يكشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۶ - Jul 25, 2004
معاون مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت اعلام كرد
طرح و برنامه هاي وزارت بهداشت براي كاهش خطرات شغلي
007407.jpg
گروه اجتماعي - مريم غفاري: مرگ هاي شغلي در كشورهاي درحال توسعه حداقل دو تا پنج برابر كشورهاي صنعتي است درحالي كه اكثر اين عوامل خطرزا، قابل پيشگيري مي باشند.
مهندس مهين حق شناس، معاون مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت درخصوص بهداشت حرفه اي گفت: در بخش بهداشت حرفه اي،عوامل محيطي براي حفظ سلامت شاغلين بررسي مي شود و در بخش طرح هاي فيزيكي، اجراي برنامه هايي در زمينه كاهش آلودگي صوتي، صدا، پرتوها، مواد راديواكتيو، اشعه هاي ماوراي بنفش و مادون قرمز، روشنايي طبيعي، امواج مغناطيسي، گرما و سرماي محيط، آلرژن ها و عوامل رواني و اجتماعي متعدد ديگر موردنظر است.
براساس اين گزارش، مواجهه با اين عوامل، پيامدهاي منفي گوناگوني ازجمله سرطان ها، كاهش شنوايي، بيماري هاي تنفسي، اسكلتي - عضلاني، قلبي - عروقي، توليد مثلي و ناراحتي هاي پوستي و رواني به همراه دارد.
براساس گزارش جهاني سلامت، آسيب هاي ناشي از وسايل نقليه موتوري و ماشين آلات، روزانه باعث هزار مرگ شغلي در جهان مي شود.
ناتواني يكي ديگر از عواقب آسيب هاي شغلي به شمار مي رود كه گاهي مستلزم غيبت از محيط كار و منجر به ناتواني دايمي مي شود. گزارش جهاني سلامت، مرگ هاي شغلي در كشورهاي درحال توسعه را حداقل دو تا پنج برابر كشورهاي صنعتي گزارش مي كند.
براساس اين گزارش، سالانه حدود ۳۱۰ هزار كارگر جان خود را در اثر آسيب هاي شغلي غيرعمد مثل:  سقوط از بلندي، مسموميت، آتش سوزي، ماشين آلات و... از دست مي دهند.
خطر ايجاد سرطان يكي ديگر از عوامل مخاطرات شغلي است. در كل دنيا حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مردان (۶۴-۱۵ ساله) در طول زندگي كاري خود در معرض آسم و سرطان هاي ريوي هستند كه شايع ترين سرطان شغلي محسوب مي شود و پس از آن سرطان مثانه، لوسمي برآوردشده است كه با روش هاي جايگزين ايمن تر، تهويه مناسب و... مي توان از آنها پيشگيري كرد.
مهندس حق شناس با تاكيد بر اينكه، حد مجاز ماده شيميايي در هوا ۷۳۹ تعيين شده است، گفت: ميليون ها ماده شيميايي در فضاي زندگي روزمره ما وجود دارد به همين دليل بايد حمل و نقل مواد شيميايي، ايمني مواد شيميايي و استانداردهايي كه كارخانه هاي توليدكننده مواد شيميايي بايد رعايت كنند از مواردي است كه در طرح هاي شيميايي لازم است به طور جدي مدنظر قرار  گيرد.
افزايش بيماري هاي قلبي
يكي ديگر از مخاطرات شغلي بيماري هاي كرونر قلب است كه با استرس هاي شغلي ارتباط دارند. ازجمله اين استرس ها مي توان به تقاضاهاي شديد رواني و كم بودن آزادي عمل در تصميم گيري ها، فشار زياد كار، حقوق كم و... اشاره كرد.
استرس زاهاي ارگونوميك
در محيط كار
مهندس حق شناس «آرگونومي»را تطبيق شرايط كاري با وضعيت جهاني فرد تعريف كرد و افزود: كمردرد با بسياري از استرس زاهاي ارگونوميك در محل كار همراه است. ازجمله اين عوامل مي توان به بلندكردن و حمل بارهاي سنگين، خم شدن مكرر، پيچيدن و وضعيت هاي غيرمناسب اشاره كرد.
كمردرد در گروه هاي خاص مثل: كارگران، كشاورزان، پرستاران، متصديان ماشين آلات گزارش شده است و يكي از دلايل عمده غيبت از كار است و ضررهاي اقتصادي بسياري به جامعه تحميل مي كند.حق شناس گفت: اين رشته ، رشته نويني است و تاكنون نتوانسته نيازهاي جامعه را پاسخگو باشد.
آلودگي صوتي شغلي
سروصداي بيش از حد، يكي از شايع ترين مخاطرات شغلي است كه گاهي منجر به اختلال برگشت ناپذير شنوايي مي شود.
مواجهه با اصوات بالاتر از ۸۵ دسي بل براي كارگران، مخاطره آميز قلمداد مي شود و متاسفانه اين مساله در بين كارگران معادن، كارخانجات و ساختمان ها در كشورهاي درحال توسعه است.
سازمان جهاني بهداشت براي اختلال شنوايي آستانه نقصان شنوايي براي فركانس هاي ۵۰۰ ، ۱۰۰۰ ، ۲۰۰۰ و ۴۰۰۰ هرتز را ۴۱ دسي بل تعيين كرده است. در محيط هاي شغلي عموما از آستانه ۲۵ دسي بل به بالا به عنوان آستانه نقصان شنوايي نام برده مي شود و حدود ۱۶ درصد از نقصان شنوايي در جهان ناشي از آلودگي صوتي شغلي است.
مهندس حق شناس، درخصوص آلودگي صوتي گفت: وزارت بهداشت برنامه تحقيقاتي «مقابله با صدا در محيط كار» را از سال ۱۳۷۹ آغاز و از سال ۱۳۸۳ در سطح كشور آن را به مرحله اجرا گذاشته است. وي ابراز اميدواري كرد كه وزارت بهداشت با اجراي طرح هاي بهداشت حرفه اي در محيط هاي كاري مختلف، بتواند شرايط كاري بهتري را براي شاغلين ايجاد كند.

۱۸ هزار زوج در كشور راه طلاق در پيش گرفتند
مدير روابط عمومي سازمان ثبت احوال از افزايش ۴۱/۸ درصدي آمار طلاق طي ۳ ماهه اول سال جاري با ثبت ۱۸ هزار و ۴۴۳ مورد طلاق در كشور خبرداد.
سعيد صالحي به خبرگزاري مهر گفت: طي ۳ ماهه اول سال گذشته ۱۷ هزار و ۱۲ مورد طلاق در كشور به ثبت رسيد كه اين تعداد با ۴۱/۸ درصد افزايش طي ۳ ماهه اول سال جاري به ۱۸ هزار و ۴۴۳ مورد ثبت طلاق در كشور رسيده است. وي همچنين به افزايش ۴۲/۱۷ درصدي ثبت ازدواج در كشور طي ۳ ماهه اول سال جاري نسبت به ۳ ماهه اول سال ۸۲ اشاره كرد و افزود: ۱۲۳ هزار و۷۱۴ مورد ازدواج طي ۳ ماهه اول سال گذشته در كشور به ثبت رسيده است كه اين تعداد با ۴۲/۱۷ درصد افزايش به ۱۴۵ هزار و ۲۶۶ مورد ازدواج طي ۳ ماهه اول سال جاري رسيده است.

بر اساس تفاهم نامه سازمان بهزيستي و بيمه ايران
كودكان بمي از بيمه عمر و پس انداز برخوردار شدند
گروه اجتماعي: بر اساس تفاهم نامه اي كه مابين سازمان بهزيستي و شركت سهامي بيمه ايران امضاء شد، كودكان بازمانده از زلزله بم، بيمه عمر و پس انداز شدند.
به گزارش خبرنگار همشهري، دكتر محمدرضا راه چمني رئيس سازمان بهزيستي گفت : امتياز بيمه نامه عمر و پس انداز به جهت تأمين آينده اين كودكان تدارك ديده شده و اين كودكان با رسيدن به سن قانوني مي توانند از آن استفاده كنند.
راه چمني همچنين گفت: اعتبار اين بيمه نامه از طريق سازمان بهزيستي و بخش ديگري از طريق كمك هاي مردمي تأمين مي شود و حداقل مبلغي كه در اين بيمه نامه درنظر گرفته شده، پنجاه ميليون ريال است كه براي هزينه هاي زندگي اين كودكان در زمينه اشتغال، وديعه مسكن، تحصيل و ساير موارد درنظر گرفته شده است.
دكتر محمد عباس زادگان مديرعامل بيمه ايران نيز در اين جلسه گفت: صدور بيمه نامه عمر و پس انداز براي كودكان بي سرپرست زلزله بم پس از رسيدن به سن قانوني، جزو تعهدات بيمه ايران است. وي گفت: مبلغ پنجاه ميليون ريال كه براي بيمه عمر و پس انداز كودكان بمي در نظر گرفته شده حداقلي است و با افزايش سرمايه گذاري ها اين مبلغ افزايش پيدا خواهد كرد.
گفتني است تعداد كودكان بي سرپرست در حادثه بم چهار هزار و ۲۰۴ نفر است كه ماهانه ۴۰۰ هزار ريال به عنوان كمك هزينه دريافت مي كنند.
علاوه بر اين مبلغي نيز به عنوان كمك هاي غيرنقدي به زنان سرپرست خانوار پرداخت مي شود.

حوادث دو روز اخير تهران ۷۷۰ ميليون ريال خسارت داشت
۱۹ مورد حادثه حريق روز جمعه در فضاهاي سبز تهران رخ داد كه اكثر آنها ناشي از بي احتياطي افراد بود.
به گزارش ايسنا، در روزهاي اول و دوم مرداد ماه، ۶۲ مورد حريق در تهران رخ داد كه هيچ مورد تلفات جاني نداشت.براساس اعلام سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني استان تهران، طي روزهاي پنجشنبه و جمعه بيشترين مورد حوادث حريق در تهران مربوط به فضاهاي سبز و پارك ها بود و خسارات ناشي از حوادث اين دو روز حدود ۷۷۰ ميليون ريال است.

وزارت رفاه ناكارآمدي هاي نظام بيمه اي را جبران كند
رئيس انجمن پزشكان عمومي ايران گفت: وزارت رفاه بايد بتواند با مديريت مناسب ناكارآمديهاي نظام بيمه  را به ويژه در امر تعديل تعرفه هاي پزشكي جبران و ساماندهي كند ، در غير اين صورت تشكيل آن فقط يك موازي كاري بدون توجيه و هدر دادن سرمايه هاي كشور است.
حسن هويدا در گفت وگو با فارس افزود: تعرفه هاي پزشكي در حال حاضر به هيچ عنوان مورد قبول جامعه پزشكي نيست و با قيمت عادلانه فاصله زيادي دارد و تمام محاسبات در اين زمينه مربوط به يك دهه قبل است.
وي تعرفه هاي پزشكي كنوني را با هزينه هاي مراكز درماني ناهماهنگ دانست و گفت: به رغم تاكيد رئيس جمهوري مبني بر تشكيل كميته پنج نفره شامل رئيس كميسيون بهداشت مجلس ،رئيس سازمان نظام پزشكي، وزراي بازرگاني و بهداشت و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي در سال گذشته براي اعلام تعرفه هاي واقعي پزشكي تا قبل از بودجه بندي سال ۸۳ اين بحث همچنان بي نتيجه مانده است.
وي ادامه داد: وضعيت تعرفه هاي پزشكي به حدي غيرواقعي است كه حتي اگر آن را دو برابر ميزان فعلي كنيم باز هم با هزينه هاي كنوني جامعه پزشكي ناهماهنگ است و اين امر موجب بروز مشكلات بسيار براي بيماران و پزشكان شده است.
وي افزود: البته عادلانه شدن تعرفه هاي پزشكي نبايد فشاري مضاعف به بيماران وارد كند بلكه با اصلاح سرانه بهداشت تغيير تعرفه ها بايد از سوي نظام بيمه اي كشور جبران شود به طوري كه هيچ هزينه اي به بيماران تحميل نشود.

هشدار وزارت ارشاد به شركت كنندگان در كلاس هاي فرهنگي، هنري
گروه اجتماعي: دبيرخانه هيأت رسيدگي به امور مراكز فرهنگي هنري وزارت فرهنگ ارشاد اسلامي به علاقمندان جهت ثبت نام در فعاليتهاي فرهنگي، هنري هشدار داد.
به گزارش خبرنگار جامعه همشهري اين دبيرخانه طي اطلاعيه اي از علاقمندان خواست تا قبل از اقدام به ثبت نام در مؤسسات فرهنگي نسبت به داشتن پروانه تأسيس از دبيرخانه هيأت رسيدگي به امور مراكز فرهنگي كسب اطلاع نمايند.
همچنين اين دبيرخانه در مورد عمل واگذاري مؤسسات و چاپ آگهي هاي آنان در روزنامه ها اعلام كرد: از آن جا كه ارائه مجوز تأسيس مراكز فرهنگي مطابق قانون براساس سوابق و مدارك متقاضي و تأييد صلاحيت وي از سوي دبيرخانه هيأت رسيدگي به مراكز فرهنگي، صورت مي گيرد عمل واگذاري برخلاف ضوابط و مقررات است و با پرونده متخلفان برخورد قانوني خواهد شد و هيچ گونه حقي نيز براي اشخاص بعدي ايجاد نخواهد كرد.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |