يكشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۶ - Aug 15, 2004
چهار عنصر فرهنگ يونان به بهترين شكل به نمايش درآمد
آتن زيباترين مراسم افتتاحيه تاريخ المپيك
008979.jpg

جهانگير كوثري خبرنگاراعزامي همشهري به المپيك آتن: بيست وهفتمين دوره بازيهاي المپيك در روز افتتاحيه همه را غافلگير كرد. شكوه برگزاري، ابتكار و نوآوري هاي يونان نشان داد كه در پشت فرهنگ پرقدمت و تاريخي اين كشور از نظر تلفيق هنر و ورزش چه استعدادهايي نهفته است. آيين برگزاري مسابقات در آتن چنان از سمبل ها و نمادهاي فرهنگي يونان بهره برد كه همگان را به تحسين واداشت. المپيك آتن يكي از زيباترين و متنوع ترين و غني ترين مراسمي بود كه طي اين ۱۰۸ سال انجام شده بود. يوناني ها در تمام صحنه ها از هنر پرنغز تئاتر خود، هنر تصوير سينما و هماهنگي بين هنر تصوير و موسيقي استفاده كرده بودند. دريا و آب كه هميشه براي يوناني ها معناي ارزشمند خود را داشت در مراسم افتتاحيه به بهترين شكل در ارزش هاي فرهنگي آنها گنجانده شده بود. آب، تئاتر، سينما و نور، چهار عنصر در فرهنگ يونان در تمام حركات به شكل استعاره نقش بسته بود. در ميدان ورزشگاه آتن انگار دريايي از هنر در روي آب حركت مي كرد. زايش پسر يونان و صورتك هاي بزرگي كه به اشكال مختلف از يكديگر جدا مي شدند و هركدام درحالي كه از سقف ورزشگاه آويزان بودند به شكل كروماكي در سقف حركت مي كردند و تصاوير ملت هاي مختلف به روي آن نقش مي بست. سپس مجسمه اي از آتن به روي ارابه به دور ميدان به حركت درآمد به دنبال زئوس خداي خدايان به شكل مجسمه اي كه انسان هاي زنده نقش آن را بازي مي كردند و در ارابه ديگر هرا خداي كوهستان و اليس، آفروديت، اروس و آرتيمس، آپولو، پوزئيدون .... به ترتيب با لباس ها و تزئين هاي تئاتري به دور ميدان چرخ زدند. و سپس فرهنگ جوامع مختلف و بازآفريني المپيك در اولين دوره به سال ۱۸۹۶. افتتاح اين دوره از بازي ها پر از بداعت هاي هنري و تصويري بود.
... در حاشيه
* پرتعدادترين نفرات را يونان، آمريكا استراليا و چين، در مراسم رژه داشتند. ۲۰۲ كشور به مدت ۹۰ دقيقه مراسم رژه را برگزار كردند. جالب اين كه افغانستان، عراق و فلسطين بيشتر از بقيه تيم ها تشويق شدند و گاه به احترام فلسطين تماشاگران از جا برمي خاستند.
* اكثر سران سياسي كشورها در مراسم حضور داشتند. مهرعليزاده، هاشمي طبا و مهدي محتشمي سفير ايران در يونان نيز براي تيم ايران كه متأسفانه تعدادشان از ۱۶ نفر تجاوز نمي كرد دست تكان دادند و نصرالله سجادي نيز جزو رژه روندگان بود.
* بليت هاي مراسم افتتاحيه تا ۱۰۰۰ يورو فروش مي رفت و تقريبا ۸۰ هزار نفر در مراسم حضور داشتند. رئيس جمهور يونان و ژاك روك پشتيباني و حمايت خود را از اين بازي ها و يونان اعلام كردند.
* از نظر امنيتي شرايط بسيار سخت و در اوقاتي غيرواقعي بود. براي رسيدن به مراسم افتتاحيه چندساعتي ورزشگاه را دور زديم.
* تعداد دوربين هاي تعبيه شده در ورزشگاه نسبت به المپيك هاي ديگر بسيار بيشتر بود و از اين نظر و كار تصويري بي نظير بود. حتي در استفاده از موسيقي نيز يوناني ها با ابتكارات جالب از بقيه ميزبانان جلو افتادند.
* زماني كه قرعه آرش ميراسماعيلي را اعلام كردند، آه از نهاد همه برخاست اما او به هر جهت با حريف اسرائيلي روبرونشد و چون يك قهرمان ملي رفتار كرد. آرش شانس زيادي براي قهرماني داشت. اسرائيلي ها در رشته جودو عجيب فعال شده اند. كوچ روس ها به اسرائيل باعث شده تا حالا با نام هاي روسي زيرپرچم اسرائيل بيشتر بربخوريم.
* پيروزيهاي پي درپي آخوندزاده در سه دور باعث شد تا مهرعليزاده كتش را دربياورد و حسابي آخوندزاده را تشويق كند.
* آخوندزاده بسيار متفكرانه كار كرد تا توانست ژان كلود كامرون از كامرون و آرمن نظريان از ارمنستان و زين تريديس از يونان را در مقابل چشمان تماشاگرانشان شكست دهد. آخوندزاده در آخرين لحظه حريف را زمين مي زد.
هرچند وي در مراحل پاياني با دو باخت مقابل حريفان گرجي و كره اي از مدال محروم ماند و به مقام پنجم رسيد.
نتايج بازي هاي روز اول
* مشتزني
008976.jpg

وزن  ۸۱ كيلوگرم :- عبدالهاني  كنزي  از الجزاير با سونگ  هاك  سونگ  از كره  جنوبي ، برنده  مشتزن  الجزاير
اوتكيربك  حيدراف  از ازبكستان  با ايساك  اكپو از نيجريه ، برنده  مشتزن ازبك 
وزن  ۷۵ كيلوگرم : نابيك  كاسل  از الجزاير با گلائوسليو آبرئو از برزيل ، برنده  بوكسورالجزاير ،آندره  ديرل  از آمريكا باهاداباتر از چين ، برنده  مشتزن  آمريكايي
يورداني  دسپايجن  هيررا از كوبا با جين  پاسكال  از كانادا، برنده هيررا
كارولي  بالزسي  از مجارستان  با محمد شارويي  از تونس ، برنده  مشتزن مجار
گايدر بگ  اف  از روسيه  با كريستوفر كامت  از فيلپين ، برنده  بوكسورروسي 
شرزود آدگورام  اف  از ازبكستان  با سيردار استونر از تركيه ، برنده  آدگورام 
* واليبال  زنان 
گروه  دوم : آلمان  ۳ كوبا ۲
روسيه  ۳ جمهوري  دومنيكن  صفر
گروه  اول : برزيل  ۳ ژاپن  صفر
*بسكتبال  زنان
گروه  اول : استراليا ۴۶ نيجريه  ۳۲
گروه  دوم : كره  جنوبي  ۵۴ چين  ۷۱
آمريكا ۹۹ نيوزيلند ۴۷
*هندبال  مردان :
گروه  آ: اسپانيا ۳۱ كره  جنوبي  ۳۰
گروه  ب : مجارستان  ۳۳ مصر ۲۸
هاكي  زنان :
گروه  آ: چين  ۳ ژاپن  صفر
گروه  ب :هلند ۶ آفريقاي  جنوبي  ۲
چين فاتح مدال طلاي تفنگ بادي
يك  ورزشكار  چيني  به  مدال  طلاي  ماده  ۱۰ متر تفنگ  بادي  بازيهاي  المپيك  آتن  در قسمت  مردان  دست  يافت .

ورزش جهان
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |