جمعه ۱۲ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۵
index
كلاهبرداري در عصر جديد
شيادي اينترنتي
004353.jpg
پژمان دشتي نژاد
از زمان پيدايش اينترنت تا امروز، وب و محيط مجازي همواره محل بسيار مناسبي براي كلاهبرداري هاي آسان و راحت براي شيادان بوده است. هر روزه شاهد فريب خوردن عده كثيري از كاربران اينترنتي هستيم كه به دليل نداشتن اطلاعات كافي و مناسب، تبديل به قربانيان شيادان اينترنتي مي شوند. مجهول   الهويه بودن و عدم تكنولوژي كافي و همچنين بدون مرز بودن اينترنت و در بسياري از موارد عدم وجود قانوني براي مجازات كلاهبرداري هاي آنلاين، سبب شده است كه شيادان بي پروا، به فريب دادن كاربران اينترنتي بپردازند و هيچ هراسي هم از به دام افتادن در چنگ قانون نداشته باشند. در اين گزارش مروري خواهيم داشت بر روش هاي مختلف كلاهبرداري در اينترنت:
كلاهبرداري توسط اي ميل (Email Scams): شناخته شده ترين روش شيادي اينترنتي از طريق اي ميل است. هرچند كه امروزه با ارايه خدمات جلوگيري از اسپم، كاربران تا حدي از شر اينگونه اي ميل ها راحت شده اند اما همواره بيشتر آمار شيادي از طريق اي ميل است كه در ذيل به صورت اجمالي به معرفي بعضي از آنها مي پردازيم:
- نامه هاي با محتواي فرصت كاري. در اينگونه اي ميل ها به كاربر قول بازگشت سرمايه بسيار زياد در يك بازه زماني بسيار كوتاه و با اندك سرمايه صرف شده توسط كاربر، داده مي شود.
- نامه هاي به شرط فرستادن به دوستان. در اينگونه اي ميل ها از شما خواسته مي شود ليستي از اي ميل ها را از آنها دريافت كرده و سرويس يا تجارت مورد نظر آنها را توسط خودتان تبليغ كنيد. حتماً اين نمونه از نامه ها را بارها و بارها در صندوق پستي خود ديده ايد. اين كار طبق قوانين جديد آمريكا خلاف قانون است و كاربر مربوطه جريمه خواهد شد.
- نامه هايي با محتواي در خانه خود كار كنيد! در اين نمونه از اي ميل ها، شما را ترغيب مي كنند كه در خانه خود تجارت كنيد و به شما قول درآمد بالا را مي دهند و كيست كه نخواهد وقت كاري مناسب و تعيين شده توسط خودش را داشته باشد. عموماً بسياري از خانم هاي خانه دار در دام اينگونه اي ميل ها مي افتند.
- نامه هايي با محتواي فروش محصولات غذايي و يا رژيم غذايي. حتماً بارها و بارها در صندوق پستي خود با نامه هايي با عناوين «لاغري در ۱۰ روز»، «گياهان اعجاب آور آسيايي»، «هر مريضي را با روش جديد ما درمان كنيد» ديده ايد. خانوم ها عموماً در دام اي ميل هاي رژيم غذايي گرفتار مي شوند!
- نامه هايي با محتواي پول آسان. در اينگونه نامه  ها به خواننده اي ميل قول داده مي  شود كه در مدت زمان بسيار كوتاه (حتي تا يك روز) به درآمد بسيار بالايي دست يابد.
- نامه هايي با محتواي جايزه مجاني ببريد. در اينگونه از اي ميل ها از شما خواسته مي شود كه در ازاي عضو شدن در خبرنامه آنها يك جايزه مجاني ببريد اما دريغ از آن كه وقتي عضو مي شويد هيچ خبري از جايزه نخواهد بود و آنها شما را ترغيب مي كنند كه دوستان خود را هم دعوت كنيد تا به جايزه خود برسيد حال آن كه قبلاً پول از جيب مبارك يا كارت اعتباري شما پر زده است!
- نامه  هايي با محتواي فرصت سرمايه گذاري. اينگونه اي ميل ها بلاي جان سرمايه گذاران كم اطلاع بوده است. به شما وعده بازگشت سود بسيار عالي با درصد بالا داده مي شود و پس از ثبت نام و دادن وجه مربوطه متوجه مي شويد كه دامي بيش نبوده است!
- كارت اعتباري و يا وام با بهره بسيار پايين. از اينگونه اي ميل ها امروزه بسيار رد و بدل مي شود و بارها و بارها مي توانيد شاهد باشيد كه در اي ميل باكس خود نامه اي با عنوان ارايه كارت اعتباري با شرايط بسيار آسان و يا واگذاري وام هاي بدون بهره شما را ترغيب به پرداخت پول مي كنند.
- نامه هايي با محتواي پكيج تعطيلات. در اينگونه اي ميل ها، شما را با پيشنهادهاي بسيار ارزانقيمت براي مسافرت وسوسه مي كنند.
- نامه هاي نيجريايي! اولين بار نامه هايي با عنوان اين كه شخصي نيجريايي كه پدرش داراي ثروت زيادي است ولي قادر به خروج پول از كشور نيست و نيازمند حساب بانكي شما به علاوه مقداري پول براي انجام امور بانكي است تا وي بتواند آن ثروت را با شما سهيم شود، بسياري از افراد حريص كه به دنبال پول بادآورده مي گشتند، به اين اي ميل جواب دادند دريغ از آن كه اين اي ميل يك نمونه شيادي محض بود و شخص مربوطه پول هاي ديگران را به راحتي بالا كشيد.
- نامه هايي با محتواي تهديد به مرگ يا ارعاب. گاهي نامه هايي به شما فرستاده مي شود كه شما را تهديد به مرگ و يا اقدام به ارعاب شما مي كنند. مثلاً نامه اي را مي توانيد بخوانيد كه در آن نوشته شده است چناچه تا تاريخ فلان مبلغي را به شماره حسابي نريزيد، هنگام نيمه شب كشته خواهيد شد و يا پايان زندگي شما خواهد بود. باور كنيد يا نه بسياري از افراد خرافاتي در دام اينگونه شيادي هاي اينترنتي قرار مي گيرند.
هرچند كه استفاده از اي ميل مهم ترين ابزار شيادان است اما با رشد و توسعه تكنولوژي شيادان دست به دامان رسانه هاي ديگر نيز شده اند كه يكي از اين وسايل، موبايل ها هستند. هرگاه پيغامي به موبايل شما رسيد و از شما خواسته بود كه براي دريافت جايزه چند هزار دلاري خود، به فلان شماره تماس بگيريد، چنانچه هرگز در مسابقه و يا بليت بخت آزمايي شركت نكرده ايد، هرگز با آن شماره تماس نگيريد. چرا كه ممكن است با تماس با آن شماره مقادير بسيار زيادي از اعتبار و پول تلفن شما به حساب شخص كلاهبرداري كه دارنده آن شماره تلفن است واريز شود!
از ديگر رسانه هايي كه شيادان در استفاده از آنها بيش از پيش مي كوشند، اغفال افراد در اتاق هاي گفت وگو، اغفال افراد توسط چت در پيغامبرهاي فوري مانند ياهو مسنجر و ديگري اغفال افراد به وسيله مخفي كردن فايل هاي تروژان در قالب عكس است كه خود مقاله اي جداگانه را مي طلبد.
در پايان راههاي جلوگيري از فريب خوردن توسط شيادان اينترنتي و شناسايي هدف آنها را به شما معرفي مي كنم:
- هرگز به قول هاي بزرگ اعتماد نكنيد. نامه هايي با متن «درآمد ماهانه خود را در يك هفته در بياوريد» و از اين قبيل فقط از سوي شيادان ارايه مي شود و بس.
- تاكتيك هايي كه شما را تحت فشار قرار مي دهند مانند نامه هايي كه به شما مي گويند ۱۰ ميليون تومان برده ايد و اگر همين امروز اقدام نكنيد به ازاي هر روزي كه گذشته صد هزار تومان از آن كم مي شود. باور كنيد اين يكي بسياري را به دام انداخته است. طمع آدميزاد است ديگر.
- هرگز به كسي اطمينان نكرده و شماره كارت اعتباري خود را براي وي نفرستيد. هيچ دليلي ندارد كه حتي اگر از بانكي مبلغي را برده ايد، آنان از شما درخواست رمز كارت اعتباري شما را بكنند. پس هوشيار باشيد.
- نسبت به لغت «مجاني» بسيار حساس باشيد. ممكن است نامه اي به دست شما برسد كه شما را ترغيب به خريد مجاني بكنند و در ازايش مثلاً آدرس اي ميل شما و دوستتان را خواهان باشند. در انتها هيچ جنسي به شما نخواهد رسيد و بعد از چندساعت مي بايست با انبوهي از نامه هاي اسپم سر و كله بزنيد.
- از سايت هايي كه معتبر نيستند و داراي بخش حراجي هستند بپرهيزيد. حتي سايت هاي بزرگ و صاحب نامي مانند EBAY نيز بارها با شياداني برخورد داشته كه پول مشتري را دريافت كرده اند و هرگز كالاي وي را ارسال نكرده  اند. در هر صورت هرگاه با نامه هاي حراجي سر و كار داريد كمي هم از آن دوگوله مبارك استفاده كنيد تا گول نخوريد.
- تا آن جا كه مي توانيد «ضميمه نامه» را باز نكنيد. هميشه به آدرس فرستنده توجه كنيد.

بررسي Thief : Deadly shadows
ماجراجويي شبانه
004356.jpg
علي فرهاد
شركت Eidos يكي از معروف ترين شركت هاي ناشر بازي است و معمولاً هم بازي هاي بسيار پرطرفداري به خصوص براي PC منتشر مي كند. اما متاسفانه در يك سال گذشته هر باز ي اي كه اين شركت ارايه كرده (البته به جز چند مورد) زياد مورد توجه و استقبال قرار نگرفته است. به خصوص نسخه جديد Tomb Raider كه يك شكست تجاري محسوب شده و حتي شركت سازنده بازي را از ادامه كار بازداشت و يا نسخه جديد بازي Hitman كه آنچنان كه بايد و شايد مورد توجه قرار نگرفت. اما شايد با بازي جديد اين شركت به نام Thief: Deadly Shadows كه امروز مورد بررسي قرار خواهد گرفت اين شركت شكست هاي قبلي را به نوعي جبران كرده باشد. اين بازي مورد توجه كارشناسان و بازي دوستان قرار گرفته است و سايت هاي بازي امتيازهاي بسيار بالايي به آن داده اند.
بازي Theif از نوع بازي هاي اكشن ـ ماجراجويانه و همچنين پنهان كارانه است. اين نوع بازي ها بسيار جذاب و پرمخاطب هستند زيرا كه هيجان، خشونت و سرعت بازي هاي اكشن را با زيبايي ها، داستان پردازي ها و معماهاي بازي هاي ماجراجويانه تلفيق كرده و مي توانند طرفداران هر دو گروه از بازي ها را راضي نگه دارند. علاوه بر آن يك نوع هيجان ناشي از پنهان  كاري و در خفا عمل كردن را هم به بازي كننده مي دهند. اين بازي در واقع ادامه بازي هاي قبلي Thief است و به نوعي پدرخوانده اين نوع بازي ها به حساب مي آيد.
اين بازي از نظر ديد در بازي در اصل جزو بازي هاي اول شخص محسوب مي شود اما امكان رفتن به حالت سوم شخص را نيز دارد. حالت سه بعدي و حركت هاي مناسب دوربين در هر دو حالت وجود دارد و هر كدام از حالت ها را به دلخواه و در بازي مي توانيد انتخاب كنيد و يا تغيير دهيد.
شخصيت اصلي كه شما در بازي در نقش او ظاهر خواهيد شد يك شاه دزد به نام گارت است. در شهري كه گارت زندگي مي كند جنايت و انحراف به اوج خود رسيده است. كساني كه مي خواهند شهر را از اين وضع نجات دهند گروه هايي هستند كه گارت را در جواني آموزش داده اند. اين گروه كه به نوعي غيبگو هم هستند در مواقع خطر و نياز از گارت استفاده مي كنند و اجازه مي دهند تا او از كتابخانه و امكانات آنها استفاده كند. داستان بازي يكي از زيباترين داستان هايي است كه تا به حال ديده ايد و به نوعي باعث بهتر شدن و جذاب تر شدن بازي شده است. بعد از يك دوره آموزشي بازي اصلي شما آغاز مي شود. شما در آپارتمانتان بازي را آغاز مي كنيد. از اين جا به بعد هم داستان بازي در ادامه مراحل ادامه خواهد يافت و جذاب تر خواهد شد. همچنين اين بازي از نوع بازي هاي مبتني بر داستان است و مراحل بازي روي يك داستان كلي كه ممكن است داستان هاي كوچكي هم در كنار آن باشند، استوار است.
در عين حال كه بازي روي داستان متمركز است و روي خط داستاني حركت مي كند اما به صورت آزادانه طراحي شده است. علاوه بر هدف هايي كه شما بايد در هر مرحله آنها را به انجام برسانيد شما مي توانيد به طور آزادانه به كارهايي مثل جمع آوري غنايم و به دست آوردن وسايل هم برسيد. به همين دليل مي توان از هر قسمت به خوبي و آزادانه استفاده كرد.
همان طور كه گفته شد در اين بازي مخفي كاري يكي از مهم ترين كارهايي است كه شما بايد انجام دهيد. براي مخفي شدن مي توانيد از محل ها و امكانات مختلف بازي مثل سايه ها استفاده كنيد. همچنين در هنگام گذشتن از كنار نگهبانان مي توانيد به آرامي  از پشت سر آنها حركت كرده و يا در تاريكي به كمين آنها بنشينيد.
علاوه بر حركت هاي مبتني بر مخفي كاري و حركت هاي مربوط به بازي هاي ماجراجويانه، حركت هاي اكشن بسيار خوبي هم در Deadly Shadows وجود دارد. براي نمونه شما مي توانيد وسايل را بشكنيد و به زور داخل محلي شويد، دزدي كنيد و وسايل را به طور عمدي خراب كنيد. همچنين فرار كردن، جاسوسي كردن، ترور كردن و مبارزه تن به تن از مواردي هستند كه در اغلب بازي هاي ديگر هم انجام داده ايد و نيازي به توضيح ندارند. البته در اين بازي بعضي از اين كارها با نوآوري هايي همراه است كه آن كار را متمايز از بازي هاي مشابه مي كند.
حدود ۱۰ شخصيت در اين بازي طراحي شده اند. طراحي خصوصيات و ظاهر شخصيت ها بسيار جالب انجام شده است و قيافه ها و نحوه پوشش اين شخصيت ها كاملاً بر حال و هواي بازي كه حالت مرموز و تاريك گونه و پر از جنايتي دارد منطبق است. بعضي از شخصيت ها داراي چهره هاي مرموز و بسيار ترسناكي هستند كه بدون شك خوراك علاقه مندان اين نوع بازي هاست!
از نظر اسلحه ها هم حدود ۱۰ اسلحه در اختيار شما قرار دارد. اسلحه هاي بازي هم مثل شخصيت هاي آن غير طبيعي هستند. از اسلحه هاي بسيار جالب بازي مي توان به بمب هاي نوري كه باعث گمراهي نگهبان ها شده و امكان فرار شما را فراهم مي كنند، مين ها، چشم هاي مكانيكي كه امكان زوم كردن روي اشيا را به شما مي دهند، خنجر، انواع قفل بازكن ها كه عصاي دست هر دزدي مي تواند باشد! باتوم و چندين اسلحه جالب و نوآورانه اشاره كرد. اغلب اين اسلحه ها را نمي توانيد در بازي هاي ديگر پيدا كنيد.
هوش مصنوعي اين بازي يكي از پيشرفته ترين هوش هاي مصنوعي به كار رفته در بازي هاست. روي اين موضوع در تبليغات بازي و سايت بازي هم بسيار تاكيد شده و از سوي كارشناسان سايت هاي مختلف هم تاييد شده است. در همان ابتداي بازي و حتي در آسان ترين نوع بازي خواهيد ديد كه نگهبانان و ديگر دشمنان چگونه در برابر شما سريع و هوشمندانه عمل مي كنند. با بالاتر بردن ميزان سختي بازي، هوش آنها بيشتر از اين شده و به حساسيت بالايي دست پيدا مي كنند. آنها براي نمونه مي توانند كمترين صداها را بشنوند و نسبت به جابه جا شدن اشيا، گم شدن وسايل و يا خون حساسيت داشته و عكس العمل نشان بدهند. بدون شك كساني كه بتوانند اين بازي را در سخت ترين حالت به پايان برسانند مي توانند در كارهاي حساسي مثل جاسوسي هم موفق شوند!
گرافيك اين بازي بسيار جالب است و حال و هواي بازي را به خوبي منتقل مي كند. در واقع در ساخت گرافيك اين بازي از موتور گرافيكي بازي Dues Ex استفاده شده است. نورپردازي هاي عالي و پويا از خصوصيات بارز اين بازيست و جلوه هاي خاصي به آن داده  است. در ضمن نور و سايه از اصلي ترين قسمت هاي اين بازيست و براي پنهان شدن شديداً به آنها نياز داريد. به همين دليل اين شركت به صورت مجزا از يك موتور گرافيكي براي نور استفاده كرده است. البته يكي از اشكالات گرافيكي بازي كه در نگاه اول به چشم مي خورد نوعي به هم فشردگي تصويري است كه ظاهراً براي بيشتر كردن سرعت بازي دست به كاهش كيفي گرافيك آن زده اند. البته هنوز هم براي انجام بازي با حداكثر وضوح تصوير و سرعت نياز به سخت افزارهاي بالا و حرفه اي داريد.
صداي اين بازي داراي كيفيت و اثرگذاري بسيار زيادي است و شايد از نظر كيفيت از گرافيك بازي هم بسيار بالاتر باشد. بدون شك صداي اين بازي شاهكاري در بين بازي هاي مشابه است.
اين بازي در بعضي از قسمت ها داراي اشكالات جزيي است. البته اين اشكالات در آن حد نيستند كه كار شما را با مشكلات غير قابل حل مواجه كنند. فقط گاهي اوقات باعث مي شوند كه شما كارهاي تكراري در بازي و تنظيمات آن انجام دهيد. البته شركت Eidos در صدد ارايه يك Patch براي رفع مشكلات بازي است.
اين بازي براي جوانان و سنين بالا منتشر شده است و به هيچ وجه براي كودكان و نوجوانان سنين پايين مناسب نيست. براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد به سايت رسمي  و زيباي بازي به آدرس http://www.thief3.com/main.html مراجعه كنيد.

رسانه
يافتن رسانه تبليغاتي مناسب
همكاران سيستم: براي معرفي محصول خود به يك رسانه بسنده نكنيد و روش ها و رسانه  هاي مختلف را ارزيابي كرده و مورد استفاده قرار دهيد. آيا تا به حال وضعيتي پيش آمده كه در انتخاب بهترين روش تبليغات خود دچار مشكل شده و نتوانسته باشيد انتخاب مناسبي انجام دهيد؟ آيا تبليغات خود را در روزنامه محلي ارايه مي دهيد، در كتاب زرد شهر خود اين كار را انجام مي دهيد يا در تابلوهاي تبليغاتي شهر به معرفي محصول خود اقدام مي كنيد يا حتي در راديو يا تلويزيون تبليغات خدمات خود را انجام مي دهيد؟ اگر در انتخاب بين اين رسانه ها دچار مشكل هستيد، بدانيد كه اين مشكل منحصر به شما نيست و بسياري از افراد، مشكلي مشابه شما دارند.
بيشتر صاحبان مشاغل كوچك اين مشكل را دارند كه با توجه به بودجه محدود خود كدام يك از رسانه هاي تبليغاتي را انتخاب كنند. قبل از اين كه رسانه  تبليغاتي خود را انتخاب كنيد، بايد چند قدم به عقب باز گرديد و پنج پرسش استراتژيك و مهم در زمينه بازاريابي محصول را از خود بپرسيد. پاسخ اين سؤال ها مي تواند به شما در پيدا كردن بهترين رسانه تبليغاتي كمك زيادي بكند. پنج پرسش به صورت زير است:
۱- چه كسي يا كساني بازار هدف شما را تشكيل مي دهند؟
اين سؤال بسيار ساده است، اما داشتن يك پاسخ روشن و صريح براي اين سؤال در يافتن بهترين رسانه تبليغاتي بسيار مهم است. آيا شما محصول يا خدمت بسيار پيشرفته اي را ارايه مي دهيد كه افراد خاصي با سطح خاصي از درآمد آن را تهيه مي كنند يا اين كه مشتريان شما بچه هاي مدرسه هستند؟
براي اين كه بتوانيد جواب مناسبي براي اين سؤال پيدا كنيد، بهترين كار ارزيابي مشتريان موجود است. با ارزيابي آنها متوجه خواهيد شد كه چه افرادي و با چه سطح درآمدي مشتري محصول يا خدمت شما هستند. با بررسي آماري اطلاعات خود شايد به نتايج شگفت آوري برسيد كه انتظار نداشته ايد.
۲- چه رسانه محلي مورد توجه افراد موجود در بازار هدف من است؟
بعد از اين كه شما بازار هدف خود را پيدا كرديد، بايد بررسي كنيد كه آنها چه رسانه  اي را بيشتر مورد توجه قرار مي دهند. بهترين راهي كه مي توانيد اين اطلاعات را به دست آوريد، پرسيدن آن به صورت مستقيم است. از آنها بخواهيد كه به پرسش هاي شما در زمينه هاي زير پاسخ دهند:
ـ نام مجلات و موسسه ها و انتشاراتي را كه عضو آن هستند
ـ برنامه راديوئي مورد علاقه
ـ برنامه  هاي تلويزيوني مورد علاقه
ـ چه نوع نامه هايي را باز كرده و مطالعه مي كنند
ـ آيا به تابلوهاي تبليغاتي در سطح شهر توجه مي كنند. در صورت مثبت بودن پاسخ، بيشتر در چه مكان هايي رفت و آمد مي كنند.
در صورتي كه تعداد مشتريان شما زياد بودند، مي توانيد با انتخاب تصادفي مشتريان خود ، اين پرسش ها را مطرح كنيد. در نظر داشته باشيد در اين حالت، بايد انتخاب مشتريان به صورت تصادفي انجام شود تا نتيجه به دست آمده معيار مناسبي براي تصميم گيري باشد.
۳- كدام يك از رسانه ها مي تواند به صورت وسيع متقاضيان محصول و خدمات مرا تحت پوشش قرار دهد؟
اين شايد يكي از مهم ترين سؤالاتي باشد كه شما بايد پاسخ آن را به دست آوريد. براي جواب دادن به اين سؤال، شما بايد يك روش مقايسه  اي بين رسانه  هاي مختلف داشته باشيد. منظور اين است كه شما بايد با استفاده از پارامترهاي مختلف بتوانيد هزينه نمايش آگهي به ازاي هر مشتري را اندازه گيري كنيد. يكي از اين پارامترها CPM است. با اين روش شما مي توانيد هزينه  سرمايه گذاري را به نسبت تعداد ارايه خود بررسي كنيد. به عنوان مثال اگر هزينه يك برنامه راديويي ۵۰۰ دلار است و برنامه راديويي براي ۴۵ هزار نفر پخش مي شود، هزينه براي هر نفر شما مقدار است (۰۱۱/۰) به اين معني كه شما براي هر نفر مبلغ يك سنت هزينه مي كنيد تا آگهي شما را دريافت كند. با اين روش مي توانيد هزينه هر نفر را در رسانه هاي مختلف به دست آورده و با هم مقايسه كنيد.
۴- چگونه رسانه اي كه من براي بازاريابي انتخاب كرده ام، مي تواند به من در ارزيابي عكس العمل مشتريان كمك كند؟
با توجه به اين كه هدف شما به دست آوردن بيشترين مشتري به ازاي هزينه اي است كه براي رسانه تبليغاتي پرداخت مي كنيد، هيچگاه رسانه اي كه امكان اندازه گيري عكس العمل مشتريان را به شما نمي دهد، انتخاب مناسبي نيست. هيچگاه از تبليغاتي كه در آنها عكس العمل مشتريان قابل ارزيابي نيستند، استفاده نكنيد. همچنين از رسانه هايي كه امكان ارزيابي عكس العمل مشتريان را در اختيار شما قرار نمي دهند نيز استفاده نكنيد.
نتيجه گيري
شما در اين جا با روش هاي تعيين رسانه اي مورد نياز خود آشنا شديد. با ارزيابي نتايجي كه از هر رسانه به دست مي آوريد، مي توانيد انتخاب خود را تصحيح كرده و هر بار بهتر از قبل از رسانه هاي موجود استفاده كنيد.
ارزيابي روش هاي معرفي محصول و همچنين ارزيابي نتايج به دست آمده از هر رسانه و روش بايد به صورت مستمر انجام شود. در دوره هاي مختلف زماني عكس العمل مشتريان در برابر رسانه ها و روش هاي مختلف متفاوت است.
استفاده از يك مشاور در زمينه ارزيابي رسانه ها و ارايه روش هاي جديد مي تواند تاثير زيادي در موفقيت يك محصول يا خدمت داشته باشد.

ديدگاه
GPS چيست
GPS يعني سيستم موقعيت ياب جهاني. اين سيستم تشكيل شده است از يك شبكه ۲۴ ماهواره اي در مدار زمين كه توسط وزارت دفاع دولت آمريكا پشتيباني مي شود.
هـدف اصـلي و اولـيـه از طـراحـيGPS اهـداف نـظامـي بـوده امـا از ســال ۱۹۸۰ به بـعــد بـراي اسـتـفاده هاي غــيرنـــــظامي نيز در دسترس قرار گرفت.
GPS در تمام شرايط به صورت ۲۴ ساعت در شبانه روز و در تمام دنيا قابل استفاده است و هيچ گونه بهايي بابت اين خدمات اخذ نمي شود.
GPS چطور كار مي كند
ماهواره هاي GPS هر روز دوبار در يك مدار دقيق دور زمين مي گردند و سيگنال هاي حاوي اطلاعات را به زمين مي فرستند.
GPS براساس زمان مقايسه، زمان ارسال و دريافت سيگنال توسط يك ماهواره كار مي كند.
اختلاف زمان مشخص مي كند كه گيرنده GPS چقدر از ماهواره دور است. حال با اندازه گيري مسافت از چند ماهواره گيرنده GPS مي تواند موقعيت كاربر را مشخص كرده و حتي روي نقشه الكترونيكي نمايش دهد.
يك گيرنده GPS بايستي حداقل سيگنال هاي سه ماهواره را براي تعيين دقيق دو موقعيت (طول و عرض جغرافيايي) يك شي دريافت كند و سيگنال هاي چهار ماهواره يا بيشتر مي تواند سه موقعيت (طول و عرض جغرافيايي و ارتفاع) را نشان دهد.
همچنين ازGPS مي توان براي اندازه گيري سرعت، جهت يابي، جست وجو، مسافرت طولاني،  رفتن به مقصد، زمان طلوع و مغرب خورشيد و غيره نيز استفاده كرد
سيستم ماهواري: GPS
۲۴ ماهواره در بخش هاي مختلف فضاي زمين در مداري خاص با فاصله حدود ۱۲هزار مايلي بالاي سر ما قرار گرفته است.  آنها با يك سرعت ثابت در حركتند و در هر ۲۴ ساعت دوبار دور زمين را با سرعتي معادل هفت هزار مايل در ساعت مي گردند.
ماهواره هاي GPS توسط انرژي خورشيد تغذيه مي شوند. آنها مجهز به باتري هاي قابل شارژ اتوماتيك براي زمان هاي بارندگي يا خورشيد گرفتگي هستند.
yocket booster هاي كوچك روي هر ماهواره آنها را دريك مسير پروازي صحيح نگهداري مي كنند.
از ماهواره هاي GPS بيشتر بدانيد
ـ اولين ماهواره GPS در سال ۱۹۷۸ با موفقيت به فضا پرتاب شد.
ـ درسال ۱۹۹۴ تمامي ۲۴ ماهواره در مدار زمين قرار گرفت.
ـ هر ماهواره براي ۱۰ سال ماموريت ساخته مي شود و پس از طي اين زمان حتماًً بايستي ماهواره ديگري جايگزين گردد.
ـ وزن يك ماهواره GPS حدود دوهزار پوند (معادل ۹۰۷ كيلو گرم ) با ۱۷ فوت عرض (۱۸/۵متر)
ـ قدرت انتقال آنها هم ۵۰ وات يا كمتر است.
چگونه مي توان يك GPS تهيه كرد
چنانچه قصد خريد GPS را براي اولين بار داريد ما به شما اطلاعات مهمي را كه چه محصولاتي موجود بوده و مناسب كاربري در GPS هستند،نشان مي دهيم.
در حقيقت دستگاه GPS با قيمت مناسب پيشنهادي ما Garmin Etrex با كابل است كه قيمت آن كمتر از ۱۰۰ دلار آمريكاست. اگر شما ساكن USA باشيد و نهايت ۳۰۰ دلار آمريكا براي كشورهايي كه عوارض بالايي دارند باشد، در انگليس نيز شما بايستي ۱۱۰ دلار آمريكا بابت دستگاه GPS و ۲۵ دلار نيز بابت كابل آن بپردازيد.
يك GPS دستي ارزانقيمت بدون هيچ گونه نياز به Laptap و با يك قيمت معقول قابليت هاي زيادي دارد.
هيچ بهايي بابت استفاده از خدمات GPS نبايستي توسط شما پرداخته شود. خدمات GPS توسط دولت آمريكا آماده شده و كاملاً مجاني و همچنين دريافت اطلاعات توسط گوشي موبايل نيز ممكن است.
دسته بندي دستگاه هاي GPS
به طور كلي يك GPS را مي توان از يكي از سه گروه ذيل دانست.
GPS MOUSE : هيچ صفحه يا دكمه اي ندارد اما توسط يكpc Laptop با نرم افزار مربوطه قابل استفاده سرويس GPSاست.
دستگاه هاي اين گروه مانند:
Garmin GPS 35
Delorme (Rand Macnalley) باقيمت هاي پايين تر
قيمت اين GPS ها حدود ۷۵ تا ۱۵۰ دلار آمريكا متغير است. ولي فراموش نكنيد كه اين نوع GPS ها حتماًً به
pc Laptop نياز دارند.
Hand-Held GPS : اين نوع دستگاه ها مي توانند به صورت سيار مورد استفاده قرار گيرند. آنها خودشان يك صفحه كوچك جهت نمايش اطلاعات و چند دكمه دارند و در شكل ها و تركيب هاي مختلفي عرضه مي شوند و هيچ گونه نيازي به Laptop ندارند كه به طور مثال مي توان مدل هاي با قيمت پايين Garminشبيه GPS12*l، GPS12، Etrex يا مدل هاي ۳۱۵ ، ۳۱۰ ازMagellan را نام برد. تعدادي از اينها يك رابط NMEA و يك كابل رابط دارند. قيمت با كابل ممكن است حدود ۲۱۰ دلار به بالا باشد و ممكن است در بعضي از كشورها ارزان تر هم موجود باشد.
يك GPS دستي ارزانقيمت با يك كابل رابط براي انتخاب و آغاز كار با GPS مناسب است، حتي براي سرگرمي يا كار يا آشنايي شما با طرز كار و خدمات GPS.
High-End GPS products: اين دستگاه ها شامل يك صفحه نمايشگر بزرگتر و تعدادي نقشه هستند و در بعضي از آنها شما بايستي مبلغ بيشتري جهت نقشه ها بپردازيد.
قيمت اين دستگاه ها ممكن است بسته به نوع محصول بالاتر از ۱۵۰۰ دلار آمريكا باشد كه نمونه هايي از آن مانند Blaupunkt PhihPs و Alpine است.
منبع: www.farstec.com

پنجره
ايران
هفته
جهان
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |
|  ديدار  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |