چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۳۷
گفتگو با مدير كل مبارزه با جرايم رايانه اي نيروي انتظامي
رشد پرشتاب جرايم رايانه اي
011001.jpg
مريم غفاري-با پيشرفت هايي كه در زمينه توسعه اينترنت در كشور به وجود آمده آمار جرايمي چون نفوذ غيرمجاز و حتي در مواردي كلاهبرداري و دستكاري در اطلاعات به تدريج رو به افزايش است.
بدون قانون خاص جرايم رايانه اي، نحوه برخورد با جرايمي از اين دست كه به دليل شكل خاص خود با قوانين سنتي ممكن نيست. از حدود يك سال قبل تيمي متشكل از كارشناسان حقوق انفورماتيك در شوراي عالي توسعه قضايي مشغول تهيه لايحه جرايم كامپيوتري شده اند و اين لايحه هم اكنون آماده ارائه به مجلس است.
چاره انديشي براي جرايم مدرن، آسيب شناسي، جرم زدايي وتوجه به آثار حقوقي مرتبط با اين جرايم كه به عنوان جرم اينترنتي از آن نام برده مي شود، چالش جديد فراروي مديران جامعه، تصميم سازان و حقوق دانان و جامعه شناسان ايجاد كرده است.
سرهنگ مهرداد اميدي در خصوص جرايم اينترنتي مي گويد: به دليل رشد استفاده از اينترنت جرايم نيز در حال افزايش است. چهار پرونده سرقت اينترنتي ،اقدام دو هكر كه يكي ۳۰۰ دامين اينترنتي را سرقت كرده بود و ديگري از حساب هاي سيباي بانك ملي سرقت كرده بود، زنگ خطر چاره انديشي براي جرايم مدرن را به صدا درآورد.
سرهنگ اميدي، در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص «پليس مجازي» مي گويد: كشف جرم رايانه اي كاري تركيبي است كه به همكاري متخصصان رايانه و كشف جرم در كنار يكديگر نياز دارد .ما در خصوص اين جرايم در ابتداي راه قرار داريم در حال مجهز كردن پليس مبارزه با جرايم رايانه اي هستيم،تا بتوانيم از لحاظ تجهيزات و امكانات، در سطح كشورهاي پيشرفته قرار بگيريم. البته براي مبارزه با جرايم رايانه اي در هيچ جا تجهيزات خاص و پيشرفته اي نياز نيست و يك مجموعه بررسي هاي اوليه و مستندات فني توسط متخصصان اين تكنولوژي براي مبارزه با اين دسته از جرايم عموميت دارد.
وي مي افزايد:راهنماي سازمان ملل جرايم كامپيوتري را اين گونه تعريف مي كند: «جرايم كامپيوتري مي تواند شامل فعاليت هاي مجرمانه اي باشد كه ماهيتي سنتي دارند. از جمله سرقت، كلاهبرداري، جعل و سوءاستفاده كه همگي به طور معمول در همه جا مشمول ضمانت اجراهاي كيفري است و كامپيوتر نيز فرصت هاي تازه اي براي سوءاستفاده به وجود آورده است كه مي توانند و يا بايد جرم تلقي  شوند.»
سرهنگ اميدي در خصوص انواع جرايم كامپيوتري مي گويد: نوع اول جرايمي هستند كه در آنها كامپيوتر موضوع جرم واقع مي شود مثل سرقت، تخريب و... نوع دوم، جرايمي هستند كه در آنها كامپيوتر ابزار ارتكاب جرم براي مجرم است و نوع سوم جرايمي هستند كه مي توان آنها را جرايم كامپيوتري محض ناميد كه در دنياي مجازي به وقوع مي پيوندند و آثارش در دنياي واقعي ظاهر مي شود مثل
دسترسي غيرمجاز به سيستم هاي كامپيوتري.
اميدي در خصوص فعاليت هكرها و قفل شكن هاي شبكه در كشور در مقايسه با كشورهاي توسعه يافته و يا در حال توسعه اظهار مي دارد: «با توجه به پايين بودن سطح فروش Online، تجارت الكترونيكي، بانكداري الكترونيكي و سرويس دهي در كشورها در مقايسه با كشورهاي توسعه يافته مطمئناً فعاليت مجرمان اينترنتي هم در سطح پاييني است ولي با گسترش اين تكنولوژي در كشور در آينده اي نزديك شاهد افزايش فعاليت اين مجرمان به صورت گسترده و مخرب در سطح كشور خواهيم بود. وي در خصوص خلأ ناشي از وجود قانون مشخص براي برخورد با مجرمان اينترنتي مي گويد: «هم اكنون قضات دادگاه هاي عمومي تهران به پرونده  مجرمان اينترنتي رسيدگي مي كنند و تا به حال با مشكل حقوقي در برخورد با اين مجرمان روبه رو نشده ايم.
بر اساس پيش نويس  قانون مجازات جرايم رايانه اي كه از سوي دبيرخانه شوراي عالي توسعه قضايي تدوين شده است، اولين جرمي كه در قانون مجازات جرايم رايانه اي مطرح شده، دسترسي غيرمجاز و افشاي اطلاعات سري با نقض تدابير امنيتي و گذاشتن آن در اختيار عناصر بيگانه است كه تا ۱۵ سال حبس به عنوان مجازات براي آن پيش بيني شده است.
دومين جرم، جعل رايانه اي است كه تا ۷ سال حبس و جزاي نقدي مجازات دارد. سومين جرم، ايجاد خسارت يا تغيير در برنامه هاي كامپيوتري است كه مجازات تا ۲ سال حبس و جزاي نقدي برايش پيش بيني شده است. چهارمين جرم، كلاهبرداري كامپيوتري است كه تا ۷ سال حبس و جزاي نقدي مجازات اين عمل است. پنجمين جرم، ارائه ،توليد يا انتشار محتويات مستهجن و انتشار اسرار خصوصي افراد و نشر اكاذيب و تغيير و تحريف اطلاعات و تصاوير اشخاص است كه مجازات حبس و جزاي نقدي قابل توجهي براي آن پيش بيني شده است.
سرهنگ اميدي خاطرنشان كرد: شبكه هاي كامپيوتري بر روي همه افراد باز مي باشد، ممكن است يك فرد عادي ارتباط برقرار كرده و استفاده بهينه كند و ممكن است يك مجرم براي سوءاستفاده وارد آن شود، لذا تدوين قوانين خاص، آموزش قاضي متخصص، فرهنگ سازي جهت كاربرد صحيح اين فن آوري و همچنين تربيت پليس مجازي مهمترين راهكارهاي پيشگيري و برخورد با جرايم رايانه اي است.

كوتاه گويا
oروستاييان شهرنشين
011010.jpg

از ۶۷ درصد جمعيت شهرنشين كشور، حدود ۵۰ درصد از آنها در هشت كلان شهر كشور زندگي مي كنند. چندي قبل مسئولان كشوري اعلام كردند كه قريب ۶۰ هزار روستا از جمعيت خالي شده اند، شايد در طول اين مدت همين روستائيان به شهرهاي كلان مهاجرت كرده اند.
بيچاره ۲۳ درصد از روستائيان مانده كه بايد جور همين ۶۷ درصد جمعيت كشور را بكشند. توليد مواد غذايي، محصولات كشاورزي و باغي همه بر دوش اين روستائيان بازمانده از شهر افتاده است.
پيشنهاد مي شود، مسئولان كشور گوشه چشمي هم به روستاها داشته باشند و اينقدر با سمينار و همايش و گردهمايي كوچك و بزرگ در شهرها شرايط را به گونه اي فراهم نكنند كه همه روستائيان هوس  كنند قيد زندگي در محيط آرام را بزنند و به فضاي شلوغ و پردرآمد شهرها هجوم آورند.

oپرهيز از بي نظمي
دوره پيش دبستاني بايد اجباري شود. طرح اين ايده از سوي دست اندركاران آموزشي كمي غيرقابل باور است چون همين حالا با وجود ۵/۱۶ ميليون دانش آموز چرخ اين وزارت عريض و طويل آموزشي لنگ است.
البته بايد اين نوع تصميم گيري ها را ستود چرا كه ياددادن مهارت هاي زندگي، بازآموزي خرده فرهنگ ها و نهايت تمرين همزيستي با ساير افراد مي تواند زمينه مناسبي براي شروع يادگيري در مدارس باشد. اصل ۳۰ قانون اساسي، برآموزش رايگان دانش آموزان تا مقطع متوسطه تأكيد كرده است.
اميد است، مسئولان آموزش و پرورش با بهره گيري از تجارب روان شناسي علمي يادگيري بتوانند ضمن سامان دهي نيروي انساني مجرب براي دوره پيش دبستاني و جلوگيري از موازي كاري نسبت به برنامه ريزي آموزشي متناسب با حوزه هاي جغرافيايي اقدام كنند.
011013.jpg

o كاشفان زلزله
به گفته رئيس مؤسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران، طبق برنامه، پنج مركز مطالعات پيش نشانگرهاي وقوع زلزله تا پايان سال ۸۴ در تهران تأسيس مي شود.
همچنين تفاهم نامه اي از سوي مؤسسه ژئوفيزيك با دانشكده دامپزشكي دانشگاه تهران به امضا رسيده تا در مورد رفتار حيوانات در زمان وقوع زلزله تحقيقات و همكاري هاي لازم صورت گيرد.
البته تصور نمي رفت همين موش و گربه هاي تهران هم بتوانند به مدد مؤسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران بشتابند و الا نه تنها طرح مبارزه با موش در تهران اجرا نمي كردند بلكه موش هاي باهوش را عزيز داشته و پروار مي كردند براي روز حادثه، چرا كه به گفته جانورشناسان همين موش هاي كوچك قبل از وقوع زمين لرزه سعي مي كنند به نقاط مرتفع فرار كنند.
011016.jpg

o ماهي نخوريد
بالاخره بايد اين منبع فسفر را خورد يا نه، عده اي از دست اندركاران امور شيلات با ايجاد بازار مصرف ماهي در جامعه با ارائه طرح ها، تبليغات و اعلام ويژگي مصرف ماهي تلاش مي كنند اين نوع تغذيه در سبد غذايي شهروندان جايي دست و پا كنند، آن وقت مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست با طمطراق اعلام مي كنند ماهي نخوريد كه مصرف آنها براي سلامتي انسان خطر جدي دارد.
حال اگر كسي به منطق و استدلال آنها گوش نكند ناخواسته اين پندار در ذهنش شكل مي گيرد كه نكند دست اندركاران سازمان حفاظت محيط زيست، استخر پرورش ماهي سردآبي و گرم آبي راه انداخته اند و بي خودي مردم را از خوردن ماهي رودخانه ها برحذر مي كنند. اما بد نيست به گفته هاي آنها هم توجهي شود، چون به باور همين مسئولان اغلب رودخانه هاي شمال و جنوب كشور مانند كارون، بهمن شير و حتي درياها آلوده به انواع آلاينده ها، مواد آلي و شيميايي بوده و مصرف ماهي هاي موجود در آنها براي سلامت انسان خطر جدي محسوب مي شود.

عينك هاي آفتابي موجود در بازار فاقد قدرت جذب لازم هستند
011007.jpg
يك اپتومتريست به خانواده ها هشدار داد كه اغلب عينك هاي آفتابي موجود در بازار فاقد قدرت جذب لازم هستند.
ژاله ساغري در گفت وگو با ايسنا تأكيد كرد: اغلب مردم از عينك هاي آفتابي با رنگ هاي مختلف به منظور زيبايي و راحتي استفاده مي كنند، بدون آن كه از مزايا و مضرات آنها آگاه باشند.
وي اعتقاد دارد: عينك هاي آفتابي با شيشه هاي رنگ روشن بيشتر از نظر زيبايي كاربرد دارند و نمي توانند چشم ها را در برابر نور خورشيد محافظت كنند.
اين اپتومتريست در ادامه تصريح كرد: شيشه هاي عينك هاي آفتابي بايد يك رنگ باشند تا بتوانند ۶۰ الي ۸۰ درصد نور مريي و قسمت نامريي نور را كه شامل اشعه هاي ماوراي بنفش و مادون قرمز باشد را جذب كند و اخيراً به افراد توصيه شده كه از عينك هايي با رنگ قرمز و قهوه اي استفاده نكنند.
ساغري تأكيد كرد: عينك هاي موجود در بازارهاي فاقد قدرت جذب اشعه هستند و گاهي عواقب خطرناكي براي بينايي افراد دارند و با توجه به موارد فوق بهتر است در اين ارتباط از عدسي هاي فتوكروميك كه خصوصيات جذبي آنها با توجه به ميزان اشعه تغيير مي كند استفاده شود و درصد فتوكروميك حتماً توسط افراد واجد شرايط(اپتومتريست ها و چشم پزشكان) توصيه شود.

مصرف شير خطر ابتلا به سرطان روده را كاهش مي دهد
011004.jpg
محققان آمريكايي اعلام كردند كه نوشيدن شير مي تواند خطر ابتلا به سرطان روده را كاهش دهد.
به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه خبري بي.بي.سي، دانشمندان بيمارستان بريكام وزنان دريافته اند كه نوشيدن ۱۶ اونس شير در روز مي تواند ۱۲ درصد احتمال ابتلا به بيماري را كاهش دهد.
اين پژوهشگران نتايج به دست آمده از ۱۰ مطالعه را كه بر روي نيم ميليون تن انجام شد و ۵۰۰۰ تن از آنان به سرطان روده مبتلا بوده اند مورد تحليل و بررسي قرار دادند. نتايج اين پژوهش ها در مجله موسسه ملي سرطان منتشر شده است.
سرطان روده در حال حاضر سومين شكل شايع از اين بيماري در سراسر جهان است. گفته مي شود كه رژيم هاي غذايي متفاوت مي تواند نشان دهد كه چرا نرخ ابتلا به اين بيماري در كشورهاي مختلف متفاوت است.
اولين سري مطالعات كه بر روي حيوانات انجام شد، نشان داد كلسيمي كه در شير و فرآورده هاي لبنياتي به مقدار زيادي يافت مي شود مي تواند از بدن در برابر اين بيماري محافظت كند.
محققان آمريكايي در اين پژوهش ها ميزان و نحوه مصرف فرآورده هاي لبنياتي در ميان افراد مختلف را كه مي توانند از اين طريق كلسيم به دست آورند، مورد بررسي قرار دادند.
اين بررسي ها نشان داد كه تنها مصرف شير با كاهش خطر ابتلا به اين سرطان رابطه مستقيم دارد.
اين پژوهش ها همچنين نشان مي دهد كه مصرف كلسيم بالا مي تواند امكان بروز اين سرطان را كاهش دهد.
افزايش مصرف كلسيم روزانه به ۱۰۰۰ ميلي گرم يا بيشتر منجر به ۱۵ درصد كاهش ابتلا به اين سرطان در زنان و ۱۰ درصد در مردان مي شود.
اين در حالي است كه نتايج مزبور در مورد مصرف ساير فرآورده هاي لبني از قبيل پنير و ماست تاييد نشده است. حتي برخي از كارشناسان معتقدند كه محصولات لبنياتي مي توانند احتمال بروز ساير سرطان ها از قبيل سرطان سينه و پروستات را افزايش دهند.

عوامل تنش زا و راه هاي مقابله
«عوامل تشنج زا و راه هاي مقابله در جوانان» عنوان پژوهشي است كه دكتر محمد خداياري فرد با همكاري دكتر باقر غباري نباب و دكتر محسن شكوهي يكتا در دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران به انجام رسانده اند.
اهداف ديگر اين پژوهش عبارتند از:
۱- شناسايي عوامل تنش زا در جوانان
۲- رتبه بندي رويدادها و موقعيت هاي تنش زا
۳- رتبه بندي انواع راه  هاي مقابله مورد استفاده به وسيله جوانان
طرح تحقيق پژوهش حاضر از نوع پس رويدادي بوده و جامعه آماري آن شامل كليه دانشجويان دانشگاه هاي تحت پوشش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و همچنين دانشگاه هاي علوم پزشكي تهران است.
يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهد كه بيشترين عوامل و رويدادهاي تنش زا در بين دانشجويان پسر در زمينه عوامل تحصيلي بوده و عوامل تنش زاي فردي و اجتماعي پس از آن قرار دارند.
از سويي الگوي منابع تنيدگي در دانشجويان دختر و پسر تفاوت چنداني را نشان نداده و تنها درصد كمتري از دانشجويان دختر درباره تنش هاي سياسي و اجتماعي جامعه و نياز به اشتغال در ضمن تحصيل دچار تنيدگي هستند. همچنين ميزان تأثيرگذاري منابع تنيدگي در ميان دانشجويان دختر و پسر متفاوت بوده و دانشجويان پسر بيشتر درباره مسئله ناكامي در ازدواج با همسر دلخواه بيشتر تحت تأثير مسائل و مشكلات خانوادگي قرار مي گيرند. از طرفي يافته ها بيانگر اين موضوع هستند كه واكنش هاي دانشجويان در برابر موقعيت هاي فشارزا بيشتر از نوع شناختي و عاطفي هستند تا رفتاري و جسماني و اين در حالي است كه دانشجويان دختر نسبت به دانشجويان پسر ميزان بالاتري از نشانه هاي عاطفي، شناختي و جسماني را از خود بروز مي دهند. در خصوص مهارت هاي مقابله اي نيز دانشجوان پسر بيشتر از مهارت هاي حل مسئله و تفريحات جسماني و دانشجويان دختر بيشتر از مهارت هاي مقابله اي جستجوي حمايت اجتماعي و انجام كار سخت استفاده مي كنند. همچنين يافته هاي اين پژوهش نشان دادند كه اولاً ميان عوامل تنش زا و نشانگان تنيدگي رابطه مثبت و معناداري وجود دارد و ثانياً بين شيوه هاي مقابله و تنيدگي و نشانگان تنيدگي رابطه وجود دارد. شايان ذكر است ، در اين پژوهش دكتر مرتضي نصفت به عنوان مشاور حضور داشته است.

نظام قضايي كشور داراي كارشناس بررسي جعل اسناد الكترونيكي نيست
با وجود تصويب  قوانيني  در زمينه  فناوري  اطلاعات  و ارتباطات  و وجود موادقانوني  در زمينه  بررسي  جعل  داده  پيام  و اسناد و امضاي  الكترونيكي ، هنوز سيستم  قضايي  كشور داراي  كارشناس  بررسي  جعل  اين  قبيل  اسناد نيست .
مطابق  قانون  تجارت  الكترونيكي  مصوب  بهمن  سال  ۸۲،داده  پيام  هر نمادي  ازواقعه ، اطلاعات  يا مفهوم  است  كه  با وسايل  الكترونيكي ،نوري  و يا فناوري هاي جديد اطلاعات  توليد، ارسال ، دريافت ، ذخيره  يا پردازش  مي شود.
امضاي  الكترونيكي  نيز عبارت  از هر نوع  علامت  ضميمه  شده  يا به  نحو منطقي متصل  شده  به  داده  پيام  است  كه  براي  شناسايي  امضاءكننده  داده پيام  است .
دبير كميته  مبارزه  با جرايم  رايانه اي  شوراي  عالي  توسعه  قضايي  كشور گفت :يكي  ازچالشهاي  موجود در دادگستريها،نبود كارشناس  بررسي  و تشخيص  جعل  اسنادالكترونيكي  براي  رسيدگي  به  جرايم  و دعاوي  رايانه اي  و اينترنتي  است .
رضا پرويزي  در گفت  و گو با خبرنگار ايرنا در اصفهان  افزود:كارشناسان  جعل  دادگستري  در زمان  حاضر فقط مي توانند در مورد اسناد كاغذي اظهارنظر كنند.وي  با اشاره  به  ماده  ۱۵ قانون  تجارت  الكترونيكي  گفت : انكار و ترديد نسبت به  داده  پيامها، سوابق  و امضاي  الكترونيكي  مطمئن  قابل  استناد نيست  و تنهامي توان  ادعاي  جعليت  به  آنها وارد كرد.وي  افزود: با توجه  به  ماده  ياد شده  كه  يكي  از مواد مهم  قانوني  در رسيدگي به  پرونده هاي  فناوري  اطلاعات  و ارتباطات  است ، نبود كارشناس  جعل  الكترونيكي ، مشكلات  فراواني  ايجاد مي كند.
وي  تصريح  كرد: هرچند در زمان  حاضر كارشناسان   فراواني   در زمينه  علوم  رايانه  در دادگستري  مشغول  فعاليت  هستند،اما رسيدگي  به  اين  قبيل  موارد را نمي توان  به  آنها ارجاع  داد. وي  در ادامه  گفت : بهتر است  كه  براي  رسيدگي  بهتر و كارشناسانه تر به  اين قبيل  موضوعات ، متخصصان  در اين  حوزه  وسيع  نيز وجود داشته  باشد.
پرويزي  با اشاره  به  اعتبار داده  پيام  گفت : در مواد ۶ تا ۱۶ قانون  تجارت الكترونيكي ، به  طور مشروح  به  تعريف  داده  پيام ، اسناد و امضاي  الكترونيكي، ميزان  اعتبار آنها و نحوه  استناد به  آنها در محاكم  قضايي  پرداخته  شده است . وي  گفت : در حال  حاضر، در محاكم  قضايي  ايران  مشكل  چنداني  از نظر قانوني براي  رسيدگي  به  جرايم  رايانه اي  و اينترنتي  وجود ندارد. وي  خاطرنشان  كرد: كانون  كارشناسان  رسمي  دادگستري  ايران  بايد هرچه  زودترنسبت  به  آموزش  و تعيين  صلاحيت  كارشناسان  متخصص  در زمينه هاي  مرتبط با حوزه جديد فناوري  اطلاعات  و ارتباطات  اقدام  كند.
عضو هيأت  رئيسه  كانون  كارشناسان  رسمي  دادگستري  ايران  نيز گفت : حوزه فناوري  اطلاعات  و ارتباطات  و اسناد الكترونيكي ، حوزه  جديدي  است  و هنـوز كارشناسان  متخصص  در اين  زمينه  براي  بررسي  جعل  الكترونيكي  وجود ندارد.
ماشاء الله  رهبر افزود:در حال حاضر، بررسي  اين  قبيل  پرونده ها به  كارشناسان  نرم افزار ارجاع  مي شود. وي  گفت : به  منظور راه اندازي  چنين  حوزه اي  بايد كارشناسان  رشته  نرم افزارنسبت  به  درخواست  تعيين  صلاحيت  بررسي  جعل  الكترونيكي ، اقدام  كنند.

وزارت بهداشت هشدار داد:
انتقال جنون گاوي با لوازم آرايشي
كارشناس ارشد مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت گفت: استفاده از لوازم آرايشي خارجي غير استاندارد كه از فرآورده هاي دامي همچون جنين و جفت گاو تهيه مي شوند، راهي براي انتقال جنون گاوي به انسان هستند.
دكتر محمدرضا شيرزادي در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين كه افراد از مصرف لوازم آرايشي خارجي غير استاندارد خودداري كنند، گفت: عامل بيماري جنون گاوي «پريون» است.
وي مهمترين بيماري با عامل پريون در انسان را كروز فيلدجاكوپ دانست و گفت: اين عامل ارتباطي با جنون گاوي نداشته، ولي از نظر عامل بيماري زا و آسيب شناسي در مغز مشابه جنون گاوي است.
شيرزادي با اشاره به اين كه «پريون» نوعي پروتئين است كه در بدن پستانداران و انسان ايجاد بيماري مي كند، گفت: بيماري جنون گاوي از دهه ۱۹۸۰ به دليل تغييرات فرآوري مواد غذايي گاو كه از گوسفندان مرده تهيه مي شود، رواج يافت.
كارشناس ارشد مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت با تاكيد مجدد بر اين كه منشأ ابتلاي گاو به جنون گاوي، مواد غذايي حاصل از گوسفندان مرده آلوده به عامل پريون است، ادامه داد: جنون گاوي بيماري نوپديدي است كه به علت عدم حرارت دهي كافي به لاشه گوسفندان ايجاد مي شود.
دكتر شيرزادي افزود: عامل و در نتيجه خود اين بيماري از طريق مصرف مغز، غدد لنفاوي و برخي احشا همچون جگر و سيستم اعصاب محيطي به انسان قابل انتقال است و تا كنون ۲۰۰ هزار گاو در دنيا كه نزديك ۱۸۰ هزار راس آن در انگلستان بوده به جنون گاوي مبتلا شده اند.
وي قسمت اعظم اين بيماري را در كشورهاي اروپايي دانست و افزود: ۱۳۰۰ مورد در ايرلند، ۸۰۰ مورد در فرانسه، تعدادي در پرتغال، سوئيس، اسپانيا، آلمان، بلژيك و ايتاليا، يك مورد در يونان و استراليا و در ژاپن ۱۱ مورد، عمان و كانادا يك مورد گزارش شده است.
وي تعداد انسانهاي مبتلا به جنون گاوي در كل دنيا را ۱۵۹ تن دانست و ادامه داد: اين افراد به دنبال مصرف فرآورده هاي حاصله از بخش هاي آلوده گاو، به اين بيماري مبتلا شدند كه ۱۴۹ مورد در انگلستان، ۶ تن در فرانسه، ۱ مورد در ايرلند، يك مورد در ايتاليا و يك تن در آمريكا و كانادا گزارش شده است.
وي با محدود شدن تعداد موارد جنون گاوي در دنيا گفت:  پس از مصرف مواد غذايي آلوده، فرد وارد دوره نهفتگي چند ساله مي شود و اولين علائم بيماري به صورت علائم عصبي و اختلال تعادل تظاهر مي كند.
دكتر شيرزادي افزود: هيچ يافته مثبتي از نظر خوني در فرد ايجاد نمي شود و شروع علائم يا مرگ به طور متوسط ۱۴ ماه است و اين بيماري محدوده سني خاصي ندارد.
كارشناس ارشد مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت، شايع ترين بيماريهاي پريوني در انسان را «كروز فيلدجاكوپ» دانست و افزود: شروع علائم باليني در سنين پايين به صورت اختلالات رواني و سپس دمانس (فراموشي) بروز مي كند و دوره كمون آن ۵ الي ۶ ماه است.
وي از جمله اقدامات انجام شده را براي پيشگيري از ورود دام آلوده ايجاد نظام مراقبتي دانست و اظهار كرد: به موجب آن از ۴۰۰ نمونه مغز گاو و گوسفند به صورت تصادفي نمونه برداري شد كه خوشبختانه هيچ موردي از جنون گاوي در كشور گزارش نشده است.
اين كارشناس ارشد مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: استفاده از وسايل جراحي استريل مغز و اعصاب كه نمونه برداري از مغز و يا تشخيص تومور مغزي صورت مي گيرد و ضد عفوني دقيق آن براي جلوگيري از انتقال عامل آن (پريون) ضروريست، لذا مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت آخرين دستورالعمل سازمان بهداشت جهاني در ارتباط با استريليزاسيون وسايل آلوده به پريون را در اختيار كليه مراكز درماني قرار داده است.
شيرزادي تاكيد كرد: حرارتي كه به طور معمول در اتوكلاو استفاده مي شود از بين برنده پريون نيست بلكه وجود حرارتي بالا به مدت طولاني ضروريست.
وي حرارت مصرفي در پخت و پز غذا را متفاوت دانست و گفت: قطعاً در گوشت نيم پز، عامل بيماريزاي موجود در غدد لنفاوي گوشت گاو از بين نمي رود.
دكتر شيرزادي در پايان با اشاره به اين كه فعلا مساله انتقال بيماري در دنيا منتفي است، يادآور شد: دام هاي ايراني هيچ نوع آلودگي به عامل پريوني ندارند و مرتبا از مغز موارد مشكوك نمونه برداري و در صورت مثبت بودن گزارش مي شود.

فروش گران ترين نامه عاشقانه جهان
نامه عاشقانه جيمز جويس، نويسنده مشهور ايرلندي به همسرش، در حراجي لندن به قيمت ۲۴۰ هزار و هشتصد پوند، فروخته شد و به اين ترتيب، ركورد قيمت نامه را شكست. روزنامه «توسعه» نوشت: به گفته سخنگوي حراجي ساتبي، نامه جويس، نويسنده ايرلندي و خالق آثاري چون «اولين»، به همسرش نورا بارنكل، به بالاترين قيمتي كه در قرن بيستم براي يك نامه امضا شده پرداخت شده، به فروش رسيده است.پيش از اين، قيمت نامه مذكور ۶۰ هزار پوند برآورد شده بود.گفتني است، جويس اين نامه را در زمستان سال ۱۹۰۹ و پس از بازگشت به دوبلين، بدون نورا نوشته است.

صدور جواز وكالت براي زنان عربستاني
وكلاي زن عربستاني براي دفاع از موكل خود، نمي توانند در صحن دادگاه حاضر شوند.
به گزارش «بازتاب»، مقامات عربستاني با اصل شغل وكالت براي زنان در داخل دفتر خود و تنها درباره پرونده هاي ويژه زنان، موافقت كردند. روزنامه «القبس» -  چاپ كويت- با اعلام اين خبر نوشت: وكلاي زن بايد پرونده هاي ويژه زنان را تنها در دفتر كار خود بررسي كرده و دفاعيه خود را تنظيم و آن را براي قرائت در برابر قاضي در دادگاه ارسال كنند.
وكلاي زن تنها مي توانند با موكلان زن خود در دفتر كار صحبت كنند و دفاعيه اي كه آنان براي دفاع از موكلانشان تهيه مي كنند، توسط يك وكيل مرد در صحن دادگاه قرائت مي شود.

ايران
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |