پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۳۱
مد جامعه و جوانان
در جامعه ما چنانچه شوهر يا پدري نتواند همسو با مد، نيازهاي همسر و فرزندانش را برآورده كند كه نه لازم و نه منطقي است، مشروعيت پدر يا همسر از بين خواهد رفت
مد در جامعه صنعتي سبب تحرك در چرخه توليد و افزايش كار و در نهايت رونق اقتصادي مي شود. در صورتي كه در كشورهايي مانند كشور ما كه واردكننده مد هستيم، موجب طبقاتي  شدن و دامن زدن به گرفتاري هاي خانوادگي مي شود
010569.jpg
پديده مد و گرايش جوانان به آن از مباحث بحث برانگيز اجتماعي است. بسياري از جوانان به دنبال روحيه جستجوگري و گرايش به پديده هاي نو، مد و پيروي از آن را نيز جزو برنامه ها و علائق زندگي خود قرار داده اند. هر ساله با تغيير فصل در بسياري از مغازه ها و فروشگاه هاي لباس، شاهد عرضه لباس هايي با طرح ها و رنگ هايي مختلف هستيم كه تحت عنوان مد سال به خريداران فروخته مي شود و بسياري از افراد با استقبال از لباس هاي جديد بازار فروشندگان را داغ مي كنند.
اين كه انسان و به خصوص جوانان هميشه به دنبال طرح ها و شكل هاي جديد هستند، امري اجتناب ناپذير و چه بسا در بسياري اوقات مفيد است. اما مشكلي كه اين روزها جامعه ما با عرضه لباس هايي با طرح ها و رنگ ها و مدل هاي غربي است . الگو و طراحي اين لباس ها متناسب با فرهنگ و ساختار جوامعي است كه با فرهنگ ما قرابتي ندارد، اما متأسفانه به دليل تبليغات و عرضه زياد با قيمت هايي كه شايد مناسب تر از قيمت هاي داخلي است، توانسته اند جاي خود را در ميان سليقه هاي جوانان ما باز كنند.
آذين مقيسه، دختري ۲۰ ساله كه پوششي كاملاً امروزي (البته به قول خودش) دارد، وقتي در مورد چگونگي انتخاب لباس هايش مي پرسم مي گويد: جوان دوست دارد به روز باشد، لباس هايي بپوشد كه در ديد ديگران تازگي و جذابيت داشته باشد و مهم تر از همه براي خودش جالب باشد. دليل اين كه من يا افرادي نظير من به سراغ لباس هايي كه شايد از نظر خيلي ها الگوي غربي دارد مي رويم، تازگي و جذابيتي است كه در اين لباس ها وجود دارد در طراحي و توليدات داخلي كمتر به چشم مي خورد و اين مسلم است كه كسي كه مي خواهد انتخاب كند مطمئناً به سراغ آن كه رنگ و طرح و جنس بهتري دارد مي رود.
ساسان سليماني، جوان ديگري است كه شلوار جين گشاد پر از جيب هاي جورواجور با تي شرتي تنگ و چسبان با موهايي مملو از ژل پوشيده و وقتي از او مي پرسم دليل انتخاب اين نوع پوشش چيست مي گويد: اين روزها اين نوع پوشش مد شده و من هم ترجيح مي دهم در ميان دوستان و همسالان خود لباس هايي بپوشم كه جديدتر و جالب تر است.
علي حسيني از منظر جامعه شناختي مي گويد: لباس ساده پوشيدن به مسئله اي براي جوانان تبديل شده، آنها كمتر تمايل به استفاده از پوشش معمول دارند ، بسياري فكر مي كنند مورد تمسخر دوستان خود قرار مي گيرند و بسياري ديگر خود نيز شايد در ظاهر ساده پوش هستند. اما به دليل تفكر غالبي كه در جامعه وجود دارد تمايل به پوشيدن لباس هايي همرنگ دوستان خود دارند.
متأسفانه پوشش آن هم از نوع ماهواره اي و تبليغي به مرور در جامعه ما تبديل به فرهنگي شده كه مغاير با ارزشهاي واقعي جامعه است.
به سراغ يكي از توليدكنندگان پوشاك داخلي مي رويم و از او در مورد توليداتش كه اكثراً با الگوي خارجي طراحي و دوخته شده ، مي پرسيم، در پاسخ مي شنويم كه:  اگر ما به دنبال چنين طرح ها و مدل هايي نباشيم، خطر ورشكستگي را بايد به جان بخريم. به دليل اين كه آنچه براي توليدكننده ارزش اقتصادي به وجود مي آورد، تقاضايي است كه در جامعه براي آن كالا وجود دارد و وقتي ما پوشاكي را توليد مي كنيم كه ماه ها در مغازه ها مي ماند و كسي به سراغش نمي رود چگونه مي توانيم رونق و بازاري داشته باشيم. در مورد «مد» و علت گرايش مردم به آن با دكتر مسعود غفاري روانشناس به گفت وگو مي پردازيم.
دكتر غفاري در اين مورد معتقد است: عرضه و ارائه خود از راه ثروت، در اختيار گرفتن جواهرات، خريد اتومبيل هاي گران قيمت، ويلا و اين گونه وسايل و در برخي با علم اندوزي، چاپ كتاب و مقاله، در عده اي با ورود به دستگاه هاي دولتي و دستيابي به پست هاي اداري مانند مدير كل و... در عده اي ديگر ورود به جريانات سياسي، ورود به ورزش و رسيدن به قهرماني امري  پذيرفتني است ، چرا كه هر كس نياز دارد كه در جامعه پذيرفته شود و براي اين كار نياز به ابزاري دارد. حال هر چه ابزار ما انساني تر، پايدار تر، منطقي تر و بدون اجحاف بر ديگران و همراه با رشد و پويايي باشد آن ابزار مورد تأييد است.
دكتر غفاري در ارتباط با پوشاك مي گويد: كهن ترين برداشت از لباس پوشاك است. يعني وسيله اي كه ما را از لحاظ نقاط ممنوعه مي پوشاند، ما را در مقابل سرما و گرما ايمن نگه مي دارد. با وارد شدن تدريجي مفاهيمي مانند يقه سفيدها و يقه آبي ها در غرب يعني كارگران و كارفرمايان، لباس مفهومي طبقاتي پيدا كرد، ظاهراً از گذشته هاي دور در جامعه ما هم لباس ابزار تشخيص و ارائه فرد بوده، به طوري كه شاعري در اعتراض به اين موضوع گفته است: تن آدمي شريف است به جان آدميت/ نه همين لباس زيباست نشان آدميت.
ظاهراً در زمان اين شاعر لباس ابزار ناسالم، تشخيص داده شده بود كه او به عنوان اعتراض اين شعر را گفته است. حال استفاده از لباس افزون  بر پوشاك مفاهيمي مانند مد روز بودن، افزايش جذابيت، خوش تيپ بودن، جلب توجه كردن، تك بودن و شاخص بودن و استفاده از پوشاك مارك دار، معرف طبقه مرفه بودن را به دنبال خواهد داشت.
وي در پاسخ به اين سؤال كه مد در جوامع صنعتي و نيمه صنعتي چه تفاوت هايي دارد، مي گويد:
مد در جامعه صنعتي سبب تحرك در چرخه توليد كه خود سبب افزايش كار و در نهايت رونق اقتصادي مي شود. در صورتي كه در كشورهايي مانند كشور ما كه واردكننده مد هستيم، موجب طبقاتي تر شدن و دامن زدن به گرفتاري هاي خانوادگي مي شود، به گونه اي كه شوهر يا پدري كه نتواند همسو با مد، نيازهاي همسر و فرزندانش را برآورده كند كه نه لازم و نه منطقي است. به غير از افرادي اندك كه برايشان ميسر است موجب فاصله و افزايش كشمكش هاي خانوادگي شده و مشروعيت پدر يا همسر را از بين خواهد برد.
دكتر غفاري ضمن اشاره به تعريف «خانم بوردا» كه يكي از برجسته ترين طراحان لباس در دنياست مي گويد: طبق تعريف ايشان، «لباس خوب، يقه، آستين، جيب، دكمه، جلو و عقب  دارد.» بعضي از اين لباس هايي كه امروزه مد مي شود با تعريف خانم بوردا متضاد است. لباس خوب بايستي با جنس، سن، محيط جغرافيايي، هويت ملي و مذهبي تناسب داشته باشد. ضمن اين كه خوشرنگ، خوش  دوخت و از مواد مناسب تهيه شده باشد. علاوه بر آن مانع كارآمدي فرد نشود. بلكه به او امكان تحرك مناسب و همين طور فعاليت متناسب را بدهد.
وي در مورد مشكلي كه جامعه با آن مواجه است مي گويد: گرفتاري كه در جامعه ما وجود دارد ساختار اجتماعي متأثر از شيوه توليد اقتصادي است و به عبارتي در يك موقعيت گذرا هستيم، يعني نه صنعتي و نه سنتي، يعني جامعه نيمه صنعتي و نيمه سنتي هستيم و اين تنها مختص به جامعه ما نيست، تمام كشورهاي در حال توسعه مانند: تركيه، سوريه، هند، پاكستان، الجزاير و عراق وضعيتي اين چنيني و تعريف شده اي ندارند. شايد بتوان گفت كه در اين حالت مردم از بيرون غربي هستند ولي از درون شرقي.
وي در پاسخ به اين سؤال كه براي مقابله با چنين وضعيتي بايد از چه مكانيزم هايي بهره برد؟ مي گويد: راه حل نهايي ما اين است كه براي سليقه ، زيبايي و كارآمدي لباس ارزش قائل شويم و نه آن كه مخالفتي با اين امور داشته باشيم، پس بياييم بر پايه نيازهايي همچون نيازهاي جغرافيايي محيط زندگي كه بسيار مهم است با توجه به اين كه ما در منطقه اي نيمه صحرايي زندگي مي كنيم و همچنين ويژگي هاي مذهبي و ملي ما، از طراحاني كه بهتر است داخلي باشند استفاده كنيم. البته ايرادي هم ندارد اگر طراحي جهاني با توجه به اين ويژگيها و متناسب با دوره تاريخي، مذهبي و فرهنگي ما و از سويي توجه به سليقه هدايت شده جوان هاي كشور، نه سليقه وارداتي و تحميلي، لباس هايي طراحي و در مغازه ها عرضه شوند . نكته ديگر اين كه هنجارفرستان لباس ها شاخص و ملي و توليد داخلي را بپوشند. هنرپيشه ها، ورزشكاران نامدار و افرادي كه هر كدام به نحوي الگو هستند از اين لباس ها استفاده كنند. در آن صورت است كه مي توانيم الگوهاي لباس متناسب با ويژگيهاي فرهنگي و اجتماعي كشور خود داشته باشيم.
ليلا خاكسار

رفتار كودك و رفتار با كودك
اشاره؛ آيا فرزند شما نيازي به بازسازي مجدد رفتارش دارد؟
همه بچه ها خجالت مي كشند، عصبي، ناراحت و يا خشمگين مي شوند. اين مقاله به شما مي گويد كه چه وقت رفتارهاي بد كودكتان را جدي بگيريد و براي كمك به چه كسي مراجعه كنيد.
010566.jpg
هر كودكي داراي رفتار مخصوص خود است (منظور از رفتار صداهاي ناخوشايندي است كه مشكل آفرين مي باشد). به عنوان نمونه پسرم در دو سالگي رفتار بسيار بدي داشت. دوستانم سعي كردند تا مرا متقاعد كنند كه اين رفتار صرفاً مربوط به سن خاص دو سالگي است. اما او بسيار بداخلاق و عصبي بود و اين رفتارش تا يك سال بعد هم ادامه داشت. هنگام عصبانيت مي گفت كه مي خواهد فرار كند و از اين بدتر، دوست دارد به خود آسيب برساند. چرا بايد شدت عصبانيت يك كودك پيش دبستاني تا اين اندازه باشد؟!
تصميم گرفتم كه او را به يك روانشناس كودك نشان دهم، اگرچه همسرم معتقد بود كه بالاخره بچه، اين دوران سخت را پشت سر مي گذارد. نگران بودم كه آيا پسرمان دچار افسردگي شده يا فقط به برادر كوچكش حسادت مي كند؟ آيا من و همسرم در اين مورد مقصر بوديم؟ با اين وجود مي خواستم كه از زبان يك متخصص بشنوم كه آيا پسرم كاملاً عادي است و يا اين كه من خيلي حساس شده بودم اما مهم ترين مسأله اين بود كه مي خواستم هنري احساس بهتري داشته باشد.
عادي بودن يا نبودن؟
از آن جايي كه رفتارهاي عاطفي همه بچه ها با يكديگر متفاوت است، دانستن اين كه آيا كودك شما كاملاً عصباني، شديداً خجالتي يا در بازي خشن است به حدي كه نياز به مراقبت دارد، بسيار مشكل است. در گذشته، اين رفتار و احساسات را يكي از مراحل عادي رشد مي دانستند. بدون ترديد مي توانيد در مورد تغييرات ناگهاني و روحي در اشتها، عادت هاي خواب و سطح فعاليت كودكتان با پزشك متخصص او صحبت كنيد. او در مورد علت فيزيكي آن مانند يك بيماري يا حساسيت، كودك را معاينه مي كند. معمولاً تغييرات رفتاري و اخلاقي در دوران استرس و اضطراب در بين همه مشترك هستند. اسباب كشي، طلاق و يا مرگ يكي از اعضاي خانواده باعث ديدن كابوس هاي شبانه و يا حتي شب ادراري مي شود، اما اگر اين حالت ها در كودك دليل خاصي نداشته باشد يا براي ماه ها به طول انجامد، جاي نگراني است و بايد به روانشناس كودك مراجعه كرد.به گفته دكتر «آنيتا گوريان» روانشناس اطفال و استاد دانشگاه كاليفرنيا، از خودتان بپرسيد كه چقدر رفتار فرزندتان در زندگي و روابط او، با شرايط مساوي در زندگي همه اعضاء خانواده، اختلال ايجاد مي كند. به عنوان مثال كودكتان هميشه از سگ ها وحشت زيادي داشته و دارد، به همين دليل او در حال حاضر دوست ندارد كه به پارك برود و يا از كنارتان تكان نمي خورد از ترس اين كه مبادا سگي ببيند و به كمك شما نياز داشته باشد.
يكي از متخصصان معتقد است كه: از خود نپرسيد كه «آيا كودكم عادي است؟» بلكه بايد پرسيد: «آيا او از چيزي رنج مي برد؟» اگر به شدت احساس مي كنيد كه بعضي چيزها به نفع فرزندتان نيست، حتي اگر نمي توانيد به آن اشاره كنيد، سعي در پنهان كردن آن هم نكنيد، چون با اين كار نه چيزي را از دست مي دهيد و نه چيزي به دست مي آوريد، حتي اگر در آرامش كامل باشيد.
يافتن راه حل درست
وقتي پزشك كودكتان مشكل فيزيكي و جسمي خاصي پيدا نكرد، در صورت نياز بايد سلامت رواني فرزندتان را ارزيابي كند. آموزگار يا مشاور مدرسه او نيز قادر به تشخيص بعضي از علايم مي باشند. با وجود متعدد بودن پزشكان متخصص در اين زمينه، از روانشناس كودك گرفته تا خصوصاً مشاوران خانواده، تشخيص اين نوع اختلالات رواني سخت و دشوار است.
متخصصان مراجعه به مراكز رفتار درماني و مشاوره با پزشك متخصص مغز و اعصاب كودكان را توصيه مي كنند. گاهي اوقات تلفن به مراكز مشاوره نيز مي تواند راهگشا باشد و يا دسترسي به پايگاه هاي اطلاع رساني از طريق اينترنت (شبكه جهاني www.aabt.org) سعي كنيد كودكتان را به كسي كه داراي آموزش پيشرفته و از همه مهم تر اين كه با كودكان تجربه  كاري داشته و مشكل خاص فرزندتان را تشخيص مي دهد، نشان دهيد. به اعتقاد يكي از متخصصين، راه گشودن معما، دوستي و رفاقت با پزشك است. «شما بايد با پزشكي كه به او مراجعه كرده ايد رابطه روحي برقرار كرده و به او كاملاً اعتقاد داشته باشيد.» بدين معني كه پزشك يا مشاور از پاسخ به سؤال هايي از جانب شما مبني بر اين كه كجا آموزش ديده و يا چه ميزان تجربه كاري دارد، سر باز نزند.
روانكاوي كودكان
در اولين جلسه، دكتر يا روانشناس قبل از معاينه فرزندتان تمايل دارد كه با شما ملاقات كند. او با دقت تمام، شرح كاملي از وضعيت رفتاري نه تنها كودكتان بلكه خود شما، همسرتان و افراد خانواده مي خواهد. او با روش هاي مختلف سعي مي كند كه مشكل فرزندتان (مثل همبازي نداشتن) را پيدا كند و اين كه آيا واقعاً او رفتار غيرعادي دارد يا اين حالت ها صرفاً از خلق و خوي او نشأت مي گيرد (شايد هميشه دوست دارد كه همبازيان كمي داشته باشد). معلمان، اقوام نزديك و حتي پرستار دايمي كودك، ممكن است بتوانند اين نكته را تشخيص داده و از او شناخت بهتري پيدا كنند. به گفته يكي از استادان دانشگاه نيوجرسي، «يك متخصص خوب مي خواهد در مورد فرزندتان در شرايط مختلف از منابع گوناگون اطلاعاتي كسب كند.»
زماني كه وقت آن فرا رسيد تا كودكتان با پزشك ملاقات كند، او را با گفتن جملاتي، نظير: «ما او را ديديم او با تو حرف مي زند، با بچه ها بازي مي كند و خانواده ها را در برطرف كردن مشكلاتشان ياري مي دهد»، آماده كنيد. تحت اين شرايط ممكن است پزشك بيشتر تمايل به ديدن شما به جاي فرزندتان داشته باشد. كلاس هاي مشاوره در درمان رفتاري كه باعث به وجود آمدن نظم و انضباط مي شود، مي تواند بسيار مفيد باشد. يكي از متخصصين معتقد است: «تغيير در برخورد و روش شما ممكن است تمام نيازهاي شما را برآورده كند. در بسياري از موارد ممكن است در ابتدا شما به جاي فرزندتان، نياز به تغيير در رفتارهاي خود داشته باشيد. يك متخصص معمولاً براي رفتارهايي مانند پرخاشگري، ترس، كم رويي و افسردگي، بيشتر روي كودك كار مي كند! اين روش مستلزم روان درماني فردي مي باشد. شامل بازي درماني براي خردسالان يا رفتار درماني كه عمدتاً ترس يا عصبانيت را مورد معالجه قرار مي دهد. روان درماني گروهي، كودك را به صورت اجتماعي بار آورده و به حل مشكلاتش نيز كمك مي كند.
خوشحالي
روانشناس پس از ارزيابي كردن پسرم، ترس و سوءظن هاي مرا برطرف كرد. همچنين او مي پنداشت كه رفتار منفي پسرم بخشي از مشكلات كودكان كم سن و سال است. او پيشنهادهاي متعددي مبني بر شركت من و همسرم در جلسات آموزشي خود داشت. در اين جلسه ها، ما به بحث در مورد چگونگي عكس العمل هاي خود در رابطه با رفتار و كلمات خشونت آميز بچه پرداختيم و همچنين روش هاي جديدي در طرز برخورد با پسرمان كه به اندازه سر سوزني به احساس و عواطفش لطمه نزند، آموختيم.
بنابراين، در ابتدا با بازي درماني خصوصي هفته اي يك بار شروع كرديم (كه بعدها به هر روز تبديل شد) او علاقه مند به رفتن نزد روانشناس بود چون اسباب بازي هاي فراواني در اختيارش قرار مي داد و هنگامي كه نمي دانستم پشت آن درهاي بسته چه مي گذرد، ناگهان صداي خنده پسرم را شنيدم. بالاخره او پس از اين كه همه ما پذيرفتيم كه رفتارش به صورت غيرقابل ملاحظه اي تغيير كرده ديگر نزد روانشناس نرفت. هم اكنون او دوست داشتني، خوشحال و پسر پرشور و شوقي است كه فقط گاهي مثل ساير بچه ها عصباني و بداخلاق مي شود.آيا واقعاً پسرم (يا من و همسرم) به معالجه خاصي نياز داشتيم يا تنها پسرم در هنگام رشد اين رفتار را داشت؟ در نهايت نمي دانم و اهميت نمي دهم، آنچه بسيار مهم است اين كه پسرم دوباره حالت طبيعي خود را پيدا كرده است.
علايم بيماري رواني
زماني كه با مشكلات رفتاري متعددي برحسب سن كودك مواجه مي شويد و يا اين كه فرزندتان هريك از علايم رفتاري زير را بروز دهد، به پزشك متخصص خود يا به يك روانشناس مراجعه كنيد:
۱- تأخير در رشد بعضي از استعدادها مطابق سن، نظير راه رفتن و حرف زدن.
۲- مشكلاتي در فهم و ادراك زمان يا بيان آن به طور واضح و دقيق.
۳- عصبانيت دايمي، شديد و غيرقابل توجيه.
۴- افت چشمگير در نمرات و يا ناتواني او در تكاليف مدرسه.
۵- ترس بيش از حد يا نگراني ها كه روز به روز بيشتر شده يا باعث اضطراب بيشتر مي شود و حداقل به مدت چند هفته ادامه مي يابد.
۶- خواب يا تغذيه نامنظم اگر براي يك يا دو هفته ادامه پيدا كند.
۷- بي قراري و ناآرامي و تصميم گيري لحظه اي و به عبارتي آني يا بي توجهي به تكاليف مدرسه و يا روابط با ديگران.
۸- كناره گيري و اجتناب از فعاليت هايش با دوستان به مدت بيشتر از يك تا دو هفته.
۹- سرپيچي طولاني، اعتراض با پرخاشگري براي بيشتر از شش ماه.
۱۰- ناتواني هميشگي در كامل كردن كارها، بازي ها يا فعاليت ها.
منبع: Parents
نويسنده: سوزان برادي
مترجم: رزيتا شاهرخ

برنامه  پيشگيري از جرايم عليه زنان و اطفال تدوين مي شود
كميته پيشگيري از جرم قوه قضائيه در حال تهيه و تدوين برنامه هايي براي پيشگيري از جرايم عليه زنان و اطفال و افزايش آگاهي هاي آنها نسبت به شيوه هاي پيش گيرنده از جرم و بزه  است.
به گزارش ايسنا بداغي، نماينده قوه قضائيه در چهارصد و هشتاد و نهمين جلسه شوراي فرهنگي اجتماعي زنان همچنين اعلام كرد: شوراي عالي توسعه قضايي در «كميته  سياست كيفري» لايحه اي با عنوان لايحه مجازات هاي اجتماعي (جايگزين هاي حبس) تدوين كرده كه بر اساس آن مرتكبين جرايم خرد و مجرماني كه قابليت اصلاح و بازپذيري اجتماعي دارند، در بستر اجتماع و با مشاركت مردم مورد اصلاح و درمان قرار مي گيرند و ارتباط آنها با خانواده قطع نمي شود؛ بدين ترتيب مسؤوليت همسران و پدران براي تامين معاش خانواده در طول دوران محكوميت مورد توجه قرار مي گيرد.
نماينده قوه قضائيه در شوراي زنان همچنين خاطرنشان كرد: از جمله فعاليت هاي پژوهشي كميته مطالعات حقوق زنان انجام طرح تحقيقاتي در زمينه طلاق در حوزه فقه است.

سايه روشن
كارگاه هيپنوتيزم باليني و كاربردي ايران
اولين كارگاه هيپنوتيزم باليني و كاربردي ايران برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا دكتر شكرالله عبدالله زاده متخصص روانپزشكي و دبير اولين كارگاه هيپنوتيزم باليني و كاربردي ايران گفت: آشنا كردن دانشجويان پزشكي، دندانپزشكي و رشته هاي وابسته به پزشكي و كادر درماني با جديدترين يافته هاي علم هيپنوتيزم و اثرات آن در درمان بيماريهاي مختلف از اهداف برگزاري اولين كارگاه هيپنوتيزم
(خواب وارگي) باليني و كاربردي ايران است.
وي افزود: هيپنوتيزم درماني، جزء نخستين ابزار درماني بشر بوده و اقوام ايراني و هندو از اولين گروه هايي بودند كه از اثر آن در درمان بيماريها سود بردند و امروزه با توجه به تحقيقات و پژوهش هاي گسترده در مراكز دانشگاهي معتبر دنيا اثر درماني آن در بهبود علايم جسمي و روحي گوناگون در افراد مضطرب و با اعتماد به نفس كم، انكار ناپذير بوده و آموزش باليني آن در بسياري از دانشگاهها و مراكز علمي جهان پذيرفته شده است.
دبير اين كارگاه اظهار داشت: خوابواره، درماني جديد براي نخستين بار توسط يك پزشك اتريشي به نام آنتون مسمر معرفي شد و انجمن پزشكي بريتانيا نيز در سال  ۱۹۵۰ كاربرد هيپنوتيزم را روشي علمي براي درمان برخي بيماريها از جمله استفاده در جراحي و زايمان مورد تاييد قرار داد و از سال  ۱۹۵۸ اين روش درماني در برنامه هاي آموزشي دانشكده ها و مراكز آموزشي پزشكي در آمريكا گنجانده شد و در ايران نيز در سال  ۱۳۷۰ انجمن هيپنوتيزم باليني ايران تاسيس و پروانه فعاليت دريافت كرد و از اهداف اوليه اين انجمن كوشش در شناساندن اين روش درماني علمي به جامعه پزشكي ايران و آموزش آن به دانشجويان پزشكي، دندانپزشكي و ساير رشته هاي پزشكي بوده است.
دكتر عبدالله زاده افزود: در اولين كارگاه هيپنوتيزم باليني و كاربردي ايران كه به همت گروه روانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و از تاريخ  ۳۱ تير لغايت  ۲ مرداد ماه جاري در مجموعه روانپزشكي بيمارستان امام حسين(ع) تهران برگزار مي شود، بيش از  ۳۰۰ تن از پزشكان، روانپزشكان، دندانپزشكان و دانشجويان مختلف رشته هاي پزشكي حضور داشته و به شركت كنندگان در اين كارگاه، گواهي كارآموزي اهداء خواهد شد.

راه زندگي
بياييد زندگي را به كام خود شيرين كنيم
در دنياي امروز مردم چنان در تكاپو و فعاليت غرق شده اند كه خوشي هاي زندگي را هيچ درك نمي كنند و از آن هيچ لذتي نمي برند؛ اين در حالي است كه خداوند نعمات و مواهب زيادي را به ما عطا كرده است تا بتوانيم از آن بهره مند شويم و اين ماييم كه بايد ياد بگيريم كه چطور سهم خود را از اين نعمات و خوشيهاي زندگي برداريم.اينك مي خواهيم روش بسيار ساده اي را با شما در ميان بگذاريم تا بتوانيد براي رسيدن به يك زندگي كاملاً  شاد آن را مورد استفاده قرار دهيد.
* فرصتها را غنيمت بشماريد
اغلب مردم به دنبال اين هستند تا با طرح ها و نقشه هايي كه در سر مي پرورانند، آينده خود را متحول كرده به سر منزل مقصود برسند و به همين خاطر از زندگي فعلي خويش هيچ لذتي نمي برند. كسي كه فقط به اميد آينده زندگي مي كند، سهم امروز شادماني را از دست مي دهد. اين را بدانيد هر چه شادمان تر و سرحال تر باشيم، بهتر و راحت تر مي توانيم به اهدافمان دست بيابيم و چشيدن شهد كاميابي آسانتر مي شود. حافظ شاعر بزرگ ايران در اين باره مي گويد:
دمي با غم به سر بردن جهان يكسر نمي ارزد...
آيا متوجه شده ايد كه جمعي با وجود مال و منال فراوان همچنان غمگين و از زندگي ناراضي هستند. واقعيت اين است كه بيشتر ما چنان در فكر آينده نگري هستيم كه از شاديهاي زمان حال غافل مي شويم و اغلب به بهانه هاي هيچ و پوچ چشمهايمان را بر روي زيباييهاي زندگي مي بنديم. ما هميشه در تلاش براي بدست آوردن بيشتر و بهتر و بزرگتر هستيم اما كسي نمي داند كه چه زماني به مقصد مي رسيم و خوشبخت مي شويم در حقيقت شادي و لذت در آينده اي موهوم جا خوش كرده است و ما با آن فرسنگها فاصله داريم. به تعويق انداختن زندگي رسيدن به دره تباهي و ويراني است. كسي كه تنها به آينده فكر مي كند، لذت، خوشي و آرامش زمان حال را به آينده اي وامي گذارد كه هرگز از راه نمي رسد و به اين ترتيب خود را فريب مي دهد. لذت و شادي را در زمان حال بايد جست و اين امر ميسر نمي شود مگر اين كه قدر نعمتهايي را كه داريم بدانيم و شكر آن را به جا آوريم.
* نعمتهاي خداوند را شكرگزاري كنيد
براي داشتن يك زندگي بهتر بايد تلاش كرد و يكي از مهمترين راههاي كسب نيرو، قدرشناسي و شكرگزاري از نعمات كنوني است. اغلب انسانها بيشتر اوقات از نعمتهايي كه در اختيار دارند غافل هستند و فقط حسرت چيزهاي نداشته را مي خورند. جوان مجرد در اين فكر است كه چرا شخص مورد علاقه اش را براي ازدواج پيدا نكرده است و كارمند در حسرت ترفيع مقام مي سوزد. آيا مي دانيد كه اگر شكرگزار باشيد و قدر زندگي را بدانيد، خير و خوشي را به خود هديه داده ايد و آيا مي دانيد كه اگر خودتان شادي و سرور و موفقيت را خلق نكنيد، هرگز آن را به دست نخواهيد آورد. بهترين وسيله براي كسب شور و نشاط و آرامش و اعتدال آن است كه قدر هر روز خود را بدانيم و از آن لذت ببريم.
*قدر عافيت را بدانيد
010563.jpg

قدرشناسي در هر زمينه اي كه به كار برده شود، بركت آن زمينه را افزايش مي دهد. اگر قدر تك تك اعضاي بدن خود را بدانيد، كارآيي آنها چند برابر مي شود. بدن انسان احساسات شما را به طور دقيقي منعكس مي كند، بنابراين سلامت جسماني از سلامت ذهني و رواني جدا نيست.تحقيقات نشان مي دهد كه وقتي انسان بدن خود را ستايش مي كندو قدرش را مي داند، تك تك سلولهايش با طراوت و شاداب مي شوند و نيز عمل هضم و جذب و دفع بهتر صورت مي گيرد و قلب خون بيشتري را به رگها مي فرستد و همه اينها باعث آرامش انسان مي شود. كساني كه مدام از بيماري شكايت دارند، اعضاي بدنشان در جهت ناخوشي سير مي كنند.
* زندگي را سخت نگيريد
زندگي هر شخص داراي پستي و بلنديهاي زيادي است. زندگي گاه با ما سرسازگاري دارد و گاه چنان عرصه را بر ما تنگ مي كند كه تمام درهاي اميد بر رويمان بسته مي شود. گاهي اوقات لازم است كه در برابر مشكلات زندگي صبر و سكوت پيشه كنيم. در مقابل هيچ احساسي نبايد مقاومت كنيد، بلكه با تأييد و پذيرش آن راه را براي ايجاد دگرگوني هاي مثبت در همه مراحل زندگي خود هموار كنيد. وقتي خود را همان گونه كه هستيد مي پذيريد و وضعيت دنياي خود را قبول مي كنيد، مي توانيد در زندگي خود تغييراتي ايجاد كنيد. اين يكي از اصول زندگي است كه به هر چيزي كه توجه نشان دهيد و در برابر آن بيشتر مقاومت كنيد، بيشتر در زندگيتان باقي خواهد ماند. اگر در سر افكار منفي داشته باشيد، خود را در باتلاق عدم تحرك گرفتار خواهيد كرد و عمري در آن دست و پا خواهيد زد و بدون آن كه از آن خارج شويد، بيشتر در آن فرو خواهيد رفت. با داشتن انديشه ها و احساسات بد در ذهن خود فضايي براي افكار مثبت باقي نخواهيد گذاشت. بنابراين لحظه اي به زندگي فعلي خود بينديشيد و با زدودن كينه، نفرت، بغض و حسد مي توانيد موانع سر راهتان را برداريد. پس بياييد از همين امروز خود را همانگونه كه هستيد بپذيريد و مشكلات زندگي را چندان بزرگ نشماريد،  چرا كه در اين صورت هرگونه چاره انديشي را از خود سلب كرده  ايد.
* درباره مسائل پيش داوري نكنيد
شما در زندگي چند بار چوب پيشداوريهاي اشتباهتان را خورده ايد؟ همه ما در زندگي خويش به خاطر داشتن احساسات اشتباه و قضاوتهاي نادرست متضرر شده ايم و متأسفانه در اين ميان تعداد بسيار كمي از ما از اين اشتباهات درس گرفته ايم. براي تغيير زندگي و تاباندن نور عشق و شادي بايد انديشه ها و افكار ناصواب را از ذهن خود پاك كنيم.اين را بدانيد كه پيشداوري درباره مسائل فرصت فعاليت براي حل مشكلات را از شما خواهد گرفت و راه را بر جريان نيروهاي فعال خواهد بست.
* هيچ گاه افسوس گذشته را نخوريد
زمان چون باد مي گذرد و ما در طول زندگي شانس و فرصتهاي زيادي را از دست مي دهيم. بيشتر ما چنان در حسرت گذشته به سر مي بريم كه چشم بر فرصتهاي جديد مي بنديم و همچنان افسوس گذشته را مي خوريم. انديشيدن به رويدادهاي گذشته اتلاف انرژي است. عباراتي از قبيل: اگر چنان مي شد، فلان چيز مي آمد و يا اگر چنين مي شد، باعث مي شود كه نيروهاي خود را از دست بدهيم و از انرژي تهي شويم. هرگاه نيروهاي خفته و شاديهاي دروني راهي براي ظهور پيدا كنند، نعمت و فراواني و آرامش را به ارمغان خواهند آورد. نيروهاي درون ما وقتي چون امواج خروشان مي جوشند و راه مي افتند كه احساس گناه و هيجانات منفي را رها كنيم. اگر از احساس گناه، عصبانيت و نااميدي براي خود غول وحشتناك نسازيم، نيروهايمان را چند برابر كرده ايم و به نعمتهاي بيشتري دست پيدا خواهيم كرد و فرصت استفاده از همه آنها را خواهيم داشت.
دنيا مملكت دوست

زندگي
ادبيات
اقتصاد
انديشه
ايران
سياست
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |