پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۳۱
سرپرست گروه تحقيقاتي دانشكده پيراپزشكي شهيد بهشتي خبر داد
توقف پروژه درمان قطعي سرطان در ايران
010599.jpg
مريم غفاري: نخستين پروژه تحقيقاتي براي دستيابي به درمان قطعي طيف وسيعي از سرطان ها در جهان، با توجه به دريافت تأييديه هاي بين المللي PCI ، ITE، به دليل عدم همكاري مسئولين كشور و كسري بودجه، متوقف مانده است.
به گزارش خبرنگار ما، مجتبي نواب پور، سرپرست گروه تحقيقاتي دانشكده پيراپزشكي شهيد بهشتي در گفت وگوي اختصاصي با همشهري در خصوص دستاوردهاي بهره برداري از اين طرح گفت: درمان طيف وسيعي از بيماران سرطاني، صرفه جويي ارزي دهها ميليون دلار در سال، اشتغالزايي هزاران نفر از فارغ التحصيلان دانشگاهي و درآمد ارزي فوق العاده اي براي كشور از مهمترين مزاياي اجراي اين پروژه است.
اين متخصص مهندس پزشكي در خصوص مراحل اجرايي اين پروژه گفت: تحقيقات نظري اين طرح در سالهاي ۷۵ و ۷۶ انجام و در سال ۷۸ اولين دستگاه آزمايشي آن فتح شد، در سال ۷۹-۸۰ آزمايشات متعددي بر روي ده نوع از سلول هاي سرطاني انساني و حيوانات آزمايشگاهي اجرا شد و در آخرين مرحله داروهاي ويژه فوتو الكترون تراپي، سنتز و فرموله شدند اما در حال حاضر حدود ۴ سال است كه به دليل عدم توجه مسئولين به پروژه هاي تحقيقاتي داخلي و نبودن بودجه كافي، امكان بهره برداري از اين طرح فراهم نشده است.
مدرس و محقق دانشگاه در خصوص روشهاي اصلي درمان سرطان گفت: مراحل درمان شامل، جراحي، شيمي درماني، پرتودرماني، به طور توأم و يا جداگانه به اجرا در مي آيند. همچنين روش هاي فرعي ديگري در مقياس محدودتر مانند هورمون درماني، دياترمي و ... اجرا مي شوند كه به دليل كاربرد كم مورد توجه نيستند. در زمينه جراحي و شيمي درماني به طور كلي اين مشكل مطرح است كه تاكنون يك نتيجه درماني قطعي براي اغلب سرطان ها نداشته اند. وي در مورد مشكلات اساسي پرتودرماني تومورهاي سرطاني گفت: به طور كلي ميزان انتقال انرژي به بافت با افزايش عمق كاهش مي يابد. بنابراين براي انتقال انرژي مخرب به عمق تومورها مقدار قابل توجهي دز جذبي (انرژي جذب شده) به بافت سالم مسير تابش منتقل مي شود، در محدوده انرژي مورد استفاده در راديو تراپي انرژي جذب شده در تومور ممكن است با مناسبترين طراحي درمان در شرايط خاص كه موقعيت و محل تومور محدوديت هايي را ايجاد ننمايد نسبت دز تومور به بافت سالم را تا حد پنج برابر افزايش دهيم ولي به طور معمول اين نسبت از ۵/۲ تجاوز نمي كند.
چون ميزان دز جذبي در بافت سالم و سرطاني تقريباً  يكسان است، امكان انتقال دز كشنده در يك جلسه به عمق تومور وجود ندارد (به دليل عدم تحمل بافت سالم)، بدين ترتيب دز تعيين شده به جلسات متعدد، به عنوان مثال بيست جلسه، تقسيم مي شود. در فاصله بين جلسات تابش به همان ميزان كه بافت سالم خود را ترميم مي كند، بافت سرطاني نيز ترميم مي شود. بدين ترتيب دسترسي به مرگ كامل سلول هاي سرطاني بسيار مشكل و در اغلب قريب به اتفاق موارد ناممكن خواهد بود.
با ادامه فعاليت سلول هاي تومور، تعدادي از سلول ها وارد گردش خون شده و در ديگر اندام هاي بدن جايگزين مي شوند( انتشار متاستاز) و كانون هاي تومورال جديد به وجود مي آيد.
همچنين با گذشت زمان و دست اندازي تومور به گره هاي لنفاوي دورتر مرحله (Stage) بيماري افزايش يافته و احتمال درمان (پيش آگهي) به سمت صفر ميل مي كند. درمان ناقص موجب نمود مجدد بيماري نيز مي شود.
كوشش هاي بسياري براي افزايش بازدهي درمان صورت گرفته كه بعضاً  براي تعداد معدودي از انواع سرطانها موفقيت آميز بوده است، ولي هنوز درمان طيف وسيعي از سرطانها يك مشكل اساسي در جهان پزشكي است.
نواب پور در مورد مهمترين اهداف اجراي اين پروژه گفت:
- دستيابي به شيوه اي براي درمان مؤثرتر طيف وسيعي از سرطانها با قطعيت بيشتر و در بسياري از موارد به طور كامل.
- افزايش پيش آگهي و بازدهي درمان در حد چشمگير.
- فراهم نمودن شرايط لازم جهت جلوگيري از عود مجدد بيماري.
- كاهش جلسات درمان تا حد يك جلسه.
- پوشش درماني تعداد بيشتري از بيماران.
- كاهش عوارض جانبي بيمار.
- منظم و متمركز نمودن برنامه هاي درماني بيماران مبتلا به سرطان.
- كاهش هزينه هاي درمان.
- سهولت و سرعت مراحل اجرايي درمان.
- شفاف بودن نتايج درمان.
نواب پور در خاتمه خاطرنشان كرد: كمي عنايت و توجه مسئولين، دولتمردان و سياستگذاران به پروژه هاي تحقيقاتي داخلي و ايجاد انگيزه براي ادامه پژوهش  ها توسط محققين گامي بزرگ در درمان بيماريهاي نظير سرطان كه هر روز تعداد آن افزايش مي يابد مي باشد و خدمت نويني به درمان بيماران سرطاني ارائه خواهد شد.
وي افزود: در صورت عدم همكاري و توجه مسئولين كشور در خصوص اين پروژه، چاره اي نداريم جز اين كه طرح را   با نتايج روشن و كاربردي در سطح كلان را به كشورهايي ارائه دهيم كه همكاري لازم را جهت بهره برداري از آن خواهند داشت. ترديدي نيست كه با خروج اين طرح ها ضمن تضمين اجراي آنها در آينده اي نزديك، همين خدمات با هزينه هاي ارزي سنگين به كشور وارد خواهند شد و نه تنها هيچ گونه درآمد ارزي، صرفه جويي و اشغال  زايي براي كشورمان ندارند، بلكه بار مالي بيشتري را براي خريد اين تكنولوژي و خدمات، بر اقتصاد ملي تحميل مي كنند.

اعتياد الكترونيكي، بيماريهاي رواني جوانان را افزايش مي دهد
010611.jpg
امروزه گسترش بازيهاي الكترونيكي و كامپيوتري به تهديدي بزرگ براي قشر جوان تبديل شده است و اين امر مي تواند به بروز بيماريهاي رواني و افسردگي در قشر جوان نيز منجر شود.
يك روانشناس در گفتگو با مهر با بيان اين مطلب افزود: امروزه دسترسي كودكان و قشر جوان به بازيهاي الكترونيكي به سادگي امكان پذير است در حالي كه اكثر والدين نسبت به خطرات استفاده بيش از حد از اين بازيها بي اطلاع هستند.
دكتر شيوا دولت آبادي افزود: در گذشته بازيها از طريق ارتباط كودكان با يكديگر انجام مي شد اما امروزه كودكان از زمان درك و فهم اين بازيها بيشترين ساعات روز را صرف اينگونه بازيها مي كنند، در حالي كه اين ارتباط هيچگونه رابطه عاطفي و انساني ايجاد نمي كند و در صورتيكه اگر بازيها به صورت فكري نيز نباشد تأثيرگذاري نامطلوب بر روحيات كودك خواهد داشت.
وي افزود: برخي خانواده ها مانع انجام بازيهاي الكترونيكي از سوي فرزندان خود مي شوند و در واقع با مخالفت كردن، فرزندان خود را نسبت به استفاده از اين بازيها حريص تر مي كنند و از طرفي كودكان از هر فرصتي حتي پنهاني سعي در استفاده از اين بازيها دارند.
وي افزود: استفاده از بازيهاي الكترونيكي از دوران كودكي باعث خواهد شد تا فرد در دوران نوجواني و جواني تمايل بيشتري به استفاده از اين وسايل پيدا كند و با توجه به اينكه اكثر بازيهاي الكترونيكي خشونت آميز است، به نحوي باعث بروز رفتارهاي خشن در قشر جوان مي شود.دولت آبادي خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه اعتياد الكترونيكي بيشتر قشر جوان را تهديد مي كند والدين بايد در مدت زمان استفاده فرزندان خود از بازيهاي الكترونيكي حساسيت بيشتري داشته باشند، چرا كه استفاده بيش از حد از بازيهاي خشن مي تواند تأثيرگذاري نامطلوبي بر رفتار و روحيات نوجوان داشته باشد.

كوتاه گويا
o واگذاري كارها به مردم
010608.jpg

تا ديروز اگر مسئولان دولتي در مورد صحت و سقم موضوعي پيگير بودند منبعد خود مردم بايد براي ارزيابي مجوز دار بودن مراكز آموزشي غيردولتي جستجو كنند.
اداره كل تبليغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي طي اطلاعيه اي از خانواده ها درخواست كرده است كه مراكز آموزشي غيرمجاز را به اداره اماكن نيروي انتظامي معرفي كنند. همچنين متقاضيان پيش از ثبت نام از مديران آموزشگاه ها مجوزهاي لازم و پروانه هاي فعاليت را كه از سوي سازمان ها و وزارت خانه هاي دولتي براي مراكز مجاز صادر شده است مطالبه كرده و به تاريخ اعتبار مجوزها توجه كنند.
طرح چنين درخواست هايي نشان دهنده اين نكته است كه متوليان دولتي كم كم كارها را به خود مردم واگذار مي كنند با اين تفاوت كه همچنان در عين كاسته شدن از اختيارات بخش دولتي، هزينه ها و بودجه هاي آن افزايش پيدا مي كند.
به هر حال نفهميديم اگر چنين مجوزهايي از طريق سازمان هاي دولتي به افراد فاقد صلاحيت داده شده چرا بايد مردم در اين ميان متضرر شوند؟ كسب مجوزهاي آموزشي بدون داشتن صلاحيت، تجربه، تخصص و سوابق روشن قانوناً امكان پذير نيست، علاوه بر آن هر مؤسسه آموزشي قبل از هر نوع اقدامي براي آگهي معمولاً مجوزهاي لازم را از اداره اماكن نيروي انتظامي و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي بالا بردن تابلوي كار اخذ كرده است، پس در اين ميان چه اتفاقي رخ داده است كه مجوز به دست افراد فاقد صلاحيت رسيده است.
oهزينه از جيب مردم
010605.jpg

بالاخره مشخص نشد كه يك ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان بابت افتتاح فرودگاه امام(ره) هزينه شده يا كمتر از يك ميليارد تومان.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور در گفت وگويي اعلام كرده است كه هزينه يك ميليارد و ۸۰۰ ميليارد توماني صحيح است و
گزارش هاي سازمان بازرسي و بخصوص گزارش هزينه فرودگاه امام«ره» كارشناسي، صحيح و قابل دفاع است. اما عليرغم اين نكته، وزير راه و ترابري اعلام كرد كه هزينه افتتاح فرودگاه امام«ره» تنها ۹۳۶ ميليارد تومان بوده و هر مبلغ ديگري كه در اين خصوص منتشر شده دروغ است.
خدا عمر آدم راستگو را زيادتر كند چون تا قبل حتي همين مبلغ ۹۳۶ ميليارد تومان را هم قبول نمي كردند، براي امثال ما كه شمردن چنين ارقام نجومي هم غير ممكن است اما هزينه كردن يك ميليارد و خرده يا كمتر براي بعضي چندان توفيري نمي كند چون اين مبالغ از جيب ملت آن هم از محل درآمدهاي نفتي و ماليات هاي ريز و درشت حقوق بگيران هزينه شده است.
مي ماند اصل قضيه كه آيا براي افتتاح چنين فرودگاهي كه متوقف شد لزومي داشت كه اين همه از جيب ملت هزينه كنند يا نه؟
oزندان الكترونيكي
010602.jpg

به گفته رئيس مجتمع قضايي الكترونيك عدالت، سير پرونده قضايي به صورت مكانيزه دنبال مي شود يعني وقتي پرونده اي وارد مي شود ابتدا دادخواست تايپ شده و ضمايم آن اسكن مي شود و سپس وارد رايانه مي شود و بدين ترتيب سير پرونده روال طبيعي خود را از طريق رايانه دنبال مي كند.
درست است كه چنين روشي شايد از هرز رفت وقت، نيرو و هزينه هاي دادرسي بكاهد اما معلوم نيست نتيجه دادرسي چه خواهد شد؟
در اين شيوه الكترونيكي مجرمان با سرعت بيشتري محاكمه و جريمه شوند و اميد مي رود از اطاله دادرسي در محاكم قضايي بكاهد. علاوه بر آن با توجه به حجم بخشنامه هاي ارائه شده از سوي قوه قضائيه در كاهش جرائم يا جايگزيني مجازات ها امكان دارد از تعداد مجرمان كاسته شود.
در اين شيوه جديد هيچ بعيد نيست مجرمي بابت جرائم خود به جريمه هاي الكترونيكي محكوم شود و يا اگر مجرمي در اين روش محكوم به خانه داري شد نبايد تعجب كرد. همچنين اگر مجرمي در زندان الكترونيكي بازي هاي كامپيوتري گرفتار شد نبايد شگفت زده شويم، چه بسا خيلي از مجرمان به حكم قاضي موظف شوند كه بار ديگر سير پرونده خود را در محاكم قضايي دنبال كنند، بي گمان چنين افرادي به ماندن در زندان يا ارائه جرائم نقدي بيشتر رضايت خواهند داد.

مشكل تنبلي چشم كودكان
طبق آمار طرح سنجش سالانه معاونت پيشگيري از بيماريهاي وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي، ۵ درصد كودكان پيش دبستاني رده سني ۶-۴ سال، مبتلا به تنبلي چشم هستند. دكتر عباس عظيمي خراساني، عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد و رئيس انجمن علمي اپتومتري (بينايي سنجي) ايران با بيان مطلب فوق گفت:  ضعف بينايي يا اختلاف ديد يك يا هر دو چشم كودك منجر به تنبلي چشم مي گردد كه مي تواند در صورت عدم مراجعه و درمان به موقع مشكلات بينايي جبران ناپذيري را دربرداشته باشد. وي با اشاره به آمار مبتلايان به نارسائي هاي بينايي در ايران گفت: به طور مثال در استان خراسان، آذربايجان و بخشهايي از استان تهران حدود ۵۰ درصد از دانش آموزان دچار اختلالات عيوب انكساري مي باشند .

غيرسيگاري ها محترم ترند
يافته هاي  يك  پژوهش  گسترده  در ايتاليا نشان  مي دهد، افراد غيرسيگاري  و ناوابسته  به  دخانيات  در جامعه  و هنگام  برقراري  روابط اجتماعي  با ديگران ، از احترام  بسيار بيشتري  نسبت  به  سيگاريها برخوردارند.
بنا به  گزارش  موسسه  پژوهش  اجتماعي  «دوكسا» اين  رفتار سبب  شده  جمعيت  سيگاريهاي  ايتاليا از ۶/ ۲۷ درصد جمعيت  ۵۷ ميليوني  اين  كشور در سال  ۲۰۰۲ به  ۲/ ۲۶ درصد در سال  ۲۰۰۳ كاهش  يابد.
همچنين  جمع بندي  نتايج  آماري  نشان  مي دهد شمار سيگاريهاي  ايتاليا نسبت به  جمعيت  اين  كشور در مقايسه  با سال  ۱۹۵۷ نيز ۲/ ۹ درصد كاهش  يافته  كه  كمترين  ميزان  در ۴۷ سال  گذشته  است .
موسسه  عالي  بهداشت  ايتاليا نيز با راه اندازي  ۳۳۰ مركز مشاوره  و همياري  در سراسر اين  كشور و همچنين  تلفنهاي  تماس  رايگان ، به  افرادي  كه  درصدد ترك  سيگار هستند كمك  مي كند.
هزينه  خريد سيگار در ايتاليا سالانه  حدود ۱۰ ميليارد يورو برآورد شده  و ميزان  مرگ  و مير ناشي  از اين  پديده  در هر سال  نيز ۸۱ هزار نفر اعلام  شده  است .
بيشترين  افراد سيگاري  در ايتاليا، ۲۵ تا ۴۴ ساله  هستند. هرچند مردان  ۶۰ درصد جامعه  سيگاريهاي  اين  كشور را تشكيل  مي دهند ولي  علاقه  به  سيگاركشيدن  در زنان  بيشتر ثبت  شده  است .
بررسي  رابطه  جنسيت  و سواد با ميزان  مصرف  دخانيات  و ترك  آن  در ايتاليا، نشان  مي دهد مردان  دوبرابر بيشتر از زنان ، سيگار كشيدن  را ترك  مي كنند.
در حالي كه  سن  ترك  اعتياد براي  افراد داراي  تحصيلات  دانشگاهي  ۳۸ سال است  ولي  بسياري  از افراد كم  سواد در ايتاليا تا ۵۰ سالگي  نيز دود كردن سيگار را ترك  نمي كنند.
براساس  اين  يافته ها، برخي  از افراد كه  معمولا از تحصيلات  ديپلم  يا كمتر برخوردارند روزانه  تا ۲۵ نخ  سيگار نيز دود مي كنند.
همچنين  تحقيقات  انجام  شده  نشان  مي دهد، ۳۰ درصد از افراد بيماري  كه  سيگار دود مي كنند با وجود آگاهي  از تاثير زيانبار دود بر سلامتي  خود، حاضر به  ترك  اين  عادت  نيستند.

چاقي در ميان فقرا
چاقي كه زماني مشكل كشورهاي پيشرفته و ثروتمند جهان محسوب مي شد، هم اكنون در ميان قشر كم درآمد و با تحصيلات اندك كشورهاي جهان سوم به سرعت در حال گسترش است.
به گزارش خبرگزاري رويترز از «ويليامز برگ»، اطلاعات جمع آوري شده از ۳۷ كشور در حال توسعه جهان، ازجمله كشورهاي چين، برزيل و هند، نشان مي دهد كه وضعيت گسترش چاقي در جهان تفاوت پيدا كرده است.
در گذشته، مشكل چاقي بيشتر در ميان قشر كم  درآمد ساكن در كشورهاي صنعتي از قبيل آمريكا، آلمان، انگليس و ژاپن مشاهده مي شد و عكس همين وضعيت در كشورهاي در حال توسعه وجود داشت به نحوي كه در اين كشورها بيشتر افراد ثروتمند چاق بودند و افراد فقير كه به غذاي كافي دسترسي نداشتند،  وزن كمتري داشتند.
تحقيقات جديد محققان آمريكايي و برزيلي نشان مي دهد كه هم اكنون برخلاف گذشته، مشكل چاقي بيشتر در قشر كم  درآمد و با تحصيلات اندك كشورهاي جهان سوم به ويژه زنان كم  درآمد و كم  سواد ديده مي شود و اين افراد در پي ابتلا به چاقي، با مشكلاتي نظير بيماري هاي قلبي، سكته،  ديابت و برخي سرطانها مواجه هستند. به گفته «باري پاپكين» متخصص تغذيه دانشگاه «لورث كارولينا» كه در اين مطالعه شركت داشته، هم اكنون در بسياري از كشورهاي در حال توسعه، مشكل چاقي بيش از مشكل سوءتغذيه مشاهده مي شود.
محققان عقيده دارند گسترش شغلهاي با تحرك پائين كه سبب سوزاندن كالري كمتر مي شوند و همچنين كاهش قيمت مواد غذايي، از دلايل اصلي افزايش چاقي در كشورهاي در حال توسعه محسوب مي شوند.
به علاوه پائين بودن سطح معلومات بهداشتي و دسترسي كمتر به مواد غذايي سالم نيز با اين امر در ارتباط هستند.

كرم هاي ضدآفتاب و كاهش تورم هاي پوستي
استفاده نكردن از كرم  هاي ضدآفتاب در فصول گرم سال سبب تغيير رنگ پوست، چروك و پيري زودرس پوست شده و در طولاني مدت موجب تورم هاي بدخيم پوستي مي شود.
دكتر سيدشهاب الدين محسني متخصص پوست و مو، با تاكيد بر اين كه در همه حال بايد از پوست مراقبت كرد، افزود: اين مراقبت در فصولي كه آفتاب به صورت مستقيم و شديد مي تابد بايد بيشتر شود. وي ادامه داد:  طيف گسترده اي از بيماريهاي پوستي در اثر طيف خاصي از نور آفتاب شديد به وجود مي آيد.
وي با بيان اين كه بيماري «لوپوس» و «گلدرودرما» از جمله بيماريهاي هستند كه بر اثر تابش نور آفتاب به وجود مي آيد، تصريح كرد: اين بيماري زمينه ژنتيكي دارد و افراد مبتلا به آن به نور آفتاب حساسيت شديدي نشان مي دهند.
دكتر محسني آفتاب سوختگي را ضايعه پوستي ديگري دانست كه در اثر تابش شديد نور آفتاب به وجود مي آيد كه سبب افزايش سرعت پيرشدن پوست، لكه ها و تيرگي ها و در نهايت ايجاد تورم هاي پوستي مي شود.
دكتر محسني افزود: قرمزي صورت، تورم، سوزش و خارش و در مواردي شديدتر حتي تاول از جمله نشانه هاي آفتاب سوختگي است كه در اين موارد بيمار با تجويز پزشك بايد از كرم هاي ضدالتهاب و مرطوب كننده به همراه كرم هاي ضدآفتاب استفاده كند.
اين متخصص با بيان اين كه انتخاب كرم هاي ضدآفتاب بايد توسط متخصص پوست صورت گيرد، اظهارداشت: نوع ضدآفتاب بستگي به سن فرد، نوع پوست و شرايط آب و هوايي منطقه دارد و بايد توسط متخصص پوست تعيين شود.
وي با اشاره به اين كه افراد بسته به محيطي كه در آن كار و زندگي مي كنند بايد از عيار مشخصي از ضدآفتاب ها استفاده كنند، خاطرنشان كرد: در فصل بهار و تابستان يك SPS ۳۰درصد مي تواند براي تمامي افراد كافي باشد.

۷۰ هزار زوج كشور راه جدايي در پيش گرفتند
معاون حقوقي سجلي سازمان ثبت احوال اعلام كرد: ۶۷ هزار و ۲۵۶ مورد طلاق در كشور طي سال ۸۱ به ثبت رسيد كه اين آمار با ۶/۷ درصد رشد به ۷۲ هزار و ۴۲۹ فقره طلاق در سال ۸۲ افزايش يافته است.
سعيد عبودي با بيان اين مطلب گفت: همچنين در سال گذشته ۶۸۰ هزار و ۹۳۱ مورد ازدواج در كل كشور به ثبت رسيده كه اين آمار نسبت به سال ۸۱ با رشد ۴/۶ درصدي مواجه بوده است.
وي به رشد ۴ درصدي آمار تولد در كشور اشاره كرد و افزود: همچنين طي سال ۸۱ حدود ۱ ميليون و ۱۲۳ هزار و ۴۶ تولد در كشور به ثبت رسيده كه اين آمار با رشد ۴ درصدي به ۱ ميليون و ۱۶۸ هزارو ۲۲۸ ثبت تولد افزايش يافته است.
عبودي تعداد فوت هاي ثبت شده در كشور طي سال گذشته را ۳۰۱ هزار و ۹۸۴ مورد اعلام كرد و گفت: در سال گذشته فوت ثبت فوت جاري ۴/۱۶ درصد افزايش و در مقابل ثبت فوت هاي معوقه از ۹/۴ درصد رشد منفي برخوردار بوده است كه اين امر افزايش ثبت فوت در مدت زمان قانوني ۱۰ روزه خود را نشان مي دهد.

رئيس سازمان خدمات درماني در گفت و گوبا همشهري اعلام كرد
جزئيات بيمه ۲۳ ميليون روستايي
رئيس سازمان خدمات درماني گفت:  بدنبال تصويب مجلس ۲۳ ميليون روستايي دفترچه بيمه مي گيرند اما دولت منابع و اعتباري براي اجرايي كردن آن تعيين نكرده است.
به گزارش همشهري دكتر موسوي، رئيس سازمان بيمه خدمات درماني در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ما گفت: يك ناعدالتي در بحث سرانه بيمه درماني روستايي و شهري وجود دارد به نحوي كه سرانه بيمه درماني روستايي ۴۰درصد سرانه شهري است.
وي افزود: ما هنوز نتوانسته ايم اين مسئله را به مسئولين مربوطه بقبولانيم كه آيا درد روستايي ۶۰درصد كمتر از شهري است؟ كسي هم توجيه نمي كند كه چرا؟
دكتر موسوي گفت: از اين ۴۰درصد سرانه روستايي ۲۰درصدش را به ما پرداخت مي كنند كه ما فقط اينها را در سيستم ارجاع بستري كنيم. يك روستايي در شرايط عادي نمي تواند به بيمارستاني مراجعه و بستري شود اگر روستايي بيمار به خانه بهداشت مراجعه كند و بعد به بيمارستان ارجاع شود در اين صورت ۲۰درصد هزينه هاي درمان به او تعلق خواهد گرفت.
دكتر موسوي افزود: صندوق هاي روستايي همواره سود مي دادند و خدمتي نمي گرفتند. در سال ۸۲ با برنامه ريزي فشرده اي كه انجام شد از ۹۰ ميليارد تومان پولي كه گرفته بوديم، فرانشيز آنها را از ۲۵درصد به ۱۰درصد تبديل كرديم و امكان دستيابي روستاييان به بيمارستانهاي تامين اجتماعي را فراهم نموديم.
رئيس سازمان خدمات درماني گفت: زماني كه گفته مي شود ۲۳ ميليون دفترچه صادر شود و ۲۰درصد هزينه اش پرداخت مي شود چگونه اين كار عملي خواهد شد؟ يا بايد منابعي براي آن تعريف شود يا اجازه بدهند از خود روستاييان بگيريم و صراحتا اعلام كنند ۲۰درصد را دولت مي دهد و ۸۰درصد مابقي از روستايي اخذ مي شود.
وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر زمان صدور دفترچه از مدت ۲ماه به ۲۰ دقيقه كاهش يافته است ولي اگر ۲۳ ميليون را در همين ۲۰ دقيقه ضرب كنيم خواهيم ديد كه اگر ۵۰۰ مركز هم براي اين كار در نظر بگيريم بازهم زمان و منابع مالي طولاني نياز دارد و كار كارشناسي مي طلبد.
براساس گزارش ديگري، دكتر محمد باقر هوشنگي، كارشناس سازمان خدمات درماني نيز در زمينه بيمه خدمات درماني روستاييان گفت: روستاييان بزرگترين جمعيت بيمه اي را تشكيل مي دهند اما متاسفانه هنوز وضعيت شان توسط دولت بدرستي مشخص نشده است.
وي در ادامه افزود: گرچه پوشش بيمه روستايي در بخش بستري در حال اجرا است اما پوشش بيمه روستايي در بخش سرپايي هنوز اجرايي نشده و در اين بخش با مشكلاتي مواجه هستيم.
وي تصريح كرد: اجرايي شدن بيمه روستايي در بخش سرپايي بودجه چنداني احتياج ندارد كه دولت در تامين آن با مشكل مواجه شود بنابراين دولت بايد هرچه سريعتر اعتباري را در اين خصوص تعيين كند.
وي خاطرنشان كرد: سرانه روستاييان طبق آنچه كه در قانون آمده بايد ۴۰درصد سرانه شهري باشد اما در حدود ۹ سال است كه اين رقم تغييري نكرده در حالي كه ادعا مي كنيم كه بايستي سطح خدمات را افزايش دهيم.
كارشناس سازمان خدمات درماني با اشاره به اينكه پوشش بيمه روستايي در بخش سرپايي نيازمند تجميع اعتبارات است، گفت: تنها ۲۰درصد اعتبارات بخش روستايي بر عهده سازمان خدمات درماني است در صورتيكه اگر اعتبارات به صورت كلي در اختيار سازمان قرار گيرد بيمه روستايي بدرستي اجرا خواهد شد.

ايجاد ۵۰ مركز اورژانس براي اسكان زنان و دختران پناهجو
رئيس سازمان بهزيستي كشور از راه اندازي ۵۰ مركز اورژانس خدمات اجتماعي در آينده نزديك در كشور خبر داد.
دكتر راه چمني در گفتگو با ايسنا ا فزود: قانون تشكيل و راه اندازي اين اورژانس ها كه به زودي كار خود را آغاز خواهند كرد، به مراكز ابلاغ شده است.
وي وظيفه اورژانس هاي خدمات اجتماعي را اسكان زنان، دختران و كودكان پناهجو در شب عنوان كرد و گفت: اين مراكز به منظور كاهش خطر براي قشر زنان، كودكان و دختران در جامعه ايجاد مي شود.

ازدواج ناموفق زنان را دچار بيماري هاي قلبي و عروقي مي كند
تحقيقات نشان مي دهد زناني كه ازدواج موفق داشته اند، قلب سالم تري دارند.
به گزارش ايسنا گروهي از پژوهشگران سوئدي با بررسي ۱۰ ساله ۶۰۰ زن ۳۰ تا ۶۵ ساله دريافتند زناني كه از ازدواج خود رضايت دارند كمتر به عارضه تصلب شرايين يا سفتي جدار رگها دچار مي شوند.براساس اين تحقيقات، عروق خوني زنان مجرد وزناني كه تحت فشارهاي روحي ناشي از ازدواج ناموفق قرار دارند، به طور واضحي تنگ تر از ديگران است.به گفته پژوهشگران، شادي و داشتن حمايت عاطفي از عوامل مؤثر در بهبود سلامت قلب انسان است.

ايران
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
سياست
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |