يكشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۶ - Jul 25, 2004
جدال رهبران آمريكا بر سر ايران
در پي انتشار گزارش كميته تحقيق
۱۱سپتامبر كه در آن از ايران نام برده و ادعا شده است كه «رابطه ايران با القاعده از رژيم صدام در عراق هم بيشتر بوده است»، مطبوعات و رسانه هاي آمريكا در گزارش ها، تحليل ها و اخبار متعدد به گمانه زني درباره آثار و نتايج اين گزارش پرداختند.
هفته نامه تايم روز جمعه در مقاله اي به قلم يكي از تحليلگران خود در اين باره نوشت: نظريه پردازان نو محافظه كار در واشنگتن كه حمله به عراق را تشويق كرده بودند، از اين فرصت براي قراردادن طرح تغيير رژيم ايران در دستور كار دولت بعدي بوش استفاده كردند.
اما علي رغم اشتياق اين گروه در واشنگتن براي مقابله با ايران، نتايج جنگ عراق موضع تهران را تقويت كرده چرا كه همكاري اين كشور در تحقق اهداف آمريكا اكنون براي واشنگتن ضروري و حياتي است.
تايم در ادامه نوشت: روابط ايران و آمريكا در سالهاي اخير دستخوش پيچيدگي هايي شده كه از اختلافات در سياست گذاري ها در دولت هاي اين دو كشور ناشي شده است. همانطور كه در تهران درباره چگونگي رفتار در برابر واشنگتن اختلافاتي وجود دارد، در واشنگتن هم درباره چگونگي مقابله با تهران اختلاف نظر وجود دارد.
نظريه پردازان نو محافظه كار در دولت بوش هرگز تمايل شديد خود را نسبت به اقدام نظامي آمريكا براي تغيير رژيم در تهران بعد از بغداد، پنهان نكرده اند.
«مردان واقعي به تهران مي روند» همواره يكي از شعارهاي آنها در جريان آماده سازي براي جنگ در عراق بود.
اما اردوي «واقع گرايان» در دولت بوش كه مشهودترين نماد آنها كالين پاول وزير خارجه است به دليل پيش بيني عواقب بعدي، به شدت نسبت به حمله به عراق بدبين بودند. درباره ايران هم آنها حامي مشاركت و گفتگو با دولت تهران به عنوان تنها راه برطرف كردن نگراني هاي واشنگتن هستند. آنها تأكيد دارند كه صحبت از تغيير رژيم در ايران به شدت خوش بينانه و به صورت خطرناكي ساده  لوحانه است.
در گزارش جديد شوراي روابط خارجي آمريكا كه تهيه كنندگان آن مقامات امنيتي ارشد دولت هاي ريگان و كارتر هستند نيز به اين موضوع اشاره شده و آمده است، رژيم تهران باثبات است و مداخله مستقيم نظامي آمريكا با هدف تغيير رژيم اصلا گزينه خوبي نيست. ايران سه برابر عراق وسعت و جمعيت دارد و مقاومت آن در برابر تهاجم خارجي اگر بيشتر از عراق نباشد، حتما كمتر نيست.
اين شورا توصيه كرده است كه آمريكا به جاي اعمال زور و تغيير رژيم در ايران بايد تلاش هاي خود را براي جلب همكاري تهران در حوزه هاي مورد علاقه مشترك گسترش دهد.
تايم در ادامه مي نويسد: وقايع عراق كفه ترازو در اين بحث را در واشنگتن به سود واقع گرايان سنگين كرده است.
تايم در پايان مي نويسد، با توجه به تحولات در عراق و همچنين اقدامات القاعده و موقعيت ايران در هر دوي اين موضوعات، تهيه يك سياست واكنش منسجم در برابر قدرت رو به رشد ايران اولويت نخست امنيت ملي هر دولتي است كه در كاخ سفيد روي كار آيد. البته انتخاب اين سياست اصلا كار آساني نيست.
ارائه طرح دوسناتور آمريكايي
عليه ايران
در همين حال، اورشليم پست ديروز نوشت: سناي آمريكا قطعنامه اي تصويب كرد كه از آژانس بين المللي انرژي اتمي مي خواهد پرونده هسته اي ايران را به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع دهد.
به گزارش ايسنا، اين روزنامه اسرائيلي در حالي كه اين خبر از سوي رسانه هاي ديگر منتشر نشده است، افزود: سناي آمريكا اعلام كرد كه ممكن است لازم باشد شوراي امنيت تحريم هاي اقتصادي و ديپلماتيك را عليه اين برنامه اعمال كند.
به نوشته اين روزنامه، مجلس نمايندگان آمريكا نيز در ماه مي قطعنامه مشابهي را به تصويب رسانده بود.
براساس اين گزارش، در اين قطعنامه، سناي آمريكا نگراني عميق كنگره را نسبت به آن چه كه «كوتاهي جمهوري اسلامي در پايبندي به تعهداتش در قبال توافقنامه آژانس بين المللي انرژي اتمي» خوانده، ابراز مي دارد.
اين گزارش حاكي است، قطعنامه سنا به غير از اين كه دخالت شوراي امنيت سازمان ملل را خواستار شده است، از اتحاديه اروپا مي خواهد توافقنامه هاي اقتصادي و تجاري با ايران را به پايبندي كامل ايران به تعهداتش در خصوص دنبال نكردن برنامه سلاح هاي هسته اي مشروط سازد.
در ادامه اين گزارش آمده است، كميته روابط عمومي آمريكا - اسرائيل (آيپك) صدور اين قطعنامه را تحسين كرده است.
رايس :
پس از عراق ضرورتا
قرار نيست با ايران جنگ كنيم
خبرگزاري شينهوا به نقل از كاندوليزا رايس گزارش داد، تصميم دولت بوش براي جنگ با عراق ضرورتا مستلزم اتخاذ تصميمي مشابه براي جنگ با ايران نيست.
به گزارش ايسنا، اين خبرگزاري چيني ادامه داد: كاندوليزا رايس، مشاور امنيت ملي آمريكا كه با شبكه خبري ان.بي.سي گفت وگو مي كرد، افزود: فكر نمي كنم تصميم براي جنگيدن با عراق ضرورتا به اين معنا باشد كه بايد تصميمي مشابه را در مورد ايران اتخاذ كنيم.
رايس ادامه داد: هر شرايطي متفاوت است و صدام در شرايطي منحصر به فرد قرار داشت، چرا كه به سرپيچي از جامعه بين المللي و داشتن سلاح كشتار جمعي متهم بود.
مشاور امنيت ملي آمريكا افزود: به علاوه اينكه آمريكا در خصوص رژيم صدام، سياست تغيير رژيم را در پيش گرفته بود.
براساس اين گزارش، رايس همچنين ضمن تكرار ادعاي ارتباط ايران با تروريسم و دنبال كردن برنامه هسته اي غيرصلح آميز، مدعي شد: ما از مدت ها پيش گفته ايم كه نسبت به ارتباط ايران با تروريسم نگرانيم و همچنين ما با جامعه بين المللي براي رويارويي با اين واقعيت كه ايران به تعهدات بين المللي در خصوص برنامه هسته اي اش پايبند نيست،  همكاري مي كنيم.
تكرار اتهام
روزنامه ژاپني آساهي شيمبون ديروز به نقل از يك مقام بلندپايه آمريكايي كه نخواسته است نامش فاش شود نوشت: شواهد محكمي در دست است حاكي از اينكه كره شمالي و ايران در زمينه فعاليت هاي موشكي با هم همكاري مي كنند.
خبرگزاري كيودوي ژاپن نيز ديروز گزارش داد، يك گروه ويژه وابسته به كنگره آمريكا ادعا كرده است كه احتمال دارد ايران و كره شمالي براي ايجاد يك پالس الكترومگنتيك (EMP) كه مي تواند به ايجاد اختلال در شبكه هاي كامپيوتري آمريكا منجر شود، برنامه ريزي كنند.
به گزارش ايسنا به نقل از اين خبرگزاري ژاپني، گروه ويژه وابسته به كنگره آمريكا در گزارشي به كميته خدمات تسليحاتي مجلس نمايندگان آمريكا و حاكي از وحشت و استيصال آنهاست، اعلام كرد، احتمال دارد كشورهايي مانند كره شمالي و ايران درصدد توسعه قابليت ايجاد يك تهديد از طريق حمله پالس الكترومگنتيك باشند كه اين امر توان دفاعي آمريكا را از بين مي برد.
در گزارش اين كميته كه به آسيب پذيري سيستم هاي امنيتي آمريكا اشاره دارد، آمده است، در صورتي كه كشورهاي ايران و كره شمالي به توسعه توانايي شان در تهاجم الكترومغناطيسي بپردازند، مي توانند به خطر بزرگي براي آمريكا بدل شوند.
اين كميته ۹ عضو دارد و اطلاعات مربوط به كره شمالي و ايران را در اختيار تمام اعضاي كنگره آمريكا قرار داده است.
رويتر نيز با اعلام اين خبر افزود: پنتاگون در اين مورد اظهارنظري نكرده است.
محكوم كردن ايران
دستاويز انتخاباتي است
روزنامه لس آنجلس تايمز با اشاره به اينكه دولت بوش هر روز براي حمله به عراق و افغانستان تحت فشار است و نيز به جهت شكست در آمادگي و مقابله با تراژدي ۱۱سپتامبر مورد انتقاد قرار مي گيرد نوشت: در نتيجه اين دولت دستاويز امتحان شده اي را براي گل آلود كردن آب و منحرف كردن فشارها دنبال مي كند و آن، محكوم كردن ايران به هر علتي است.
به گزارش ايسنا اين روزنامه آمريكايي ادامه داد كه جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا گفته است: اگرچه سازمان سيا ارتباط مستقيمي ميان ايران و حملات
۱۱سپتامبر نيافته است، با اين وجود ما به تحقيقاتمان ادامه مي دهيم تا ببينيم آيا ايراني ها در اين مساله دخالت داشته اند يا خير؟
پس از انتخابات معلوم مي شود
روزنامه چايناديلي به نقل از يك سناتور جمهوري خواه آمريكايي نوشت: تصميم گيري درباره چگونگي رفتار با ايران تا بعد از انتخابات رياست جمهوري آمريكا در ماه نوامبر اتخاذ نخواهد شد.
به گزارش ايسنا، اين روزنامه چاپ چين در ادامه اين گزارش آورده است كه سام براون بك، سناتور جمهوري خواه و عضو كميته روابط خارجي سناي آمريكا در نشست كنست در بيت المقدس طي ادعايي ايران را حامي مهم تروريسم در جهان خواند.
اين سناتور كه موضع گيري هاي تندي عليه جمهوري اسلامي ايران دارد و با لابي صهيونيستي ارتباطات مستقيمي دارد، هم چنين گفت: آمريكا در انتظار گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره ايران است.
افشاگري المنار
المنار فاش كرد: مسئله ايران و ادعاي دستيابي اين كشور به سلاح هاي هسته اي موضوع يكي از نشست هاي بسيار مهم در واشنگتن بوده است.
به گزارش ايسنا اين روزنامه چاپ فلسطين افزود كه اين نشست اوايل ژوئيه جاري بين رئيس ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي، مسئولان بلندپايه وزارت دفاع آمريكا و مقامات بلندپايه شوراي امنيت ملي آمريكا در واشنگتن برگزار شد.
المنار در ادامه آورده است: در اين نشست مقامات اسرائيلي (صهيونيستي) با ابراز ترس و نگراني از دستيابي ايران به برنامه هاي هسته اي خواهان ايجاد يك طرح مشترك عليه اين برنامه ها شدند.
به نوشته روزنامه ياد شده، مقامات صهيونيستي گفته اند كه بايد به هر قيمتي كه شده از ادامه برنامه هسته اي ايران جلوگيري شود.
آمريكا نمي تواند تجربه عراق را
در ايران تكرار كند
يك  روزنامه  اماراتي  روز جمعه  نوشت : جورج  بوش  رئيس  جمهوري  آمريكا به دليل  ناكامي  هاي  متعدد اينك  در بن  بست  قرار گرفته  و براي  خروج  از آن تهديد به  اقدام  برضد ايران  مي كند.
به گزارش ايرنا، روزنامه  الخليج  افزود: بوش  راه  حل  شكست هاي  خود را در بزرگ  نمايي  خطر ايران  مي بيند و اين  تنها راهي  است  كه  او پيش  رو دارد.
اين  روزنامه  با يادآوري  اين كه  آمريكا سرگرم  بررسي  دخالت  احتمالي  ايران در حوادث  ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ است ، نوشت : در توان  آمريكا نيست  كه  تجربه  عراق  را در ايران  تكرار كند و وضعيت  متفاوت  ايران  نسبت  به  عراق  از جمله  دلايل  اين  موضوع   است .

متهم به قتل زهرا كاظمي تبرئه شد
وكيل اولياي دم زهرا كاظمي در گفت  وگو با خبرنگار ايلنا اعلام كرد: دادگاه پرونده زهرا كاظمي (خبرنگار و عكاس) تشخيص داده كه قتل وي غيرعمد بوده و بر همين اساس متهم اين پرونده را تبرئه كرده است.
شيرين عبادي ضمن اعلام اين خبر، افزود: بنا به تشخيص دادگاه، ديه مقتوله بايد از بيت  المال پرداخت شود.
به گفته عبادي، وكلاي اولياي   دم زهرا كاظمي، از تمامي «راهكارهاي قانوني داخلي» براي اعتراض به رأي صادره از سوي دادگاه، استفاده خواهند كرد.

نمايندگان مجلس، دولت را ملزم به ازسرگيري غني سازي اورانيوم خواهند كرد
سه نماينده مجلس شوراي اسلامي  با تأكيد بر ازسرگيري غني سازي اورانيوم، بر حق جمهوري اسلامي  ايران در فعاليت صلح آميز هسته اي تأكيد كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس عزت الله يوسفيان نائب رئيس كميسيون قضائي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با شماره ديروز روزنامه اماراتي الخليج، تأكيد كرد: مجلس شوراي اسلامي بعد از تعطيلات تابستاني قانوني را به تصويب خواهد رساند تا بر اساس آن دولت را ملزم خواهد كرد تا با از سرگيري عمليات غني سازي اورانيوم موافقت كند.
وي افزود: تعليق غني سازي اورانيوم يك اشتباه و مخالف رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي كه ترسيم خط مشي هاي كلي نظام را در دست دارند و بر زير بار نرفتن در قبال تهديدهاي خارجي تأكيد دارد، مي باشد.
علي افشاري نماينده ديگر مجلس نيز به روزنامه الخليج گفت: حكومت بايد اقدام به از سرگيري عمليات غني سازي اورانيوم كند.
علاءالدين بروجردي رئيس كميته امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي  نيز بر عزم مجلس جهت رأي دهي به نفع تصميمي كه حكومت را ملزم به از سرگيري غني سازي اورانيوم كند تأكيد كرد.

ابلاغ پيام مقام معظم رهبري به خانواده شهداي مقاومت اسلامي لبنان
دكتر علي اكبر ولايتي مشاور مقام معظم رهبري كه به طور غيررسمي و براي شركت در مراسم گراميداشت انتشار ترجمه عربي يكي از آثار خود به لبنان سفر كرده ديروز با حضور در منزل شهيد «غالب عوالي» يكي از فرماندهان ارشد مقاومت اسلامي حزب الله كه اخيراً در يك عمليات تروريستي توسط رژيم صهيونيست به شهادت رسيد، حضور يافت و مراتب تفقد رهبر معظم انقلاب نسبت به مقام اين شهيد را به خانواده  وي ابلاغ كرد. در اين مراسم دكتر ولايتي تأكيد نمود كه جمهوري اسلامي ايران همواره حامي مقاومت اسلامي مردم لبنان و فلسطين بوده و خواهد بود و اين مقاومت ريشه در افكار متعالي اسلام دارد. ولايتي همچنين در سفري كه به جنوب لبنان داشت ضمن بازديد از مناطق آزاد شده و مناطق مرزي جنوب لبنان و سرزمين فلسطين در مراسم استقبال باشكوهي كه از سوي اهالي شهر آزاد شده خيام در محل شهرداري آن شهر ترتيب يافته بود حضور يافت. در اين مراسم امام جمعه شهر و مسئول تشكيلات حزب الله در جنوب لبنان به وي خوش آمد گفتند و مراتب تشكر خود را از حمايت هاي معنوي جمهوري اسلامي ايران ابراز نمودند و اظهار داشتند كه علي رغم شهادت «غالب عوالي» سياست حمايت از مبارزات مردم فلسطين را ادامه خواهند داد.
دكتر ولايتي در پاسخ تأكيد نمود كه مقاومت حزب الله در خط مقدم جنوب لبنان در واقع مقاومتي به نمايندگي از جهان اسلام است و برخاسته از عقيده اسلامي است كه تضمين كننده پيروزي است و آينده از آن مقاومت لبنان و انتفاضه مردم فلسطين است.

خرازي: صدمات بجا مانده از كاربرد سلاح هاي شيميايي عليه ايران جبران ناپذير است
كمال خرازي در ديدار مدير كل سازمان منع سلاح هاي شيميايي، صدمات و ضايعات بجاي مانده از كاربرد اين نوع سلاح ها در جنگ تحميلي عليه كشورمان را جبران ناپذير دانست.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه دراين ملاقات،وي همچنين با اشاره به مظلوميت كشورمان و بي توجهي قدرتهاي حامي رژيم سابق عراق به استفاده ناجوانمردانه از اين نوع سلاح ها، كنوانسيون منع كاربرد سلاح هاي شيميايي را براي كليه كشورها با اهميت خواند و خواستار استقلال كامل اين سازمان و مقاومت در برابر هرگونه تلاش براي استفاده سياسي از فعاليت هاي اين سازمان گرديد. وزير امور خارجه كشورمان همچنين بر آمادگي كشورمان در همكاري بيش از پيش با اين سازمان تأكيد كرد. در اين ملاقات مديركل سازمان منع سلاح هاي شيميايي با ارزشمند خواندن همكاري هاي گذشته جمهوري اسلامي ايران با اين نهاد بين المللي، از همكاري هاي ايران ابراز خرسندي كرد.

متولدين سال ۶۵ به خدمت فراخوانده شدند
نحوه معافيت تحصيلي مشمولان پذيرفته شده در كنكور اعلام شد.
سردار كارگر، معاون وظيفه عمومي نيروي انتظامي در گفت و گو با ايسنا همچنين اعلام كرد: امسال متولدين سال ۶۴ نيز به خدمت اعزام خواهند شد.
وي تصريح كرد: متولدين سال ۶۴ و ۶۵ كه در آزمون سراسري دانشگاهها پذيرفته شوند، مشمول معافيت تحصيلي بوده و نيازي به مراجعه به مراكز وظيفه عمومي براي دريافت معافيت تحصيلي ندارند و مي توانند در دانشگاهها ثبت نام كنند.
سردار كارگر گفت: كليه مشمولان ديپلم كه در ماههاي تير، مرداد، شهريور و مهر بايد به خدمت اعزام شوند و منتظر اعلام نتايج آزمون سراسري هستند، مي توانند در صورت عدم پذيرش در دانشگاهها، آبان ماه براي اعزام به خدمت مراجعه كنند.

سناتورهاي آمريكايي، رسما خواستار تغيير نظام جمهوري اسلامي ايران شدند
دو سناتور آمريكايي با ارائه طرحي به سناي آمريكا از دولت اين كشور خواستند علنا اعلام كند «تغيير نظام جمهوري اسلامي ايران»، سياست رسمي آمريكا است.
به گزارش خبرگزاري فارس، بر اساس طرح مذكور« رئيس جمهور آمريكا موظف است تا حداكثر ۹۰ روز پس از تصويب اين طرح حداقل يك گروه اپوزيسيون داخل ايران را كه از نظر آمريكا واجد شرايط دريافت كمك مالي است، معرفي كند و ۱۵ روز قبل از معرفي اين گروه، كميسيون هاي روابط خارجي و بودجه سنا و مجلس نمايندگان كنگره را در جريان بگذارند.»
در اين پيشنهاد مبلغ ۱۰ ميليون دلار براي اجراي طرح در نظر گرفته شده است.
سناتورهاي جمهوريخواه «ريك سنتوروم» و
« جان كرناين » از ايالت هاي پنسيلوانيا و تگزاس بانيان اصلي طرح شماره اس.۲۶۸۱ سناي آمريكا هستند.
بر اساس اين طرح، براي ايجاد هماهنگي بين نهادهاي مختلف دولتي، رئيس جمهور آمريكا يكي از اعضاي ارشد شوراي امنيت ملي آمريكا را به عنوان دستيار ويژه خود در امور ايران منصوب مي كند و بودجه طرح نيز از منابع مالي طرح موسوم به « مشاركت خاورميانه» و «صندوق ملي براي دموكراسي »  تامين مي شود.
در اين طرح همچنين آمده است:« ايالات متحده بايد بيش از پيش روابط خود را با گروه هاي اپوزيسيون در ايران افزايش دهد و مقامات و نمايندگان سياسي دولت آمريكا بايد با قدرت و جديت از تلاش هايي كه در داخل ايران براي برگزاري رفراندوم مي شود، حمايت كنند.»
در اين طرح ادعاهاي پيشين آمريكا درباره حمايت ايران از تروريسم و توليد سلاح هاي كشتار جمعي تكرار شده است.
طرح «آزادي ايران و حمايت در سال ۲۰۰۴ »  روز ۱۶ جولاي (۲۶تير) به كميسيون روابط خارجي سناي آمريكا ارائه شد.
سناتورهاي دموكرات كنگره آمريكا نيز در ماه هاي اخير فعاليت هاي ضدايراني خود را بيش از پيش افزايش داده اند. از جمله اين فعاليت ها طرح سناتور داين فانستاين، سناتور دموكرات از ايالت كاليفرنيا عليه دستيابي ايران به فن آوري هسته اي بود كه در روز ۲۲ جولاي (اول مرداد) به تصويب سناي آمريكا رسيد. بر اساس اين طرح آمريكا بايد «با هر ابزار ممكن» از دستيابي ايران به فن آوري هسته اي جلوگيري كند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي:
فهرست كشورهايي كه به صدام سلاح شيميايي دادند بايد افشا شود
دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي  ديروز در ديدار مدير كل  سازمان  منع سلاحهاي  شيميايي ، بر ضرورت  اجراي  مفاد كنوانسيون  شيميايي  به صورت  جهانشمول ، وسيع  و مؤثر و به  دور از هرگونه  فشار قدرتهاي  بزرگ  تأكيد كرد.
به گزارش ايرنا حسن  روحاني  گفت : محاكمه  صدام  و عوامل  به  كاربرنده  سلاح  مخرب  شيميايي در جنگ  عليه  جمهوري  اسلامي ايران  گام  مثبت  و مفيدي  در افشاي  جنايت  شيميايي اين  رژيم  خواهد بود و تعيين  و اعلام  كشورهاي  اعطاكننده  امكانات  براي  اين نوع  سلاحها به  رژيم  گذشته  عراق  نيز مي تواند در عدم  تكرار وقوع   اينگونه  فجايع  بسيار مؤثر باشد.
روحاني  گفت : ويژگي  حساس  و منحصر به  فرد منطقه  خاورميانه  ايجاب  مي كند كه  نسبت  به  وجود زرادخانه  عظيم  تسليحات  كشتار جمعي  رژيم  صهيونيستي و عدم  عضويت   اين  رژيم  در كنوانسيونهاي  منع  تكثير سلاحهاي  كشتار جمعي  با حساسيت  بيشتري  برخورد شود و تلاش  وسيع  بين المللي  براي  خلع  سلاح  اين  رژيم  وايجاد منطقه  عاري  از سلاحهاي  كشتار جمعي  صورت  پذيرد.
وي افزود: موضوع  خلع  سلاح  جهان  از سلاح هاي  كشتار جمعي  يكي  از مهمترين  اولويتهاي  جمـهوري  اسلامي  ايران  است  و به  همين  دليل  كليـه  معاهـدات  وكنوانسيون هاي منع  سلاح  كشتار جمعي  را تصويب  نموده  و به  آنها پايبند است . روحاني  همچنين متذكر شد: هرگونه  محدوديت  نسبت  به  ارسال  مواد شيميايي  براي  اهداف صلح  آميز نسبت  به  كشورهاي  عضو از سوي  كشورهاي  صنعتي  مخالف  متن  صريح  و روح  اين  كنوانسيون  است  و طبق  كنوانسيون  همه  كشورها موظفند تسهيلات  و مواد لازم در اختيار كشورهاي  عضو قرار دهند.
رخليو فيرتر مدير كل  سازمان  منع  سلاحهاي  شيميايي  نيز دراين  ديدار ضمن تشكر از همكاري  بسيار مثبت  و سازنده  جمهوري  اسلامي ايران  با سازمان  متبوعش از ايران  به  عنوان  بزرگترين  قرباني  فاجعه  كشتار جمعي  ناشي  از كاربرد سلاح شيميايي  نام  برد.

كوتاه از سياست ايران
رئيس جمهوري به آذربايجان شرقي مي رود
رئيس جمهوري در سفري دوروزه در روزهاي ۱۳ و ۱۴ مرداد ماه به استان آذربايجان شرقي سفر مي كند.به گزارش خبرگزاري فارس، سيدمحمد خاتمي در اين سفر چندين پروژه عمراني را افتتاح خواهد كرد.
ادعاهاي آمريكا عليه ايران، تبليغات انتخاباتي است
غلامعلي  حدادعادل  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  ادعاها و تهديدات  اخير آمريكا عليه  ايران  را تبليغات  انتخاباتي  توصيف  كرد و گفت : در شرايطي  كه  كوس رسوايي  و دروغگويي  مقام هاي  آمريكايي  در داخل  كشورشان  نيز نواخته  شده  است ، چه  انتظاري  دارند كه  مردم  دنيا حرف  آنها را باور كنند.
به  گزارش  ايرنا، وي  ديروز در ديدار اعضاي  ستاد برگزاري  نماز جمعه  تهران  اظهار داشت : كارشناسان ، جنگ  تبليغاتي  آمريكا عليه  ايران در روزهاي  اخير را، تبليغ  انتخابات  رياست  جمهوري  آمريكا ارزيابي  مي كنند. رئيس  مجلس  گفت : مايه  تعجب  است  كه  دولتمردان  آمريكا هنوز از بي اعتباري  سخنانشان  نزد افكار عمومي جهان  بي خبرند. نمي دانند چقدر مردم  دنيا نسبت  به  سخنان  آنها بي اعتماد هستند. نماينده تهران در ادامه اضافه كرد: ما در عصري زندگي مي كنيم كه امام جمعه شهر ما، رهبري جامعه را هم برعهده دارد. همه بايد از امام جمعه اطاعت كنند.
امنيت منطقه و جهان به امنيت ايران گره خورده است
وزير اطلاعات  در گرگان  گفت : برقراري  امنيت  در دنيا و منطقه  بدون  امنيت  جمهوري  اسلامي  ايران  امكان  پذير نيست . به گزارش ايرنا، علي  يونسي  ديروز در جلسه  شوراي  اداري  گلستان همچنين برقراري  امنيت  عراق ، افغانستان  و حوزه  درياي  خزر را بدون  همكاري  و تأمين  امنيت  ايران  غيرممكن  خواند و تصريح  كرد: امروز كشورهاي  منطقه  با قبول  اين  واقعيت  بيش  از هرزمان  ديگر با ما همكاري  و همگامي  مي كنند.
استقبال مجاهدين انقلاب از حضور ميرحسين موسوي در انتخابات
محسن آرمين سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران گفت كه اين سازمان از تعدد و تنوع نامزدهادر انتخابات رياست جمهوري به ويژه حضور شخصيت هايي مانند ميرحسين موسوي استقبال مي كند.وي ديروز در گفت وگو با ايرنا افزود: حضور مهندس ميرحسين موسوي قطعا با استقبال ويژه احزاب و گروه هاي اصلاح طلب روبه رو خواهد شد.پيش از اين نيز جبهه مشاركت اعلام كرده بود اگر در انتخابات نامزد حزبي نداشته باشد از موسوي يا معين حمايت خواهد كرد.
شكايت جمعيت مصدومان شيميايي از صدام
شكايت جمعيت مصدومان شيميايي جنگ تحميلي از صدام در شعبه ۵ بازپرسي دادسراي كاركنان دولت و رسانه ها در دست رسيدگي است.به گزارش ايسنا به دنبال طرح شكايت جمعيت مصدومان شيميايي جنگ تحميلي درخصوص جنايات جنگي صدام در شعبه ۵ بازپرسي دادسراي كاركنان دولت و رسانه ها، اين شعبه در حال جمع آوري دلايل و مستندات قانوني اين جمعيت است تا متعاقبا اقدام قانوني را انجام دهد.
دادگاه، درخواست تبديل قرار هاشم آقاجري را نپذيرفت
وكيل مدافع آقاجري درخواست خود مبني بر تبديل قرار وثيقه به كفالت موكلش را تقديم قاضي اسلامي كرد.به گزارش ايسنا، صالح نيك بخت ديروز با حضور در شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومي تهران، از قاضي اسلامي درخواست كرد كه قرار موكلش را از وثيقه به كفالت تبديل كند. در اين درخواست، صالح نيك بخت، محسن كديور، دكتر علي اكبري و دكتر معتمدي از استادان دانشگاه با اعلام آمادگي خود مبني بر قبول كفالت آقاجري، پذيرش اين كفالت از سوي دادگاه را خواستار شدند. خبرنگار ايسنا اطلاع يافت كه اين درخواست از سوي شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومي تهران پذيرفته نشده است.
اطاعت از قانون اساسي و ولايت فقيه
ملاك تعامل آينده جبهه دوم خرداد است
عضو فراكسيون دوم خرداد در دوره ششم مجلس گفت: نيروهاي عقل گراي جبهه دوم خرداد فقط با گروه هايي كه خط امام و انقلاب، حمايت از نظام و ولايت فقيه و اطاعت از قانون اساسي را مدنظر داشته باشند، تعامل و وحدت خواهد داشت.سيد فاضل اميرجهاني افزود: گروه هايي مانند مجمع روحانيون كه از بنيانگذاران جبهه دوم خرداد مي باشند و تفكرات و ديدگاه هاي آنها براي همگان روشن است نمي توانند با افراطيون و تندروهايي كه خسارت فراواني به دوم خرداد وارد كردند، تعامل داشته باشند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |