جمعه ۱۲ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۵
index
گربه فولادي
عميد نمازي خواه - جواد نصرتي
004293.jpg

در اين شماره دو ماشين از غرب اروپا براي شما معرفي شده است كه هر دوي اين ماشين ها در زمره ماشين هاي اسپورت لوكس قرار دارند و هر دو از انگلستان.اولين ماشين هم مربوط است به شركت جاگوار. از سري XK اين كارخانه، XKR كه در نوع خود از بهترين ها به شمار مي رود براي شما عزيزان معرفي شده است.
دومين ماشين Invicta S1 ماشيني است كه پس از ۷۰ سال توقف توليد به بازار عرضه شده است و براي جبران اين ۷۰ سال دوري از توليد تمامي مهندسان اينويكتا سعي كرده اند خودرويي متفاوت به بازار عرضه كنند.

جاگوار اكس كي آر Jaguar XKR
گربه فولادي
جاگوار اكس كي آر Jaguar XKR در ابتدا به صورت جاگوار اكس كي۸ (Jaguar XK8) در نمايشگاه اتومبيل آمريكاي شمالي عرضه شد. عرضه اين خودرو در آن سال با استقبال گسترده مردم و رسانه هاي خبري مواجه شد و همگان معتقد بودند كه اين خودروي اسپورت كوپه مي تواند رقيبي جدي براي ديگر مدل هاي اسپورت دنيا باشد. اما اين خودرو كه هويتي كلاسيك و منحصر به فرد داشت، چيزي نبود كه جاگواريست ها (اصطلاحي كه مهندسان و طراحان كارخانه  جاگوار با آن شناخته مي شوند) به آن بسنده كنند. آنها كه از ظرفيت و توانايي خود اطلاع داشتند مي خواستند با استفاده از تجربيات خود در اين ماشين انتقادات، نظرات و پيشنهادات مردم و منتقدان حرفه اي مدلي را ارايه دهند كه در نوع خود بهترين باشد. البته خود XK8 هم داراي ويژگي هاي منحصر به فرد بوده و هست. اين خودرو در زمينه طراحي داخلي و استفاده از مواد نوين يكي از لوكس ترين هاي دنيا به حساب مي آيد. ديگر ويژگي آن اين است كه از اين مدل تنها ۳۵ هزار عدد ساخته شده و در آمريكاي شمالي به فروش رفته است. با اين وجود، همان طور كه گفته شد، XK8 چيزي نبود كه جاگواريست ها را ارضا كند.
دو سال طول كشيد تا آنها چيزي را كه نهايت تلاش خود مي دانستند به بازار عرضه كنند و آن چيزي نبود جز XKR. تفاوت عمده XKR و XK8 در موتور آن دو بود. XKR با قدرت بسيار زياد توليد شده توسط سوپر شارژرهاي ايتون (Eaton) و موتور اوليه خود كه در آن زمان موتوري با هشت سيلندر به صورت V8 و چهار ليتر ظرفيت بود با XK8 قابل مقايسه نبود. كمي بعدتر، از موتوري جديدتر در اين ماشين استفاده شد. اين موتور به صورت V8 بود. اما ظرفيت آن از چهار ليتر به ۲/۴ ليتر تغيير يافته بود. همچنين از يك جعبه دنده شش سرعته اتوماتيك ZF براي حداكثر استفاده از نيروي توليد شده در مدل هاي جديدتر استفاده مي شد. پس از عرضه اولين مدل XKR به بازار بسياري از طرفداران محصولات جاگوار بر اين عقيده بودند كه «R»  بعد جديدي به سري XK اضافه كرده است. اين گفته آنها چندان هم بي دليل نبود. پس از دو سال جاگوار دو مدل جديد به بازار عرضه كرد كه هر كدام نسبت به مدل قبلي كمي تغييرات داشتند. اولي در سال ۲۰۰۰ به مناسبت ورود مجدد جاگوار به همراه سيلورستون كه به مسابقات فرمول يك بود و دومين مدل ويژه، مربوط مي شود به سال ۲۰۰۱ يعني صدمين سالگرد بنيانگذار جاگوار، يعني ويليامز ليونز . اما جديدترين مدل يا همان تايپ جاگوار
اكس كي آر، مدل سال ۲۰۰۳ آن است. اين تايپ  با تايپ هاي پيشين تفاوت هاي عمده اي دارد. مدل ۲۰۰۳ داراي ۹۰۰ تفاوت قطعه اي با مدل هاي پيشين است و اين در حالي است كه جاگواريست ها هنوز هم در حال انجام مطالعات هستند تا با ايجاد تغييراتي تايپ هاي بعدي اين ماشين اسپورت بي نظير را به بازار عرضه كنند. اين تايپ جديد به همراه اسپورت سالن S-TYPE R با خروجي نزديك به ۴۰۰ اسب بخار (در هر دو ماشين سوپر شارژرها هم در توليد اين نيروي خروجي موثرند) قوي ترين مدل هاي تاريخ جاگوار هستند. حرف «R» در اين تايپ و تايپ XK8 به معناي وجود امكانات خاصي است كه از آن جمله مي توان به صندلي هاي منحصر به فرد ريكارو، ترمزهاي فوق العاده برمبو يكي از بزرگترين و معتبرترين شركت هاي ساخت ترمز در دنياست كه ترمزهاي آن به صورت سفارشي در ماشين هاي خاصي استفاده مي شود) و امكانات خاص داخلي در ماشين كه به صورت آلومينيم و يا چرم هستند، اشاره كرد. موتور
۲/۴ ليتر ظرفيت XKR اين ماشين از سوپر شارژرهاي چرخشي ايتون بهره مي برد كه در جلوي محور انتقالي ماشين نصب شده اند. اين ماشين همچنين از دو نوع فناوري نوين مربوط به سوپر شارژرها بهره مي برد. اولي دنده چرخشي مارپيچ است كه براي ايجاد صداي كمتر مورد استفاده قرار مي گيرد و دومي چرخنده هاي همپوشاني كرده هستند كه براي تاثير بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرند. براي هماهنگ كردن نيروي خروجي بيشتر و فشارهاي گرمايي و مكانيكي كه طبيعتاً زيادتر شده اند (به واسطه  استفاده از سوپر شارژرهاي جديد) در موتور XKR از پيستون محكم و سفتي كه به صورت يكپارچه از آلومينيم فشرده ساخته شده است استفاده مي شود. اين ماشين بدنه اي از جنس فولاد دارد. البته به صورت يكپارچه و يك تكه. اندازه ها در اين ماشين اسپورت نرمال و تقريباً كمي زياد هستند. طول، ارتفاع و پهناي اين ماشين به ترتيب ۴۷۶۰ ميلي متر (۴/۱۸۷ اينچ)، ۲۰۱۵ ميلي متر (۳/۷۹ اينچ) و ۱۲۹۶ ميلي متر (۵۱ اينچ) هستند. وزن كلي آن با توجه به استفاده از بدنه فولادي، ۱۷۳۵ كيلوگرم (۳۸۲۵ پوند) است. اين ماشين داراي پيشينه سرعتي معادل ۴/۲۴۹ كيلومتر بر ساعت (۱۵۵ مايل بر ساعت) است و مي تواند صفر تا ۶۰ مايل بر ساعت را در ۲/۵ ثانيه بپيمايد. گشتاور آن هم ۱۷/۵۵۳ نيوتن متر (۴۰۸ پوند فوت) در سه هزار و ۵۰۰ دور موتور بر دقيقه است. اين سوپر ماشين انگليسي قيمتي معادل ۷۰۰/۵۶ پوند دارد.

اينويكتا اس يك ۲۰۰۳ Invicta S1
اسلحه سري
پس از ۷۰ سال توقف توليد، در سال ۲۰۰۳ دوباره كارخانه  خودروسازي انگليس مدل جديدي از محصولات خود را به بازار عرضه كرد. اين كارخانه اينويكتا بود. اينويكتا محصولي از كاپيتان آلبرت نوئل بود. كاپيتان نوئل كسي بود كه در دهه ۱۹۳۰ شاسي هاي مسابقه اي با كيفيت بالايي توليد مي كرد. شاسي هايي كه او مي ساخت به دليل مركز گرانش پايين خود، بسيار محبوب بودند و ديگر خاصيت اين شاسي ها اين بود كه دوام بسيار بالايي داشتند و همچنين از سوي شركت سه سال ضمانت مي شدند. در همان زمان، اينويكتا داراي يك ماشين مسابقه هم بود كه به رانندگي تامي ويزدم ((Tommy Wisdom در چندين مسابقه به قهرماني رسيده بود. اما در سال ۱۹۳۳ (ماه اكتبر)، اينويكتا توليد خودرو را متوقف ساخت، توقفي كه هيچ كس فكر نمي كرد ۷۰ سال به طول انجامد.
به هر حال اوايل قرن جديد يا بهتر بگويم هزاره جديد، زمزمه هايي به گوش مي رسيد كه مربوط به ساخت دوباره اي از اينويكتا بود. وقتي كه اين «زمزمه» ها توسط سخنگوي شركت اينويكتا در يك كنفرانس خبري به «اخبار موثق» تبديل شدند، همه خوشحال شدند. اما هيچ كس فكر نمي كرد ماشيني كه اينويكتا ارايه خواهد كرد، چيزي مانند S1 باشد.
S1 اولين بار در نمايشگاه اتومبيل انگليس در بندر بيرمنگام به نمايش گذاشته شد. اما تمامي مراحل ساخت آن كه از سال ۲۰۰۰ شروع شده و دو سال طول كشيده بود در بايكوت شديد خبري انجام شده بود، به طوري كه با نفوذترين منابع خبري فقط مي توانستند بگويند كه ماشيني توسط اينويكتا در حال ساخت است. اما پس از به نمايش درآمدن در سال ۲۰۰۲ حرف هاي زيادي مي شد در مورد S1 بيان كرد. مدير شركت اينويكتا مايكل بريستو پس از شروع نمايشگاه بيرمنگام و به نمايش درآمدن S1 در مورد مراحل ساخت S1 اينچنين اظهار كرد: «ما ۲۴ ماه در خفا كار كرديم به خاطر اين كه مي خواستيم با مردم در مورد چيزي كه ساخته ايم صحبت كنيم، نه چيزي كه آرزو داريم. به همين خاطر S1 كه در نمايشگاه به نمايش درآمده است به هيچ وجه يك مدل مفهومي (Concept) نيست و همين الان مي توان آن را راند.»
004287.jpg

S1 در واقع طراحي شده است كه دو ماشين يكي باشد. يك گرند تورر (Grand Tourer) لوكس (GT يا همان گرندتورر به دسته خاصي از ماشين هاي اسپورت مي گويند كه براي مصارف روزمره طراحي شده اند) و يك ماشين اسپورت بدون قياس كه قابليت تبديل به يك ماشين مسابقه اي را هم داشته باشد. با توجه به عملكرد فوق العاده S1 اين ماشين مي تواند با كابين فضايي و تمام جرم خود و تانكي كه ۱۰۰ ليتر گنجايش دارد مسافت هاي طولاني را با سرعت، رفاه و آرامش زيادي طي كند.
Invicta S1 اولين ماشين دنياست كه از بدنه اي از جنس فيبر كربن به صورت يكپارچه در كنار شاسي فولادي استفاده مي كند. اين وضعيت باعث ايجاد ساختاري قوي و در عين حال سبك مي شود. از آن جا كه اين ماشين توسط تيم كوچكي از تكنسين هاي ماهر و با تجربه اينويكتا در كارگاه آن در ويلت شاير انگلستان توليد مي شود انتظار مي رود كه ميزان توليد آن بسيار كم و محدود باشد. سرعت فعلي توليد اين خودرو يك عدد در ماه است و اولين نمونه آن كه در نمايشگاه بيرمنگام پيش فروش شده بود در اوايل سال ۲۰۰۳ ميلادي تحويل داده شد.
موتور S1 ، ۶/۴ ليتر ظرفيت دارد و داراي هشت سيلندر به صورت V8 است كه مي تواند ۳۲۰ اسب بخار نيرو و ۳۰۰ پوند فوت گشتاور توليد  كند. اين موتور از همان نوعي است كه در فورد ماستنگ
اس وي تي استفاده مي شود. تمام نيروهاي توليد شده توسط اين موتور به چرخ هاي عقب منتقل مي شود و جعبه دنده پنج سرعته دستي وظيفه انتقال نيرو به چرخ ها را دارد. در صورت درخواست مي توان از يك جعبه دستي اتوماتيك سفارشي هم استفاده كرد. اما جالب تر از آن اين  است كه طراحي داخلي هم مي تواند به سليقه سفارش دهنده طراحي شود.
طراحي خارجي S1 را مي توان يكي از مدرن ترين طراحي هاي انجام شده در انگليس دانست اما نكته اي كه طراحان در رعايت آن وسواسي خاص نشان داده اند، وجود نشانه هايي است كه يادآور دوران طلايي اينويكتا در دهه ۱۹۳۰ است.
طول، پهنا و ارتفاع اين ماشين به ترتيب ۴۴۰۰ ملي متر
(۲/۱۶۳ اينچ)، ۲۱۳۴ ميلي متر (۸۴ اينچ) و ۱۲۲۵ ميلي متر (۲/۴۸ اينچ) هستند. سيستم ترمز اين خودرو از نوع سيستم هايي است كه در مسابقات استفاده مي شود و اندازه ديسك ترمز جلو ۳۵۰ ميلي متر (۸/۱۳ اينچ)، وزن آن با توجه به بدنه كربني و شاسي فولادي ۱۱۰۰ كيلوگرم (۲۴۲۵ پوند) است و با توجه به وزن مناسب آن، S1 مي تواند صفر تا ۶۰ مايل (صفر تا ۱۰۰ كيلومتر) را در پنج ثانيه بپيمايد و به بيشينه سرعتي معادل
۶/۲۷۳ كيلومتر بر ساعت (۱۷۰ مايل بر ساعت) دست يابد.
به هر حال اگر شما هم مي خواهيد چنين ماشيني داشته باشي، بايد برگ درخواست ماشين را با سفارشات دلخواه به كارخانه اينويكتا در ويلت شاير پست كنيد. البته به همراه آن بايد يك فيش بانكي به مبلغ ۶۹۰/۶۹ پوند هم پست كنيد!

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۰۹:۱۳ ـ
اذان مغرب: ساعت ۴۴:۲۰
اذان صبح فردا: ساعت ۰۵:۴

خبر
حادثه براي راننده جاگوار
كريستين كلين رانده تيم جاگوار پس از حادثه اي كه باعث مصدوم شدن وي از ناحيه انگشت شد به بيمارستان انتقال يافت. اين راننده اتريشي كه براي انجام تمرين در Jerez اسپانيا به سر مي برد هنگامي كه پس از رانندگي مي خواست در جلوي يك پنكه خود را خنك كند دچار سانحه شد بدين صورت كه پس از نزديك كردن دست راست خود به پنكه انگشت وي با پره هاي پنكه درگير شد و باعث جراحت عميقي در انگشت بزرگ دست راست وي شد. مسئولان تيم جاگوار اعلام داشته اند كه احتمالاً «كلين» مي تواند به مسابقه آخر هفته آينده در فرانسه برسد. قرار است تا بهبودي كامل كلين مارك وبر همتيمي او انجام تست هاي ماشين را به عهده بگيرد.
004284.jpg

ماشين جديد ب ام و
شركت ب ام و به زودي ماشين اسپورت كوپه اي با نام سري ۶ روانه بازار خواهد كرد. قيمت اين ماشين با توجه به نياز و درخواست بازار و تغييرات قيمت ارز خارجي تعيين خواهد شد. ويژگي خاص اين سري از ماشين ها طراحي روان آنهاست كه به اين سري شخصيت خاصي بخشيده است. با توجه به موتور پرقدرت پيش بيني شده، حالت اسپورت خاص و فضاي داخلي بسيار مناسب، مدلCi BMW645 استانداردهاي جديدي در رده ماشين هاي لوكس و اسپورت كوپه ايجاد خواهد كرد. موتور پيش بيني شده از نوع هشت سيلندر V8 و با گنجايش
۴/۴ ليتر است؛ يعني از همان نوعي كه در BMW745 استفاده مي شود. نيروي خروجي اين موتور ۳۳۳ اسب بخار است. اين ماشين همچنين مي تواند صفر تا ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت را در ۶/۵ ثانيه به دست آورد. اين ماشين از ضريب ايمني بالايي برخوردار است. براي نمونه در صورت خالي شدن باد تايرها به هر دليلي به حركت خود ادامه مي دهد.
004281.jpg

پايان كار فورد در اوهايو
بنا به گزارش آسوشيتدپرس، سخنگوي فورد خانم آن ماري گاتاوي اعلام داشته است كه توليد ون Econoline به اوهايو منتقل خواهد شد در حالي كه توليد Ford Escape و Mercury Mariner از درياچه آوون به كانزاس سيتي در ميسوري انتقال خواهد يافت. اين اتفاق در آگوست ۲۰۰۵ انجام مي شود. آسوشيتدپرس همچنين گزارش داد فورد سال گذشته اعلام كرده بود كه كارخانه فورد در لورين طي چهار سال آينده تعطيل خواهد شد. اما زمان مشخص را اعلام نكرد. جزييات اين ماجرا، پنج شنبه به كارگران فورد اعلام شده است. بروس جانسون مدير كارخانه اوهايو گفت كه فورد مي خواهد همكاري هفت ساله اي را كه با كارخانه اوهايو داشته است به زودي قطع كند. اين در حالي است كه كارشناسان معتقدند در صورت انجام اين كار فورد خلاف مقررات كار آمريكا رفتاركرده است. در صورت انجام اين كار سه هزار و ۵۰۰ نفر كارگر كارخانه اوهايو بيكار خواهند شد.
004275.jpg

رتبه اول براي ايران خودرو
پاويون ايران خودرو در ششمين نمايشگاه بين المللي خودرو تهران رتبه نخست را در ميان تمام شركت كنندگان داخلي و خارجي كسب كرد. اين رتبه با توجه به طراحي، تنوع، كيفيت و ميزان محصولات ارايه شده به ايران خودرو رسيده است.
به گفته يكي از مسئولان روابط عمومي ايران خودرو، ۶۹ درصد سؤال شوندگاني كه به منظور انتخاب بهترين پاويون مورد سؤال قرار گرفته بودند، نام ايران خودرو را به عنوان اولين شركت ذكر كرده اند. پس از ايران خودرو، سايپا و بهمن با كسب ۲۲ و شش درصد به ترتيب در جاي دوم و سوم قرار گرفته اند.
۸۹ درصد سؤال شوندگان ايران خودرو را داراي بهترين دكوراسيون معرفي كرده اند. دليل اصلي استقبال مردم از پاويون علاوه بر دكوراسيون زيبا، استفاده از فناوري هاي نوين براي معرفي سمند و ديگر محصولات عنوان شده است.

گزارش
«حادثه در ايندياناپوليس»
مسابقه بزرگ ايندياناپوليس Indianapolis در ايندياناي ايالات متحده آمريكا، نهمين مرحله از مسابقات جهاني فرمول يك، با حوادث بسياري همراه بود. در اين مسابقه كه با برتري مايكل شوماخر راننده افسانه اي فراري به پايان
004290.jpg
رسيد، از ۲۰ راننده شركت كننده تنها ۹ نفر توانستند مسابقه را به پايان ببرند و بقيه يا با نقص فني مواجه شدند يا بر اثر سانحه مسابقه را از دست دادند. در اين ميان خطرناك ترين سانحه مربوط به راننده تيم ويليامز ـ
ب ام و، يعني رالف شوماخر بود. رالف شوماخر به صورت معجزه آسايي از سانحه وحشتناكي كه در سرعت ۲۰۰ مايل بر ساعت و در يكي از پيچ هاي مشهور ايندياناپوليس برايش اتفاق افتاد جان سالم به در برد. شوماخر پس از اين كه با سختي از كابين تقويت شده اش بيرون كشيده شد به يك بيمارستان محلي انتقال يافت. بيرون آوردن او از كابين
۱۰ دقيقه طول كشيد، ۱۰ دقيقه اي كه چشم تمام طرفداران فرمول يك را ـ آنهايي كه به خوبي آيرتون سناي برزيلي را مي شناختند ـ بدون پلك زدن نگه داشت. براي چندين دقيقه كلاه ايمني زردرنگ رالف به سمت چپ كابين افتاده بود (آويزان بود) و هيچ گروه پزشكي و مارشالي (مارشال ماشين هدايت كننده ماشين ها در ابتداي مسابقه است) در نزديكي او نبود و اين صحنه فلش بكي بود وحشتناك به صحنه مرگ قهرمان پيشين دينا يعني آيرتون سنا Ayrton Senna. وي هم مانند رالف راننده تيم ويليامز بود كه در سال ۱۹۹۴ مسابقه بزرگ سن مارينو در ايمولا Imola دچار حادثه مشابهي شد و جان باخت. تيم ويليامز اعلام كرده است كه آنها به اين سانحه رسيدگي مي كنند و احتمالاً مشكل از تايرهاست.
در هنگام حادثه ابتدا ماشين دو دور كامل به دور خود چرخيد و سپس به يكي از ديواره ها برخورد كرد. حادثه رالف براي برادر بزرگتر او بسيار وحشتناك بوده است. «واقعاً بزرگترين نگراني بوده است كه تا به حال داشته ام، ديدن رالف كه با آن حال مدت زيادي در ماشين نشسته است.» مايكل شوماخر اينگونه ناراحتي خود را ابراز كرد: «من گفتم، خدايا، خدايا، چيز بدي نباشد.» قهرمان شش دوره مسابقات فرمول يك سپس افزود كه دادن خبرهاي تازه در مورد برادرش از طريق راديوي ماشين كمي او ار آرام تر كرد: «آنها مي گفتند كه همه چيز خيلي بد نيست، همه چيز روبه راه است اما من قبلاً هم اينها را شنيده بودم و همه چيز به صورت ديگر درآمده بودند.» شوماخر هر بار كه از كنار ماشين متلاشي شده برادرش مي گذشت با نگراني پس از عبور از پرچم زرد (پرچمي است كه قبل از محل تصادف براي اخطار به ديگر رانندگان تكان داده مي شود) برادرش را نگاه مي كرد تا اين كه برادر او توسط آمبولانس به بيمارستان انتقال داده شد. پس از انتقال به بيمارستان او سريعاً به بخش مراقبت هاي ويژه انتقال داده شد و يك شب را آن جا سپري كرد. او پس از ترخيص از بيمارستان تصميم گرفت به منزلش در اتريش باز گردد و در آن جا استراحت كند. ليام كلوگر
Liam Clogger مدير اطلاع رساني ويليامز ـ ب ام و پس از ترخيص رالف از بيمارستان در مورد وضعيت عمومي او اينگونه گفت: «رالف خوب است، اما پشت او به شدت كوفته شده است و عضلات آن دچار گرفتگي هستند.» اما مشكلي كه كمي طرفداران او را دچار واهمه كرده است مربوط به حافظه او مي شود. او هيچ چيزي در مورد حادثه رانندگي به خاطر نمي آورد: «من نمي دانم كي، كجا و چگونه اتفاق افتاد. من ديگر نمي توانم چيزي در اين مورد به خاطر بياورم.» پس از اين كه وضعيت وي بهبود يافت سؤالي كه مرتباً از وي و تيم پزشكي او از سوي مسئولان و طرفداران ويليامز ـ ب ام و پرسيده مي شد اين بود كه آيا رالف مي تواند در مسابقه بعدي فرمول يك كه چهار جولاي در
Magny-Cours فرانسه برگزار مي شود شركت كند يا نه. پاسخ او بسيار محكم بود: «در حال حاضر، قطعاً نه.» مسئولان تيم پس از بازبيني هاي نهايي مشكل را تاير عقب سمت چپ معرفي كردند كه بر اثر تصادف دچار مشكل شده بود و نهايتاً رالف را با اين سانحه از دور مسابقه خارج كرد. رالف تاكنون سه بار دچار سانحه شديد رانندگي شده است. يك بار در سال ۲۰۰۰ در پيست موناكو (همان پيستي كه امسال مايكل در آن دچار سانحه شد) و يك بار در مسابقات تمريني اسپانيا و بار آخر هم در ايندياناپوليس.
004278.jpg

رالف شوماخر در يك نگاه
رالف شوماخر متولد ۳۰ ژوئن ۱۹۷۵ است. وي در شهر هوئرث Huerth در آلمان متولد شده است. او رانندگي را با مسابقات كارت در آلمان شروع كرد و پس از چندين قهرماني در مسابقات زير گروه فرمول يك اولين بار در سال ۱۹۹۷ با تيم جردن وارد دنياي فرمول يك شد. وي در سال ۹۸ در تيم جردن توانست ۱۴ امتياز تيمي كسب كند و در رده بندي كلي در جايگاه دهم ايستاد. سال ۱۹۹۹ آغاز همكاري او با ويليامز بود. او در آن سال ۳۵ امتياز تيمي كسب كرد و در جايگاه پنجم رده بندي كلي قرار گرفت. بهترين حضور او در مسابقات فرمول يك مربوط به سال گذشته مي شود او در پيست اروپا (در آلمان واقع است) و فرانسه قهرمان شد و در كانادا به مقام دومي دست يافت و در مجموع
۵۸ امتياز تيمي كسب كرد و در جايگاه پنجم رده بندي كلي قرار گرفت. همتيمي او در ويليامز ـ ب ام و خوان پابلو مونتويا Juan Pablo Montoya كلمبيايي است.

ماشين
ايران
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ورزش
هنر
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |
|  ديدار  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |