چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۳
آنسوي مرزها
001341.jpg
همبستگي با «المنار»
مجلس ملي لبنان از رسانه هاي گروهي عرب و رسانه هاي لبنان خواست تا روز دوازدهم آگوست (بيست سوم مرداد ماه)، همبستگي خود را با شبكه «المنار»، لبنان اعلام كنند. به گزارش الجزيره، اين تصميم در پي اقدام مجلس فرانسه به توقف پخش برنامه هاي شبكه «المنار» در اين كشور گرفته شده است.در اين باره، وزير امور خارجه لبنان هم با انتقاد از توقف پخش برنامه هاي المنار در فرانسه، آن را مسأله اي سياسي خواند و واسطه هاي صهيونيستي را به ايستادن در پشت پرده اين مسأله متهم كرد.گفتني است شبكه تلويزيوني المنار پس از پخش مجموعه «الشتات» (پرداختن به تاريخ يهود و صهيونيسم از ۱۸۱۲ تا ۱۹۴۸ )، با حملات وسيعي در اروپا و آمريكا و بويژه در فرانسه مواجه شد.
شكايت از شبكه هاي فارسي زبان
با انتخاب يك گروه از وكلاي حقوقي در آمريكا؛ شكايت از پخش كنندگان غيرقانوني فيلم هاي ايراني، توسط برخي از شبكه هاي ماهواره اي خارجي زبان آغاز مي شود.
به گفته سيد غلامرضا موسوي، سخنگوي اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع فيلم ايران در پي اقداماتي كه به خواست اتحاديه، توسط آقاي مهدي يزداني مدير عامل مؤسسه رسانه هاي تصويري آغاز شد، بخش اول طرح دفاع از حقوق مادي و معنوي تهيه كنندگان سينماي ايران پايان يافت اقدامات لازم براي ثبت (كپي رايت فيلم )ها صورت گرفت. در حال حاضر تعدادي از فيلم ها كپي رايت شده و به زودي كپي رايت كليه فيلم هاي ايراني پايان خواهد يافت. وي افزود: در پي شكل گيري بخش اول طرح، بخش دوم كه شكايت و طرح در دادگاه محل وقوع جرم است، برگزار مي شود. در اين بخش وكلاي حقوقي طرف قرارداد مؤسسه رسانه هاي تصويري با اعلام جرم در دادگاههاي كاليفرنياي آمريكا، نسبت به احقاق حقوق صاحبان فيلم اقدام خواهند كردند.
جشنواره دفاتر خارج از كشور
هفتمين همايش مديران دفاتر خارج از كشور صدا و سيما و دومين جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني اين دفاتر به مدت چهار روز در تهران برگزار مي شود. بنابراين گزارش، هدف از برگزاري اين جشنواره ارزيابي توليدات برنامه اي دفاتر، بررسي آخرين تحولات دفاتر خارج از كشور و وضعيت كشورهاي محل استقرار اين دفاتر است كه از سوي كميسيون هاي تخصصي جشنواره صورت مي گيرد.
گفتني است كه در حال حاضر نمايندگي سازمان صدا و سيما در شانزده كشور آلمان، فرانسه، بوسني، هند، مالزي، پاكستان، تاجيكستان، افغانستان، انگليس، روسيه، لبنان، عراق، آذربايجان، تركيه، آمريكا و سوريه فعالند .
لازم به ذكر است دفاتر خارج از كشور سازمان صدا و سيما سال گذشته بيش از هزار ساعت برنامه توليد كرده اند.

سايه روشن
كمكم كن در رمضان
قاسم جعفري، مجموعه تلويزيوني «كمكم كن» را به منظور پخش در رمضان امسال تهيه مي كند. بنابراين گزارش جعفري كه تاكنون ساخت چندين مجموعه از جمله «مسافري از هند» و «خط قرمز» را برعهده داشته است، اين بار ساخت مجموعه تلويزيوني مناسبتي «كمكم كن» را به كارگرداني ديگر سپرده است.
اكبر منصور فلاح، كارگردان مجموعه تلويزيوني «فقط به خاطر تو» كه برنامه اش  در رمضان سال گذشته از شبكه سه سيما پخش شد، كارگرداني «كمكم كن» را برعهده دارد. وي به تازگي ساخت سريال طنز «مردان كوچك» را به پايان رسانيده است.
گفتني است كه اين مجموعه تلويزيوني در قالب سي قسمت و در گروه فيلم و سريال شبكه دو سيما توليد مي شود.
فرهنگ كار، فرهنگ زندگي
001335.jpg

مجموعه مستند «فرهنگ كار، فرهنگ زندگي» با هدف مقايسه فرهنگ كار در ايران و برخي كشورهاي اروپايي و آسيايي ساخته مي شود.
به گفته مجتبي حسيني، تهيه كننده و كارگردان برنامه «فرهنگ كار، فرهنگ زندگي» محصول گروه مستند شبكه چهار سيما است كه در حال حاضر مراحل تصويربرداري را طي مي كند.
وي مي افزايد: در اين برنامه مستند با حضور در كشورهاي اروپايي و آسيايي چون كره جنوبي، مالزي، سنگاپور، آلمان، سوئيس و اسپانيا و گفت وگو با مسئولين و مديران سازمانهاي كار اين كشورها و ساير سازمانهاي مربوطه به مقايسه فرهنگ كار در ايران و ساير ملل خواهيم پرداخت.اين برنامه در ۲۰ قسمت ۳۰ دقيقه اي با مشاركت و احد فرهنگي وزارت كار و امور اجتماعي تهيه شده است.
نگراسوف در شبكه ۴
به گزارش «مهر»، تئاتر تلويزيوني «نگراسوف» براساس متني از ژان پل سارتر به تصوير درآمده است.
مضمون نگراسوف درباره نگاه غربيها به مطبوعات و تلويزيون براساس استفاده ابزاري در جهت سلطه طلبي و زياده خواهي آمريكايي ها است. ژان پل سارتر كه پايه گذار مكتب اگزيستانسياليسم به شمار مي رود، در اين اثر حربه هاي تبليغاتي غربي ها را در ترويج ليبراليسم آشكار مي كند و به نقد معضلات دروني آنها مي پردازد. اين مضمون در قالب قصه اي پرتحرك و جذاب گنجانده شده است.
كارگرداني تئاتر تلويزيوني «نگراسوف» بر عهده ساسان اميرپور است. طراحي صحنه و لباس اين تله تئاتر را محسن شاه ابراهيمي بر عهده دارد و دكتر جواد ظهيري تهيه كننده آن است. «نگراسوف» براي پخش از شبكه ۴ سيما آماده شده است.

نگاهي به سيماي زنان در شبكه هاي تلويزيوني
تصوير كمرنگ
001344.jpg
برخي از زنان بازيگر، كارگردان و روانشناس بر اين باورند كه شبكه هاي تلويزيوني كمتر به زنان نقش هاي پررنگي را اختصاص مي دهند. اين نگرش نه تنها در حيطه رسانه هاي شنيداري و ديداري، بلكه در حوزه هاي آموزشي نيز مطرح است. همچنين برخي از كارشناسان آموزشي معتقدند كه سهم تصاوير آموزشي زنان در كتاب هاي درسي كمتر از مردان است. در زمينه سيماي زنان در شبكه هاي تلويزيوني، مطلبي تهيه شده كه در ادامه آن را مي خوانيد:
چندي قبل خبرگزاري فارس، در زمينه سيماي زن در تلويزيون، سلسله گفت وگوهايي را با افراد صاحب نظر در حوزه هاي بازيگري، كارگرداني تلويزيون و دانشگاهي انجام داده كه به نوعي به شيوه نگاه فيلمنامه نويسان، كارگردانان و تهيه كنندگان در شبكه هاي تلويزيوني بازمي گشت.
«شهين ايرواني»، استاديار دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران در زمينه تصوير نمايش زنان ايراني در تلويزيون معتقد است: «در بيشتر مجموعه هاي تلويزيوني ما زنان بيشتر نقش هاي منفعل را ايفا مي كنند تا نقش هاي فعال، در حالي كه زنان مي توانند ايفاگر نقش هاي كليدي باشند. البته برخي از مجموعه هاي تلويزيوني تلاش كردند كه با محور قرار دادن زنان، نگاه عميقي به مسايل و دغدغه هاي آنان داشته باشند ولي فقط نگاه ترحم آميز بينندگان را برانگيخته اند.»
وي مي افزايد: مجموعه سازان تلويزيوني در قصه هاي تاريخي بهتر از مجموعه هاي تلويزيوني زمان حال به نقش آفريني زنان توجه داشته اند. همچون ولايت عشق، امام علي(ع) و... البته شايد دليل اين مسأله اين است كه ما از آن زمان خيلي فاصله گرفته ايم و براي اين زنان نقش آفرين در آن زمان، آن چنان حساسيتي وجود ندارد.
تجربه به كارگيري زنان تأثيرگذار، اما فراموشكار در مجموعه هاي تلويزيوني پاورچين و نقطه چين نشان داد كه اين نگرش كليشه اي همچنان به عنوان يك قاعده در مجموعه هاي طنز آميز نيز جايگاه خود را پيدا كرده است.
مريم كاظمي بازيگر در مورد جايگاه اجتماعي و موقعيت زنان در مجموعه هاي تلويزيوني بر اين باور است كه در برنامه هاي تلويزيوني به خاطر پرهيز از پرداختن به موقعيت اجتماعي زنان بيشتر به جايگاه آنان در خانه و موضوعات حول و حوش بحث هاي مربوط به خانواده و مسايل داخل خانه پرداخته مي شود. بنابراين بخشي از دغدغه هاي زنان ناگفته مي ماند. اين به  خودي خود مشكلي ندارد ولي شايد به اين دليل شخصيت ها را غيرواقعي مي يابيم به همين خاطر بخشي از اين شخصيت ديده نمي شود.
اما فريبا كوثري بازيگر برنامه هاي تلويزيوني «معصوميت از دست رفته» با تأكيد بر اين نكته كه حضور زنان در آثار تلويزيوني، حضوري مؤثر و واقعي نيست معتقد است: «متاسفانه تحقيقات فيلمنامه نويسان درباره زنان خيلي كم است. در واقع ما شخصيت زنان را از فيلتر ذهن فيلمنامه نويسان مي بينيم در حالي كه واقعيت چيز ديگري است.
001338.jpg

متأسفانه مجموعه سازان خيلي عميق به مسايل زنان نگاه نمي كنند و بيشتر شخصيت زنان را بسيار عامي و يا پرخاشگر نشان مي دهند.»
وي مي افزايد:«در بين مجموعه ها و برنامه هاي تركيبي كه در باره زنان توليد شده، تنها در برنامه «هزار راه نرفته است» كه خيلي عميق و كارشناسانه به زن نگاه كرده است، نگاهي كه در طول اين سال ها كمتر شاهدش بوديم. در واقع اين برنامه حقوق زنان را كاملاً موشكافي كرده است، بنابراين ما بايد نگاه مردسالارانه را كنار بگذاريم و به طور منطقي و كارشناسانه به مسايل زنان و مردان نگاه كنيم.»
تجربه برنامه هاي تلويزيوني داستاني در شبكه هاي داخلي نشان مي دهد كه اغلب كارگردانان و تهيه كننده ها به زنان به طور سطحي مي پردازند. بنابراين در اين نوع برنامه هاي تلويزيوني زنان معمولاً در حاشيه قصه واقع شده اند، از اين رو نقش هاي كوچك و غير تأثيرگذاري چون زن خانواده، مادر و زنان منفي به آنان واگذار مي شود مگر در صورتي كه برخي از قصه ها، صرفاً قهرمانان اصلي را با محور زنان به تصوير بكشند.
«طيبه فردوسي»، روانشناس با اشاره به اين نكته كه تلويزيون در مجموعه هاي تاريخي جايگاه زنان را قوي نشان داده، مي گويد: «مجموعه سازان تلويزيوني بعضي مواقع روي موضوع دختران و پسران يا روي تلقين پذيرش ازدواج هاي مجدد مردان و... مانور مي دهند در حالي كه همه دغدغه هاي زنان اين موارد نيست و مجموعه سازان مي توانند روي انگيزه هاي كنجكاوي، تنوع طلبي، هيجان پذيري و... كار كنند، حتي اين نوع از انگيزه ها به عنوان يك دغدغه قابليت پرداخت دارد.
وي مي افزايد: مجموعه سازان مي توانند در ژانر پليسي كه خيلي مورد استقبال بينندگان قرار مي گيرد نگاه عميقي به زنان داشته باشند. بعضي از مجموعه سازان در پرداختن به دغدغه هاي زنان افراط و تفريط مي كنند و ما در اين نوع از مجموعه ها كمتر نگاه متعادل و انساني از زنان مي بينيم. ما نبايد از نگاه فراجنسيتي دوري كنيم چرا كه در هر دو جنس چهره هاي شاخص به اندازه كافي داريم كه قابليت پرداخت داشته باشند. از طرفي ديگر ما نگاه هاي مردسالاري و زن سالاري را نبايد در مجموعه هاي تلويزيوني اعمال كنيم و فرهنگ جامعه را به اين سمت سوق دهيم.
«فريال بهزاد» كارگردان زن تلويزيوني، در زمينه موقعيت اجتماعي زنان در مجموعه هاي تلويزيوني بر اين باور است: ما جايگاه درستي از زنان در مجموعه هاي تلويزيوني نمي بينيم و معمولاً زنان افرادي سبك مغز معرفي مي شوند، زناني كه صاحب فكر نيستند، حرفي براي گفتن ندارند و از افراد لوس جامعه هستند. ما زناني داريم كه در مشاغل مهم و حساسي همچون پزشكي، مسئول دادگستري، پژوهشگري و... فعاليت مي كنند ولي متأسفانه ما نمونه اين زنان را در مجموعه هاي تلويزيوني خيلي كم مي بينيم.وي مي افزايد: «با يك نگاه عميق متوجه مي شويم، زنان در مجموعه هاي تلويزيوني هويت اجتماعي ندارند و مجموعه سازان با اين نگاه به جايگاه زنان لطمه زده اند و افرادي را به تصوير كشيدند كه به لحاظ فكري تأثيرگذار نيستند و اغلب دنباله رو بي چون و چراي همسرانشان هستند در حالي كه زنان ايراني با مشكلات، خيلي ظريف برخورد مي كنند. متأسفانه در تلويزيون تفكر مردسالاري حاكم است حتي در جلساتي كه اختصاص به تصويب طرح مجموعه ها دارد يك زن هم حضور ندارد چرا كه معتقدند زنان موجوداتي ضعيف، احساسي و بي منطق هستند.»
البته يك سويه به قاضي رفتن اين نوع تبعات افراطي را هم در پي دارد، گفتن اين نكته كه تلويزيون صرفاً از دريچه نگاه مردان به جايگاه اجتماعي زنان توجه دارند شايد يك نوع بي انصافي است. به هرحال همه مرداني كه قصه مي نويسند، طرح ها را تصويب مي كنند و در نهايت مجوز ساخت چنين برنامه هايي را در تلويزيون صادر مي كنند هر يك به نوعي با احساسات و عواطف زنان از طريق ارتباط با نگاه اجتماعي مادران، خواهران و يا زنان خود آشنايي دارند. بنابراين طرح اين مسأله كه تفكر مردسالاري در تلويزيون حاكم است شايد نگاه اغراق آميزي باشد. به هر حال تكليف نقش هاي زنان و مردان را قصه ها تعيين مي كنند و نه مديران، برنامه سازان و تهيه كنندگان. حال اگر در برنامه هايي نقش پررنگي به زنان داده مي شود نبايد اين حكم را راند كه در اين برنامه ها تفكر زن سالاري وجود دارد. عليرغم اين نگاهها مي توان با ايجاد يك تفكر متعادل در برنامه سازي هاي تلويزيوني به خودي خود اين نگرش هاي افراطي مردان و زنان را كاهش دهد.

زندگي
اقتصاد
انديشه
سياست
علم
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |