دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۳
بيماري هاي قلبي شايع ترين علت مرگ زندانيان است
در بررسي هايي كه از سوي كارشناسان پزشكي قانوني طي  ۵ سال ( ۷۴ لغايت  ۷۸)انجام شده است،  ۱۵۰ زنداني فوت شدند كه مليت همه فوت شدگان ايراني بود، شايع ترين علت مرگ در زندان، بيماري هاي قلبي و عروقي با  ۳۳/۳۳ درصد بود.
شايع ترين فراواني زماني فوت شدگان به تعداد  ۲۶ تن ( ۳۳/۱۷ درصد) بين  ۱ تا  ۶ ماه بود. هر چند شايعترين علت مرگ با جامعه عادي منطبق است، ولي بيماري هاي عفوني كه منجر به فوت زندانيان شده بود بيشتر از جامعه عادي بود.

مصرف ماهي كبابي و آب پز و كاهش عارضه قلبي
000828.jpg
پزشكان آمريكايي اعلام كردند كه خوردن ماهي، خطر بروز اختلالات كشنده ناشي از ضربان قلب نامنظم را كاهش مي دهد.
به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويتر، اين پژوهشگران به تازگي دريافته اند كه مصرف ماهي كبابي يا آب پز (نه در حالت سرخ كرده) خطر ابتلا به فيبريلاسيون عروق (انقباض خود به خود رشته هاي عضلاني) را كاهش مي دهد.
نتايج اين پژوهش ها حاكي از آن است كه مصرف منظم ماهي تن و يا انواع ديگر ماهي آب پز و كبابي يك عامل بازدارنده ساده و مهم براي جلوگيري از بروز اين عارضه در زنان و مردان ميانسال است.
نتايج اين پژوهش ها در انجمن قلب آمريكا ارايه شده است.
طبق آمارهاي به دست آمده بيش از ۲ ميليون آمريكايي در حال حاضر به اين عارضه مبتلا هستند كه حالت مزمن آن باعث بروز چاقي، تنگي نفس و ناتواني در انجام تمرينات بدني مي شود.
در اين عارضه دو حفره بالايي قلب موسوم به دهليزها به جاي ضربان طبيعي دچار لرزش مي شوند و به اين ترتيب عمل پمپاژ خون به طور مطلوب صورت نخواهد گرفت.
در نتيجه اين امر لخته هاي خوني توليد مي شود كه ۱۵ تا ۲۰ درصد عامل بروز سكته هاي قلبي هستند.
در اين پژوهش ها ۴۸۱۵ فرد بالاي ۶۵ سال مورد آزمايش قرار گرفتند. از آغاز اين بررسي ها در سال ۱۹۸۹ به مدت ۱۲ سال رژيم غذايي اين گروه مورد بررسي و كنترل متخصصان قرار گرفت.
اين مطالعات نشان داد افرادي كه بيشتر از ديگران از ماهي آب پز يا كبابي مصرف كرده اند، كمترين احتمال ابتلا به اين عارضه را داشتند.
عامل اصلي اين تاثير اسيدچرب موسوم به امگا-۳ است كه نه تنها در تنظيم ضربان قلب بلكه بر رشد و عملكرد سلول هاي مغزي نيز نقش مطلوبي دارد.

كودكان را به خوردن غذا مجبور نكنيد
000825.jpg
عضو انجمن تغذيه ايران گفت: والدين به هيچ وجه كودكان زير ۵ سال را به خوردن غذا مجبور نكنند.
ليلا عيوض زاده در گفت وگو با مهر افزود: يكي از نگراني هاي والدين نسبت به كودكان خود اين است كه گمان مي كنند شايد كودك آنها كاملاً سير نشده باشد اما با اين وجود نبايد كودكان زير پنج سال خود را به خوردن غذا مجبور سازند چون بر اساس اصول متخصصان تغذيه، بايد به كودكان زير پنج سال در اين زمينه اعتماد كرد.
وي اظهار داشت: زمان گرسنگي و سيري به صورت خودكار و حسي به كودكان انتقال داده مي شود و در صورت اصرار بيش از حد والدين نظير دنبال كردن بچه ها و دادن لقمه هاي غذا به آنها، دادن جايزه و پاداش در مقابل خوردن تمامي غذا همچنين تنبيه و محروم كردن كودكان از چيزهاي مورد علاقه آنها به علت نخوردن غذا، اين خودتنظيمي از بين مي رود.
اين كارشناس تغديه تصريح كرد: با از بين رفتن خودتنظيمي در كودكان زير پنج سال پس از گذراندن اين دوره در سنين بالاي پنج سال اين كودكان يا به علت داشتن خاطره هاي بد ناشي از تنبيه والدين به خاطر نخوردن غذا، با كم خوري دچار سوء تغذيه خواهند شد و يا به دليل تشويق هاي نابجا در آينده نزديك به پرخوري و چاقي مفرط مبتلا مي شوند، چرا كه تمايل به خوردن زياد در اين كودكان افزايش خواهد يافت و اين نشان دهنده از بين رفتن نقطه عطف سيري و گرسنگي در اين كودكان است.

افزايش در مصرف كوكائين و اكستازي جوانان
كارشناس دفتر پيشگيري از اعتياد سازمان بهزيستي نسبت به افزايش مصرف مواد محرك اعتيادزا مانند كوكائين و اكستازي در ميان معتادان جوان ۲۰ تا ۳۰ساله مراجعه كننده به مراكز درماني دولتي و خصوصي ترك اعتياد هشدار داد.
دكتر شهرام نادري در گفت وگو با خبرگزاري مهر با بيان اينكه متأسفانه اين مساله در حال حاضر در ميان معتادان جوان در فاصله سني ۲۰ تا ۳۰ ساله بيشتر مشاهده مي شود، اظهار داشت: قاچاقچيان و فروشندگان اين مواد براي جلب بيشتر مصرف كنندگان اغلب با تاكيد بر اينكه كوكائين و ساير مواد محرك زا به هيچ وجه اعتيادزا نيست، به خصوص نوجوانان و جوانان را با فريب به مصرف اين مواد عادت داده و به اين ترتيب بسياري از معتادان را از چاله به چاه مي اندازند.
وي افزود: متأسفانه برخي ديگر از فروشندگان و توزيع كنندگان اين مواد با بيان اينكه معتادان با مصرف كوكائين مي توانند اعتياد به ترياكشان را درمان و ترك كنند، آنها را فريب مي دهند در حاليكه شدت اعتياد به كوكائين و مواد محرك زا بسيار بيشتر از اعتياد به ترياك است و اين خطر همواره براي افرادي كه نسبت به مضرات جبران ناپذير اين مواد بي اطلاع هستند، وجود دارد.
دكتر نادري در ادامه تصريح كرد: كوكائين يكي از گران ترين نوع مواد محرك است كه به دليل دور بودن منبع توليد اين ماده از ايران از قيمت بالايي در كشور ما برخوردار بوده و فعلاً در ميان طبقات مرفه جامعه مصرف مي شود در حالي كه برخي ديگر از انواع مواد محرك مانند اكستازي كه قيمت چندان بالايي نيز ندارند در ميان ساير معتادان با هر طبقه و شرايط اجتماعي نيز مورد استفاده قرار مي گيرد.
وي با تاكيد بر اينكه متأسفانه اين نوع مواد وابستگي شديدي در معتادان نوجوان و جوان ايجاد مي كند، تصريح كرد: متأسفانه اين باور نادرست كه مصرف مواد محرك مانند كوكائين و اكستازي اعتياد ايجاد نمي كند، گرايش جوانان را به مصرف اين مواد افزايش داده است.

مؤسسات كارگزاري تأمين اجتماعي به زودي در سراسر كشور تشكيل مي شوند
معصومه بيات:با تاييد هيات مديره و از سوي شوراي عالي تامين اجتماعي موسسات كارگزاري تامين اجتماعي به زودي تاسيس مي شوند.
به گزارش خبرنگار سرويس جامعه، موسسات كارگزاري تامين اجتماعي با هدف تسهيل انجام امور بيمه شدگان، كارفرمايان و مستمري بگيران، سرعت در كار، كاهش هزينه، ايجاد اشتغال راه اندازي خواهند شد.
رزاق صادق سرپرست معاونت فني و درآمد سازمان تامين اجتماعي ضمن اعلام اين خبر گفت: تاسيس موسسات كارگزاري قبل از تشكيل وزارت رفاه پيش بيني شده بود و درواقع اين موسسات با هدف توسعه بخش خصوصي و كم رنگ شدن نقش دولت در انجام كارهاي بيمه اي نظير، بيمه اجتماعي، بيمه هاي مكمل در دستور كار سازمان قرار گرفت.
وي با بيان اينكه اساسنامه موسسات كارگزاري به تصويب رسيده است مي افزايد: آيين نامه تاسيس اين موسسات در اسفند سال ۸۲ به تصويب رسيد و در آن شرايط واگذاري، نحوه و چگونگي تشكيل موسسات كارگزاري، نحوه احراز شرايط و صلاحيت ها مشخص شده است.
عضو هيأت مديره سازمان تامين اجتماعي با اشاره به اينكه هنوز نوع مشاغل به شوراي عالي تامين اجتماعي اعلام نشده است خاطرنشان مي كند: نوع مشاغل براساس كار كارشناسي به زودي به هيات مديره اعلام مي شود تا براي تصويب نهايي به شوراي عالي تامين اجتماعي ارايه شود.
وي با خودداري از اعلام نام مشاغل به علت عدم تصويب از سوي هيات مديره سازمان اظهارداشت: در كل اين طرح فرايندي از مشاغل را شامل مي شود كه بين موسسات كارگزاري و مخاطبين ما ايجاد رانت نمي كنند وبه ارتباط مالي كشيده نمي شود.
صادق همچنين افزود: هم اكنون سازمان تامين اجتماعي مشغول تهيه شرح مشاغل و تعيين محدوده آن براي ايجاد تعامل بيشتر با تامين اجتماعي است.
اين مقام مسئول مي افزايد: درصورت تصويب نهايي ايجاد موسسات كارگزاري تامين اجتماعي از سوي شوراي عالي تامين اجتماعي، هيات مديره، بررسي صلاحيت افراد حقيقي و حقوقي، موظف مي شود براي متقاضيان مجوز تاسيس صادر كند.
وي با بيان اينكه شرح وظايف اين موسسات در استان ها باتوجه به موقعيت جغرافيايي امكانات و نيروي انساني متفاوت است مي گويد: پيش بيني مي شود ۴۰ درصد از فعاليت هاي سازمان تامين اجتماعي به اين موسسات واگذار شود.

۴ درصد دانش آموزان تهراني هر روز سيگار مصرف مي كنند
دبيركل جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات از كاهش سن مصرف كنندگان سيگار در كشور خبر داد. به گزارش خبرگزاري مهر دكتر محمدرضا مسجدي با اعلام اين مطلب گفت: بر اساس تحقيقي كه در سال ۷۱ صورت گرفت حدود ۶/۲۸ درصد مردان و ۵/۳ درصد زنان به استعمال سيگار مشغول بوده اند.مسجدي در عين حال تاكيد كرد: البته جمعيت ۱۰ درصدي نوجواناني كه در سال ۷۱ سيگار مصرف مي كردند به ۱۶ درصد در سال ۷۸ افزايش يافت.وي افزود: در عين حال ۴ درصد دختران و پسران نيز گفته اند كه هر روز سيگار مصرف مي كنند.

كوتاه گويا
o قورباغه هاي پشمك
000816.jpg

به گفته يك مقام آگاه در گنبد كاووس، مدتي است كه صيد قورباغه از رودخانه روستاي پشمك بخش مركزي گنبد كاووس زياد شده است. قورباغه هاي صيد شده را يك تبعه افغاني با حضور در روستا خريداري و بابت صيد هر كيلوگرم قورباغه چهار هزار ريال درآمد به جيب مي زند.
حالا يك نفر پيدا شده كه در روستاي اطراف گنبد كاووس براي مردم اشتغال ايجاد كرده آن وقت مسئولان محيط زيست راه افتاده اند و حسابي چغولي اين افغاني را مي كنند. خوب اگر اين صيد قورباغه متوقف شود چه كار درست و حسابي به مردم و جوانان اين روستا پيشنهاد مي كنيد؟
مزيت اين نوع اشتغال در اين است كه مردان دهكده با اطراق در كنار رودخانه ضمن گفت وگو درباره مسايل دهكده به صيد قورباغه هم مي پردازند و علاوه برآن در قبال قورباغه هاي چاق و چله صيد شده مبلغي هم دريافت مي كنند. خوب اگر مسئولان محيط زيست به اين كار افغاني كار آفرين خرده مي گيرند مي توانند در قبال آزاد سازي قورباغه ها مبلغي به اين اهالي روستا بپردازند هم آنها كار و كاسبي مي كنند هم اين قورباغه ها كس و كار خود را از دست نمي دهند.

o حساب و كتاب
به نوشته يك روزنامه پاكستاني، عوامل ارباب ها در منطقه رحيم يارخان ايالت پنجاب پاكستان بيني و دو گوش پسر پانزده ساله را به دليل شكايت او از آنها به رئيس جمهور پاكستان بريدند. اين نوجوان طي نامه اي به پرويز مشرف رئيس جمهوري پاكستان، از بيگاري گرفته شدن اعضاي خانواده خود توسط ارباب هاي قبيله مهر شكايت كرده بود. نمي شود يك ضرب از روستاي رحيم يارخان به بالا بالاترها نامه نوشت بايد سلسله مراتب را حفظ كرد، ابتدا بايد به ارباب دهكده نامه نوشت و از او شكايت كرد حال اگر او به اين نامه پاسخ نداد به كدخداي دهكده، همين طوري طي مدتي با اين نامه نگاري ها موضوع را دنبال كرد. خوشبختانه اوضاع در ايران به گونه اي است كه وقتي كسي نامه اي به رئيس جمهور مي نويسد لااقل از بريده نشدن بيني و گوش خود مطمئن است، درست است كه جواب نامه ها پس از پيگيري دوباره از همان سلسله مراتب به فردشاكي ابلاغ مي شود و در واقع هم شايد هيچ چيزي توفير نكند، ولي عليرغم آن فرد شاكي مطمئن است كه متوليان گلايه شده در نامه به او تعرضي نمي كنند. اينجا پاكستان نيست كه حساب و كتاب نداشته باشد.
000819.jpg

o ساما ندهي متكديان
بعد از سامان دهي معتادان، زنان خياباني،  كودكان خيابان، دختران و پسران فراري و قس عليهذا قرار شده كه متكديان نام آور تهراني هم در ۵ مركز جديد سامان دهي شوند.
به گفته مديركل بهزيستي استان تهران متكديان پس از جمع آوري توسط نيروهاي تخصصي بهزيستي تفكيك و در صورت داشتن خانواده به خانواده ها عودت داده مي شوند و افراد بي خانواده، پير و از كار افتاده، كم سن و سال هم مورد حمايت نهادها قرار مي گيرند و مستمري مي گيرند. شايد با اين وضعيت جديد اگر برخي از افراد كم درآمد متوجه شوند كه متكدي شدن نوعي، نان و آب دارد، خانواده را رها كرده و به اين قشر بپيوندند. به هرحال بهتر از اوضاع نداري است، حداقل در طول ماه هم جاي خواب و خوراك دارند و هم در طول ماه حقوقي مي گيرند. درست است كه تفكيك متكديان سختي هاي خاص خود را دارد اما با اين حال مي توان مطمئن بود كه متكديان به صورت درهم به مراكز حمايتي سپرده نمي شوند. چه بسا كه در آينده همين زنان و مردان و بچه هاي كم سن و سال با توجه به وابستگي هاي خانواده اي، در يك جا متمركز شوند. فقط مسئولان بهزيستي مواظب باشند كه اوضاع متكديان بهتر از سابق نشود و گرنه شاهد كوچ عده زيادي از افراد به مراكز سامان دهي متكديان خواهيم بود.
000813.jpg

o يك جفت دستكش
معاون تشخيص آزمايشگاهي سازمان  پزشكي قانوني كشور كمبود بودجه و تجهيزات را از مشكلات مهم اين سازمان دانسته و گفته است، دولت بودجه اي را كه به اين سازمان بزرگ اختصاص داده بسيار كم است و ما بعضي مواقع براي خريد يك جفت دستكش يا يك وسيله پيش پا افتاده با مشكل و كمبود پول مواجهيم.
مسئولان دولتي قبل از آن كه سروكارشان به جماعت پزشكي قانوني بيفتد بهتر است همين يك جفت دستكش را تهيه كنند و گرنه بايد مدت ها همين  طوري  پشت در آزمايشگاه هاي سازمان پزشكي قانوني معطل شوند.
درست نيست كه مسئولان وزارت راه و ترابري براي افتتاح يك فرودگاه يك ميليارد و هشتصد ميليون تومان هزينه كنند، آن وقت مردم براي يك تست آزمايشي مهم در سازمان پزشكي قانوني كشور دچار مشكلات عديده شوند و يا متوليان برگزاري جشنواره هاي هنري وزارت نفت ۸۰۰ ميليون تومان پول بي زبان را در كيش خرج جشنواره بكنند آن وقت براي تشخيص دلايل مرگ جنازه هاي مردم در پزشكي قانوني پول يك جفت دستكش هم فراهم نباشد.

۵۵ درصد مردم از زندگي در آپارتمان متنفرند
000810.jpg
براساس نظرسنجي يك تشكل غيردولتي، ۵۵ درصد مردم ايران از زندگي در آپارتمان ناراضي و تعدادي هم متنفرند.
براساس اين نظرسنجي كه پس از اولين همايش فرهنگ آپارتمان نشيني در سال گذشته انجام شده، ۲۵ درصد از مردم در عين حال مخالف زندگي در آپارتمان هستند.
بر همين اساس ۳۸ درصد مردم كشور آپارتمان نشيني را سازگار با فرهنگ ايراني دانسته اند و ۱۸ درصد ابراز بي تفاوتي و ۱۵ درصد نيز ابراز رضايت كرده اند.در اين نظرسنجي درباره سازگاري آپارتمان نشيني با فرهنگ ايراني نيز سئوال شده است كه ۱۹ درصد كاملا موافق با اين سازگاري موافقت و شش درصد مخالفت خود را اعلام كرده اند.
براساس اين نظرسنجي، ۳۹ درصد از پاسخگويان، سروصدا و رفت و آمد زياد در طبقات،  ۲۷ درصد محدوديت فضا و عدم استقلال، ۱۳ درصد عدم تفاهم فكري و سليقه اي ساكنان با هم، ۱۲درصد نداشتن فضاي تفريح و بازي و ۲۷ درصد دخالت و مزاحمت همسايگان را از معايب و مشكلات آپارتمان نشيني عنوان كردند.
۳۶ درصد مردم نيز به وجود امنيت زندگي آپارتمان نشيني اشاره كرده و ۱۷ درصد يكي از مزاياي آپارتمان نشيني را دسترسي به يكديگر در مواقع اتفاقات و نيازمندي عنوان كرده اند.
در اين نظرسنجي ۵۱ درصد پاسخگويان نيز در زمينه اينكه آيا نوع مشكلات به گونه اي است كه نتوان با سياست گذاري و برنامه ريزي به حل آن پرداخت، پاسخ منفي داده اند.
اين موسسه غيردولتي دست آخر نتيجه گيري مي كند كه جامعه ايران به لحاظ دوران گذار، هنوز امكان دست يابي به فرهنگ مشخص و روشني در زمينه آپارتمان نشيني را نيافته است.
كارشناسان اين موسسه براساس اين نظرسنجي همچنين عنوان كرده اند كه جوانان تمايل بيشتري به زندگي در آپارتمان دارند، در حاليكه افراد مسن و زنان خانه دار گرايش منفي نسبت به اين امر نشان مي دهند.

گفت وگو با رئيس سازمان نظام مهندسي و ساختمان استان تهران
آسوده نخوابيد
000822.jpg
اسدالله افلاكي - تهران، كلان شهري است با جمعيتي قريب به ۱۲ ميليون نفر كه بخش عمده آن ناگزير در بافت هاي فرسوده سكونت دارند. شهرونداني كه در پي وقوع هر زلزله ، چند روزي را با تشويش و اضطراب سپري مي كنند و سپس روزمرگي خويش را پي مي گيرند؛ با اين تصور كه ديگر خطري در پيش نيست. نكته جالب آن كه به نظر مي رسد مسئولان كشوري نيز بر همين باورند، اگر جز اين بود مقوله مقاوم سازي بافت هاي فرسوده از مرحله حرف فراتر رفته بود و اقدام جدي و عملي در اين زمينه صورت مي گرفت. اين كه موانع مقاوم سازي كدام است، چه ساختمان هايي در مقابل زلزله ايمن هستند، و برخي پرسش هاي ديگر، مباحثي است كه مهندس بيات ماكو رئيس سازمان نظام مهندسي و ساختمان استان تهران در گفت وگو با گروه جامعه به آنها پاسخ داده است.
*  ساختمان هاي تهران از نظر ايستايي در مقابل زلزله به چند دسته تقسيم مي شوند؟
- ساختمان هاي موجود در تهران از لحاظ زماني به سه دسته تقسيم مي شوند: ساختمان هايي كه قبل از تدوين آيين نامه ۵۱۹ طراحي و ساخته شده اند. دسته دوم، ساختمان هايي است كه پس از ابلاغ اين آيين نامه احداث شده و دسته سوم:  ساختمان هايي است كه بعد از ابلاغ آيين نامه ۲۸۰۰ طراحي و اجرا شده اند. در دوره ابتدايي، يعني ساختمان هايي كه قبل از آيين نامه ۵۱۹ ساخته شده اند برخي داراي اسكلت هستند و برخي بدون اسكلت بر روي ديوار و به طور سنتي بنا شده اند. ساختمان هاي متقدم بر اين ها هم كه متأسفانه تعدادشان كم نيست از گل و خشت بنا شده اند. كه به طور كلي اين ساختمان ها در مقابل زلزله مقاوم نيستند. اما ساختمان هايي كه بر اساس آيين نامه ۲۸۰۰ و حتي ۵۱۹ طراحي و اجرا شده اند به احتمال قوي در مقابل زلزله طرح، از ايمني لازم برخوردارند.
* منظور از زلزله طرح چيست؟
- زلزله اي است كه در حال حاضر، مهندسان، ساختمان ها را بر اساس آن طراحي و اجرا مي كنند با اين انتظار كه در صورت وقوع اين زلزله ساختمان آسيب جزيي مي بيند و جان ساكنان آن حفظ مي شود و بعد از زلزله هم قابل استفاده است. اين زلزله اي است كه در آيين نامه ۲۸۰۰ هم مطرح شده است. زلزله تراز بعدي M.D.L يا حداكثر تراز طراحي است. اين زلزله شدتش قدري بيشتر از زلزله تراز طرح است. اين طراحي براي ساختمان هايي نظير بيمارستان ها و مراكزي اعمال و اجرا مي شود كه پس از زلزله بايد پناه و ملجأ مردم باشد.
تراز بعدي M.C.L حداكثر زلزله  محتمل است. يعني حداكثر زلزله اي كه ممكن است رخ بدهد كه معمولاً براي سدها اعمال مي شود.
اما آنچه مورد نظر مهندسان است طراحي و اجراي ساختمان ها بر اساس تراز طرح است. زيرا اگر ساختمان ها بر اساس همين تراز طراحي بشود مقاومت لازم را دارد. در آيين نامه ۲۸۰۰ هم زلزله اي كه مطرح شده، زلزله طرح است. از سوي ديگر، طراحي و اجراي ساختمان ها بر اساس دو تراز ديگر بسيار گران و پرهزينه است و تنها شمار معدودي از شهروندان ثروتمند قادر به ساخت چنين بناهايي هستند و براي ساير شهروندان مقرون به صرفه نيست.
* بر اساس آمار ۲۳۰۰ هكتار از بافت هاي تهران را مناطق فرسوده تشكيل مي دهد. اين در حالي است كه بنا به اعلام كارشناسان وقوع زلزله در تهران حتمي است، از سوي ديگر پس از زلزله بم، تقريباً تمام نهادهاي ذيربط، مقاوم سازي بافت هاي فرسوده به ويژه بافت هاي فرسوده تهران را ضرورتي اجتناب ناپذير دانستند. بفرماييد با گذشت بيش از شش ماه از زلزله بم چه اقدام جدي در خصوص مقاوم سازي صورت گرفته است؟
-  مطالعات نشان مي دهد پنجاه درصد از بافت هاي تهران فرسوده است. يعني حدود ۴۸۰ هزار واحد مسكوني در بافت هاي فرسوده قرار گرفته اند. اما هيچ اقدام جدي براي مقاوم سازي اين بافت ها صورت نگرفته، اگر اقدامي هم صورت گرفته صرفاً مطالعاتي و انگيزشي بوده است. در حالي كه ما مي توانستيم حداقل يك هكتار از بافت هاي فرسوده تهران را به صورت آزمايشي ولو با يك هزينه كلان تملك كنيم و در آن جا مجتمع هاي ضد زلزله  براي اهالي بسازيم و با تسهيلاتي چون اعطاي وام درازمدت، اهالي منطقه را در اين مجتمع ها ساكن كنيم. اين يك اقدام جدي بود كه بايد تمام ارگان هاي ذيربط در آن مشاركت مي كردند. حال آن كه هر نهاد و سازماني به طور جداگانه كارهايي انجام مي دهد، مثلاً وزارت كشور يك كميته تشكيل داده، سازمان مديريت و برنامه ريزي هم يك كميته، همين طور وزارت مسكن و شهرسازي كميته اي خاص خود را دارد، شهرداري و شوراي شهر هم به طور جداگانه  در اين زمينه فعاليت مي كنند.
تنها نقطه وصل اين فعاليت ها، جلساتي است كه با حضور مسئولان سازمان نظام مهندسي و ساختمان  استان تهران، شهرداري، شوراي شهر و وزارت مسكن و شهرسازي به كمك سازمان مديريت و برنامه ريزي برگزار مي شود كه شروع اين جلسات هم تصميم گيري درباره تدوين شناسنامه ملكي است كه البته اين هم اقدام عملي تلقي نمي شود.
* براي تسريع در مقاوم سازي و به طور كلي عملي ساختن اين هدف چه راهكار يا راهكارهايي وجود دارد؟
- براي اين كار ضروري است يك نهاد يا ارگاني مسئوليت اين كار را بر عهده بگيرد. يا مقامات ارشد مملكتي اين مسئوليت را به يك نهاد مثلاً وزارت كشور يا مسكن و شهرسازي واگذار كنند، تا از اين طريق تمام ارگان هايي كه در اين زمينه مطالعه مي كنند متمركز شوند و مطالعات هدف دار شود و يك سمت و سوي خاص بگيرد. در اين صورت مرجعي براي پاسخ گويي وجود دارد و چنانچه اتفاقي بيفتد مرجع پاسخگو مشخص است. مقاوم سازي يك متولي قدرتمند مي خواهد كه نهادهاي ذيربط گوش به فرمان او باشند. در حال حاضر، همه ارگان هاي ذيربط كار مي كنند، اما به طور متفرق، كه اين نتيجه اي نخواهد داشت. مقاوم سازي يك امر ملي است، متأسفانه زلزله همواره ممكن است، اما هيچ اقدامي براي مسكن شهروندان صورت نگرفته است.

ايران
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |