دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۴۷- July,26, 2004
همايش ها و سمينارهاي علمي
همايش بررسي مقاله ها و تحقيقات برتر دانشجويي
۱- تاريخ برگزاري: ۱۵ دسامبر ۲۰۰۴ (برابر ۲۵ شهريور ۱۳۸۳)
۲- مكان برگزاري: ايران/ تهران
۳- مسئولين برگزاري: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
۴- پست الكترونيكي:
http://www.ric.ir
۵- صفحه الكترونيكي:
researchyear 2004@ yahoo.com
۶- آخرين مهلت ارسال مقالات: پنجم آگوست ۲۰۰۴ (برابر: پانزدهم مرداد ۱۳۸۳) مقاله ها بايد به زبان انگليسي، فرانسه، آلماني يا عربي باشد.
۷- تلفن: ۰۰۹۸۲۱۸۹۰۵۳۷۴/دورنگار: ۰۰۹۸۲۱۸۸۹۳۰۷۶
۸- نيم نگاه: در اين همايش يك روزه به بررسي مقاله ها و تحقيقات برتر دانشجويي كه در زمينه فرهنگ و تمدن، تاريخچه و پيشرفت هاي رسانه هاي جمعي ايران، ادبيات، مذهب، سنت و آداب و رسوم و هنر ايراني: جامعه شناسي، مردم شناسي و اقوام و مليت هاي ايراني باشد، پرداخته خواهد شد.
از ميان مقاله هاي ارسال شده، پس از بررسي، پنج مقاله به عنوان مقاله هاي برتر به بخش مسابقه راه خواهند يافت.
همايش ساليانه بررسي صادرات نفت و گاز منطقه كاسپين (CIS)
۱- تاريخ برگزاري: ۱۳-۱۲ اكتبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: اتريش/ وين
۳- مسئولين برگزاري: شركت هاي نفت و گاز قزاقستان، روسيه و اوكراين
۴- پست الكترونيكي:
v.tarrant@ teenergyexchang.co.uk
۵- تلفن: ۰۰۴۴۱۲۴۲۵۲۹۰۹۰
۶- نيم نگاه: در اين همايش به بررسي صادرات نفت و گاز از طريق خطوط انتقال در منطقه كاسپين؛ مخصوصاً بين كشورهاي قزاقستان، روسيه و اوكراين خواهند پرداخت.
همايش و كارگاه تابستاني بررسي زبان هاي منطقه آسياي ميانه در دانشگاه ايندياناي هند
۱- تاريخ برگزاري: ۱۸ ژوئن تا ۱۳ آگوست ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: هند/ دانشگاه اينديانا
۳- مسئولين برگزاري: مركز مطالعات اوراسيا و جمعي از مراكز تحقيقاتي اوراسياي مركزي
۴- صفحه الكترونيكي:
www.indiana.edu/ ~iuslavic/swsee/login/1100.htm/
۵- نيم نگاه: اين گردهمايي در واقع كارگاه آموزشي بلندمدتي است در دانشگاه اينديانا (Indiana university)  در هند كه به بررسي و آموزش زبان هاي قزاقي، تاجيكي، پشتو، تركمن، اسلاو، زبان كشورهاي اروپاي شرقي و آسياي مركزي مي پردازد. جمع كثيري از اساتيد و دانشجويان از سراسر جهان براي اين گردهمايي حضور خواهند داشت.

گفت وگو با دكتر سعيد صفاتيان مديركل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر
جايگزيني براي اعتياد
000312.jpg
ليلا خاكسار - براساس نتايج و پژوهش هايي كه از ميزان مبتلايان به ايدز به دست آمده اكثر آنها افرادي هستند كه از مواد مخدر تزريقي استفاده مي كنند. و اين خطري جدي براي هر كشور از جمله كشور ما محسوب مي شود. گزارش هاي سازمان بهداشت جهاني حاكي از آن است كه اگر در بين معتادان تزريقي ۵ درصد آنها مبتلا به ايدز باشند در كمتر از ۶ ماه به صورت تصاعدي اين آمار افزايش پيدا مي كند و اين هشداري بسيار جدي براي كشورهاي در معرض خطر است.
يكي از راههايي كه سالهاست محققان در سراسر دنيا بر روي آن به اتفاق نظر رسيده اند ، استفاده از «متادون» براي معتادان تزريقي است و در بسياري كشورها اين دارو به عنوان جايگزين براي معتادان پرخطر استفاده شده و به شكل قابل توجهي در كاهش بيماري ها و آسيب هاي ناشي از اعتياد تزريقي مؤثر بوده است. در كشور ما نيز بحث هاي مختلفي در ارتباط با اين موضوع وجود داشته و برخي مخالفان، استفاده از اين شيوه را نوعي ترويج اعتياد به شكل قانوني مي دانند. اما براساس نتايج بدست آمده از تجربيات كشورهاي ديگر در حال حاضر بحث درمان بوسيله «متادون» در كشور ما نيز مورد بررسي قرار گرفته است. در همين زمينه گفت وگويي با دكتر «سعيد صفاتيان» مديركل درمان اعتياد ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام داده ايم.
* آقاي دكتر ابتدا درباره نقش متادون براي ترك يا نگهداري فرد در برابر اعتياد توضيح دهيد.
- متادون دارويي است كه مدت ۴۰ سال است در دنيا مصرف مي شود و دو نوع مصرف دارد. يكي به معناي درمان نگهدارنده و طولاني مدت كه مي تواند ماهها و سالها مصرف بشود و نوع ديگر جهت برنامه هاي سم زدايي و كوتاه مدت مورد مصرف دارد. اينكه امروزه ما بحث استفاده از متادون را مطرح مي كنيم بخاطر اين است كه مصرف متادون باعث كاهش آسيب هاي اعتياد مي شود. نكته ديگر اينكه متادون ناخالصي ندارد، در حالي كه در بسياري مواقع ديده مي شود كه به دليل وجود ناخالصي ها در مواد مخدر مرگ ومير هاي زيادي به وقوع مي پيوندد.
* متادون چگونه مي تواند در كنترل ايدز نقش داشته باشد؟
- متادون به صورت خوراكي تجويز مي شود و در نتيجه بحث تزريق وجود ندارد و اين يكي از راههاي مهم كنترل ايدز است. از سوي ديگر چون متادون توسط داروخانه ها توزيع مي شود ما مي توانيم آمار معتادين را داشته باشيم.از سويي افراد معتاد عموماً از سيستم هاي درماني گريزانند و با مصرف متادون وارد سيستم هاي درماني مي شوند. مصرف متادون فرد را كمتر دچار استرس مي كند و به راحتي مي توان داروهاي ديگر را جايگزين اين دارو كرد.
* آيا در ايران به شكل جدي درمان از طريق اين دارو آغاز شده يا خير؟
- طي دو سال گذشته متادون در چند منطقه بهزيستي، سازمان زندانها و وزارت بهداشت به صورت آزمايشي مورد استفاده قرار گرفت كه خوشبختانه مؤثر هم واقع شد.
* در مراكزي كه اين طرح اجرا شده نتيجه به چه شكل بوده است؟
- بدين صورت بوده كه افرادي كه درمان از اين طريق را آغاز كرده اند جرم و جنايت، فساد و تزريق مواد بسيار كم شد. معتادي كه خودش مواد مصرف مي كند و به كسي آزار نمي رساند در تيررس كار ما نيست. بلكه در اين طرح آنهايي كه براي خودشان و جامعه مشكل ايجاد مي كند مدنظر ما هستند. در سال ۸۲ نزديك به ۴۰ درصد مراجعين به مراكز از طريق متادون درمان شده اند. در حدود ۶ هزار نفر در وزارت بهداشت و مراكز دولتي و نزديك به ۹۵۰۰ نفر در مراكز خصوصي درمان شده اند. در سال ۸۱ در مراكز خصوصي به صورت ۱۰۰ درصد موفق بوده ايم.
* با توجه به اينكه استفاده از متادون اثربخش بوده است آيا براي گسترش اين طرح برنامه اي وجود دارد يا خير؟
- در برنامه امسال ما بنابر اين شده كه كل مراكز به متادون مجهز شوند. در سراسر كشور ۴۷۰ مركز وجود دارد و مي خواهيم كه حداقل در هر استان ۲ تا ۳ مركز و در تهران بالاتر از ۱۰ مركز ايجاد كنم. با توجه به تدابيري كه اتخاذ شده امسال در مورد توليد متادون دست ما بازتر است و وزارت بهداشت در اين خصوص مشكلي ندارد.
همه ما بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه اين تجربه اي است كه محققان در سراسر دنيا به آن رسيده اند و در پس اين ماجرا ۴۰ سال تحقيق علمي وجود دارد و چنانچه مخالفتي در ايران وجود داشته باشد به هيچ وجه علمي نيست. خوشبختانه در حال حاضر كليه دستگاههاي سياستگذار ما در بخش درمان، اعم از وزارت بهداشت و درمان، سازمان بهزيستي و دفتر درمان مواد مخدر در اين موضوع و استفاده از اين روش اتفاق نظر دارند.
* ممكن است در مورد جزئيات مداوا از طريق متادون توضيحات بيشتري بدهيد؟
- مداوا به اين صورت است كه شخص معتادي كه چندين بار سابقه ترك ناموفق داشته و در گروه مصرف مواد مخدر تزريقي است مي تواند به مراكز درمان اعتياد كه تحت پوشش بهزيستي يا وزارت بهداشت هستند مراجعه كند و در صورتي كه اعتياد چند ساله وي و اينكه از راههاي معمول ترك اعتياد به نتيجه نرسيده است به اثبات برسد، تحت درمان متادون قرار مي گيرد. البته همه ما بايد توجه داشته باشيم كه درمان از طريق متادون شرايط خاصي دارد و اينگونه نيست كه همه معتادان بتوانند از اين روش استفاده كنند، زيرا همانند تيغ دو لب است. در ايران تلاش شده كه اين روش در مورد معتادان مزمن و آنهايي كه وابستگي رواني در آنها به اثبات رسيده مورد استفاده قرار گيرد.
* اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر در اين راستا به چه شكل بوده است؟
- اقدامات ستاد، اقدامات حمايتي بوده كه با وزارت بهداشت هماهنگي و مذاكره اي براي توليد دارو صورت گرفته است، كلاس هاي آموزشي براي پزشكان گذاشته ايم، از طريق سازمان نظام پزشكي ۹۰۰ پزشك تحت آموزش قرار گرفته اند كه اينها مي توانند ۹۰۰ مركز داير كنند و از جهت نيروي متخصص مشكلي وجود ندارد. علاوه بر آن دوره هاي تخصصي و دوره هاي ويژه درمان با متادون براي پزشكان گذاشته شده است.
* مدت زماني كه فرد معتاد بايد تحت اين درمان قرار بگيرد، چقدر است؟
- براساس تجارب جهاني، استراليا مي گويد كه در طول ۵ سال و آمريكا و انگلستان مدت ۳ سال را براي درمان در نظر گرفته اند.
به نظر بنده با توجه به وضعيت كشور ايران شرايط درمان بايد بيشتر از يكي دو سال باشد. چون بيمار بايد تغيير رفتار بدهد. اعتياد يك بيماري رفتاري است و رفتار بيمار اين است كه تزريق كند و برخي مواقع حتي اگر مواد نداشته باشد آب به خودش تزريق مي كند و اصطلاحاً خودكشي مي كند. تغيير رفتار زمان زيادي مي خواهد و متادون چون به صورت قرص به بيمار داده مي شود. زمان مي خواهد تا بيمار فراموش كند كه بايد تزريق كند. در مورد مسائل ديگر نيز مثل كنترل ايدز يا فساد نيز به همين گونه است. در مورد درمان هاي نگهدارنده نيز دنيا زير يك سال را قبول نمي كند.
* هزينه اي كه اين دارو براي مراكز درماني دارد به چه شكل است؟
- هر عدد قرص متادون ۸ تومان است كه رقم بالايي نيست و با توجه به اينكه معتادي كه دچار بيماري ايدز مي شود. هر ماه هزينه اي معادل ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به دولت تحميل مي كند و اين شخص اگر بخواهد ۵ سال قرص بخورد تنها ۱۰۰ هزار تومان براي دولت هزينه دارد. اين در حالي است كه زماني كه شخصي تزريقي مي شود براي جامعه دادگاه و زندان و براي خانواده هزينه هاي زيادي دارد.عموماً در دنيا مي گويند اگر يك ريال براي درمان هزينه كنيم ۷ ريال براي سيستم قضايي و سيستم انتظامي پس انداز كرده ايم. يعني نسبت يك به ۷ است. هزينه متادون بسيار پايين است حتي پايين تر از بسياري از داروها كه در طب استفاده مي شود و مي تواند صد در صد در مورد ايدز كنترل كننده باشد. نكته اي كه وجود دارد اين است كه اگر ما روي ايدز كار نكنيم مثل كشورهاي اروپاي شرقي كه تا ۳ - ۴ سال پيش مشكلي نداشتند و الان دچار بحران ايدز هستند ما هم دچار بحران مي شويم و در حال حاضر مؤثرترين راه استفاده از متادون در سيستم درماني است.

نيمي از دانشجويان دختر ورزش نمي كنند
000315.jpg
دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني تهران اعلام كرد: نيمي از دانشجويان دختر ساكن كوي علوم پزشكي تهران به دليل تنبلي و بي حوصلگي اصلاً ورزش نمي كنند.
به گزارش خبرگزاري مهر، بر اساس نتايج يك پژوهش انجام شده ۶۷ درصد دانشجويان دختر كوي دانشگاه علوم پزشكي تهران هيچگونه فعاليت ورزشي ندارند.
بر اساس اين پژوهش دلايل اصلي نپرداختن دانشجويان به ورزش شامل ۴۷ درصد به علت تنبلي و بي حوصلگي، ۳۷ درصد به علت حجم زياد دروس و ۳۶ درصد به علت عقب ماندن از كارهاي روزانه بوده است .
در ادامه اين تحقيق آمده است : ۸۹ درصد دانشجويان كه به ورزش علاقه مند بوده، رشته هاي ورزشي مورد علاقه دانشجوياني كه ورزش مي كنند به ترتيب شامل ۲۸ درصد
پياده روي ، ۱۶ درصد بدمينتون و تنيس روي ميز و ۱۵ درصد شنا بوده است.
بر اساس اين تحقيق انگيزه اصلي ۷۴ درصد دانشجويان از پرداختن به ورزش كسب نشاط و شادي، ۵۶ درصد تقويت جسم و روان و ۴۳ درصد حفظ تندرستي و زيبايي اندام اعلام شده است. بر پايه اين پژوهش بيشترين عامل تشويق كننده ۴۵ درصد از افراد مورد بررسي به ورزش از ديدگاه آنان پخش برنامه هاي تلويزيوني و ۳۴ درصد الگو گرفتن از يكي از اعضاي خانواده
بوده است.

اداره داروخانه ها توسط افراد غيرمتخصص بازار سياه را گسترش مي دهد
عضو سازمان نظام پزشكي كشور گفت: روند فعلي اداره داروخانه ها توسط افراد غيرمتخصص موجب گسترش بازار سياه و تضييع حقوق مردم و منافع ملي مي شود. رهبر مژدهي آذر در گفت و گو با خبرگزاري فارس افزود: در حال حاضر بر اساس قانون، هر كسي مي تواند داروخانه تاسيس كند و شرط داشتن مدرك تخصصي داروسازي براي تاسيس داروخانه وجود ندارد، به همين علت در بسياري موارد متخصصان داروساز مجبورند تحت نظر افراد غير متخصصي كه صاحب سرمايه اند، كار كنند و اين امر در بسياري از موارد موجب سوء استفاده داروخانه داران مي شود.
وي ادامه داد: متخصصان داروساز به علت تعهد و رسالت حرفه اي خود فقط به منافع اقتصادي و سوددهي بيشتر نمي انديشند بلكه در موارد لازم سلامت بيمار و جامعه را بر نفع شخصي خود ترجيح مي دهند ولي افراد غير حرفه اي معمولا تعهدي در اين زمينه ندارند و فقط به دخل و خرج خود توجه مي كنند. وي اضافه كرد: داروخانه يك واحد دارويي كوچك است كه موسس آن حتماً بايد يك داروساز باشد تا بتواند براساس اصول حرفه اي براي اداره آن سياست گذاري كند در حاليكه متاسفانه روند فعلي باعث مي شود داروسازان توسط افراد غير متخصص اجير شوند و در عمل از اداي رسالت حرفه اي خود باز بمانند.

جهانگرد ايراني حامل پيام عشق، صلح، دوستي و فقرزدايي پس از يكسال و نيم ركاب زدن به كشور بازمي گردد
دور دنيا با دختر دوچرخه سوار ايراني
000327.jpg
گفتگوي امروز
دلبر توكلي - جهانگرد ايراني كه در فروردين ۸۲ همزمان با حمله آمريكا به عراق سفر خود با دوچرخه به دور دنيا را آغاز نمود، با عبور از كشورهاي ايتاليا، انگليس، آمريكا، عربستان، هند، نپال، چين و كره،امروز به كشور باز مي گردد.
«پوپه مهدوي نادر» با اشاره به اين كه در طول اين سفر حامل پيام «عشق، صلح، دوستي و فقرزدايي» بوده است به همشهري گفت: «به رغم آن كه آمريكا به عراق حمله كرده بود و خاورميانه در ناامني به سر مي برد سفرم را آغاز كرده و وارد هر كشوري كه مي شدم با استقبال خارجي ها و ايرانيان مقيم خارج روبه رو مي شدم و توانستم ازاين طريق پيام صلح ايرانيان را به گوش جهانيان برسانم.»وي كه پيش از سفر خود به دور دنيا صدها كيلومتر فاصله بين شهرهاي داخل كشور را با پاي پياده طي نموده است گفت: «براي اولين بار در سال ۷۲ به همراه دو دوست به «لالون» منطقه اي واقع در «گرمابدره» سفر كردم و پس از آن به اقصي نقاط ديدني كشور آن هم با پاي پياده و به تنهايي سفر كردم.»
«پوپه مهدوي نادر» با تأكيد بر اين كه بدون هيچگونه حمايت مالي دولتي سفر پرماجرايش را پشت سر گذاشته است گفت: «دو سال پيش از آغاز سفر به دور دنيا از طريق ده كشور جهان، با رياست وقت سازمان (سابق) ايرانگردي و جهانگردي ديدار داشتم اما حتي براي گرفتن ويزاها هيچگونه كمكي نكردند و از سوي هيچ ارگان دولتي ديگري هم حمايت مالي نشدم بلكه تنها با اميد به خداوند سفر را آغاز نموده و در طول سفر از حمايت هاي مالي مردمي بهره مند شدم.»جهانگرد ۲۹ ساله ايراني در ادامه گفت: فاصله بين برخي از كشورها را به اجبار با هواپيما طي كردم اما صدها كيلومتر در داخل كشورهايي كه در مسير داشتم ركاب زدم و با مليت هاي مختلف به گفت وگو نشستم و همه آنها را خواهان «صلح جهاني» يافتم.

شمار كاربران اينترنت ايران، سه برابر مي شود
دبيركل اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران گفت: در زمان حاضر ۲۲۰ شهر ايران به اينترنت دسترسي دارد كه اين رقم تا سال ۲۰۰۵ ميلادي به ۳۶۱ شهر افزايش خواهد يافت.
رحيم بنامولائي در «يازدهمين اجلاس مجمع عمومي فدراسيون اتاق هاي بازرگاني، صنعت و خدمات (FCCIS) كشورهاي گروه ۱۵» افزود: در زمان حاضر۴۰۰ شركت خدمات دسترسي به اينترنت را در ايران فراهم مي كنند.وي با اشاره به اينكه در سال۱۹۹۴ ميلادي شمار كاربران اينترنت در ايران حدود۲۵۰ نفر بود گفت: هم اكنون بيش از دو ميليون و ۵۰۰ هزار ايراني به صورت دائم و سه ميليون و ۵۰۰ هزار نفر به صورت كاربر غيردائم از اينترنت استفاده مي كنند.
به گفته وي ضريب نفوذ اينترنت در ايران از صفر در سال ۱۹۹۴ به ۳/۵ درصد در سال ۲۰۰۳ افزايش يافت.
دبير كل اتاق ايران گفت: در سال يادشده حدود ۸۰۰ هزار دستگاه رايانه در ايران وجود داشت كه اين رقم هم اكنون به بيش از چهار ميليون و۵۰۰ هزار دستگاه رسيده و ضريب نفوذ رايانه نيز از هشت دهم درصد در اين سال به ۵/۴ درصد در سال ۲۰۰۳ ترقي كرد.
وي افزود: بر اساس برآوردها، پيش بيني مي شود كه شمار كاربران اينترنت در ايران در سال ۲۰۰۴ به پنج ميليون و ۶۰۰ هزار نفر و در سال ۲۰۰۵ به ۱۵ ميليون نفر و در سال ۲۰۰۷ به ۳۵ميليون نفر افزايش يابد.
بنامولائي گفت: مجموع ظرفيت بين المللي اينترنت ۵۲۰ مگابايت در ثانيه و جمع ديتا در داخل كشور پنج گيگابايت در ثانيه است.
وي با اشاره به اين كه ۲۹۳ شهر و ۳۸ هزار و۲۸۹ روستاي كشور از امكان ارتباط تلفني برخوردار هستند، افزود: ايران داراي بيش از ۱۴ ميليون و۲۴۰ هزار تلفن ثابت و سه ميليون و۱۷۰ هزار تلفن همراه است.
بنامولائي گفت: در برنامه چهارم توسعه اقتصادي كشور افزايش ۲۰ ميليون خط تلفن ثابت و۲۰ ميليون خط تلفن همراه توسط بخش خصوصي و دولتي در نظر گرفته شده است.
وي ايجاد زيرساخت ها شامل شبكه دسترسي، قوانين و مقررات، منابع و تسهيلات، برنامه جامع گسترش فناوري اطلاعات و ارتباطات در توسعه ملي پايدار، توجه به بخش خصوصي به عنوان محور اصلي «آي سي تي » و توسعه منابع انساني به عنوان اولويت راهبردي گسترش آن را از عوامل كليدي برنامه توسعه و كاربرد فناوري اطلاعات در ايران ، ذكر كرد.

كوتاه گويا
oبنازم به هنداونه
000324.jpg

يك كارشناس پراشتهاي ارشد تغذيه كه حسابي اين روزها دمار از روزگار ميوه هاي تازه و آبدار تابستاني درآورده، در يك اظهار نظر كارشناسي و فارغ  از غم كمبود و گراني ميوه گفته است: «مصرف ميوه در تابستان آب و املاح مورد نياز بدن را تأمين مي كند.»
ميوه ها به سبب داشتن انواع رنگ  دانه هاي ارغواني به غشاي سلول ها كمك مي كند و مانع از تخريب آنها مي شود. بگذريم از اين كه پيدا كردن يك كيلو ميوه نوبرانه تابستاني، با قيمت مناسب، تا حالا جيب خيلي ها را سوراخ و مشكلات خاصي را براي خانواده ها به ارمغان آورده است. در روزهايي كه خريد يك كيلو ميوه حكم كيميا را پيدا كرده چطور مي توان به همين راحتي و بدون نگاه كارشناسي به جامعه، خوردن ميوه ها را به مردم توصيه كرد.
شما پيدا كنيد ميوه هاي خوردني و آب دار تابستاني را، آن هم با قيمت مناسب،آن وقت ما هم توصيه هاي شما را به خيل مردم انتقال دهيم.
بنازم به هندوانه كه اين روزها جور همه ميوه ها را به تنهايي مي كشد.
000321.jpg

o شكايت همه از هم
دادستان كل كشور در خصوص آيين نامه اجرايي ماده ۲۹ قانون برنامه سوم توسعه از وزير جهاد كشاورزي شكايت كرده است، همچنين شهرداري مانع از ديواركشي وزارت اطلاعات در حريم جنگل  هاي لويزان شده است، گفتني است كه سازمان ميراث فرهنگي اصفهان از شهرداري اصفهان به خاطر عبور خط قطار شهري از محدوده چهار باغ شكايت خواهد كرد.
اگر تمام شكايت هاي مسئولان و سازمان هاي دولتي و عمومي از يكديگررا كنار هم بچينيم شايد نزديك به يك سوم حجم كاري دادگستري را به خود اختصاص دهد و اين خود به توليد اشتغال كمك خواهد كرد.
اما حسن ديگر اين نوع شكايت ها اين است كه چنين سازمان هايي كمتر با ارباب رجوع دچار مشكل مي شوند و به عبارت ديگر وقتي سازمان ها به خاطر منافع با هم چالش داشته باشند بي گمان هيچ چالشي را با مردم نخواهند داشت.
البته ما انتظار داريم دستگاه هاي دولتي مسائل اختلاف برانگيز را در اتاق هاي دربسته با هم حل  كنند و خود و دادگستري به حل مشكلات مردم بپردازند. در غير اين صورت چاره اي نمي ماند جز اين كه مردم نجيب نيز به خاطر عدول از انجام وظايف از دستگاه هاي مسئول شكايت كنند، آن وقت  همه از هم شاكي خواهند بود.
000318.jpg

oآمبولانس هاي قشنگ
رئيس اورژانس كشور گفته كه تعداد آمبولانس ها در كشور آن قدر كم است كه حتي نمي تواند جوابگوي ۱۰ درصد نيازهاي مردم باشد و اغلب مردم نيز از خدمات اورژانس ناراضي هستند و اين شكايت و اعتراض از سوي مسئولان اورژانس كشور هم وجود دارد. در مجموع يك هزار و ۱۰۰ دستگاه آمبولانس در كشور وجود دارد كه بيش از ۵۰ درصد از آنها به علت داشتن عمر بالاي ۲۰ سال و كاركرد بيش از يك ميليون كيلومتر فرسوده هستند.
ديروز تصور اين بود كه علت مرگ و مير بالا در جاده ها همين فرسودگي اتومبيل ها، ناآشنايي راننده ها و در نهايت چاله و چوله هاي راه هاي كشور است اما به تازگي و با اين اعترافات مشخص شد كه دست اندركاران اورژانس كشور هم در اين مرگ و ميرها مقصرند!
قرار نيست در شرايطي كه وزير راه و ترابري در مجلس شوراي اسلامي پاسخگوي كارهاي كرده و ناكرده هستند پرونده اي هم براي راننده آمبولانس ها باز كنيم. اما بهتر است مسئولان در برنامه هاي آتي نيم نگاهي به اين آمبولانس هاي پنچر و فرسوده داشته باشند، عليرغم اين چغولي ها، دست مسئولان بهشت  زهرا درد نكند كه آمبولانس هاي قشنگ بنز را در خط تهران- بهشت زهرا راه اندازي كرده اند و اگر براي زندگي و نجات مجروحان حوادث آمبولانس نو نداريم لااقل براي مردن خوبش را داريم.
oآب خنك
يك پليس زن كه در مقر پليس روماني كار مي كرد متوجه نشد كسي كه در برابر او ايستاده يكي از وزراي مهم دولت است. اين خانم پليس هنگامي كه با پرسش هاي پي درپي يك نفر در اداره پليس روبه رو   شد پس از داد كشيدن سر او، در را به رويش بست.
شايد اين رفتار پليس روماني از منظر قانوني درست نباشد به همين خاطر هم بايد به مسئولان خود حساب پس بدهد. اما جالب است كه اين قضايا در ايران برعكس عمل مي شود، چون برخي از مديران در اداره ها ارباب رجوع را دست به سر مي كنند و يا پشت  درهاي بسته آن قدر معطل مي كنند تا طاقتشان طاق شود!
البته تاكنون هم سابقه نداشته كه يكي از وزيران براي پيگيري كار خود اين گونه به اداره مراجعه كند. شايع است كه چند سال قبل يكي از مديران ارشد وزارت راه و ترابري خارج از چارچوب معمول اداري بدون خدم و حشم براي ورود به جلسه اي در وزارت صنايع مثل مردم عادي عمل مي كند اما چشمتان روز بد نبيند، مأموران انتظامات چنان بلايي به سرشان آوردند كه اگر وزير وقت صنايع به دادش نرسيده بود شايد حالا حالاها آب خنك مي خورد!
o كافي شاپ دل شكستگان
يك رستوران چيني براي جلب مشتري، دست به ابتكار جديدي زده است. اين رستوران براي دل شكستگان راه اندازي شده و مشتريان مي توانند آنجا گريه كرده و حتي با پرت كردن عروسك، خشم خود را تخليه كنند. در اين رستوران تمام مدت، آهنگ غمناك پخش مي شود.
شايد اين رستوران طرح جديدي نباشد چون قبل از اين در ايران، كافي شاپ مخصوص دل شكستگان راه اندازي شده بود و اغلب جوانان دل شكسته و زخم خورده براي يافتن سنگ صبور به اين نوع رستوران ها مراجعه مي كنند.
البته برخي از مشتريان مرد همين رستوران ها بعد از كلي گريه و خنده در كافي شاپ ها به جاي عروسك ، گاهي آدم راستكي را از پنجره به بيرون پرت مي كنند.

آئينه پژوهش
آسيب هاي اجتماعي بدرفتاري با زنان
مريم غفاري- بررسي ها نشان مي دهند كه خشونت هاي رواني بخش مهمي از خشونت عليه زنان را تشكيل مي دهد و حتي به عقيده عده اي اين خشونت ها رايج تر از خشونت هاي جسمي است. قهر و كم محلي شايع ترين نوع بوده و ۱/۶۳ درصد زنان آسيب ديده با اين مشكل مواجه هستند.
اين گزارش حاكي است، تحقير و سرزنش ۵/۳۷ درصد، شنيدن الفاظ ركيك از سوي شوهر۳۰ درصد، ندادن خرجي و محروميت مالي ۸/۱۸ درصد، بدبيني همسر ۵/۱۷ درصد، نداشتن اجازه خروج از منزل ۶/۱۵ درصد، قطع رابطه جنسي ۱۹ درصد، ممانعت از اشتغال ۳/۱۱ درصد و اخراج از منزل ۹/۶ درصد از روش هاي ديگر خشونت هاي رواني است كه در خانواده به زنان تحميل مي شود. البته اكثر خشونت هاي اعمال شده عليه زنان در كانون خانواده خاموش و مدفون مي گردد و اكثريت قريب به اتفاق دعاوي مطروحه قبل از رسيدن به دادگاه مختومه مي گردد.
ليلا سادات اسدي، دانشجوي دكتراي حقوق جزا و جرم شناسي در بررسي كه در يك دوره زماني دو ماهه در يكي از مناطق جنوبي شهر تهران انجام داده به اين نتيجه رسيده است كه بيش از ۶۵ درصد شكايت هاي زناني كه مورد خشونت واقع شده اند به لحاظ اعلام رضايت در حوزه انتظامي و دادسرا، منتهي به صدور قرار موقوفي تعقيب گرديده است و بيش از ۳۵ درصد اين دعاوي به لحاظ عدم پيگيري شكات توسط شاكي و عدم وجود ادله مثبته اتهام با صدور قرار منع تعقيب، مختومه شده است و صرفاً ۵ درصد پرونده ها با صدور كيفرخواست به دادگاه ارسال شده است و بيش از ۳۰ درصد پرونده هاي ارسالي به دادگاه نيز منجر به ختم دعوي با گذشت شاكيه شده است. اين آمار در وهله اول اميدواركننده است، چه بسا زوج اقدامي مثبت در جهت جلب رضايت شاكيه نموده باشد. اما واقعيت غير از اين است. صرفاً در ۱۴ درصد پرونده هايي كه منجر به اعلام گذشت شاكيه شده است، اثري از جلب رضايت وي وجود دارد و چگونگي جلب رضايت در ساير پرونده ها مشخص نيست. چه بسا انصراف زوجه به عللي از جمله تهديد زوج و خانواده،  بي پناهي زن، عدم امكان اقامه شهود بر اثبات دعوي و غيره باشد و جلب رضايت واقعي زن نباشد، گاه نيز رضايت مرد با طلاق توافقي موجب اعلام گذشت زن شده است. عدم امكان اقامه شهود بر اعمال خشونت با توجه به ارتكاب آن در محيط بسته خانه و عدم تمايل افراد به دخالت در اختلافات خانوادگي و امتناع از اداي گواهي، علت اصلي بسياري از قرارهاي منع تعقيب صادره در اين گونه پرونده ها است. آنچه در اين بررسي قابل تأمل است، وقوع خشونت عليه زنان خانه دار است. بيش از ۷۷ درصد زناني كه آماج خشونت واقع شده اند، خانه دار بوده و ۶ درصد نيز به مشاغل خدماتي پست، اشتغال داشته اند. علت اعمال خشونت بر زناني كه در سطوح بالا (غير از كارگري) شاغل بوده اند، نيز بيشتر ناشي از عدم پذيرش استقلال مالي زن توسط مرد مي باشد و چه بسا عدم مشاركت زن در تأمين مخارج زندگي موجب عكس العمل خشونت آميز وي مي شود. ازدواج هاي نامناسب، اعتياد، عدم رفع اختلافات با تعامل فكري و عدم پذيرش حقوق شرعي و قانوني شريك زندگي، دخالت افراد ثالث از جمله خانواده زوجين در اختلاف ها و غيره ريشه بسياري از اختلاف ها و بروز خشونت هاست. سوءظن مردان نسبت به زنان خويش كه چه بسا عامل ايجادكننده آن زن است علت قريب به ۱۶ درصد دعاوي است. قهر و بي توجهي شوهر نسبت به زن و كوشش زن براي اينكه كانون توجه مرد شود، عامل ديگر است. چه بسا قهر و بي توجهي شوهر موجب عكس العمل زن شود. فحاشي و اعمال خشونت توسط زن در ۵ درصد پرونده ها محرك زوج در تمسك به خشونت بوده است. عدم تمكين زن بيش از بي توجهي شوهر در بروز خشونت ها مؤثر بوده و زناني كه از تحصيلات و موقعيت اجتماعي بالاتري نسبت به شوهرانشان برخوردارند، بيشتر عامل اصلي تشنجات مي باشند.

روش جديد براي لاغري
متخصصان روش نويني براي لاغري ارائه كردند كه در آن به كمك امواج مافوق صوت چربي بدن افراد چاق را از بين مي برند.
به گزارش   ايسنا، به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، در اين روش امواج مافوق صوت به بافت هاي چربي زير پوست ارسال مي شود و اين بافت ها را بدون درد از بين مي برند.
اين روش احتياج به بي هوشي يا بي حسي و دوره نقاهت طولاني ندارد، آزمايش اين شيوه روي گروهي از افراد چاق موفقيت آميز گزارش شده است.

افراد باهوش از سلامتي بيشتري برخوردارند
محققان به تازگي دريافته اند كه ضريب هوشي افراد در سلامت آنها تأثير دارد به طوري كه افراد باهوش تر از سلامت مطلوبتري بهره مند هستند.
به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه  ساندي هرالد، اين محققان مي گويند كودكاني كه ضريب هوشي پايين تري دارند بيشتر در معرض ابتلا به امراض جدي قرار دارند.
اين مطالعات نشان مي دهد در ميان نوجواناني كه درصد ضريب هوشي آنها نسبت به ساير همسالانشان پايين تر است احتمال ابتلا به امراضي چون بيماري هاي قلبي، ديابت، آسم، سرطان،  آرتروز و سكته به مراتب بيشتر است.

ايران
اقتصاد
انديشه
سياست
علم
ورزش
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |