جمعه ۲۶ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۹
index
بررسي علاقه مندي جوانان به عروسك
سوت پايان كودكي
004932.jpg
«پت و مت» يك جفت كوچك هشت هزارتومان. فروشنده توضيح مي دهد كه اندازه هاي بزرگ و كوچك دارد قيمت هاش مختلف است.
«ملوان زبل» هم هست قيمتش خيلي گرون تر است.
ويترين فروشگاه پر از عروسك هاي جورواجور است هر كدام جذابيت و زيبايي خودش را دارد. بيشتر رهگذران به فروشگاه كه مي رسند پا سست مي كنند نيم نگاهي به ويترين مي كنند و باز به سرعت دور مي شوند. بيشتر خريداران گروه سني جوان و نوجوانند تا كودكان.
انگار عروسك از بازي كودكان حذف شده و به وسايل مورد علاقه بزرگترها اضافه شده است. چند سالي است كه بيشتر جوانان ما چند عروسك را در ميان وسايل شخصي شان دارند.
راهيابي عروسك هاي جورواجور به زندگي جوانان ـ دختر يا پسرـ ويژگي جديدي است. اين روزها جوانان ما بدون عروسكشان مسافرت نمي روند.
شيوا ۳۰ ساله است وقتي به سفر مي رود عروسك كوچكش را حتماً در كوله پشتي اش مي گذارد اين عروسك يك اردك كوچك است كه يك نام مخصوص به خودش دارد.
هر چند بسياري از صاحبنظران معتقدند كه اين پديده بيشتر در ميان دختران جوان رايج است تا پسران اما آنچه از نيم نگاهي به خودروهاي سطح شهر به دست مي آيد حضور عروسك هايي است كه به آينه  اتومبيل ها نصب شده است يا پشت شيشه عقب آرام نشسته و تو را نگاه مي كند.
همان جا مي توان دچار ترديد شد كه واقعاً دخترها بيشتر از پسرها به عروسك علاقه دارند؟
راننده خودروهايي كه عروسك ها را آويزان كرده اند بيشتر پسرها هستند تا دخترها.
وقتي از چند پسر جوان ـ ۲۵ تا ۳۰ ساله ـ مي پرسم عروسك داريد يا نه؟ مي خندند اما كمي دقيق تر هر سه مي گويند كه عروسك هايي توي خانه يا ماشين هايشان دارند.ظاهراً زندگي بدون عروسك براي جوانان طبقه متوسط و مرفه ايراني سخت است.
هر چند با شيطنت مي گويند كه اين عروسك ها را هديه گرفته اند اما پس از چند سال مي شود اين هديه را به كودكي در فاميل بخشيد ولي نگهداري آن بيانگر علاقه اي است كه جوانان به عروسك هايشان دارند.
پايان كودكي
يك روان شناس حضور عروسك در زندگي جوانان را به بلوغ آنها مربوط مي داند و به تحليل كودكي مي پردازد.
او معتقد است كه خانواده به عنوان يك الگو به بچه ها آموزش مي دهد كه با استفاده از اسباب بازي هايشان در واقع تكليف جنسيت شان را مشخص كنند. استفاده از لباس هاي مخصوص به دختران يا پسران و يا استفاده از عروسك براي دختران و اسباب بازي هايي مانند ماشين براي پسران سبب مي شود كه كودكان به درستي در قالب جنسيتي شان قرار بگيرند.
وي علاقه مندي شديد كودكان به اسباب بازي هايي كه مخالف جنسيت شان است را ناشي از رفتار پدر و مادر مي داند؛ مادري كه از وظايفش و زن بودنش ناراضي است در واقع به فرزند دخترش مي آموزد كه پسربودن بهتر است و فرزند نيز با پوشيدن لباس هاي پسرانه سعي در پنهان  كردن دخترانگي اش دارد. پسرها نيز در برخورد با پدري كه از وضعيت اجتماعي اش ناراضي است به اسباب بازي هاي دخترانه پناه مي برند.
همچنين الگوهاي رفتاري غلط از سوي خانواده سبب مي شود تا در بزرگسالي براي فرزندان مشكلاتي پيش  آيد.
هر چند در جوامعي كه مشكلات اقتصادي زياد است، ارتباط ميان كودك با پدر و مادر كمرنگ  مي شود، وقتي فاصله ميان فرزند و والدين زياد شود، دوره تخيل كودكان طولاني مي شود به اين معنا كه پايان دوره تخيل كه در واقع آغاز بلوغ است در فاصله سني ۱۱ تا ۱۴ سال تمام نمي شود، طولاني شدن دوره تخيل نيز باعث بروز رفتارهاي خاصي مي شود.
از سوي ديگر دكتر كيهان نيا ـ روان شناس و متخصص اختلالات رفتاري نوجوانان و جوانان ـ معتقد است هرگاه به دلايلي در بازي هاي كودكانه اختلال ايجاد شود و يا به  نوعي جلوي كودكي كردن بچه ها را بگيرند اين بچه ها پس از بزرگ شدن كودكي خود را تكرار مي كنند.
مدل هاي جورواجور
«رسم و رسوم» و «آداب و سنتي» كه در جامعه حاكم است درواقع سبب مي شود تا رفتارهايي به شكل رايج در جامعه شكل بگيرد.
كشش جوانان به سوي عروسك هاي موجود در بازار را مي توان بسته به ويژگي اين عروسك ها دانست.
عروسك هاي موجود در بازار داراي ويژگي هايي هستند كه ممكن است به دليل هيجان و جذابيت آنها را بخرند. به عنوان مثال عروسكي كه صداهاي گوناگوني پخش مي كند و يا حركات سرگرم كننده اي دارد بيشتر مورد توجه قرار مي گيرد.
004929.jpg

دكتر قاسم زاده ـ روان شناس ـ در اين باره مي گويد: «با توجه به جذابيت هايي كه در اين عروسك ها وجود دارد مي توان خريداري آنها را به خصوصيت اصلي جواني نسبت داد جواني معمولاً سن هيجان طلبي است و در اين دوران دختران و پسران سعي مي كنند بيشتر وسايل هيجان انگيز را تجربه كنند. خريد اين نوع عروسك ها را مي توان به همين ويژگي هيجان طلبي جوانان نسبت داد.»
او با تاييد اين كه تا چند سال قبل نشانه اي از عروسك، در زندگي جوانان نمي شد يافت مي گويد: «نسل امروزي با نسل گذشته تفاوت هاي زيادي دارد، به نظر مي رسد مسئوليت پذيري جوانان امروز كمتر است و شايد همين يكي از دلايل عمده روي آوردن آنها به انواع تفريحات باشد. درواقع والدين بيش از آن كه مسئوليت پذيري را ـ در دوران كودكي ـ به جوانان آموزش بدهند، آنها را بي مسئوليت بار آورده اند.»
دكتر قاسم زاده مد را موثر بر نوع رفتارهاي جامعه مي داند. او با تاكيد بر اثرات سوء فاصله ميان والدين و فرزندان جاي خالي اين فاصله را زنگ خطري براي جوانان مي داند.
اين روان شناس معتقد است: «وقتي پدر و مادر در خانه نداشته باشيم ناچار به دنبال چيزي مي گرديم. چيزي به نام مد كه رايج است و در واقع ما از پديده مد نمي توانيم گريزان باشيم. جامعه ما و دوامش بستگي به چگونگي پر كردن خلاء براي زندگي دارد. اين مدها ممكن است از هر جايي و به هر وسيله اي وارد شود. تا وقتي فاصله هاي نجومي ميان نسل پدر و مادرها و نسل فرزندان وجود دارد مدهايي كه روز به روز تغيير مي كنند درواقع الگوي رفتاري جوانان خواهند بود.»
پيروي از مد در ميان جوانان آنقدر رسوخ كرده كه در صورت عدم تمايل نيز براي «تابلو نشدن» از اين پديده پيروي مي كنند.
مثلاً پسران وقتي در مراحل اول ازدواج قرار دارند و از سوي همسر جوانشان يك عروسك به عنوان كادوي تولد هديه مي گيرند، لبخند رضايتي مي زنند و سعي مي كنند هر طور شده ناراحتي شان را پنهان كنند و براي ابراز علاقه به همسر هم كه شده آن عروسك را دوست بدارند.
يا وقتي دختري به عنوان عيدي از همسر جوانش يك عروسك بزرگ گرانقيمت هديه مي گيرد حتي اگر از قيافه عروسك هم خوشش نيايد مجبور است تا سال هاي زيادي پس از آغاز زندگي مشتركشان عروسك را در هال خانه شان نگهداري كند و تظاهر كند به اين كه دوستش دارد.
در هر حال الان مد، مد عروسك است. عروسك كوچكي كه به كوله پشتي آويزان مي كنند. عروسك هايي كه جاكليدي است، عروسكي كه به عنوان دوست و همدم در اتاق خواب جوان ها زندگي مي كند و تجارت عروسك كه همچنان پرسود و بادوام ادامه دارد، بسته به نوع عروسك و شركت سازنده قيمت آن هم تغيير مي كند.
عروسك هاي «شني» هنوز قيمت زيادي دارند. عروسك شخصيت هاي معروف كارتون ها و فيلم هاي زمان كودكي جوانان در صدر جدول فروش جا خوش كرده است.
مينا شهني

با عروسك ها
004917.jpg
گاهي براي تخريب يك شخصيت از او عروسك مي سازند، گاهي نيز براي افزايش ميزان علاقه مندي مردم به يك شخصيت خاص عروسك هايي از او در اندازه هاي مختلف مي سازند.
همين ماجرا باعث شد تا يك شركت عروسك سازي آمريكايي پس از دستگيري صدام از اين فرصت استفاده كند و عروسك صدام حسين را به صورت بازداشت شده بسازد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران از شبكه تلويزيوني العربيه اين عروسك چهره صدام را با ريش نشان مي دهد. عروسك صدام حسين پيراهني ورزشي به تن كرده كه روي آن يك شماره حك شده است.
بنابراين گزارش سازنده اين عروسك تصميم گرفته براي اين عروسك صدايي بگذارد كه صدام با استفاده از آن كلمات تسليم شدن خود را گفته است. درواقع صداي صدام حسين به هنگام تسليم شدن تهي از انرژي بود و از صلابت و ابهتي كه همواره در صدايش موج مي زد خبري نبود.
قيمت اين عروسك ۲۹ دلار برآورد شده و از طريق سايت اينترنتي اين شركت به فروش مي رسد.الگوهاي رفتاري مي توانند از هر دريچه اي به جامعه وارد شوند، با هيچ ابزاري نمي توان مانع از ورود اين الگوها به جامعه شد.
كشور ما جزيي از جهاني است كه همواره در حال تغيير است. جوان در برخورد با يك الگوي جديد سعي در همانندسازي دارد. اين همانندسازي بسته به ميزان جذابيت الگو در نوسان است؛ الگوهايي كه نيازهاي عاطفي جوانان را پاسخ مي دهد و نيازهاي هويتي آنها را برطرف مي كند.
درواقع رواج اين الگوها در ميان گروه هاي همسالان پررنگ تر مي شود. حضور حلقه دوستان و گروه همسالان در زندگي جوان امروز پررنگ تر از پيش است. در ميان همين گروه هاست كه اگر از مد پيروي نكند دچار مشكلات بعدي خواهد شد.
عروسك شايد پرطرفدارترين وسيله بازي در تمام دنيا باشد. عروسك هاي پارچه اي كه زنان با «دم قيچي» براي دخترانشان مي دوزند يا عروسك هايي كه با قلاب بافته مي شود و مونس شب هاي تنهايي دختركان است.
همه جذابيت عروسك ها سبب شده تا هر نوآوري در اين اسباب بازي پرطرفدار با اقبال عمومي روبه رو شود.

يك هفته يك اتفاق
جوان در هفته اي كه گذشت
در هفته اي كه گذشت خبرهاي ريز و درشت  فراواني با محور جوانان منتشر شد. به نظر مي رسد جوانان در سراسر دنيا و به ويژه ايران بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته اند. جالب ترين خبر هفته گذشته واكسيناسيون سربازان وظيفه عليه مننژيت است. از اين پس نيروهاي وظيفه كه به خدمت سربازي اعزام مي شوند قبل از اعزام واكسن مننژيت تزريق مي كنند.
دكتر علي مهرابي توانا متخصص بهداشت و ميكروبيولوژي مي گويد: « طرح واكسيناسيون سربازان وظيفه كه با استقبال گسترده اي روبه رو شده است، باعث كاهش موارد بيماري مننژيت در پادگان هاي آموزشي شده و موارد اندكي از اين بيماري در مراكز آموزش سربازان به چشم مي خورد.»
خبر ديگر كه مورد توجه دانشجويان دوره كارشناسي قرار مي گيرد اين كه دانشجويان سال سوم به بالايي كه در المپياد علمي دانشجويي شركت كرده اند اگر در بين نفرات انتخابي باشند، قبولي آنها در آزمون كارشناسي ارشد تا زمان فارغ التحصيلي از دوره كارشناسي محفوظ باقي مي ماند.
دانشجويان رتبه هاي اول تا سوم المپيادهاي دانشجويي در صورت قبولي در دوره دكترا (PhD) يا دكتراي تخصصي مي توانند از بورس تحصيلي وزارت  علوم تحقيقات و فناوري يا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي برحسب نياز بهره مند شوند.
جالب تر اين كه محل خدمت اينگونه دانشجويان با توجه به اولويت و علاقه آنها انتخاب مي شود.
نخستين آزمون رسمي بين المللي تافل ايران بالاخره در پايان مرداد برگزار مي شود.
اين آزمون را سازمان سنجش كشور به نمايندگي از طرف موسسه ETS در تهران برگزار خواهد كرد.
داوطلبان شركت در اين آزمون بدون هرگونه محدوديتي مي توانند در اين آزمون شركت كنند. جالب اين كه اين آزمون با توجه به محدوديت تعداد ثبت نامي در پنج نوبت پياپي در تاريخ هاي ۳۱ مرداد، ۲۵ مهر، ۳۰ آبان، ۲۶ دي و ۲۲ اسفند امسال برگزار مي شود.
004920.jpg

چند خبر هم از فضاي پرطرفدار اينترنت
اين كه بيشتر كاربران اينترنتي پس از گشت و گذار در اين فضا، برنامه ها، فيلم ها و بازي ها را در دستگاه خود ذخيره مي كنند كاربران اينترنتي كره اي هم ظاهراً علاقه زيادي به دريافت فيلم از اينترنت دارند.
آمارها نشان مي دهد كه از هر ۱۰ كاربر اينترنتي در كره  جنوبي شش نفر از آنها بيش از يك فيلم از اينترنت به طور غيرقانوني بر روي سيستم خود منتقل مي كنند.
در حدود يك چهارم از كاربران اينترنتي در اين تحقيق گفته اند كه اين فيلم ها را به طور غيرقانوني روي سيستم خود منتقل كرده اند. جالب است بدانيد كه كره  جنوبي تا پايان سال گذشته سريع ترين خدمات اينترنتي را براي كاربران اين فناوري فراهم كرده است. اين سرعت سبب مي شود كه كاربران بتوانند در چند دقيقه يك فيلم را روي سيستم خود منتقل كنند.
زنان هندي بر شبكه هاي اينترنت روستايي نظارت مي كنند. هزاران روستاي هند با نظارت زنان از خدمات اينترنتي بهره مند مي شوند.
004923.jpg

يكي از موسسات فناوري هند در يك پروژه جديد عده اي از زنان را مسئول پيشبرد روشي براي كاهش شكاف اطلاعاتي در اين مناطق كرده است.
هدف اين پروژه راه اندازي و افزايش سريع تعداد كافي نت ها و كيوسك هاي اينترنتي در اين شبه قاره است.
گفته مي شود زناني كه براي اين كار انتخاب مي شوند از تحصيلات پايه بهره مندند و به راه اندازي اين كيوسك ها تمايل دارند.
004926.jpg

آموزش گسترده اي براي جوانان ايراني آغاز شده است، قرار است ۶۰ هزار جوان كشورمان آموزش فناوري اطلاعات ببينند.اين طرح با همكاري سازمان ملي جوانان و همكاري سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور انجام مي شود.كارگاه هاي آموزشي براي ۶۰ هزار جوان در مراكز استان سراسر كشور برپا مي شود. اين آموزش ها فقط براي جوانان ۱۹ تا ۲۹ ساله در نظر گرفته شده است و افراد در مراكز دولتي و خصوصي تحت آموزش قرار مي گيرند.
منبع:
خبرگزاري دانشجويان ايران
خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران

دوسالانه اي با پنج سال تاخير
تاخير در برپايي دوسالانه هاي هنري كشور، ديگر به امري عادي تبديل شده است و هيچ فردي انتظار ندارد دوسالانه ها در موعد مقرر خود برگزار شوند؛ اما در اين ميان، دو سالانه عكس ركوردار است و با پنج سال تاخير در برپايي نشان دهنده ميزان توجه مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به رشته عكاسي است.
چهارمين يا به اصرار برگزاركنندگان، نهمين دوره دوسالانه عكس ايران پس از پنج سال فراموشي از روز چهاردهم تير، كار خود را در نگارخانه خيال آغاز كرد. در اين دوسالانه از ميان ۷۱۰ شركت كننده با ۱۷۱۹ تك اثر و ۳۲۲ مجموعه عكس، ۱۱۶ تك عكس و ۲۹ مجموعه عكس از ۱۷۱ نفر براي نمايش در دوسالانه انتخاب شدند. دوسالانه عكس ايران كه با تاخيري پنج ساله برگزار شده است، پيش از آغاز به كار خود با مسايل حاشيه اي بسياري مواجه بود كه اين حواشي نيز مانند ديگر دوسالانه هاي هنري به بحث داوري مربوط مي شد. حضور كاووس صادقلو به عنوان نماينده انجمن صنفي عكاسان مطبوعاتي در هيأت داوران و خروج اسماعيل عباسي از اين هيأت و بازگشت دوباره او از مسايل حاشيه اي دوسالانه عكس ايران بود.
اما آنچه كه در خود دوسالانه به نمايش گذاشته شده است نيز موجب پيش آمدن بحث ها و اظهار نظرهاي متفاوتي شده است. برگزاركنندگان دوسالانه تمركز اصلي خود را براي انتخاب، بر عكاسي خلاقانه و هنري عنوان كردند و به همين دليل جاي چنداني براي عكاسي خبري در نظر نگرفتند. به همين دليل برخي از عكاسان خبري كه از پيش نسبت به چنين خط مشي اي آگاه بودند از شركت در دوسالانه خودداري كردند. بهمن جلالي، دبير اين دوسالانه معيارهاي داوران براي انتخاب عكس هاي خبري را وجود خلاقيت و جلوه هاي هنري خاص عنوان كرد اما به نظر مي رسد، دليل انتخاب عكس هاي خبري بيش از هر چيز انتخاب آثاري از عكاسان صاحب نام عكاسي خبري بود.
ديگر عكس هايي كه در اين دوسالانه به نمايش گذاشته شده نيز موجب اعتراض هاي ديگري شده است كه عمده اعتراض هاي آنها به گسترش استفاده از تكنيك هاي گرافيكي در عكس هاي دوسالانه معطوف است.
كامران عدل، يكي از اين منتقدان است كه در اين باره مي گويد: «اگر بتوان به كلاژ و مونتاژ، عكس گفت، نقاشان بهتر از عكاسان اين كار را انجام مي دهند، چرا كه سابقه انجام اين كار را هم بيشتر از ما دارند، در هر حال، دوسالانه عكس ايران پس از سال ها فراموشي  و در شرايطي كه هيچ انجمن فراگيري از عكاسان كشور هنوز تشكيل نشده است، زير نظر يك شوراي سياستگذاري و زير چتر حمايتي موزه هنرهاي معاصر تهران يك بار ديگر كار خود را آغاز كرده است اما مشخص نيست دوره بعدي اين دوسالانه چند سال بعد برگزار خواهد شد.

يادداشت
يك تعطيلي ۷۲ ساعته و يك سفر كوتاه
تعطيلي هاي ما غير از ايام پنج شنبه و جمعه به تساوي يا مربوط به مراسم عزاداري است يا مربوط به اعياد مذهبي و ملي. هرگاه كه اين تعطيلي ها در كنار ايام آخر هفته قرار گرفته يك فرصت ۴۸ تا ۷۲ ساعته فراهم كرده تا امكان يك سفر مهيا شود.
آخر تيرماه همچنين فرصتي دست داده و گويا اين تنها فرصت تعطيلي در تابستان است. به هرحال اگر قصد استفاده از اين فرصت را داريد پيش از هر چيز بايد فكر آخر ماه و نبود بودجه را بكنيد.
اما شايد از قبل حسابش را كرده بوديد و مبلغي كنار گذاشتيد. با اين وضع كجا مي شود رفت و فراغتي را به خوبي تجربه كرد كه نتيجه آن بتواند خستگي كار در شلوغي پايتخت را اندكي به در برد.
مهم ترين نكته براي چنين استفاده اي انتخاب نقطه اي است كه فاصله زماني ـ مكاني كمي با تهران داشته باشد. يعني براي فرصت ۷۲ ساعته ما حداقل ۱۰ تا ۱۲ ساعت زمان براي رفت و برگشت نياز داشته باشد.
از طرف ديگر بحث اقامت در آن محل هم مطرح است. يعني اگر قرار است دو شب را آن جا بگذرانيد فكر هزينه اقامت و مكان آن را هم به حساب آوريد.
با اين گزينه ها بايد به انتخاب نحوه سفر بپردازيد. آيا مي خواهيد با وسيله نقليه خودتان سفر كنيد يا وسيله نقليه عمومي. يعني اتوبوس، قطار و هواپيما. اگر فكر وسيله نقليه عمومي را كرده ايد بايد حساب بليت و نبود آن در فواصل تعطيلي را هم كرده باشيد وگرنه با مشكل غيبت در محل كار مواجه مي شويد.
به هرحال با اين گزينه ها و محاسبه آنها بايد دست به انتخاب بزنيد. تهران و خروجي هايش را هم در نظر داشته باشيد مخصوصاً اين كه جاده چالوس بسته است! و ترافيك محورهاي شمال كشور با اين وضع دوچندان است. بنابراين اگر حوصله داريد و مي توانيد حتي روز شنبه را براي مرخصي كنار بگذاريد شمال را انتخاب كنيد؛ چون هم ترافيك جاده خطرناك است و هم زمان بر و فقط سه محور قابل استفاده داريم؛ (محور تهران ـ فيروزكوه، هراز و محور قزوين ـ رشت).
حالا غير از شمال كجا مي توانيم برويم كه هم زمان مسافرت كوتاه باشد و هم هزينه آن مناسب. «كاشان و حمام فين» و «ابيانه و كمجان» در يك مسير قرار دارند. اگر اهل زيارت و انجام كارهاي مذهبي هم هستيد فرصت مغتنمي است كه به جمكران و مسجد آن سري بزنيد. از سوي ديگر تهران مي توانيد به سمت «امامزاده داوود» از طرف كن و سولقان حركت كنيد، هم مناظر طبيعي خوبي دارد و هم دلي به روحانيت سپرده ايد.
به هرحال تابستان امسال و تيرماه بدون گرماي مرسوم به ما اعطا شده و گويي همه چيز فراهم است تا بتوانيم از فرصت پيش آمده در پايان تير به جهت خستگي در كردن استفاده كنيم. اگر هم حال و حوصله سفر نداريد حداقل چند ساعتي را دل به طبيعت سرخه حصار و لويزان بسپاريد.

مجازات سنگين براي قاچاقچي انسان
قوانين ما هنوز به موادي براي مجازات قاچاقچيان انسان مجهز نشده است اما اين در حالي است كه در ديگر كشورها قوانيني براي مجازات تجارت انسان در نظر گرفته اند كه به شدت سخت و سنگين است.نمونه اين مجازات ها حكم دادگاهي در چين است كه حكم اعدام براي قاچاقچي كودكان صادر كرده است. به گزارش سايت خبري BBC، اين چيني كه مشخصات وي اعلام نشده است رهبر باند بزرگ قاچاقچي كودكان بوده است. بر اساس اين گزارش اين مرد چيني در زمان رهبري اين باند قاچاق بالغ بر ۱۲۰ كودك دختر را خريد و فروش كرده است.
به گزارش BBC و به نقل از خبرگزاري شين هوا، دو نفر ديگر از اعضاي بلند پايه اين باند قاچاق كودكان به حبس ابد و ۱۲ نفر ديگر به حبس هاي طويل المدت محكوم شده اند. مقامات چيني اعلام كرده اند سالانه چندين هزار كودك از اين كشور قاچاق مي شوند.البته به تازگي لايحه اي به مجلس شوراي اسلامي تقديم شده است كه قاچاق انسان را جرم تعريف كرده است. در ماده يك لايحه مبارزه با قاچاق انسان و در تعريف اين جرم آمده است:
الف- خارج يا وارد ساختن و يا ترانزيت مجاز يا غير مجاز فرد يا افراد از مرزهاي كشور با اجبار و اكراه يا تهديد يا خدعه و نيرنگ و يا با سوءاستفاده از قدرت يا موقعيت خود يا سوءاستفاده از وضعيت فرد يا افراد ياد شده، به قصد فحشا يا برداشت اعضا و جوارح، بردگي و ازدواج.
ب- تحويل گرفتن يا انتقال دادن يا مخفي كردن يا فراهم ساختن موجبات اخفاي فرد يا افراد موضوع بند (الف) پس از عبور از مرز با همان مقصود.
در ماده سه اين قانون نيز مجازات مرتكب چنين تعريف شده است: «چنانچه عمل مرتكب قاچاق انسان از مصاديق مندرج در قانون مجازات اسلامي باشد مطابق مجازات هاي مقرر در قانون ياد شده و در غير اين صورت به حبس از دو تا ده سال و پرداخت جزاي نقدي معادل دو برابر وجوه يا اموال حاصل از بزه يا وجوه و اموالي كه از طرف بزه ديده يا شخص ثالث وعده پرداخت آن به مرتكب داده شده است، محكوم مي شود.»
تبصره ۱- چنانچه فرد قاچاق شده كمتر از ۱۸ سال تمام داشته باشد و عمل ارتكابي از مصاديق محاربه و افساد في الارض نباشد، مرتكب به حداكثر مجازات مقرر در اين ماده محكوم مي شود.
تبصره ۲ - كسي كه شروع به ارتكاب جرايم موضوع اين قانون نمايد ليكن نتيجه منظور بدون اراده وي محقق نگردد، به شش ماه تا دو سال حبس محكوم مي گردد.
تبصره ۳ - مجازات معاونت در جرم «قاچاق انسان» به ميزان دو تا پنج سال حبس حسب مورد و نيز جزاي نقدي معادل وجوه يا اموال حاصل از بزه يا وجوه و اموالي كه از طرف بزه ديده يا شخص ثالث وعده پرداخت آن به مرتكب داده شده است، خواهد بود.

هفته
ايران
جهان
پنجره
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |