دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۵۴
پيوند اعضا از منابع غير انساني
تقليد زندگي
آمارهاي جديد نشان مي دهد كه مردم به شدت از پذيرش اندام هاي حيواني ابا دارند
012381.jpg
عليرضا آشوري 
بررسي آماري جديدي در بين دريافت كنندگان عضو نشان مي دهد كه مردم به شدت از پذيرش اندام هاي حيواني ابا دارند. اين اكراه عمومي از پذيرش پيوندهاي حيواني (Xeno transplants) از نتايج بررسي هاي موسسه آماري ولكام تراست است.
واقعيت امر اين است كه اغلب بيماراني كه در فهرست دريافت عضو قرار دارند قبل از مهيا شدن عضو مورد نظر خواهند مرد. بنابراين برداشتن اعضا از بدن حيوانات مزرعه اي و پيوند زدن آن به انسان مي تواند اميدواري تازه اي براي هزاران بيمار در انگلستان ايجاد كند تا بتوانند زندگي طولاني تر و سالم تري به عوض صبر كردن براي يك پيوند انساني داشته باشند.
يكي از مسايل نگران كننده احتمال انتقال عفونت هاي ويروسي از حيوانات به انسان در جريان عمل پيوند است. در حالي كه اين نظريه نياز به تحقيقات اساسي و فراوان دارد، هيچ يك از مطالعات منتشر شده مدركي دال بر مصونيت انسان در قبال اين عفونت ها ارايه نكرده اند.
دو نگراني ديگر نيز وجود دارد؛ يكي نياز به تغييرات ژنتيك روي بافت هاي حيواني و ديگري اساس استفاده از بافت هايي است كه بدين ترتيب آماده شده اند.
روش كار به اين صورت است كه تغييرات ژنتيك بافت هاي حيواني كه اساسا بدين منظور روي حيوانات اعمال مي شود، سطوح اين سلول ها را شبيه به سلول هاي انساني مي سازد.
به طور مثال ميليون ها سال قبل، ايرادي در ژن يكي از اجداد حيوان يا انسان ايجاد مي شود. اين ژن باعث ساخته شدن آنزيمي مي  شود كه مسوول افزودن قند خاصي روي سطح سلول است. به همين دليل مثلا بسياري از گونه ها روي سطح سلول هاي خود گالاكتوز دارند، ولي انسان فاقد آن است.
اگر بافتي از بدن يك حيوان، به داخل بدن انسان پيوند شود معمولا خيلي سريع توسط عملكرد سيستم ايمني نابود خواهد شد. اين قضيه به خاطر اين نيست كه بدن انسان آنتي بادي هاي خاصي عليه بافت هاي آن حيوان دارد، بلكه به واسطه آنتي بادي هايي است كه عليه قندها در بدن انسان ايجاد مي شود. دليل وجود اين آنتي بادي ها هم به خاطر واكنشي است كه سيستم ايمني نسبت به گالاكتوز روي سطح سلول هاي باكتري ها از خود نشان مي دهد.
بهترين روش پيشنهادي براي غلبه بر اين مشكل جلوگيري از بروز قند گالاكتوز در بافت هاي حيوان است با همان روشي كه ساليان سال قبل به طور خود به خود در اجداد ما اتفاق افتاده بود.
از تكنيك هاي كلونينگ براي ايجادتغييرات ژنتيك در حيوانات استفاده مي شود تا تغييرات مورد نظر در سلول هاي حيواني اعمال شود. در نتيجه حيواناتي به وجود مي آيند كه تمام ويژگي هاي حيوانات عادي را دارند جز همان موادي كه نبايد در اين مورد بخصوص روي سلول هاي حيوان ظاهر شوند.
تغييرات ژنتيك در اين موارد به سادگي از تحولاتي تقليد مي كنند كه در اجداد ما اتفاق افتاده اند. تغييرات ژنتيك همواره در انسان و حيوان رخ مي دهند. اگر دوقلوهاي تك تخمي را كنار بگذاريم تمام انسان ها از بعد ژنتيك موجوداتي منحصر به فرد هستند چرا كه وقوع و تراكم ژنتيك در نوع بشر، فرد به فرد متفاوت است.
مطالعات طولاني مدتي روي معالجه انسان ها با فرآورده هاي حيواني صورت گرفته است. انسولين ساليان سال از پانكراس خوك استخراج و مورد استفاده قرار مي گرفت تا بيماراني كه ديابت وابسته به انسولين داشتند از خطر ابتلا به عوارض وحشتناك اين بيماري در امان بمانند.
به دنبال پيشرفت هاي فراوان در زمينه علم سلولي و مولكولي بشر قادر شد تا به طور آزمايشگاهي انسولين را توليد كند و تنها در آن موقع بود كه استفاده از انسولين حيواني منسوخ شد.
به همين ترتيب دريچه هاي قلب خوك در جايگزيني دريچه هاي قلب انساني مورد استفاده قرار مي گيرند. با ايجاد تغييرات ژنتيك، واكنش سيستم ايمني براي «پيوند» در مورد اين دريچه ها اتفاق نخواهد افتاد.
براي تامين بافت ها و اندام هاي مورد نظر، حيوانات كشته مي شوند، حتي حيواناتي كه قرار است بعدا براي اين منظور قرباني شوند در محيطي عاري از بيماري نگهداري مي شوند تا احتمال ابتلا و به دنبال آن انتقال بيماري به حداقل برسد.
در حال حاضر ديگر منبعي براي اندام ها وجود ندارد. استم سل ها (سلول هاي بنيادي) كه از جنين يا بدن خود بيمار گرفته مي شوند براي بازسازي اندام ها و بافت هاي بيمار مورد استفاده قرار مي گيرند. اين روش درماني هم اكنون در موش ها با موفقيت اجرا شده ولي اينكه اندام هاي پيچيده و كامل چه طور توليد شده و به كار خواهند آمد، هنوز جاي تحقيق دارد.
منبع: گاردين

يك قضيه
آهسته و پيوسته
راستي حواستان هست كه ۲۷۰ ميليارد تومان هيچ وقت پرداخت نخواهد شد؟ يادتان هست كه سال پيش طي گزارشي اعلام كرديم كه وقتي ابتداي سال ۱۳۸۲ يارانه هاي مربوط به واردات دارو و مواد موثره دارويي قطع شد، قرار بر اين شد كه اين مقدار يارانه ها كه مبلغي معادل ۲۷۰ميليارد تومان بود به سازمان هاي بيمه گر پرداخت شود تا اين سازمان ها بتوانند با ايجاد تسهيلات بهتر و بعضا كاهش فرانشيزها، فشار مالي وارد بر اقشار مردم را كاهش دهند.
سوبسيد قطع شد و پولي به بيمه ها پرداخت نشد، قرار شد بيمه ها براي استفاده از اين پول برنامه دقيق ارايه كنند. برنامه ارايه شد و باز هم پول پرداخت نشد و تا به اينجا رسيديم كه جديدا از منابع معتبر خبر رسيده است كه نه تنها تا به حال پولي پرداخت نشده، بلكه قرار هم نيست هيچ وقت پولي پرداخت شود! عجب! شما اسم اين ماجراها را چه مي  گذاريد؟
ولي موضوع و نتيجه هر چه بوده روش كار بسيار جالب ومنحصر به فرد است.
براي اينكه پولي را ازچرخه كار بيرون بكشي (حالا به هر علتي و براي استفاده در هر منظور ديگري)، اين روش ظاهرا بسيار كارآمد است. اول پول را خرج مي  كني، بعد قول مي  دهي كه در جاي ديگري وارد كني و بعد به بهانه هاي مختلف موضوع را عقب مي  اندازي و وقتي آبها از آسياب افتاد و كم كم فراموش شد، آن وقت، شتر ديدي، نديدي. همين طور آهسته، آهسته ولي به طور پيوسته هدف را دنبال كنيد.
يادتان باشد هميشه در انجام كارهايتان از تجارب و تخصص بزرگترها استفاده كنيد، حتما موفق مي  شويد!
از تكنيك هاي كلونينگ براي ايجادتغييرات ژنتيك در سلول هاي حيواني استفاده مي شود.

آموزش براي كاهش ايدز
دكتر محبوبه حاج  عبدالباقي رئيس بخش عفوني بيمارستان امام خميني با اشاره به نقش رسانه ها و فيلم هاي آموزشي در افزايش آگاهي جوانان و كاهش ابتلا به ايدز گفت: «از آنجايي كه صدا و سيما در ارايه برخي برنامه ها از محدوديت هاي خاصي برخوردار است، لذا ساخت فيلم هاي مستند وسي دي هاي آموزشي ايدز و ارايه آنها به جوانان نقش موثري در كاهش ابتلا به ايدز دارد.»
رئيس بخش عفوني بيمارستان امام خميني تاكيد كرد: «مورد حمايت قراردادن بيمار مبتلا به ايدز و از بين بردن ترس و وحشت بي جا با توجه به راه هاي انتقال واقعي آن بايد در فيلم هاي آموزشي مد نظر قرار گيرد. وي افزود: «در كشور ما حدود ۵۶ درصد موارد انتقال ايدز، اعتياد تزريقي است.»

پرتقال   فروش
درگفت وگوي دكتر محبوبه حاج عبدالباقي متخصص بيمار ي هاي عفوني و رئيس بخش عفوني بيمارستان امام خميني با ايسنا نكته جالب توجهي جلب نظر مي  كند. بنابر گفته او «طبق آخرين آمار وزارت بهداشت و درمان، ۷۱۰۸ نفر در ايران مبتلا به ايدز هستند. بر اساس تخمين سازمان بهداشت جهاني (WHO) اين رقم ۳۰ هزار نفر و بر مبناي تخمين دانشگاه هاروارد اين رقم ۱۰۰ هزار نفر گزارش شده است.» تفاوت غيرعادي رقم هاي اعلام شده فقط دو پيش فرض را پيش روي ما قرار مي دهد: ياWHO و دانشگاه  هاروارد بايد در سيستم هاي آماري خود تجديد نظر كنند، يا اينكه بايد جدا به دنبال يك پرتقال فروش بگرديم!

۳۰ ميليون بارداري ناخواسته
بنابر اعلام سازمان بهداشت جهاني، سالانه ۸ تا ۳۰ ميليون بارداري ناخواسته در سراسر دنيا به دليل شكست روش هاي پيشگيري از بارداري و يا استفاده نادرست از روش هاي تنظيم خانواده و يا شكست خود روش مذكور اتفاق مي  افتد. طبق اعلام اين وزارتخانه، اغلب زنان مصمم به خاتمه بارداري جزو زنان متاهل و داراي چندين فرزندهستند. در عين حال در دسترس نبودن خدمات تنظيم خانواده، شكست روش هاي پيشگيري از بارداري، تجاوز جنسي و برخي مشكلات اقتصادي و اجتماعي از علل اقدام به سقط جنين عنوان شده است. اين گزارش تاكيد مي  كند كه دست كم ۳۵۰ ميليون زوج در دنيا به اطلاعات تنظيم خانواده و روش هاي مدرن و متنوع پيشگيري از بارداري دسترسي ندارند.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |