دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۴۷- July,26, 2004
نگاهي به تاريخچه محبوب ترين ورزش دنيا
اين است فوتبال!
000294.jpg
مريم شاهسون
اسناد تاريخي به وضوح نشان مي دهند بازي يا نوعي ورزش بدنسازي كه عبارت بود از ضربه زدن به توپ با پا و فرستادن آن به درون توري كوچك، در قرن دوم و سوم قبل از ميلاد در دوران فرمانروايي خاندان «هان» در ارتش چين مرسوم بوده است.
همچنين اسنادي مستحكم تر نشان مي دهند مرزبندي زميني براي بازي ضربه به توپ با پا، در شهر كيوتوي ژاپن اتفاق افتاده است. در يونان و روم قديم نيز نوعي بازي شبيه به فوتبال كنوني وجود داشته است، البته هر تيم بيش از ۲۷ بازيكن داشت.
به هر حال ذكر دقيق اين مطلب كه فوتبال دقيقاً كي و كجا شروع شد امري ناممكن است. اما منطقي است كه بپذيريم بازي با توپ كه مادر ورزش هاي شكل يافته كنوني است، بيش از ۳۰۰۰ سال قبل در جايي روي اين كره خاكي وجود داشته است.
اما قدر مسلم آن است كه انگلستان محل تولد فوتبال جديد و اتحاديه فوتبال است و جاي هيچ شك و ترديدي در آن نيست. انگلستان همراه با اسكاتلند مشتركاً نخستين پايه گذاران فوتبال شكل يافته كنوني مي باشند.
فوتبال كه به زبان عاميانه مردم انگليس «ساكر»(soccer)ناميده مي شود و محبوب ترين و رايج ترين ورزش در بين مردم اين جزيره از قرن هشتم ميلادي به بعد بوده است. اما در شروع به بازي خشن و جنگ تن به تن بيشتر شبيه بود!
براساس داستاني تاريخي نخستين بازي فوتبال در شرق انگلستان صورت پذيرفت و مردم محلي با سر جداشده شاهزاده دانماركي كه در جنگ مغلوب آنان شده بود فوتبال بازي كردند. در دوران قرون وسطي شهرها و روستاهايي كه دشمن و رقيب هم بودند براي نشان دادن قدرت خود نوعي فوتبال بازي مي كردند. در اين بازي لگد زدن، مشت زدن، گاز گرفتن و حتي كندن يكي از اعضاي بدن حريف مجاز بود.
در سال ۱۸۶۹ اتحاديه فوتبال درقوانين خود شرطي را وارد كرد كه به موجب آن تماس توپ با دست كاملاً ممنوع شد و به اين ترتيب شالوده فوتبال جديد ريخته شد. دراين بازي توپ به نقطه مشخصي كه قبل از شروع بازي تعيين مي شد حركت داده مي شد. صدها نفر در بازي اي شركت مي كردند كه در طول قرن ها ادامه يافت.
اما از آنجا كه مسابقات اين نوع فوتبال به خشونت كشيده مي شد، حكومت ها بسيار كوشيدند آن را ممنوع كنند. در انگليس پادشاه ادوارد سوم در سال ۱۳۳۱ ميلادي قوانيني در اين مورد وضع كرد و كوشيد فوتبال را متوقف كند. در اسكاتلند پادشاه جيمز اول در سال ۱۴۲۴ ميلادي در مجلس اعلام نمود كه «هيچكس حق ندارد فوتبال بازي كند. » اليزابت اول ملكه انگلستان قانوني در مجلس به تصويب رساند كه براساس آن براي بازيكن فوتبال مجازات زندان به مدت يك هفته در نظر گرفته مي شد و فرد خاطي مي بايست در كليسا توبه مي كرد.
اما هيچ قانوني نتوانست اين بازي رادر انگليس متوقف كند، چون فوتبال به بازي اي مردمي تبديل شده بود.
در سال ۱۸۱۵ كالج اتون، مشهورترين مدرسه انگليس يك سري قوانين وضع كرد و پس از مدتي مدارس، كالج ها و دانشگاه هاي ديگر نيز اين قوانين پيروي كردند. بعدها اين قوانين استاندارد شد و نسخه اي از آن كه اكنون به عنوان قوانين كمبريج شناخته مي شود، در سال ۱۸۴۸ در بسياري از كالج ها و دانشگاه هاي انگليس پذيرفته شد.
اما كم كم فوتبال به دو مكتب جدا از هم تقسيم شد. برخي كالج ها و مدارس ترجيح دادند از قوانين مدرسه راگبي پيروي كنند كه در آن به زمين انداختن حريف،  ضربه زدن به ساق پا، حمل توپ و خلاصه تمامي قوانين قدغن شده در قوانين كمبريج كاملاً مجاز بود.
در ۲۶ اكتبر ۱۸۶۳ يازده باشگاه و مدرسه لندن نمايندگان خود را به همايشي كه در «تاورن فري مزون» تشكيل شده بود فرستادند تا يك سري قوانين اساسي و جداگانه براي مسابقات وضع شود. اين همايش منجر به پيدايش اتحاديه فوتبال شد.
طرفداران قوانين مدرسه راگبي دست به اعتصاب زدند و سرانجام در ۱۸ اكتبر ۱۸۶۳ ميلادي اتحاديه فوتبال و فوتبال راگبي از هم جدا شد.
فوتبال يا ساكر
در سال ۱۸۸۰ ميلادي دانشجويان دانشگاه آكسفورد لغاتي را در زبان عاميانه متداول ساختند كه بر اساس آن پسوند er به آخر كلماتي كه آنها مخفف و كوتاه مي كردند اضافه مي شد. به عنوان مثال براي فوتبال راگبي، لغت محاوره اي و عاميانه« راگر»(rugger )وضع شد.
روزي از يكي از دانشجويان اين دانشگاه به نام جارلز ورفورد براون پرسيده شد كه آيا دوست دارد راگر بازي كند و او به شوخي پاسخ داد: نه ساكر!
او لغت( Football association) (اتحاديه فوتبال) را مخفف كرده و به آخر آن پسوند er اضافه كرده بود و لغت ساكر را ساخته بود.
و به اين ترتيب بود كه لغت عاميانه ساكر( soccer )براي فوتبال در انگليس رايج گرديد.
براون در يك بازي بين المللي فوتبال براي كشورش بازي كرد.
در سال ۱۸۸۸ ويليام مك جورج، مدير اسكاتلندي باشگاه استون ويلا، ۱۲ باشگاه را متقاعد ساخت كه با بازي هاي منظم خانگي موافقت كنند و از بي نظمي در انجام مسابقات بپرهيزند و بدين ترتيب ليگ فوتبال انگليس پي ريزي شد.
دوازده باشگاه اوليه عبارت بودند از: اكرينگتون يا سرخپوستان قديمي، استون ويلا، بلاك برن، بولتون، برنلي، دربي كانتي، اورتون، نوتس كانتي، پرستون نورت اند، استوك سيتي، وست بروم ويچ و ولورهامپتون.
نخستين بازي ليگ در هشتم سپتامبر ۱۸۸۸ برگزار شد. جك جردن، بازيكن باشگاه پرستون نورت اند، نخستين گل ليگ انگليس را وارد دروازه كرد.
بدين ترتيب دنياي فوتبال و يا ساكر توسعه يافت.

خبرها و نگاه ها
000300.jpg
دفاع از آرمان هاي انساني انقلاب ايران
محمد احسان كميلي  بازيكن  تيم  هندبال  جوانان  ايران  و عضو تيم  منتخب  جوانان  جهان  كه  به  دليل  حضور يك  بازيكن  از رژيم  غاصب  اسراييل ، از ادامه  حضور در اين  تيم  خودداري  كرد، گفت : تصميم  به  خروج  از اين  تيم ، تنها توسط  خود وي  اتخاذ شده  است .
به گزارش خبرنگار همشهري، وي  در محل  فدراسيون  هندبال  در جــمع  خبرنگاران  در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  آيا اين  تصميم  ناشي  از درخواست  مسوولان  ايراني  بوده  است ، گفـت :كه در مدت  بيش  از ۱۰ روزي  كه  در ايتاليا حضور داشت  ، تنها سه  يا چهار بار با فدراسيون  تماس  تلفني  داشته  و به  غير از آن ، تماسي  با ايرانيان  نداشته  است .
كميلي  يادآور شد كه  بعد از آنكــه  در بازي  چهارم ، يك  بازيكن  از رژيم  صهيونيستي  به  اين  تيم  اضافه  شد از مـــربيان  درخواست  كردم  كه  تيم  مرا عوض  كرده  و در تيم  دوم  منتخب  جهان  قرار بدهند كه  آنان  با اين  امر مخالفت  كرده  و خواستار ادامه  حضور در تــــيم  شدند و من  با اين  درخواست  مخالفت  كرده  و اعلام  كردم  كه  با اين  تيم  بازي  نخواهم  كرد.
وي  افزود: بعد از اين  اتفاق ،مربيان  و مسوولان  تيم ، تمام  امكانات  اختصاص  يافــته  را از من  گـرفتند كه  در اين  مرحله  به  فدراسيون  اعلام  كردم  كه  چنين  اتفاقي  رخ  داده  و به  ايران  بازمي گردم .
وي  يادآور شد كه  فدراسيون  نيز با تأييد تصميم  من  ، درخواست  كرد كه  به  كشور بازگردم .
وي  با بيان  اينكه  اين  درخواست  و اقدام  در راستاي  دفاع  از حق  ملت  مظلوم فلسطين  كه  به  دست  صهيونيست هاي  غاصب  تضييع  مي شود، صورت  گرفته  است ، افزود: هماهنگي  با سياست هـاي  خارجي  جمهوري  اسلامي  و دفاع  از حقوق  مـلت هاي  مظلوم  از اهداف  اصلي  حضور ورزشكاران  در ميادين  مختلف  است .
عليرضا رحيمي  رييس فدراسيون  هندبال  نيز در اين  گفت  وگو با اشاره  به  اينكه  كميلي  تنها بازيكن آسيايي  است  كه  در رده  سني  جوانان  به  تيم  منتخب  جهان  دعوت  مي شود و اين  افتخار بزرگي  است ، گفت : كميلي  در اتخاذ تصميم  خود كه  به  تنهايي  گرفته  شد، بسيار شجاعانه  و عاقلانه  عمل  كرده  كه  شايسته  تقدير است . وي  در ادامه  به  برنامه هاي  فدراسيون  در خصوص  تيم  جوانان  اشـاره  كرد و گفت : تيم  جوانـان  مدت  زمان  زيادي  است  كه  در اردو به سر مي برد و به  اين  تيم  در مسابقات  آسيايي  چنانچه  داوري ها مشكل  ايجاد نكند، بسيار اميدواريم .
وي  يادآور شد كه  دو مربي  خوب  از اوكراين  و جمهوري  آذربايجان  در كـنار اين  تيم  قــــرار دارند و انتظار مي رود كه  آنان  بتوانند هندبال  ايران  را در اين  رده  سني  صاحب  عنوان  آسيايي  بكنند. وي  همچنين  يادآور شد كه  با دستور رييس  سازمان  تربيت  بدني  قرار است  سالن هاي  هندبال  در اراك ، مشهد، اصفهان  و كرمان  به  كف  پوش هاي  استاندارد مجهز شوند كه  ايـن  اقدام  حركت  بسيار پسنديده اي  در جهت  رشد هندبال  كشور به  شمار مي رود. رحيمي  همچنين  گفت : به  احتمال  زياد تيم  هندبال  جوانان  ايران  اواخر مردادماه  سال  جاري  به  مدت  ۱۰ روز در اوكراين  اردو خواهد زد.
محمدرضا ساكت  مديرعامل  ورزشي  باشگاه  فولاد مباركه  نيـز در اين  نشست  با اشاره  به  اينكه  اين  باشگاه  بصورت  شايسته اي  از كميلي  قــدرداني  خواهد كرد، گــفت : من  اميدوارم  كه  سازمان  تربيت  بدني  امتيازاتي  مثل  استفاده  از سهميه  قهرمانان  براي  ورود به  دانشگاه  ، معافيت  از خدمت و ... را نيز براي  كميلي  در نظر بگيرد.
سوريه با ۶ ورزشكار در بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن حضور خواهد يافت
كاروان ورزشي سوريه متشكل از ۶ بازيكن و ۹ همراه به آتن محل برگزاري بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن اعزام مي شود.
هيأت سوري شامل ۵ بازيكن مرد و يك زن خواهد بود كه آنان را ۹ نفر به عنوان سرپرست، مربي و كادر فني و اداري همراهي مي كنند.
«عبدالفتاح الامير» عضو دفتر اجرايي سازمان تربيت بدني و دبير فدراسيون فوتبال سوريه سرپرستي اين هيأت ورزشي را برعهده خواهد داشت. خانم «فيروز خيربيك» عضو دفتر اجرايي سازمان تربيت بدني سوريه براي امور تشريفات و اداري، دكتر «وسام عيسي» و دكتر «عبدالفتاح التباع» نيز به عنوان پزشك و فيزيوتراپ اين هيأت را همراهي مي كنند.
حضور ورزشكاران سوري در آتن به ترتيب زير خواهد بود:
دو و ميداني: خانم «رجاء دوغوظ» دبير فدراسيون دو و ميداني به عنوان سرپرست، «محمد حزورني» در رشته پرش سه گام و خانم «زينب بكور» در رشته دو ۵ هزار متر شركت خواهند كرد. حزورني با حد نصاب ۴۸/۱۶ متر نايب قهرمان مسابقات جايزه بزرگ كه ماه گذشته ميلادي به طور مشترك در سه كشور فيليپين، مالزي و تايوان برگزار شد، مي باشد و خانم فكور با ركورد ۱۷ دقيقه و سه صدم ثانيه قهرمان كشورهاي عربي است.
شنا: «هيثم البيش» رييس فدراسيون شناي سوريه به عنوان سرپرست و مربي و يك شناگر به نام «رافد المصري» مقيم آلمان كه سه ماه پيش به سوريه بازگشته در بازي هاي آتن حضور خواهند داشت. المصري در مسابقات قهرماني غرب آسيا كه به تازگي در شهر ساحلي لاذقيه سوريه برگزار شد، نتايج قابل توجهي به دست آورد و به تقاضاي فدراسيون شناي سوريه در اين كشور ماند تا در بازي هاي آتن شركت كند.
مشت زني: «خوان كارلوس» از كوبا به عنوان مربي و «ناصرالشامي» به عنوان بازيكن اعزام خواهند شد، هم اكنون هر دو در كوبا در اردوي آمادگي بسر مي برند.
الشامي در جام قهرماني مشت زني سال ۲۰۰۲ آسيا به عنوان نايب قهرماني دست و در سال گذشته نيز در رقابت هاي مقدماتي آتن در اين قاره نيز عنوان خود را تكرار كرد.
جودو: «ازهر گيلاني» به عنوان مربي و «يحيي حاسبا» به عنوان بازيكن حضور دارند، حاسبا در رقابت هاي دو ماه پيش مقدماتي المپيك آتن كه در مالزي برگزار شد، عنوان سوم را كسب كرد.
«روجيه ضاحي» در رشته اسكيت حضور خواهد داشت. در حاشيه اين بازي ها «مهند البعث» عضو تيم ملي تنيس روي ميز سوريه به دعوت يونان در اردوي جوانان المپيك شركت خواهد كرد. سوريه تاكنون در ده دوره المپيك كه اولين آنها المپيك سال ۱۹۴۸ بوده، شركت كرده كه در مجموع يك مدال طلا و يك مدال نقره به دست آورده است.

سايه روشن ورزش
جوايز مدال آوران قرقيزستاني در المپيك آتن
معراج مژده: رئيس جمهوري قرقيزستان به ورزشكاران اين كشور كه در بيست و هشتمين دوره بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن به مدال هاي طلا، نقره و برنز دست يابند به ترتيب ۵۰ ، ۳۰ ، ۲۵ هزار دلار جايزه اهدا خواهد كرد.
اين مطلب را «عسكر آقايف» در ديدار با اعضاي كاروان ورزشي قرقيزستان به بازي هاي آتن اعلام كرد.
به گزارش مركز مطبوعات رياست جمهوري قرقيزستان به مربيان ورزشكاران قهرمان نيز ۲۵ ، ۱۵ و ۱۰ هزار دلار اهدا خواهد شد.
كاروان ورزشي قرقيزستان با ۲۵ ورزشكار در بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن شركت خواهد كرد.
كارلين در يك نگاه
000306.jpg

روابط عمومي فدراسيون كشتي به نقل از يكي از سايت هاي معتبر ورزشي درباره «الكساندر كارلين» كشتي گير افسانه اي تاريخ كشتي فرنگي روسيه مطالبي را عنوان كرد.
در اين سايت آمده است، از آنجايي كه در هر ورزشي يك ورزشكار مي تواند حكمران مطلق در آن رشته ورزشي شود، «الكساندر كارلين» نيز در كشتي فرنگي نقشي را داشت كه مايكل جردن در بسكتبال و تايگر وود در گلف ايفا مي كردند.
چگونه «الكساندر كارلين» حكمران بلامنازع كشتي فرنگي جهان شد؟
الكساندر كارلين در سه دوره بازي هاي المپيك پي در پي ۳ مدال طلا در وزن ۱۳۰ كيلوگرم كسب كرد. او در بازي هاي المپيك ۱۹۸۸ سئول، ۱۹۹۲ بارسلون و ۱۹۹۶ آتلانتا به مقام قهرماني رسيد و در بازي هاي المپيك ۲۰۰۰ سيدني برنده مدال نقره شد.
كارلين علاوه بر اين در دوران قهرماني خود همچنين ۱۱ بار از سكوهاي قهرماني جهان بالا رفت. در بازي هاي المپيك ۱۹۹۶ آتلانتا ركوردي كه توسط وي كسب شد، پيروزي در تمامي كشتي ها و در مجموع با امتياز ۲۵ بر صفر بود.
در بازي هاي المپيك ۲۰۰۰ سيدني، كارلين در پي بدست آوردن چهارمين مدال طلاي المپيك خود بود كه اين در نوع خود افتخار بزرگي به شمار مي آمد ليكن «رولان گاردنر» آمريكايي يك شكست غيرمنتظره را براي وي بوجود آورد و قهرمان عظيم الجثه روسي را در فينال با نتيجه يك بر صفر شكست داد و بزرگترين شكست تاريخ ورزشي را براي كارلين رقم زد.
جالب اينجاست اين شكست با پيروزي تيم ملي هاكي روي يخ آمريكا بر تيم قدرتمند روسيه در بازي هاي المپيك زمستاني ۱۹۸۰ مقايسه مي شود.
ركاب زني در هلند به جاي توردوفرانس
يك پسربچه ۱۱ ساله هلندي بعد از جر و بحث  لفظي با والدينش، به تقليد از دوچرخه سواران مشهور حاضر در رقابت هاي توردوفرانس، با دوچرخه خود از خانه خارج شده و بيش از ۱۷۵ كيلومتر ركاب زد.
«پيتر اسكوتوئيس» ۱۱ ساله پس از ترك خانه كه در دهكده هركنبوچ واقع شده، به جاي رفتن به مدرسه مسير شمال را در پيش گرفت تا ضمن دوچرخه سواري عصبانيت خود را تخليه كند.
وي سپس تمام روز را ركاب زده و بعد از طي ۱۰۰ كيلومتر مسافت به شهر نيمگن رسيد.
هنگامي كه تصميم به بازگشت گرفت، پليس از طريق والدينش مطلع شده و او را در اوايل روز بعد پيدا كرد در حاليكه ۱۷۵ كيلومتر ركاب زده بود. اين در حالي است كه در همان روز، مرحله يازدهم توردوفرانس به مسافت ۱۶۴ كيلومتر برگزار شده بود.
يك دوچرخه سوار ژاپني در جاده ابريشم
يك دوچرخه سوار ژاپني مسير جاده ابريشم را از تبريز به سمت بندرعباس ركاب خواهد زد.
«جان كاكي ياما» دوچرخه سوار ۵۹ ساله ژاپني در بيان علت طي اين مسير با دوچرخه گفت: من سال گذشته مسير جاده ابريشم را از تركيه تا تبريز ركاب زده ام و امسال قصد ادامه آن را دارم.
كاكي ياما افزود: من دوست دارم تا ياد و خاطره جهانگرد مشهور ايتاليايي ماركوپولو را كه اين مسير را طي كرد، زنده كنم. ضمن اين كه به مردم ايران ارادت خاصي دارم و خود را مديون آنان مي دانم.
او خاطرنشان كرد ۳۰ سال پيش و زماني كه براي صعود قله الموت به ايران آمده بودم دچار سانحه سقوط از كوه شدم كه هموطنان شما من را بوسيله يك بالگرد نجات دادند و همين خاطره خوب براي من نوعي دين را نسبت به مردم ايران به وجود آورد.
كاكي ياما از هفته گذشته سفر طولاني خود تا بندرعباس را آغاز كرد. او روزانه مسافت بين يك شهر يا روستا را كه به طور متوسط ۱۰۰ كيلومتر خواهد بود ركاب مي زند و از ۲۰ شهر و روستا عبور كرده و كار خود را در بندرعباس به پايان مي رساند. جان كاكي ياما كارمند يك كارخانه توليد دستگاه هاي چاي و ورزشكار رشته كوهنوردي و دو ماراتن است.

آنجلوتي در صدد كسب موفقيتي بزرگ
000303.jpg
مريم دري منش: زماني كه كارلو آنجلوتي در نوامبر سال ۲۰۰۱ هدايت تيم ميلان را برعهده گرفت، هيچ كس ترديدي در توانايي هاي او نداشت. اما پس از اينكه در پايان اولين فصل حضورش در سري A، تنها به كسب عنوان نايب قهرماني رضايت داد، برخي پيش بيني نمودند كه وي ديگر اشتياقي براي موفقيت ندارد، چرا كه در فصل ۹۷ و ۱۹۹۶ هم پارما، به نايب قهرماني قناعت كرده بود.
اما سه سال بعد بندرت ترديدي در مورد مردي وجود داشت كه در فصول ۸۹-۱۹۸۸ و ۹۰-۱۹۸۹ به عنوان بازيكن و در فصل ۳-۲۰۰۲ به عنوان مربي، با ميلان به قهرماني اروپا دست پيدا كرد. پس از اينكه وي در فصل ۴-۲۰۰۳ قهرماني اسكودتو را نيز به ارمغان آورد، توانست در هر دو جايي كه براي ميلان از بالاترين اهميت برخوردار بود، به قهرماني برسد. حالا وظيفه او كسب هر دوي اين عنوانها در يك فصل به طور همزمان مي باشد.
كارلو آنجلوتي به سايت يوفا گفت: «وظيفه ما براي فصل آينده اين است كه تيم را تقويت كنيم و سعي كنيم كه هم جام باشگاهي ايتاليا و هم جام قهرمانان اروپا را به دست بياوريم. تيم فعلي ميلان اينگونه بسته شده است كه تمام عنوانهاي ممكن را بتواند كسب كند و اين مأموريت ما براي فصل آينده است.» اگر چنين شود، آنجلوتي اولين مربي پس از فابيو كاپلو در سال ۱۹۹۴ خواهد بود كه به اين مهم دست خواهد يافت.
وي اظهار داشت: «فصل پرهيجان و پردغدغه اي را پشت سر گذاشتيم و الان نيز مشكل است كه بگوئيم، چه چيزي را بايد بهبود بخشيم.» اين در حالي است كه ميلان براي فصل آتي، ياپ استام، مدافع لاتزيو و ويكاش دوراسو هافبك المپيك ليون را به خدمت گرفته است. وي ادامه داد: «همه تيمها مي خواهند ما را شكست دهند و ما بايد خود را آماده رويارويي با اين موضوع بكنيم، ما اجازه نداريم راحت و بي خيال باشيم و به استراحت بپردازيم.»
اما اهداف بزرگي كه ميلان براي خود در نظر دارد چيزهاي ديگري هستند. آنجلوتي توضيح داد: «ميلان سيلويو برلوسكوني از هجده سال قبل، با رسالت پيروز شدن و نيز سرگرم كردن پرورش يافته است. هميشه همه وظايف معطوف به اين هدف آشكار بوده است.»
با حضور كاكا، پسر پرانرژي برزيلي، تيم فعلي ميلان نمايشي بسيار سرگرم كننده و بزرگ به راه انداخته است. او پس از انتقال از تيم برزيلي سائوپائولو در آگوست، يكي از كشف هاي فصل پيش ميلان بود. اين بازيكن ۲۲ ساله، فصل قبل ده گل به ثمر رسانده و نيز تعداد بيشماري را پاس گل در كارنامه خود دارد و به همين خاطر تبديل به محبوب ترين بازيكن در نزد هواداران ميلان شده است.
آنجلوتي در مورد وي اينگونه گفته است: «وقتي كاكا به اينجا آمد، چيز زيادي در موردش نمي دانستم. اما تنها دو جلسه تمرين نياز بود تا متوجه شوم كه وي بازيكني در سطح جهاني مي باشد. او ريتم و نوع فوتبال ايتاليايي را خيلي به سرعت فرا گرفت. او بازيكن بزرگي است كه مي تواند بهترين بازيكن جهان شود.»
000297.jpg

در بهار گذشته هنگامي كه گل كاكا ميلان را پيش انداخت و اين تيم توانست در يك ديدار خانگي در مرحله يك چهارم نهايي جام قهرمانان اروپا، با نتيجه ۴ بر ۱ از سه تيم اسپانيايي ديپورتيوو لاكرونيا بگذرد، به نظر مي رسيد كه قهرماني اين جام كاملاً در دسترس آنها قرار دارد، اما مردان آنجلوتي در ديدار برگشت، با شكست نابود كننده ۴ بر صفر در مقابل اين تيم مواجه شدند.
آنجلوتي ترجيح مي دهد براي هميشه خاطره اين بازي را فراموش كند: «دوست ندارم هيچگاه راجع به آن بازي صحبت كنم. آن ديدار براي من مثل يك معما باقي مي ماند.» خود وي ادعا مي كند كه اين بازي در ذهنش جايي ندارد: «من خاطره اين بازي را از مغزم پاك كرده ام. تمام آنچه كه مي توانم بگويم اين است كه تيم ما پس از آن شب، حتي قدرتمندتر نيز شده است.
آنچه مسلم است، اين كه هيچكس نمي تواند كارلو آنجلوتي را به اتهام نداشتن روحيه پيروزي يك مربي بزرگ، مورد سرزنش و انتقاد قرار دهد.

ورزش
اقتصاد
انديشه
ايران
سياست
علم
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |