير مثبت عصاره بذر اين گياه در كاهش چربي خون، كاهش تجمع چربي در عروق قلب، مهار مسموميت كليوي ناشي از تجويز داروي سيس پلاتين و مسموميت كبدي ناشي از تجويز استامينوفن و الكل در حيوانات آزمايشگاهي به اثبات رسيده است.
همچنين اثرات ضد سرطاني عصاره بذر اين گياه روي سلول هاي سرطاني پروستات، در محيط آزمايشگاه به اثبات رسيده و در پيشگيري از مسموميت ناشي از مصرف داروهاي شيميايي در كبد بسيار مؤثر بوده است.
وي تصريح كرد: اين گياه در ايران قابليت توليد انبوه داشته و عصاره گيري و فرمولاسيون آن امكان پذير است و مي تواند براي هزاران بيمار كه از نوع خارجي آن با قيمت گزاف استفاده مي كنند، تجويز شود.

خوابي براي نمايشگاه

نيره سادات ديانه
ششمين نمايشگاه بين المللي خودرو با حضور بيش از يك هزار شركت داخلي و خارجي از ۳۱ خرداد ماه جاري تا چهارم تيرماه در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار  شد.
اين نمايشگاه با حضور ۱۶۰۰ شركت داخلي و خارجي در فضايي به مساحت ۵۵ هزار مترمربع در محل دائمي نمايشگاه بين المللي تهران برگزار شد.
وقتي خبر افتتاح نمايشگاه و اطلاعات تكميلي از محل، وسعت و تعداد خودروسازان شركت كننده در نمايشگاه را خواندم، بيشتر نااميد شدم چرا كه اگر هم مي توانستم ۲ يا ۳ ساعتي را براي ديدن نمايشگاه اختصاص دهم. اكنون با اين وسعت و تعداد زياد شركتهاي خودروسازي جز اينكه سرخورده و خسته شوم عايدي ديگر نصيبم نخواهد شد. لذا خيلي سريع صورت مسئله را حذف كردم.
با اندوه و نااميدي چشم هايم را بستم و شروع به تخيل كردم فضايي كه بتوانم تمام آنچه را كه مي خواهم ببينم و عملي كنم. در عالم تخيل واژه http://www.e-exhabition.ir يا نمايشگاه الكترونيكي ايران را تايپ كردم، يك صفحه زيبا و شامل تصاوير و خدمات نمايشگاه الكترونيكي ايران به ترتيب و خيلي سريع روي صفحه ظاهر شد در وسط صفحه كه هميشه جديدترين اخبار و يا خبر روز نمايشگاه همراه با يك عكس زيبا از همان خبر را نمايش مي داد، خبر داغ يك هزار خودروساز آمدند را با كمي توضيح اعلام مي كرد. روي خبر ضربه زدم و وارد بخشي از سايت كه اختصاص به نمايشگاه الكترونيكي خودرو و خودروسازان داشت، شدم، طراح سيستم با طراحي زيباي خود مقولات مختلف يك نمايشگاه را با چشم اندازي وسيع و از منظرهاي متفاوت، شهروندان حقوقي، حقيقي، ارائه كنندگان، خريداران، ارگان هاي دولتي، نظارتي، كنترل، خدماتي و تقسيم بندي انواع خودروها برحسب مارك خودرو، قيمت، سال توليد، توليد كننده، خدمات جاني، تخفيف هاي نمايشگاهي، توليدهاي داخلي و خارجي و گارانتي و خدمات پشتيباني... را به صورت متن يا تصوير به نمايش گذاشته شده بود.
در ضمن هر خودروي ارائه شده را مي توان از زواياي ديد متفاوت بالا، پايين، چپ، راست، داخل موتور، داخل ماشين، تودوزي و نمايش بخشهاي داخلي متحرك ماشين بررسي، رويت و ارزيابي نمود.
راستي گوشه سمت چپ صفحه اصلي نمايشگاه الكترونيكي ايران يك دوربين متحرك و يك پيغام مبني برامكان رويت online سالن هاي مختلف طبق شماره كه بر طبق شماره و محصولات ارائه شده تفكيك شده را ارائه داده است.
خداي من، تصوير نمايشگاه از بالا چقدر زيباست، داخل سالن ها به راحتي مي توان مانور كرد. بالاخره ماشين مورد علاقه ام را پيدا كردم و موفق شدم تصاوير آخرين مدل آن را ببينم و مشخصات موتور و بدنه و امكانات جانبي آن را روي كامپيوترم ذخيره كنم، خواستم فرم سفارش را پر كنم كه يهو چشمم به قيمت ماشين افتاد، واي باز هم بحث وام و بدهي و قسط آخر هر ماه. ديگر نتوانستم در عالم تخيلات طاقت بياورم و نااميدانه به عالم واقع برگشتم. چشم هايم را باز كردم، ظاهراً يك ساعتي را در عالم خيال در نمايشگاه الكترونيكي ايران گردش كرده بودم و لذت برده بودم.
خوب اينقدر اين تخيل لذت بخش بود كه بي انصافي مي دانم لذت آن را با سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات، مديريت نمايشگاه هاي كشور، شهرداري، معاونت حمل و نقل ترافيك، سازمان برنامه ريزي و بودجه، شركت ايران خودرو، سايپا... ضعف خريداران و فروشندگان خودروهاي نو و دست دوم، وزير اقتصاد، وزير بازرگاني، سازمان محيط زيست و در نهايت دولت... در ميان نگذارم.
آيا نمي توان با تكيه بر فناوري هاي روز، خودمان را از محدوديت هاي زمان، مكان و فضا و تنش هاي حاصل از آن، ترافيك، آلودگي هوا، صوت، محيط زيست، عدم استفاده بهينه از منابع و هزينه هاي گزاف رها سازيم و با كمي تفكر جمعي و مديريت بهينه فناوري روز را به خدمت خود درآوريم و با راه اندازي پايگاه جامع اطلاعات خودرو و تعريف كاربري هاي مختلف و توليد ابزارهاي قوي و متنوع، همه مردم را در قشرهاي متنوع با امكانات و بضاعت مختلف در چنين همايش هاي بين المللي شريك كنيم و چه بسا قدمي فرهنگي براي رشد جامعه و يا تفريح و سرگرمي آنها برداريم!

اصلاح ساختار مديريتي بيمارستانها

مريم غفاري - معاون توسعه، منابع و مديريت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي گفت: يكي از مهمترين كارها در اداره امور بيمارستانها در سال جاري، اصلاح ساختار مديريتي بيمارستانهاست.
دكتر محمد جعفر قائم پناه در گفتگويي اختصاصي با همشهري اعلام كرد: در هر استاني به طور نمونه يك بيمارستان را انتخاب كرده ايم كه تشكيلات، مديريت، سيستم پرداخت و نگهداشت آن را اصلاح كنيم كه در صورت موفقيت به بخش ها تسري بدهيم.
وي در همين راستا جايگزيني بودجه بندي عملياتي به جاي بودجه برنامه اي كه از قبل ميزان آن مشخص مي شد را از ديگر برنامه هاي اين معاونت خواند و گفت: در چارچوب اين طرح هر قدر كه در بخش درمان ارائه خدمات بشود به همان ميزان بودجه اختصاص مي دهيم.
براساس اين طرح به طور مثال پرستاري كه در بخش اورژانس بيمارستان فعاليت مي كند و تعداد بيشتري بيمار را پذيرش مي كند و كار سخت تري هم دارد، دستمزد بيشتري دريافت مي كند.
به اين ترتيب اين شيوه پرداخت در ساير بخشها نيز اجرا خواهد شد كه به آن مديريت عملكردي مي گوييم و يك نظام مديريتي جديد است كه پرداختها متناسب با عملكرد پرسنل است.
دكتر قائم پناه گفت: سومين كار ما در اين خصوص خدمات پشتيباني واگذاري بخشهايي مثل نظافت، تغذيه، ترابري و تلفخانه بيمارستان به بخش خصوصي با عقد قرارداد با شركتهاي خدماتي است.
معاون وزير بهداشت مسئله نگهداشت بيمارستانها را مورد تأكيد قرار داد و گفت: بحث نگهداشت بيمارستانها هم به لحاظ فيزيك ساختمان و هم تجهيزات پزشكي مورد استفاده در بيمارستان بسيار حايز اهميت است. اينكه از تجهيزات به نحو مطلوب استفاده كنيم تا ديرتر خراب شوند و مفيد و دقيق واقع شوند.
دكتر قائم پناه پياده كردن يك نظام اطلاعاتي صحيح در بيمارستان (HIS) را منوط به اجراي استراتژي هاي فوق دانست و گفت: اجراي اين استراتژي ها محتاج يك ساختار جديد است. وي ساماندهي مديريت مشاركتي در بيمارستانها را يكي ديگر از اهداف اصلاح ساختار مديريتي خواند و گفت: در اين نوع مديريت به جاي رييس يا وزير در بيمارستان فقط يك نفر را به نام مدير عامل منصوب كنيم و نماينده پرستاران و پزشكان و كاركنان نيز در برنامه ريزي و اداره بيمارستان به مدير عامل كمك كنند و مشاركت داشته باشند.
دكتر قائم پناه گفت: ارزيابي عملكرد دانشگاهها براساس شاخص هاي تعيين شده و يافتن نقاط ضعف و اقدامات مثبت آنها يكي ديگر از برنامه هاي ما در چارچوب وظايف اين معاونت است.
وي در آخر خاطرنشان كرد: بحث تكريم ارباب رجوع، منطقي ساختن اندازه دولت، اصلاح فرآيندها، مهندسي مشاغل و تغيير نظام هاي استخدامي از گامهاي مهم در جهت ايجاد تحول اداري است.

۸۰ درصد تصادفات منجر به مرگ، در جاده  ها رخ مي دهد

رئيس اداره پيشگيري از حوادث و سوانح وزارت بهداشت با بيان اين كه ۸۰ درصد تصادفات منجر به مرگ در جاده ها رخ مي دهد، گفت: جرايم رانندگي و حوادث ترافيكي بايد دوباره تعريف شوند.دكتر عليرضا مغيثي در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به آمار ۲۷ هزار كشته ناشي از حوادث ترافيكي در سال گذشته، اظهارداشت: بيشترين حوادث منجر به مرگ در جاده ها و بيشترين حوادث منجر به جراحت در درون شهرها رخ مي دهد.وي با اشاره به افزايش شدت حادثه در جاده، گفت: عواملي چون خودرو، انسان و محيط سه عامل موثر در بروز سانحه است، البته در اين ارتباط شرايط اقليمي  و آب و هوا را نيز نبايد از نظر دور داشت.

۱۳۰۰ شاكي يك پرونده

جوان ۲۸ ساله اي كه با راه اندازي شركت خريد و فروش خودرو از ۱۳۰۰ شخصيت حقيقي و حقوقي كلاهبرداري كرده بود دستگير شد. به گفته برزگر بازپرس شعبه ۴ دادسراي ناحيه چهار رسالت، قرار مجرميت متهم صادر شده است كه با صدور كيفرخواست از ناحيه دادستان، موضوع براي پيگيري به دادگاه نارمك ارسال شد.وي در ادامه مي افزايد: جوان ۲۸ ساله اي با استفاده از فتوكپي شناسنامه و تغيير اسم كوچك خود و تهيه كپي شناسنامه برادرش نسبت به افتتاح شركت و حساب بانكي اقدام مي كند. سپس با وعده تحويل خودرو مبالغ زيادي را از مردم وصول كرده اما بعدها به تعهداتش عمل نمي كند، در نتيجه متقاضيان خودرو از او شكايت مي كنند.

|  اقتصاد  |   انديشه  |   ايران  |   زندگي  |   سياست  |   علم  |
|  فرهنگ   |   ورزش  |   هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |