چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۳
خبر
پژوهشگران ايراني «كود قارچي» ساختند
001362.jpg
پژوهشگران جهاد دانشگاهي واحد تهران براي نخستين بار در كشور موفق به توليد كودهاي قارچي شدند.
دكتر مظفر شريفي، مدير گروه پژوهشي ميكروبيولوژي جهاد دانشگاهي واحد تهران اظهار داشت: اين كودها با استفاده از قارچ هاي ميكوريزي توليد شده است. اين نوع قارچ ها كه با ريشه گياهان همزيست مي شوند، اثرات سودمندي نظير افزايش رشد گياه، مقاومت در برابر بيماريها و پايداري در مناطق با شرايط نامناسب محيطي را در گياهان همزيست خود ايجاد مي كنند. وي افزود: دانشمندان از حدود يك قرن پيش به همزيستي باكتري ها و قارچ ها پي برده اند و بر اين اساس توجه زيادي به كاربرد اين نوع قارچ ها در امور مربوط به كشاورزي، جنگل كاري و حفظ گياهان در مقابل شرايط نامناسب و بيماريها شده است. دكتر شريفي خاطر نشان كرد: گروه پژوهشي ميكروبيولوژي كاربردي جهاد دانشگاهي واحد تهران از سال ۱۳۷۸ به منظور استفاده از اين قارچ ها در بخش كشاورزي و جنگل كاري، فعاليت هايي را در قالب طرح هاي پژوهشي آغاز كرد كه طي آن نمونه هايي از اين نوع قارچ هاي مفيد از خاك هاي كشور جمع آوري و شناسايي شده و پس از خالص سازي اين قارچ ها شرايط و روش هاي تكثير آنها در حد انبوه بررسي شده است. وي افزود: هم اكنون در گروه پژوهشي ميكروبيولوژي كاربردي واحد تهران به دنبال مرحله تكثير، مراحل بسترسازي خزانه، تهيه حامل و بررسي فرمولاسيون تهيه يك كود موسوم به «كود ميكوريزي» در حال انجام است كه نتايج رضايت بخشي از آن حاصل شده است.
به گزار ايسنا، مدير گروه پژوهشي ميكروبيولوژي جهاد دانشگاهي واحد تهران اظهار داشت: فاز اول اين طرح شامل جمع آوري اطلاعات كافي در زمينه روش ها و مراحل بكار گيري اين قارچ ها است كه در حال انجام مي باشد. وي تصريح كرد: ما در صدديم كه براي فصل زراعي پائيز و يا نهايتاً بهار سال آينده اين محصول را به صورت آزمايشي در برخي زمين هاي زراعي به كار گيريم.دكتر شريفي درباره ديگر زمينه هاي استفاده از اين قارچ ها به كاربردي كردن آن براي گونه هاي درختي شامل درختان باغي  (ميوه دار)، فضاهاي سبز، پارك ها، جنگل ها و ... اشاره كرد .

سايه روشن دانش
ويتامين چند كاره
001374.jpg

پژوهشگران انگليسي دريافتند، افرادي كه روزانه پنج وعده ميوه و سبزيجات تازه مصرف مي كنند به ميزان يك سوم كمتر از سايرين به ورم مفاصل و رماتيسم مبتلا مي شوند.بر اساس نظر اين پژوهشگران، ويتامين ث موجود در ميوه و سبزي به عنوان آنتي اكسيداني قوي عمل كرده و از اين رو مانع از توليد راديكال هاي آزاد و ورم مفاصل و رماتيسم مي شود. از سوي ديگر كمبود ويتامين «ث» باعث اختلال در اتصال الياف كلاژن و درد مفاصل مي شود. علاوه بر اين ويتامين «ث» باعث تقويت سلول هاي ايمني بدن و از بين رفتن عفونت ها شده و مقاومت بدن در مقابل رماتيسم و ديگر بيماري ها را افزايش مي دهد. ويتامين «ث» همچنين باعث كاهش استرس و هيجان شده عامل مهمي براي جلوگيري از ابتلا به بيماري هاي مختلف، مخصوصاً بيماري هاي رواني به شمار مي رود. ويتامين ث به وفور در ميوه هاي ترش نظير توت فرنگي، سيب ترش، گوجه سبز، ليموترش، هويج و انواع سبزيجات تازه يافت مي شود. پژوهشگران مصرف روزانه حداقل ۱۰ عدد توت فرنگي يا گوجه سبز، دو عدد ليموترش تازه، دو عدد سيب و كمي سبزي تازه را توصيه مي كنند.
قدمت جهان
001365.jpg

اخترشناسان با اندازه گيري ميزان اشعه كيهاني به جا مانده از انفجار بزرگ (Big-Bang) عمر جهان را اندازه گيري كردند. آنها با اين تحقيق دريافتند عمر جهان به ۱۵۶ ميليون سال نوري مي رسد. اين يافته  جديد، عمر جهان را از آغاز حيات تاكنون نشان مي دهد و به دليل اندازه گيري ميزان عمر اجرام ديگر مانند ستارگان از اهميت زيادي برخوردار است. پيش از اين تصور مي شد كه جهان عمري معادل يك ميليون سال نوري دارد و اين اشتباه ناشي از اندازه گيري تخميني اشعه كيهاني و نه اندازه گيري دقيق آن بود. اكنون اخترشناسان دريافتند يك فتون نور پس از طي مسيري معادل ۷/۱۳ ميليون سال، اكنون به ما مي رسد و در حال حاضر اين ذره ۷۸ ميليون سال نوري دورتر از ما قرار دارد. اين يافته جديد كمك بزرگي به تخمين صحيح عمر جهان كرده است.

پوكي استخوان در مردان
001377.jpg
پوكي استخوان (osteoporosis) همواره به عنوان معضلي جدي براي زنان، مخصوصاً پس از دوران يائسگي مطرح بوده و هست اما در اين بين كمتر توجهي به پوكي استخوان در مردان شده است. پوكي استخوان در مردان از آنجا اهميت دارد كه طبق آمار بهداشت جهاني تنها در آمريكا نزديك به دو ميليون مرد، مبتلا به پوكي استخوان پيشرفته بود و سه ميليون نيز در معرض ابتلا و در مراحل اوليه اين بيماري قرار دارند. پوكي استخوان زماني آغاز مي شود كه به جاي جذب و ذخيره كلسيم، از منابع كلسيم ذخيره شده در اسكلت استخواني بدن استفاده مي شود. در اين صورت استخوان ها نازك و شكننده شده و مقاومت خود را در مقابل ضربه، حتي ضربه هاي خفيف از دست مي دهند. مهم ترين بخش هايي كه در اثر ابتلا به پوكي استخوان در معرض شكستگي قرار مي گيرند، لگن و ستون فقرات هستند.
بيش از ۵۰ درصد مرداني كه به شكستگي لگن دچار مي شوند، تا پايان عمر با مشكل حركتي مواجهند و در بعضي موارد كه استخوان به صورت ناقص ترميم مي شود،  نياز به پرستاري و مراقبت ويژه دارند.
علل ابتلا به پوكي استخوان
با آن كه زمان آغاز دوران يائسگي،  قطع ترشح هورمون هاي زنانه،  ظرافت اسكلت استخواني در زنان و بارداري عواملي مهم و تسريع كننده در پوكي استخوان به شمار مي رود،  اما مردان نيز با روندي كندتر و پس از سن ۶۵ سالگي به پوكي استخوان مبتلا مي شوند.
عواملي چون بالا رفتن سن، مسائل ژنتيك، ساختار اسكلت استخواني و نژاد هر فرد عواملي غيرقابل كنترل هستند، اما بعضي عوامل نيز مثل كاهش ذخيره و جذب كلسيم، ترشح كورتيكوييدها (گروهي از هورمون هاي طبيعي كه توسط بخش قشري غده فوق كليوي ساخته مي شوند) كاهش ترشح تستسترون، مصرف سيگار، عصبانيت و ناراحتي هاي روحي و رواني، افزايش وزن، عدم تحرك، تغذيه نامناسب و بِي اشتهايي عصبي (Anorexia Nervosa) از جمله عوامل ثانويه و قابل كنترل براي تسريع روند پوكي استخوان هستند.
چگونه از ابتلا به پوكي استخوان جلوگيري كنيم؟
- با تجويز پزشك مي توان از داروهايي استفاده كرد كه ميزان ترشح كورتيكوييدها را كنترل و ميزان ترشح تستسترون را افزايش دهد. (اگر چه اين روش امروزه به دليل عوارض ثانويه آن چندان مورد تأييد نيست.)
- ترك سيگار عامل مهمي براي جلوگيري از ابتلا به پوكي استخوان است.
- آرامش اعصاب و روان، جلوگيري از تشويش و نگراني و ... نقش مهمي در جلوگيري از ابتلا به پوكي استخوان دارد.
- تغذيه مناسب يا به عبارتي مصرف روزانه انواع سبزي ها و ميوه هاي تازه
- مصرف كلسيم از طريق مصرف روزانه انواع لبنيات مخصوصاً شير (روزي سه ليوان شير) گاه قرص كلسيم نيز به عنوان مكمل تجويز مي شود.
- مصرف يا دريافت ويتامين D از طريق مصرف قرص يا قرار گرفتن در معرض نور آفتاب كه با پياده روي روزانه ميسر مي شود. ويتامين D باعث تسريع جذب و نگهداري كلسيم مي شود.
و كلام آخر اين كه پوكي استخوان يك بيماري نهفته اما خطرناك است. نه از آن جهت كه باعث مرگ انسان مي شود بلكه از آن جهت كه توان حركت و تحرك و زندگي را از انسان سلب كرده و به دنبال آن فرد گوشه گير، افسرده، عصبي و .... شده و مرگ تدريجي و خاموشي را براي انسان رقم مي زند.
مهتاب. ص .خسروشاهي

نقش زعفران در كاهش افسردگي
001371.jpg
براساس يافته هاي پژوهشگران جهاد دانشگاهي، تأثير زعفران در درمان بيماران افسرده سرپايي با شدت خفيف تا متوسط همانند تأثير داروي ضد افسردگي «ايمي پرامين» است.
دكتر شاهين آخوندزاده، محمدرضا محمدي، موسي خاني و اميرحسين جمشيدي محققان پژوهشكده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي در تحقيقات خود ميزان اثربخشي گياه زعفران را به عنوان يك داروي ضد افسردگي در مقايسه با «ايمي پرامين» بررسي كرده اند.
با توجه به اينكه در طب سنتي ايران، زعفران و چاي آن به عنوان بالا برنده خلق، نشاط آور و ضد افسردگي به كار مي رود، محققان در اين بررسي طبق يك كارآزمايي باليني دوسويه بي خبر با كنترل داروي ضد افسردگي كلاسيك (ايمي پرامين)، اثر زعفران در اين زمينه را با ايمي پرامين مقايسه كردند.
در اين روش، عصاره گيري با استفاده از اتانل ۸۰ درجه و با روش پركولاسيون انجام شد، عصاره به دست آمده توسط دستگاه تقطير در خلأ تغليظ شد و پس از انجام عمل گرانولاسيون به صورت كپسول هاي حاوي ۱۰ ميلي گرم عصاره زعفران درآمد.
سپس، دو داروي ايمي پرامين و كپسول زعفران با دزهاي به ترتيب ۱۰۰ و ۳۰ ميلي گرم در روز در كپسول هاي مشابهي قرار گرفت.
گفتني است در طول مطالعه درمانگر و بيمار از نوع دارو اطلاعي نداشتند و ۳۰ بيمار در هفته هاي صفر، يك، سه، چهار و شش از نظر مقياس هاميلتون براي افسردگي و چك ليست عوارض جانبي بررسي شدند.
مقايسه يافته هاي اين مطالعه نشان داد كه ايمي پرامين و زعفران داراي اثر يكساني بر روي بيماران افسرده سرپايي با شدت خفيف تا متوسط مي باشند.
به گزارش ايسنا، همچنين از نظر عوارض جانبي به جز عوارض آنتي كولينرژيك ايمي پرامين، اختلاف معني داري مشاهده نشد، بنابر نتايج اين پژوهش، يكي از مهم ترين عوارض جانبي و علايم مسموميت با زعفران، خونريزي هاي غيرطبيعي است كه با دوز مصرفي در اين مطالعه مشاهده نشد.
با توجه به اين مطالعه زعفران با دوز ۳۰ ميلي گرم در روز اثرات ضد افسردگي قابل توجهي در بيماران افسرده سرپايي با شدت خفيف تا متوسط دارد.
به گفته اين پژوهشگران با توجه به اين كه ايران ۷۵ درصد از توليد جهاني زعفران را در اختيار دارد، معرفي اثرات درماني زعفران از جمله اثرات ضد افسردگي آن مي تواند تاثير بسزايي در صادرات بين المللي اين محصول ايراني داشته باشد.

تأثير بازي هاي رايانه اي بر رفتار كودكان
001368.jpg
يك چهارم كودكان و نوجواناني كه به بازي هاي الكترونيكي مي پردازند به آن شديداً خو مي گيرند كه اين امر، بروز ناهنجاري هاي رفتاري را در آنان به همراه دارد.
براساس پژوهشي كه يك گروه مطالعاتي به رياست دكتر استيون كلين در دانشگاه سيمون فريسر بر روي ۶۵۰ كودك و نوجوان كانادايي انجام داد، مشخص شد: ۲۵ درصد از اين عده به طور ميانگين هفت تا سي ساعت از وقت خود را در هفته صرف بازي هاي الكترونيكي رايانه اي و يا تلويزيوني مي كنند.در اين پژوهش همچنين مشخص شد كه ميزان اعتياد به اين قبيل بازي ها نزد پسران بيشتر است و ۳۰ درصد از آنان هفته اي بيش از هفت ساعت از وقت خود را با بازي هاي الكترونيكي مي گذرانند. درحالي كه اين ميزان در ميان دختران رقم ۱۲ درصد را نشان مي دهد.
دكتر استيون كلين، سرپرست گروه مطالعاتي مذكور در اين باره مي گويد: احساس تنهايي، گوشه گيري و درماندگي در بين كودكان و نوجواناني كه وقت بيشتري را صرف اين گونه بازي ها مي كنند كاملاً آشكار است و آنان تمايلي به بازي كردن با دوستان و همسالان و افراد خانواده شان از خود نشان نمي دهند.به گفته دكتر كلين، پدران و مادران اين دسته از كودكان و نوجوانان نيز ضمن آزادتر گذاشتن فرزندان خود در اين نوع بازي ها در مقايسه با تماشاي تلويزيون و يا فيلم هاي ويدئويي حساسيت كمتري از خود نشان مي دهند. زيرا والدين بر اين باورند كه نقش آموزشي بازي هاي الكترونيكي در مقايسه با تماشاي برنامه هاي تلويزيوني و ويدئويي بيشتر است.
در اين رابطه يكي از كارشناسان امور آموزشي ضمن مخالفت با عقيده اين دسته از والدين مي گويد: آن چه كه كودكان و نوجوانان ما به آن نيازمند هستند، گسترش فعاليت هاي ذهني نه از طريق بازي هاي رايانه اي بلكه از راه برقراري ارتباط اجتماعي مثبت با مردم است. بچه ها نيازمند اين هستند كه پدران و مادرانشان به آنان توجه كنند و مقداري از وقت خود را به آنان اختصاص دهند كه متأسفانه والدين هم براي ناديده انگاشتن اين موضوع به راهكارهاي ساده تري رو مي آورند.
به گفته دكتر كلين، درآمد حاصل از صنعت بازي هاي الكترونيك در سراسر جهان سالانه نزديك به هفده ميليارد دلار و بسيار بيشتر از درآمد سازندگان برنامه هاي تلويزيوني و ويدئويي مخصوص كودكان و نوجوانان است. وي همچنين عقيده دارد كه خيلي از اين قبيل بازي ها بيش از برنامه هاي تلويزيوني و ويدئويي داراي صحنه هاي خشونت آميز و ناسالم است اما جامعه آن ميزان كه در قبال تلويزيون از خود حساسيت نشان مي دهد به تأثيرات مخرب چنين بازي هايي بر اين قشر چندان كه بايد و شايد اعتنايي نمي كند.در اين حال دكتر استيون كلين با اشاره به اين نكته كه بازي هاي الكترونيكي و رايانه اي در پاره اي از مواقع ناسالم نيست تأكيد كرد: انواع ديگري از بازي ها و به ويژه بازي هاي گروهي وجود دارد كه كودكان و نوجوانان مي توانند با انجام آن ميزان مهارت هاي اجتماعي و تفكر راهبردي خود را افزايش دهند.
ترجمه:علي احمديان كيسمي

علم
اقتصاد
انديشه
زندگي
سياست
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |