جمعه ۲۶ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۹
index
يك هفته بر روي صحنه
انتقاد،استعفا و چند نمايش
004872.jpg
آرتا پورملك
بازار تئاتر كشور نيز همچون سينما رونق چنداني ندارد. با اين كه تقريباً تمامي تالارهاي تهران شاهد اجراي يك و يا حتي دو نمايش است اما يا اكثر صندلي ها خالي است و يا تماشاگران حاضر در سالن از كارت مهمان استفاده كرده اند. در تئاتر شهر هم اكنون هفت نمايش در حال اجراست.
در سالن اصلي «ليلي و مجنون» كاري از امير دژاكام تاكنون ۱۶ اجرا را پشت سر گذاشته و موفق به جذب ۲۵۸۹ تماشاگر شده است. اين نمايش ۱۳۵۳ بليت فروخته و ۱۲۳۶ نفر با كارت مهمان از آن ديدن كرده اند.
در تالار چهارسو «دخمه شيرين» به كارگرداني قطب الدين صادقي بر روي صحنه رفته است. اين نمايش در دو شب اول اجراي خود ۹۴ تماشاگر داشته كه از اين ميان ۶۶ نفر بليت خريده و ۲۸ نفر مهمان بوده اند.
تالار نو ميزبان «مكبث» به كارگرداني حسين فرخي است.
اين نمايش كه برداشتي نو از «مكبث» اثر جاودانه ويليام شكسپير است مي خواهد گريزي به جامعه امروز بزند.
حسين فرخي سعي كرده به متن نمايش اصلي كاملاً وفادار باشد و چكيده آن را روي صحنه ببرد. شخصيت هاي نمايشي مكبث به جز مكبث و ليدي حذف شده اند. به اعتقاد فرخي موضوع نمايشي مكبث صرفاً به دوره خاصي از تاريخ تعلق ندارد و موضوعي است جهاني كه در هر زمان و مكاني قابليت اجراي آن موجود است.در اجراي جديد نمايش مكبث اصغر همت و افسانه ماهيان به ايفاي نقش مي پردازند و زندگي زن و شوهري نمايش داده مي شود كه آرزوي بازي در نقش هاي ليدي و مكبث را دارند اما در ادامه به شناخت تازه اي از خود دست مي يابند.اين نمايش در مدت چهار روز اول اجراي خود ۲۰۵ تماشاگر داشته كه ۹۲ نفر مهمان بوده اند و ۱۱۳ نفر بليت خريده اند.
اما در تالار كوچك هم اكنون دو نمايش «گالري خياباني» به كارگرداني ارژنگ فرخ پيكر و «يك فيلم كوتاه» كاري از فهميه سياحيان بر روي صحنه است. «گالري خياباني» در مدت ۱۶ روز اجراي خود ۴۵۱ نفر را به اين سالن كشانده كه از اين تعداد ۲۴۷ نفر بليت خريده اند و ۲۰۴ نفر از كارت مهمان استفاده كرده اند.
«يك فيلم كوتاه» نيز تاكنون ۱۵ اجرا داشته و ۴۷۲ نفر را به تالار كوچك كشانده. از ميان تماشاگران اين نمايش ۲۵۱ نفر بليت خريده اند و ۲۲۱ نفر از كارت مهمان استفاده كرده اند.«روزهاي زرد» كاري از ايوب آقاخاني و «ماده ۱۱۱۳» به كارگرداني سعيد شاپوري نمايش هايي است كه در تالار سايه اجرا مي شوند.
روزهاي زرد در مدت شش روز اجرا ۳۵۶ تماشاگر و ماده ۱۱۱۳در مدت ۹ روز اجرا ۳۴۷۱ تماشاگر داشته اند. از ميان تماشاگران اولي ۲۰۱ نفر بليت خريده و ۱۵۵ نفر كارت مهمان داشته اند و ۱۳۶ نفر از تماشاگران نمايش دوم با بليت و ۲۱۱ نفر از آنها با كارت مهمان وارد سالن شده اند.
اما تالار سنگلج ميزبان نمايش «سيزده» كاري از بنفشه توانايي است. اين نمايش كه در جشنواره نمايش هاي آييني و سنتي نيز به اجرا درآمده در زمان ناصرالدين شاه مي گذرد و يك بازيگر زن فرانسوي نيز در آن حضور دارد. قرار است به همين مناسبت به زودي سفير فرانسه و مشاوران و رايزنان فرهنگي اين كشور از آن ديدن كنند.
«سيزده» در مدت ۹ روز اول اجراي خود در تالار سنگلج ۱۵۹۷ نفر تماشاگر و در حدود ۴۲۰ هزار تومان فروش كرده است.تئاتر مولوي نيز هم اكنون شاهد اجراي سه نمايش است.
«جگر هندي» كاري از حسن وارسته در مدت شش روز اجراي خود ۱۵۳ نفر تماشاگر و در حدود ۲۳ هزار تومان فروش داشته.«در انتظار گودو» به كارگرداني علي اكبر عليزاد نيز در مدت شش روز اجرا ۳۵۹ نفر تماشاگر داشته و به فروشي در حدود ۳۴۰ هزار تومان دست يافته است. «دعوت» كاري از ميترا خواجه بيان نيز عنوان نمايشي است كه در تئاتر مولوي اجرا مي شود و با شش روز اجرا، ۱۴۹ تماشاگر فروشي در حدود ۷۰ هزار تومان كرده است.
حرفه اي هاي پرمخاطب
اما پرمخاطب ترين نمايش كه هم اكنون بر روي صحنه رفته، «حرفه اي ها» كاري از بابك محمدي است كه در فرهنگسراي نياوران اجرا مي شود.هفته گذشته مدير تئاتر شهر و رئيس شوراي نظارت و ارزشيابي مركز هنرهاي نمايشي به تماشاي اين نمايش رفتند و ضمن حرفه اي ارزيابي كردن آن از اجرا نشدن «حرفه اي ها» در تئاتر شهر ابراز تاسف كردند.
حسين پارسايي ضمن بيان اين كه تالار گوشه بنياد آفرينش هاي هنري نياوران فاقد معيارهاي لازم براي اجراي يك نمايش است، گفت: متاسفم كه اين نمايش در تئاتر شهر اجرا نشد و اميدوارم بعد از انجام تعهداتي كه از مديريت قبلي به ارث رسيده حرفه اي ها در تئاتر شهر نيز بر روي صحنه رود.حسين پارسايي درخصوص بازگشت چهره هاي حرفه اي به صحنه تئاتر كشور گفت: بازگشت حرفه اي ها به اعتمادسازي نياز دارد و ما بايد با برنامه ريزي، سرمايه گذاري و ارايه سرويس هاي مناسب، چهره هاي شاخص و آزرده خاطر هنر نمايش را به صحنه بازگردانيم.
برگزيدگان كانون ملي منتقدان
هفته گذشته مراسم سالانه كانون ملي منتقدان برگزار شد و برگزيدگان اين كانون در رشته هاي مختلف تئاتري معرفي شدند. منتخبان تئاتر سال از نگاه كانون ملي منتقدان ايران بدين شرح بودند:
پژوهشگر: جابر عناصري، نمايشنامه نويس: عليرضا نادري، كارگردان: مجيد واحدي زاده، بازيگر زن: نگار عابدي، بازيگر مرد: مهدي سلطاني، طراح صحنه: حسين فدايي حسين، آهنگساز: سعيد ذهني، منتقد داخل كانون: رضا آشفته ، منتقد خارج كانون: سام فرزانه.
در اين مراسم كه در تالار چهارسوي تئاتر شهر اجرا شد، دكتر فرشيد ابراهيميان رئيس كانون به بيان گزارشي از عملكرد يكساله كانون ملي منتقدان تئاتر ايران پرداخت.
انتقاد و استعفا
از اتفاقات رخ داده طي هفته گذشته مي توان به استعفاي رئيس مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري و انتقاد پري صابري از شورايي شدن مديريت تئاتر شهر اشاره كرد. هفته گذشته مهدي پوررضائيان، رئيس مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري به علت وجود برخي مشكلات در زمينه بودجه مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري و موانعي كه بر سر راه برنامه ها، تعهدات و برگزاري جشنواره تئاتر ماه بود استعفا كرد.
پري صابري نيز طي گفت وگويي از شورايي شدن مديريت تئاتر شهر انتقاد كرد و گفت: اين امر موجب شده كه روال امور كندتر از قبل پيش رود. طبيعي است كه اگر يك نفر تصميم گيرنده باشد و تعداد كمي در كنار او باشند، كارها با سرعت بيشتري انجام خواهد شد.وي افزود: من سه طرح پيشنهاد داده ام كه بسيار نسبت به اجراي آنها علاقه مندم اما بايد ديد در آينده چه اتفاقي رخ مي دهد.
فراخوان نمايش هاي خياباني
براي جشنواره تئاتر فجر
مركز هنرهاي نمايشي از كليه هنرمندان تئاتر كشور جهت شركت در بخش نمايش هاي خياباني بيست وسومين جشنواره بين المللي تئاتر فجر كه از اول تا دهم بهمن ماه امسال برگزار مي شود، دعوت به عمل آورد.
امسال با توجه به ظرفيت و توان اجرايي موجود، حداكثر ۴۵ نمايش پذيرفته خواهد شد. دو نمايش از آثار گروه هاي خارجي، ۱۸ نمايش برگزيده از شهرستان هاي كشور كه به جشنواره هاي منطقه اي راه يافته اند، ۲۰ نمايش خياباني از تهران و پنج نمايش خياباني در بخش مرور كه از ميان برگزيدگان ساير جشنواره ها در سال ۸۳ انتخاب مي شوند مجموعه نمايش هاي خياباني شركت كننده در بيست وسومين جشنواره بين المللي تئاتر فجر را تشكيل خواهند داد.
۹ نمايش برگزيده در جشنواره حداكثر به مدت چهار هفته اجراي عمومي در سال ۸۴ خواهند داشت. نمايش هاي برگزيده شهرستاني نيز ۲۰ اجرا در مركز استان و شهرهاي تابعه خواهند داشت.

جمعه بازار
سينماي ايران
فروش فيلم ها در سينماهاي تهران تا تاريخ ۲۲ تيرماه
نام فيلمروز نمايشفروش
زهرعسل ۵۸ ۱۶۲
معادله۱۲۵۵
هم نفس ۴۷۱۱۴
باج خور۴۷۸۷
شهر زيبا۳۳۵۳
جوجه اردك من۲۶۳۳
مصائب مسيح۶۹۵۶
نيمه راه مرگ۳۳۵
دشت باز۱۷۲
توضيح: از روز چهارشنبه فيلم «برگ برنده» ساخته سيروس الوند به جاي «باج خور» به كارگرداني فرزاد موتمن در گروه سينماهاي آفريقا به نمايش درآمد.
از هفته آينده نيز «مهمان مامان» به كارگرداني داريوش مهرجويي به جاي فيلم شهرزيبا ساخته اصغر فرهادي در گروه سينماهاي عصرجديد و «سربازهاي جمعه» ساخته مسعود كيميايي به جاي هم نفس به كارگرداني مهدي فخيم زاده در گروه سينماهاي قدس به نمايش در مي آيند.
- ارقام به ميليون تومان

سينماي جهان
فروش فيلم ها در سينماهاي
ايالات متحده تا تاريخ ۹ جولاي
نام فيلم هفته نمايش فروش كل
مرد عنكبوتي ۲ ۲ ۲۵۷
گوينده خبر ۱ ۲۸
شاه آرتور ۱ ۲۳
فارنهايت ۱۱/۹ ۳ ۸۰
دفترچه خاطرات ۳ ۴۳
دختران سفيد ۳ ۵۷
بازي وسطي ۴ ۹۷
ترمينال ۴ ۶۵
شرك دو ۸ ۴۱۸
۴ 1 SleePOVer
هري پاتر ۳ ۶ ۲۳۲
گارفيلد ۵ ۶۷
- ارقام به ميليون دلار
توضيح: دومين قسمت «مرد عنكبوتي» كماكان با فروش فوق العاده اش در صدر جدول اكران سينماهاي آمريكاي شمالي قرار دارد. اين فيلم با اين كه در هفته دوم نمايشش ۴۸ درصد افت فروش كرد ولي ۴۶ ميليون دلار فروخت تا مجموع فروشش را به ۲۵۷ ميليون دلار برساند. مرد عنكبوتي ۲ نخستين فيلمي است كه در مدت ۱۲ روز نمايش مرز ۲۵۰ ميليون دلار را پشت سر مي گذارد.
اما شكست خورده اين هفته فيلم حماسي ـ تاريخي «شاه آرتور» به تهيه كنندگي جري بروك هايمر است. فيلمي پرهزينه كه تنها
۲۳ ميليون دلار فروش كرد تا تهيه كننده سرشناس هاليوودي متحمل يك شكست شود. در نقطه مقابل «گوينده خبر» قرار دارد.
فيلمي كه ۲۸ ميليون دلار فروش كرد اما اين فيلم كجا و شاه آرتور كجا. گوينده خبر: افسانه  ران برگاندي، كمدي جديد ويل فرل با يك فروش خوب توانست جايگاه دوم اين هفته را به دست آورد.
«فارنهايت ۱۱/۹» نيز به فروش معقول خود ادامه مي دهد. اين فيلم كه هم اكنون لقب پر فروش ترين فيلم مستند تاريخ سينما را يدك مي كشد طي سه هفته اكران خود ۸۰ ميليون دلار فروش كرده است. «كمدي در بازي وسطي: يك داستان واقعي» نيز اين هفته با ۴/۵ ميليون دلار فروش مجموع فروش خود را به ۹۷ ميليون دلار رساند. «شرك دو» نيز ۵/۴ ميليون دلار در هشتمين هفته نمايش خود فروش كرد تا مجموع فروش خود را به رقمي در حدود ۴۱۹ ميليون دلار برساند. اما هري پاتر و زنداني آزكابان يا
هري پاتر ۳ طي ششمين هفته اكران خود از جمع ۱۰ فيلم پرفروش هفته كنار رفت. اين فيلم هم اكنون با ۲۳۲ ميليون دلار فروش در جايگاه يازدهم پرفروش هاي هفته ايستاده است.

تئاتر
آمار فروش نمايش هاي تئاتر شهر و ديگر تالارهاي تهران
تا تاريخ ۲۰ تيرماه
نام نمايشروز اجرا فروش
ليلي و مجنون ۱۶ ۷/۲ ميليون تومان
دخمه شيرين ۲ ۱۳۲ هزار
مكبث۴ ۲۲۶ هزار
گالري خياباني ۱۶ ۲۰۴ هزار
يك فيلم كوتاه ۱۵ ۲۲۱ هزار
روزهاي زرد ۶ ۳۱۰ هزار
ماده ۱۱۱۳ ۹ ۲۲۶ هزار
سيزده ۹ ۴۲۰ هزار
جگرهندي ۶ ۲۳ هزار
در انتظار گودو ۶ ۳۳۴ هزار
دعوت ۶ ۷۰ هزار

هفت از هفت
جواد قادري
چهارمين ماه از سال ۸۳ نيز به پايان رسيد اما هنوز خبري از تشكيل گروه نمايش دهنده فيلم هاي مخاطب خاص نيست. گروهي كه قرار بود از ابتداي سال ۸۳ تشكيل شود و در آن تعداد قابل توجهي فيلم هنري و يا خاص كه در اين سال ها فرصت اكران نيافته اند، با حمايت خاص دولت به نمايش عمومي درآيند. وظيفه اي كه انجام آن بر گردن خانه سينما افتاد و ضمن تعويق چندباره در آغاز آن، هربار تشكيلش به زمان ديگري موكول شد. طبق آخرين حرف هاي اعضاي خانه سينما قرار بود خردادماه گروه مخاطب خاص آغاز به كار كند اما تير هم به پايان رسيد و خبري نشد.مدتي است كه به خاطر عدم تشكيل اين گروه تعدادي از فيلمسازان و تهيه كنندگان فيلم هاي خاص لب به اعتراض گشوده اند. آخرين آنها اميرشهاب رضويان است كه مدت زيادي است به انتظار اكران عمومي دو فيلمش، «تهران ساعت هفت صبح» و «سفر مردان خاكستري» نشسته است. رضويان پس از نا اميدي از نمايش فيلمش در ايران به تورنتو رفته و قصد اكران فيلمش در كانادا را دارد. او اعتقاد دارد نمايش فيلم هاي خاص در هر كجاي دنيا آسان تر از ايران است. راستي خانه سينما در ايران مسئول چه كاري است و چه مي كند؟



اين روزها انتقاد و مخالفت با خانه سينما روي بورس قرار دارد. پس از انتخاب هيات مديره جديد خانه سينما و طبق معمول عدم انتخاب مديرعامل جديد، تعداد زيادي از سينماگران از طيف هاي مختلف شروع به انتقاد از عملكرد خانه سينما كرده و كارهاي اين نهاد صنفي را برخلاف آن  چيزي كه در عمل بايد باشد، ارزيابي كرده اند.خارج شدن خانه سينما از جريان كارهاي صنفي و فعاليت آن در جهت موازي با نهادهاي دولتي سينما قبول، ناكارآمدي اين خانه در اكثر مواقع نيزقبول. اما چيزي كه طي چند وقت اخير بسيار جالب بوده انتقاد افرادي است كه خود سال ها و حتي در دوره گذشته عضو خانه سينما و حتي عضو هيات مديره آن بوده اند، اشخاصي كه هم اكنون در حال نقد و نفي برخي از عملكردهاي خانه سينما هستند ولي خود زماني در همين خانه كارهاي مشابه انجام مي داده اند و يا در برابر انجام اين كارها سكوت اختيار مي كرده اند بازار انتقاد از خانه سينما آنقدر گرم شده كه اگر طي چند روز آينده ديديد هيات مديره فعلي نيز جوگير شده و به انتقاد و نفي خود پرداختند، چندان تعجب نكنيد.



بالاخره زمان اكران فيلم «گاوخوني» مشخص شد. پس از مدت ها اين دست و آن دست كردن قرار است اين فيلم فقط و فقط در سينما سپيده و از ۱۸ شهريورماه به نمايش عمومي درآيد. در چهار پنج شهر بزرگ كشور نيز گاوخوني همزمان با تهران اكران خواهد شد. ابتدا قرار بود اين فيلم در ارديبهشت ماه و زماني كه هنوز دانشگاه ها باز هستند به نمايش درآيد. بعد قرار شد در پاييز كه دانشگاه ها باز مي شوند اكران شود و دست آخر در تابستان كه دانشگاه ها تعطيلند نمايش داده خواهد شد.



پس از مدت ها يك فيلم كودك جديد كليد خورد. حسين قناعت كه سال گذشته و در جشنواره كودك كمك نقدي چند ميليوني  براي ساخت يك فيلم كودك ديگر دريافت كرده بود، به زودي فيلم جديدش با نام «چاي نت» را كليد خواهد زد. باز هم يك اسم اينترنتي ديگر. چاي نت پس از «من و نگين دات كام». جالب اين كه اسم شخصيت كودك اصلي داستان فيلم جديد قناعت نيز نگين است. من و نگين دات كام فيلم خوب و بي ادعايي بود كه در جشنواره فجر با بي مهري روبه رو شد و كمتر به چشم آمد. حال بايد در انتظار دومين فيلم قناعت ماند و ديد آيا در جشنواره اصفهان همانند فيلم قبلي او خواهد درخشيد.  شايد چاي نت تنها فيلمي باشد كه تمامي مختصات و ملزومات يك فيلم مناسب براي كودكان را دارد.



اما يك فيلم كودك ديگر نيز در مرحله پيش توليد قرار دارد و گفته مي شود اثري متفاوت از چيزهايي است كه تا كنون ديده ايم.«خواننده پاپ» به كارگرداني بيژن بيرنگ قرار است متفاوت از آثار كودكي كه تا كنون شاهد بوده ايم و اولين اثر موزيكال ايراني به معناي واقعي باشد. فيلمي كه هم اكنون چند ماه از پيش توليد آن مي گذرد و اگر اتفاقي نيفتد مهرماه كليد خواهد خورد.



تهيه كننده شهرزيبا حرف جالبي در مورد فروش پايين اين فيلم زده است. او عنوان كرده كه كارگردان محوري به شهرزيبا لطمه زده و چون اين فيلم بر مبناي محوريت كارگردان شكل گرفته فاكتورهاي فروش در آن لحاظ نشده است. شهرزيبا فيلم خوبي است اما نمي فروشد كارگردان محوري هم چيز بدي نيست و حتي در پاره اي موارد مطلوب ترين شكل فيلمسازي به شمار مي رود. حال كه ايرج تقي پور تجربه اولين فيلم فرهادي را نيز در كارنامه اش داشته و با شناخت از او دست به تهيه كار دوم زده است، به ميان آوردن چنين حرف هايي چندان جالب به نظر نمي رسد.



در خبرها آمده بود قرار است يك پروژه مشترك سينمايي ميان ايران و تركمنستان در مورد مختومقلي فراغي ساخته شود. توليدات مشترك سينمايي امري مرسوم در سينماي جهان است و معمولاً كشورهاي صاحب صنعت فيلمسازي با همكاري يكديگر دست به توليد آثار سينمايي مي زنند.در سينماي ايران اين مسئله چندان جدي گرفته نشده و فقط مختص به برخي فيلمسازان خاص كه سرمايه گذار داخلي كمتر حاضر به تهيه اينگونه آثار است شده. اگر بتوانيم توليداتي كه مخاطب عام سينما را مدنظر دارند، با همكاري كشورهاي خارجي بسازيم آن وقت توليد مشترك معنا مي يابد و گرنه همكاري با تركمنستان چندان سودي در پي ندارد!

اكران كم رونق تابستان ۸۳
در انتظار مهماني مامان
مهدي طاهباز
004869.jpg
004866.jpg

با اين كه فصل بهار براي سينماي ايران مژده از سالي پربار به لحاظ اقتصادي مي داد اما روند فروش خوب فيلم هايي مانند «مارمولك»، «كما» و «بوتيك» در ماه پاياني بهار و آغازين تابستان ادامه نيافت.
مسابقات فوتبال اروپا امتحانات،كنكور و ... از جمله دلايل و يا بهانه هايي بودند كه مي توان سينما نرفتن مردم را با آنها توجيه كرد. طي هفته اي كه گذشت نه از فوتبال خبري بود نه امتحان. اما فروش فيلم هاي روي پرده تغيير چنداني نكرد و فقط يك فيلم خوب فروخت.
«معادله» چهارمين ساخته بلند ابراهيم وحيدزاده تاكنون فروش خوبي داشته كه اين امر نشان از استقبال مخاطبان از اين فيلم دارد. باز هم يك فيلم كمدي و باز هم استقبال از آن. معادله بازيگر ستاره ندارد و فيلمي نيست كه مردم با تماشاي عكس ها و يا سر در سينما به تماشايش بروند. اما با همه كاستي هايي كه دارد، اثري است كه مخاطب عادي سينما را از سالن راضي بيرون مي فرستد و حتي براي لحظاتي مخاطب جدي سينما را نيز مي خنداند. اينها همه دلايلي است كه باعث مي شوند معادله رفته رفته مخاطب خود را به دست آورد و هرچه مي گذرد با تبليغ دهان به دهان بر فروشش افزوده شود. گويا بالاخره ابراهيم وحيدزاده رگ خواب تماشاگران را پيدا كرده است. فيلم او در مدت ۱۲ روز نمايش ۵۵ميليون تومان فروش داشته كه رقم مناسبي براي اين فيلم به نظر مي رسد.
تازه اين فيلم هنوز سينماي سرگروه خود يعني استقلال را در اختيار ندارد و اگر اين سينماي پرمخاطب تهران نيز به جمع سينماهاي معادله اضافه شود. قطعاً فروش فيلم بيشتر خواهد شد. اما بايد به «شهر زيبا» لقب نخستين قرباني اكران ۸۳ را داد. فيلمي كه انتظار مي رفت بسيار بيشتر از رقمي كه فروخته، بفروشد. فيلم خوش ساخت اصغر فرهادي اگر تبليغات بهتري داشت حتماً فروش بهتري مي كرد ولي اين فيلم تنها به بيلبوردهاي معمولي شهر كفايت كرد و راه ديگري را براي جذب مخاطبان به سينما در پيش نگرفت. شهر زيبا در مدت ۳۳ روز اكران خود تنها ۵۳ ميليون تومان فروش داشته كه در شرايط فعلي سينما يك شكست مطلق محسوب مي شود. اكران اين فيلم هفته آينده به پايان خواهد رسيد و به نظر مي رسد دومين فيلم اصغر فرهادي در مجموع حدود ۷۰ ميليون تومان فروش كند.
اما «زهر عسل» بسيار بيشتر از آن چيزي كه تصور مي رفت،  فروش كرد.با اين كه تبليغات چنداني نيز در موردش صورت نگرفت طي ۵۸ روز نمايش ۱۶۲ميليون تومان فروش كرد تا ثابت كند ستاره  هاي امروزي سينما مي توانند يكي از دلايل سينما رفتن مردم باشند. اتفاقي كه براي ستاره هاي ديروز سينما يعني نيكي كريمي و فريبرز عرب نيا در «باج خور» رخ نداد.
زهر عسل رفته رفته مخاطب خود را پيدا كرد و به لطف حضور محمدرضا گلزار، مهناز افشار، شهاب حسيني و فضاي خوش آب و رنگ فيلم به يك فروش مناسب و قابل قبول دست يافت. نكته قابل توجه در مورد زهر عسل و يك فيلم ديگر روي پرده يعني «هم نفس» اختلاف فاحش رقم فروش فيلم بين آن چيزي كه فارابي اعلام مي كند و آنچه پخش كننده فيلم مي گويد است. زهر عسل در مدت ۵۸ روز اكران خود به قول فارابي ۱۶۲ميليون تومان فروش كرده و در همان مدت به قول پخش كننده ۱۹۰ ميليون تومان يعني در حدود ۳۰ ميليون تومان اختلاف كه رقم قابل توجهي به نظر مي رسد. هم نفس نيز بنا به اعلام فارابي در مدت ۴۷ روز نمايش ۱۱۴ميليون تومان فروخته است.
هم نفس مهدي فخيم زاده فروش متوسطي داشت. اگر فيلم در شرايط يا زمان بهتري روي پرده مي رفت شايد بيشتر مي فروخت. به هر حال نوع طنزي كه در اين فيلم به كار رفته چندان مطبوع تماشاگر امروزي سينما نيست و فضاي ميان جدي و شوخي فيلم نمي تواند مورد پسند مخاطبان عام سينما قرار گيرد.
اما «باج خور» فرزاد موتمن اوضاع چندان مناسبي ندارد. اكران فيلم از چهارشنبه به پايان رسيد ولي فروش آن نتوانست از مرز ۱۰۰ ميليون تومان فراتر رود كه يك شكست براي موتمن و تهيه كننده فيلم به شمار مي رود. حسن توكل نيا تهيه كننده باج خور پيش از اكران آن در مورد فيلمش گفته بود كه حدود ۱۵۰ ميليون تومان مي فروشد. اما اين اتفاق رخ نداد و سومين ساخته فرزاد موتمن ۵۰ ميليون كمتر از پيش بيني تهيه كننده اش فروخت.
«جوجه اردك من» نيز اوضاع چندان مناسبي ندارد. بامشاد نيز نتوانست به داد فيلم برسد و به فروش آن كمك كند. اين فيلم كودك كه در فصل تابستان و زمان تعطيلي مدارس اكران شده نتوانست از شرايط و زمان ويژه نمايش خود بهره  ببرد و تنها در مدت ۲۶روز نمايش خود ۳۳ ميليون تومان فروش كرده كه رقم پاييني است.
از «مرباي شيرين» ساخته مرضيه برومند و «من و نگين دات كام» به كارگرداني حسين قناعت به عنوان فيلم هاي بعدي اكران كودك و نوجوان نام برده مي شود.
اما از چهارشنبه «برگ برنده» سيروس الوند جايگزين «باج خور» شده است. برگ برنده يك فيلم تجاري تقريباً خوش ساخت است كه اگر شرايط اكران و تبليغات مناسب باشد مي تواند فروش خوبي بكند. در مورد اين فيلم تنها مي توان گفت همه چيز بستگي به شرايط دارد.
004860.jpg
004863.jpg

از هفته آينده هم دو فيلم از دو كارگردان نسل قديم ايران روانه سينماها مي شود. «مهمان مامان» ساخته داريوش مهرجويي و «سربازهاي جمعه» اثر مسعود كيميايي. در مورد مهمان مامان پيش بيني ها اينگونه است كه اين فيلم توان آن را دارد كه در زمره پرفروش ترين هاي سال و در كنار كما و مارمولك قرار بگيرد. اما با توجه به محدوديت هفت هفته اي اكران در تابستان رسيدن به رقم ۶۰۰ ميليون تومان طي هفت هفته توسط مهمان مامان كمي دور از انتظار (ولي دست يافتني) به نظر مي رسد. سربازهاي جمعه هم شرايط يك فيلم پرفروش را داراست، اما اين فيلم بيش از ۳۰ دقيقه نسبت به نسخه جشنواره كوتاه شده كه اين امر كمك زيادي به برقراري ارتباط با تماشاگر مي كند. فيلم ستاره هاي فراواني نيز دارد. اما به نظر مي رسد سربازهاي جمعه از آن دسته آثاري است كه با يك فروش خوب آغاز مي كنند و سپس با افت فروش مواجه مي شوند. يكي دو هفته تحمل كنيد.

هنر
ايران
هفته
جهان
پنجره
حوادث
ماشين
ورزش
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |