يكشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۶ - Jul 25, 2004
بدترين كوري
پيامبر اكرم(ص): بدترين كوري، كوري دل است.
(اختصاص / ۳۳۹)
امروز با حافظ
گرم تو دوستي، از دشمنان ندارم باك
هزار دشمنم ار مي كنند قصد هلاك
بود صبور دل اندر فراق تو؟ حاشاك
رود به خواب دو چشم از خيال تو؟ هيهات
از ۵ تا ۹مرداد با ۹ گروه نمايشي
جشنواره تئاتر دفاع مقدس در كرمان برگزار مي شود
007386.jpg
دومين جشنواره منطقه اي تئاتر دفاع مقدس ۵ تا ۹ مرداد ماه در كرمان برگزار مي شود.
به گفته محمدحسين ميرزايي مسئول كميته روابط عمومي و تبليغات اين جشنواره، ۹ گروه تئاتر از استانهاي خوزستان، آذربايجان، خراسان و سيستان و بلوچستان در اين جشنواره حضور دارند كه در مدت سه روز به اجراي نمايش مي پردازند.
در همين رابطه صوفي مديركل بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس استان كرمان و دبيركل جشنواره، هدف از برگزاري اين جشنواره را بسترسازي براي حضور فعال هنرمندان اين رشته و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و استفاده از مقوله هنر در امر دفاع مقدس با استفاده از جذابيت هاي هنري و ايجاد تنوع عنوان كرد.
دكتر فردوس حاجيان، سيد كاظم علوي و حميد صنيعي پور به عنوان داوران دومين جشنواره منطقه اي تئاتر دفاع مقدس كرمان مشخص شدند.
دكتر فردوس حاجيان مسئول كميته داوري يازدهمين جشنواره سراسري و دومين جشنواره منطقه اي تئاتر دفاع مقدس در گفتگو با روابط عمومي جشنواره اعلام كرد: براي هر يك از جشنواره هاي منطقه اي تئاتر دفاع مقدس (كرمان و همدان) سه داور انتخاب شده كه در مقطع سراسري به لحاظ كمي، اين تعداد متناسب با بخشهاي مختلف افزايش پيدا خواهد كرد.
وي درباره ملاكهاي ارزيابي گفت: سه بخش دانشها، مهارتها و نگرشها در امر داوري مورد قضاوت و بررسي قرار خواهند گرفت.
نگرشها مربوط به نويسنده است و اين كه تا چه اندازه نسبت به دفاع مقدس شناخت دارد و مسايل جنگ و پس از جنگ را تحرير كرده است. دانشها بيشتر به كارگردان مربوط است و اين كه چقدر در تصويري كردن متن موفق بوده و در بخش مهارتها تواناييهاي بازيگران و عوامل اجرايي سنجيده مي شود.
حاجيان ضمن تبيين تقسيم بنديهاي سه گانه و نسبتهاي جهاني و امروزين آن افزود: اين تقسيم بندي ها جهاني و در عرصه هاي فرهنگي هنري مورد توجه است.
هدف نهايي تئاتر، رساندن انسان به حقيقت و تعالي است و بدون درك صحيح، اين سه مسئله رخ نمي دهد.
عضو هيات علمي دانشگاه الزهرا درباره داوران جشنواره منطقه اي كرمان گفت: سعي شده است تركيب داوران با اهداف كلان دفاع مقدس هماهنگي داشته باشد.
يك جانباز، يك روحاني و يك برادر شهيد در تركيب هيات داوران قرار دارند.

صندوق حمايت از هنرمندان نويسندگان و روزنامه نگاران راه اندازي شد
صندوق اعتباري حمايت از هنرمندان، نويسندگان و روزنامه نگاران در نخستين مرحله عضوگيري نسبت به ثبت نام برگزيدگان مناسبت هاي ملي در عرصه فرهنگ و هنر (نظير كتاب سال، جشنواره هاي فيلم، موسيقي و تئاتر فجر، هنرهاي تجسمي، جشنواره مطبوعات و پژوهش فرهنگي سال) اقدام مي كند.
به گزارش همشهري از روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، به دنبال دستور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مرحله نخست عضوگيري صندوق، برگزيدگان جشنواره ها و مناسبت هاي فرهنگي طي بيست و پنج سال گذشته به عضويت صندوق حمايت از هنرمندان، نويسندگان و روزنامه نگاران درمي آيند.
بر اين اساس نويسندگان شامل مؤلف، مترجم، پژوهشگر، مصحح، ويراستار، گردآورنده و مفسر قرآن، تصويرگر و نويسنده كتاب كودك، روزنامه نگاران شامل خبرنگار، خبرنگار ـ عكاس، سردبير، مديرمسئول و...، هنرمندان رشته هاي تجسمي، نمايشي، موسيقي و سرود، قاري قرآن و كليه فارغ التحصيلان رشته هاي هنري و روزنامه نگاري از مراكز آموزش عالي و دانشگاهي مي توانند به عضويت صندوق درآيند.
صندوق حمايت از نويسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان با پيشنهاد و پيگيري هاي صورت گرفته از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و تصويب هيات دولت به منظور ساماندهي كليه اقداماتي كه در حال حاضر با هدف حمايت از اقشار يادشده در اين وزارتخانه صورت مي گيرد، تشكيل شده است.
حمايت هاي صندوق اعتباري حمايت از نويسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان به سه گروه توسعه اي، بيمه اي و معيشتي و تأمين آتيه تقسيم مي شود كه از جمله مي توان به ايجاد شرايط مساعد براي اعطاي تسهيلات اعتباري و وام بانكي، مشاركت در توليد آثار فرهنگي و هنري، كمك به تأمين لوازم و تجهيزات مورد نياز براي توسعه فعاليت هاي فرهنگي و هنري، كمك به ايجاد زمينه هاي اشتغال، پرداخت مقرري و كمك مستمري به افراد مشمول، ازكارافتاده و معمرين و ساير حمايت هاي بيمه اي شامل بيمه تأمين اجتماعي، نقص عضو و از كار افتادگي اشاره كرد.

بهارستان
روزي رسد
كه چون به سراي خود درآيي
غريبه اي را كه خودت بود
دوباره دوست خواهي داشت
قلبت را به خود بازگردان
بنشين و خود را سيراب از هستي ات كن
اريك والكات- ترجمه كمال فهيم

نگارستان
007383.jpg
نيكلاس پوسين
چوپانان اركاد / ۳۹-۱۶۳۸ - رنگ روغن روي چوب
۸۵ *۱۲۱
موزه لوور / پاريس
پوسين معيارهاي زيبايي مربوط به نقاشي دوران باستان و عهد رنسانس را در آثار خود دنبال كرد و در خلق چشم اندازهايش از اين شيوه بهره گرفت. به اين ترتيب نمايش طبيعت در كارهاي پوسين هرگز براساس مشاهده مستقيم صورت نگرفت؛ اما حاصل كار او فعاليتي آرمانگرايانه به شمار مي رود. پيروي از واقعگرايي، كوششي است كه همواره براي دستيابي به آرمانگرايي به عنوان هدفي برتر مورد توجه پوسين بوده است. نقاش در اين تصوير چوپانان اركاد (منطقه اي در يونان) را نشان مي دهد كه مشغول كشف رمز نوشته هايي اند كه بر روي يك تابوت سنگي ثبت شده است. اركاد در يونان سرزميني افسانه اي بوده كه مردمان آن در صلح و شادي و هماهنگ با خدايان و طبيعت آنجا زندگاني را سپري مي كرده اند.
رنگهاي زميني و آرام در اين تابلو به همراه تركيب بندي مناسب، پيام آن و حس حاضر در تصوير را به خوبي انتقال مي دهد.

پاسخ به پرسش پزشكي
خاصيت ضد سنگ كيسه صفراي پروتئين گياهي
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه آيا درست است كه مصرف پروتئين گياهي از ايجاد سنگ كيسه صفرا جلوگيري مي كند و او پاسخ مثبت داده و گفته است كه پروتئين گياهي مزاياي متعدد بر پروتئين حيواني(گوشت و لبنيات و تخم مرغ) دارد. گوشت و لبنيات علاوه بر پروتئين داراي مواد لازم ديگري است كه در حال حاضر اين مواد را مي شود با مصرف قرص جبران كرد. حبوب و به ويژه عدس سرشار از پروتئين گياهي اند. منافع پروتئين گياهي براي بانوان بيشتر از مردان است.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
گزارش يك خبرنگار آمريكايي از عراق
شنبه شب «جفري گتلمن» خبرنگار نيويورك تايمز كه مدتها در عراق بود و به آمريكا باز گشته است در يك مصاحبه نيم ساعته با « چارلي رز » كه از شبكه تلويزيون عمومي آمريكا پخش شد گفت: فرق عراق با افغانستان در اين است كه در افغانستان گروههاي مختلف با يكديگر در نزاعند، ولي در عراق چنين وضعيتي مشاهده نمي شود و از زمان اشغال تا كنون ديده نشده است كه عراقي بر ضد عراقي اقدام كند. سعي بسيار شد كه گروههاي عراقي باهم درگير شوند و ضديت با آمريكا در آن كشور كاهش يابد ولي نتيجه بخش نبوده است. حتي كردها در اين مدت حاضر به درگيري مسلحانه با اعراب عراقي نشده اند، و در نتيجه همه عراقي ها، اگر بر ضد نيروهاي اشغالگر نباشند ساكت هستند. عراقي  ها با اين كه به انتخاباتشان چيزي نمانده است هنوز گروه بندي و فعاليت  سياسي نكرده اند. آنان با تمام وجود نمي خواهند در كشور خود نيروي نظامي خارجي ببينند. به چشم خود ديدم كه يك دسته سرباز عراقي را با هليكوپتر به فلوجه منتقل كرده بودند كه افراد مسلح را سركوب كنند. نخست، حاضر به پياده شدن از هليكوپتر نبودند و پس از آن هم حاضر به تيراندازي به سوي افراد مسلح نشدند و گفتند ما سرباز نشده ايم كه تفنگ خود را به سوي عراقي نشانه  گيري كنيم. وظيفه سرباز دفاع از مرزهاست. مقابله با افراد مسلح كار پليس است.
جفري گفت كه بر خلاف افغانستان، عراقي ها تقريبا تماما با سواد ، داراي معلومات عمومي كافي و اطلاعات سياسي هستند و از آخرين تحولات باخبرند. برنامه هاي خبري تلويزيون الجزيره و ساير رسانه ها مخصوصا راديوهاي موج كوتاه را گوش و در چارچوب خانواده تحليل مي كنند. آنان عموما به مقامات دولت انتقالي كه از فراريان بازگشته هستند بدگمان و نسبت به آنان بي اعتماد هستند و گمان نمي كنم كه قبولشان داشته باشند، ايشان را فرصت طلبان مي خوانند. تصور نمي كنم كه بشود نوعي دمكراسي را به عراقي ها ديكته كرد و ايشان براي مدتي طولاني آن را پذيرا شوند. دهها سال ايدئولوژي بعث در مغز عراقي ها نقش بسته و به اين آساني خارج شدني نيست.
به نظر من، عراقي ها متفقا يك چيز مي خواهند و آن رفتن خارجيان از كشورشان است. گوش آنان از مقاصد كمپاني هاليبرتون و ديك چني و بالاكشيدن نفتشان پر شده است و خالي كردنش به زماني طولاني نياز دارد. عراقي ها سالها از نظم و آرامش كامل برخوردار بودند و ۱۵ ماه است كه اين نظم را از دست داده و در عوض آن چيزي هم به دست نياورده اند و زندگاني شان بدتر شده است. جز همان ماه اول، به ندرت بر ضد صدام سخن مي گويند.
به نظر من، عراقي ها از مشاهده سرباز خارجي در كشورشان كه زماني ارتشي نيم ميليوني داشت احساس حقارت مي كنند. افراد مسلح را مجاهدان مي نامند. اين افراد، ديگر منحصر به گروه مصعب زرقاوي نيستند، متعددند و همه در پايان يك چيز را مي طلبند و آن هم رفتن ما از عراق است و اگر نرويم، زدنمان. عراقي ها مي دانند كه در قلب جهان عرب و دنياي اسلام واقع اند و در نهايت امر، اعراب و مسلمانان تنهايشان نخواهند گذارد. آنان بيشتر از سرباز خارجي، از پيمانكاران وارداتي متنفرند و به آنان به چشم كركس نگاه مي كنند كه آمده اند منابع آنها را ببلعند.
خارجياني كه در عراق هستند با زبان و فرهنگ عراقي بيگانه اند و از استحكام خانوادگي و علايق سنتي عراقي ها به يكديگر بي خبرند. ما با فرضيات دهها سال پيش كه مي توان تفرقه افكند و حكومت كرد و با حكومت نظامي آرامش برقرار ساخت و بر دريايي از نفت دست انداخت به عراق رفتيم كه هيچكدام درست از آب در نيامد زيرا كه عراقي امروز با عراقي
نيم قرن پيش تفاوت دارد و عراق در منطقه اي منحصر به فرد واقع شده است. بايد نخست نگاهي به همسايگان آن و منافعي كه دارند مي افكنديم.
باز تاب سخنان بوش: روسيه را آرام نخواهند گذاشت
اظهارات ولاديمير پوتين در نشست سفيران روسيه هنگام اعلام سازمان تازه وزارت خارجه مورد تفسير قرار گرفته و نظراتي بر آن ابراز شده است از جمله اين كه وي نبايد انتظار همكاري از غرب داشته باشد كه ۴۵ سال كينه و دشمني از شوروي را در دل پروراند.
پوتين در آن نشست گفته بود نيروهايي هستند كه مي كوشند روسيه را بي  اعتبار كنند. تصور ذهني ساير كشورها از روسيه دور از حقيقت است. اين بي  اعتبار كردن، به روسيه و داد و ستد و كسب و كار آن صدمه مي زند. وي از سفيران روسيه خواسته است كه چهره مثبتي از روسيه به مردم محل ماموريت خود نشان دهند، آنان را از فرهنگ روسيه، تاريخ و جنگهاي ميهني اش آگاه سازند تا ملل ديگر چهره تازه روسيه را ببينند.
ماحصل نظراتي كه تاكنون نسبت به اين اظهارات پوتين ابراز شده از اين قرار است:
ـ ضعيف نمايي دهه گذشته به منظور گرفتن كمك و بسط همكاري بازرگاني بود كه هيچكدام حاصل نشد. تنها با تجديد اقساط وامها موافقت شد كه طلبكاران راه ديگري جز آن نداشتند. نه كسي كالاي روسي خريد و نه در اين كشور سرمايه گذاري با حسن نيت كرد. تنها بازارهاي روسيه از اجناس گران بها از جمله مرسدس بنز و ماشين بستني و رستوران مك دونالد پرشد. هنوز روسيه را به سازمان جهاني تجارت راه نداده اند. روسيه از آمريكا چه كم دارد كه نمي تواند مانند آن بر نفت سعودي دست اندازد و ....
ـ نسل جديدي كه با پوتين روي كار آمده است اقدامي چشمگير براي نشان دادن يك روسيه نيرومند به عمل نياورد. رسانه هاي روسيه هنوز از بدبختي هاي اين كشور و مردمش مي نويسند، چرا؟ روسيه با اين تكنولوژي نياز به گسترش رسانه هاي خود تا به ميزان آمريكا و اروپاي غربي دارد، از جمله دو ـ سه خبرگزاري بين المللي و حمايت ضمني از آنها؛ به همين گونه كه غرب مي كند.
- اين استدلال كه به مغز روسها فرو برده مي شود كه اقتصاد آلمان و ژاپن به دليل دست برداشتن از نظامي گري شكوفا شد، درست نيست و يك شستشوي مغزي است. اين دو كشور در جنگ شكست خوردند، اشغال نظامي شدند و امكان سخن گفتن از نظامي گري نداشتند. همه قدرت آمريكا نتيجه نظامي گري، تسليحات و نفوذ رسانه هاي آن در جهان و استفاده از اين دو وسيله قدرت است. در پرتو همين دو ابزار، نفوذ اقتصادي خود را بسط داده پولش را بين المللي ساخته و معاملات پر منفعت را نصيب شركت هاي خود مي كند. اين سياست متكي به تفنگ، زبان و قلم را آمريكا از زمان جنگهاي خود با اسپانيا در ۱۰۵ سال قبل پيشه ساخته و موفق بوده است.

برگي از تاريخ
نگاهي به رويدادهاي ۲۵ ژوئيه و اشاره اي به تلگرام محرمانه چرچيل به ژنرال ويول
درباره حمله نظامي به ايران
علاوه بر اشاره به تلگرام سري چرچيل عليه ايران كه شرح آن در زير خواهد آمد؛ 25 ژوئيه، امروز، در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۶۴۵ مردم «ري» برضد حكومت اعراب دست به قيام زدند كه توسط نيروهاي اعزامي « سعد ابي وقاص » سركوب شد. در سال ۱۷۵۹ فرانسويان در جنگ با انگلستان بر سر تصاحب آمريكاي شمالي شكست خوردند و از منطقه نياگارا عقب رانده شدند. در سال ۱۹۱۲ دولت فرانسه اعلام كرد كه جزاير « كمور » را به استعمار خود درآورده است!. در سال ۱۹۳۷ نوري اسفندياري فرستاده رضاشاه به آلمان با هيتلر ملاقات كرد و متعاقب آن، ايران عملا در كنار آلمان قرار گرفت. در سال ۱۹۴۱(۱۳۲۰) سفير ايران در مسكو محرمانه به تهران خبرداد كه انگلستان مي خواهد ايران را اشغال نظامي كند. در سال ۱۹۴۳ موسوليني مجبور به كناره گيري از رهبري ايتاليا شد. درسال ۱۹۴۴ آلمان نخستين جت نظامي را وارد ميدان جنگ كرد. در سال ۱۹۷۸ نخستين نوزاد لوله آزمايشي جهان به دنيا آمد. در سال ۱۹۹۰ سفير آمريكا در بغداد به صدام حسين كه اعتراض داشت كويت نفت عراق را با حفر چاه در نزديكي مرز بيرون مي كشد اطمينان داد كه آمريكا در اين نوع اختلافات ، خود را وارد نمي كند و طرف يك كشور را نمي گيرد كه صدام فريب خورد و به نيروي نظامي متوسل شد و آمريكا عليه او وارد جنگ شد ، و اينك تلگرام سري چرچيل به عنوان برگ امروز :
۲۵ ژوئيه ۱۹۴۱( ۱۳۲۰ ) وينستون چرچيل نخست وزير وقت انگلستان با ارسال يك تلگرام سري به ژنرال « وي ول » فرمانده نيروهاي انگليسي در هند، به او اطلاع داد كه حمله نظامي به ايران قطعي است و واحدهاي لشكر ۹ هند بايد تا ده روز ديگر به بصره برسند. به كشتي هاي حامل آنان دستور دهيد كه با آخرين سرعت برانند . ما بايد براي خنثي ساختن ناوگان ايران روشي در پيش گيريم كه برايمان گران تمام نشود؛ نگراني من از كشتي هاي توپ دار ايران از همان زماني است كه برخلاف سياست ما، موسوليني به ايجاد اين ناوگان براي ايران كمك كرد (انگليسي هاي مقيم آبادان افسران كشتي هاي جنگي ايران را با طرح نيرنگ به يك مهماني دعوت كردند و كشتي هاي بدون افسر و فرمانده) توسط انگليسي هايي كه در كمين بودند غرق و يا تصرف شدند.
منبع:
www.iranianshistoryonthisday.com

پنجمين جشنواره صنعت چاپ برگزار مي شود
پنجمين جشنواره صنعت چاپ همزمان با روز ملي صنعت چاپ ، يازدهم شهريورماه با حمايت معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مشاركت و همكاري ادارات كل استان ها و اتحاديه هاي چاپخانه داران در سراسر كشور برگزار مي شود.به گزارش همشهري از روابط عمومي معاونت فرهنگي اين جشنواره شامل دو بخش مسابقه و نمايشگاه است كه در بخش مسابقه شركت كنندگان مي توانند انواع كارهاي چاپي خود را در حوزه هاي بسته بندي، نشر، تبليغات فرهنگي، هنري، آموزشي و... كه به هر يك از روش هاي چاپ (افست، فلكسو، هليدگراور، سيلك اسكرين ليتوگرافي و ساير عمليات چاپي و...) به چاپ رسيده باشد تا بيست و هفتم مرداد ماه براي شركت در بخش مسابقه به دبيرخانه جشنواره مستقر در اداره كل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بفرستند.بنابراين گزارش در بخش نمايشگاه تمامي آثار چاپي از فروردين ماه سال ۸۱ تا پايان مرداد ماه سال ۸۳ پذيرفته مي شود.

تازه ترين اثر سراج
«حسام الدين سراج» آلبوم جديدي از قطعات موسيقي اصيل ايراني را آماده مي كند.به گزارش خبرنگار موسيقي «مهر»، حسام الدين سراج، خالق آلبوم هايي چون «شمس الضحي»، «عشق و مستي» و «كوي يار» در حال حاضر مشغول تمرين روي قطعات آلبوم جديدش با آهنگسازي «محمد جواد ضرابيان» است.اين آلبوم كه هنوز نامي براي آن انتخاب نشده است، اثري است در موسيقي تلفيقي كه با ۱۸ نفر نوازنده، متشكل از اركستر مجلسي، نوازنده هاي كوبه اي و سازهاي كششي ايراني و غربي نواخته شده است.

۱۸۴ فيلم در جشنواره آيينه
خانه  سينماگران  جوان  اعلام  كرد كه  ۱۸۴ اثر كوتاه  داستاني  ومستند با موضوع مواد مخدر و اعتياد، به  دبيرخانه  جشنواره  فيلم  كوتاه  آيينه  ارسال  شد.
به  گزارش  دفتر امور رسانه اي  جشنواره  آيينه ، ارزيابي  آثار ارسالي بزودي  توسط هيات  انتخاب  آغاز مي شود.
۶۶ اثر ارسالي  به  دبيرخانه  جشنواره  آيينه  متعلق  به  تهيه كنندگان  شخصي  وبقيه  آثارباحمايت  نهادهايي  مانند انجمن  سينماي  جوانان ، صداو سيما، ادارات كل  فرهنگ  و ارشاد اسلامي است . اين  آثاراز شهرهاي  تهران ، كرمان ، كرمانشاه ، بندرعباس ، شيراز، اردبيل ، آبادان ، سنندج ، لرستان ، كرج  و اصفهان  ارسال  شده  است . جشنواره  فيلم  كوتاه  آيينه  در قالب  دو بخش  اصلي  و جنبي  با محوريت  موضوع اعتياد ومواد مخدر از ۲۵ تا ۳۰ مردادماه  جاري  در فرهنگسراي  هنر تهران برگزار مي شود.
دفاتر سازمان هاي  غيردولتي  ستاد مبارزه  با مواد مخدر، دفتر مقابله  بامواد مخدر و جرم  سازمان  ملل  و خانه  سينماگران  جوان  باني  اين  رويداد هنري  هستند.

شعر و موسيقي در فرهنگسراي هنر
به مناسبت جشن آغاز يازدهمين سال انجمن ادبي و هنري گلستان سعدي فردا از ساعت ۱۶ تا ۲۱ مراسمي در فرهنگسراي هنر (ارسباران) واقعه در خيابان پل سيدخندان خيابان جلفا، با حضور عاشقان شعر و موسيقي برگزار خواهد شد. در اين مراسم گروه موسيقي پرنيان به سرپرستي اميد سياره قطعاتي از موسيقي ملي و سنتي را اجرا خواهد كرد. ورود علاقه مندان شعر و موسيقي آزاد است.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
پهلوان
از اول، كارش اين بود. دو تا ميل روي دوشش بود و حالا نچرخ كي بچرخ. و چقدر قشنگ و مرتب هم مي چرخيد. گهگداري به سلامتي خودش زنگ هم مي زد. «دنگ» پهلوان بي رقيب ولي پير شده. سرش گيج مي رود. از جوان ها عقب مي ماند. بعضي وقت ها هم كه خواب مي ماند و بايد به زور بيدارش كنند. كم نيست، ۳۰ سال هر سال ۱۲ ماه، هر ماه ۳۰ روز و هر روز ۲۴ ساعت بچرخي. خيلي مي شود. ساعت هم باشي از پا مي افتي. اتفاقاً پهلوان ما هم ساعت بود. از ديوار برش داشتند و يك ساعت جديد جايش گذاشتند.
حميد كريمي

گشتي در دنياي خبرها
جليقه هاي ضد چاقو
توكيو: از اين پس والدين ژاپني ديگر نبايد نگران جان فرزندان خود باشند چون جليقه ها و كت هاي ضد چاقو به بازار آمده است.
در پي حملات اخير تبهكاران به كودكان و نوجوانان در ژاپن يك شركت در اين كشور جليقه ها و كت هايي به بازار عرضه كرده كه ضد چاقو مي باشد. به عبارت ديگر، چاقو در اين پوشاك فرونمي رود. قيمت اين پوشاك ضد چاقو ۴۱۹ دلار است.
هلندي ها بلندتر شده اند
آمستردام: مردم هلند، بلندقدترين شهروندان جهان به شمار مي آيند. براساس آمارگيري انجام شده، طول قد و وزن مردم اين كشور كماكان در حال افزايش است.
در حال حاضر، متوسط قد يك مرد هلندي ۱۸۵ سانتي متر است كه در حقيقت هلندي ها به طور متوسط ۱۰ سانتي متر از انگليسي ها و آمريكايي ها بلندتر هستند. همچنين مردم هلند نسبت به ۴دهه پيش ۱۵ سانتي متر بلندتر شده اند.
سكه در پاركومتر
ژوهانسبورگ: يك خانم در آفريقاي جنوبي به اشتباه، سكه طلا متعلق به ۱۰۰ سال قبل را داخل پاركومتر انداخت. اين سكه را مادرش به وي هديه داده بود كه حداقل هزار دلار ارزش داشت كه او آنرا همواره در كيف پول خود حمل مي كرد.
ديروز وي براي خريد از منزل خارج شد و چون عينك به همراه نداشت به اشتباه، سكه طلا را به جاي سكه هاي معمولي داخل پاركومتر انداخت و هزار دلار ضرر كرد.
سرقت زنده
ژوهانسبورگ: چند روز قبل، يكي از شبكه هاي راديويي كشور آفريقاي جنوبي، خبرنگارش را براي تهيه گزارش از يك نزاع به سطح شهر فرستاد و قرار شد خبرنگار اعزامي با استفاده از تلفن همراه خود، آخرين اخبار را به صورت زنده گزارش بدهد. اما هنگامي كه خبرنگار مشغول ارائه گزارش از محل حادثه بود، ناگهان يك مرد مسلح، كلت كمري اش را به طرف مغز خبرنگار نشانه گرفت و تلفن همراهش را به سرقت برد. جالب اينكه مكالمات خبرنگار و سارق مسلح به صورت مستقيم از راديو براي شنوندگان پخش مي شد.
محدوديت در تئاتر ويتنام
هانوي: وزارت فرهنگ ويتنام حضور بازيگراني را كه موهاي سر خود را از ته مي تراشند يا به رنگ كردن موهايشان مي پردازند، در تئاتر ها ممنوع كرد. براساس قانون جديد، حضور بازيگران مرد كه موهاي خود را از ته تراشيده يا رنگ كرده باشند در تئاترها ممنوع است. همچنين بازيگراني كه موهاي ژوليده داشته باشند حق ايفاي نقش در نمايش ها را نخواهند داشت.
خانم شجاع
ميامي: يك زن در سواحل فلوريدا به مدت ۱۰ دقيقه با يك سوسمار غول پيكر كشتي گرفت و در نهايت موفق شد از چنگ اين حيوان خطرناك بگريزد. البته در جريان درگيري با سوسمار، خانم شجاع از ناحيه دست و پا دچار جراحت شد. كارشناسان حيات وحش مي گويند حمله سوسمار ها به انسان به ويژه سوسمارهايي كه در آب شور زندگي نمي كنند، بسيار نادر است.
بي پولي و اسكيت سواري
برلين: پليس آلمان يك مرد سوئدي را كه با اسكيت در يكي از آزاد راه هاي اين كشور در حال سفر بود دستگير كرد. اين مرد براي سپري كردن تعطيلات تابستاني به منطقه بالكان سفر كرده بود كه در پايان تعطيلات قصد داشت از طريق آلمان به سوئد باز گردد. البته وي براي بازگشت به كشورش تنها دو يورو پول داشت به همين دليل تصميم گرفت مسير آلمان تا سوئد را با اسكيت طي كند. به هر حال پليس، اين مرد ۳۸ساله را از آزادراه خارج كرد و او مجبور شد ادامه مسير را با پاي پياده طي بكند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۳۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۲۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۸ دقيقه

گل و گياه
گل كيفي
007380.jpg
نام علمي: Calceolaria tenella
خانواده: SCROPHULARACEAE
گياه دائمي هميشه سبز رونده به بلندي ۱۰ سانتي متر و گستردگي ۳۰سانتي متر است داراي برگهاي سبز براق مايل به زرد و دندانه دار بوده و گلهاي زرد آن با خالهاي قرمزرنگ در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك شني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز، تهيه قلمه چوب نرم در اواخر بهار يا تابستان و تهيه قلمه ريشه نيمه رسيده در اواخر تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |