موانع گسترش روابط اقتصادي ايران و روسيه
|
|
رضا رهبر
اشاره: اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران چندي پيش ميزبان هيأتي از بازرگانان روسي بود، در اين ديدار، زمينه هاي گسترش روابط تجاري و بازرگاني بين دو كشور مورد بررسي و تبادل نظر قرار گرفت.
جمهوري هاي حاصل از فروپاشي شوروي موسوم به CIS امروزه توجه توليد كنندگان و بازرگانان بسياري را از سراسر جهان به خود معطوف كرده است. شرايط مناسب جهت سرمايه گذاري در اين منطقه، تسهيلات موجود در زمينه هاي بانكي، بيمه اي، گمركات، عوارض و ماليات ها، موقعيت خوبي را براي سرمايه گذاري در اين منطقه فراهم كرده كه متأسفانه كشور ما علي رغم نزديكي به اين منطقه سهم ناچيزي را از اين بازار سيصد ميليوني به خود اختصاص داده است.
موانع قانوني، كمبود نقدينگي، دولتي بودن اقتصاد، ضعف بخش خصوصي و عدم دسترسي به اطلاعات لازم، از جمله موانع بر سر راه گسترش فعاليت توليدكنندگان و تجار ايراني در اين بازار پر مصرف به شمار مي رود.
نيكلاي كارتاشف معاون اتاق صنايع و بازرگاني مسكو به دعوت اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران، در رأس يك هيأت بازرگاني خرداد ماه سال جاري به تهران سفر كرد. اين هيأت روسي طي سفر خود به ايران از كارخانجات خودروسازي ايران خودرو و سايپا نيز بازديد كردند. در اين سفر نماينده شركت آوتودروگ نيز اين هيأت روسي را همراهي مي كرد. گفته مي شود وي به منظور مذاكره و نهايي نمودن مراحل صادرات خودرو (سمند و پرايد) از ايران به روسيه، به ايران آمده بود.
در جلسه اعضاي هيأت روسي با رئيس و هيأت رئيسه اتاق تهران و نيز اعضاي اتاق تهران و جمعي از تجار و بازرگانان كه با حضور اسدا... عسكر اولادي رئيس اتاق ايران و روسيه در بيستم خرداد برگزار شد طرفين در خصوص تبادل اطلاعات بين دو كشور با ايجاد بانك اطلاعاتي، ايجاد اطمينان و اعتماد بين تجار دو كشور و معرفي بازرگانان معتبر توسط اتاق ها، بررسي و مذاكره قوانين گمركي صادرات و واردات، رسيدگي به موضوع استفاده بازرگانان روسيه از تسهيلات بانك ملي ايران در مسكو، در زمينه گشايش اعتبار ارزي توافق نمودند.
در نتيجه گفت وگوهاي هيأت روسي با مسئولان اتاق تهران مقرر گرديد كه به منظور توسعه روابط دو كشور امكان تبادل اطلاعات تجاري دو اتاق از طريق اينترنت مهيا گردد.
همچنين به منظور توسعه روابط بين دو كشور در بخش بازرگاني مقرر گرديد برنامه اعزام هيأت هاي تجاري به دو كشور بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد. همچنين توافق شد تا ستادهايي در اتاق تهران تشكيل شوند كه در ارتباط با انجمن هاي اتاق مسكو، به طور مشخص براي توسعه روابط دو كشور فعال شوند.
در اين ديدار موضوع رواديد به عنوان يكي از مشكلات جاري بازرگانان مطرح شد كه در اين مورد نيز مقرر گرديد براي جلوگيري از صرف زمان طولاني براي دريافت رواديد، چنانچه اتاق مسكو خود اقدام به معرفي بازرگانان نمايد ضمانت آنها را نيز برعهده گيرد.
هيأت روسي با اعلام پيشرفته بودن صنايع خودروسازي ايران و وجود پتانسيل هاي مناسب در بازار خودرو روسيه، ابراز اميدواري كردند كه روسيه بازار بسيار خوبي براي توليدات صنعتي به ويژه خودروهاي ايراني باشد.
در پايان سفر هيأت روسي به ايران كه سه روز به طول انجاميد، تفاهم نامه اي بين اتاق صنايع بازرگاني مسكو و اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران در هشت ماده امضاء شد كه اهم نكات اين يادداشت تفاهم عبارت است از: كمك طرفين به توسعه مناسبات و روابط تجاري طرفين، تبادل هيأت ها و اعزام گروه هاي تجاري، امكان برگزاري نمايشگاه ها و سمينارهاي تخصصي.
بازار روسيه براي ايران
مبادلات تجاري بين دو كشور ايران و روسيه به عنوان يكي از كشورهاي گروه CIS كه يك بازار سيصد ميليوني را در همسايگي ايران تشكيل مي دهند، نزديك به يك ميليارد دلار است. از اين ميزان ۶۰۰ ميليون دلار واردات و ۴۰۰ ميليون دلار صادرات مي باشد كه سهم بخش خصوصي در اين ميان تنها ۶۰ ميليون دلار است.
كارشناسان روس اذعان دارند كه محصولات ايراني شايستگي حضور در بازارهاي روسيه و اروپا را دارند. لذا بازاريابي صحيح در روسيه را از مهمترين اقدامات اتاق تهران در آينده عنوان كردند.
فرصت هايي كه از دست مي رود
محمدرضا بهزاديان رئيس اتاق بازرگاني و صنعت و معدن تهران در مورد عدم بهره برداري مناسب از فرصت هاي تاريخي ايجاد شده در زمينه هاي اقتصادي در بخش بازرگاني و صادرات معتقد است با گذشت بيش از يك دهه از تشكيل كشورهاي CIS، ما هنوز نتوانسته ايم نظام بانكي و بيمه اي مشخصي را با اين كشورها ايجاد كنيم. در نتيجه تجارت ما با اين كشورها همواره دچار مشكل بوده است. وي با اشاره به دولتي بودن صنعت بيمه و بانك در كشور ،راه گذار از اين مشكل را توسعه بخش خصوصي در امور بيمه و بانك دانست.
رئيس اتاق تهران، شناور شدن در استخر اقتصاد جهاني را از ملزومات موفقيت اقتصادي هر كشوري دانست و افزود: اگر صادرات شما در قالب محصولات كمپاني هاي بزرگ چند مليتي نباشد قطعاً در دنياي امروز خريداري پيدا نخواهد كرد. چرا كه اكنون اين نام و اعتبار شركت هاست كه بازارها را تسخير كرده. وي در ادامه با اشاره به اينكه در دنياي امروز صادرات و توليدات كالاها سهميه بندي شده است، افزود: اگر ما به عنوان يك جزيره جدا از جامعه جهاني توليد كنيم، ديگر سهمي در اين سهميه ها نخواهيم داشت و قطعاً اگر بهترين را هم توليد كنيم، جايگاهي در دنياي امروز پيدا نخواهيم كرد.
بهزاديان با اشاره به محدوديت هاي قانوني در ارتباط با شركت هاي خارجي، به صرف هزينه هاي غير ضروري اشاره كرد و افزود: اين مسئله ناشي از عدم ارتباط مستقيم با شركت هاي خارجي است.
وي با اشاره به وجود دست هاي پنهان در اقتصاد ايران مشكلات ايجاد شده براي بخش خصوصي را متوجه اين گروه دانست كه با هدف جلوگيري از استفاده بخش خصوصي از مزاياي انتقال مواد نفتي آسيايي ميانه به خليج فارس، انجام مي شود.
بهزاديان مهمترين مزيت ايران را براي كشورهاي CIS سوآپ مواد نفتي از طريق فلات ايران به درياهاي آزاد دانست و در مورد سنگ اندازي هاي آمريكايي ها در اين مورد تصريح كرد: بنده معتقد هستم كه اگر ما اراده كنيم آنها نخواهند توانست در اين مسير مشكل ايجاد كنند.
رئيس اتاق بازرگاني تهران، در پاسخ به اين سئوال كه امكان توليد مشترك بين ايران و كشورهاي CIS در چه زمينه هايي وجود دارد، گفت: اگر منظور از توليد مشترك، سرمايه گذاري باشد، وقتي سرمايه گذاري خارجي در ايران ۱۰۰ شرط و بايد و نبايد دارد و اينكه در ايران، يك فرد خارجي نمي تواند حتي يك متر زمين در تملك خود داشته باشد، پس قضيه سرمايه گذاري مشترك در ايران منتفي است. وي در مورد امكان سرمايه گذاري بخش خصوصي ايران در كشورهاي CIS نيز افزود: ما براي سرمايه گذاري در هر جاي دنيا از جمله كشورهاي CIS اول به نقدينگي نياز داريم امروز بزرگترين مشكل توليد كننده ما در داخل كشور كمبود نقدينگي است. كه در اثر انحصار نظام بانك و بيمه دولتي بر منابع پولي كشور ايجاد شده است. بنابراين توليد كننده و كارآفرين ايراني اگر هم مايل به سرمايه گذاري باشد به دليل قفلي كه در پرداخت اعتبار در سرمايه گذاري خارجي، علي رغم ادعاها و شعارهاي بزرگي كه وجود دارد، زده شده امكان سرمايه گذاري و توليد را براي كارآفرين ايراني با مشكل مواجه مي كند.
بهزاديان، با اعلام اين مطلب كه در بخش بازرگاني همچنان با ضعف روبرو هستيم به عدم همكاري مناسب وزارت خارجه با وزارت بازرگاني اشاره كرد و افزود: از آنجايي كه پس از توليد، نياز به بازاريابي در داخل و خارج مطرح مي شود كم كاري وزارت خارجه در برقراري ارتباط با كشورهاي ديگر در امر بازرگاني به ضرر بخش بازرگاني كشور است.
رئيس اتاق بازرگاني تهران در مورد رقباي ايران در زمينه تجارت با كشورهاي CIS گفت: همه كشورهاي دنيا از جمله تركيه، و در هر زمينه اي كه امكان ارائه كالا و خدمات داشته باشند در اين منطقه وسيع و پرجمعيت به فعاليت مشغول هستند.
وي افزود: نقش اطلاع رساني دقيق ،بهنگام و مناسب از بازارهاي اين منطقه، براي بازرگانان ايراني مهم است. علاوه بر اين ضعف نيروهاي وزارت بازرگاني در خارج از كشور و همچنين عدم هزينه كردن بخش خصوصي و فقدان يك سيستم اطلاع رساني همگاني در كشور، نهايتاً موجب مي شود بازرگانان مجال فعاليت مناسب را پيدا نكنند.
|