چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۲۳
طرح جامع كنكور ۸۳
كليدهاي طلائي موفقيت در آزمون
009957.jpg
علي فرهمند
همگامان عزيز «تا كنكور با همشهري»: به ياري خداوند، گام پاياني را برمي داريم. اميدواريم كه در گام هايي كه همراه شما بوده ايم، توانسته باشيم نقشي هرچند كوچك در دستيابي شما به موفقيت داشته باشيم. تلاش شما را ارج مي نهيم و خرسنديم كه همراه و همگام شما بوده ايم.
به راستي كه تلاش براي رسيدن به هدف يكي از زيباترين عرصه هاي زندگي است و به بيان سهراب سپهري :
زندگي صحنه يكتاي هنرمندي ماست
هر كسي نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پيوسته به جاست
خرم آن نغمه كه مردم بسپارند به ياد

سئوالات و پاسخنامه تشريحي
كنكور سراسري ۱۳۸۳
شنبه ۸۳‎/۰۴‎/۱۳ : گروه آزمايشي علوم تجربي
يكشنبه ۸۳‎/۰۴‎/۱۴ : گروه آزمايشي علوم رياضي
دوشنبه ۸۳‎/۰۴‎/۱۵ : گروه آزمايشي علوم انساني

تنفس عميق و كسب انرژي و نشاط
همچنان در حال پاسخگويي به سئوالات در جلسه امتحان هستيم. در شرايطي آغاز به كار كرديم كه با روحيه اي عالي و اعتماد به نفسي ستودني داشته و داريم كه از گذر تلاشي بسيار براي كسب دانش و اطلاعات بيشتر و نيز اطمينان از داشتن كليدها و روش هايي منحصر به فرد در پاسخ به سئوالات و كسب بيشترين امتياز، و اين باور كه توانايي دستيابي به رده هاي نخستين آزمون سراسري را براساس آنچه گفته شده داريم،  حاصل شده است.
در چنين شرايطي بيشترين فعاليت مغزي براي حضور در تمامي گذرهاي حافظه و مغز، صورت مي گيرد تا در وهله نخست بتوان از تمامي دانش خويش بهره جوييم. به همان گونه كه پس از انجام فعاليتهاي بدني، قواي جسماني رو به ضعف مي نهد و براي بازگشت توان و تجديد قوا نياز به استراحت و رفع خستگي مي باشد تا پس از دقايقي بار ديگر بتوان با همان توان و انرژي به فعاليتهاي جسماني پرداخت، مغز و حافظه نيز در پي تلاشي توان فرسا و در شرايطي پر هيجان و تحت فشارهاي رواني، بزودي رو به ضعف مي نهد، به گونه اي كه گاه از بازيابي ساده داده هاي ابتدايي باز مي مانيم و ارتباط ضمير ناخودآگاه و مغز در چنين شرايطي همراه با تداخل و پارازيت مي شود. پس به بازسازي گذرگاهها و دفع سم حاصل از سلولهاي مرده و اثرات غبارآلود فعاليتهاي گسترده مغزي مي پردازيم. بدين منظور با انجام چند تنفس عميق، اكسيژن مورد نياز براي انجام فعاليتي مطلوب،  كه به دفع سموم و ايجاد شرايط مناسب براي توليد تركيبات شيميايي لازم مي انجامد، فراهم مي شود.
حاصل چنين اعمالي، نشاط و انرژي ادوباره خواهد بود، گويي پس از انجام فعاليتي توان فرسا و رفع خستگي، بستر لازم براي فعاليتي دگر باره فراهم مي گردد. انجام اين امر ضروري است و به عنوان اصلي طبيعي، در تمامي اجزاي طبيعت و مصنوعات دست بشر نمود دارد اما شكلهاي بروز آن متفاوت است، گاه با انجام دقايقي توقف در حركات و رفع خستگي، تجديد قوا صورت مي گيرد و گاه با يك انفجار و يا برهم خوردن روند طبيعي امور - همچون زلزله و يا خرابي - شرايط براي ادامه فعاليت فراهم مي شود. چنانچه از اين زاويه به حركت و بقاي اجزاي مختلف هستي نظر اندازيم، مسئله تمديد قوا و شكلهاي مختلف آن، آشكار مي گردد. بي تردد با تغيير زاويه ديد و شيوه نگرش و تبيين مسايل، هر نكته به گونه اي ديگر نيز تفسير مي شود.
اگرچه با انجام فعاليتهاي مختلف در طول زندگي روزمره، اكسيژن كافي براي فعاليتهاي مغزي و ديگر اعضا فراهم مي گردد و همچنين با انجام دقايقي توقف در ادامه روند هر امري، رفع خستگي و ايجاد شرايط مطلوب براي فعاليتهاي جسمي و فكري صورت مي گيرد، اما در جلسه امتحاني كه در مدتي طولاني انجام مي پذيرد - همچون برخي از فعاليتها در طول زندگي روزمره - نياز به اكسيژن مضاعف داريم. انجام تنفس عميق به مدت حدود يك دقيقه، هر ۲۰ تا ۳۰ دقيقه، شرايطي بس مطلوب را براي انجام آزموني دلخواه فراهم مي آورد و ارتباط ضمير ناخودآگاه و مغز و حافظه را، به دور از هرگونه پارازيت و تداخلي، برقرار مي سازد. با ارائه اطلاعاتي مبني بر وجود شرايطي دلخواه به ضمير ناخودآگاه توسط ضمير خودآگاه، و صدور فرمان بهره گيري از تمامي امكانات و گذر از تمامي زواياي حافظه، كه حاصل وجود چنين شرايط مطلوبي است، نتيجه اي درخشان را در پي دارد كه قابل مقايسه با زماني كه بدون انجام تنفس عميق به كار خود ادامه مي دهيم، نمي باشد. آزمايشهاي مكرر، به درستي، بر تأثير شگفت انگيز تنفس عميق در نتيجه آزمون، صحه مي گذارد.
در هنگام انجام تنفس عميق، بهترين حالت آن است كه با چشماني بسته و عضلاتي رها، به تنفس عميق بپردازيم و نگران مدت زماني كه صرف انجام تنفس عميق مي شود، نباشيم ؛ چرا كه بهره برداري بهينه اي كه از زمان - در پي تنفس عميق - صورت مي گيرد، صرف اين دقايق كوتاه را الزامي مي سازد.
شيوه تنفس عميق، براساس نظام ۱، ۴، ۲ قرار دارد، يعني چنانچه مدت زمان دم را يك واحد زماني در نظر بگيريم، مدت زمان نگهداري (حبس) نفس مي بايست چهار برابر آن، و مدت زمان بازدم دو برابر زمان دم باشد.
چنانچه هر ۲۰ تا ۳۰ دقيقه مبادرت به انجام چند تنفس عميق نماييم،  در طول زمان آزمون حدود ۷ تا ۸ بار مي بايست مبادرت به تنفس عميق بر مبناي آنچه گفته شد نمود تا از ثمرات پر ارزش و سرنوشت ساز آن بهره بريم و با آرامش و نشاط و انرژي حاصل از آن، از توان ذهني و روحي خويش در نيل به هدف بهره مند شويم.
حفظ آرامش و خونسردي و انجام تنفس عميق براي تثبيت آرامش و ايجاد شرايط مطلوب براي فعاليتهاي فكري و بهره گيري از تمامي توان علمي و دروني خويش - به واسطه ارتباط با ضمير ناخودآگاه - زمينه ساز نيل به موفقيت مي باشد. آنچه باقي مي ماند چگونگي پاسخ به سئوالات و بهره گيري از زمان براي كسب بيشترين امتياز و موفقيت در آزمون سراسري است.

بازديد از حوزه امتحاني و ارتباط با ضمير ناخودآگاه
بتدريج به زمان برگزاري آزمون، نزديك مي شويم. اينك يك روز تا هنگام آزمون، باقي مانده است. در اين روزها كارتهاي ورودي داوطلبان كنكور، توزيع مي شود.
بامدادان با عزمي راسخ براي نيل به هدفي والا، از بستر برمي خيزيم و پس از نيايش به درگاه تنها ياور و با توكل به او، با نشاطي كه نتيجه تلاش و حركت بر اساس آگاهي و اعتماد به نفس است، به سوي مراكز توزيع كارت ورود به جلسه آزمون، پيش مي رويم.
پس از دريافت كارت ورودي و آگاهي از حوزه امتحاني - كه در كارت ورودي مشخص گرديده است - به سوي حوزه امتحاني براي بازديد از آن، ره مي سپاريم. در اين بازديد مي بايست موقعيت حوزه امتحاني، محل آزمون، شيوه طراحي و چيدن صندلي ها، رنگ سالن و صندلي ها و دكوراسيون مكان آزمون، و همچنين مكان و صندلي اختصاصي ما - بر اساس تطبيق شماره كارت ورودي و شماره صندلي - مورد شناسايي و توجه قرار گيرد.
اگر حدود ۵ تا ۱۰ دقيقه فرصت در اختيار داريم، بهترين زمان براي ايجاد ارتباط به ضمير ناخودآگاه در جايگاهي واقعي خواهد بود.
شايد براي آناني كه با ضمير ناخودآگاه و كاركرد آن آشنا نيستند، اين حركت، بيهوده و شگفت انگيز بنمايد، اما پس از شناخت آن و شيوه بهره برداري از توانايي هاي حاصل از ارتباط با ضمير ناخودآگاه، بزودي به اهميت اين امر پي خواهند برد.ضمير ناخودآگاه از عمده ترين بخش هاي هر وجود ذي شعوري است كه به جهت عيني و ملموس نبودن آن، براي بسياري از انسانها، ناشناخته مانده است.
حتي بسياري از پژوهشگران و انديشمندان، در هنگام روبرو شدن با اين موضوع، از آن دوري گزيده اند تا در پرسش هاي بي پاسخ خويش، پا در گل نمانند. ضمير ناخودآگاه و زواياي آن، همچون ديگر مسائل غيرعيني و فلسفي، با تعمق و ژرف انديشي و چيدن يافته هاي حاصل از اين تفكر، و تصور شبكه اي جايگاه و ارتباط يافته ها از يكديگر، به درستي قابل تبيين و درك مي باشد.
ضمير ناخودآگاه فرمانده هر انساني است كه مغز، حواس پنجگانه و ديگر اعضا در اختيار اين فرماندهي، براي سير زندگاني قرار دارند. ضمير ناخودآگاه - چه در جريان عمليات آن باشيم و يا بي اطلاع و بي خبر از آن - به اتخاذ تصميم و فرماندهي مي پردازد. اطلاع از چگونگي كاركرد و تصميم گيري ضمير ناخودآگاه، ما را به تأثير در روند تصميم گيري و فرماندهي ضمير ناخودآگاه رهنمون مي سازد تا سير دلخواه و نيل به اهداف عالي، و دوري از شكست ها و ناخواسته ها، تحقق يابد. بازديد از حوزه امتحاني در همين راستا به منظور تأثيرگذاري در روند تصميم گيري ضمير ناخودآگاه براي نيل به هدف پاسخگويي به سئوالات و موفقيت در آزمون، صورت مي پذيرد.
ستاد فرماندهي ضمير ناخودآگاه در فضايي بسته قرار دارد كه تنها راه ورودي آن از طريق ضمير ناخودآگاه با گذر از دروازه نگرش خويشتني (تصوير ذهني از خود) مي باشد. ارتباط ضمير خودآگاه و ضمير ناخودآگاه، همچون ارتباط يك سرباز با فرمانده است: سرباز (ضمير خودآگاه)، دريافت هاي خويش را بر مبناي حواس پنجگانه، از فضاي پيرامون، كه مملو از داده هاي مثبت و منفي است، به فرمانده (ضمير ناخودآگاه)، انتقال مي دهد. فرمانده نيز بر مبناي اين يافته ها و اطلاعات بالقوه خويش - كه حاصل تجربيات پيشين و دانش حاصل از گذر دوران است - و در فضايي كه تحت تأثير نگرش خويشتني و گرايش هاي خويش است، به تبيين، پردازش و اتخاذ تصميم مي پردازد. بر اساس تصميم فرمانده، عمليات آتي - كه حاكي از پيش روي، عقب نشيني (تغيير شرايط) يا حفظ وضع موجود است - انجام مي پذيرد.
نوع تفكر و شكل خواسته ها و باورها در نگرش خويشتني، نمود مي يابد.
چنانچه مجموعه برداشت ها و نگرش ها، به مثبت انديشي، پويايي و اميد بيانجامد، تصوير ذهني از خود (نگرش خويشتني)، مثبت يا پويا خواهد بود، و چنانچه منفي انگاري، ايستايي و توقف و نااميدي، در ما ريشه دواند، بيانگر نگرش خويشتني ايستا يا تصوير ذهني منفي از خود است. فضاي مثبت يا پويا، به ترشح هورمون ها و ايجاد ارتباطاتي مي پردازد كه حاصل آن اتخاذ تصميمي پيش رونده از سوي ضمير ناخودآگاه در راستاي نيل به هدفي والا بر مبناي اميد و اعتماد به نفس خواهد بود. در مقابل، تصميم ضمير ناخودآگاه در فضايي منفي - كه بيانگر نگرش خويشتني ايستاست - جز توقف و دوري از هدف نخواهد بود.به طور مثال، انساني كه داراي نگرش خويشتني ايستا (منفي) است، در هنگام تشنگي، كه بيشتر قرائن بر نبود آب گواهي مي دهد و يا حتي احتمال وجود يا نبود آب را يكسان مي نمايد، به تلاش در جستجوي آب نخواهد پرداخت. اما انساني كه داراي نگرش خويشتني پويا (مثبت) است، در پي كوچكترين دليل و بهانه اي به جستجو خواهد پرداخت تا به هدف دستيابي به آب و رفع تشنگي توفيق يابد.
فرد نخستين از همان ابتدا شكست را پذيرا شده است و هرگز به هدف دست نخواهد يافت. اما آن ديگري، هنوز احتمال موفقيت را از خود دور نداشته است و هر دو امكان شكست يا پيروزي را در مقابل روي خود دارد و هر آن امكان كسب پيروزي وي مي رود، چه آنان كه به تلاش در نيل به هدف مي پردازند، با هر گام خود، گامي به هدف نزديكتر مي شوند تا سرانجام شاهد پيروزي را در آغوش گيرند. انسان منفي گرا، هميشه نگاه خود را به ناكامي ها و موانع دوخته است و بر كوچكترين مسئله اي براي خودداري از تلاش و حركت رو به جلو، انگشت مي گذارد. انسان مثبت انديش، بر كوچكترين روزانه اي چشم مي گشايد و بر موانع يكي پس از ديگري غالب مي گردد تا سرانجام در پس گذر از خوانها و موانع، به هدف نايل شود.
همانگونه كه مشاهده مي كنيد، انسان بر مبناي نوع نگرش خويش، شيوه تصميم گيري ضمير ناخودآگاه را در حركت به سوي هدف يا دوري از خواسته و هدفي والا، تعيين مي كند. به عبارتي ديگر هر انساني خود تعيين كننده اين است كه به كدامين هدف دست يابد كه اين خود از چگونگي شكل گيري باورها و نگرش خويشتني، حاصل مي شود. اگر شما از زمره انسانهايي مي باشيد كه نگاه خود را بر دشواري ها و ناتواني ها و موانع دوخته ايد، از هم اكنون حكم بر ناكامي خويش رانده ايد و چنانچه اميدوارانه بر كوچكترين امكان و توانايي خويش نظر داريد، بي ترديد گام در راه درخشان نيل به هدف گذارده ايد.
چرا اين گونه است؟ و بر مبناي كدامين اصول و قواعد طبيعي، انسان خود به تعيين تقدير و سرنوشت خويش مي پردازد؟ چرا نگرش خويشتني و نوع نگاه به خود، تعيين كننده سير زندگي و نيل به هدف يا دوري از آن است؟ و چگونه بر اين مبنا مي توان موفقيت خود را در آزمون سراسري رقم زد؟
پاسخ اين پرسش ها با درك چگونگي كاركرد ضمير ناخودآگاه، مي توان دريافت:
ضمير ناخودآگاه، قادر به تشخيص و تمايز مسائل واقعي از تخيلي نيست، همچنين نمي تواند خود به تبديل داده ها و مسائل مثبت به منفي يا بالعكس، بپردازد. اين دو اصل براي تصحيح مسير و شيوه زندگي و نيل به اهداف والا و مقابله با موانع، و نيز افزايش اعتماد به نفس و تداوم استواري در پي شكست ها و ناكامي ها، ضروري است، در غير اين صورت، انسان با اولين ناكامي از پاي درمي آمد و قادر به ادامه زندگي نمي بود. پس لطف و عنايتي است كه پروردگار در حق بندگان خويش معمول داشته است تا خود، به اختيار، به انتخاب جبر زندگي و نيل به تقدير ناگزير آن بپردازد.
حال از اين دو قاعده براي فراهم سازي زمينه موفقيت در آزمون سراسري بهره مي جوييم:
در هنگامي كه از موقعيت مكاني خويش در حوزه امتحاني، آگاه شديم، در فاصله باقي مانده تا روز امتحان، روزي دو سه بار به آرام تني و تصور و تجسم خويش در حال امتحان دادن مي پردازيم، تصويري كه در اين هنگام از خويش تجسم مي سازيم، مي بايست نمايشگر سرعت و راحتي در پاسخگويي به تمامي سئوالات آزمون باشد. هنگامي كه به چنين تجسمي مي پردازيم، از آنجا كه طبق اصل عدم توانايي ضمير ناخودآگاه در تشخيص مسايل تخيلي و واقعي، نمي تواند به تخيلي بودن آن تجسم پي ببرد، و همچنين از آنجا كه خود مايل به آن مي باشيم كه ضمير ناخودآگاه اين تجسم را واقعي قلمداد كند، ضمير ناخودآگاه به اين شكل دلخواه، برنامه ريزي مي گردد و همين برنامه و تصميم گيري و دستور پاسخگويي راحت و سريع را در هنگام آزمون اجرا مي نمايد. پس بر مبناي تمرين هاي تجسمي، ضمير ناخودآگاه به جستجو در انبوه داده هاي ثبت شده در حافظه مي پردازد و به سرعت پاسخ صحيح را به ذهن تداعي مي كند، به همان گونه كه گاه كه اطلاعاتي خاص را از ياد برده ايم - حتي نام دوست خويش - ضمير ناخودآگاه پس از لحظاتي - كه به موضوعي ديگر پرداخته ايم - امر بازيابي و خطور آن اطلاعات را به ذهن، محقق مي سازد.
براي انجام تجسم خلاق و تصور خويش در هنگام آزمون به صورت دلخواه، مي بايست در چند نوبت - بويژه سحرگاهان و شباهنگام پيش از خواب - به اين امر مبادرت ورزيم. پس در روي زمين و يا صندلي، در حالي كه عضلات خويش را شل و رها كرده و از حالت انقباض خارج ساخته ايم، و چشمان خويش را بسته ايم، پس از چند تنفس عميق و نيل به آرامش، به تجسم هدف و تصوير موردنظر خويش مي پردازيم، تا اين تصوير در ضمير ناخودآگاه به عنوان برنامه اي عملي و واقعي نقش بندد و برنامه ريزي گردد. زمان هر تجسم مي تواند ۵ تا ۱۰ دقيقه باشد. به ياد داشته باشيد كه زماني مي توانيد از اين تجسم - كه ارتباط با درون خود و برنامه ريزي ناخودآگاه به شكل مطلوب و مثبت براي نيل به يك هدف مي باشد - بهره گيريد كه به خود و اين شيوه ارتباط و تأثيرگذاري، باور داشته باشيد، در غير اين صورت هرگز طرفي از اين رهگذر نخواهيد بست. همانگونه كه گفته شد ضمير ناخودآگاه قادر به تبديل مثبت به منفي و بالعكس نيست. نگرش مثبت، تصميم مثبت و پيش برنده، و نگرش منفي، تصميم منفي و بازدارنده را به دنبال دارد. آنگاه كه به خود و توانايي هاي بي شمار خويش، ايمان داشته باشيم و در درستي شيوه كار خويش ترديد و سستي راه ندهيم، پس به هر هدف دست يافتني نايل خواهيم شد: مي توان در آزمون سراسري توفيق يافت و يا حتي اهدافي بس والا و شگفت انگيز را به تماشا نشست. بر گدازه هاي آتش پا گذارد و از دالاني آتشين عبور كرد، بر روي آبها راه رفت، و يا از زمين برخاست و پرواز كرد....
آنگاه فضاي ستاد فرماندهي ضمير ناخودآگاه از عطر نگرش خويشتني پويا و مثبت انديشي و ايمان و باور آكنده گشت، فقط مي توان شاهد تصميم گيري هاي مثبت و پيش رونده در راستاي تحقق اهداف تعيين شده بود.
گويي ضمير ناخودآگاه با اتخاذ تصميماتي كه مبتني بر آن نگرش خويشتني پويا مي باشد، راه نيل به اهداف را علامت گذاري و نور باران كرده است و جايي براي نااميدي و ناكامي و دور ماندن از اهداف خويش نخواهد ماند.
بر مبناي آنچه گفته شد دريافتيم، ضمير ناخودآگاه تحت تأثير اطلاعات دريافتي از ضمير خودآگاه قرارداد و در فضايي بسته كه از سوي نگرش خويشتني، امواج مثبت يا منفي ساطع مي شود، به اتخاذ تصميم مي پردازد كه اين تصميم بيانگر حركت به سوي يك هدف و يا دوري از آن است. از آنجا كه ضمير ناخودآگاه، خوب را از بد تشخيص نمي دهد و به عبارتي تخيلي را از واقعي تمايز نمي دهد و قادر به تغيير مثبت و منفي به يكديگر نمي باشد، زمينه اي مطلوب براي اتخاذ تصميم دلخواه از سوي ضمير ناخودآگاه براي ما وجود دارد كه اين امر از طريق تغيير تصوير ذهني از خود (نگرش خويشتني) در جهت مثبت، امكان پذير مي گردد.به ياد داشته باشيد كه انجام يا عدم انجام هر امري محصول اتخاذ تصميم از سوي ضمير ناخودآگاه كه متأثر از نگرش خويشتني است، مي باشد.
پس با ايجاد ارتباط با درون خود و اتخاذ نگرش خويشتني پويا، به برنامه ريزي خويش براي نيل به هر هدفي در تحصيل، كار و زندگي مي پردازيم كه راه نيل به هر هدفي از درون ما مي گذرد و خود بناكننده سرنوشت و آينده خويش بر مبناي نوع نگاه به خود مي باشيم.
در پي آگاهي از موقعيت مكاني خويش در حوزه امتحاني، از طريق تجسم القاي هدف به ضمير ناخودآگاه، به ارتباط با آن مي پردازيم. تصويري كه قصد تجسم و القاي آن را داريم، مي بايست حاكي از آن باشد كه در حال پاسخگويي كامل و راحت به سئوالات آزمون مي باشيم و چهره اي پرنشاط و پرانرژي داريم.در پي چند تجسم، اين تصوير در ضمير ناخودآگاه نقش مي بندد و تصميم و دستور پاسخگويي به تمامي سئوالات، از سوي ضمير ناخودآگاه صادر مي شود.بنابراين در هنگام امتحان، ضمير ناخودآگاه بر مبناي برنامه ريزي و تصميمي كه پيش از آن اتخاذ شده بود، مبادرت به جستجوي سريع در حافظه و تشخيص پاسخ و گزينه صحيح مي نمايد.

نكات مهم آزمون
* چند توصيه
به داوطلبان آزمون سراسري توصيه مي شود براي اينكه بتوانند بخوبي در جلسه آزمون حضور يابند و به نتيجه مطلوب برسند موارد زير را حتما مورد توجه قرار دهند:
۱- ساعات خواب خود را تنظيم كنيد.
۲- هرگز از داروهاي خواب آور استفاده نكنيد چون سيستم عصبي شما را ضعيف مي كند و سرعت عمل و قدرت تمركز شما را كاهش مي دهد.
۳- از مصرف هرگونه دارو (به جز استامينوفن ساده و نه كدئين دار در صورت سردرد) از ۲۴ ساعت قبل از آزمون تا بعد از آن خودداري شود.
۴- اگر شب هاي قبل از امتحان دچار كم خوابي يا بي خوابي شده ايد، در طول روز به هيچ وجه نخوابيد و تا جايي كه امكان دارد از قهوه، چاي، نوشابه و شكلات استفاده نكنيد و به جاي اينها از عرق بهار نارنج و ماست غليظ براي به خواب رفتن استفاده كنيد.
۵- به داوطلبان عزيز توصيه مي شود در اين شب ها حدود ساعت ۱۰ شب بخوابند و صبح ها حدود ساعت ۳۰/۵ از خواب برخيزند. نماز صبح را بخوانند و خود را براي بيداري در اين ساعت كه براي روز آزمون لازم است، عادت دهند.
۶- كمي نرمش و ورزش صبحگاهي كمك مي كند تا سرحال شويد و بتوانيد با اشتها، صبحانه كاملي ميل كنيد.
۷- تنها دارويي كه خوب است اين روزها بعد از صبحانه مصرف كنيد و مصرف آن را هر روز (تا صبح روز كنكور) ادامه دهيد يك قرص ويتامين «ب» ۳۰۰ ميلي گرمي و يك قرص ويتامين «ث» جويدني يا جوشان است تا سيستم عصبي تان را تقويت كرده و شما را سرحال كند.
۸- در اين روزهاي باقيمانده تا كنكور، به خود سخت نگيريد. اگر مي خواهيد مطالعه كنيد، در حد يادآوري فرمول ها يا نكات مهم واساسا يك مطالعه سبك باشد؛ بخصوص روز آخر را به تفريح بگذرانيد. زيرا به همان اندازه كه آمادگي براي اين آزمون اهميت دارد به همان نسبت شرايط حضور شما در جلسه امتحان از اهميت خاصي برخوردار است.
۹- در شب قبل از آزمون، حدود ساعت ۹ شب غذاي مقوي ولي كم حجم بخوريد و از خوردن غذاهاي پر حجم و سنگين خودداري كنيد.
۱۰- بيدار شدن صبح روز آزمون را به يكي از اعضاي خانواده بسپاريد تا خود نگران خواب ماندن نباشيد و با آسودگي خاطر استراحت كنيد.
۱۱- صبح پس از انجام فريضه نماز و كمي نرمش و ورزش، براي صرف صبحانه از عسل، مربا و لبنيات استفاده كنيد.
۱۲- اگر نمي توانيد صبح زود صبحانه ميل كنيد، يك ساندويچ كره و عسل با خود ببريد و حتما قبل از شروع امتحان آن را ميل كنيد.
۱۳- نگراني و اضطراب ناشي از امتحان، امري طبيعي و مثبت است كه شما را براي تمركز بيشتر و يادآوري بهتر آماده مي كند. اما اگر دچار هيجان شديد، ضربان قلب بالا، سردرد و... مي شويد اين نوعي اضطراب منفي است و بايد سعي كنيد آرامش خود را حفظ كرده و اضطراب خود را به مرز طبيعي برگردانيد.
۱۴- منطقي و آرام به مسائل بنگريد. نگران قضاوت خانواده، دوستان و اطرافيان نباشيد. چون شما تمام تلاش خود را كرده ايد. پس، نتيجه را به خداوند حكيم بسپاريد.
۱۵- در طب نوين، يكي از راه هاي بسيار موثر براي مقابله با اضطراب و رسيدن به امنيت خاطر، داشتن ايمان است.
* توصيه هاي مهم در مورد آزمون
- برگ راهنماي شركت در آزمون را با دقت مطالعه كنيد. اين راهنما همراه كارت ورود به جلسه آزمون، به داوطلبان داده مي شود.
- با توجه به جدول حوزه امتحاني مندرج در راهنماي شركت در آزمون، حوزه امتحاني خود را روز قبل از آزمون شناسايي كنيد تا در روز امتحان بدون دغدغه به آنجا مراجعه كنيد.
- بهتر است از كارت ورود به جلسه، يك فتوكپي تهيه كرده و نزد خود نگهداريد يا حداقل شماره داوطلبي مندرج در روي كارت را يادداشت كرده و نگهداري كنيد.
- براي حضور در جلسه، علاوه بر كارت ورودي، شناسنامه يا كارت شناسايي معتبر عكسدار به همراه داشته باشيد.
- حدود يك ساعت قبل از شروع آزمون در حوزه حضور يابيد.
- پس از ورود به حوزه آزمون، به تابلوهاي نصب شده با دقت توجه كنيد تا براحتي بتوانيد محل قرار گرفتن صندلي خود را شناسايي كنيد.
- شماره داوطلبي مندرج در كارت ورودي را با شماره روي صندلي تطبيق دهيد.
- از آوردن خوراكي و مواد غذايي با حجم زياد خودداري كنيد.
- از آوردن وسايل اضافي مانند كيف، كتاب، ماشين حساب، تلفن همراه و نظاير آن خودداري كنيد.
- به نكاتي كه از بلندگو پخش مي شود به دقت توجه كنيد.
- پس از دريافت پاسخنامه، شماره آن را با شماره صندلي و شماره كارت خود مقايسه كنيد و از درستي آن مطمئن شويد.
- در صورت مشاهده اختلاف، موضوع را به نزديكترين مراقب اطلاع دهيد.
- پاسخنامه را با مداد مشكي نرم و پررنگ تكميل كنيد و آن را امضا نماييد.
- تنظيم دقيق زمان پاسخگويي به سئوالات، بسيار حائز اهميت است.
- در جلسه امتحان، حتما به وقت پيش بيني شده براي پاسخگويي به سئوالات توجه شود.
- علاوه بر اعلام وقت كلي و قطعي براي پاسخگويي به مجموع سئوالات، داوطلب بايد در شروع سئوالات هر درس به وقت پيشنهادي براي پاسخگويي به سئوالات آن درس نيز توجه داشته باشد.
- محل پاسخ ها بايد پررنگ و يكنواخت پر شود.
- از كثيف كردن و يا تا كردن و يا گذاشتن هرگونه علامت و اثري بر روي پاسخنامه خودداري كنيد. (به جز قسمت پاسخ ها و قسمت نام، نام خانوادگي و امضاء)
- ساعت مچي همراه خود داشته باشيد تا وقت را از دست ندهيد.
- در پر كردن گزينه صحيح كاملا دقت كنيد. اگر مي خواهيد گزينه انتخاب شده را حذف كنيد يا تغيير دهيد محل پاسخ قبلي را به طور كامل پاك كنيد.
- در تست هاي چهار جوابي، براي هر پاسخ صحيح ۳ نمره مثبت و براي هر پاسخ غلط به منظور خنثي كردن پاسخ هاي حدسي يا تصادفي ۱ نمره منفي منظور مي شود به اين نكته توجه كنيد.
- سئوالات را از چند زاويه مختلف براي خود تشريح و تفسير كنيد و بعد پاسخ دهيد.
- اگر پاسخ سئوالي را اصلا نمي دانيد، به صورت تصادفي جواب ندهيد.
- گزينه هايي را كه مي دانيد غلط است كنار بگذاريد ولي حتما بخوانيد.
- كلمه اي را از سئوال حذف نكنيد و سئوال را بدون عجله و به طور كامل بخوانيد.
- در پاسخ به سئوالات، ضمن توجه به وقت، سرعت عمل لازم را نيز داشته باشيد.
- چنانچه وقت باقي است پاسخ هاي خود را بدقت مرور كنيد و اشتباهات را تصحيح كنيد. اما از دستكاري بي دليل خودداري نماييد.
* زمان برگزاري
- آزمون سراسري سال ۱۳۸۳ در روزهاي ۱۱، ۱۲ و ۱۳ تيرماه برگزار مي شود.
- ترتيب برگزاري آزمون گروه هاي مختلف به اين قرار است: صبح روز پنج شنبه ۱۱/۴/۸۳ گروه تجربي، بعدازظهر پنج شنبه گروه هنر، صبح روز جمعه ۱۲/۴/۸۳ گروه رياضي و بعدازظهر همان روز گروه زبان و بالاخره صبح شنبه ۱۳/۴/۸۳ آزمون اختصاصي گروه علوم انساني.
* تعداد سئوالات و زمان پاسخگويي
- براي كليه داوطلبان ابتدا دفترچه شماره يك با يكصد سئوال عمومي توزيع مي شود.
- دروس عمومي، بترتيب شامل دروس: زبان و ادبيات فارسي، زبان عربي، معارف اسلامي و زبان خارجي است.
- تعداد سئوالات هر درس عمومي ۲۵ سئوال (جمعا ۱۰۰ سئوال) است.
- مدت پاسخگويي به سئوالات تمام دروس چهارگانه عمومي ۷۵ دقيقه پيش بيني شده است.
- داوطلباني كه به سئوالات معارف ديني جز اسلام پاسخ مي دهند و يا زبان خارجي انتخابي آنان غيرانگليسي است بايد به جاي پاسخگويي به سئوالات فرهنگ و معارف اسلامي و يا زبان انگليسي، به سئوالات مربوط به معارف ديني اديان ديگر و زبان خارجي غيرانگليسي انتخابي كه به دفترچه آزمون عمومي آنان ضميمه است، پاسخ دهند .
- آزمون اختصاصي براي گروه آزمايشي رياضي شامل سه درس رياضي، فيزيك و شيمي جمعا ۱۳۵ سئوال و مدت پاسخگويي به آنها ۱۷۵ دقيقه مي باشد.
- داوطلبان گروه علوم تجربي علاوه بر دفترچه شماره ۱، دو دفترچه براي آزمون اختصاصي خود دريافت مي كنند. دفترچه شماره ۲ براي درس زمين شناسي، دفترچه شماره ۳ براي چهار درس رياضي، زيست شناسي، فيزيك و شيمي جمعا ۱۴۵ سئوال و مدت پاسخگويي به سئوالات ۱۵۵ دقيقه است.
- داوطلبان گروه علوم انساني نيز دو دفترچه دريافت مي كنند دفترچه شماره ۲ شامل دروس رياضي و اقتصاد است. دروس ادبيات  ، عربي، تاريخ و جغرافيا، علوم اجتماعي، فلسفه و منطق، روانشناسي جمعا ۱۴۵ سئوال با زمان پاسخگويي ۱۳۰ دقيقه، در دفترچه شماره ۳ درج شده است.
آن دسته از داوطلبان نظام جديد كه گواهينامه پيش دانشگاهي آنان علوم و معارف اسلامي است و در گروه آزمايشي علوم انساني شركت كرده اند، بايد علاوه بر پاسخگويي به سئوالات دفترچه هاي ۱، ۲ و ۳ به ۲۰ سئوال درس اصول عقايد و فقه مندرج در دفترچه شماره ۴ به مدت ۲۰ دقيقه پاسخ دهند .
سئوالات دروس اختصاصي گروه هنر در دو دفترچه توزيع مي گردد. داوطلبان بايد در دفترچه شماره ۲ به سئوالات دروس درك عمومي هنر و درك عمومي رياضي فيزيك در ۶۵ دقيقه، در دفترچه شماره ۳ به سئوالات دروس ترسيم فني، خلاقيت تصويري و تجسمي، خلاقيت نمايشي، خلاقيت موسيقي و خواص مواد در ۱۰۰ دقيقه، پاسخ دهند.
پذيرش دانشجو براي رشته هاي زبان هاي خارجي تا سال ۱۳۸۱، فقط براساس نمرات دروس آزمون عمومي صورت مي گرفت. اما از سال ۱۳۸۱ داوطلباني كه متقاضي ورود به رشته هاي مترجمي زبان انگليسي، زبان و ادبيات انگليسي و يا دبيري زبان انگليسي مي باشند بايد علاوه بر سئوالات دروس عمومي، به ۷۰ سئوال آزمون اختصاصي زبان انگليسي در مدت ۱۰۵ دقيقه پاسخ دهند.
در آزمون امسال (۱۳۸۳)، علاوه بر آزمون اختصاصي زبان انگليسي، آزمون اختصاصي زبان هاي فرانسه و آلماني نيز با ۷۰ سئوال و مدت پاسخگويي ۱۰۵ دقيقه براي متقاضيان اين رشته ها برگزار مي شود.
با توجه به اينكه دانش آموزان نظام سالي - واحدي، بخشي از داوطلبان آزمون سراسري را تشكيل مي دهند و با توجه به محتواي مطالب درسي در چند درس، سئوالات آزمون مركب از دو يا سه بخش مي باشد. حالت دو بخشي مربوط به وضعيتي است كه تمام سئوالات يك درس، خاص داوطلبان ترمي واحدي و يا نظام سالي - واحدي باشد (مانند عربي در گروه علوم انساني) حالت سه بخشي مربوط به وضعيتي است كه در آن يك بخش مشترك و يك بخش خاص داوطلبان ترمي واحدي و بخش سوم ويژه داوطلبان سالي - واحدي است (مانند درس زيست شناسي).

حفظ آرامش و خونسردي
009960.jpg
بي دليل نيست كه شركت كنندگان در آزمون سراسري، به اين آزمون به گونه اي ديگر نگاه مي كنند و حتي در اوج آمادگي، باز هم نمي توانند از التهاب و هيجان اين آزمون، دور بمانند. چرا كه در طول زندگي هر انساني نقاطي وجود دارد كه مسير زندگي وي را دگرگون مي سازد و آگاهانه ويا به خودي خود در انتظار اين نقاط عطف به سر مي برد، گاه زمان آن نقطه عطف را مي داند، همچون كنكور، و گاه بي آنكه از زمان ايجاد نقطه عطف آگاه باشيم، در انتظار بروز آن به گذران زندگي مي پردازيم.
اينك زماني است كه يكي از عمده ترين نقاط عطف در زندگي انسانهايي كه به ادامه تحصيل مي انديشند، جلوه گر مي شود. نقطه اي كه بيشترين تأثير را در تعيين نوع زندگي، كار، موقعيت اجتماعي، شخصيت فردي و اجتماعي، تغيير سطح توقع، تغيير اهداف، و چگونگي انديشه وي، دارد كه بر مبناي آن نه تنها شكل نگرش و ديدگاه هاي فرهنگي و سياسي وي دچار دگرگوني مي گردد، كه بر سطح فرهنگي جامعه و مناسبات ميان انسانها نيز تأثير مي گذارد كه خود به تأثير بر نرخ رشد فرهنگي و اقتصادي و در نتيجه توسعه اقتصادي كشور مي انجامد.
در چنين موقعيتي كه بهره گيري از هر لحظه آن مي تواند نتيجه اي متفاوت را موجب شود، مي بايست از تمامي امكانات سود جست، در اين ميان، آنچه تضمين كننده موفقيت وزمينه ساز بهره گيري از دانش و توانهاست ، حفظ آرامش و از دست ندادن خونسردي است.
نقطه صفر زماني در جلسه آزمون، شكل مي گيرد و شركت كنندگان در آن، براي پاسخ گويي به سئوالات آزمون، حمله ور مي شوند، فشارهاي عصبي و موقعيت زماني و مكاني و همچنين حساسيت موضوع، موجب پديد آمدن شرايطي هيجان آور مي گردد كه در نتيجه امكان پاسخگويي راحت و آرام و به دور از هرگونه فشارهاي رواني را از ما سلب مي كند، اما چنانچه برمبناي اصولي كه تاكنون گفته شد، به پاسخگويي بپردازيم و با ايجاد روحيه و افزايش اعتماد به نفس، بر اثرات نامطلوب اين شرايط هيجاني غالب شويم، آرامش و خونسردي خويش را از دست نخواهيم داد.
در پي پاسخ گفتن به نخستين سئوالات مجموعه مورد تسلط، شرايط رواني را به نفع خود تغيير مي دهيم. بنا براين در هنگامي كه با سئوالي مواجه مي شويم كه آن را نمي دانيم، به راحتي از آن درمي گذريم. چه ندانستن جواب يك سئوال در اين لحظه، به معناي عدم كسب امتياز آن سئوال نمي باشد.
توجه به اين نكته - كه امكان پاسخگويي در لحظاتي ديگر فراهم خواهد بود - موجب حفظ آرامش و از دست ندادن خونسردي خواهد بود. بر اين نكته تأكيد مي گردد كه از دست دادن آرامش و خونسردي، به معناي عدم امكان دسترسي به گنجينه دانش خويش و بهره برداري از آن خواهد بود.
در هنگام پاسخگويي به سئوالات، با پرسشهايي مواجه مي شويم كه به دلايل مختلف از تشخيص گزينه صحيح بازمي مانيم، به دلايلي همچون:
- نخواندن منابعي كه برخي از سئوالات از آن منابع طرح شده است.
- تداخل با ديگر اطلاعات و ترديد در انتخاب يكي از گزينه ها
- پيچيدگي سئوال و نياز به محاسبات يا استدلالهاي طولاني براي تشخيص گزينه صحيح
- اضطراب و عدم تمركز روي مسئله
- فراموشي موقتي
- و...
به هر دليلي كه ما را از انتخاب قطعي يك گزينه -به عنوان گزينه ۱۰۰% صحيح - بازدارد، به سرعت از چنين سئوالي درمي گذريم وبه سئوال بعدي مي پردازيم تا در فرصتي ديگر گزينه صحيح را تشخيص دهيم و خانه آن گزينه را در برگه پاسخ ها علامت زنيم و يا پركنيم. در هنگام گذر از يك سئوال به سئوال بعدي، مي بايست به سرعت عملياتي را انجام دهيم تا بهترين بهره برداري را از دانش خويش و زمان به عمل آوريم و تمامي امتياز لازم را براي موفقيت در كنكور كسب نماييم.
بنابراين، در هنگامي كه از پاسخ قطعي به يك سئوال بازمي مانيم، به ياد داشته باشيم كه:
هنوز پايان خط نيست و با استفاده از دقت و تمركز بيشتر، امكان كسب امتياز بيشتر وجود دارد.
همچنين به اين نكته توجه شود كه از ابتدا بنا بر آن نبوده است كه شركت كنندگان به تمامي سئوالات پاسخ گويند، به همان صورت كه ما از پاسخ گفتن به سئوالي بازمي مانيم و به سئوالات ديگر پاسخ مي گوييم، به همان اندازه نيز احتمال آن وجود دارد كه ديگران از پاسخ گفتن به آن سئوال بازبمانند، ضمن آن كه براي ما فرصت ديگري براي پاسخگويي وجود دارد و از تمامي امكانات قطعي و احتمالي براي پاسخگويي بهره خواهيم برد و احتمال موفقيت ما در اين زمان، بيش از هر شركت كننده ديگري است.
پس، هرگز خونسردي خويش را در هنگام ندانستن پاسخ يك سئوال از دست نمي دهيم و با آرامش تمام به بهره گيري از دانش و خلاقيت خويش براي موقعيت در آزمون، مي پردازيم، كه اين پاداش تمامي كساني است كه به اوج مي انديشند و با تلاشي ستودني، به درنورديدن راه موفقيت ادامه مي دهند.
آرامش و خونسردي، تضمين كننده موفقيت و بهره گيري از تمامي توان است.

علم
اقتصاد
انديشه
ايران
زندگي
سياست
فرهنگ
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  زندگي  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |