يكشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۶ - Jul 25, 2004
با سرمايه گذاري مشترك ايران - روسيه و جمهوري آذربايجان
خط آهن قزوين- رشت- جمهوري آذربايجان احداث مي شود
گروه اقتصادي: اجلاس نمايندگان راه آهن هاي ايران، روسيه و جمهوري آذربايجان براي تشكيل شركت سرمايه گذاري مشترك براي اتصال راه آهن هاي سه كشور و تسهيل ترانزيت كالا ديروز در تهران آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين اجلاس محمد سعيدنژاد مديرعامل راه آهن كشورمان اعلام كرد: با توجه به تقاضاي روبه افزايش حمل كالا و مسافر و براي رفع گسستگي هاي ارتباط ريلي با كشورهاي همسايه، سياست گسترش و توسعه شبكه ريلي به طول ۳ هزار و ۳۰۰ كيلومتر با جلب مشاركت سرمايه گذاري خارجي در دستور كار قرار دارد.
وي با اشاره به تصويب قانون  حمايت از سرمايه گذاري خارجي گفت: زمينه مشاركت سرمايه گذاران خارجي در طرح هاي شبكه ريلي ايران فراهم است و طرح راه آهن قزوين- رشت - آستارا به طول ۳۷۵ كيلومتر و امتداد آن تا آستاراي جمهوري آذربايجان به عنوان شاخه اي از راهگذر شمال، جنوب از جمله طرح هاي مهم راه آهن ايران است كه با مشاركت و سرمايه گذاري خارجي احداث مي شود.
در اين اجلاس شفچنكو نماينده راه آهن روسيه نيز با تاكيد بر اهميت راهگذر شمال- جنوب گفت: اين راهگذر رونق اقتصادي چشمگيري در كشورهاي منطقه ايجاد خواهد كرد. وي تسريع در احداث خط آهن قزوين- رشت- آستارا را براي تامين منافع كشورهاي منطقه بسيار با اهميت توصيف كرد.
همچنين قربانعلي بيك، نماينده راه آهن جمهوري آذربايجان نيز در اين اجلاس گفت: راه آهن قزوين رشت، آستارا از توجيه فني و اقتصادي و تزانزيتي برخوردار است و منافع بهره برداري از اين مسير در واقع فرامنطقه اي است.
وي خواهان سرمايه گذاري مشترك در اين طرح شد و تاكيد كرد كه اجراي آن منافع بسياري از كشورها را تامين مي كند.
اجلاس سه جانبه راه آهن هاي ايران- روسيه و جمهوري آذربايجان به مدت سه روز در تهران برگزار مي شود و طي آن نمايندگان سه كشور طرح كارشناسي تهيه شده را پس از امضاي يادداشت تفاهم سه جانبه براي سرمايه گذاري مشترك در احداث خط آهن قزوين- رشت- آستارا نهايي خواهند كرد.

بدهي خارجي قطعي ايران تا ابتداي امسال حدود ۱۱ ميليارد دلار بود
تا پايان سال ۸۲ بدهي خارجي بالفعل و قطعي ايران در حدود ۱۱ ميليارد دلار بود كه با احتساب بدهي هاي خارجي بالقوه، درمجموع به حدود ۳۱ ميليارد دلار بالغ مي شود.
سعيد شيركوند معاون وزير امور اقتصادي و دارايي ديروز در گفتگو با ايسنا در زنجان با اشاره به پيش بيني برخي روشها براي استفاده از منابع خارجي در برنامه  چهارم توسعه اظهار داشت: ايجاد امكان حضور سرمايه هاي خارجي در بازار بورس،حضور سرمايه هاي خارجي در سيستم بانكي كشور، انعقاد قراردادهاي خارجي ، تسهيم درآمد بين شركاي داخلي و خارجي (بيع متقابل ) و واگذاري نهاد توليدي پس از انقضاي مدت تعيين شده در قرارداد،جزو اين روشها مي باشند.
شيركوند در پايان پيش بيني نمود، دربرنامه  چهارم توسعه۱۲۰، ميليارد دلار سرمايه  خارجي جذب شود.

با حذف ۶ ماده و اصلاح چند ماده ديگر
بررسي لايحه برنامه چهارم در كميسيون تلفيق به پايان رسيد
گروه اقتصادي: بررسي لايحه برنامه چهارم توسعه در كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي با حذف ۶ ماده و اصلاح برخي ديگر از مواد آن پايان يافت.
محمد كردبچه مديركل دفتر اقتصادكلان سازمان مديريت و برنامه ريزي با اعلام اين مطلب تأكيد كرد:حذف و يا اصلاح مواد يادشده به نحوي بوده است كه شاكله و چارچوب كلي برنامه چهارم برهم نخورده است. وي افزود: تنها بايد در جدول شماره ۴ برنامه جابجايي هايي در برخي ارقام صورت گيرد.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه اصلاحات به عمل آمده با موافقت و تفاهم شوراي نگهبان صورت گرفته است، به نظر نمي رسد هيچ يك از موارد لايحه به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع شود.
كردبچه كه با نشريه برنامه گفت وگو كرده است افزود: مصوبه كميسيون تلفيق بايد در جلسه علني مجلس نيز مورد بررسي و تصويب قرار گيرد و اين مهم بعد از خاتمه تعطيلات دو هفته اي مجلس انجام مي شود.
قرار است رئيس كميسيون تلفيق مهمترين تغييرات و تحولات صورت گرفته از سوي كميسيون تلفيق لايحه برنامه چهارم توسعه را امروز با خبرنگاران درميان گذارد.
در همين حال اصغر گرانمايه پور نايب رئيس كميسيون برنامه و بودجه و عضو كميسيون تلفيق مجلس ديروز اعلام كرد، كميسيون تلفيق ۵ اشكال شرعي و ۱۱۸ ابهام و ايراد شوراي نگهبان در برنامه چهارم توسعه كشور را بررسي و رفع كرده است.

زنگنه: نياز به افزايش بيشتر توليد اوپك نيست
گروه اقتصادي: بيژن زنگنه وزير نفت كشورمان ديروز اعلام كرد قيمت كنوني نفت خام مناسب است و اوپك در اجلاس آينده در مورد تعليق افزايش توليد بحث خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار ما، وي افزود: در صورتيكه در پايان ماه ميلادي جاري بازار در شرايطي باشد كه نيازي به افزايش توليد نباشد اوپك مي تواند تصميم خود در مورد افزايش ۵۰۰ هزار بشكه اي نفت را به تعويق اندازد.
اوپك در اجلاس اخير خود با توجه به رشد روزافزون قيمت ها ميزان توليد خود را از اول ژوئيه ۲ ميليون بشكه افزايش داد و از اول ماه آينده ميلادي نيز قرار است ۵۰۰ هزار بشكه به توليد خود بيافزايد. النعيمي وزير نفت عربستان سعودي نيز اخيراً در اظهارات مشابهي به عدم ضرورت افزايش توليد اوپك تأكيد كرده بود. دو هفته ديگر قرار است وزراي نفت اوپك تشكيل جلسه دهند.

مشكلات امنيتي فرودگاه امام هنوز رفع نشده است
گروه اقتصادي: در حاليكه اخيرا وزير راه و ترابري از افتتاح قريب الوقوع فرودگاه امام و واگذاري عمليات اجرايي فاز دوم آن به شركت تركيه اي تاو خبر داده بود ديروز رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد كه مشكلات امنيتي فرودگاه امام به قوت خود باقي است و هنوز رفع نشده است.علاءالدين بروجردي ديروز در گفتگو با ايسنا افزود: در وضعيت گذشته فرودگاه تغييري حاصل نشده است مگر اينكه از طريق جلسات شوراي عالي امنيت ملي مشكلات امنيتي موجود رفع شود.

يادداشت
چرا كسري بودجه
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي اعلام كرده است كه كشور در سال جاري با حدود ۴ هزار ميليارد تومان كسري بودجه مواجه است. اين خبر از چند جهت حائز اهميت است.
نكته مهم اين است كه بعد از چند سال براي اولين بار است كه يك مسئول اقتصادي در كشور از وجود كسري بودجه سخن مي گويد. طي سالهاي اخير همواره از يك عبارت جعلي به نام عدم تحقق درآمدها نام برده مي شد كه ظاهرا در سال جاري اين عبارت جاي خود را به كسري بودجه داده است. اينكه يك مسئول، خبر وجود كسري بودجه را اعلام مي كند نكته مثبتي براي چاره جويي و كسب نظرات كارشناسي است.اما سئوالي كه كمتر مسئولي حاضر است به آن جواب دهد دلايل كسري است. اين كه عاليرتبه ترين مسئول كشور در امر بودجه نويسي خبر كسري بودجه را گفته كافي نيست، وي كه خود از نويسندگان و تهيه كنندگان بودجه ۸۳ است بايد به دلايل و عواقب آن نيز اشاره كند.نگاهي به بودجه عمومي دولت نمايانگر بيشتر اين واقعيت است.
براساس قانون بودجه سال جاري درآمدهاي دولت از محل ماليات حدود ۸ هزار و ۹۰۰ ميليارد تومان در نظر گرفته شده كه از اين ميزان ۵ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان مربوط به مالياتهاي مستقيم و ۳ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان نيز به ماليات هاي غيرمستقيم مربوط مي شود.از آنجا كه در سال گذشته درآمدهاي واقعي مالياتي ۶ هزار ميليارد تومان بوده بنابراين اگر واقع بينانه نگاه كنيم و اين ميزان حداكثر در سال جاري ۳۰درصد افزايش يابد تنها ۷ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان از اين درآمدها محقق خواهد شد و حدود هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان از درآمدهاي مالياتي محقق نمي شود.درآمد حاصل از واگذاري شركتهاي دولتي نيز محل ديگر كسري بودجه است. در قانون بودجه از اين محل ۲ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان درآمد در نظر گرفته شده كه با توجه به درآمد حدود ۲۵۰ ميليارد توماني سال گذشته بخش اعظمي از اين درآمدها محقق نمي شود.علاوه بر اين مقداري از كسري بودجه به افزايش هزينه ها برمي گردد.يارانه ها از جمله مواردي است كه با توجه به عدم افزايش قيمت ها امسال در حدود هزار ميليارد تومان هزينه هاي دولت را افزايش داده است.
اما مهمتر از اين مباحث آثار سوء كسري بودجه است كه مسئولان بايد پاسخگو باشند.

در گفت و گو با همشهري اعلام شد
برنامه اعزام نيروي كار به اروپا و كشورهاي جنوب خليج فارس
گروه اقتصادي: اعزام نيروي كار به خارج ازكشور چند سالي است مورد توجه وزارت كار قرار گرفته است. با پيروز سعادتي مديركل دفتر توسعه اشتغال در خارج از كشور گفت و گو كرده ايم.
***
* وزارت كار چه اقدامي براي نظارت و شناسايي موسسات مجاز و غيرمجاز كاريابي انجام داده است؟
- براي كنترل داخلي و موسسات، دفاتر يا حتي كساني كه تحت عنوان كاريابي فعاليت مي كنند اما داراي مجوز نيستند در تمامي استانها بازرسان مكلف هستند تا با كنترل آگهي ها در صورت ارائه شكايتي در اين خصوص براساس فرم هاي بازرسي كه در اختيار آنها قرار داده شده اقدام كنند. در اين راستا گزارش بازرسان بسيار حائز اهميت بوده همچنين شكايت هايي كه از فعاليت اين دفاتر دريافت مي شود از ديگر محورهاي مورد نظر براي كنترل اين دفاتر است.در كنار بازرسين ما انجمن صنفي نيز بازرساني قرار داده تا كساني كه تحت عنوان اين صنف فعاليت مي كنند اما فاقد مجوز لازم هستند را گزارش نمايد و با هماهنگي به عمل آمده با قوه قضاييه و ناجا مدارك پرونده از طريق دفتر حقوقي اين اداره كل ارسال و حكم لاك و مهرشدن اين دفاتر كاريابي دريافت مي شود.
* نيروي كار اعزام شده به چه كشورهايي بوده است؟
- از طريق كاريابي هاي خصوصي به كشورهاي چين، هنگ كنگ، امارات متحده، قطر، كويت، استراليا، كره جنوبي، نيروي كار اعزام شده و در ارائه ليست كامل طبق قرارداد موجود براي كشور عربستان سعودي كه براساس مذاكرات به عمل آمده با رئيس كميته ملي اشتغال و استخدام اين كشور صورت گرفته است و ليستي از تمامي كاريابي ها و حرف و زمينه هايي كه نيروي كار مازاد داريم را در اختيار اين كشور قرار داده ايم كه در كميته نيز مطرح شد، و منتظر هستيم تا بعد از تعطيلات تابستاني اين كشور نظر رسمي را از كميته مذكور بگيريم و در صورت انجام موافقت هاي لازم اين قرارداد نيز با كميته  ملي اشتغال و استخدام عربستان سعودي منعقد و وزارت كار جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي به عنوان ناظر بر حسن اجراي اين قراردادها خواهند بود. كمتر از ۱۰ روز پيش نيز بعد از انجام ۶ ماه كار فشرده در زمينه اعزام نيروي كار به آلمان و مذاكراتي كه با بخش خصوصي و دولتي داشتيم موفق شديم اولين قرارداد همكاري رسمي بين دو بخش خصوصي اتحاديه آژانس هاي كاريابي آلمان و انجمن صنفي كار در كشورمان را منعقد كنيم كه از اين طريق راه اعزام نيروي كار به اتحاديه اروپا هموار شده است و انجمن صنفي، عضو اتحاديه بين المللي كاريابي آلمان شد و از سوي ديگر براساس يادداشت تفاهم امضا شده اين اتحاديه خود را ملزم كرده تا در تمام كشورهاي عضو اتحاديه اروپا نسبت به كاريابي اقدام كند.
* براي اعزام نيروي كار به كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس چه اقدامي صورت گرفته است؟
- براساس مصوبه اي كه در شوراي همكاري خليج فارس وجود دارد كشورهاي عضو موظف هستند تا ابتدا نسبت به تامين نيروي كار خود از كشورهاي عربي اقدام كنند مگر اينكه كشورهاي عضو با كشورهاي ثالث داراي قرارداد براي اعزام نيروي كار باشند. با كويت توافقنامه كار و كارگري را براي تبادل نيروي كار داريم كه مورد تاييد مجالس دو كشور نيز قرار گرفته است .اين قرارداد مي تواند به اعزام نيروي كار كشورمان به اين كشورها كمك كند. سعي مي كنيم تا با عربستان سعودي نيز براي رفع اين مشكل قرارداد امضا كنيم. در كويت و قطر براساس اعلام نياز بيمارستانهاي اين دو كشور كه خصوصي هستند كار مي كنيم و پزشكان و پرستاران با هماهنگي به عمل آمده و پس از اطمينان از تخصص هاي اين افراد براي حفظ شأن نيروي كار كشورمان، با تقاضاي بخش خصوصي و دريافت ويزا توسط اين بخش وزارت كار ويزا را در اختيار فردجوياي كار قرار داده و به خارج از كشور اعزام مي شوند.

زمان لازم براي آغاز يك فعاليت تجاري
گروه اقتصادي: بانك جهاني مدت زمان لازم براي شروع يك فعاليت اقتصادي در كشورهاي گوناگون را اعلام كرده است.به گزارش خبرنگار ما، كاهش ميزان موانع قانوني و كسب مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي تواند به كاهش زمان آغاز فعاليت اقتصادي منجر شود. آزادسازي اقتصادي و رفع موانع براي فعاليت اقتصادي مي تواند باعث تسريع رشد اقتصادي شود.
007416.jpg


بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۹۴۶
۳,۵۰۰
ايرانيت
۲۸۱
۵,۹۰۵
حمل و نقل توكا
۲۶۱
۵,۴۹۶
سرمايه گذاري توس گستر
۵۸۳
۱۲,۲۶۵
بسته بندي پارس
۵۳۶
۱۱,۲۷۳
تكنو تار
۳۶۴
۷,۶۸۲
زامياد
۷۰
۱,۴۸۷
فارسيت دورود
۴۶۱
۹,۸۴۳
پتروشيمي اراك
۱۱۰
۲,۳۷۲
محور سازان
۷۳
۱,۵۷۸
صنعتي پيام
۷۳
۱,۵۷۹
شيشه وگاز
۱۰۹۵
۲۳,۸۲۰
دوده صنعتي
۲۶۳
۵,۷۱۹
تولي پرس
۱۳۶
۳,۰۸۴
فرآورده هاي نسوز آذر
۱۴۲۰
۳۲,۶۳۱
گاز لوله
۵۵۸
۱۳,۸۸۹
باما
۱۲۵
۳,۲۳۳
نيروي زنگان
۲۲۶
۵,۹۰۵
سرمايه گذاري رنا
۱۲۸
۳,۴۶۴
سرمايه گذاري بوعلي
۱۳۵۰
۳۹,۷۵۵
سيمان خزر
۳۱۴
۱۲,۶۹۱
پتروشيمي اصفهان
۶۵
۲,۶۳۶
شيشه همدان
۳۷۴
۱۷,۶۷۰
سيمان خاش
۱۶۷
۸,۰۷۹
سايپا آذين
۹۳
۴,۵۲۲
صنعتي اردكان
۶۱۱
۳۱,۲۹۲
سيمان شمال
۵۲۳
۴۲,۷۹۲
سيمان سپاهان
۲۴
۲,۰۶۴
تكسرام
۴۹
۴,۵۰۱
كارخانجات دارو پخش
۱۵
۱,۴۷۳
توليدي گرانيت بهسرام
۴۱
۴,۲۴۴
كاغذ سازي كاوه
۳۵
۳,۸۲۵
شيشه قزوين
۴۰
۴,۵۵۲
صنعت و معدن
۴۵
۶,۲۳۵
صنعتي بهشهر
۲۰
۳,۰۰۰
سرمايه گذاري بيمه
۱۰
۱,۵۱۷
كابل سازي تك
۹۸
۱۶,۳۳۲
سيمان فارس وخوزستان
۵۴
۹,۲۴۶
چادر ملو
۱۷
۳,۴۴۰
جوشكاب يزد
۱۱
۲,۴۵۳
ماشين سازي نيرو محركه
۳۶
۸,۲۸۷
صنايع شيميايي
۲۹
۹,۷۴۲
سايپا ديزل
۴۴
۱۴,۹۵۲
پگاه آذربايجان غربي
۲
۱,۱۱۳
بسته بندي مشهد
۸
۵,۱۴۷
قند پيرانشهر
۱۰
۷,۲۷۸
سرمايه گذاري غدير
۴۹
۳۷,۳۶۰
خدمات انفورماتيك
۳۵
۳۶,۰۳۴
سيمان شاهرود
۴
۶,۶۳۰
لنت ترمز
۶
۱۱,۴۸۱
سيمان هگمتان
۱۹
۴۶,۰۳۰
سيمان اصفهان
۷
۳۳,۸۵۸
تكين كو
۴
۵۷,۱۱۸
سيمان كرمان
۲۱-
۱۷,۳۸۵
رازك
۴-
۳,۴۴۶
پاكسان
۱۱-
۸,۶۱۱
سرمايه گذاري مسكن
۱۱-
۷,۷۳۶
فولاد كاويان
۱۰-
۶,۲۸۲
لبنيات پاك
۷-
۴,۰۲۵
شيميايي فارس
۴-
۱,۹۹۶
آبسال
۷۳-
۲۷,۶۴۶
نفت بهران
۴-
۱,۴۴۸
بسته بندي ايران
۱۷-
۵,۷۸۴
مارگارين
۲۰-
۵,۴۷۶
سرمايه گذاري بازنشستگي
۹۱-
۸,۰۵۱
سرمايه گذاري بانك ملي
۱۳۲-
۶,۷۷۰
توسعه صنايع بهشهر
۸۷-
۲,۹۲۴
ماشين سازي اراك

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۵۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۵۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۹۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۲۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۶۶۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۶۸۹
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۵۲۵

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |