عميد نمازي خواه ـ جواد نصرتي
شركت فورد يكي از با سابقه ترين و بزرگترين شركت هاي خودروسازي دنياست. اين شركت كه در كنار جي ام (GM) يكي از چند شركت بزرگ خودروسازي دنيا به شمار مي رود در سال ۱۹۰۲ توسط هنري فورد بنيان نهاده شد. آغاز به كار شركت فورد همزمان بود با انقلاب وسايل نقليه در دنيا. در آن سال ها برادران رايت اولين پرواز خود را انجام دادند و اولين موتورسيكلت جهان ساخته شد. همزمان با رشد بازار و تقاضاي مردم، شركت فورد بر توليدات خود افزود و توانست به عنوان يكي از چند شركت بزرگ آمريكا و حتي جهان اعتبار زيادي به دست آورد. در اين اواخر فورد با بهره گيري از فناوري هاي نوين توانسته است محصولات بي نظيري را به بازار عرضه كند اما نكته اي كه در اكثر اين مدل ها از سوي فورد رعايت مي شود حفظ فرم و اصالت طراحي در آنهاست به گونه اي كه با وجود مدرن بودن محصولات جديد فورد، مي توان آنها را كلاسيك هم ناميد. آخرين مدل از اين نوع محصولات فورد جي تي ۲۰۰۵ است كه براي معرفي به علاقه مندان انتخاب كرده ايم.
اين خودرو اولين بار در سال ۲۰۰۲ ميلادي در نمايشگاه خودروي آمريكاي شمالي به نمايش درآمد. آن روز كه هنري فورد دوم اين ماشين را معرفي كرد هيچ كس شكي نداشت كه اين ماشين دوباره همه چيز را به فورد باز خواهد گرداند. در آن سال قرار بود كه مردم جي تي را ببينند و نقاط قوت و ضعف آن مشخص شود، رويه اي كه در مورد تمام سوپر ماشين ها اعمال مي شود و حالا پس از برطرف شدن مشكلات فني، قرار است جي تي به بازار عرضه شود.
در اولين نگاه فورد جي تي ماشين هاي مسابقه اي دهه ۱۹۶۰ تيم فورد را به ياد مي اندازد سال هايي كه فورد با ماشين هاي خاص خودش در اوج بود و از همان سال ها به افسانه تبديل شد. با اين وجود جي تي ۲۰۰۵ تفاوت عمده و اساسي با مدل هاي دهه ۱۹۶۰ دارد. اين مدل جديد داراي ابعاد كاملاً متفاوتي است و به همان اندازه طراحي داخلي آن جديدتر و جذاب تر. نكته مهم در مورد جي تي اين است كه مهندسان فني فورد توانسته اند تكنولوژي ها و فناوري هاي پيشرفته را به گونه اي با طراحي و ديزاين طراحان فورد همگون كنند كه به فرم كلاسيك خودرو لطمه اي وارد نشود و حس كلاسيك خودرو همان حس سال هاي ۱۹۶۰ باشد.
البته اين طراحي نهايي حاصل به كارگيري چند طرح اوليه است. طرح اول بسيار انقلابي بود اين طراحي، واقعاً مدرن و به اصطلاح فضايي بود كه رگه هايي از طراحي دهه ۱۹۶۰ در آن ديده مي شد. در اين طراحي ماشين داراي لبه هاي سخت تر، سطوح گسترده و ارتفاع بسيار پاييني بود، دقيقاً همانند ماشين هاي امروزين. طراحي دوم كه توسط كاميلو پاردو رئيس گروه طراحي فورد انجام شده بود توجه بيشتري به طراحي كلاسيك ماشين هاي مسابقه اي فورد داشت «آزادكردن خودمان از ترس اين كه طراحي ما شبيه مدل اصلي است تجربه جذاب و جديدي براي تيم بود. اما پايبندي به ساختار اصلي و كلاسيك در يك طراحي تميز و مدرن اين پروژه را به سخت ترين پروژه دوران زندگي ام مبدل كرد.» پاردو پس از انجام طراحي اين جملات را در مورد GT اظهار داشت اما طراحي ماشين بخش فرعي وظيفه پاردو بود. وظيفه اصلي او هنگام پياده كردن طرح توسط مهندسان شروع مي شد. طرح او از نظر مهندسان فقط پنج درصد قابل توليد بود و همين اهميت نظارت پاردو را مشخص مي كند از اين جاي كار به بعد او علاوه بر طراح و ناظربودن بيشتر نقش پيشگيري كننده را بازي مي كرد چون اگر او نبود مهندسان هرطور كه مي خواستند و معمول بود ماشين را طبق معيارهاي رايج مي ساختند. پيش از توليد انبوه اين خودرو سه عدد از آن ساخته شده است.
معمولاً يك ماشين جديد از داخل به خارج ساخته مي شود يعني ابتدا بدنه و ساسپنشيون خودرو ساخته مي شود و سپس بدنه خارجي در اطراف اين دو طراحي مي شود. نقطه مقابل اين روند، دقيقاً فورد جي تي است. مهندسان فورد براي اين كه طراحي فورد جي تي مفهومي به نمايش درآمده در نمايشگاه خودروي آمريكاي شمالي به هم نخورد تمام عمليات اجرايي و فني اين خودرو را در«زير پوست» آن انجام دادند. اولين چيزي كه براي اين خودرو فراهم شد يك بدنه فضايي تمام آلومينيمي بود. اين بدنه بسيار پيشرفته و از چند بخش مجزا تشكيل شده بود. جالب ترين نكته در مورد اين بدنه اين بود كه باك بنزين آن در وسط تعبيه شده بود. قسمت مياني بدنه امن ترين جا براي باك بنزين است چون خطرات را تا حد قابل قبولي پايين مي آورد به ويژه در تصادفات و انفجارها. يكي ديگر از ويژگي هاي تعبيه باك بنزين در ميانه بدنه تاثير مستقيم و موثر آن بر توزيع وزن در خودرو است خود باك هم در نوع خود بي نظير است اولاً كه طراحي آن بسيار ويژه و بي نظير است، اجزاي مكانيكي آن از قبيل پمپ هاي سوخت رسان، سنسورهاي تعيين سطح سوخت و سوپاپ هاي كنترل براي اولين بار است كه در يك ريل از جنس استيل كار گذاشته مي شوند، در اطراف اين ريل هم باك اصلي قرار دارد. اين طراحي خاص كه براي اولين بار از سوي فورد به كار گرفته شده است «كشتي در بطري» نامگذاري شده است («كشتي در بطري» هنري است كه در آن كشتي هاي كلاسيك و زيبايي با ظرافت خاصي درون بطري ها ساخته و جاسازي شوند) اين متد حجم سوخت رابه بيشينه مقدار خود مي رساند و ميزان تعداد اتصالات به سيستم سوخت رساني را كاهش مي دهد.
|
|
طراحي خارجي اين خودرو در نوع خود بي نظير است و دليل آن همان طور كه بدان اشاره شد كار طاقت فرساي پاردو و اعضاي گروهش است. اين خودرو در مراحل ساخت بارها و بارها در تونل باد تست شده است و مشكلات آن پس از تجزيه و تحليل برطرف شده اند. پس از تجزيه و تحليل تمام داده ها مهندسان متوجه شدند كه فورد جي تي جريان داخلي هواي بسيار خوبي دارد. با اين حال قطعات خاصي در جلوي ماشين و اطراف رادياتور نصب شد تا گرماي اطراف رادياتور به پايين ترين حد خود برسد. ورودي هاي هواي كناري ماشين كمي بزرگتر شدند تا هواي خنك بيشتري بر روي موتور جريان پيدا كند. آخرين مورد در كاهش هواي گرم ايجاد دو دريچه در هر دو طرف شيشه عقب بود تا هواي گرم از طريق آنها به بيرون هدايت شود. براي ايجاد خاصيت آيروديناميك بيشتر تيم سازنده ماشين تغييرات كوچكي در طراحي قسمت جلو ماشين اعمال كردند كه منتج به پوشيدگي بيشتر جلو ماشين و عبور كمتر هوا از زير ماشين شد.
علاوه بر طراحي خارق العاده، طراحي ساسپنشيون دو محوري اين خودرو هم در نوع خود بي نظير است در اين ساسپنشيون از مواد ويژه اي استفاده شده كه طرزتهيه آن براي اولين بار توسط فورد استفاده شده است. سيستم ترمزها در اين خودرو از نوع يك تكه برمبو است كه براي هر چهار چرخ داراي سيستم هاي تقريباً مستقلي است. ديسك هاي اين سيستم داراي حجم بسيار بالايي هستند. اندازه ديسك هاي جلو ۱۴ اينچ و ديسك هاي عقب ۲/۱۳ اينچ است. كنترل ضدقفل و سيستم توزيع الكترونيك نيروي ترمز، اين سيستم را به سيستم بسيار كارآمدي حتي در سرعت هاي بسيار بالا تبديل كرده است. لاستيك هاي جي تي هم توسط گودير توليد و تهيه شده اند.
اما اصلي ترين بخش فورد جي تي، يا بهتر بگويم بخش اصلي جي تي و به طور كل هر سوپر ماشين تازه واردي كه بيشترين توجهات را به خود جلب مي كند بخش مولد نيرو و سيستم هاي متعلقه است جي تي از يك موتور كاملاً جديد و پيشرفته كه در وسط آن قرار دارد بهره مي برد. موتوري كه ۵۰۰ اسب بخار و ۵۰۰ پوند گشتاور توليد مي كند. اين موتور متعلق به خانواده موتورهاي MOD فورد است كه از ديگر اعضاي آن مي توان به موتور ۶/۴ ليتري سوپر شارژر و ۳۹۰ اسب بخاري با هشت سيلندر به صورت V8در SVT Mustang Cobra و موتور ۴/۵ ليتري SOHC با ۳۸۰ اسب بخار و هشت سيلندر به صورت V8 در SVT F-150 Lightning اشاره كرد. كرت هيل مدير بخش مهندسي نيروي فورد در مورد اين موتور چنين گفته است: «هدف اصلي ما ساخت موتوري بود كه بتواند با ۵۰۰ اسب بخار و ۵۰۰ پوند فوت مربع با موتور هفت ليتري فورد جي تي مخصوص مسابقات برابري كند. ما با بهينه سازي موتورهاي قبلي به اين مهم دست يافتيم اما كار ما اين جا تمام نمي شد، ما بايد اين موتور را
|
|
|
|
به گونه اي تعديل مي كرديم كه بتواند استانداردها و ملزومات يك ماشين جاده اي را رعايت كند. اين موتور كاملاً جديد از ساختار آلومينيمي بهره مي برد كه سر سيلندرهاي هر سيلندر داراي چهار سوپاپ هستند و براي اين كه بتواند فشارهاي حاصل از ايجاد ۵۰۰ اسب بخار نيرو را تحمل كند كرنكشفت (crankshaft) و پيستون هاي اين موتور به ترتيب از فولاد فشرده و آلومينيم فشرده ساخته شده اند. در نهايت مي توان گفت ۸۵ درصد از مواد به كار رفته در اين موتور براي اولين بار است كه توسط فورد به كار رفته اند.
سوخت رساني توسط انژكتورهاي دوگانه كه بر روي هر سيلندر نصب شده اند انجام مي شود همچنين يك سوپرشارژر هم بر روي موتور وجود دارد كه توسط يك سيستم خنك كننده آبي هوايي هواي سطح موتور را خنك مي كند. تيم هيل از دو سيستم مسابقه اي در اين ماشين استفاده كرده است؛ اولي سيستم روغن رساني است و ديگري كلاچ دو صفحه اي. سيستم روغن رساني به دليل حجم تقريباً بسيار زياد خود بالاترين ميزان عملكرد را حتي در سرعت هاي بالا براي خودرو فراهم مي كند سيستم كلاچ هم همانند ماشين هاي مسابقه اي با كوچكترين فشاري عمل مي كند. مجموع اين سيستم ها به موتور اين امكان را مي دهد كه چهار اينچ پايين تر ـ نسبت به SVT Mustang Cobra ـ قرار مي گيرد و اين باعث پايين آمدن مركز ثقل ماشين و در نتيجه كنترل بيشتر راننده بر ماشين مي شود. در پس كلاچ هم يك جعبه دنده جديد و پيشرفته كه توسط ريكاردو ساخته شده است قرار دارد. طول، عرض و ارتفاع اين خودرو به ترتيب ۴۶۴۳ ميلي متر (۸/۱۸۲ اينچ)، ۱۹۵۳ ميلي متر (۹/۷۶ اينچ) و ۱۱۲۵ ميلي متر (۳/۴۴ اينچ) هستند. قيمت اين خودرو هنوز مشخص نيست.