عميد نمازي خواه - جواد نصرتي
در اين شماره دو ماشين از غرب اروپا براي شما معرفي شده است كه هر دوي اين ماشين ها در زمره ماشين هاي اسپورت لوكس قرار دارند و هر دو از انگلستان.اولين ماشين هم مربوط است به شركت جاگوار. از سري XK اين كارخانه، XKR كه در نوع خود از بهترين ها به شمار مي رود براي شما عزيزان معرفي شده است.
دومين ماشين Invicta S1 ماشيني است كه پس از ۷۰ سال توقف توليد به بازار عرضه شده است و براي جبران اين ۷۰ سال دوري از توليد تمامي مهندسان اينويكتا سعي كرده اند خودرويي متفاوت به بازار عرضه كنند.
جاگوار اكس كي آر Jaguar XKR
گربه فولادي
جاگوار اكس كي آر Jaguar XKR در ابتدا به صورت جاگوار اكس كي۸ (Jaguar XK8) در نمايشگاه اتومبيل آمريكاي شمالي عرضه شد. عرضه اين خودرو در آن سال با استقبال گسترده مردم و رسانه هاي خبري مواجه شد و همگان معتقد بودند كه اين خودروي اسپورت كوپه مي تواند رقيبي جدي براي ديگر مدل هاي اسپورت دنيا باشد. اما اين خودرو كه هويتي كلاسيك و منحصر به فرد داشت، چيزي نبود كه جاگواريست ها (اصطلاحي كه مهندسان و طراحان كارخانه جاگوار با آن شناخته مي شوند) به آن بسنده كنند. آنها كه از ظرفيت و توانايي خود اطلاع داشتند مي خواستند با استفاده از تجربيات خود در اين ماشين انتقادات، نظرات و پيشنهادات مردم و منتقدان حرفه اي مدلي را ارايه دهند كه در نوع خود بهترين باشد. البته خود XK8 هم داراي ويژگي هاي منحصر به فرد بوده و هست. اين خودرو در زمينه طراحي داخلي و استفاده از مواد نوين يكي از لوكس ترين هاي دنيا به حساب مي آيد. ديگر ويژگي آن اين است كه از اين مدل تنها ۳۵ هزار عدد ساخته شده و در آمريكاي شمالي به فروش رفته است. با اين وجود، همان طور كه گفته شد، XK8 چيزي نبود كه جاگواريست ها را ارضا كند.
دو سال طول كشيد تا آنها چيزي را كه نهايت تلاش خود مي دانستند به بازار عرضه كنند و آن چيزي نبود جز XKR. تفاوت عمده XKR و XK8 در موتور آن دو بود. XKR با قدرت بسيار زياد توليد شده توسط سوپر شارژرهاي ايتون (Eaton) و موتور اوليه خود كه در آن زمان موتوري با هشت سيلندر به صورت V8 و چهار ليتر ظرفيت بود با XK8 قابل مقايسه نبود. كمي بعدتر، از موتوري جديدتر در اين ماشين استفاده شد. اين موتور به صورت V8 بود. اما ظرفيت آن از چهار ليتر به ۲/۴ ليتر تغيير يافته بود. همچنين از يك جعبه دنده شش سرعته اتوماتيك ZF براي حداكثر استفاده از نيروي توليد شده در مدل هاي جديدتر استفاده مي شد. پس از عرضه اولين مدل XKR به بازار بسياري از طرفداران محصولات جاگوار بر اين عقيده بودند كه «R» بعد جديدي به سري XK اضافه كرده است. اين گفته آنها چندان هم بي دليل نبود. پس از دو سال جاگوار دو مدل جديد به بازار عرضه كرد كه هر كدام نسبت به مدل قبلي كمي تغييرات داشتند. اولي در سال ۲۰۰۰ به مناسبت ورود مجدد جاگوار به همراه سيلورستون كه به مسابقات فرمول يك بود و دومين مدل ويژه، مربوط مي شود به سال ۲۰۰۱ يعني صدمين سالگرد بنيانگذار جاگوار، يعني ويليامز ليونز . اما جديدترين مدل يا همان تايپ جاگوار
اكس كي آر، مدل سال ۲۰۰۳ آن است. اين تايپ با تايپ هاي پيشين تفاوت هاي عمده اي دارد. مدل ۲۰۰۳ داراي ۹۰۰ تفاوت قطعه اي با مدل هاي پيشين است و اين در حالي است كه جاگواريست ها هنوز هم در حال انجام مطالعات هستند تا با ايجاد تغييراتي تايپ هاي بعدي اين ماشين اسپورت بي نظير را به بازار عرضه كنند. اين تايپ جديد به همراه اسپورت سالن S-TYPE R با خروجي نزديك به ۴۰۰ اسب بخار (در هر دو ماشين سوپر شارژرها هم در توليد اين نيروي خروجي موثرند) قوي ترين مدل هاي تاريخ جاگوار هستند. حرف «R» در اين تايپ و تايپ XK8 به معناي وجود امكانات خاصي است كه از آن جمله مي توان به صندلي هاي منحصر به فرد ريكارو، ترمزهاي فوق العاده برمبو يكي از بزرگترين و معتبرترين شركت هاي ساخت ترمز در دنياست كه ترمزهاي آن به صورت سفارشي در ماشين هاي خاصي استفاده مي شود) و امكانات خاص داخلي در ماشين كه به صورت آلومينيم و يا چرم هستند، اشاره كرد. موتور
۲/۴ ليتر ظرفيت XKR اين ماشين از سوپر شارژرهاي چرخشي ايتون بهره مي برد كه در جلوي محور انتقالي ماشين نصب شده اند. اين ماشين همچنين از دو نوع فناوري نوين مربوط به سوپر شارژرها بهره مي برد. اولي دنده چرخشي مارپيچ است كه براي ايجاد صداي كمتر مورد استفاده قرار مي گيرد و دومي چرخنده هاي همپوشاني كرده هستند كه براي تاثير بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرند. براي هماهنگ كردن نيروي خروجي بيشتر و فشارهاي گرمايي و مكانيكي كه طبيعتاً زيادتر شده اند (به واسطه استفاده از سوپر شارژرهاي جديد) در موتور XKR از پيستون محكم و سفتي كه به صورت يكپارچه از آلومينيم فشرده ساخته شده است استفاده مي شود. اين ماشين بدنه اي از جنس فولاد دارد. البته به صورت يكپارچه و يك تكه. اندازه ها در اين ماشين اسپورت نرمال و تقريباً كمي زياد هستند. طول، ارتفاع و پهناي اين ماشين به ترتيب ۴۷۶۰ ميلي متر (۴/۱۸۷ اينچ)، ۲۰۱۵ ميلي متر (۳/۷۹ اينچ) و ۱۲۹۶ ميلي متر (۵۱ اينچ) هستند. وزن كلي آن با توجه به استفاده از بدنه فولادي، ۱۷۳۵ كيلوگرم (۳۸۲۵ پوند) است. اين ماشين داراي پيشينه سرعتي معادل ۴/۲۴۹ كيلومتر بر ساعت (۱۵۵ مايل بر ساعت) است و مي تواند صفر تا ۶۰ مايل بر ساعت را در ۲/۵ ثانيه بپيمايد. گشتاور آن هم ۱۷/۵۵۳ نيوتن متر (۴۰۸ پوند فوت) در سه هزار و ۵۰۰ دور موتور بر دقيقه است. اين سوپر ماشين انگليسي قيمتي معادل ۷۰۰/۵۶ پوند دارد.
اينويكتا اس يك ۲۰۰۳ Invicta S1
اسلحه سري
پس از ۷۰ سال توقف توليد، در سال ۲۰۰۳ دوباره كارخانه خودروسازي انگليس مدل جديدي از محصولات خود را به بازار عرضه كرد. اين كارخانه اينويكتا بود. اينويكتا محصولي از كاپيتان آلبرت نوئل بود. كاپيتان نوئل كسي بود كه در دهه ۱۹۳۰ شاسي هاي مسابقه اي با كيفيت بالايي توليد مي كرد. شاسي هايي كه او مي ساخت به دليل مركز گرانش پايين خود، بسيار محبوب بودند و ديگر خاصيت اين شاسي ها اين بود كه دوام بسيار بالايي داشتند و همچنين از سوي شركت سه سال ضمانت مي شدند. در همان زمان، اينويكتا داراي يك ماشين مسابقه هم بود كه به رانندگي تامي ويزدم ((Tommy Wisdom در چندين مسابقه به قهرماني رسيده بود. اما در سال ۱۹۳۳ (ماه اكتبر)، اينويكتا توليد خودرو را متوقف ساخت، توقفي كه هيچ كس فكر نمي كرد ۷۰ سال به طول انجامد.
به هر حال اوايل قرن جديد يا بهتر بگويم هزاره جديد، زمزمه هايي به گوش مي رسيد كه مربوط به ساخت دوباره اي از اينويكتا بود. وقتي كه اين «زمزمه» ها توسط سخنگوي شركت اينويكتا در يك كنفرانس خبري به «اخبار موثق» تبديل شدند، همه خوشحال شدند. اما هيچ كس فكر نمي كرد ماشيني كه اينويكتا ارايه خواهد كرد، چيزي مانند S1 باشد.
S1 اولين بار در نمايشگاه اتومبيل انگليس در بندر بيرمنگام به نمايش گذاشته شد. اما تمامي مراحل ساخت آن كه از سال ۲۰۰۰ شروع شده و دو سال طول كشيده بود در بايكوت شديد خبري انجام شده بود، به طوري كه با نفوذترين منابع خبري فقط مي توانستند بگويند كه ماشيني توسط اينويكتا در حال ساخت است. اما پس از به نمايش درآمدن در سال ۲۰۰۲ حرف هاي زيادي مي شد در مورد S1 بيان كرد. مدير شركت اينويكتا مايكل بريستو پس از شروع نمايشگاه بيرمنگام و به نمايش درآمدن S1 در مورد مراحل ساخت S1 اينچنين اظهار كرد: «ما ۲۴ ماه در خفا كار كرديم به خاطر اين كه مي خواستيم با مردم در مورد چيزي كه ساخته ايم صحبت كنيم، نه چيزي كه آرزو داريم. به همين خاطر S1 كه در نمايشگاه به نمايش درآمده است به هيچ وجه يك مدل مفهومي (Concept) نيست و همين الان مي توان آن را راند.»
|
|
S1 در واقع طراحي شده است كه دو ماشين يكي باشد. يك گرند تورر (Grand Tourer) لوكس (GT يا همان گرندتورر به دسته خاصي از ماشين هاي اسپورت مي گويند كه براي مصارف روزمره طراحي شده اند) و يك ماشين اسپورت بدون قياس كه قابليت تبديل به يك ماشين مسابقه اي را هم داشته باشد. با توجه به عملكرد فوق العاده S1 اين ماشين مي تواند با كابين فضايي و تمام جرم خود و تانكي كه ۱۰۰ ليتر گنجايش دارد مسافت هاي طولاني را با سرعت، رفاه و آرامش زيادي طي كند.
Invicta S1 اولين ماشين دنياست كه از بدنه اي از جنس فيبر كربن به صورت يكپارچه در كنار شاسي فولادي استفاده مي كند. اين وضعيت باعث ايجاد ساختاري قوي و در عين حال سبك مي شود. از آن جا كه اين ماشين توسط تيم كوچكي از تكنسين هاي ماهر و با تجربه اينويكتا در كارگاه آن در ويلت شاير انگلستان توليد مي شود انتظار مي رود كه ميزان توليد آن بسيار كم و محدود باشد. سرعت فعلي توليد اين خودرو يك عدد در ماه است و اولين نمونه آن كه در نمايشگاه بيرمنگام پيش فروش شده بود در اوايل سال ۲۰۰۳ ميلادي تحويل داده شد.
موتور S1 ، ۶/۴ ليتر ظرفيت دارد و داراي هشت سيلندر به صورت V8 است كه مي تواند ۳۲۰ اسب بخار نيرو و ۳۰۰ پوند فوت گشتاور توليد كند. اين موتور از همان نوعي است كه در فورد ماستنگ
اس وي تي استفاده مي شود. تمام نيروهاي توليد شده توسط اين موتور به چرخ هاي عقب منتقل مي شود و جعبه دنده پنج سرعته دستي وظيفه انتقال نيرو به چرخ ها را دارد. در صورت درخواست مي توان از يك جعبه دستي اتوماتيك سفارشي هم استفاده كرد. اما جالب تر از آن اين است كه طراحي داخلي هم مي تواند به سليقه سفارش دهنده طراحي شود.
طراحي خارجي S1 را مي توان يكي از مدرن ترين طراحي هاي انجام شده در انگليس دانست اما نكته اي كه طراحان در رعايت آن وسواسي خاص نشان داده اند، وجود نشانه هايي است كه يادآور دوران طلايي اينويكتا در دهه ۱۹۳۰ است.
طول، پهنا و ارتفاع اين ماشين به ترتيب ۴۴۰۰ ملي متر
(۲/۱۶۳ اينچ)، ۲۱۳۴ ميلي متر (۸۴ اينچ) و ۱۲۲۵ ميلي متر (۲/۴۸ اينچ) هستند. سيستم ترمز اين خودرو از نوع سيستم هايي است كه در مسابقات استفاده مي شود و اندازه ديسك ترمز جلو ۳۵۰ ميلي متر (۸/۱۳ اينچ)، وزن آن با توجه به بدنه كربني و شاسي فولادي ۱۱۰۰ كيلوگرم (۲۴۲۵ پوند) است و با توجه به وزن مناسب آن، S1 مي تواند صفر تا ۶۰ مايل (صفر تا ۱۰۰ كيلومتر) را در پنج ثانيه بپيمايد و به بيشينه سرعتي معادل
۶/۲۷۳ كيلومتر بر ساعت (۱۷۰ مايل بر ساعت) دست يابد.
به هر حال اگر شما هم مي خواهيد چنين ماشيني داشته باشي، بايد برگ درخواست ماشين را با سفارشات دلخواه به كارخانه اينويكتا در ويلت شاير پست كنيد. البته به همراه آن بايد يك فيش بانكي به مبلغ ۶۹۰/۶۹ پوند هم پست كنيد!