دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۵۴
مختصري درباره وزير اقتصاد گرجستان
يك آليگارش متفاوت
012393.jpg
فرهاد فرجاد- اين روزها در گرجستان هركس مي خواهد يك موتورخانه بزرگ با ديگ بخار دست دوم - ترجيحا خراب - بخرد يا يك فرودگاه بين المللي، مزرعه چاي، پايانه نفتي، تاكستان، كلينيك، استوديوي فيلم، دفتر املاك و مستغلات، شركت مخابراتي و يا هر چيز ديگر، نخست با كاخا بندوكيدز، وزير اقتصاد جديد گرجستان تماس مي گيرد. اصرار او بر خصوصي سازي اقتصاد در اين كشور، باعث شده تا امروز، بيش از همه خود او نفع ببرد و بدون اغراق، فروشنده تمامي مقولات ياد شده باشد. بندوكيدز به عنوان يك صنعتگر در روسيه پايه هاي شهرت، اعتبار و البته اقبالش را شكل داد و پيش از بازگشتش به زادگاه خود، بزرگترين شركت مهندسي صنايع سنگين روسيه (OMZ) را تاسيس كرد. وي، ژوئن امسال پس از سال ها فعاليت در روسيه به گرجستان بازگشت و بلافاصله با پيشنهاد رئيس جمهور ميخائيل ساكاشويلي و نخست وزير زوراب ژاوانيا مبني بر تصدي وزارت اقتصاد موافقت كرد. وي در بدو ورود به دولت، اعلام كرد: هرچيز فروختني را بايد فروخت. دولت گرجستان البته با او مخالفتي نداشت. پس همه چيز به كام بندوكيدز شد.
وي سال آينده بنا دارد تا نرخ ماليات درآمدي را از ۲۰ درصد به ۱۲ درصد، ماليات حقوق بگيرها را از ۳۳ درصد به ۲۰ درصد و ماليات مازاد درآمد را از ۰ُ۲ درصد به ۱۸ درصد كاهش دهد و ۱۲ نوع ماليات ديگر را نيز لغو كند. بندوكيدز همچنين قصد دارد تا هرگونه مانع و دشواري را از پيش روي بانك هاي خارجي و شركت هاي بيمه بردارد تا آزادانه شعبه هاي خود را گسترش دهند. طبق برنامه هاي او، قوانين كنوني مربوط به پول رايج گرجستان اصلاح خواهند شد تا سرمايه گذاران بتوانند از هر نوع ارز و پول در دسترس خود استفاده كنند. بندوكيدز از كمك هاي خارجي (در قالب وام و موارد مشابه) متنفر است. وي در اين رابطه مي گويد: كمك خارجي توانايي هاي شما را براي انجام كارها به دست خودتان، از شما مي گيرد. در عين حال، او مي داند مسايل سياسي و واقعيت هاي كنوني كشور، او را مجبور مي سازند دست كم تا سه سال ديگر، كمك هاي خارجي را تحمل كند:
- اصل، اين است كه سرمايه گذار، هر طور دلش مي خواهد، هرجا كه مايل است پولش را به كار اندازد. حالا چه نياز به اين همه كاغذبازي اداري در اين سازمان و آن آژانس است؟ در قدم نخست، آژانس سرمايه گذاري ملي را تعطيل كرده ام. پس از آن نوبت به اداره سياست گذاري در بخش صنعت (وابسته به وزارت اقتصاد) رسيد كه تعطيل شود. هركسي فكر مي  كند حقوق اقتصادي، مالي او پايمال شده بايد به دادگاه مراجعه كند، نه وزارتخانه.
بندوكيدز حتي خيال دارد وزارتخانه خود را هم در سال ۲۰۰۷ منحل كند:
- در يك كشور معمولي با سياست هاي عادي، شما در واقع هيچ نيازي به وزارت اقتصاد نداريد و تنها در عرض ۳ روز مي توان پايه هاي يك كشور عادي را بنا نهاد.
با اين حساب، تنها جمله اي كه مي توان در پاسخ به ادعاهاي وزير اقتصاد گرجستان گفت، از دو كلمه تجاوز نمي كند: «موفق باشيد».
دولت جديد ساكاشويلي، عهده دار اداره كشوري شده كه نيمي از جمعيت آن روزانه درآمدي بيشتر از ۲ دلار ندارند، روابط آن با روسيه پرتنش است و نيروهاي شورشي بر ۲ استان آن تسلط دارند.
ادوارد شوارد نادز، رئيس جمهور پيشين گرجستان و وزير امور خارجه وقت شوروي، در پي تظاهرات گسترده مردمي عليه تخلفات انتخاباتي و فساد اداري، در نوامبر گذشته از سمت خود كناره گرفت.
بندوكيدز را مي توان دومين وزير اصلاح طلب و تحول گراي گرجستان، پس از فروپاشي شوروي و استقلال گرجستان دانست. اولي، سالومه زورابيچويلي، سفير فرانسه درگرجستان بود. اين زن كه متولد فرانسه است ، به پيشنهاد گرجستان مبني بر تصدي وزارت امورخارجه پاسخ مثبت داد و بلافاصله تصميم گرفت روابط سياسي با غرب را با هدف زدودن تسلط روسيه بر گرجستان، گسترش دهد. اين درحالي است كه گرجستان، به هر حال خود را نيازمند سرمايه گذاري روس ها در بخش هاي مختلف اقتصاد، صنعت و معدن مي بيند. اينجا است كه تجربه بندوكيدز در روسيه به يقين كارساز مي نمايد. دولت گرجستان مي داند كه بندوكيدز، صرفنظر از اشراف زادگان نفتي مثل ميخائيل خدوركوفسكي كه به تازگي زنداني شد يا ديوانه فوتبالي چون رومن آبرامويچ، مالك باشگاه چلسي، بهترين گزينه از ميان آليگارش هاي روس به شمار مي رود.
در اين ميان، نيم نگاهي به پيشينه حرفه اي بندوكيدز ۴۸ ساله هم خالي از لطف نيست. او تا پيش از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، يك دانشمند شكم خالي بود كه هيچكس تصورش را هم نمي كرد روزي او را در هيبت فرمانرواي يك امپراتوري كوچك اما قدرتمند ببيند. به گفته خودش، چندي پيش، قبل از دريافت پيشنهاد دولت گرجستان براي وزارت، قصد داشت تا از دنياي تجارت كناره بگيرد. اوايل سال جاري ميلادي، كمپاني روسي OMZ با يك شركت مهندسي ديگر با عنوان« >power machines ادغام شد. گرچه به نظر مي رسد اين ادغام اكنون به نتيجه نرسيده و قرار داد آن رو به لغو شدن است، اما بندوكيدز - هرچند سهامش را در OMZ حفظ كرده - ازسمت خود در مقام مدير اجرايي شركت كناره گرفته است. او به همان اندازه كه يك شخصيت تجاري است، سياستمدار ليبرال نيز هست. وقتي از او پرسيده شده كه آيا دستگيري خدوركوفسكي را به معناي مخالفت دولت گرجستان با آليگارش ها تلقي مي كند يا خير، گفت: من در روسيه شرايطي به مراقب سخت تر از اين را تجربه كرده ام.
وي صادقانه به ضعف سياست هاي دهه ۹۰ روسيه مبني بر خصوصي سازي اقتصاد - كه به ثروتمند شدن او و امثال او انجاميد - اعتراف مي كند. بر هيچ كس پوشيده نيست كه سلسله مراتب دهه ۹۰ روسيه، پايه هاي شركت OMZ را استحكام بخشيد و آتيه روشني را دست كم براي بندوكيدز رقم زد، اكنون او ادعا مي كند كه مي خواهد با بهره گيري از تجربه هاي خود در روسيه ، متد خصوصي سازي را تغيير دهد ، نه اصل آن را .
منبع: اكونوميست

مولن روژ
مايك نيكولز حقوق يك كتاب را خريد
012390.jpg

مايك نيكولز، كارگردان فيلم موفق فارغ التحصيل، حقوق رمان پر فروش skinny Dip ، اثر كارل هياسن را خريد تا با هزينه خود فيلمي از آن بسازد.
وي قصد دارد اين فيلم را توليد و كارگرداني كند. داستان در فلوريدا مي گذرد و ماجراي يك زيست شناس را روايت مي كند كه قصد دارد در آب هاي اقيانوس آتلانتيك، نوعي آلودگي شايع كند، اما همسرش متوجه نقشه او مي شود و سعي مي كند مقابل او بايستد.
اين فيلم، كنايه هايي هم نثار بعضي سياستمداران و دولتمردان - كه محيط زيست را فداي سود و منفعت خود ساخته اند - مي كند.
پروژه، هم اكنون درمرحله نوشتن فيلمنامه قرار دارد.
012387.jpg

شهر مردان، پس از شهر خدا
فرناندو ميرلس، پس از نامزدي اسكار براي اثر حماسي اش «شهر خدا» خيال دارد تا پروژه ديگري با عنوان شهر مردان را آغاز كند. به احتمال زياد داگلاس سيلوا و دارلان كانها، ايفا كنندگان نقش هاي اصلي شهرخدا، با ميرلس قرارداد مي بندند تا در پروژه جديد او باز هم حضور داشته باشند.
از شهر مردان، يك مجموعه تلويزيوني موفق نيز در برزيل ساخته شده كه با استقبال بالايي روبه رو شده است. پائولو مورلي، شريك و دستيار توليد ميرلس در پروژه جديد با او همكاري خواهد كرد.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |