يكشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۶ - Aug 15, 2004
بيداري اجتماعي
امام صادق (ع): آنكه نسبت به زمان خود داناست، گرفتار امور اشتباه انگيز و مايه گمراهي نمي شود. (تحف العقول / ۲۶۱)
امروز با حافظ
كردم جنايتي و اميدم به عفو اوست
دارم اميد عاطفتي از جناب دوست
گرچه پري وش است، وليكن فرشته خوست
دانم كه بگذرد ز سر جرم من كه او
بي خبر
بي خبر از همه جا و همه كس مي خورد و مي خوابيد. نه مي دانست آنچه مي خورد از كجا مي آيد، نه مي دانست چه كسي آنها را برايش مي فرستد. آخرش آنقدر پررو شد كه شروع كرد به در و ديوار لگد بپراند.
ناچار بيرونش آوردند. درست همان لحظه بود كه شروع كرد به گريه كردن. طفلك تازه به دنيا آمده بود.
پوران حجت انصاري

نگارستان
كارل فردريش شينكل
008955.jpg
«كليساي جامع گوتيك در كنار آب» - ۱۸۱۳ / رنگ روغن روي بوم - ۵/۱۰۶*۸۰ ‎/ موزه برلين
در نقاشي هاي فردريش شينكل ما يك اجتماع غريب منحصربه فرد، بسيار رمانتيك و خلوص يك پيرو كلاسيك را پيدا مي كنيم.
در اين اثر، معمار و نقاش از هر دو فرهنگ قرون وسطايي و كلاسيك به عنوان نمونه هايي براي احياي مليتي كه از ميان يك جريان روشنفكري و مبارزات نجات بخش در برابر ناپلئون واقعيت پيدا كرده، بهره گرفته است.
در «كليساي جامع گوتيك در كنار آب» شينكل با كنتراست نيم رخ هاي تزئين شده برج هاي نوك تيز كه در برابر نور ماوراءالطبيعي آسمان درخشان قد برافراشته اند، نمايي از معماري گوتيك را در برابر ديد بيننده قرار مي دهد.

بهارستان
سال ها بعد باز مي گردد
تنها يك چيز را مي خواهد:
ديدن در زلالي و سادگي
آنجا كه نه از من خبري هست و نه از نام من
چلاو ميلوش - ترجمه مسعودمنش

پاسخ به پرسش پزشكي
مرگ در ماه تولد!
از دكتر روزنفلد به مناسبت در گذشت بانو جوليا كارولين چايلد مدرس معروف آشپزي در ماهي كه به دنيا آمده بود اين سئوال مطرح شده  است: آيا اين درست است كه مرگ عمدتاً در ماه تولد روي مي دهد؟ مي گويند كه بررسي مرگ و ميرها اين را به دست داده است، و او چنين پاسخ داده است: اين موضوع شايد از قرن ها پيش مطرح بوده و از نيمه قرن ۲۰ در اين زمينه مطالعات علمي كه هنوز ادامه دارد انجام شده و كوچكترين دليل علمي بر صحت آن به دست نيامده است.
بسياري افراد حتي در زادروز خود فوت كرده اند و تا علم اين را ثابت نكند نمي توان درباره اش اظهار نظر كرد. تأكيد من اين است كه روي آن فكر نكنيد؛ زيرا تلقين و تاثير رواني آن ممكن است نتيجه نامطلوب داشته باشد. مي دانيد كه بسياري از مردم بر اثر تلقين درمان مي شوند. هميشه چيزهاي مثبت را به خود تلقين كنيد تا منفي.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
تجليلي برابر يك رئيس جمهور از يك مدرس آشپزي، پس از مرگ
با وجود حوادث مهمي كه اين روزها در سراسر جهان جريان دارد، رسانه هاي آمريكا ديروز و امروز درگذشت «جوليا چايلد» آموزگار آشپزي و مؤلف چند كتاب در اين زمينه را خبر اول كرده بودند، همراه با تجليلي كه پس از درگذشت رونالد ريگان سابقه نداشت. بانو چايلد ۱۳ اوت، دو روز مانده به ۹۲ ساله شدنش از بيماري كليوي جان سپرد. وي از چهل سال پيش در تلويزيون هاي آمريكا آشپزي تدريس مي كرد و برنامه او در پر بيننده ترين ساعات پخش مي شد و همه انگليسي زبان هاي جهان او را مي شناختند. جوليا در جواني آرزو داشت كه داستان نويس شود و در دانشگاه رشته ادبيات را دنبال كرد. در آخرين سال جنگ جهاني دوم درصدد برآمد كه وارد سازمان هاي اطلاعاتي شود و براي وطنش جاسوسي كند، و شايد به همين دليل با يك مأمور اطلاعاتي ازدواج كرد. اما خيلي زود از فكر جاسوس شدن بيرون رفت و تصميم گرفت به كاري دست بزند كه خدمت به آحاد مردم باشد و بنابراين تدريس آشپزي را كه همه مردم صرف نظر از مليت و فرهنگ به آن نياز مشترك دارند انتخاب كرد. وي پس از تحصيل اين رشته در فرانسه و سفري به چين و چند كشور ديگر و مشاهده اغذيه و اطلاع يافتن از ذائقه و علاقه ملل به انواع خوراكي ها به تأليف كتاب آشپزي، نوشتن مطالب آشپزي براي جرايد و تدريس آشپزي در تلويزيون مشغول شد و اين كار را تا پايان عمر ادامه داد. جوليا كه تدريس تلويزيوني آشپزي را با طنز و لطيفه در آميخته بود در هرجلسه درس مي گفت: هركس كه عاشق مردم و كمك بي دريغ به آنان باشد مورد لطف و طرف عشق مردم قرار خواهد گرفت زيرا كه به اين نتيجه رسيده است قلب ها از طريق امواجي ناشناخته با هم در ارتباط هستند. برنامه آشپزي جوليا در تلويزيون عمومي آمريكا بيش از ۲۵ ميليون بيننده داشت. وي درخانه اش و در آشپزخانه خودش اجراي برنامه مي كرد و كتاب ها و نوارهاي او در هر خانه اي در جهان غرب يافت مي شود. جوليا كه ۱۵ اوت سال ۱۹۱۲ در پاساديناي كاليفرنيا به دنيا آمده بود در مقدمه كتاب «آشپزخانه فرانسوي» نوشته است: در اين دنيا، فردي در زندگاني پيروز است كه كمتر اشتباه كند و فردي كمتر اشتباه مي كند كه از تجربه ديگران بياموزد، لغزش هاي ديگران را در ذهن خود و در برابر چشم قرار دهد و راه اشتباه آنان را نرود و اشتباه نكردن در انتخاب همسر، حرفه و سرگرمي از همه مهمتر است.
اظهارات پاول و واقعيت ها
روزنامه هايي كه اظهارات پريروز ژنرال كالين پاول وزير امور خارجه آمريكا را مورد تفسير قرار داده اند نوشته اند كه اين اظهارات از واقعيت ها به دور هستند. وي در كانادا پس از مذاكره با وزير امورخارجه اين كشور ضمن محكوم كردن عمليات افراد مسلح تحت فرمان مقتدي صدر گفته بود: نيروهاي ما به فشار خود بر ميليشياي صدر ادامه خواهند داد تا نظم در نجف برقرار شود. ما مي خواهيم كه پيروان صدر سلاح هاي خود را پنهان نكنند، به پليس عراقي تيراندازي نكنند و دوباره در يك نقطه جمع نشوند. پاول تاكيد كرده بود كه اين ميليشيا جز زور چيزي نمي فهمد و با چنين افرادي نمي شود ترك مخاصمه كرد. پاول در اشاره به اين پيشنهاد كه در طول بازي هاي المپيك، زد و خورد ديگري در نجف روي ندهد و خونريزي ادامه نيابد گفته بود كه اين «عقيده اي است زيبا» ولي جهان نمي تواند به خاطر المپيك متوقف شود. وي درباره شخص مقتدي صدر گفته بود كه نمي تواند تأييد كند كه وي در تيراندازي هاي اخير مجروح شده است و اضافه كرده بود كه مقتدي بايد به اتهاماتي كه از سوي مقامات عراقي وارد شده است پاسخ دهد. تفسيرنويسان نوشته اند كه در مورد مجروح شدن صدر، مثل اين كه پاول عكس هاي تازه او را با دست باندپيچي نديده است و درمورد جنگ در نجف، وي عكس هاي تظاهرات هزاران نفري ايرانيان، لبناني ها، هنديان و پاكستاني ها را نديده است و از جغرافياي خاورميانه و شمار شيعيان آن و تعصبي كه در احترام و علاقه نسبت به مرقد حضرت علي(ع) دارند بي خبر است و نمي داند كه در گورستان نجف بزرگان و سلاطين ملل از قرن ها پيش مدفون هستند كه با جزيي بي احتياطي جنگ عراق به يك جنگ منطقه اي تبديل خواهد شد. او هنوز از پرونده اتهامي صدر صحبت مي كند كه انگيزه اصلي اين زد و خوردها از چند ماه پيش بوده است و با اين طرز صحبت يعني روز از نو و روزي از نو، مسئله عراق ادامه خواهد داشت. به نوشته اين مفسران، اين مطالب به گوش هر كس كه برسد دست از مقاومت بر نمي دارد كه مي دانيم صدر ديروز گفته بود: يا مرگ و يا پيروزي، و مقامات عراقي را عامل و دست نشانده بيگانه و ديكتاتورهاي تازه خوانده بود و خواسته بود كه استعفا كنند. آمريكا يك روز بهانه جنگ سرد داشت، حالا بهانه جنگ با تروريسم و فردا بهانه جنگ با يك عامل موهوم ديگر را خلق خواهد كرد، من از نجف خارج نخواهم شد.
وقتي كه مفسر سياسي در باره ورزش بنويسد
مفسران سياسي رسانه هاي اروپا هم اين روز ها در تفسيرهاي خود ورزش و المپيك را از نظر دور نداشته اند و به تاثير آن بر سياست اشاره كرده و نوشته اند: از آنجا كه هر فرد يك كشور، تبعه معمولي تا رئيس جمهور، خواهان پيروزي ورزشكاران خودي است، پس هر مسابقه ورزشي فرا مليتي، ناسيوناليسم را زنده و تقويت مي كند و اين وضعيت در دوران حكومت هاي كمونيستي كه به قول خودشان «جهان وطني» فكر مي كردند در اين كشورها و ميان رهبران كمونيست هم مشاهده مي شد. اين احساس، ريشه داشتن ناسيوناليسم را ثابت مي كند و بنابراين نمي توان انتظار داشت كه يك مقام حتي در امور بين المللي، وطن خود را از نظر دور ندارد و ترجيح ندهد. اين مفسران مسابقه هاي جاري يونان را كه در آن نمايندگان تيم ها ۲۰۲ پرچم مختلف را حمل مي كنند با مسابقه هاي ۱۰۸ سال پيش (سال ۱۸۹۶) كه در همين كشور انجام شد و با آنها دور تازه المپيك پا به عرصه وجود گذارد مقايسه كرده و نوشته اند: در آن سال ها، دولت هاي ميزبان دغدغه نداشتند و امروز مقامات يوناني با يك ميليارد و پانصد ميليون دلار كه صرف حفظ امنيت بازي ها كرده اند، تازه شب ها خوابشان نمي برد كه ممكن است يك خرابكار از گوشه اي رخنه كند، بمبي منفجر سازد و زحمات آنان را هدر دهد.

نخستين جشنواره نقاشي ديجيتال برگزار مي شود
نخستين جشنواره نقاشي ديجيتال ويژه كودكان و نوجوانان بين ۶ تا ۱۶ سال از اول تا هشتم شهريور در فرهنگسراي هنر برگزار مي شود.
مهلت ارسال آثار به اين جشنواره تا ۲۷ مرداد اعلام شده است و آثار رسيده پس از داوري به نمايش گذاشته خواهد شد.
شرايط شركت در اين مسابقه به اين شرح است: تكنيك: محيط هاي گرافيكي و تركيب نقاشي و كامپيوتر، اندازه كادر: A+ ، تعداد آثار: حداكثر ۳ اثر، آثار به وسيله سي دي يا پرينت ارسال شود و نقاشي ها با رزولوشن ۳۰۰ دي پي آي روي سي دي ذخيره شود.

تئاتر دفاع مقدس در كشور مهجور مانده است
رحمت اميني معتقد است: مفهوم تئاتر دفاع مقدس در كشور و به خصوص در شهرستان ها مهجور مانده است و اميد مي رود با برگزاري جشنواره هاي تئاتر دفاع مقدس از انزوا بيرون بيايد. رحمت اميني، دبير شوراي توسعه تئاتر كشور و استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرگزاري فارس، با اشاره به اين كه كليت تئاتر ما دچار ضعف ها و مشكلات زيادي است، افزود: در كشور ما هم  اكنون از تهران تا شهرستان ها در همه سطوح فعاليت تئاتري وجود دارد ولي اينها تئاتر ناب نيست بلكه حركت هايي مقطعي و كوتاه است كه در دل كوير تئاتر مي درخشند و بعد افول مي كنند.

داريوش پيرنياكان: نبود حمايت علت اصلي فروپاشي گروههاي موسيقي است
نبود حمايت هاي لازم از گروه ها و اركسترهاي موسيقي باعث شده تا اين گروه ها چندي پس از تشكيل، متلاشي شوند.
داريوش پيرنياكان عضو هيأت مديره  خانه موسيقي و سرپرست گروه شهنازي در گفت و گو با ايسنا ضمن بيان مطلب فوق وبا تأكيد بر اينكه گروه هاي حاضر در عرصه  موسيقي با هزينه و بودجه خود سرپا هستند، ابراز داشت: اگر تاملي بر گروهها و اركسترهاي موسيقي داشته باشيد مي بينيد كه حتي يك گروه درست موسيقي ايراني نيز وجود ندارد چرا كه نه ارشاد، نه تلويزيون و نه سازمان تبليغات از اين گروه ها پشتيباني مي كنند.
پيرنياكان در عين حال پيشنهاد كرد تا سازمان هاي فرهنگي براي اعتلاي موسيقي گروه هاي ايراني را پشتيباني كنند. سرپرست گروه شهنازي در ادامه با اشاره به اينكه در اين شرايط گروه هاي موسيقي بازده كاري مناسبي نخواهند داشت، گفت: اگر در گذشته ديديم كه گروه هايي مثل شيدا و عارف آثار ماندگاري را خلق كردند به دليل الفت و مانوس بودن اعضا با يكديگر و نداشتن دغدغه هاي مالي بود. اين در حالي است كه اكنون بنا به دلايل اقتصادي نوازندگان و خوانندگان، جز مدت زماني كوتاه نمي توانند با يكديگر تمرين داشته باشند.

برگي از تاريخ
خودخواهي وزير اعظم كه ايران را برباد داد
پانزدهم اوت در طول تاريخ، علاوه بر زيان جبران ناپذير ناشي از خودخواهي يك وزير اعظم به ايران كه شرح آن در زير خواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۶۳۶ ميلادي سپاه اسلام در «يرموك» ارتش روم شرقي را شكست داد و بر همه سوريه تسلط يافت. در سال ۱۴۲۶ نورالدين لطف الله (حافظ ابرو) اثر معروف خود تحت عنوان «زبدةالتواريخ» را به پايان رسانيد و در سال۱۳۳۲ عده اي افسر ارشد از جمله تني چند از كساني كه توسط دكتر مصدق بازنشسته شده بودند و گروهي سياستمدار چگونگي كودتا بر ضد حكومت را بررسي كردند.
اينك نتايج سوء خودخواهي وزير اعظم به عنوان برگ امروز: سيصد و ده سال از زماني مي گذرد كه وزير اعظم ايران به وصيت شاه متوفي اعتنا نكرد و مصالح وطن را قرباني خودخواهي هايش ساخت و سلطان حسين را كه نه مدير بود و نه مدبر به شاهي برگزيد و باعث يك جنگ داخلي خونين و تضعيف ايران شد. شاه سليمان صفوي كه هفت پسر داشت وصيت كرده بود با اين كه سلطان حسين فرزند ارشد اوست، به دليل حجب و كمرويي وعلاقه مندي اش به عزلت و تن آسايي و عدم شايستگي براي اداره امور كشور و نداشتن تجربه در سياست، به مصلحت مملكت و ملت است كه سلطان مرتضي پسر كوچكتر را شاه كنند. ولي وزير اعظم و بيشتر درباريان كه مادرانشان گرجستاني بودند به منظور رسيدن به مقاصد مادي خود و از دست ندادن قدرت، وصيت شاه متوفي را تحريف و سلطان حسين را به سلطنت انتخاب كردند. اين انتخاب مغرضانه نابودي كشور را به دنبال داشت. ضعف شاه سلطان حسين و انتصابات نادرست او كه به توصيه همان درباريان مغرض صورت مي گرفت از جمله تعيين يك گرجستاني به نام گرگين خان به سمت فرماندار قندهار كه آشنا به آداب و رسوم و خلق و خوي ساكنان محل نبود، باعث وقوع جنگ داخلي خونيني شد كه به زوال صفويه و تصرف اصفهان انجاميد. انتصاب گرگين خان گرجي به فرمانداري قندهار ظاهراً به خاطر به اسلام گرويدن او و نوعي پاداش بود. سختگيري گرگين خان نسبت به قندهاري ها سبب نارضايتي آنان و ارسال شكايت به اصفهان شد كه اين شكايت هم به گوش شاه سلطان حسين كه در محاصره درباريان مغرض بود رسانده نشد و بي جواب ماند كه نتيجه اش شورش بود. مير محمود قندهاري كه با مختصر نيرويي در اكتبر سال ۱۷۱۳ ميلادي اصفهان را تصرف كرد، قبلاً از يزدي ها شكست خورده بود. شكست پادگان اصفهان نتيجه روحيه ضعيف افراد و نداشتن فرمانده شايسته بود.
www.iranianshistoryonthisday.com

تلاش موزه هنرهاي معاصر براي خريد تابلوهاي هنري تازه
يك سال پس از گذشت طرح فروش آثار هنري مانده در موزه هنرهاي معاصر ، مدير اين مركز از تلاش براي تكميل و تجهيز آرشيو اين مجموعه خبر داد وتاكيد كرد كه با تكميل اين مجموعه اعتبار بين المللي و موقعيت بي همتاي آن به عنوان بزرگ ترين مجموعه هنر غرب در خارج از جهان غرب همچنان حفظ خواهد شد كه اين ركوردي انحصاري براي ايران اسلامي است.
عليرضا سميع آذر در گفت و گوبا ايسنا ضمن اذعان به اين نكته كه از ابتداي طرح اين مسئله قصدي براي فروش آثار نداشتيم مي گويد: : رنوار و درن را كه هرگز نبايد فروخت، چراكه آثار ارزشمندي هستند، از طرفي ديگر آثار غير قابل نمايشي چون كاسر، نه تنها درآمد آنچناني نصيب ما نمي كند، بلكه سبب مي شود تا همه   دنيا بگويند ايراني ها آثارشان را مي فروشند.
وي با اشاره به علاقه مندي موزه براي خريد آثار،در باره مجموعه تابلوهاي موجود مي گويد: اين مجموعه دو ضعف آشكار دارد؛ نخست حلقه هاي مفقوده در برخي جنبش هاي مهم سده بيستم مانند سوررئاليسم است كه تنها ۴ ، ۵ كار از آن ها موجود است و البته با اين تعداد نمي توان نمايشگاهي از اين سبك برپا نمود. در حالي كه معرفي جنبش هاي ديگري مثل كوبيسم، اكسپرسيونيسم انتزاعي، پاپ آرت و تا حدي امپرسيونيسم با وجود تعداد قابل توجهي از آثار مهم كاملا ميسر بوده است . كما اين كه نمايشگاه هاي موضوعي در سال هاي گذشته مؤيد اين نكته هست. دوم آن كه كلكسيون تا دهه ۷۰ پيش رفته و ناگهان متوقف مي شود؛ چراكه پس از پيروزي انقلاب يك اثر به اين مجموعه اضافه نشده است. هنرمنداني كه در سال هاي دهه ۱۹۷۰ و به هنگام خريداري آثار اين مجموعه يا مورد غفلت واقع شده اند و يا در هر حال به نظر نمي رسيد بعدها اهميت پيدا كنند، اما اكنون، به برجسته ترين چهره ها در هنر معاصر جهان تبديل شد ه اند. برخي هنرمندان بزرگ آلماني همانند گرهارد ريشتر و يا سيگمار پولكه، گئورك بازيليتز و آنسلم كيفر از اين جمله هستند. همين طور لوچو فونتانا و آلبرتو بوري ايتاليايي و يا تعدادي از هنرمندان انگليسي مانند لوسين فرويد و يا برخي از شركت كنندگان در همين نمايشگاه مجسمه سازان انگليسي كه اخيرا در موزه برپا گرديد.
سميع آذر به تاثير تبليغاتي خريد آثار بر اذهان غربيان اشاره كرده و مي گويد:اگر رقمي صرف خريد آثار هنري شود، همه  روزنامه هاي مهم دنيا اين را خواهند نوشت. من در اين ترديدي ندارم كه اين اقدام بيش از هر برنامه فرهنگي هنري و تبليغاتي ديگر در سطح رسانه هاي غربي بازتاب مثبت خواهد داشت. در حالي كه اگر شما بخواهيد ۱۰ يا حتي صد ميليون دلار خرج كنيد كه براي شما تبليغات كنند، آن ها اين را نخواهند نوشت.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


گشتي در دنياي خبرها
خرگوش آتش پاره
لندن: يك خرگوش شعله ور، انبار يك باشگاه ورزشي كريكت را در انگليس به آتش كشيد.هنگامي كه كارگران باشگاه مشغول آ تش زدن شاخه هاي خشك درختان محوطه بودند، ناگهان تكه اي از شاخه آتش گرفته روي بدن خرگوش فرود آمد و بدن اين حيوان آتش گرفت.
درپي اين حادثه خرگوش با سرعت هر چه تمام تر وارد انبار باشگاه شد كه همين اقدام خرگوش باعث گرديد تا شعله هاي آتش به انبار سرايت كند و كالاهاي موجود در آن به ارزش ۱۱۰ هزار دلار در آتش بسوزد.
نوشيدني هاي گرانقيمت
لوساكا: چند روز قبل اعلام شد، هزينه خريد نوشيدني هاي مختلف توسط دفتر رياست جمهوري كشور زامبيا بالغ بر ۴۲۰ هزار دلار در سال است.
درپي ا نتشار اين خبر، رئيس جمهور كه بسيار عصباني شده بود، دستور پيگيري موضوع را صادر كرد و گفت: من شوكه شده ام چون خودم تنها آب مي نوشم.
در زامبيا نيمي از مردم كمتر از يك دلار در روز درآمد دارند.
چاپ آگهي براي زنده ماندن
هيوستون: يك مرد ۳۲ ساله در آمريكا كه مبتلا به سرطان است و براي زنده ماندن نياز به انجام پيوند كبد دارد به چاپ آگهي متوسل شده است.
او با توجه به اينكه تاكنون امكان انجام پيوند برايش مهيا نشده، اقدام به چاپ آگهي در روزنامه ها و همچنين تابلوهاي تبليغاتي خيابان كرده است.
متن  آگهي وي به اين شرح است: من به يك كبد پيوندي نيازدارم، خواهش مي كنم براي زنده ماندن كمكم كنيد.
در آ مريكا هر روز به طور متوسط ۷۰ عمل پيوند اعضا انجام مي شود اما به دليل كمبود اعضاي اهدايي، بيماران مدتي در ليست انتظار مي مانند.
دستگيري سارق پل
ورشو: پليس لهستان سارق يك پل فلزي به طول ۲۰۰ متر و به وزن ۳۶۰ تن را دستگير كرد.به گفته پليس، اين مرد كه طلبكاران بسياري داشت براي پرداخت بدهي هاي خود اين پل فلزي را كه براي سا خت آن ۵۰۱ هزار دلار هزينه شده بود به سرقت برد و آ ن را با دريافت ۱۸ هزار يورو به تاجران آهن فروخت.
اين مرد براي سرقت اين پل از ۱۵ كاميون استفاده كرده بود.
احترام به مشتري
رم: يكي از سرشنا س ترين كفاشان كشور ايتاليا تعطيلات تابستاني خود را به دليل سفارش آرنولد، فرماندار كاليفرنيا، لغو كرد.
روز پنج شنبه گذشته، آرنولد با ارسال يك فكس براي اين كفاش، دو جفت كفش براي خود سفارش داد كه مي بايست حداكثر تا ۱۰ روز ديگر آماده شود.
به همين دليل اين كفاش نه تنها تعطيلات تابستاني اش را لغو كرد، بلكه از
۳ كفاش برجسته ديگر براي تحويل به موقع اين سفارش كمك گرفته است.
تنبيه آسمانخراش
آتن: يائومينگ بازيكن ۲۶/۲ متري تيم ملي بسكتبال چين كه هم اكنون در رقابت هاي المپيك آتن حضور دارد اعلام كرده است در صورتي كه تيم چين به مرحله يك چهارم نهايي رقابت هاي المپيك راه نيابد به مدت ۶ ماه اصلاح نخواهد كرد.وي گفت:  اگر به يك چهارم نهايي نرسيم خود را با اصلاح نكردن به مدت ۶ ماه، تنبيه خواهم كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و ۱۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۵۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۴ دقيقه

گل و گياه
گل استكاني
008952.jpg
نام علمي: Campanula zoysii
خانواده: CAMPANULACEAE
گياه دائمي كپه اي شكل به بلندي ۵ و گستردگي ۱۰ سانتي متر است. داراي برگهاي بيضي شكل دندانه دار و كركدار بوده و گلهاي لوله اي شكل آن برنگ آبي - بنفش در اواسط تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه و خاك لومي شني، قليايي، مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر يا تقسيم گياه در پاييز يا بهار و تهيه قلمه چوب نرم در تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |