پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۳
تأثير هيپنوتيزم در ترك سيگار مردان
مطالعات نشان مي دهد تاثير هيپنوتيزم در ترك سيگار مردان موفقيت آميزتر از زنان است.
به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه  خبري بي .بي. سي، مطالعه بيش از ۵۶۰۰ داوطلب نشان داد كه تاثير هيپنوتيزم در ترك سيگار در مردان ۳۰ درصد و در زنان ۲۳ درصد كارآيي داشته است.به گفته دانشمندان دانشگاه ايالت اوهايو، اين احتمال وجود دارد كه علت اين امر، ذهنيت زنان در دشواري ترك سيگار باشد.البته تاثير اين اختلاف جنسي در زمينه هاي ديگر نيز مشاهده مي شود.به گفته اين محققان، هيپنوتيزم به عنوان شيوه اي شناخته شده براي ترك سيگار توصيه نمي شود اما مي تواند در برخي افراد تاثيرات مطلوبي بر جاي بگذارد.

يك مطالعه تحقيقي نشان مي دهد
خانواده ، عمده ترين مانع اطلاع رساني به بيماران سرطاني است
تحقيقات نشان مي دهد، وضعيت اطلاع رساني به بيماران سرطاني در ايران نامناسب بوده و طراحي و اجراي روش هاي مؤثر و كاربردي در اين زمينه ضروري است.
در اين تحقيق كه در پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي صورت گرفته، ۷۱ نفر از متخصصان باليني، پزشكان و پرستاران فعال در زمينه مراقبتهاي تشخيصي و درماني از بيماران سرطاني مورد مطالعه قرار گرفتند.
براساس اين گزارش، ۵۴ درصد از جامعه مورد مطالعه ابراز داشتند كه به كمتر از ۲۰ درصد از بيماران سرطاني تشخيص واقعي بيماري را منتقل مي سازند.
اين گزارش مي افزايد: وقتي از جمعيت مورد مطالعه سؤال شد كه چه نوع اطلاعاتي به بيماران منتقل مي كنند، ۴۵ درصد به انتقال مطالب كلي در مورد سرطان و ۲۰ درصد به ارائه بروشورهاي آگاهي دهنده اشاره داشتند.
بنابر يافته هاي اين مطالعه، عمده ترين مانع بر سر راه اطلاع رساني به بيماران سرطاني، درخواست خانواده بيمار مبني بر عدم افشاي تشخيص بيماري به بيمار است.
همچنين محدوديت زماني از ديگر موانع برقراري ارتباط با بيمار عنوان شده است كه اين مسأله در تأييد يافته هاي مطالعات ديگر در اين زمينه است.
در حال حاضر در سطح اروپا آموزش ها و برنامه هاي متعددي در اين زمينه كه «چگونه با سرطان زندگي را به سر بريم» موجود بوده و هدف از ارائه آنها فراهم سازي بستري حمايتي براي بيماران سرطاني و خانواده هاي آنها است.
در پايان نتايج اين مطالعه خاطرنشان مي كند مراقبت هاي اطلاعاتي، حمايتي و اجتماعي بيماران سرطاني در ايران داراي اشكالات و نواقص متعدد بوده و طراحي برنامه هاي ساختاري مناسب در اين زمينه ضروري است.

مسكن ها تأثير كمي بر تسكين دردهاي مفصلي دارند
نتايج تحقيقات نشان مي دهد مسكن ها تاثير شفابخش خود را ظرف چند هفته بر روي بيماران مبتلا به التهاب استخوان و مفاصل از دست مي دهند.
به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه خبري بي.بي.سي، به گفته متخصصان انگليسي، در حال حاضر محلول هايي براي اين امر توصيه مي شود كه شامل داروهاي ضدالتهابي فاقد استروئيد هستند و مي توانند جايگزين اين مسكن ها شوند.
اين يافته ها در مجله طب انگليس منتشر شده است.
استئوآرتريت (التهاب استخوان و مفاصل) نوع متداولي از آرتروزست و مهمترين عامل ناتواني در افراد مسن بوده كه حدود ۸۰ درصد افراد بالاي ۸۰ سال معمولا به آن مبتلا مي شوند.
دانشمندان دانشگاه ناتينگهام به تازگي دريافته اند داروهاي تسكين درد مانند ايبوبروفن كه اغلب براي كاهش اين قبيل دردها مصرف مي شوند پس از دو هفته تاثير شفابخش خود را از دست مي دهند
اين پژوهش ها نشان مي دهد كه روش جديد جايگزين براي تسكين اين دردها مورد نياز است.

چهره قاچاقچيان را مردم پسند جلوه ندهيد
نوع ارائه توليدات در حل معضلات اجتماعي مؤثر است. داود رشيدي در گفت وگو با دفتر ارتباطات رسانه اي جشنواره آيينه درباره جايگاه هنر و سينما در حل معضلات اجتماعي، گفت: هنر و سينما مي تواند بسيار مؤثر باشد و در اين امر شكي نيست، اما گاهي اوقات تأثير عكس دارد و درست مخالف هدفي كه ما داريم، عمل مي كند. به نظر من ارائه توليدات مؤثر است. اين كه بايد كار تخصصي باشد و نوع متن، بازيگران و كارگرداني مي تواند مهم باشد و به آنچه كه دنبالش هستيم برسيم. داود رشيدي ضمن اشاره به بعضي از برنامه هاي تلويزيوني و فيلم هاي سينمايي كه هدفشان را اشتباه مي رسانند، افزود: بعضي از فيلم ها و سريال ها مي خواهند چهره زشت افراد معتاد و يا قاچاقچيان مواد مخدر را نشان دهند، اما آن قدر آن چهره را مردم پسند مي كنند كه اثرات سوء و زيانباري دارد كه نه تنها مردم را آگاه نمي كند بلكه مي تواند آنها را گمراه هم بكند.

رانندگي زنان ايمن تر از مردان است
در تحقيقي كه جديداً صورت گرفته مشخص شد كه زنان انگليسي براي يادگيري رانندگي به مدت زمان بيشتري از مردان احتياج دارند اما از جنبه  احتياط، زنان رانندگي مطمئن تري دارند.سازمان رانندگي AA اعلام كرد، زنان انگليسي به طور متوسط طي  ۶/۱۴ماه رانندگي را مي آموزند، اين در حالي است كه مردان انگليسي طي يك سال رانندگي را مي آموزند. يكي از مربيان سازمان AA اظهار داشت، به طور كلي مردان فني تر هستند و مهارت هاي عملي را راحت تر ياد مي گيرند اما زنان اغلب آن چيزي را كه فكر مي كنند، تفسير مي كنند و مهارت هاي خود را توسعه مي دهند و بعد آن را اجرا مي كنند كه ممكن است اين روند مقداري طول بكشد.

كوتاه گويا
o زنده ياب
001080.jpg

در خبرها آمده بود كه وزارت كشور خريداري دستگاه هاي زنده ياب پيشرفته و مدرن از كشورهاي اروپاي غربي را در دستور كار قرارداده و به زودي دست كم ۲۰ دستگاه زنده ياب باتوجه به شبكه پيشرفته اين تجهيزات در مناطق مختلف كشور توزيع خواهد شد.
زلزله پنجم ديماه سال گذشته كه بيش از ۴۰ هزار قرباني در بم بر جاي گذاشت و زلزله هشتم خرداد امسال در مازندران كه نزديك به يكصد نفر را به كام مرگ فرستاد مسوولان را به فكر چاره انداخت و به آن ها نهيب زد؛ حال كه نمي توانيد شهروندان را ملزم به رعايت ايمني ساختمان ها كنيد وبا تشكيلات عريض و طويل نظارت بر ساخت و سازها هنوز ساختمان هاي لرزان و فاقد ايمني در گوشه و كنار كشور سربر مي آورند، بازهم گلي به جمال دولت كه دست كم پس از زلزله زنده ها را در زير آوار فراموش نمي كند و فله اي به امدادرساني نمي پردازد، آخر شنيده ايم كه در زلزله بم بسياري از زير آوارماندگان بخت برگشته با تيغه لودر معلول و قطع نخاع شدند. برخي هم مي گويند افزايش شمار تلفات بم بيش از قدرت زلزله به بي دقتي در نجات برمي گردد.

oمحاكمه بخاطر سستي
محاكمه رييس پيشين يكي از بزرگترين مجتمع هاي توليد فولاد در مالزي به سوءاستفاده هنگفت مالي آغاز شد. گفته مي شود ازجمله اتهامات عنوان شده اين رييس حيف و ميل بيست ميليون دلار از دارايي هاي شركت فولادي است كه سال گذشته با سه ميليارد دلار بدهي ورشكست و تعطيل شده است و طي اين مدت مدير شركت نتوانسته است از امكانات و تسهيلات لازم بهره كافي ببرد.
چه مي شد در سرزمين خودمان كه در بسياري از امور شبيه مالزي است برخي مديران و كارگزاران امور اقتصادي و خدماتي به جهت آنكه به درستي نتوانسته اند بهره وري لازم را از امكانات و تسهيلاتي كه ملت و خزانه كشور بي هيچ مضايقه اي دراختيار آن ها گذاشته است، بكنند، محاكمه و بازخواست شوند.
001092.jpg

o سليقه اي نيست
مديركل ارزشيابي تحصيلي تربيتي وزارت آموزش و پرورش گفته است: مدير مدرسه به تنهايي حق تصميم گيري درباره اخراج دانش آموزان را ندارد و درصورت عدم رعايت شرايط و ضوابط مدرسه توسط دانش آموزان شوراي مدرسه مي تواند نسبت به اخراج دانش آموزان به مدت حداكثر سه روز اقدام نمايد.
روند رو به جلو زندگي در جامعه ايراني نويدبخش رفتارهاي مدني و دفن سليقه هاي شخصي است، تا پيش از اين اگر دانش آموزي حتي چپ چپ به مدير مدرسه نگاه مي انداخت و يا رفتاري از خود بروز مي داد كه به سليقه و مذاق مدير مدرسه خوش نمي آمد مدير و ناظم دست به كار شده و با پرونده اي قطور و اتهام هاي جورواجور دمار از روزگار دانش آموز بخت برگشته درمي آوردند. اما اكنون كه اين خبر در نيمه تعطيلات تابستاني به گوش دانش آموزان مي رسد شايد اندكي خوشحال شوند كه از مهار رفتارهاي سليقه اي و انفرادي برخي مديران رها شده و مي توانند متناسب با معيارهاي پذيرفته شده رفتار خود را تنظيم كنند و البته مژده خوبي هم براي مديران و ناظم هاي مدارس است كه اگر با استناد به رفتارهاي نامناسب و نابهنجار يك دانش آموز را اخراج كردند ديگر اتهام رفتارهاي سليقه اي به آنها نمي چسبد.
001095.jpg

o دراكولا و لباس بلند
مدير مركز مديريت بيماري ها در وزارت بهداشت و درمان هشدار داد مسافران تابستاني به شمال كشور ضمن رعايت نكات بهداشتي بايد مراقب برخي حشرات باشند.
چون گزش اين حشرات سبب ايجاد عفونت در بدن مي شود والبته بيماري خاصي را به دنبال ندارد، وي همچنين گفته است در فصل تابستان حشراتي در مناطق شمال كشور وجود دارند كه به دراكولا معروفند و گزش آن ها بسيار آزاردهنده است.
وي توصيه كرده است افراد مسافر به شمال كشور براي مراقبت از پوست بايد لباس هاي بلند بپوشند و اسپري هاي دوركننده حشرات به همراه داشته باشند.
چشممان روشن اگر قرار باشد مسافران تابستاني كه با حال و هواي شنا در دريا به شمال مي روند لباس هاي بلند بپوشند تا از گزند دراكولا در امان باشند همان بهتر كه عطاي شمال را به لقايش ببخشند و ماندن در خانه را به رفتن به سرزمين و ميدان جولان دراكولاها ترجيح دهند. حداقل آن ها كه در خانه مي مانند مي توانند لباس بلند نپوشند و حشره كش هم نيازي ندارند و بيماري عفوني هم نمي گيرند، واقعا كارشناسان بهداشتي و درماني هم چه توصيه اي به مردم مي كنند.

نقش مصرف شير در سلامت جامعه
001089.jpg
اولين كنگره علمي نقش مصرف شير و فرآورده هاي شيري در سلامت جامعه، با هدف بررسي تأثير مصرف مستمر شير و فرآورده هاي شيري بر درمان و يا پيشگيري بيماريها ۱۶ و ۱۷ مهرماه در تهران برپا مي شود.
دكتر ايرج خسرونيا، متخصص بيماريهاي داخلي و دبير علمي اين كنگره با اعلام اين خبر گفت: با توجه به تغيير فرهنگ مصرف غذا در كشور و كاهش مصرف سرانه لبنيات و در عوض گرايش به سوي تنقلات فاقد ارزش غذايي، برپايي اين كنگره بيش از پيش ضروري به نظر مي رسد.
وي شيوع پوكي استخوان بر اثر استفاده ناكافي از كلسيم بويژه فرآورده هاي شيري را از جمله علل بيماري پوكي استخوان يا «استئوپوروز» نام برد و افزود: اين بيماري در قرن اخير به عنوان مرگ  آرام نام گرفته كه متأسفانه در جامعه ما نيز به دليل كمبود مصرف كلسيم و ويتامينD و نيز كم تحركي رو به افزايش است.
دكترخسرونيا با تأكيد بر تأثير مصرف مستمر شير و فرآورده هاي شيري بر درمان يا پيشگيري از بيماريها، يادآور شد: استفاده مداوم از اين فرآورده ها از بيماريهاي استخواني شامل «راشي تيسم»، «آرتروز»، «استئوپوروز»، بيماري هاي قلبي- عروقي، فشار خون، ديابت و ... جلوگيري مي كند.وي با اشاره به اين كه استفاده از فرآورده هاي شيري همچنين سبب پيشگيري از بروز برخي سرطان ها، سنگ كليه، خرابي لثه  و دندان، كوتاهي قد و ... مي شود، گفت: فرآورده هاي شيري در درمان مسموميت ها و جلوگيري از ابتلا به بيماري هاي عفوني نيز مفيد و مؤثر است.
رئيس هيأت مديره جامعه پزشكان متخصص داخلي، بررسي عوارض ناشي از مصرف كم شير در ميان گروه هاي سني مختلف جامعه را نيز از عمده محورهاي «اولين كنگره علمي نقش مصرف شير و فرآورده هاي شيري در سلامت جامعه» برشمرد.
وي اضافه كرد: مقايسه ارزش غذايي شير خام، جوشيده،  پاستوريزه و استرليزه با توجه به فرآيند توليد هر يك نيز در اين كنگره مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.
دكتر خسرونيا اظهار داشت: با توجه به كمبود كلسيم تعداد زيادي از افراد در جامعه كه به آثار و تبعات منفي آن نيز اشاره شد، بررسي كمبود و ويتامين D در كشور و عوارض آن، چگونگي اصلاح الگوي مصرف غذايي كشور به منظور تأمين «ريز مغذي» هاي ضروري بدن و ميزان مصرف شير و فرآورده هاي آن در اولين كنگره علمي نقش مصرف شير و فرآورده هاي شيري در سلامت جامعه بررسي مي شود.
وي گفت:  با توجه به ضرورت ترويج فرهنگ مصرف شير در مهدهاي كودك و مدارس كشور، اين موضوع نيز طي دور روز كنگره با حضور كارشناسان و متخصصان به بحث و هم انديشي گذاشته خواهد شد.
دكتر خسرونيا تصريح كرد: اولين كنگره علمي نقش مصرف شير و فرآورده هاي شيري در سلامت جامعه توسط انجمن كمك به بيماران مبتلا به پوكي استخوان، جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران، انجمن متخصصان بيماريهاي مفاصل و استخوان مركز تحقيقات روماتولوژي، دانشگاه تهران، دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، شركت صنايع شير ايران، اتحاديه تعاوني لبنيات پاستوريزه و انجمن صنايع فرآورده هاي لبني ايران ۱۶ و ۱۷ مهرماه در تالار همايش هاي بيمارستان قلب تهران برپا مي شود.

۶۰ درصد كودكان و نوجوانان تهراني صبحانه نمي خورند
001083.jpg
يك كارشناس تغذيه گفت: تحقيقات و بررسي هاي انجام شده، نشان مي دهد كه حدود ۶۰ درصد كودكان و نوجوانان تهراني صبحانه نمي خورند.
دكتر «روح الله قطريفي» در گفت وگو با ايرنا مركز استان تهران افزود: ادامه اين وضعيت و حذف صبحانه از وعده هاي غذايي خانواده ها به ويژه كودكان، خسارات جبران ناپذيري به دنبال خواهد داشت.
وي گفت: متاسفانه، نخوردن صبحانه به عنوان عادت تغذيه  اي نامناسب در فرهنگ مردم جاي گرفته است كه اثرات منفي بر سلامت جامعه دارد.
اين كارشناس تغذيه خاطرنشان كرد: در گذشته، اعضاي خانواده هاي ايراني به موقع مي خوابيدند، صبح زود بيدار مي شدند و پس از صرف صبحانه به محل كار مي رفتند.
وي افزود: اما هم اكنون خانواده ها شب ها دير مي خوابند و صبح به سختي بيدار مي شوند و صبحانه نخورده، روز خود را با كسالت آغاز مي كنند.
اين كارشناس ادامه داد: تبعيت از برخي عادات و فرهنگ هاي سنتي در خصوص نحوه تغذيه مناسب ضرورت دارد كه تاكنون كمتر به آن پرداخته شده است.
وي با اشاره به ضرورت توجه هر چه بيشتر والدين به تغذيه خانواده به ويژه كودكان و نوجوانان، خواستار نهادينه شدن فرهنگ تغذيه سالم در خانواده ها شد.
وي، همچنين بر الگو برداري از فرهنگ هاي صحيح تغذيه اي مناطق مختلف كشور كه در گذشته در جامعه ايراني رواج داشته، براي اصلاح مشكلات موجود در بخش تغذيه تاكيد كرد.
قطريفي گفت: فرهنگ تغذيه شهروندان در نقاط مختلف با يكديگر متفاوت است، چرا كه اين فرهنگ در هر جامعه براساس منطقه جغرافيايي و آب و خاك آن منطقه شكل مي گيرد.
وي، توجه به موقعيت هاي اقليمي و محلي در هر منطقه را در اصلاح فرهنگ تغذيه مهم توصيف و خاطرنشان كرد: برنامه ريزي ها در اين خصوص بايد مبتني بر فرهنگ هر منطقه باشد.
اين كارشناس تغذيه به طرح «بهبود وضعيت تغذيه تهران» اشاره كرد و گفت: شكل گيري و مقدمات اجرايي اين طرح از دو سال گذشته آ غاز شده و هم اكنون در حال عملياتي شدن است.
اين طرح با همكاري معاونت سلامت وزارت بهداشت و توسط موسسه «پارس تحقيق، توسعه بين الملل» اجرا مي شود.
وي در مورد برگزاري جشنواره «ميوه، سبزيجات و لبنيات» در نيمه نخست شهريور ماه امسال به عنوان يكي از برنامه هاي طرح بهبود تغذيه تهران، افزود: هدف اصلي از اجراي اين طرح، فرهنگ سازي در زمينه تغذيه سالم در بين خانواده ها است كه در ابتدا نياز به مشاركت آنان در اين ارتباط است.

مروري برعلل و پيامدهاي قطع برق در ۸ استان كشور
خاموشي در گرماي ۴۰ درجه
001086.jpg
عباس اسدي- قطع مكرر برق در نقاط مختلف كشور طي دو هفته گذشته به گفته مسئولان وزارت نيرو و سازمان توانير ارتباط مستقيم با درجه حرارت هوا و حوادث و اتفاقات پيش بيني نشده اي دارد كه اين روزها ميهمان شهرونداني است كه طي دهه اخير كمتر با پديده قطع برق روبه رو شده اند. زمان قطع برق در برخي از شهرستان ها و مراكز استان هاي كشور به حدي طولاني شده كه ناخودآگاه شهروندان را به ياد دوران جنگ مي اندازد. صداي اعتراض مردم به قطعي برق حتي به تريبون هاي نماز جمعه رسيده و به عنوان يك معضل و مشكل فراگير از سوي امامان جمعه به مسئولان و دست اندركاران گوشزد شده است.
هشت استان كشور به ويژه استان هاي جنوبي در دو هفته اخير در گرماي سوزان، تفتيده و گداخته ميهمان ناخوانده قطع برق بودند به طوري كه زندگي آنها مختل شد، ۴۰ روستاي كرمانشاه ۲۴ ساعت در خاموشي به سر برد، برق هشت هزار نفر از اهالي الوار انديمشك به يك باره خاموش شد تا جايي كه اهالي منطقه با مراجعه به بخشداري الوار مراتب اعتراض و گله مندي خود را نسبت به خاموشي ها اعلام كردند.
قطع برق در شهر سردسير و كوهستاني شاهرود نانوايي ها را به تعطيلي كشاند و زمان انتظار شهروندان در صف نانوايي  ها گاه تا دو ساعت طول كشيد.
مردم گناوه و بوشهر نيز در يك بعدازظهر تابستان به يكباره با خاموشي كولرها مواجه شدند، علي كشاورزي شهروند گناوه اي گفت: تداوم قطعي هاي برق در فصل تابستان با توجه به هواي گرم و شرجي اين منطقه، زندگي را بر مردم اين بندر به ويژه نوزادان غيرقابل تحمل كرده است.
شهروند ديگري اظهار داشت: به رغم آن كه هر سال در طول فصل تابستان اين بندر دچار قطعي برق مي شود، مسئولان هنوز نتوانسته اند چاره اي اساسي بيانديشند.
شهروند ديگري گفت: مردم اين ديار علاوه بر اين كه شاهد قطع مكرر برق هستند از نوسان شديد برق نيز رنج مي برند.
نماينده ولي فقيه در استان هرمزگان و امام جمعه بندر عباس هم به دفاع از شهروندان معترض به قطع برق به ميدان آمده و گفته است: مشكل آب و برق براي مردم اين خطه به مسأله اي غيرقابل تحمل تبديل شده است.
حجت الاسلام غلامعلي نعيم آبادي خطاب به مسئولان گفته است كجا سراغ داريد كه در گرماي بالاي ۴۹ درجه سانتيگراد برق مردم به مدت ۲۳ ساعت قطع شود؟
وي افزوده است: اواخر هفته برق بخش بشاگرد حدود يك شبانه روز قطع شد كه در نتيجه آن ده ها تن مواد خوراكي فاسد شدني متعلق به مردم از بين رفت. حكايت قطع برق اين روزها موضوع روز استان هاي جنوبي كشور شده و شهروندان اين خطه با مشاهده قطع برق آواره كوچه ها و خيابان ها مي شوند.
زينب احمدي شهروند بوشهري در اين باره مي گويد: به دليل شرايط آب و هوايي منطقه با قطع برق ماندن در فضاي سرپوشيده نظير اتاق براي چند ساعت ممكن نيست و افراد بيمار در اين شرايط زندگي سختي را سپري مي كنند.
وي همچنين مي گويد: قطع مكرر برق و كاهش و افزايش ولتاژ، خانواده ها را نگران خرابي وسايل برقي منازل ازجمله كولر گازي، يخچال و فريزر كرده است.
به همين دليل اغلب خانواده ها به دليل قطع و وصل مكرر برق، ترجيح داده اند، لوازم برقي به ويژه دستگاه هاي خنك كننده منازل خود را خاموش نگه دارند.
شهروندان خرم آبادي نيز از جمله معترضين به قطع مكرر برق هستند، آنها مي گويند: چند روزي كه برق برخي مناطق اين شهر نظير خيابان شهدا، چهارراه بانك، جهانگيرآباد، پشته حسين آباد، ميدان تير، فلك الدين، بلوار ولي عصر(عج)، كوي ارتش و اسدآبادي قطع شده مشكلاتي را براي ساكنان اين مناطق به وجود آورده است.
گچساراني ها نيز از قطع برق گلايه دارند، اهالي مسجد سليمان به قطع مكرر برق واكنش نشان داده اند و شوشتري ها بر اين باورند كه قطع مكرر و طولاني مدت برق در روزهاي اخير با وجود گرماي زياد منطقه، مردم را كلافه كرده است.
از استان مركزي نيز خبر رسيده شهروندان ساوه اي نيز از قطع چندباره برق لب به اعتراض گشوده و آخرين خبر اين كه ساكنان ۶۰ نقطه شهري در دزفول در بي برقي مطلق به سر مي برند به طوري كه شمار زيادي از مردم براي در امان ماندن از هواي گرم و شرجي منطقه در كنار رودخانه دز به سر مي برند. در همين حال گفته مي شود مراكز درماني شهرستان دزفول نيز براي ادامه خدمات رساني به مردم و بيماران به ناچار از برق اضطراري و ژنراتور استفاده مي كنند.
چرا قطع برق؟
چرا به تازگي برق نقاط قابل توجهي از شهرهاي كشور به ويژه شهرهاي جنوبي كه براي رهايي از گرماي طاقت فرساي تابستان به وسايل خنك كننده روي مي آورند قطع مي شود؟ در پاسخ به اين پرسش  مهندس عبدالحسين فضل اللهي معاون بهره برداري سازمان توانير مي گويد: قطع برق به دو دليل رخ مي دهد، اول اين كه به دليل برخي حوادث و اتفاقات غيرقابل پيش بيني شبكه دچار مشكل شده و در نهايت برق در نقطه اي از شهر و يا سراسر يك شهرستان قطع مي شود و ديگر اين كه ممكن است رشد مصرف برق در ساعاتي از شبانه روز به حدي برسد كه امكانات موجود توانايي خدمات رساني نداشته باشد، به ناچار برق برخي نقاط قطع مي شود.
وي با ذكر اين كه مصرف برق در سال جاري به نسبت سال قبل ۲۷ درصد رشد داشته است مي گويد: بخش عمده اي از رشد غيرقابل پيش بيني مصرف برق مربوط به استفاده غيرمجاز از شبكه است كه توانير از طريق مراجع انتظامي و قضايي پيگير اين نوع بهره برداري ها شد، اما نتيجه مطلوبي نداشته است.
معاون بهره برداري سازمان توانير علت قطع ۴۸ ساعتي برق در شهر دزفول را افزايش بار مصرفي اعلام كرده و مي گويد: با وجود آن كه ترانس جديدي براي موارد اضطراري در اين نقطه از كشور طراحي شده است اما مصرف بيش از حد انتظار بوده و قطع برق را در پي داشته است.
مهندس فضل اللهي ميزان توليد برق كشور را ۲۷ هزار و ۹۰۰ مگاوات اعلام كرد و گفت: براي آن كه بتوانيم پاسخگوي نياز مصرف باشيم ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات برق از كشورهاي تركمنستان، ارمنستان و آذربايجان وارد كرده ايم كه البته در زمستان به آنها پس مي دهيم.
وي همچنين مي گويد: بهره مندي غيرمجاز از شبكه يكي از مشكلات جدي سازمان توانير است و با وجود آن كه هميشه با چنين مواردي برخورد مي كنيم ولي باز از گوشه و كنار سر و كله خطاكاران پيدا مي شود و شبكه برق را با اختلال مواجه مي كند.
معاون بهره برداري سازمان توانير اضافه مي كند تلاش جدي و پيگيرانه اي را آغاز كرده ايم تا با بهره مندي از تريبون هاي نماز جمعه و آموزش و اطلاع رساني بتوانيم با تكيه بر مستندات علمي و شرعي استفاده غيرمجاز از شبكه را به حداقل برسانيم.
آخر: معاون فني و تحقيقات سازمان بهره وري انرژي مي گويد: طي ۲۰ سال اخير، مصرف انرژي در كشور هفت برابر شده و اين در حالي است كه در اين مدت تنها ۳/۱ برابر افزايش توليد داشته ايم.
وي همچنين مي گويد: اگر ميزان مصرف انرژي در كشور به همين روال ادامه يابد پيش بيني مي شود در ۲۰ سال آينده ايران به يك كشور وارد كننده انرژي تبديل شود.
معاون وزير نيرو هم مي گويد: بحث انشعاب هاي غيرمجاز مسأله پيچيده اي است كه داراي ابعاد اقتصادي، اجتماعي- سياسي و فرهنگي و فني است كه خوشبختانه با تشكيل ستاد پيشگيري و بهينه سازي انشعاب هاي غيرمجاز اميدواريم بهره مندي به حداقل برسد.
وي همچنين به محدوديت  منابع اشاره كرده و مي گويد: صنعت برق كشور بيشتر با محدوديت منابع مواجه است و بدون ترديد آنچه كه در درازمدت مي تواند اين مسأله را حل كند اصلاح تعرفه ها است.

ايران
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |