يكشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۶ - Aug 15, 2004
رئيس اداره سياسي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي:
وزير دفاع عراق، آمريكايي است
رئيس اداره سياسي سپاه گفت: معرفي ايران به عنوان مهمترين دشمن ملت عراق از سوي وزير دفاع اين كشور در شرايطي كه عراق تحت اشغال آمريكا قرار دارد و صهيونيست ها روز به روز براي نفوذ بيشتر در ساختارهاي در حال شكل گيري عراق تلاش مي كنند، نشان از وابستگي كامل وي به آمريكا دارد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روابط عمومي كل سپاه سردار جواني در گفتگو با خبرنگار سياسي سايت حماسه افزود: وزيردفاع عراق، فردي با گرايش هاي كاملا آمريكايي و مجري سياست هاي ديكته شده از سوي واشنگتن درعراق است كه با دولت آمريكا و برخي شركتهاي آمريكا روابط مالي دارد.
وي با بيان اين نكته كه در گذشته نيز انجام تخلفات از جمله اختلاس هاي كلان مالي در پرونده حازم شعلان به ثبت رسيده است، ادامه داد: با وجود اينكه بسياري ازدولتمردان عراقي اظهارات وي را رد كرده اند ولي با توجه به اعمال فشارهاي آمريكا روي دولت موقت عراق، امكان تكرار ادعاهاي وزير دفاع عراق عليه ايران وجود دارد.
به گفته سردار جواني، آمريكايي ها با طرح چنين موضوعاتي از سوي دولتمردان عراقي سعي دارند روابط ايران وعراق را تيره سازند و به مرور دو كشور همسايه را تهديدي براي يكديگر معرفي كنند.
رئيس اداره سياسي سپاه در مورد تهديدات آمريكا و رژيم صهيونيستي عليه سياست هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران گفت: اين تهديدات قبل از آن كه يك تهديد واقعي و جدي باشد با هدف عمليات رواني انجام مي شود چرا كه شرايط
منطقه اي و بين المللي، ظرفيت لازم براي پذيرش يك اقدام نظامي عليه ايران را ندارد.
وي با اشاره به مشكلات جدي آمريكايي ها در عراق و افزايش روز افزون هزينه هاي مالي و مشكلات امنيتي آنان تاكيد كرد: با اين اوصاف بعيد است كه آمريكا توان گشودن جبهه اي ديگر را داشته باشد.
سردار جواني بر اين نكته كه رژيم صهيونيستي از تبعات هر نوع اقدام عليه جمهوري اسلامي ايران نگران است تاكيد كرد و گفت: هم اكنون تمامي مناطق تحت حاكميت رژيم صهيونيستي از جمله مراكز هسته اي و زرادخانه هاي اتمي اين كشور در تيررس موشك هاي پيشرفته ايران قرار دارد، بنابراين نه رژيم صهيونيستي و نه آمريكا در چهار چوب محاسبات هزينه فايده، تهديدات خود را عملي نخواهند كرد. وي خاطرنشان كرد: اين اتفاق تنها از روي عصبانيت وحماقت امكان پذيراست به همين دليل مسئولان نظام اسلامي همواره بايد آمادگي لازم براي مقابله با تهديدات نظامي احتمالي را داشته باشند.
رئيس اداره سياسي سپاه در پايان گفت: عمليات رواني صهيونيستها از يك سو با هدف ايجاد اجماع قدرت هاي جهاني براي افزايش فشارهاي بين المللي بر جمهوري اسلامي واز سوي ديگر با هدف زمينه سازي براي باج خواهي رژيم صهيونيستي و افزايش قدرت نظامي با اخذ كمك از آمريكا و كشورهاي اروپايي انجام مي شود.

كوتاه از سياست ايران
رئيس جمهوري پس فردا به كردستان مي رود
سيد محمد خاتمي رئيس  جمهوري  سه شنبه  اين هفته  براي  افتتاح  چند طرح صنعتي  و ورزشي  وارد استان  كردستان  مي شود.
به گزارش ايرنا مسئول  روابط عمومي استانداري  كردستان  ديروز گفت : در سفر يك  روزه  رئيس  جمهوري  كارخانه  ذوب  آهن  كردستان  وتراكتورسازي  سنندج  افتتاح  و عمليات  اجرايي  پتروشيمي سنندج  آغاز خواهد شد.
دعوت تازه از هاشمي رفسنجاني
هياتي از خانه كارگر و حزب اسلامي كار با آيت الله  هاشمي رفسنجاني ديدار و از وي براي كانديدا شدن در انتخابات رياست جمهوري دعوت كردند.
دبير اجرايي خانه كارگر استان تهران در گفتگو با خبرگزاري فارس با اعلام اين خبر افزود: اين ديدار خصوصي هفته گذشته انجام شده است.
وي افزود: هاشمي رفسنجاني دعوت خانه كارگر و حزب اسلامي كار را براي پذيرش كانديداتوري نپذيرفت. اسرافيل عبادتي با بيان اين كه ديداري را نيز در خصوص انتخابات رياست جمهوري با مصطفي معين خواهيم داشت، تصريح كرد: فرد ديگري براي رايزني مد نظر خانه كارگر است كه با قطعي شدن، نام وي را نيز اعلام خواهيم كرد.
علامه فضل الله:ايران و كشورهاي اسلامي براي ايستادگي
در برابر تهديدات بايد توانايي هسته اي داشته باشند
علامه فضل الله در خطبه هاي نماز جمعه بيروت گفت: اين حق ايران و كشورهاي عربي و اسلامي است كه از توانايي هسته اي برخوردار باشند تا بتوانند در برابر تهديدهاي آمريكا، اسرائيل و متحدان آنها ايستادگي كنند.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه الراي العام، علامه فضل الله تأكيد كرد: اگر اسرائيل به خاطر حمايت آمريكا به قوانين جامعه جهاني احترام نمي گذارد، چرا بايد در برابر آن تسليم شويم؟
احتمال عمليات تخريبي عليه ايران و سوريه
توسط برخي جناح هاي عراقي
روزنامه الوطن به نقل از ديپلمات هاي اروپايي مدعي شد كه برخي از گروه هاي عراقي سعي دارند عمليات تخريبي در داخل ايران و سوريه انجام دهند.
به گزارش ايرنا، اين روزنامه چاپ عربستان افزود: تلاش گروه هاي عراقي در انجام عمليات هاي تخريبي در ايران و سوريه مي تواند در راستاي اجابت اتهاماتي باشد كه مقامات كشورشان به ايران و سوريه مبني بر دخالت آنها در امور عراق وارد مي كنند.الوطن به نقل از ديپلمات هاي مذكور كه نامي از آنها برده نشده مي افزايد: ممكن است اين عمليات ها بدون اطلاع دولت عراق انجام شود.

استيضاح وزير راه اين هفته به هيأت رئيسه ارائه مي شود
يك نماينده امضا كننده طرح استيضاح وزير راه گفت: «استيضاح احمد خرم، وزير راه و ترابري در هفته جاري از سوي كميته اجرايي ۷ نفره پيگيري كننده استيضاح به هيات رئيسه ارائه مي شود. محمدرضا ميرتاج الديني، عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرا با اعلام اين مطلب به ايسنا، اظهار داشت: «كميته اجرايي ۷ نفره پيگيري هاي خود را در رابطه با استيضاح انجام داده و استيضاح را با ۸ بند آماده ارائه به هيات رئيسه كرده است و تنها تنظيم متن استيضاح باقي مانده است.»
نماينده مردم تبريز در خانه ملت تصريح كرد: در اصل استيضاح هيچ ترديدي نيست و حتما انجام مي شود و بسياري از نمايندگان كه تا به حال استيضاح را امضاء نكردند پيگير مسئله هستند. وي سوء مديريت و يا ضعف مديريت در وزارت  راه، حيف  و ميل بيت المال، مسئله فرودگاه امام(ره) را از مسايل مهم متن استيضاح وزير راه عنوان كرد و گفت: البته مواد ديگري هم وجود دارد كه نمي توان به آن اشاره كرد.

هفت وزير به كميسيون هاي مجلس مي روند
وزيران نيرو، نفت، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، فرهنگ و ارشاد اسلامي، جهاد كشاورزي، راه و ترابري و رفاه و تامين اجتماعي درجلسات اين هفته كميسيون هاي تخصصي مجلس حضور مي يابند.
به گزارش خبرگزاري «مهر»، سرلشكر فيروزآبادي رييس ستادكل نيروهاي مسلح براي آشنايي و تبادل نظر در خصوص آخرين وضعيت امنيت و تهديدات منطقه اي سه شنبه هفته جاري و سردار قاليباف فرمانده كل نيروي انتظامي روز دوشنبه اين هفته براي بررسي ناهنجاريهاي اجتماعي و پيامدهاي امنيتي آن در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي حضور مي يابند.
محمدحسين شريف زادگان وزير رفاه و تامين اجتماعي براي پاسخگويي به نخستين سئوال نمايندگان پس از تصدي وزارت رفاه به كميسيون بهداشت و درمان مجلس مي آيد تا به سئوال رضا عبداللهي نماينده ماهنشان پاسخ دهد. سه شنبه اين هفته حبيب الله بيطرف وزير نيرو براي پاسخگويي به سئوالات پيرموذن نماينده اردبيل، سيد ناصر موسوي نماينده رامهرمز، حسينعلي قاسم زاده نماينده بابل وبهرام حبيبي نماينده خمين در كميسيون كشاورزي مجلس حاضر مي شود.
فردا هم محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي نيز براي توضيح در خصوص مسائل مربوط به كمبود كود شيميايي و سم مورد نياز كشاورزان در كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي حضور مي يابد.
احمدخرم وزير راه و ترابري هم سه شنبه عصر در كميسيون عمران مجلس به سئوال پيرموذن نماينده اردبيل پاسخ مي دهد.
بررسي برنامه هاي آتي دفتر مناطق محروم كشور و سازمان توسعه و تجهيز مدارس كشور نيز از ديگر برنامه هاي كميسيون عمران در اين هفته است.
سه شنبه اين هفته مسعود پزشكيان وزير بهداشت و درمان براي پاسخگويي به سئوالات پيرموذن نماينده اردبيل، عبداللهي نماينده ماهنشان، خانم آجرلو و جلالي نمايندگان كرج در كميته رفاه و تامين اجتماعي كميسيون بهداشت و درمان مجلس حاضر مي شود.
بيژن نامدار زنگنه وزير نفت نيز امروز به كميسيون انرژي مي رود تا به سئوال الياس نادران نماينده تهران پاسخ دهد.
احمد مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هم روز سه شنبه در كميسيون فرهنگي علاوه بر آشنايي با اعضاي كميسيون به سئوال اكبر اعلمي نماينده تبريز پاسخ مي دهد. اعتبارات بخش آموزش و پرورش و آموزش عالي كشور نيز امروز در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با حضور رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ومعاونين وي بررسي مي شود.
مسئولان وزارت تعاون هم براي رسيدگي به مسائل گراني سه شنبه اين هفته در كميسيون اجتماعي مجلس حضور مي يابند.
رييس كل بانك مركزي هم امروز براي آشنايي و ارائه گزارش در خصوص آخرين وضع پولي و ارزي كشور در كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس حاضر مي شود.
سه شنبه هفته جاري رسيدگي به مسائل و مشكلات صنايع خودروسازي كشور و قراردادهاي توليد مشترك نيز با حضور مسئولان ذيربط در كميسيون صنايع و معادن مجلس انجام مي شود.
رييس سازمان ملي جوانان و رييس دفتر تبليغات حوزه علميه قم نيز براي ارائه گزارش عملكرد در جلسات اين هفته كميسيون فرهنگي مجلس حضور مي يابند.

بي بي سي :
احساسات  ضد آمريكايي  در ايران  تقويت  شده  است
راديو بي بي سي  ديروزگفت : احساسات  ضد آمريكايي  در ايران  به  دليل محاصره  شهر نجف  توسط نيروهاي  آمريكايي  قوت  تازه اي  يافته  است .
به گزارش ايرنا اين  راديو كه  گزارشي  پيرامون  تظاهرات  روز جمعه  مردم  ايران  پخش  كرد، افزود: در ايران  تظاهرات  در اعتراض  به  عمليات  نيروهاي  آمريكايي  در شهر نجف  برپا شد و نمازگزاران  پس  از برگزاري  نماز جمعه  در تهران  و چند شهر ديگر اقدام  به  راهپيمايي  كردند.
خبرنگار بي بي سي  از تهران  در اين باره  گزارش  داد: يكبار ديگر خيابان هاي تهران  و ساير شهرهاي  ايران  شاهد برگزاري  تظاهرات  ضد آمريكايي  بوده  است .
تظاهركنندگان  با سردادن  شعارهايي  نسبت  به  جنگ  در عراق  اعتراض  كردند.
وي  افزود: برجسته ترين  صدا در نماز جمعه  اين  هفته  متعلق  به  آيت الله احمد جنتي  دبير شوراي  نگهبان  بود.
او آمريكايي ها را متهم  كرد كه  سعي دارند گروه هاي  اسلامي را از صحنه  قدرت  در عراق  حذف  كنند و آنها را باعوامل  غير مذهبي  خود جايگزين  كنند.

اياد علاوي: ايران دعوت كند تا به تهران بروم
اياد علاوي نخست وزير دولت موقت عراق گفت كه اگر دعوت شود براي ديدار به ايران خواهد آمد.
علاوي ديروز به ايرنا گفت: ما خواستار برقراري روابط خوب با كشورهاي همسايه به خصوص ايران هستيم، و باور داريم كه روابط فيمابين براساس منافع مشترك استوار است.
علاوي همچنين با بيان اين كه ما دولت ايران را به دخالت در امور عراق متهم نمي كنيم، گفت: اگر گله اي است از برخي افراد غيررسمي است.
وي منظور خود را از افراد غيررسمي روشن نكرد. وي تنها به خبرنگار ايرنا در نجف گفت: همانگونه كه برخي افراد از كشورهاي همسايه به عراق نفوذ مي كنند از ايران نيز همين امر صورت مي گيرد.

نايب رئيس مجلس:
كنفرانس اسلامي آمريكا را وادار به خروج از عراق كند
نايب رييس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: انتظار مي رود تا جمهوري اسلامي ايران بيش از پيش با استفاده از امكانات و گسترش تلاش هاي سياسي خود براي جلوگيري از فشارهاي آمريكا بر عمده كشورهاي اسلامي حركت كند.
محمدرضا باهنر در گفت و گو با ايسنا،  با بيان اين كه دموكراسي وعده داده شده توسط آمريكا امروز در عراق و منطقه، خود را در حد كشتار جمعي و بمباران هاي عراق به ارزش هاي فرهنگي بيش از يك ميليارد مسلمان جهان نشان مي دهد، افزود: اين دموكراسي هم اكنون به چنين وضعيتي رسيده است؛ اما مردم عراق نيز گفته اند و نشان داده اند كه زير بار فشارهاي طولاني مدت يك كشور خارجي و اشغالگراني همچون آمريكا نخواهند رفت.وي معتقد است كه منافع ملي و نظر مردم آمريكا نيز بر اين است كه هرچه زودتر عراق به عراقي ها واگذار شود.
باهنر با اشاره به اين كه هتك حرمت نيروهاي اشغالگر به مردم عراق و مناطق بسيار مقدس مذهبي و فرهنگي مسلمانان خشم مسلمانان را برانگيخته است، گفت: مسلمانان حركت هاي خود را عليه آمريكا آغاز كرده اند، لذا از دولت هاي كشورهاي اسلامي نيز انتظار مي رود تا از مردم خود عقب نمانند و از تمامي امكانات و قدرت براي وادار كردن متجاوزان به عراق در جهت رها كردن مردم عراق استفاده كنند.

شكايت ايران و خانواده امام موسي صدر از قذافي
مركز مطالعات  و پژوهش هاي  امام  موسي  صدر در بيروت  اعلام  كرد: سيد محمدخاتمي رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  در ديدار با خانم  رباب  صدر از تصميم عدنان  عضوم  دادستان  لبنان  براي  پيگيري  پرونده  ربوده  شدن  امام  صدر ابرازخرسندي  كرد.
به گزارش ايرنا اين  مركز ديروز با انتشار بيانيه اي  افزود: رئيس  جمهوري  ايران  در اين  ديدار اضافه  كرد كه  صدور حكم  قضائي  در خصوص  پرونده ربوده  شدن  امام  صدر در لبنان  را با دقت  پيگيري  مي كند و جمهوري  اسلامي براي  ارايه  هرگونه  كمك  و مساعدت  در اين  زمينه  آماده  است .
در اين  بيانيه  تأكيد شده  است  كه  خانم  صدر شكايت  خانواده  امام  صدر و دوهمراه  ايشان  را كه  در جريان  سفر رسمي در سال  ۱۳۵۷ به  ليبي  در آن كشور ربوده  شدند و اقدام هاي  قضائي  به  عمل  آمده  در اين  زمينه  را به  اطلاع  آقاي خاتمي رساند.
خانواده  امام  موسي  صدر و همسران  دو تن  از همراهان  ايشان  به  نامهاي عباس  بدرالدين  و محمد يعقوب  كه  در جريان  سفر سال  ۱۳۵۷ به  ليبي  ربوده شدند چندي  پيش  عليه  معمر قذافي  رهبر ليبي  و ۱۷ نفر از مسئولان  آن كشورشكايت  كردند.
عدنان  عضوم  دادستان  كل  لبنان  نيز با صدور حكم  قضائي  خواستار بازداشت رهبر ليبي  و ديگر مقام هاي  ليبيايي  دست  اندركار ماجراي  ربوده  شدن  امام موسي  صدر شد.
روزنامه الشرق الاوسط نيز به نقل از فرزند امام موسي صدر نوشت: به زودي ايران شكايت نامه اي را عليه معمر قذافي، رهبر ليبي به اتهام ربودن امام موسي صدر و دو تن از همراهانش به دادگاه لبنان ارايه خواهد داد. به گزارش ايسنا، اين روزنامه چاپ لندن به نقل از صدرالدين صدر، فرزند امام موسي صدر افزود: شكايت ايران عليه قذافي علاوه بر شكايتي خواهد بود كه خانواده صدر عليه وي اعلام داشته اند.
خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز به نقل از صدرالدين اعلام كرد: خانوده امام موسي صدر و دولت ايران تدابير قضائي مشتركي را عليه قذافي اتخاذ خواهند كرد.

كارشناس مسايل استراتژيك دانشگاه تل آويو:
احتمال حمله آمريكا به ايران صفر است
احتمال عمليات نظامي آمريكا عليه تهران تقريبا صفر است . تصميم گيري درباره ايران در شوراي امنيت با وتوي روسيه و چين مواجه مي شود . يك پايگاه اينترنتي نوشت: چگونگي رويارويي غرب با برنامه هسته اي ايران يكي از مسايل بسيار مطرح سياست خارجي در نشست سپتامبر شوراي حكام خواهد بود.
به گزارش ايسنا، پايگاه اينترنتي M S N B C به نقل از يكي از كارشناسان مسايل استراتژيك دانشگاه تل آويو نوشت: مدت هاست كه ترس از سلطه ايران در خاورميانه وجود دارد.
در ادامه اين مطلب آمده است، ايران ضرورتا نسبت به هيچ تهديدي نگراني ندارد، با حمله به عراق مقامات ايراني بيم داشتند كه تهران انتخاب بعدي آنها براي تغيير رژيم باشد، اما پنتاگون آن قدر در عراق گرفتار شده است كه احتمال يك عمليات نظامي عليه تهران تقريبا در حد صفر مي باشد.
جان ولف اشتال، كارشناس كنترل تسليحات موسسه بين المللي صلح كارنگي در اين باره گفت: آمريكا در موقعيتي قرار ندارد كه كسي را تهديد كند.
به گزارش ايسنا، در ادامه اين مطلب آمده است: در صورت ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت نيز اين احتمال وجود دارد كه اعمال تحريم عليه اين كشور از سوي چين يا روسيه كه از تأمين كنندگان برنامه هسته اي ايران هستند، وتو شود، به علاوه ايران با در نظر گرفتن احتمال اين كه اسرائيل به پايگاه هاي هسته اي اش حمله كند اين تاسيسات را در سراسر كشور پراكنده كرده است.
در همين حال نيويورك تايمز در گزارشي با اشاره به وجود تفرقه و دوگانگي استراتژي سياسي در نزد دولتمردان آمريكايي در خصوص چگونگي تعامل با ايران نوشت: در حال حاضر برخي از بازهاي دولت بوش براي رويارويي با برنامه هسته اي ايران به اعمال فشار پرداخته اند؛ با اين حال و در حالي كه
هيچ كس در واشنگتن حمله به ايران را پيشنهاد نمي كند مقامات رسمي دولت آمريكا به طرز كوركورانه اي درباره بي ثبات كردن دولت ايران صحبت به ميان مي آورند.

مقتدي صدر : دولت موقت ديكتاتوري و مزدور عراق بايد استعفا دهد
مذاكرات آتش بس در نجف شكست خورد
009012.jpg

مقتدي  صدر گفت  شبه  نظاميان  وابسته  به  وي  در نجف  خواهند ماند و از اماكن مقدس  در برابر اشغالگران  آمريكا يي تا آخرين  نفس  دفاع  خواهند كرد
گسترش اعتراضات در شهرهاي عراق عليه تهاجم آمريكا به نجف
موفق  الربيعي  مشاور در امور امنيت  ملي  دولت  موقت  عراق  ديروز گفت  كه  مذاكره  ميان  او و استاندار نجف  از يك  سو و نماينده  مقتدي صدر از سوي  ديگر براي برقراري  آتش  بس  در نجف  شكست  خورد.
به گزارش ايرنا از نجف از ظهر جمعه دولت  موقت  عراق  در نجف
 آتش  بس  يكجانبه اي  را اعلام  كردكه  طرف  مقابل  نيز آنرا پذيرفت  و گفتگوها براي  تحكيم  آن شروع  شد.
نزديكان  مقتدي صدر گفته اند كه  او ۱۰ شرط براي  برقراري  آتش  بس در نجف  دارد. بيرون  رفتن  نيروهاي  آمريكايي  از نجف  و رفع  محاصره  آن دو شرط از ۱۰شرط اعلام  شده  است  و در مورد بقيه  شروط صحبت  صريحي  نشده  است . گفتگوهاي  آتش  بس  در ساختمان  استانداري  نجف  صورت   گرفت . باآن كه  گفتگوها اعلام  شده  كه  شكست  خورده ، ولي  تحرك  خاصي  در ميان نيروهاي  مقتدي صدر و دولت  موقت  عراق  و نيروهاي  آمريكايي  تا ساعت  مخابره خبر (۴۵: ۱۷ دقيقه ديروز ) ديده  نمي شود و آرامش  نسبي  همچنان  بر نجف  حاكم  است . بجز چند مورد تيراندازي  پراكنده ، ديروز درگيري  عمده اي  در نجف  رخ  نداد  و نيروهاي  آمريكايي  نيز به  خروج  ادوات  نظامي سنگين  از اين  شهر ادامه  مي دهند.
009015.jpg

از گوشه  و كنار عراق  به ويژه  از بغداد و شهرهاي  نزديك  نجف  گروههاي بزرگي  از مردم  به  نجف  رفته اند تا به  درگيريهاي  خونين  هفته  گذشته  در اين شهر اعتراض  كنند. در درگيريهاي  اخير در نجف  ۱۶۵ تن  كشته  و دهها تن  زخمي شدند.
اين در حالي است كه همزمان با مسائل نجف در بسياري ديگر از شهرهاي عراق از جمله كوت و عماره درگيري بين هواداران مقتدي صدر و نيروهاي آمريكايي و دولت عراق ادامه دارد.
مقتدي  صدر روحاني  شيعه  عراقي  در سخناني  در جمع  هوادارانش  در حرم امام  علي  (ع) در شهر مقدس  نجف  گفت : شبه  نظاميان  ارتش  مهدي  تا پاي  جان با نيروهاي  اشغالگر آمريكايي  خواهند جنگيد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از نجف ، مقتدي  صدر در اين  سخنراني  كه  سخنگوي  وي  اظهاراتش  را نقل  كرد خواستار استعفاي  اعضاي  دولت  موقت  عراق  شد كه  وي آنرا يك  دولت  ديكتاتوري  و مزدور خواند.
009018.jpg

مقتدي  صدر گفت  : شبه  نظاميان  وابسته  به  وي  در نجف  خواهند ماند و از اماكن مقدس  در برابر اشغالگران  آمريكايي  تا آخرين  نفس  دفاع  خواهند كرد.
وي  افزود : ممكن  است  نيروهاي  آمريكايي  با برقراري  يك  آتش بس  نمايشي  درصدد فريب  دادن  نيروهاي  ارتش  مهدي  برآيند تا آنها را خلع  سلاح  كنند.
وي  همچنين  از هوادارانش  در ساير شهرهاي  عراق  خواست  به  مبارزه  با نيروهاي  آمريكايي  ادامه  دهند.

تصميم آيت الله سيستاني براي بازگشت به عراق
يك سخنگوي آيت الله سيستاني گفت كه آيت الله از پزشكان خود خواسته است تا به وي اجازه دهند در اولين فرصت به عراق بازگردد.
آيت الله سيستاني روز جمعه در لندن مورد عمل جراحي قلب قرار گرفت.
سخنگوي آيت الله عصر ديروز به العربيه گفت كه حال ايشان پس از عمل «آنژيوپلاستي» رضايتبخش است.آيت الله سيستاني ۷۳ ساله، هفته گذشته براي درمان ناراحتي قلبي وارد لندن شد.

مجمع تشخيص طرح ها و لوايح اختلافي را به مجلس برگرداند
بر اساس تصميم جلسه روز گذشته مجمع تشخيص مصلحت نظام كليه  طرح ها و لوايح اختلافي كه شوراي نگهبان خواستار رفع ابهام از آنها شده است، به مجلس شوراي اسلامي عودت داده شد.
به گزارش خبرگزاري فارس در اين جلسه همچنين ضمن ابراز همدردي با مردم مظلوم عراق در تحمل مصايب و مشكلات تحميل شده توسط اشغالگران، اعضاي مجمع از حضور حماسي، آگاهانه و موثر مردم سراسر ايران و ساير كشورهاي اسلامي در راهپيمايي اعلام برائت و انزجار از اقدامات نيروهاي اشغالگر در هتك حرمت شهرهاي مقدس در عراق به ويژه نجف و اعلام حمايت از مردم مظلوم عراق تشكر و قدرداني كردند.
در ادامه اين جلسه كه علاوه بر اكثريت اعضا، وزراي اقتصادي و دارايي، صنايع و معادن، تعاون، راه و ترابري، نيرو، ارتباطات و فناوري اطلاعات، رئيس كل بانك مركزي، رئيس كل بيمه مركزي، روساي كميسيون هاي صنايع و معادن، اقتصاد - برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور نيز حضور داشتند، مصوبات پيشنهادي كميسيون اقتصاد كلان، بازرگاني و امور اداري مجمع در خصوص سياست هاي كلي توسعه بخش هاي غيردولتي و جلوگيري از بزرگ شدن بخش دولتي قرائت شد.
پس از تصويب كليات سياست هاي كلي نظام در مورد اصل مهم ۴۴ قانون اساسي در جلسه  گذشته  مجمع تشخيص مصلحت نظام، بحث و بررسي براي تدوين سياست هاي كلي اين اصل در جلسه  روز شنبه مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه يافت.
سپس نمايندگان دولت، مجلس شوراي اسلامي و اعضاي مجمع در مورد بندهاي مطرح شده به تبادل نظر پرداختند و پس از بحث و بررسي هاي مبسوط ادامه  بحث به جلسات آتي مجمع موكول شد.
در اين جلسه نحوه  رسيدگي حقوقي به طرح ها و لوايح اختلافي در موضوعات و مواردي كه شوراي نگهبان خواستار رفع ابهام مي گردد، مورد بررسي قرار گرفت و مقرر شد، بررسي اينگونه طرح ها و لوايح در مجمع تشخيص مصلحت نظام قبل از رفع ابهام و طي مراحل قانوني مغاير اصل ۱۱۲ قانون اساسي و رفع ابهامات شوراي نگهبان مي بايست توسط مجلس شوراي اسلامي صورت گيرد.
بنابراين كليه طرح ها و لوايح اختلافي كه شوراي نگهبان خواستار رفع ابهام از آنها شده است به مجلس شوراي اسلامي عودت داده شد كه پس از رفع ابهام محتوا مصوبه در صورت باقيماندن اختلاف مورد داوري قرار گيرد.

سخنان رئيس جمهوري و رئيس مجلس در جمع رؤساي نمايندگي هاي ايران در خارج
خاتمي: بزرگترين قدرت هاي جهان نيز نيازمند جلب افكار عمومي هستند
حداد عادل: هر گاه دين و دولت همسو شده اند شاهد ثبات بوده ايم
رئيس جمهور در افتتاح گردهمايي نمايندگي هاي جمهوري اسلامي  ايران در خارج از كشور به تشريح سياست هاي اصولي سياست خارجي جمهوري اسلامي  پرداخت.
به گزارش ايسنا، سيد محمد خاتمي در اين گردهمايي با تأكيد بر توجه به قدرت افكار عمومي اظهار داشت: عدم درك اين واقعيت سبب مي شود در كوران حوادث دنيا منفعل شويم و نيز نتوانيم از دنياي جديد بهره برداري لازم را كنيم.
وي افزود: در اين مناسبات جديد، حكومت امري زميني و برخاسته از اراده مردم است؛ يعني قدرتي وديعه داده شده از سوي مردم به افراد خاص منتسب به مردم و تحت نظارت مردم.
رئيس جمهور گفت: در دوران ما هيچ حكومتي حتي ديكتاتورترين حكومت ها هم نمي توانند خود را جز بر اساس دموكراسي و حقوق و مصالح مردم توجيه كنند.
وي با بيان اين كه در انقلاب بزرگ و تحول آفرين ايران، اين قدرت جديد درك شد، اظهارداشت: به همين دليل خواست جمهوري اسلامي  در مواضع پيشواي انقلاب عبارت از دموكراسي، آزادي و پيشرفت بر مبناي دين است.
خاتمي  در قسمت ديگري از سخنان خود با بيان اين كه در دنياي پيشرفته امروز ناگزير از حضور در عرصه هاي بين المللي هستيم، اظهار داشت: براي حضور در اين عرصه ها، نيازمند قدرتيم و كشور و ملت ضعيف در برقراري روابط با ديگر كشورها زيان خواهد ديد.
رئيس جمهور با اشاره به قدرت متكي به مردم و استحكام مردم سالاري، قدرت دانش، فن آوري، اقتصاد پويا و افكار عمومي را از خصوصيات قدرت در دنياي امروز دانست و گفت: پديده افكار عمومي چنان مستحكم و كارساز است كه بزرگ ترين قدرت هاي جهان براي توجيه خود نيازمند همراه كردن افكار عمومي براي توجيه اعمال خود نظير اشغال، سركوب، تبعيض و حتي ايجاد نيروهاي تروريست دولتي هستند.
رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود، مشكلات جمهوري اسلامي  ايران در دنياي امروز را مضاعف دانست و گفت: ما خواستار استقرار يك نظام نو بر پايه درك مناسبات جديد قدرت يعني استقرار مردم سالاري و خواستار الگوي بومي  مردم سالاري خود، يعني رعايت موازين ديني و زماني شناخته شده و تأمين مقومات دموكراسي هستيم.
وي افزود: اگر حكومت ناشي از مردم و تحت نظارت آنان نباشد، دموكراسي وجود ندارد و ما خواستار مردم سالاري ديني متناسب با هويت فرهنگي خودمان در كشور هستيم.
رئيس جمهور تأكيد كرد: ما معتقديم كه دين مي تواند سازگار با مردم سالاري باشد، معتقديم كه هر مانعي كه در اجراي استقرار اين تجربه ايجاد شود با هر نيت خاصي خلاف مصالح ملي و خلاف خواست تاريخي ملت ماست.
ما منادي مدارا و معتقد به صلح مبتني بر عدالت هستيم.
رئيس جمهور تأكيد كرد كه ما طرفدار مظلوم هستيم، بدون اين كه در امور داخلي كشورها دخالت كنيم.
وي از مقاومت فلسطين تجليل و تأكيد كرد كه سياست ما در افغانستان و عراق پرهيز از تنش و تأكيد بر آرامش بوده است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در جمع رؤساي نمايندگيهاي ايران گفت: وظيفه ديپلمات ها را علاوه بر پيگيري ديپلماسي كشور دفاع از آرمان هاي مقدس و هويت ملي در عين مانع گرايي عنوان كرد.
به گزارش ايسنا، دكتر غلامعلي حداد عادل ، با ابراز تاسف از آنچه در عراق مي گذرد و نيز تاسف از گروگان گرفته شدن كنسول ايران در كربلا، آن را نمادي از مخاطرات و مشكلات روساي نمايندگي هاي در خارج از كشور دانست و گفت: آنچه مايه جريحه دار شدن احساسات قلبي همه ما شده است هتك حرمت به عتبات عاليات به خصوص نجف اشرف است كه اميدوارم با حاكميت مردم عراق خاتمه يابد و صلح و ثبات حاكم شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي، با تاكيد بر اينكه ما جزيره اي جدا از جهان نيستيم، گفت: هيچ كشوري نمي تواند خود را مانند سبدي آويخته شده ميان زمين ،آسمان و معلق در هوا و بدون هيچ ارتباطي بداند. چنين چيزي در طول تاريخ هم سابقه نداشته است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي، گفت: سياست خارجي كشور كه ديپلماسي ابزار و وسيله اي براي تحقق آن است؛ دفاع از هويت كشور، منافع و امنيت ملي ما است و ديپلماسي براي تأمين اين مقصود به كار گرفته مي شود.
وي افزود: در هر تبادل و مذاكره اي دو طرف وجود دارد و مذاكره زماني جدي مي شود كه هر كدام از طرفين هويتي جدي تر و ثبت شده تر داشته باشند. هر چه در سياست خارجي اين ويژگي را دارا باشيم در برقراري ارتباط ديپلماسي موفق تر هستيم.
حدادعادل در ادامه دين را مهم ترين عنصر تشكيل دهنده هويت ملي كشورمان عنوان كرد و خاطر نشان ساخت: در كاوش هاي باستان شناسي به نمونه بت پرستي در ايران برنخورده ايم، عنصر اعتقاد ديني عنصر وحدت بخشي است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي، گفت: در طول تاريخ ۴۰۰ ساله هر گاه دين و دولت در ايران همسو شده اند شاهد ثبات بوده ايم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي، تأكيد كرد: انقلاب اسلامي با گره خوردن دين و سياست در ايران به پيروزي رسيد و رمز قوت و قدرت ما، در اين تركيب است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي، خطاب به سفرا تأكيد كرد: بعد از فعاليت ديپلماتيك آنچه پشتوانه اصلي شماست، پشتيباني ملت است. اين ملت در همه عرصه ها التزام و اعتقاد خود را بر رابطه دين و دولت نشان داده است و هر چه بر اين عنصر تأكيد كنيم دستتان بازتر است.
وي گفت: نبايد بهانه به دست ديگران دهيم و گمان هم نكنيم با رفع اين بهانه ها مسئله حل مي شود.
حدادعادل با اشاره به حضور مردم در رأي دادن به جمهوري اسلامي ايران گفت: آيا اين درجه از آزادي دشمنان را راضي كرد؟ بهانه جويي آنها ادامه داشته است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي، تصريح كرد: براي نيرومند كردن ديپلماسي كشور خود نيازمند اقتدار ملي هستيم و از آفات اصلي اقتدار ملي درگيري و تشنج و اختلاف بين اركان نظام داخل كشور است. وي گفت: در مجلس هفتم همت ما متوجه اين است كه از درگيري و تنش و تشنج بكاهيم.
درگيري در داخل كشور از اقتدار ملي ما مي كاهد و شما را از انجام وظايف خود در سنگر دور از ميهن باز مي دارد.

كلاس اولي ها ۳۱ شهريور به مدرسه مي روند
گروه علمي فرهنگي: كلاس  اولي ها سه شنبه  ۳۱ شهريور همزمان  با روز جشن  شكوفه ها سال  تحصيلي  جديد را آغاز مي كنند.
عباس حاجي آقالو مديركل  دفتر آموزش  و پرورش  ابتدايي  وزارت  آموزش  و پرورش  روز شنبه  به  ايرنا گفت : جشن  شكوفه ها همه  ساله  بامشاركت  اوليا، مربيان  و مسئولان  مدارس  با هدف  آشنايي  نوآموزان  با محيط كار و مدرسه  درسراسر كشور برگزار مي شود.
حاجي آقالو در باره آغاز سال  تحصيلي  براي  ديگريايه هاي  مقطع  ابتدايي  افزود: سال  تحصيلي  آينده  (۸۴- ۸۳) روز چهارشنبه  اول  مهرماه  براي  تمام  دوره هاي تحصيلي  آغاز خواهد شد.
حدود يك  ميليون  و ۱۷۲ هزار كلاس  اولي  سال  گذشته  در ۴۹ هزار كلاس  درس كشور به  تحصيل  اشتغال  داشتند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |