جمعه ۲۶ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۹
index
فرمول يك چيست؟
جايي كه عقاب ها ستيز مي كنند
هر مرحله طي سه روز برگزار مي شود در روز اول هر راننده يك بار در طول پيست رانندگي مي كند تا با پيست آشنا شود در روز دوم هر راننده اي كه در كوتاه ترين زمان ممكن يك دور طول پيست را براند در روز سوم كه روز اصلي مسابقات است در واقع روز دوم روز ركوردگيري است و در نتيجه هر ماشيني كه در روز سوم در ابتداي خط شروع قرار مي گيرد متعلق به بهترين راننده روز قبل است
004824.jpg

فرمول يك يكي از جذاب ترين و حرفه اي ترين مسابقات سالانه اي است كه هميشه طرفداران پر و پا قرص خود را دارد. اين مسابقات كه در ۱۸ مرحله برگزار مي شود محلي است كه بهترين شركت ها و تيم هاي خودروسازي دنيا هر آنچه را كه در توان دارند عرضه مي كنند تا از گردونه رقابت فشرده اي كه در اين مسابقات وجود دارد عقب نمانند. شايد در نگاه اول چنين رقابت سنگيني غيرمنطقي به نظر برسد اما وقتي كه بدانيم هر نتيجه اي كه اين تيم ها و شركت هاي درگير در اين مسابقات كسب كنند اثر مستقيم بر بازار فروش خودروي آنها مي گذارد، به دليل چنين رقابت سنگيني پي مي بريم. البته اثراتي كه اين مسابقات بر ميزان فروش شركت ها مي گذارد چندان محسوس نيست فقط در تعدادي از محصولات سوپر اسپورت خياباني برخي شركت ها است كه مي توان دقيقاً همان طراحي ها و سيستم هاي پيشرفته اي را ديد كه در ماشين هاي مسابقه اي فرمول يك ديده مي شوند. اما جداي از اين مسايل، فرمول يك به دليل هيجان و اضطرابي كه در طرفداران كثير خود ايجاد مي كند به يكي از بزرگترين تورنمنت هاي بين المللي تبديل شده است. پايه و اساس اين مسابقات بر سرعت استوار است و هر تيمي كه سريع تر باشد، افتخار بيشتري نصيبش مي شود. نحوه برگزاري هر مسابقه بدين صورت است كه هر مرحله طي سه روز برگزار مي شود در روز اول هر راننده يك بار در طول پيست رانندگي مي كند تا با پيست آشنا شود. در روز دوم هر راننده اي كه در كوتاه ترين زمان ممكن يك دور طول پيست را براند در روز سوم كه روز اصلي مسابقات است در ابتداي خط شروع مسابقه قرار مي گيرد در واقع روز دوم روز ركوردگيري است و در نتيجه هر ماشيني كه در روز سوم در ابتداي خط شروع قرار مي گيرد متعلق به بهترين راننده روز قبل است. به همين خاطر است كه هميشه تيم هاي بزرگ در روز شروع مسابقه حدود هشت جايگاه اصلي خط شروع را در اختيار دارند و از آن جا كه اين رانندگان بسيار حرفه اي هستند كمتر پيش مي آيد ماشيني كه در يكي از سه جايگاه اول تا سوم خط شروع قرار دارد در پايان مسابقه جزو سه ماشين برتر قرار نگيرد، البته اين قاعده كلي نيست. اما اين مسابقات از كجا شروع شد. مسابقات فرمول يك به صورت امروزين از دهه ۱۹۵۰ آغاز شد اما ريشه هاي آن را بايد در سال هاي بسيار دورتري جست و جو كرد، در مسابقه هاي پيشتازانه جاده اي دهه ۱۸۹۰ فرانسه، مسابقات آلمان دهه ۱۹۳۰ و مسابقات افسانه اي ايتاليا در همان سال ها. اولين مسابقات توسط ماشين هاي سنگين و كند، در جاده هايي كه به صورت سنگ ريزه، شن و سنگلاخ بودند، انجام مي شد. در اين مسابقات رانندگان را مكانيك هاي ماشين ها تشكيل مي دادند و مسابقاتي كه شهر به شهر انجام مي شد با توجه به معيارهاي امروزين بسيار طولاني و «وحشتناك» بودند. براي نمونه اولين مسابقه اي كه به صورت سازمان يافته انجام شد بين دو شهر پاريس و بوردو بود يعني فاصله اي در حدود ۱۲۰۰ كيلومتر. اولين مسابقه اي هم كه تحت عنوان «مسابقه بزرگ» Grand Prix برگزار شد مسابقات افسانه اي لمان Leman در فرانسه بود. اولين برنده اين مسابقه ۷۰۰ مايلي تيم «رمو» بود. در اين مسابقات در كنار راننده كسي مي نشست كه تخصص او تعويض سريع تايرها بود. چون تايرها در آن زمان تحمل چنان مسابقاتي را نداشتند. امروزه هم حتي در مسابقات فرمول يك چنين كاري انجام مي شود كه در مورد آن توضيح خواهم داد. در طول جنگ جهاني اول كه مسابقات در اروپا تعطيل بود رانندگان به آمريكا مسافرت كردند تا در مسابقات ايندياناپوليس ۵۰۰ ـ كه هنوز هم هر ساله برگزار مي شود ـ شركت كنند. از بهترين ماشين هاي آن دوره مي توان به ماشين هاي بوگاتي Bugatti و فيات Fiat اشاره كرد. اين مسابقات بدين منوال برگزار مي شد تا اين كه در دهه ۵۰ ميلادي مسابقات فرمول يك شروع به كار كرد. دهه هاي ۵۰ و ۶۰ با درخشش ايتاليايي ها و انگليسي ها همراه بود. دهه ۷۰ اما دهه طلايي تاريخ فرمول يك است. اين دهه به دهه ركوردشكني معروف است. در اين دهه چندين ركورد شكسته شد اما ركورد جاودانه اي كه برجاي گذاشته شد مربوط به امرسون فيتي پالدي است كه به عنوان جوان ترين فاتح مسابقات شناخته شده است بهترين راننده اين دهه هم نيكي لائودا است. در اواخر دهه ۸۰ و اوايل دهه ۹۰ بدون شك بهترين راننده مسابقات آيرتون سنا Airton Sena برزيلي بود. اما سرنوشت براي وي پايان غم انگيزي از مسابقات رقم زده بود. وي در سال ۱۹۹۲ هنگامي كه در تيم ويليامز Williams عضويت داشت در يك حادثه در پست اينديانا پوليس جان خود را از دست داد. در سال هاي اخير هم اسطوره اي جديد در مسابقات ظهور پيدا كرده است كه راه انزو فراري Enzo Ferrari را در تيم فراري ادامه
004821.jpg
مي دهد. او كسي نيست مگر مايكل شوماخر، برنده شش دوره مسابقات فرمول يك كه در آستانه كسب هفتمين پيروزي در فصل جاري قرار دارد. شوماخر به قدري عالي عمل مي كند كه هيچ كس احتمال نمي دهد كه در پايان هيچ مسابقه اي نفر اولي نباشد كه از زير پرچم شطرنجي سياه و سفيد مي گذرد وي از ۱۰ مرحله مسابقه برگزار شده امسال ۹ بار قهرمان بوده است و آن يك باري هم كه به مقام اولي دست نيافت دچار سانحه و از دور مسابقات خارج شد. پيروزي هاي وي آنقدر مسجل و تكراري است كه خيلي ها بر اين باورند كه حضور وي باعث كم شدن هيجان مسابقات شده است. اما با اين حال حضور وي در مسابقات شايد هيجان چنداني ايجاد نكند اما تكنيك وي براي تمام رانندگان مي تواند الگو باشد. اما آيا تمام موفقيت «شومي» به خاطر تكنيك ارزنده اوست؟ اين غيرممكن است. شوماخر هم مانند ديگر رانندگان عضوي از يك تيم است و موفقيت وي حاصل تلاش تمام تيم است. تيم فراري كه شوماخر عضو آن است از با سابقه ترين تيم هاي مسابقات فرمول يك به شمار مي رود همان طور كه گفته شد پايه گذار اين شركت يعني انزو فراري، خود از رانندگان مسابقه اي بوده است و اولين ماشين هايي هم كه توليد كرده براي حضور در مسابقات بوده اند، به همين دليل فراري تبحر خاصي در توليد ماشين هاي مسابقه اي دارد ماشيني كه آنها در اختيار شوماخر قرار داده اند اف۲۰۰۰ F2000 نام دارد. در ساخت اين ماشين از بهترين طراحان اتومبيل ايتاليا كه مي توان آنها را بهترين هاي دنيا ناميد، استفاده شده است. سيستم هاي فني اين خودرو بسيار پيشرفته هستند. براي نمونه جعبه دنده اين ماشين داراي سنسورهاي بسيار حساس و هوشمندي است كه بر روي موتور نصب شده اند و با تحت نظرداشتن دور موتور، زمان دقيق تعويض دنده را با ر وشن شدن دكمه اي قرمز بر روي فرمان به راننده اطلاع مي دهند. سيستم تعويض دنده هم به صورت دكمه هايي است كه دقيقاً زير انگشت شست راننده بر روي فرمان قرار دارند. علاوه بر گروه فني، گروه پشتيباني هر تيم هم نقش مهمي در پيروزي يك تيم دارد. اين تيم در محل پيت استاپ Pit Stop قرار دارد. هر ماشين در مسابقه پس از چند دور بايد به پيت استاپ مراجعه كند البته اين اجبار علاوه بر مسئولان برگزاركننده مسابقه (چون همه ماشين ها بايد به تعداد برابر به پيت استاپ مراجعه كنند) از سوي مسئولان تيم ها هم اعمال مي شود. در اين قسمت دو كار عمده انجام مي شود اول اين كه چون اين ماشين ها نبايد اضافه وزن داشته باشند از منبع سوخت كوچكي استفاده مي كنند و اين سوخت پس از چند دور تمام مي شود و ماشين بايد دوباره سوخت گيري كند اين عمل در پيت  استاپ انجام مي شود. كار دوم مربوط مي شود به همان شكل قديمي كه قبلاً بدان اشاره شد يعني تعويض تايرها. در مورد تايرها هم بد نيست بدانيد كه تيم ها فقط مي توانند از دو نوع تاير ميشلين Michelin و بريجستون Bridg stone استفاده كنند. ارزش كار گروه پشتيباني در اين جا مشخص مي شود؛ هر تيمي كه كمتر ماشين خود را در پيت  استاپ متوقف كند مي تواند به قهرماني اميدوار باشد براي نمونه فراري در هر پيت استاپ حدود شش تا هفت ثانيه ماشين را متوقف مي  كند در صورتي كه تيم هاي ضعيف تر اين كار را در هشت تا ۱۰ ثانيه انجام مي دهند و دو تا سه ثانيه اختلاف در مسابقاتي كه اختلاف نفر اول و دوم گاه با هزارم ثانيه مشخص مي شود يعني اختلاف ميان تيم اول و تيم آخر. بد نيست اين را هم بدانيد كه همه رانندگان پس از اعلام مسئولان تيم مبني بر توقف در پيت استاپ بايد در اولين جايگاه توقف كنند و تنها كسي كه خودش پس از مشاورت با مسئولان به پيت استاپ مراجعه مي كند، مايكل شوماخر است. از ديگر رانندگان خوب فرمول يك مي توان به رايچلو برزيلي هم تيمي شوماخر، جنسون باتون انگليسي از تيم بارهوندا، يارنو ترولي ايتاليايي از تيم رنو، رالف شوماخر از تيم ويليامز ب . ام . و و فرناندو آلونسو اسپانيايي از تيم رنو اشاره كرد. همان طور كه گفته شد اين مسابقات در ۱۸ مرحله در ۱۸ پست انجام مي شود كه هر كدام شرايط خاص خود را دارد. آخرين پيستي كه به اين مسابقات اضافه شده است پيست بحرين است كه در صحرا ساخته شده است. تركيه و چين هم در حال ساخت ؟ هستند تا بتوانند در جمع كشورهاي ميزبان مسابقات قرار گيرند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۱:۱۳ ـ
اذان مغرب: ساعت ۳۹:۲۰
اذان صبح فردا: ساعت ۱۷:۴

خبر
حادثه در سيلوراستون
004845.jpg

يارنو ترولي راننده تيم رنو از حادثه اي خطرناك در مسابقه بزرگ سيلوراستون جان سالم به در برد. وي در حالي كه در دور چهلم در حال سرعت گرفتن بود، ناگهان چند دور به دور خود چرخيد و پس از بلند شدن و برخورد دوباره به زمين با ديوار لاستيكي (ديواري كه از چيدن لاستيك ها ايجاد مي شود و براي نگه داشتن خودروها و جلوگيري از برخورد آنها با ديوار اتمي در اطراف پيست ايجاد مي شود) به شدت برخورد كرد. به احتمال بسيار زياد مشكلي در ساسپنشيون ماشين وي باعث بروز اين حادثه شده است. خود او كه روز سه شنبه هفته گذشته ۳۰ ساله شده است در اين مورد چنين اعلام كرد: «حادثه براي من بسيار بدتر به نظر مي رسد چون من هيچ دردي ندارم. همه چيز سريعاً اتفاق افتاد. من ماشين را تحت اختيار داشتم اما ناگهان به دليل مشكلي كه در ساسپنشيون عقب ايجاد شد كنترل آن از دست من خارج شد.» وي سپس افزود: «حادثه به قدري بد به نظر مي رسيد كه مركز پزشكي من را نيم ساعت نگه داشتن. اما همه چيز روبه راه است. من خوبم، فقط كمي از قبل ديوانه تر هستم.» اين دومين حادثه خطرناك در سه مسابقه اخير است، پس از آن كه رالف شوماخر هم به دليل بروز اشكالي مشابه در پيست اينديانا پوليس دچار حادثه بدي شد و از ناحيه كمر آسيب جدي ديد. پس از اين حادثه ها و حوادث مشابه قبلي بحثي پيش آمده است كه به كاهش سرعت ماشين ها اشاره مي كند تا خطرات احتمالي كاهش يابند. به هرحال بايد ديد اگر مهم ترين عامل هيجان مسابقات فرمول يك، يعني سرعت كاهش يابد باز هم اين مسابقات همچنان پرطرفدار باقي خواهند ماند.
004833.jpg

علاقه مندي دوبي
براي خريد يك تيم فرمول يك

اميرنشين در حال رايزني است كه يك تيم فرمول يك خريداري كند كه از سوي امارات متحده عربي در مسابقات شركت كند. شيخ احمد بن سعيد آل سعيد يكي از مسئولان بلندپايه اين اميرنشين در اين مورد اعلام داشته است: «اگر شما ميزبان يك مرحله از مسابقات باشيد فقط سالي يك بار درگير فرمول يك خواهيد بود. اما با داشتن يك تيم دوبي در تمام سال حضور موثري در فرمول يك خواهد داشت. يكي از مسئولان شركت بگراويا كه مشاور شيخ احمد در تشكيل تيم هستند در اين مورد گفته است كه تاكنون با چندين تيم تا پاي قرارداد هم مذاكره شده و در پايان فصل نتيجه  قطعاً گرفته خواهد شد.
جديداً تب حضور در فرمول يك بسيار بالا گرفته است، مثلاً به تازگي بحرين توانسته است ميزبان يكي از مراحل فرمول يك شود و چين و تركيه هم به شدت به دنبال كسب ميزباني يكي از مراحل فرمول يك هستند.
004839.jpg

تمايل ب ام و ويليامز
براي جذب فيزيچلا

مسئولان تيم انگليسي آلماني ويليامز ب ام و در گرندپريكس سيلور استون عملكرد جيان كارلو فيزيچلا را به دقت تحت نظر داشتند. فيزيچلا به شدت مورد درخواست ويليامز است و اين درحالي است كه ويليامز براي فصل آينده دو راننده در اختيار دارد. پافشاري پاتريك هد و ماريو تيسن براي در اختيارگرفتن فيزيچلا هنگامي بيشتر شد كه فيزيچلا توانست به طرز معجزه آسايي به مقام ششم برسد. هد (مدير تيم ويليامز) پس از مسابقه به قدري هيجان زده شده بود كه نمي توانست از تمجيد و تعريف فيزيچلا دست بردارد. وي بارها اعلام كرد كه فيزيچلا در راس ليست رانندگان مورد نظر آنها قرار دارد. فيزيچلا هم اكنون قراردادي دوساله با تيم سوئيسي «ساوبر» دارد اما بايد ديد كه از بين تيم هاي ويليامز، فراري و مك لارن كدام را انتخاب خواهد كرد.
004836.jpg

تمركز مرسدس بنز بر چين
بدون شك رشد جهاني فروش ماشين در دنيا ارتباط مستقيمي با بازار بكر و بسيار وسيع چين دارد. شركت دايملر كرايسلر در سال گذشته ۴۵ ميليون ماشين در سراسر دنيا به فروش رسانده است. با افت فروش در بازارهاي آمريكا، اروپا و ژاپن هم اينك تمامي نگاه ها به بازارهاي رو به رشد آسياي جنوب شرقي، آمريكاي لاتين و چين معطوف شده است. در اين ميان شركت دايملر كرايسلر (شريك و سهامدار عمده مرسدس) هم استراتژي فروش خود را به گونه اي طراحي كرده است كه عرضه محصولات آن بر پايه درخواست هاي بازار عظيمي
چون چين باشد به همين  خاطر دايملر كرايسلر محصول جديدي با نام اي كلاس   مرسدس بنز
Mercedes Benz A Class صرفاً براي عرضه در بازارهاي جديد همچون چين طراحي و توليد كرده است كه انتظار مي رود به فروش بسيار بالايي هم دست يابد. اين محصول اولين محصول سه در مرسدس بنز است كه با حالتي جذاب، اسپورت و جوان پسند مي تواند در بازار با ديگر خودروها رقابت كند. پيش از دايملر كرايسلر، ژاپني ها هم با ايجاد خط توليد محصولات خود در چين به فكر نفوذ در بازار چين افتاده اند.
004827.jpg

پيروزي شوماخر در انگليس
مسابقه بزرگ سيلوراستون، يازدهمين مرحله از مسابقات فرمول يك باز هم با قهرماني راننده آلماني تيم فراري به پايان رسيد. در اين مسابقه كه روز يك شنبه انجام گرفت مايكل شوماخر توانست براي دهمين بار در طول يازده مرحله به قهرماني دست يابد و فاصله خود را با رقبايش زيادتر كند. وي بايد پيروزي خود در اين مرحله را مديون تيم مهندسي فراري بداند چون به دليل عملكرد فوق العاده آنها شوماخر فقط دوبار مجبور به توقف در پيت استاپ شد و اين در حالي است كه ديويد كولتهارد راننده انگليسي تيم مك لارن مرسدس سه بار در پيت استاپ توقف كرد و به همين خاطر در پايان مسابقه فقط با دو ثانيه اختلاف با نفر اول به مقام دوم رسيد. پس از او هم هم تيمي مايكل شوماخر يعني باريجلوي برزيلي به مقام سوم رسيد.
004842.jpg

محصول جديد ب ام و
ب ام و آخرين محصول خود را معرفي كرد اين ماشين كه يك SUV پرقدرت است اكس سه نام دارد كه داراي موتوري ديزلي با گنجايش دو ليتر است و قرار است فروش X3 در اكتبر سال  جاري ميلادي با قيمتي برابر ۷۵/۲۶ پوند در انگلستان آغاز شود. اين ماشين پرقدرت داراي ۱۵۰ اسب بخار توان در ۴۴۰۰ دور در دقيقه و ۳۳۰ نيوتن  متر گشتاور در ۲۰۰۰ دور در دقيقه است. جعبه دنده X3 هم شش سرعته دستي است و قادر است صفر تا ۶۰ مايل را در ۲/۱۰ ثانيه بپيمايد و اين در حالي است كه بيشينه سرعت آن ۱۲۳ مايل بر ساعت است.
004830.jpg

مقام هشتم براي تويوتا
بنابر اعلام مجله معتبر بازرگاني فرچون Fortune در آخرين رده بندي ۵۰۰ شركت برتر اقتصادي در سال ۲۰۰۳ شركت توليدكننده خودرو تويوتا را به عنوان هشتمين شركت برتر دنيا معرفي كرده است. تويوتا به عنوان بزرگترين شركت ژاپني با ۱۵۳ ميليون دلار سودآورترين شركت ژاپني به شمار مي رود. در اين ليست فروشگاه هاي زنجيره اي وال مارت در صدر قرار دارند. شركت تويوتا كه يكي از بزرگترين شركت هاي خودروسازي دنيا هم به شمار مي رود هنوز هم داراي ركورد جالبي است. مدل كرون Crown اين شركت هنوز هم به عنوان پرفروش ترين مدل جهان شناخته مي شود.

ماشين
ايران
هفته
جهان
پنجره
حوادث
ورزش
هنر
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |