پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۴۴
يك پيشنهاد براي آخر هفته
ايستاده بر دامنه هاي يك قله تنها
وقتي در دامنه هاي اين كوه راه مي رويد به اين قضيه فكر كنيد كه براي باقي ماندن در اين دنيا حتما لازم نيست با بقيه همراه شويد
011883.jpg
عكس: گلناز بهشتي 
محمدجباري 
در گوشه شمال شرقي تهران «چيزي» جا خوش كرده كه يك جورهايي نماد ايران هم به حساب مي  آيد. بزرگترين قله ايران با ۵۶۷۱ متر(يا به روايت جديدتري ۵۶۷۲) ارتفاع كه قديم ها از همين تهران خودمان راحت  مي  توانستيم نگاهش كنيم. ولي اين روزها اينقدر هوا آلوده شده كه چند متري خودمان را هم به زور مي  بينيم، چه رسد به قله سفيدپوش دماوند. البته اگر باد و باراني بيايد و كمي از آلودگي هواي تهران بكاهد، چشم مان به جمال اين دماوند زيبا و استوار هم روشن مي  شود. فردا هم اولين جمعه مردادماه است و اسمش را هم گذاشته اند «روز دماوند».
به همين دليل پيشنهاد اين بار ما براي گذران آخر هفته اين دماوند نازنين است. زود هم اخم نكنيد! نمي خواهيم پيشنهاد رفتن به قله پنج، شش كيلومتري دماوند را بدهيم. به همان حوالي و حتي كوهپايه اش هم برويم، كلي هنر كرده ايم. براي كساني كه قصد صعود به اين قله را دارند در صفحه سف و طبيعت گزارش راهنمايي در همين زمينه درج شده است.حالا قبل از اينكه كوله پشتي ها را ببنديم و آماده شويم براي يك كوهنوردي درست و حسابي، بد نيست كمي بيشتر در مورد دماوند و راه هاي رفتن به اين قله بدانيم.
در افسانه هاي ملي ايران، دماوند و رشته كوه البرز شاهد وقايع زيادي بوده. حتي بعضي جاهاي اين كوه را محلي ها به نام قهرمانان باستاني مثل جمشيد، فريدون، رستم و...نامگذاري كرده اند. البرز آشيانه «سيمرغ» بود ه و دماوند هم محل زندان ضحاك. فريدون، ضحاك را در غاري در قله دماوند محبوس كرد و طبق افسانه ها هنوز هم در آنجا زنداني است. حتي بعضي ها اعتقاد دارند صداهاي خفه اي كه از داخل كوه شنيده مي  شود، ناله هاي ضحاك است. البته اين صداهاي خفه  به خواص آتشفشاني دماوند برمي گردد نه ناله هاي ضحاك ماردوش! قله آتشفشاني كه حدود ۱۰۰ هزار سال پيش خاموش شده و ديگر جوش و خروشي ندارد.
از يادگارهاي اين آتشفشان، سنگ هاي گوگرد دار و وجود حوضچه اي به شعاع ۱۰۰ متر و عمق ۳۰ متر در قله قيفي شكل دماوند است كه معمولا هم يخ بسته است. به هر حال در اين روزها، در ۷۰ دهانه آتشفشاني دماوند هيچ خبري نيست و شما مي توانيد با خيال راحت در اين كوه قدم بزنيد.
يكي از جاهايي كه هنوز از دست خرابكاري آدم ها در امان مانده، دامنه دماوند است. دامنه اي كه در ارتفاع ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ متري آن مي  توانيد زمين هاي پوشيده از گل هاي شقايق را پيدا كنيد. ديدن اين همه گل شقايق و راه رفتن در ميان آنها در هوايي كه حتي در تابستان هم خنك و سرد است، بدجور مي  چسبد. لطفا عكس يادگاري يادتان نرود، چون بعيد نيست تا چند وقت ديگر در دامنه دماوند هم برج بسازند! البته حواستان هم باشد دماوند بر خلاف نواحي سرسبز شمال البرز، در تابستان خشك است و حواستان به آب براي نوشيدن باشد. البته كوهنوردان حرفه اي از يخچال هاي دامنه كوه براي تهيه آب استفاده مي  كنند.
البته تا دلتان بخواهد در دماوند چشمه هاي آب معدني پيدا مي  شود كه براي كارهايي است غير از خوردن! دو تا از معروف ترين اين چشمه هاي آب معدني، لاريجان و روستاي اسك است. روستاي كوهستاني و سردسير اسك در ۳۵ كيلومتري آبعلي و ۸۰ كيلومتري آمل قرار دارد. اين چشمه هاي آب معدني در درمان بيماري هاي پوستي و روماتيسمي و... تاثير زيادي دارد.
يكي ديگر از مناطق ديدني دماوند، دشت «ورارو» است كه با ۸ متر برف در فصل زمستان ركورددار است. در تابستان گرم و داغ هم اينجا هواي بسيار خوب و خنكي دارد كه جان مي  دهد براي گردش و تفريح.
اگر مي خواهيد به كوه دماوند برويد، يك راه بيشتر نداريد: جاده هراز. اين جاده از جنوب غربي تا شمال شرقي دماوند را دور مي  زند. براي رفتن به كوه دماوند هم ابتدا بايد جاده هراز را در پيش بگيريد و سپس از مسيرهاي مختلف به كوه دماوند برسيد.
مسيرهاي پررفت و آمد دماوند هم از اين قرار است:
مسير جنوبي: پلور- ده رينه 
مسير غربي: پلور- جاده سرلار- دشت ورارو
مسير شمالي: آب گرم لاريجان- دهنان اول- منطقه چمن- گوسفندسرا
مسير شمال شرقي: پلور- آب گرم لاريجان- ده گزنك 
يادتان هم باشد راه هاي فرعي كه جاده هراز را به دامنه هاي قله وصل مي  كند ناهموارند و وقتي باران ببارد، اوضاع خيلي بي  ريخت مي  شود و تنها با ماشين هايي مثل جيپ مي  توان از آنها عبور كرد. در زمستان اوضاع بدتر است و ارتفاع برف در اين راه ها زياد مي  شود و حتي خطر ريزش سنگ و بهمن هم وجود دارد. ولي فعلا كه تابستان است و آن چند روز باراني را هم پشت سر گذاشته ايم ، با خيال راحت تر مي  توانيد در اين راه هاي فرعي، رانندگي كنيد. ولي به هر حال كوهستان است و بايد حواستان را جمع كنيد.
يك دفعه به سرتان هم نزند در نواحي يخچال هاي شمال شرقي دماوند معروف به بام يخي، كوهنوردي كنيد. چون كوهنوردي در اين مناطق كار حرفه اي هاست و ما بهتر است به همان جاده هاي خاكي و سنگ و شقايق و هواي دلچسب قانع باشيم. اگر هم هوس صعود درست و حسابي به سرتان زد حتما با هيات كوهنوردي استان تهران تماس بگيريد تا شما را راهنمايي كنند.
همه اين حرف ها را زديم ولي يك چيز اساسي را نگفتيم. دماوند كوهي تنها است. خنده تان نگيرد. قله دماوند به قله ها وكوه هاي اطراف متصل نيست و فاصله بين آنها را دشت هاي اطراف دماوند پر كرده است. يك قله تك و تنها كه سال هاست استوار ايستاده و خم به ابرويش نياورده و يك ذره هم از زيبايي و ابهتش كم نشده. وقتي در دامنه هاي اين كوه راه مي رويد به اين قضيه فكر كنيد كه براي باقي ماندن در اين دنيا حتما لازم نيست با بقيه همراه شويد. وقتي هواي خنك دماوند را روي پوست صورتتان حس مي  كنيد و چشم به اين بلندترين قله ايران دوخته ايد سعي كنيد اين ضرب المثل را كم كم فراموش كنيد: «خواهي نشوي رسوا، همرنگ جماعت شو» دماوند هم اگر مي خواست همرنگ ديگر جماعت قله ها و كوه ها شود، شايد ديگر دماوند نبود. او تنها ايستاد و از جايش تكان نخورد و مقاومت كرد تا توانست سپيدي اش را حفظ كند و ماندگار شود.
منبع: مجموعه راهنماي جامع ايرانگردي،استان تهران، حسن زنده دل و دستياران.

ورود
صداقت
قسم  خورده ايم كه دروغ نگوييم. دروغ چرا؟ حداقل در اين ستون كوتاه نمي خواهيم دروغ بگوييم. راستش اين ستون شده راه گريزي براي فرار ما از فشارهاي هميشگي كار. اين است كه خيلي راحت برايتان جريان صفحه  اي را كه مي   بينيد، مي   نويسيم.
حقيقت اين است كه ما به اميد رسيدن آگهي خيلي راحت پا روي پا انداخته و از زندگي لذت مي  برديم كه ناگهان يك خبر بد رسيد؛ صفحه آگهي ندارد. اين شد كه آستين ها را بالا زديم، دست به كار شديم و به سرعت صفحه را آماده كرديم. اگر غذاي امروز خوب جا نيفتاده ما را ببخشيد. اين چند خط را هم نوشتيم كه صفحه پر شود. كمبودهايمان را به صداقتمان ببخشيد!

ستون شما
توضيح و تصحيح 
در گزارش  الك دولك ديجيتال كه روز يكشنبه ۲۸ تير ۱۳۸۳ به چاپ رسيد، در پاراگراف دوم در قسمت «بازي ها» به نقل از يكي از بازيكنان ايراني مطالبي ذكر شده بود كه قرار بود با فونت ديگري مشخص شود و نشد. شرمنده! همچنين از آقاي حميد انگوراني به عنوان بنيانگذار بازي هاي بين المللي ESWG نام برده شده بود، در حالي كه بازي هاي كامپيوتري ايران (ICG) به همت او شروع و برگزار شده است.
كلاهبرداري عظيم 
يك نامه به دستمان رسيده با كلي امضا كه متن آن به شرح زير است:
شركت تيلكو، به طور غيرقانوني و بدون اخذ مجوز از وزارت مسكن و شهرسازي اقدام به پيش فروش آپارتمان كرده و ميلياردها تومان از مردم پول گرفته و در پونك، ولي عصر، تهرانپارس، مخبرالدوله و... اقدام به ساخت آپارتمان كرده است و قرار بود ۱۸ ماهه آپارتمان ها را تحويل مردم دهد ولي ۳۰ ماه بيشتر مي  گذرد. لكن حاضر به اتمام و تحويل آپارتمان ها نيست و هر روز براي دريافت پول بيشتر از خريداران بهانه مي  كند و به تعهدات خود عمل نكرده است. به كدام مرجع بايد شكايت كرد؟ كدام اداره يا نهادي جوابگوست؟
- براي دريافت اطلاعات بيشتر، مسوولان مي     توانند با ايرانشهر تماس بگيرند تا مدارك اين كلاهبرداري بزرگ را در اختيار آنها قرار دهيم.
البته اگر كسي حاضر به پاسخگويي باشد!!
كمك 
ستون شما متعلق به شماست. اين است كه خيلي راحت مي  توانيد با ما تماس بگيريد و مشكلاتتان را در ميان بگذاريد.
بگذريم . چند روز پيش تماسي داشتيم از طرف يك خانواده؛ آنها نياز به كمك شما دارند.
دختر خانواده مي  گفت: «باور كنيد من و خواهرم به فكر كار هستيم اما كار درست پيدا نمي  شود. به هر جا كه مراجعه مي  كنيم، رفتاري نشان مي  دهند كه ما ناچاربه رد پيشنهاد كار مي  شويم. در اين شرايط مادرم هم بيمار است و ما خرج دارو و درمانش را نداريم. به اين مشكلات كرايه خانه و هزينه زندگي را هم اضافه كنيد. مي خواستيم اگر برايتان امكان دارد ، اين حرف ها را چاپ كنيد تا كسي به ما كمك كند.»
اگر فكر كرديد كه مي  توانيد كمكي براي اين خانواده ۳ نفره باشيد، با ما تماس بگيريد تا راه كمك را نشانتان بدهيم.
باز هم ساخت و ساز غيرقانوني 
«آقا من براي چندمين بار است كه به شما زنگ مي  زنم، سري قبل نيز مشكل ما را نوشتيد ولي كسي سراغ اين قضيه را نگرفت.»
مشكل اين آقا همين برجشان است كه در محوطه آن يك سري ساخت و سازهاي غيرقانوني در چال صورت گرفتن است و هيچ كس هم جلوآن را نمي  گيرد. گويا اكثر همسايه ها نيز از اين بابت دل خوشي ندارند و چندين بار هم با شهرداري منطقه يك كه محل استقرار اين برج در آن محدوده است تماس گرفته اند ولي مراجعه اي جهت تخريب اين فضا هاي ايجاد شده غيرقانوني صورت نگرفته است. ايشان از مسوولان شهرداري خواستند كه سري به ساختمان آنها بزنند و با چشم خودشان مشاهده كنند.
-ما وظيفه مان را جهت درج اين مطلب انجام داديم. زحمتكشان شهرداري منطقه يك تهران هم اگر مي  خواهند، مي  توانند با ما تماس بگيرند، آدرس اين ساختمان را در اختيارشان قرار خواهيم داد.

هوا
ضد گرما
دلمان خوش بود به چند روز دلگيري خورشيد از ما كه اين هم گذشت. چه زود هم گذشت. حالا ما مانده ايم، اين تابستان داغ و اين ستون اسير در كليشه.
امروز اگر صورت درخشان خورشيد خانم اجازه دهد، وقتي كه به آسمان نگاه كنيد، چند تكه ابر مي بينيد. اما اين ابرها كوچكتر از آن هستند كه خم به ابروي خورشيد خانم بياورند. ما كه عادت داريم براي همه چيز دل بسوزانيم. حالا مي  توانيم براي غربت ابرهاي كوچك شعر بگوييم اما اين كار را نمي  كنيم و به جاي حاشيه روي به حالا و هواي امروز تهران مي  پردازيم.
امروز دماي هوا به ۳۵ درجه سانتي گراد مي  رسد. وقتي كه خورشيد خانم راضي از يك روز تابستاني به خواب فرو رود، دماي هوا سقوط مي  كند و به ۲۴ درجه سانتي گراد مي  رسد. حالا به جاي غصه خوردن، فكر كنيد كه با اين گرما چه كنيم. پيدا كردن راه حل چندان دشوار نيست. در اين شهر شلوغ، استخرها را براي چنين روزهايي ساخته اند. مي  شود در استخر به خنده خورشيد خانم هم خنديد.

كتابخانه
كتاب و ورزش در توچال
كتابخانه هاي زيادي كه در سطح تهران هستند، كار علاقه مندان به كتاب و كتابخواني را راحت  مي  كنند، علت آن هم اين است كه در حال حاضر در هر محله حداقل ۳ يا ۴ كتابخانه وجود دارد. بنابراين، خبر افتتاح يك كتابخانه جديد در شهر مسلما براي آنهايي كه اهل كتاب هستند مي  تواند خبر جذابي باشد. اين بار در فرهنگسراي توچال كتابخانه اي افتتاح شده است.
در اين كتابخانه هزار جلد كتاب در زمينه هاي مختلف وجود دارد اما همانطور كه از اسم مكان اين كتابخانه مشخص است، كتاب هاي اين كتابخانه بيشتر به موضوعات ورزش عمومي اختصاص دارند.
كتاب هاي كمك درسي، پيش دبستاني، رمان و روانشناسي هم در مجموعه كتاب هاي اين كتابخانه گنجانده شده است و مي  توانيد با كمك كتابداران متخصص به راحتي كتاب هاي مورد نظر خودتان را پيدا كنيد. همچنين در كنار اين كتابخانه ايستگاه هاي روزنامه خواني هم برپا شده است كه در اين ايستگاه ها تمام روزنامه هاي صبح و عصر در اختيار اعضاي آن قرار مي گيرد.

فرهنگ
عكس هاي خاطره انگيز
هميشه ديدن عكس ها ما را به ياد خاطره هايمان مي  اندازند و به همين دليل هم ديدن آنها برايمان لذتبخش مي  شود. به خاطر همين علت هم هست كه دوست داريم عكس هايمان با كيفيت بهتر و در حقيقت  زنده تر باشند. بنابراين اگر به دنبال اين هستيد كه بهتر و حرفه اي تر عكس بگيريد مي  توانيد در دوره  آموزشي عكاسي كه فرهنگسراي دانشجو برگزار كرده است، شركت كنيد. در اين دوره كه به صورت مقدماتي و پيشرفته براي علاقه مندان برگزار مي  شود، مباحثي مانند: آموزش اسلايد، شناخت دوربين و انواع آن، تعريف عكاسي، عكاسي پرتره، تبليغاتي، هنري، ورزشي، صنعتي و تركيب بندي در عكاسي و... آموزش داده مي  شود. براي شركت و ثبت نام در اين دوره مي  توانيد به نشاني: خيابان سيد جمال الدين اسد آبادي- خيابان ۲۱- پارك شفق مراجعه كنيد و يا با شماره ۸۷۱۷۱۹۶ تماس بگيريد. همچنين خانم هايي كه طرفدار ورزش هستند مي  توانند به اردوي كوهپيمايي فرهنگسراي سالمند ملحق شوند. اردوي كوهپيمايي اين فرهنگسرا فردا ساعت ۶ صبح به سمت دره لالون حركت مي  كند. اگر مي  خواهيد در اين اردوي يك روزه شركت كنيد مي  توانيد با شمار ه هاي ۹-۳۳۵۸۶۸۸ تماس بگيريد.

پايتخت
لندن 
پايتخت انگلستان يكي از شهرهاي شلوغ دنياست و مثل بقيه شهرهاي بزرگ و شلوغ دنيا خيابان هايش هميشه پر از ماشين هاي جورواجور و به دنبال آن ترافيك هاي سنگين است. به همين دليل هم مدير يكي از موسسات تحقيقات عمومي در لندن طرحي را براي كاهش تراكم وسايل نقليه در خيابان ها و جاده هاي اين شهر ارايه كرده است. بر اساس اين طرح ماليات ساليانه راننده هاي لندني افزايش پيدا مي  كند كه اين افزايش ماليات ها براي بازسازي جاده ها و خيابان ها و بهبود حمل و نقل عمومي استفاده مي  شود. ضمنا در اين طرح تاكيد شده است كه رانندگان روستايي و حومه نشين شهر بايد عوارض كمتري را نسبت به رانندگان شهري بپردازند، به خاطر اينكه رانندگان شهري سهم بيشتري در آلودگي و ترافيك و شلوغي لندن دارند. ضمنا مدير اين موسسه تحقيقاتي معتقد است كه بر خلاف تصور شهروندان لندني، بيشترين مبلغ ماليات در كشورهاي اروپايي متعلق به هلندي هاست و اينكه اجراي اين طرح باعث مي  شود كه شهروندان از محيط زيست بهتر و پاك تر و حمل و نقل عمومي بهتري بهره مند بشوند.
قاهره 
المپيكآتن، شهر قاهره مصر را نيز تحت تاثير قرار داده، مي  پرسيد چرا؟
فرودگاه بين المللي قاهره مسووليت ترانزيت هزاران هزار طرفدار و هوادار تيم هاي مختلف را كه براي تماشاي مسابقات به يونان مي روند تقبل كرد.
در حالي كه كمتر از سه هفته تا آغاز مسابقات المپيك باقي است مقامات فرودگاه قاهره در ملاقاتي كه با همتايان يوناني خود داشتند قرار گذاشتند كه علاوه بر مسووليت ترانزيت تماشاگران، امنيت آنها نيز توسط مصري ها تامين شود. كساني كه وارد فرودگاه قاهره مي  شوند با مشكل ويزا مواجه نخواهند بود و به محض ورود به اين كشور براي آنها ويزاي ترانزيت صادر خواهد شد.
خلاصه در طول مسابقات المپيك، فرودگاه قاهره هم ديدني خواهد بود.
دهلي نو
از دهلي نو پايتخت هندوستان خبر مي  رسد كه بيش از ۸ هزار كودك خياباني در اين شهر زندگي مي  كنند كه چدود ۶۰ درصد اين جوانان براي مقاصد شيطاني مورد سوء استفاده قرار مي  گيرد.
بيش از هزار نفر از اين كودكان بين ۸ تا ۱۶ سال سن دارند و محل اقامت آنها در ايستگاه قطار اين شهر است. اين كودكان را به دو دسته تقسيم كرده اند: كودكان خياباني كه مدام در چال فرارند و كودكاني كه در محله هاي آلوده شهر پرسه مي  زنند. نگراني بزرگ اين است كه با وجودكمك هاي افراد محلي به اين كودكان آنها مرتكب جرم هاي گوناگوني مي  شوند كه از جمله اين جرم ها مي  توان فروش مواد مخدر، دزدي هاي خياباني و... را نام برد.
اين كودكان همچنين با سوء استفاده افراد گوناگون با چقوق پايين در كارگاه ها و كارخانه ها به كار گرفته مي  شوند.

امروز
دقايقي كه مي ميرند
011886.jpg
وقتي وقت مي ميرد، ما متوقف شده ايم. نه، اين مقدمه براي شروع ستون «امروز» اشتباه نيست. كمي حوصله كه به خرج بدهيد، ما برايتان مي  نويسيم كه مفهوم جمله عجيب آغاز مطلب چيست.ما از هدر رفتن عمر در زندگي شهري حرف مي  زنيم. پيشنهاد امروز ارايه راهكاري براي زنده ساختن دقايق مرده زندگي ماست. نگوييد كه هنوز مفهوم جمله اول مطلب را درك نكرده ايد، مگر شما در اين شهر پرهياهو زندگي نمي  كنيد؟!كافي است كه تنها يكي از روزهايي را به خاطر بياوريد كه چند ساعت در تاكسي يا اتوبوس،در ترافيك بزرگراه هاي تهران يا چه فرق مي     كند، خيابان هاي اصلي شهر، كلافه شده ايد.اين روزها متاسفانه به اندازه كافي براي ما تكرار شده اند و مي  شوند كه هرگز فراموششان نكنيد؛ بخشي از دقايق زندگي ما هر روز در صف طولاني خودروها، مي   ميرند.شايد شما فكر كنيد كه مي  شود اين دقايق را با فكر كردن به مشكلات زندگي، گپ زدن با بغل دستي، نگاه كردن به اطراف يا صحبت با يك نفر از طريق تلفن همراه، پشت سر گذاشت. قبول كه با اين كارها مي  شود مانع از سر رفتن حوصله شد، اما راستش هيچ يك از اين كارها كمكي به زنده شدن دقايق هرز رفته زندگي ما نمي  كنند.بنابراين بايد فكر ديگري براي جلوگيري از كشته شدن وقت بكنيم. پيشنهاد ما خيلي ساده اما كاملا موثر است؛ امروز وقتي از خانه خارج مي    شويد، يك جلد كتاب همراهتان داشته باشيد.بدون ترديد اين تنها راه مقابله با مرگ دقايق است. حتما شنيده ايد كه هر كتابي،   ارزش حداقل يكبار خواندن را دارد. در اين شهر احتمالا كسي پيدا نمي شود كه در خانه اش چند كتاب خوانده نشده نداشته باشد. از اين گذشته سرزمين ما پر است از شاعراني كه ما اغلب تنها نامشان را شنيده ايم. حسن شعر، كوتاه بودن و تنوعش است. ما مي  توانيم اين دقايق مرده را با مرور آثار بزرگان ادبيات ايران و حفظ كردن چند بيت شعر زنده كنيم. حداقل اينكه اگر روزي كسي بي  مقدمه پرسيد كه سعدي، حافظ، اخوان ثالث، سهراب سپهري و... را مي  شناسيد؟ ما مي   توانيم با خواندن چند بيت شعر ثابت كنيم كه چقدر با آنچه در ادبيات ايران گذشته آشنا هستيم. چي؟ حوصله كتاب خواندن نداريد؟ ببخشيد كه دقايقي از زندگيتان را كشتيم!

ذهن زيبا
سخن گفتن يك نوع احتياج است ولي گوش دادن هنر است.
گوته 
هرگز لبخند را ترك نكن، حتي وقتي راحتي. چون هر كس ممكن است عاشق لبخند تو شود.
گابريل گارسيا ماركز
اگر در لحظه خشم شكيبايي خود را حفظ كنيد، يكصد روز غصه نمي  خوريد.
پرمودبترا
هيچ كس خوشبخت تر از كسي نيست كه فكر مي  كند خوشبخت است.
ضرب المثل آلماني

صحنه
تئاتر در كافه تريا
تا نيمه دوم مرداد كه صبر كنيد، يك نمايش، خنده را بر لبانتان مي  نشاند. قرار است تئاتر كمدي موزيكال كافه اي «هتل ايران» در كافه ترياي اصلي تئاتر شهر اجرا شود.
چرا داخل كافه  تريا؟ دليل اش اين است كه اين نمايش دكور خاصي ندارد و از طرفي به خاطر ترافيك اجرا در تئاتر شهر، بهتر است كه «هتل ايران» را در كافه تريا ببينيد. اگر تا حالا ضمن خوردن چاي و قهوه، تئاتر تماشا نكرده ايد، اين فرصت را از دست ندهيد.
تا از ستون صحنه خارج نشده ايم، يك خبر ديگر هم از تئاتر برايتان بنويسيم. نمايشنامه «سر به ازاي سرنيزه» با نويسندگي و كارگرداني «ناصر كامكاري» در چهارمين جلسه نمايشنامه خواني موضوعي، به ياد آفرينش هاي هنري نياوران اجرا مي  شود. اين نمايشنامه در ساعت ۲۰ روزهاي شنبه و يكشنبه (سوم و چهارم مردادماه) اجرا مي  شود. در اين نمايشنامه بهروز بقايي و كاظم هژير آزاد به ايفاي نقش مي  پردازند.

جعبه
آخر هفته اي شلوغ
امروز و فردا مسابقات جام ملت هاي آسيا دنبال مي  شود. عراق در دومين ديدارش ساعت ۱۵ امروز به مصاف تركمنستان مي  رود ودر ديگر بازي امروز و از همين گروه عربستان سعودي در ساعت ۳۰:۱۷ مقابل ازبكستان قرار خواهد گرفت.اما فردا هم اردن در مقابل كويت قرار مي  گيرد و امارات در يك مسابقه ديدني به مصاف كره جنوبي خواهد رفت. بازي اول ساعت ۱۵ و بازي دوم ساعت ۳۰:۱۷ خواهد بود. سريال ها و فيلم هاي امروز و فردا هم كم نيستند. تكرار خانه اي در تاريكي امروز ساعت ۴۰:۱۳ است، از شبكه سه.امشب در برنامه سينما يك مي   توانيد فيلم سينمايي «راه افتخار» كاري از استنلي كوبريك، ساخته شده در سال ۱۹۷۵ را مشاهده بفرماييد.فردا صبح ساعت ۳۰:۱۱ فيلم سينمايي از شبكه سه پخش مي  شود. برنامه ديدار در وقت اضافه هم حوالي ساعت ۳۰:۱۰ با حضور آقاي مشحون رئيس فدراسيون بسكتبال پخش مي  شود. فيلم سينمايي سفر هم امروز بعدازظهر ساعت ۳۰:۱۶ از شبكه يك پخش مي  شود. صندلي داغ ساعت۴۵:۲۱ پخش مي  شود از شبكه دوم.۱۰:۲۲ بينوايان از شبكه يك و سريال جديد طلسم شدگان هم ۳۰:۲۱ از شبكه تهران پخش مي  شود.

پرده
ميهمان مامان مردادماه مي  آيد
براي علاقه مندان به سينما و فيلم هاي سينمايي جالب است بدانند فيلم هايي كه پرده هاي سينما را اشغال كرده اند چقدر توانسته اند نظر مخاطبانشان را جلب كنند. فعلا پنج فيلم معادله، باج خور، شهرزيبا، همنفس و جوجه اردك من كه در ۵۸ سينماي تهران به نمايش گذاشته شده اند، توانسته اند به صورت متوسط روزانه ۱۲ ميليون تومان فروش كنند. البته پيش بيني مي  شود از اول مردادماه و با آمدن فيلم «ميهمان مامان» ساخته داريوش مهرجويي به سينماهاي تهران متوسط فروش روزانه فيلم ها افزايش پيدا كند. اين فيلم كه در آخرين روزهاي بيست و دومين جشنواره فجر به جمع فيلم ها اضافه شد توانست سيمرغ بلورين بهترين فيلم جشنواره را تصاحب كرده و نظرهاي مثبت فراواني را از آن خود كند، يك فيلم كمدي گرم و درست و حسابي. بد نيست بدانيد كه در اين فيلم پارسا پيروزفر، گلا ب آدينه و امين حيايي ايفاي نقش مي  كنند. همچنين قرار است بعد از اتمام اكران فيلم معادله، فيلم اشك سرما به كارگرداني عزيزالله حميد نژاد جايگزين آن شود. اين فيلم كه در آن پارسا پيروزفر و گلشيفته فراهاني بازي مي  كنند، از طرف منتقدان به عنوان يكي از پديده هاي اين جشنواره معرفي شد .

تهرانشهر
ايرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
سفر و طبيعت
عكاس خانه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  عكاس خانه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |