پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۴۴
ثبت نام هاي پردردسر در مدارس دولتي
مدارس آب ندارند، خانواده ها نان
بيشترين حجم شكايات اوليا از مدارس، مربوط به دريافت وجه در هنگام ثبت نام است 
مدرسه ما دريكي از محلات فقيرنشين است ما نمي توانيم انتظار كمك مردمي اولياي دانش آموزان را داشته باشيم همانطور هم نمي توانيم اوليا را مجبور به پرداخت هزينه اي كنيم
011790.jpg
سعيده عليپور
زمان كوتاهي از اعتراض معلمان به پايين بودن حقوق و مزايايشان نمي گذرد كه مساله فرسوده بودن بسياري از مدارس و صدور حكم تخليه تعدادي از مدارس دولتي خبر روز شد و حالا هم ماجراي ثبت نام هاي پردردسر و بعضا با صرف هزينه در مدارس دولتي بازهم موجب شده تا مسوولان آموزش و پرورش را در مقام پاسخگويي به ميدان بكشاند، تا باز هم همان حرف هاي هميشگي شنيده شود...
مدارسي كه پول آب و برقشان را به زور تامين مي كنند و خانواده هايي كه نانشان را...
«بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسي تحصيل در مقاطع تحصيلي ابتدايي، راهنمايي و متوسطه رايگان است و دريافت هر گونه وجهي تحت هر عنواني ممنوع است.»
البته ممكن است شما هم به اين مساله كمي شك كنيد اگر از آن دسته والديني باشيد كه طي چند روز گذشته براي ثبت نام فرزندتان دريكي از مدارس دولتي وجهي را تحت عنوان « كمك به مدرسه» به حساب مدرسه واريز كرده ايد.
گرچه تنور مدارس درفصل تابستان معمولا خاموش است اما امسال به دليل بالا گرفتن انتقادات در مورد دريافت وجه كمك به مدرسه به صورت اجباري در بسياري از مدارس تب و تاب ساماندهي به وضع آشفته «ثبت نام» را به مسوولان هم كشانده است تا حتي مسوولان آموزش و پرورش و نمايندگان مجلس را هم در مقام توجيه وانتقاد به تكاپو بيندازد.
مير حسين سيدزاده ، مدير كل بازرسي وزارت آموزش و پرورش در اين مورد مي گويد:«بيشترين حجم شكايات اوليا از مدارس، مربوط به دريافت وجه در هنگام ثبت نام است.»
البته اين مشكلي نيست كه تابستان امسال روي آورده باشد بلكه هر ساله وجود داشته و امسال با درخواست وجه بيشتر براي ثبت نام از جانب بعضي مديران مدارس شكل حادتري به خود گرفته است.
اعظم مجيدي كه فرزندش را در يكي از مدارس منطقه يك كرج ثبت نام كرده با شكايت از نوع برخورد مسوولان مدارس با اولياي دانش آموزان در هنگام ثبت نام ها در تابستان گفت: «براي ثبت نام بايد حداقل مبلغ ۲۰ هزار تومان به حساب مدرسه واريز كنيم آن هم تحت عنوان مشاركت مردمي، حالا يكي به اين عزيز بگويد اگر اسم اين مساله مشاركت است كه اجباري نمي شود اما اگر واريز نكنيم ثبت نام بي ثبت نام . حالا خودتان در نظر بگيريد در اين آشفته بازار كه اگر يك روز ديرمراجعه كنيم امكانش هست مدرسه پر شده باشد و ديگر فرزند شما را ثبت نام نكنند مجبوري ثبت نام كني پول را هم تمام و كمال بپردازي.»
اما مدير كل بازرسي وزارت آموزش و پرورش مي گويد: «مديران مدارس حق مجبور كردن اوليا را براي پرداخت كمك هاي مردمي ندارند اما اگر شخصي به صورت داوطلبانه خواستار كمك به مدرسه باشد، مشكلي ايجاد نمي كند».
اين در حالي است كه بسياري از مديران مدارس معتقدند سرانه اختصاص يافته از جانب دولت به مدارس كفاف پرداخت پول آب و برق و تلفن را هم نمي دهد. محمد جلالي مدير يكي از دبستان هاي دولتي مي گويد: «سرانه اي كه در سال تحصيلي۸۳-۸۲ به مدرسه تعلق گرفت ۵۰۰ هزارتومان بود، حالا خودتان فكر كنيد آيا در طول سال مي توان با اين پول مدرسه را اداره كرد.»
وي مي گويد: مدرسه ما دريكي از محلات فقيرنشين است. ما نمي توانيم انتظار كمك مردمي اولياي دانش آموزان را داشته باشيم همانطور هم نمي توانيم اولياي شان را مجبور به پرداخت هزينه اي كنيم.
البته اين مدير مدرسه هم اذعان مي كند كه در بعضي از مواقع استثنايي كه هزينه هاي مدرسه زياد شده است و از پس پرداخت آن برنيامديم از پدر و مادر دانش آموزان تقاضاي وجه كرديم كه اصولا با اعتراض شديد آنها مواجه مي شود.
مهدي نويد اتهم ، دبير شوراي عالي آموزش و پرورش گفت:«بعض از مدارس امكانات ويژه اي به نسبت مدارس دولتي دارند كه تعدادي از اين مدارس براي ثبت نام درخواست وجه مي كنند.»
اما به گفته حاجي بابايي رئيس فراكسيون فرهنگيان، فعاليت هاي فوق برنامه اجباري نيست و فقط بهانه اي براي دريافت هزينه  است.
مجتبي شريف ، پدر دو دانش آموز است كه براي ثبت نام هر كدام از فرزندانش در مدرسه دولتي ۴۰ تا۵۰ هزار تومان به حساب مدرسه واريز كرده است او مي گويد: «پرداخت اين مبلغ براي اينكه واقعا در مدرسه به بچه ها رسيدگي شود هيچ ايرادي ندارد مخصوصا اينكه آدم بتواند از پس پرداخت اين هزينه ها برآيد. مدارس ما با بودجه هايي كه دارند واقعا تحت فشارند.»
صندلي ها و ميزهاي شكسته، ديوارهاي خط خطي، كلاس هاي كم نور، دستشويي ها و آب خوري هايي هميشه خراب و ... ، گرچه اعتبار آموزش و پرورش در سال ۸۳، ۴هزار ميليارد تومان بود كه از اين مبلغ ۳ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان آن صرف آموزش و پرورش دانش آموزان شد و بقيه صرف مسايل ستادي اين وزارتخانه اما با اين حال اين مبلغ نيز وزارتخانه اي را كه تنها ۱۸ ميليون زير مجموعه دانش آموز به غير از كاركنان و مديران و معلمان دارد با مشكل اساسي مواجه كرده است تا جايي كه حالا اگر دور آموزش و پرورش را هم قلم بگيريم حتي امكانات مادي و رفاهي نيز در اكثر مدارس در وضعيت بسيار بدي قرار دارد.
البته حاجي بابايي رئيس فراكسيون فرهنگيان مجلس شوراي اسلامي كمبود بودجه در آموزش و پرورش را ناشي از نبود برنامه ريزي و مديريت اين وزارتخانه مي داند و مي گويد اگر همين اعتبارات به خوبي مديريت شود مشكل آن قدر نخواهد بود تا حدود ۵۰ ميليارد تومان كمبود بودجه به وجود آيد.
البته اين ضعف در سيستم آموزش و پرورش را به هر مساله اي كه ربط دهيم هميشه در كشور ما وجود داشته است اما به مرور زمان از  آنجايي كه توقع دانش آموزان و اوليا از آموزش و البته پرورش بالا رفته پرداختن به جنبه هاي فوق برنامه نيز در بسياري از مدارس شدت گرفته است.
مدير يكي از مدارس ابتدايي شهرستان اسلامشهر مي گويد:«سالانه مبلغ بسيار كمي در حد ۳۰۰ هزار تومان براي اداره مدرسه پرداخت مي شود گرچه با اينكه مدرسه ما در منطقه فقيرنشين واقع شده با اين حال كمك هاي شخصي بعضي اولياي دانش آموزان تا به حال كمك كرده است تا مدرسه به فعاليتش ادامه دهد.»
بعضي از مديران براي كسب درآمد از طريق مدارس براي تامين بودجه در ساعات غير كلاس درس، مدرسه را براي امورات فوق برنامه يا كارهاي آموزشي خارج از مدرسه اجاره مي دهند كه اين خود كمك زيادي به تامين هزينه هاي مدرسه مي كند اما در بسياري از مدارس به دليل فرسودگي و نبود فضاي مناسب و يا واقع شدن در منطقه اي غير تجاري حتي امكان اين مساله نيز فراهم نمي شود.
مريم ساجدي كه فرزندش رادر يكي از دبيرستان هاي دولتي ثبت نام كرده است مي گويد: «ما حاضريم اين هزينه را براي فرزندانمان پرداخت كنيم اما متاسفانه در خيلي از مدارس هيچ نظارت جدي براي هزينه كردن اين پول ها وجود ندارد  و بارها و بارها تحت عنوان هاي مختلف در طول سال از ما كمك خواسته شده اما بسياري از اين پول ها هزينه نشده است.»
البته كيارشي ، مدير كل دفتر آموزش و پرورش سازمان مديريت و برنامه ريزي بهترين راه برون رفت آموزش و پرورش ازمشكلات فعلي را واگذاري اداره مدارس به مديران مي داند و مي گويد: طبق ماده ۸۸ قانون ،دولت بايد منابع مالي مدرسه را تامين كند و عرضه خدمات و اداره مدارس را به مديران واگذار كند.
اما اين مساله تنها از جانب تعدادي از نمايندگان مجلس كه واگذاري اداره مدرسه به طور كامل به مديران را مجوز قانوني براي دريافت شهريه و فروختن مدارس مي دانند از جانب معلمان و تعدادي از مديران نيز مخالفاني دارد.
زهرا طباطبايي دبير يكي از مدارس راهنمايي مي گويد: «اين موضوع مسلما به ضرر معلمان خواهد بود چرا كه از اين به بعد برخوردهاي سليقه اي در سطح مدارس تنش هاي فراواني را در اين محيط آموزشي به وجود مي آورد.»
گرچه حتي به نظر مي رسد معترضان اصلي اين مساله مردم باشند.
در هر حال آموزش و پرورش در كشور ما يك مساله ملي است و وسعت آن و زير مجموعه هايش مثل دانش آموزان و سرو كار داشتن با مقوله مهمي مثل آموزش و فرهنگ همه از جمله آن چيزهايي است كه نبايد به هيچ كدام از مسوولان اجازه دهد تا براي تصميم گيري در مورد اين موضوع تنها منافع اقتصادي را در نظر بگيرند.

قابل توجه رانندگان تاكسي
تاكسيمترها را تنظيم كنيد
تاكنون ۳۰ درصد تاكسيمترها تنظيم و برچسب نرخ كرايه ها بر روي شيشه جلو اين تاكسي ها نصب شده
011793.jpg
چند دفعه بايد مسوولان امر به راننده هاي تاكسي بگويند كه نسبت به نصب و تنظيم تاكسيمترها تعجيل كنيد؟ وقتي گوش كسي بدهكار اين حرف ها نباشد اينطوري مي شود كه حتما نماينده نيروي انتظامي در سازمان تاكسيراني و رئيس يگان نيروي انتظامي اين سازمان با نزديك شدن به پايان مهلت ضرب الاجل تعيين شده از سوي مسوولان سازمان تاكسيراني، هشدار مي دهد كه از اين پس تاكسي هاي متخلف بيمه نمي شوند. تازه اين فقط شامل تاكسي هاي بدون تاكسيمتر نيست و اگر برچسب نرخ كرايه ها را هم در تاكسي خود نصب نكنيد، مطابق قانون با شما برخورد مي شود.
سرهنگ محمدمهدي صدوقي معاون انتظامي سازمان تاكسيراني در اين باره مي گويد: «در صورتي كه رانندگان تاكسي تا پايان مردادماه براي تنظيم تاكسيمتر و نصب برچسب نرخ كرايه ها به تعميرگاه هاي تاكسيراني مراجعه نكنند، پس از پايان مهلت تعيين شده ضمن برخورد قانوني با رانندگان متخلف، از تمامي تسهيلات نظير دريافت وام، بيمه، دادن لوازم يدكي و تبديل تاكسي به سمند نو محروم مي شوند.»
گويا اين بار جديت و تلاش رئيس سابق پليس ۱۱۰ فراتر از گفتارهاي رايج است و قرار است از تئوري و نظريه فاصله گرفته وبه عمل نزديك شود. سرهنگ صدوقي كه پيش از اين، توانايي هايش را در مكانيزه كردن پليس ۱۱۰ نشان داده است، اين بار در مسندي ديگر مي خواهد مطابق قوانين، به يگان تاكسيراني تهران، سر و ساماني ديگر دهد. به همين مناسبت وي از نصب برچسب ها در ۳۰ درصد تاكسي ها خبر مي دهد و مي گويد: «تاكنون ۳۰ درصد تاكسيمترها تنظيم و برچسب نرخ كرايه ها بر روي شيشه جلو اين تاكسي ها نصب شده. خوشبختانه امسال شهرداري تهران بودجه مناسبي را به سازمان تاكسيراني اختصاص داده كه قرار است اين بودجه صرف رسيدگي به امور معيشتي و حمايت بيشتر از قشر رانندگان تاكسي شود اما مسلما تنها رانندگاني كه در مهلت تعيين شده نسبت به تنظيم تاكسيمتر و نصب برچسب بر روي تاكسي خود اقدام ودر يك كلام تمام قوانين مصوب در آئين نامه تاكسيراني را رعايت كنند، از آن بهره مند مي شوند.»
سرهنگ صدوقي و سازمان تاكسيراني اين بار قصد ندارند از كنار مساله عدم استفاده از تاكسيمترها به آساني بگذرند و حداقل مي توان اين نويد را به شهروندان تهراني داد كه حداقل يكي از هزاران مشكل مسافران با راننده هاي تاكسي - يعني نرخ كرايه - به زودي مرتفع مي شود.
سرهنگ صدوقي در پايان صحبت هايش اين نكته را هم اضافه مي كند: «پروانه كار رانندگان متخلف تاكسي در صورت چندين بار تكرار تخلف و سرپيچي از رعايت قوانين تاكسيراني باطل خواهد شد. رانندگان متخلف تاكسي از اين پس بايد بيشتر مراقب رفتار و اعمال خود باشند چرا كه علاوه بر گشت هاي سيار كه به صورت شبانه روزي در سطح شهر تردد مي كنند، ماموران كنترل نامحسوس اين سازمان نيز در تاكسي ها حضور يافته واز نزديك وضعيت رانندگان تاكسي و مسافران را بررسي و در صورت مشاهده تخلف يا هر گونه نارضايتي از سوي مسافران، راننده متخلف را به سازمان احضار مي كنند. روزانه ۱۰۰ مجوز فعاليت موقت در سطح شهر از سوي سازمان تاكسيراني براي مسافربرهاي شخصي صادر مي شود كه به اين ترتيب انتظار مي رود تا پايان مهلت تعيين شده تمام مسافربرهاي شخصي تحت پوشش تاكسيراني قرار بگيرند.»
اميدواريم اين سختگيري ها كه صدالبته در چارچوب قانون است، به نفع راننده و مسافر باشد و هر دو طرف سود ببرند و باز هم اميدواريم ساير مشكلات چون سوار شدن دو نفر روي صندلي جلو و مشكلاتي نظير آن نيز به زودي حل شوند.

نكته اي بر خنكاي حج
هفته قبل گزارشي از همايش عمره دانشجويي با عنوان خنكاي حج در اين صفحه به چاپ رسيد. ستاد عمره دانشجويي ضمن تقدير و تشكر از گزارشگر اين گزارش چند نكته را طي نمابري به دفتر روزنامه ارسال كرد.۱-اين همايش «همايش عمره دانشجويي» بوده است. خبرنگار محترم به سهو در جاهاي مختلف گزارش كلمه «حج» را به كار برده اند كه لازم به توضيح است كه بين حج و عمره از جهت اعمال، زمان، هزينه ها و... تفاوت هايي وجود دارد و در واقع همايش عمره دانشجويي جهت آشنايي دوستان دانشجو با مناسك و اعمال عمره برگزار شده است.
۲-همايش عمره دانشجويي قبل از اعزام دانشجويان عزيز برگزار شد. بنابراين ۱۴ هزار دانشجو امسال... عازم مكه مكرمه شدند، صحيح نيست، بلكه اعزام مي شوند، صحيح است.
۳-اين دانشجويان عزيز توسط سازمان حج و زيارت به عمره مشرف خواهند شد. بنابراين عبارت «توسط ستاد عمره دانشجويي عازم مكه مكرمه شدند» صحيح نيست.

جوان ها در مناطق حفاظت شده
حتي جوان ها مي توانند از پشت درهايي كه به روي همه بسته است هم ديدن كنند. به لطف توافق سازمان ملي جوانان با سازمان محيط زيست در تابستان امسال بخشي از طرح هاي گردشگري جوانان در مناطق ويژه حفاظت شده اجرا مي شود.
در اين طرح كه ۴۰ ميليون تومان هزينه داشته است جوانان از استان هاي كشور در قالب برنامه هاي گردشگري يك و دو روزه به مناطق حفاظت شده سفر كرده و از نزديك با حيات وحش محيط طبيعي و زيست بوم اين مناطق آشنا مي شوند.
بر اساس اين تفاهمنامه سازمان ملي جوانان و سازمان محيط زيست در روند اطلاع رساني وبرگزاري جشنواره پاياني اين طرح همكاري خواهند كرد. جشنواره پاياني در نيمه دوم شهريورماه برگزار مي شود.

ورزش  و تنبلي
بر اساس تحقيق صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني تهران مشخص شده كه نيمي از دانشجويان دختر ساكن كوي علوم پزشكي تهران به دليل تنبلي و بي حوصلگي اصلا ورزش نمي كنند. بر اساس يك پژوهش انجام شده ۶۷ درصد دانشجويان دختر كوي دانشگاه علوم پزشكي تهران هيچگونه فعاليت ورزشي ندارند.بر اساس اين پژوهش دلايل اصلي نپرداختن دانشجويان به ورزش شامل ۴۷ درصد به علت تنبلي و بي حوصلگي، ۳۷ درصد به علت حجم زياد دروس و ۳۶ درصد به علت عقب ماندن از كارهاي روزانه بوده است. همچنين بر اساس اين تحقيق ۸۹ درصد دانشجويان كه به ورزش علاقه مند بوده، رشته هاي ورزشي مورد علاقه دانشجويي كه ورزش مي كنند به ترتيب شامل ۲۸ درصد پياده روي، ۱۶ درصد بدمينتون و تنيس روي ميز و ۱۵ درصد شنا بوده است.

پايگاه اينترنتي مذهبي
اخبار محافل مذهبي و مراسم سخنراني در مساجد هم آن لاين شد و از اين پس همه مي توانند از طريق پايگاه اطلاع رساني اينترنتي در جريان اخبار مراسم هاي مذهبي، مداحي ها و سخنراني ها قرار بگيرند.
اين پايگاه كه به صورت آزمايشي راه اندازي شده است مطالبي از جمله مراسم مذهبي، سخنراني، مداحي، مكان و موضوع شان را در اختيار علاقه مندان قرار مي دهد.
براساس اين گزارش همه متوليان مراكز مذهبي وهمچنين وعاظ و ذاكران اهل بيت (ع) مي توانند از اين پايگاه اطلاع رساني برنامه هاي روزانه، هفتگي، ثابت و مناسبت هاي خاص خود را اعلام كنند.
آدرس اين پايگاه www.shabestanonline.net است.

ساماندهي قيمت ها
شوراي شهر تهران علل نابساماني وضعيت قيمت كالاها را بررسي مي كند. اميدواريم اين طرح سرانجامش  مثل طرح هاي قبلي مبارزه با گران فروشي نباشد.
يك عضو شوراي اسلامي شهر تهران از تصويب طرح دوفوريتي بررسي نابساماني و نامتعادل بودن وضعيت قيمت كالاها خبر داد.
شوراي شهر در جلسه اخير خود كميسيون فرهنگي و اجتماعي را ملزم به پيگيري اين كار كرده است. به سبب تغيير قانون نظارت بر قيمت ها در تهران و اجرا نشدن مصوبه جديد مجلس شوراي اسلامي از ابتداي امسال در وضعيت قيمت كالاهاي مورد نياز مردم، بي تعادلي و نابساماني ايجاد شده است و انسجامي ميان آنها مشاهده نمي شود.
اين عضو شوراي شهر گفت: براي رفع اين معضل به همكاري ديگر ارگان ها و نهادها نياز است.

نرم افزار نابينايان
از اين پس نابينايان با استفاده از رايانه هاي عادي و برجسته نگار، امكان تهيه و تنظيم و استفاده از تايپ انگليسي و فارسي را خواهند داشت.
اين برنامه كه بر پايه ويرايشگر مايكروسافت تهيه شده است امكانات اين نرم افزار را به صورت بريل و گوياي فارسي و انگليسي در اختيار نابينايان قرار مي دهد. ويرايشگر سپيد علاوه بر اينكه توان پشتيباني از بيشتر متن هاي موجود را دارد، قابليت سازگاري با همه ويندوزهاي فارسي، را نيز داراست.
پشتيباني از فايل هاي ويرايشگر بريل، امكان تايپ بريل به وسيله صفحه كليد عادي و نيز صفحه بندي بريل، همچنين امكان افزودن صداي متن تايپ شده به زبان هاي فارسي و انگليسي از امكانات ويژه افزوده شده به اين مجموعه براي روشندلان است.

زلزله هاي منطقه ري و تهران در تاريخ
پايكوبي گسل ها در «ري»
بسياري بر اين باورند كه گسل هاي تهران و ري به صورت دوره هاي زماني مشخص فعال شده، موجب بروز زمين لرزه مي  شوند. مبناي اين ادعاي زلزله شناسان، زمين لرزه هاي تاريخي منطقه  است كه به گفته آنان در دوره هاي زماني معين رخ داده است
زلزله هاي ري  از الگوي زماني خاصي پيروي نمي  كنند و نمي  توان براي آن دوره هاي زماني مشخصي تعيين كرد
011799.jpg
محمدجواد مرادي نيا
زلزله شناسان سال هاست مردم تهران را از زلزله اي احتمالا بزرگ كه در راه است بيم مي  دهند و بر اين باورند كه گسل هاي تهران و ري به صورت دوره هاي زماني مشخص فعال شده، موجب بروز زمين لرزه مي  شوند. مبناي اين ادعاي زلزله شناسان، زمين لرزه هاي تاريخي منطقه  است كه به گفته آنان در دوره هاي زماني معين رخ داده و خسارت هايي را به دنبال آورده اند. اين در حالي است كه تاكنون تاريخ دقيق زلزله هاي تهران و اطراف آن و فاصله هاي زماني آنها به طور دقيق بررسي و منتشر نشده است.
تهران قرن هاي متمادي روستا يا قصبه اي بوده كه در سايه عظمت ري زندگي كرده و نام آن تنها دو سه قرني بيش نيست كه شهرت و اعتبار يافته است؛ پس آنچه كه درباره ري در تواريخ آمده مي تواند وصف حال تهران نيز باشد، چرا كه تهران و ري امروز دو شهر درهم تنيده و جدايي ناپذيرند.
قديمي ترين خبر از زلزله  ري مربوط به ۲۳۰۰ سال پيش است، زماني كه سلوكوس اول معروف به نيكاتر بناي سلسله يوناني تبار سلوكيان را در ايران نهاده و خود را براي حكومت بر اين سرزمين كهن و متمدن آماده مي  كرد. در آن هنگام كه حدود ۳۰۰ سال به ميلاد مسيح مانده بود زلزله اي مرگبار ري را در هم پيچيد و ويران ساخت، چنان كه نام اين شهر مترادف با زلزله شناخته شد. «استرابو» مورخ و جغرافيدان يوناني كه همزمان با سال هاي ميلاد مسيح مي زيسته، در كتاب معروف خود «جغرافياي استرابو» درباره علت نام گذاري «ري»كه آن زمان «راگا» خوانده مي  شد، نوشته است: «مي  گويند اسم راگا از زلزله اي كه در آن سرزمين روي داد و به علت آن شهرهاي فراوان و دو هزار روستا- بر طبق گفته يوزي دونيوس- ويران شد گرفته شده است».(۱)
از زلزله هاي احتمالي ري تا قرن ها بعد خبري در دست نيست، ولي روشن است كه اين شهر به هنگام ظهور اسلام و زماني كه اعراب مسلمان آنجا را فتح كردند شهري آباد بوده و مردمي ثروتمند را در خود داشته است، چرا كه غنايمي كه مسلمانان از اين شهر برمي گيرند با غنايم مداين پايتخت ساسانيان برابري مي  كرده است(۲) و اين حكايت از آن دارد كه ري حداقل تا دهه ها پيش از آن زلزله تازه اي را تجربه نكرده بود، اما تاريخ نگاران مسلمان در سده هاي بعد اخبار دهشتناكي از زلزله هاي ري را در كتب خود به ثبت رسانده اند كه از آن جمله زلزله سال ۲۳۶ هجري قمري است، زلزله اي شديد كه موجب مرگ ۴۵ هزار نفر شد.(۳)
پنج سال بعد، در سال ۲۴۱ هجري قمري زمين لرزه اي سخت، خانه هاي ري را خراب كرد و چندان جمعيت در زير آوارها مدفون شدند كه تعداد آنها از حد شمارش بيرون بود. اين زلزله تا چهل روز متوالي تكرار مي  يافت. ابن اثير در وقايع اين سال گفته است: «وفيها كانت بالري زلزله شديده هدمت المساكن و مات تحتها خلقا كثير لايحصون و بقيت متردد فيما اربعين يوما.»(۴)
يك سال بعد در ۲۴۲ هجري قمري نيز زمين لرزه اي سخت وسيع در نواحي قومس و رساتيق آن و ري و خراسان و نيشابور و طبرستان به وقوع پيوست و كوه ها خرد شد و زمين ها شكاف هايي شگرف برداشت.
هفت سال بعد باز هم زمين به سختي لرزيد و جمعي ديگر به كام مرگ كشيده شدند. محمدابن جرير طبري در وقايع سال ۲۴۹ هجري قمري نوشته است «در اين سال در ذيحجه، مردم ري به زمين لرزه اي سخت دچار شدند كه از آن خانه ها ويران شد و جمعي از مردم ري كشته شدند و باقيمانده مردمش از شهر گريختند و بيرون آن جاي گرفتند.»(۵)
ابن اثير نيز اين واقعه را چنين توصيف كرده است: «در اين سال  زمين لرزه اي سخت ري را بلرزاند و سراي  هاي آن ويران كرد و بسياري (زيرآوار) جان دادند و مانده ها گريختند و در بيرون شهر جاي گرفتند.»(۶)
۹۷ سال بعد، ري دوباره دستخوش لرزشي شديد شد و بسياري از بناهاي اين شهر فرو ريخت، در اين زلزله كه در ذيحجه سال ۳۴۶ هجري قمري رخ داد جمعي كثير نيز جان باختند.(۷)
ري ۱۷۸ سال بعد هم لرزيد. اين زلزله كه در ربيع الاول سال ۵۲۴ هجري قمري روي داد تمام بلادجبال كه ري نيز جزو آن بود را لرزاند و خرابي بسياري پديد آورد. در عين حال از كشته شدگان اين زلزله خبري ثبت نشد.
زلزله بعد ۴۷ سال بعد بود؛ سال ۵۷۱ هجري قمري كه شهرهاي ميان عراق تا ماوراي ري دستخوش زلزله اي عظيم شد، جمعي انبوه كشته و بناهاي فراوان با خاك يكسان شدند. در اين زلزله آسيب بيشتر به ري و قزوين وارد آمد.
۲۵ سال بعد زلزله مرگبار ديگري اهالي ري را غافلگير كرد. در اين زلزله كه به سال ۷۸۶ هجري قمري حادث شد. ري به كلي ويران شد. (۸) ري در آن سال ها هنوز از جنايات و ويراني هاي مغول پس از آن تيمور كمر راست نكرده و زخم هايش التيام نيافته بود كه گرفتار اين زلزله مرگبار شد و براي قرن ها شهرت و آوازه اش را از دست داد.
كلاويخو جهانگرد اسپانيايي كه بيست سال بعد، يعني در سال ۸۰۶ هجري قمري از ري گذشته، آن را كاملا خالي از سكنه ديده است. شايد به دليل همين ويراني و از رونق افتادن است كه زلزله هاي بعدي ري به چشم نيامده و كمتر تاريخ نگاري آن را ثبت كرده است. ويراني و نيمه متروكه ماندن ري حتي نام  آن را به تدريج از ذهن ها زدود، تا آنجايي كه در قرن سيزدهم هجري آن شهر صرفا با نام شاه عبدالعظيم شناخته مي  شد، يعني مزار متبركي كه شايد تنها كانون گرد آمدن مردم ري پس از زلزله هاي ويرانگر بوده است. در هر حال نام ري از سال ۱۳۱۷ شمسي بار ديگر رسما بر آن شهر نهاده شد.
بنابرآنچه نوشته شد شايد بتوان به اين نظر رسيد كه ۱- در زلزله خيز بودن ري و بخش هايي از تهران كه به گسل هاي ري نزديك است، نبايد ترديد كرد. ۲- زلزله هاي ري از الگوي زماني خاصي پيروي نمي  كنند و نمي  توان براي آن دوره هاي زماني مشخصي تعيين كرد كه مثلا با گذشت چند سال بايد منتظر بازگشت زلزله بود، چرا كه زلزله هاي اين منطقه هم با فاصله۷ ساله و هم با فاصله ۲۱۵ ساله رخ داده است.
پي نوشت ها:
۱- جغرافياي استرابو (سرزمين هاي زيرفرمان هخامنشيان)، ترجمه همايون صنعتي زاده، تهران، بنياد موقوفات دكتر محمود افشاريزدي، ۱۳۸۲، صفحه ۳۶.
۲- تاريخ طبري، جلد ۵، ترجمه ابوالقاسم پاينده، تهران، اساطير، صفحه ۱۹۷۵.
۳- تاريخ اجتماعي ايران، مرتضي راوندي، جلد۵، صفحه ۴۱۷ به نقل از ري باستان جلد ۲، صفحات ۲۴۳ تا ۲۴۸.
۴- تاريخ كامل ابن اثير، ترجمه حميدرضا آژير، جلد ۹، تهران، اساطير، صفحه ۴۱۴۱.
۵- تاريخ طبري، پيشين، جلد ۱۴، صفحه ۶۱۲۸.
۶- تاريخ كامل ابن اثير، پيشين، صفحه ۴۱۸۶.
۷- تاريخ اجتماعي ايران، پيشين، صفحه ۴۱۷.
۸- ري باستان، جلد ۲.

وقتي كه تاكسي ها اورژانسي مي شوند
011796.jpg
هر چند دير، اما بالاخره راه افتاد.كافي است عضو آن باشند تا هر وقت بخواهند به كمك شان بيايد. هم مي تواند سرپايي مداوا كند و هم اگر لازم شد به درمانگاه منتقل اش مي كند تا بستري شود.
تعداد تاكسي هاي سمند روز به روز افزايش پيدا مي كند و ده ها هزار تاكسي پيكان هم كه در تهران در حال ترددند يا به سمند تبديل مي شوند و يا به بازسازي احتياج پيدا مي كنند. وقتي نوسازي و افزايش تاكسي هاي تهران تحقق پيدا كند بايد ساز و كارهاي نگهداري اين تاكسي ها و ارايه خدمات مناسب به آنها هم فراهم شود تا مجموعه تاكسيراني و خدمت رساني كامل شود. فكرش را بكنيد؛ راننده تاكسي كه قرار است هم با آن تاكسي سمند خرج زندگي اش را در بياورد و هم اقساط تاكسي را بدهد، در يك بزرگراه پرت با خرابي ماشين اش روبه رو مي شود. تعميركاري در آن دور و بر نيست، كسي هم به دادش نمي رسد و تعميركاران آشنا هم برايش طاقچه بالا مي گذارند. كافي است زنگي به اين آمبولانس هاي جديد تاكسي بزند تا كارش راه بيفتد. هر چند ممكن است اين پژوهاي تازه رسيده با آن چراغ هاي گردان و آرم هاي مخصوص امداد تاكسي هم در ترافيك شهر گير بيفتند، اما دست كم خيال راننده تاكسي راحت است كه كسي به سراغش مي آيد، حالا دير يا زود. اما ماجرا به اينجا ختم نمي شود. تعميركاري كه براي معاينه تاكسي ها حاضر مي شود، اگر تشخيص بدهد، جرثقيل مخصوصي را خبر مي كند تا تاكسي را به تعميرگاه منتقل كنند. اگر هم راننده پشت تلفن ايراد ماشين اش را توضيح دهد و تعميركاران تشخيص دهند كه به جاي پژو امدادي بايد جرثقيل بفرستند، يكي از نيسان هاي مخصوص اين كار را روانه مي كند.
ماجرا از اين قرار است كه تاكسيراني و ايران خودرو در يك اقدام مشترك براي ارايه خدمات بهتر به دارندگان تاكسي هاي سمند و پيكان سيستم امداد تاكسي را راه انداختند. اين سيستم امدادرساني به تاكسي ها در دو منطقه تهران آغاز به كار كرده اند. يكي ازواحدها كه نمايندگي ايران خودرو در خيابان شهيد رجايي است به ۴ دستگاه پژو GLX امدادرسان مجهز به بي سيم و تجهيزات و چراغ گردان است و دو جرثقيل نيسان را هم به كار گرفته است. اين مركز خدمات تعميراتي روزانه به ده ها خودرو سمند و پيكان تاكسي خدمات مي دهد و مسوولان آن اصرار دارند تا با آگاهي بيشتر تاكسيداران از خدمات مركزشان ارتباط بيشتري با رانندگان تاكسي برقرار كنند. سيدجمال هاشمي عرب معتقد است رانندگان قديمي تاكسي چندان به كار در سيستم هاي جديد و مراجعه به مراكزي با خدمات نوين عادت ندارند، اما اين خدمات كه بخش ويژه آن ارايه خدمات تعميراتي در هر نقطه از شهر است، آنقدر در شهري مثل تهران كاربردي به نظر مي رسد كه استقبال از آن گريزناپذير باشد.
شايد اطلاع رساني محدود و نه چندان گسترده تنها دليل ناشناخته ماندن اين امدادرساني براي تاكسيداران باشد.
مسوولان تاكسيراني شرايط استفاده از اين امكانات را اين گونه توضيح مي دهند: با پرداخت ۷ هزار تومان حق عضويت ساليانه، كارت عضويتي براي رانندگان تاكسي صادر مي شود و به اين ترتيب صاحبان تاكسي عضو شبكه امدادرساني مي شوند. به اين ترتيب آنها مي توانند با يك تماس با شماره ۱۲ - ۸۴۱۰۰۱۱ از خدمات مركز مستقر در خيابان شهيد رجايي از تعميركاران مركز كمك بخواهند.

تلاش اتحاديه اروپا براي مبارزه عليه تبعيض در شهرها
011802.jpg
برابري و عدم تبعيض در شهرهاي اروپاي يكپارچه سياست كلي اروپاي بزرگ را تشكيل مي  دهد.
به همين منظور اتحاديه اروپا طي۵ سال فرم هاي نظرخواهي موسوم به فرم هاي سبز را در اختيار شهروندان اروپايي قرار داده است تا بر اساس اين نظرخواهي عقايد خود را در ارتباط با عدم مساوات و تبعيض مطرح سازند. بر اساس اين طرح شهروندان اروپا نظرات خود را در قالب چگونگي راهكارهاي مبارزه با تبعيض و نابرابري اعلام كرده و درقالب راي گيري از آن حمايت مي  كنند.
مبارزه عليه تبعيض شامل تبعيض جنسي، نژادي، ديني و اعتقادي و گونه هاي مختلف اشرافيت مي  شود.
بر اساس گزارش نتايج اين نظرخواهي، اتحاديه اروپا به اطلاعاتي دست پيدا مي  كنند كه با بررسي آن مي توانند كارايي فعاليت هاي ۵ سال گذشته اتحاديه اروپا را در مورد رفع تبعيض برآورد كرده و سياست هاي آتي خود را بر اساس نتايج اين نظرخواهي تدوين كنند. اعضاي كميسيون اجتماعي اتحاديه اروپا مي كوشند تا برنامه رفع تبعيض و عدالت اجتماعي را در تمامي نقاط قاره اروپا گسترش داده و تمامي ساكنان اروپا را از مزاياي اين طرح بهره مند سازند.
شهرداري هاي اتريش حركت به سوي انجمن شهرهاي اروپاي واحد
انجمن شهرها و نواحي اتريش موافقت خود را با تشكيل انجمن شهرهاي اروپاي يكپارچه اعلام داشت. حكومت هاي محلي شهرها و نواحي اتريش با اعلام موافقت خود با تشكيل انجمن شهرها و نواحي اروپاي واحد هم اكنون منتظر تدوين پيش نويس اساسنامه انجمن شهرهاي اروپاي واحد است.
به دنبال تغيير و تحولاتي كه در كشورهاي اروپا در جهت يكپارچه شدن و تشكيل اتحاديه اروپاي واحد رخ داد، انجمن هاي محلي شهرها و نواحي كشورهاي اروپايي نيز اقدام به تدوين اساسنامه اي در جهت تاسيس انجمن شهرهاي اروپاي واحد كرده اند.
شهرداري هاي شهرهاي اتريش نيز با توجه به موقعيت كنوني اتحاديه اروپا موافقت خود را نسبت به تشكيل اتحاديه حكومت هاي محلي اروپاي واحد اعلام داشته و انتظار دارند در صورت تحقق يافتن اين امر در آينده نزديك قدرت و نفوذ حكومت هاي محلي شهرهاي اتريش بيشتر شده و مديريت شهري نيز با توجه به تدوين اساسنامه واحد شهرهاي اروپا كارايي بيشتري پيدا كند.
پيروي كردن از سياست  و دستورالعمل واحد در تمامي شهرهاي اروپا اساس تدوين قانون اساسي شهرهاي اروپا است و اجراي كامل و متعهدانه قانون اساسي شهرهاي اروپا شامل تمامي حكومت هاي محلي شهرها و نواحي اروپا مي شود.
ويژگي هاي مهمي كه در اين اساسنامه مد نظر قرار گرفته است شامل: وضعيت اقتصاد عمومي، يكپارچه سازي يارانه روي خدمات شهري در تمام شهرهاي اروپا، تعهد عملياتي شدن دستورالعمل هاي قانون اساسي شهرهاي اروپا در تمامي شهرها و نواحي اين قاره و يكپارچه سازي نظام مالياتي در شهرهاي اروپا است.

سرنوشت برج آزادي
برج آزادي، نماد تهران و جزو شاخص ترين جلوه هاي معماري پايتخت در دوران معاصر در انتظار مرمت وبازسازي و احياست. يكي از مشاوران طرح ساماندهي اين برج، كه به اعتقاد برخي گرانترين بناي معماري معاصر تهران است، خبر مي دهد كه نتايج بررسي هاي كارشناسي وبرآورد هزينه هاي ساماندهي و برآورد هزينه هاي مورد نياز نجات بخشي برج آزادي، برنامه اجرايي اين پروژه و نيز طرح شهرداري منطقه ۹ در اين زمينه، ۲۰ روز ديگر اعلام مي شود. به جز حل مشكلات ترافيكي ميدان آزادي و ارايه طرح هاي ساماندهي ترافيك آن كه توسط سازمان حمل و نقل ترافيك تهران انجام مي شود. وزارت ارشاد هم مسووليت مرمت و احياي برج را بر عهده گرفته و بايد اعتبارش را تامين و شهرداري منطقه ۹ هم بايد طرحي را براي ساماندهي محوطه اطراف برج ارايه كند.

زباله ها و دوربين هاي مداربسته
مثل اينكه نظارت نامحسوس كم كم در بين سازمان هاي مختلف در حال جا افتادن است. در تازه ترين آنها، سازمان خدمات موتوري شهرداري قصد دارد، تمام ايستگاه هاي حمل زباله را به دوربين هاي مداربسته و سايت كنترل مجهز كند. اين اقدام به خاطر آن است كه خدمات مطلوب تري در زمينه حمل زباله شهري ارايه شود و ايستگاه هاي مياني حمل زباله كنترل بيشتري شوند.«فرهاد پورمحمد سخا» قائم مقام سازمان خدمات موتوري مي گويد: «ايستگاه هاي حمل زباله بيهقي در حال حاضر مجهز به دوربين هاي مداربسته و سايت كنترل هستند. با استفاده از اين فن آوري مي توان به سهولت نحوه كاركرد و ارايه خدمات ايستگاه ها را نظارت كرد.»غير از تجهيز ايستگاه ها به دوربين هاي مداربسته، ايستگاه هاي مياني حمل زباله شهر تهران هم سر و سامان مي يابند و بهسازي مي شوند كه ايستگاه خدمات شهري حكيميه (منطقه ۴) در اولويت قرار دارد.

اختراعي براي جلوگيري از تصادف
وزير بهداشت اعلام كرد كه سال گذشته ۲۷ هزار نفر بر اثر تصادفات كشته شده اند. اين ارقام شگفت انگيز باعث شده تا بحث بر اثر تصادفات و ايمني رانندگي به محافل مسوولان و مردم در هر سطحي راه پيدا كند. اما ابتكار يك جوان ايراني ممكن است بتواند كمي از اين آمار مرگ و مير و مصدومان بكاهد.
اين دانش آموز تهراني توانسته است سيستم جلوگيري از تصادفات ناشي از برخورد خودروها در تقاطع ها را طراحي كرده و بسازد.
اين دستگاه كه نمونه اول آن با ۳۰۰ هزار تومان ساخته شده از تصادفات ناشي از نقطه كور جلوگيري مي كند ودر هنگام ورود خودرو از خيابان اصلي به فرعي- زماني كه راننده نسبت به خيابان اصلي ديد لازم را ندارد - فاصله تقريبي و موقعيت خودروها را از ۲۰ متر مانده به تقاطع اعلام مي كند.

لاهور، مشهد، اصفهان
شهرداران مشهد و اصفهان اين روزها حسابي سرشان شلوغ است. آنها در حال تدارك برنامه هايي براي شهردار لاهور هستند كه طبق دعوت قبلي بايد به اين شهرها سفر كند. «ميان عامر محمود» كه روز يكشنبه به مشهد رسيده بود و دو روز هم آنجا ماند از جاهاي مختلفي ديدن كرد. آرامگاه فردوسي، نمايشگاه بين المللي مشهد، طرح بازسازي اطراف حرم مطهر، قطار شهري، مجتمع پروما، دانشگاه فردوسي، پايانه مسافربري و مجتمع تجاري شركت سپاه خراسان جاهايي بود كه عامر محمود آنها را ديد.شهردار لاهور سپس راهي اصفهان شد تا متوجه شود كه چرا اين شهر اين همه شهرت جهاني دارد. شهرداري اصفهان كه از جمله مهمترين شهرداري هاي ايران به شمار مي آيد مي تواند از تجربيات شهردار لاهور استفاده كند و البته عكس اين قضيه نيز صادق است.سفر پنج روزه عامر محمود امروز خاتمه مي يابد، او و همراهانش سوغاتي هاي زيادي با خود به همراه خواهند داشت.

مترو و تردد نوبتي خودرو
اگر قرار باشد خودرو خود را از خانه بيرون نبريد چه كار مي كنيد؟
يكي از راه ها متروست. اين سيستم حمل و نقل قرار است در هنگام اجراي طرح تردد نوبتي خودروها خدمات كاملي را براي جابه جايي مسافران ارايه دهد.
معاون پشتيباني مترو مي    گويد: در صورت اجراي طرح تردد نوبتي خودرو، مترو تهران با بيش از ۱۸ ساعت سرويس دهي تمام توان خود را براي ارايه خدمات منظم و بدون تاخير به كار خواهد گرفت.
به گفته جعفر ربيعي با وجود كمبود واگن، كاهش فاصله زماني حركت قطارهاي مترو امكان پذير نيست، اما ما تمام تلاش خود را براي سرويس دهي براساس فاصله زماني هر ۶ دقيقه يك قطار به كار خواهيم گرفت.

ترافيك و اعتصاب در پنجاب
مشكلات حمل و نقل در اكثر نقاط دنيا وجود دارد. در تهران خودمان كه نيازي به گفتن نيست. چه زمان هايي كه بيهوده پشت چراغ ها به هدر نمي رود و ظاهرا گريزي هم از آن نيست. در مكزيكوسيتي هم مدت هاست طرح هاي مختلفي براي بهبود وضعيت ترافيك اجرا مي شود كه بعضي ها نتيجه بخش بوده و بعضي ها هم خير. اينها مسايلي است كه همه آن را پذيرفته اند.اما ظاهرا در پنجاب پاكستان وضعيت به گونه اي است كه داد دانشجويان درآمده و عده اي نمي خواهند ترافيك سرسام آور ايالت خودشان را كه دلايلي هم دارد بپذيرند. در اين ايالت دانشجويان، مدرسان و كارمندان دانشگاه پنجاب به تخريب پل ها و افزايش تصادفات كه باعث ايجاد ترافيك در اتوبان ها شده اعتراض كرده و اعتصابي هم ترتيب داده اند. اين تحصن يك روزه بوده و به مسوولان هشدار داده شد كه در صورت عدم تغيير وضعيت موجود باز هم به اعتصاب خودشان ادامه مي دهند.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
سفر و طبيعت
عكاس خانه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  عكاس خانه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |