سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۶۲
شب بخير آقاي مدير چشم آبي
پيرامون مديريت پروژه در عرصه ساخت و ساز، تب واردات خدمات فني و مهندسي و عدم توجه به توانمندي هاي داخلي؛ به بهانه سخنراني، «پيتر بك وينكل» مدير منطقه اي يك شركت ، فعال آلماني درعرصه مديريت پروژه در حوزه خليج فارس و ايران
012825.jpg
بهرام هوشيار يوسفي 
«پيتر بك وينكل» مدير منطقه اي شركت «دريز اند زومر» در مورد فعاليت هاي شركتش مي گويد...
جمعه شب شانزدهم ماه جاري جلسه اي كه در اصل (و با توجه به تابلوهاي نصب شده توسط برگزار كننده) مي بايست به جلسه سخنراني محسن مصطفوي (رئيس ايراني - آمريكايي دانشكده معماري دانشگاه كرونل ايالات متحده) اختصاص مي يافت، تبديل به جلسه معارفه اي براي يك پيمانكار آلماني در حوزه مديريت پروژه هاي ساختماني شهري شد، به نحوي كه خود مصطفوي نيز (حال به هر دليل) ترجيح داد به جاي ارايه سخنراني مدير منطقه اي اين شركت را مجددا به جايگاه دعوت كند و نقش مترجم او را بازي كند!
مبحث مديريت پروژه در تمام زمينه هاي توليدي و نيز در زمينه ساختماني، چيزي نيست كه براي كساني كه به هر نحو با ساختمان و توليد آن حتي از دور سر و كار داشته باشند، موضوعي غامض يا دور از ذهن باشد؛ اين موضوع را هرچند به تازگي مورد توجهي خاص در كشور قرار گرفته، با توجه به سرعت پيشرفت چشمگير در اين عرصه، به هيچ عنوان نمي توان نو و بديع تلقي كرد، چه در همين ايران خودمان تا به حال چندين و چند سمينار تخصصي در گرايش هاي متنوع اين موضوع برگزار شده و پيشرفت نظري را در اين مبحث به هيچ وجه نه تنها نمي توان از كشور هاي همسطح بلكه حتي از كشورهاي تراز اول نيز كمتر دانست. در اين مقال قصد بر تحليل مفهوم «مديريت پروژه» يا «نگرش پروژه اي به تحولات سازماني» يا هر نوع رويكرد تخصصي در اين عرصه نيست، بلكه بيشتر قصد بر مطرح كردن يك سوال است : ما چرا هميشه وارد كننده ايم حتي در زمينه هايي كه بيشتر منتج از نيروي انساني و نرم افزار هستند تا سخت افزار (كه مربوط به فن آوري بوده و اربابان راي و نظر بهانه هاي بسياري براي واردات آن دارند!). ما هم اكنون در دنياي آكادميك تا سطح دكتراي تخصصي رشته هاي مربوطه را تعريف كرده ايم، ولي هنوز آنچه را خود داريم ز بيگانه تمنا مي  كنيم!
مديريت پروژه، چيزي كه از آن گريزي نيست 
غير از بنگاه هاي پيمانكاري كه كاري جز اجراي پروژه ندارند، در ساير شركت ها و سازمان ها، بيش از ۵۰ درصد كارها در قالب پروژه تعريف و اجرا مي شود. ساختن يك دستگاه آپارتمان، اعزام سفينه به مريخ، برگزاري يك ميهماني، به توليد رساندن يك كالاي جديد، ريشه كني يك بيماري، نوشتن يك گزارش، اجراي يك برنامه  كوهنوردي، پياده كردن استراتژي هاي سازماني، حتي برگزاري يك دوره  آموزشي و ... تفاوت هاي زيادي دارند، اما در يك چيز مشتركند: همگي پروژه اند و براي اجراي همه آنها فرايند هاي واحدي اجرا مي شود.
فرايند مديريت پروژه از مجموعه اي از تعاملات كنترلي مانند: مديريت برنامه ريزي، مديريت زمان، مديريت هزينه، مديريت كيفيت، مديريت نيروي انساني، مديريت ارتباطات(درون سازماني و برون سازماني)، مديريت توليد، مديريت ريسك و ... تشكيل مي شود كه مجموعا با تعريف نوعي از رويكرد كه با مديريت عملياتي تفاوت دارد، موجبات موفقيت را در يك روند مديريتي تضمين مي  كند.
مديريت حوزه ساخت و ساز و ساختمان نيز با لحاظ كردن مولفه هاي تخصصي مربوطه، از مختصات مديريت پروژه تابعيت تام و تمامي دارد كه سال هاست توسط پيمانكاران و مشاوران به كار بسته مي  شود.
مرغ همسايه غاز نيست... طاووس است!
همانطور كه خبر آن در زيباشهر يكشنبه اين هفته نيز منتشر شد، اين روزها با برگزاري جلسات داوري مسابقه اي بزرگ براي طراحي آنچه «آتي سنتر» ناميده شده است هستيم؛ مسابقه اي كه مي   توانست با دعوت از تمامي معماران و حتي دانشجويان معماري براي شركت و محدود نكردن خود به ۷ شركت مشاوره عمده ايران آنهم به شرط داشتن شريك غير ايراني (كه اصولا بيشتر پروژه هاي عمده نيز توسط همين مشاوران انجام مي شود!)، تاثيري بسزا در حد يك نمونه در روند جاري بازار معماري ايران گذارده يك نقطه عطف در اين وادي تبديل شود. به هرجهت، اين اتفاق نيفتاد و در اين يادداشت نيز به اين امر و اهميت آن مي  پردازيم ...
نكته در اينجاست كه سخنراني نماينده يك شركت مديريتي اروپايي در اولين جلسه عمومي اين مسابقه چه معنايي مي  دهد؟! نگاهي به وب سايت اين شركت (http://www.dreso.com) تا حد زيادي راهگشاست: حتي در صفحه اول اين سايت رسمي به پروژه اي عظيم در جزيره كيش اشاره شده است؛ الحق كه ايران بازاري بي  نظير براي اين كشور است، در حالي كه كشوري مانند قطر تنها مديريت بنايي كوچك (با ابعاد تنها ۷۰۰۰ متر مربع) را به اين شركت واگذار كرده و مديريت اين شركت را تا سرحد انتقال مدير دفتر برلين خود به دوحه ترغيب مي  كند، ما ايراني ها پروژه اي ۲۲۰ هكتاري را در كيش به دستان توانمند و مطمئن (!) دوستان آلماني خود مي  سپاريم و البته اين دستان زحمتكش را هم به خدا!
چشم آبي ها در تهران 
ظاهرا اينبار هم نوبت تهران است و البته پروژه اي با حجم ۴۵۰ هزار متر مربع زيربنا كه برايش مستشار بياوريم؛ من فكر مي  كنم سخنراني آنروز پيتر عزيز (آنگونه كه مجري جلسه جمعه شب دوست داشت مدير دفتر دوحه و مدير سابق دفتر برلين شركت آلماني را مورد خطاب قرار دهد) كار خودش را كرد و همه، حتي حضار بي خبر از همه جا بي خبر هم تحت تاثير واقع شدند ...
عيبي ندارد ... فعلا كه ريش و قيچي دست دوستاني است كه بيشتر مايلند كارها را به مستشار هاي غيرايراني بسپارند تا ... بگذريم ... گويي تاريخ در حال تكرار شدن است ... ما منتظريم روزي برسد كه به مديران ايراني بيشتر بها داده شود... واقعا منتظريم
والسلام

معماري ايران؛ گذشته اي ناشناخته، آينده اي نامعلوم
اگر مستشرقان به هر دليلي معماري مستعد ايران را ناديده گرفته  اند، ايرانيان مي بايستي به رفع اين اجحاف كمك مي كردند و اين كاري است كه ما ايرانيان درباره معماري كشورمان انجام نداده ايم 
در نوشته هايي كه از ايرانيان سده هاي گذشته به دست ما رسيده است، شايد درباره هيچ چيز به اندازه معماري ايران سكوت نشده است...
كمال يوسف پور
012819.jpg
ايوان يكي از مساجد دوره صفويه-اوج معماري اسلا مي ايران.

معماري ايران همچون تاريخ چندهزار ساله آن فراز و نشيب هاي زيادي را پشت سر گذاشته و از كاخ باشكوه كورش در دوره باستان تا برج آزادي در دوره معاصر، هزاران اثر زيباي هنري به جهان معماري عرضه كرده است. با اين وجود تاريخ چندهزارساله معماري ايران آن گونه كه شايسته است مورد مطالعه و بررسي كافي قرار نگرفته است. در مقايسه با معماري درخشان جهان و كتاب ها و مقالا ت نوشته شده درباره آنها، معماري ايران چندان كه بايد شناخته نيست. اگرچه پذيرش آن مشكل است ، بايد بپذيريم كه اين ناشناس ماندن در جهان كمتر از آن چيزي است كه در ايران به وقوع پيوسته است!
در تدوين تاريخ معماري توسط پژوهشگران غربي و مستشرقان، نقش همه مردمي كه با ياري آنها ميراثي به نام ميراث معماري جهان شكل گرفته است، نه تنها به خوبي بيان نشده، بلكه در حق برخي از آنها از جمله ايران اجحاف شده است؛ بخشي از اين اجحاف به كم كاري ما ايرانيان در عرصه هاي پژوهشي بازمي گردد. اگر مستشرقان به هر دليلي معماري مستعد ايران را ناديده گرفته اند، ايرانيان مي بايستي به رفع اين اجحاف كمك مي كردند و اين كاري است كه ما ايرانيان درباره معماري كشورمان انجام نداده ايم. ما نتوانسته ايم گنجينه هايي را كه معماران ايراني سازنده آنها بوده اند به جهان معماري معرفي كنيم. شايد بتوان گفت ما حتي خود نتوانسته ايم اين گنجينه ها را بشناسيم. اين فقر فرهنگي نه تنها در جامعه ما و درميان عموم مردم رواج دارد، بلكه درميان جامعه معماري كشورمان نيز ديده مي شود. اين فقر از ساده ترين بخش آن يعني آگاهي از اطلاعات عمومي معماري كشور آغاز شده و تا رده هاي تحليل و ارزيابي آن ادامه مي يابد. از اين رو بايستي توجه بيشتري به مطالعه و معرفي معماري ايران شود، چرا كه آثار معماري تاريخي ما از معدود آثاري است كه به نحوي مي تواند ما را با گذشته مان مرتبط كند و به ما در شناخت فرهنگ دوره هاي گذشته ياري رساند.
012816.jpg
مينياتور ساختمان قصر خورنق از استاد كمال الدين بهزاد، در سال ۹۰۰ هجري، كارنامه زيبا و ارجمند ديگري از معماري ايران را به معرض نمايش گذاشته است.

شناخت عواملي كه در كمتر شناخته شدن و كمتر مطرح شدن معماري ايران تاثيرگذار بوده اند, در مطالعه اين معماري حايز اهميت فراواني است. مدارك مكتوب درباره معماري ايران چنان اندك است كه براساس آنها نمي توان حتي طرحي كلي و قابل اعتماد از معماري ايران و جنبه هاي زيبايي شناختي آن، شيوه تلقي مردم زمانه از آثار معماري، شيوه ساخت وساز،  اصناف و مشاغل معماري و جايگاه اجتماعي آنان، كاركردهاي انواع بناها و نحوه زندگي در آنها و ... به دست داد. در نوشته هايي كه از ايرانيان سده هاي گذشته به دست ما رسيده است، شايد درباره هيچ چيز به اندازه معماري ايران سكوت نشده است. هيچ كس گزارشي درباره هنر معماري ايران و پديدآورندگان آن نداده است: نه از كاخ هاي پاسارگاد و آرامگاه كورش و نه از دروازه ملل و ستون هاي آپاداناي تخت جمشيد در دامنه كوه رحمت، نه از كاخ فيروزآباد اردشير بابكان، نه از شبستان ها و گلدسته هاي مسجد جامع نائين و زواره و اردستان در حاشيه كوير و نه از گنبد تنومند و كوه وار سلطانيه در دشت سرسبز و خرم زنجان و نه از همه بناهاي كوچك و بزرگي كه به رنگ هاي آجري و زمردي و فيروزه اي در زير آفتاب درخشان فلات بيكران ايران تنها كارنامه هاي زنده تاريخ ايران هستند. از معماري ساده و زيباي روستاهاي كويري و آبادي هاي كوهپايه اي كه آبشخور هزاران ساله مردمي اصيل و تاريخي هستند، نيز همان قدر سخني به ميان نيامده است كه از معماري نيشابورها، ري ها، كرمان ها،جندق ها و ابرقوها كه مراكز بزرگ ترين و پرجنب وجوش ترين مدنيت هاي سده هاي گذشته بوده اند. شگفت انگيز اينكه ايرانيان شيفته معماري حتي دست كم درمورد بناهاي مذهبي خود نيز كوچكترين گزارشي از خود به يادگار نگذاشته اند.
شناخت كنوني جهان معماري از معماري سنتي ايران مديون كوشش هاي ستايش انگيز آن دسته از هنرشناسان، باستان شناسان و معماران غربي است كه در راه شناسايي و شناسانيدن هنر و معماري ايران به ديگر فرهنگ ها نقش بارزي ايفا كرده اند. در اينجا اين پرسش مطرح مي شود كه چه ويژگي هاي منحصربفردي در معماري ايراني وجود داشته كه محققان غربي را به شناخت آن ترغيب كرده است؟ به عبارت ديگر اين معماري چه ارمغان هايي به جهان عرضه داشته است كه پيش تر از طرف معماران ديگر كشورها ارايه نشده بود؟
پاسخ به سوال فوق و بررسي دستاوردهاي معماري ايران يا ارمغان هاي ايران به جهان معماري، نياز به يك مطالعه تاريخي - تطبيقي گسترده دارد. مطالعه اي براساس مقايسه تاريخ چند هزارساله معماري ايران با تاريخ معماري جهان كه دستاوردهاي معماري ايران را به معرض نمايش بگذارد. براساس پژوهشي كه توسط دكتر غلامحسين معماريان در اين زمينه صورت گرفته است، دستاوردهاي معماري ايران هم در قالب مفاهيم قابل بررسي است و هم در قالب اشكال صوري يا كالبدي آن. در اين پژوهش براي ملموس تر نشان دادن اين دستاوردها قالب هاي كليدي مورد توجه قرار گرفته و به چند نمونه بسيار مهم از دستاوردهاي كالبدي معماري ايران اشاره شده است:
- طراحي عناصر ساختماني مانند ستون هاي بلند با فاصله زياد بين آنها و فضاهاي شبستاني در دوران هخامنشي به خصوص در بناي تخت جمشيد كه در معماري يونان تاثيرگذار بوده است (نظريه دي آنجليس).
- نوآوري در روش هاي ساختماني طاقي كه از زمان پارتيان به كار گرفته شد، مانند ساخت طاق بدون قالب چوبي سرتاسري.
- نوآوري در ساخت گنبد روي فضاي چهارگوش و فنون ساختماني وابسته به آن كه در خلق فضاهاي جديد در ايران و غرب بسيار تاثيرگذار بود.
- ساخت طاق و گنبدها با باريكه طاق كه با گسترش و تكامل چندقرني در ايران، به ديگر نقاط جهان راه يافت (نظريه سن پائولزي).
- ساخت گنبدهاي دو پوسته گسسته كه در هيچ كجاي دنيا بدين گونه گسترش نيافت.
- ساخت سازه هاي متنوع طاقي همچون كاربندي كه در ايران زاده شد و گسترش يافت.
- خلق فضاهاي گوناگون در يك زمان و مكان و گسترش و تكامل آنها در يك سير ممتد تاريخي؛ از فضاهاي چندايوانه با حياط مركزي تا ساختمان كوشك ها و...
- آنچه مسلم است، ارمغان هاي ايران به جهان معماري تنها به موارد بالا خلاصه نمي شود و بررسي دستاوردهاي معماري ايران، به خصوص دستاوردهاي مفهومي آن، نيازمند مطالعه بيشتري است.

بازگشت ميرفخرايي
012828.jpg
علاقه مندان صدا و تصوير اسماعيل ميرفخرايي، مجري قديمي تلويزيون و راديو كه چندي پيش راديو اينترنتي كيش را راه اندازي كرده بود و به شكست انجاميد، شخصيت معمارانه او را از نريشن هاي بسيار زيبا و تاثير گذار مجموعه مستند تلويزيوني «معماري ايران» به خاطر دارند. ميرفخرايي بعد از زمزمه هايي كه در مورد مديريت او براي شبكه هاي خصوصي تلويزيوني مطرح شد، بار ديگر شانس خود را در زمينه مجري گري مراسم معماري مي آزمايد... و البته چه جايي بهتر از يكي از موسسات وابسته به بنيادي ثروتمند. جمعه شب (جلسه آشنايي با مسابقه آتي سنتر) را بايد اوج توانمندي هاي او در اجراي يك برنامه معمارانه دانست... خوش و بش هاي اوبه زبان انگليسي را در اين مراسم هرگز نمي توان فراموش كرد!

آينده با نگاه به گذشته
012813.jpg
دكتر خسرو بزرگي، دكتراي فلسفه در معماري از دانشگاه پنسيلوانيا كه هم اكنون دانشيار دانشگاه ايالتي اوكلاهاما است همواره دغدغه هاي پيوند زدن معماري با ارزش ايراني اسلامي را با مولفه هاي معماري آينده داشته است. بزرگي كه سالها استاد دانشگاه آزاد اسلامي بوده، در ايالات متحده نيز به رويكرد مثبت خود در مورد نگاهي نو به معماري ايراني ادامه مي دهد؛ وي ۴ سال پيش با راه اندازي استوديويي با عنوان «اصفهان» در دانشكده معماري اوكلاهاما، سرفصل درسي دانشجويان آمريكايي را طراحي يك مجتمع تجاري توريستي در مجاورت «ميدان نقش جهان» قرار داد. وي هم اكنون با دانشجويانش مشغول پژوهش در زمينه معماري براي آينده است. جاي او در ميان استادان دانشگاه هاي ايران خالي است.

مسابقه در ونزوئلا
012822.jpg
كاراكاس پايتخت ونزوئلا، شهري است كه ويژگي ها و پيچيدگي هاي يك شهر متعلق به فرهنگ لاتين آمريكاي جنوبي را يكجا دارد.
انجمن معماري ونزوئلا تصميم در مورد بازنگري به ساختار، چينش فضايي و تعاملات شهري بزرگترين ميدان و مجموعه شهري پيرامون آنرا به مسابقه اي جهاني گذارده است.
«ميعادگاهي در ابرشهر، در بزرگترين مركز تجاري و فرهنگي آمريكاي لاتين»، اين عنواني است كه برگزار كننده براي مسابقه اي كه شركت در آن براي معماران سراسر جهان آزاد است انتخاب كرده است.
اطلاعات بيشتر در http://www.vzonarenta.com

زيبـاشـهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |