شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۳ - Aug 21, 2004
فيلترهاي استاندارد هوا ۷۴ گرم غبار هوا را جذب مي كنند
009573.jpg
فيلترهاي استاندارد هوا در خودروها ۷۴ گرم و در نوع غيراستاندارد ۲۴ گرم از گرد و غبار را به خود جذب مي كنند.به گزارش آسمان آبي ايران، طبق بررسي هاي به عمل آمده توسط سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور، عوايد ملي ناشي از استفاده از فيلتر هواي استاندارد در خودروها بالغ بر ۱۰۰ ميليون دلار در سال است كه سالانه حدود ۵۰ كيلوگرم انواع آلاينده هاي هوا از جمله Sox و Co و Nox را براي هر خودرو كاهش مي دهد.
استفاده از فيلتر هواي استاندارد به ميزان ۵۵ هزار ريال در مصرف سوخت
هر خودرو صرفه جويي به عمل مي آورد.

دادسراي رسيدگي به تخلفات ساخت و ساز
009570.jpg
با ايجاد دادسراي ويژه ،رسيدگي به تخلفات ساخت و ساز در كشور دقيق تر و تخصصي تر خواهد شد . كليه جرايم، همچون تخريب و ساخت و ساز غير مجاز، عدم رعايت حريم شهرداري و خيابان و ايجاد مزاحمت هايي كه در معابر صورت مي گيرد و از طرف شهرداري ها اعلام مي گردد در دادسراي ويژه رسيدگي خواهد شد . در حال حاضر لايحه اي در خصوص ساخت و ساز غير مجاز در قوه قضاييه در حال تنظيم است اما اينكه اين جرم منتهي به حبس شود جاي بحث و بررسي دارد چراكه نمي توان براي تمامي تخلفات، مجازات حبس در نظر گرفت .

ساخت و سازهاي غيرمجاز در سواحل درياي مازندران
009576.jpg
شهردار محمودآباد در استان  مازندران  گفت : براي  جلوگيري  از ساخت  و سازهاي  غيرمجاز در نوار ساحلي  و در محدوده  قانوني  شهر درجهت  حفظ حريم  دريا گروه  ويژه اي  در شهرداري  تشكيل  شده  است . وي افزود: ساخت  و سازهاي  غيرمجازدرحاشيه  دريا به  صورت  يك  معضل  بزرگ  درآمده  و شهرداري  با تشكيل  گروه  ويژه  سعي  دارد با تلاش هاي  شبانه  روزي  از تشديد اين  معضل  جلوگيري  كند. وي افزود: در نظر داريم
كليه  معابر و مسيرهاي  ورودي  به  ساحل  را كه  از طريق  شهرك ها و مجتمع هاي  مسكوني  مسدود شده ، آزاد كنيم  تا عموم  مردم  و گردشگران  بتوانند از مواهب  طبيعي دريا بهره مند شوند.

رئيس سازمان نظام مهندسي كشور:
شهرداري ها پايان كار ساختمان هاي فاقد شناسنامه فني را صادر نمي كنند
رئيس  سازمان  نظام  مهندسي  كشور گفت : بر اساس  آيين  نامه  ماده  ۳۳ قانون  كه  بتازگي  به  تصويب  هيات  دولت  رسيد، به  منظور نظارت  كامل  بر حسن  اجراي  اين  آيين  نامه ، از اين  پس  شهرداري ها پايان  كار ساختمان هاي  فاقد شناسنامه  فني را صادر نمي كنند.
مهندس  سيد «محمد غرضي»  روز پنجشنبه  در پايان  شصت  و ششمين  نشست  شوراي  مركزي  سازمان  نظام  مهندسي  كشور در سنندج  در گفت  و گو با ايرنا افزود: آيين  نامه  مذكور با بيش  از ۴۰ مقوله ، شامل  پنج  دستورالعمل  مختلف  بوده  كه  براي  اجرايي  كردن  آنها پنج  كميته  تشكيل  شد.
وي ، هدف  از تشكيل  كميته ها را تعيين  مفاد اصلي  دستورالعمل هاي  آيين  نامه ماده  ۳۳ و هماهنگي  بين  وزارت  مسكن  و شهرسازي  و شوراي  مركزي  نظام  مهندسي كشور ذكر كرد.
به  گفته  وي ، بر اساس  اين  آيين  نامه ، از اين  پس  كليه  مراحل  طراحي ، نظارت  و اجراي  ساختمان ها بايد زير نظر و با تاييد نظام  مهندسي  انجام  شود.
وي  گفت : همچنين  طراح ، مجري  و ناظر هر ساختمان  بايد داراي  پروانه  اشتغال  معتبر، مكان  معين  و امضاي  مشخص  و تاييد شده  باشد.
غرضي  اظهار داشت : در پايان  كار ساخت ، به  هر ساختمان  يك  شناسنامه  فني  به  كارفرما تحويل  مي شود كه  حاوي  مشخصات  كامل  فني ، ميزان  استحكام  و ميزان  رعايت  امور فني  مربوط به  آن مي باشد.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران:
بدون توسعه حمل و نقل عمومي، مشكل ترافيك تهران حل نمي شود
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران مشكل عمده ترافيك تهران را عبور بيش از حد مجاز خودروهاي شخصي در ساعات اوج ترافيك دانست و گفت: در حالي كه معابر شهر تهران تنها ظرفيت پاسخگويي به عبور حداكثر يك ميليون خودرو را دارند اما حدود ۵/۲ ميليون خودرو در اين ساعات در خيابانهاي تهران تردد مي كنند كه به اين ترتيب در چند سال آينده، معبر و مكاني براي حركت خودروها وجود نخواهد داشت.
دكتر حميد بهبهاني در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب افزود: طي چند سال آينده سالانه بيش از ۶۰۰ هزار خودروي جديد وارد شبكه معابر تهران خواهد شد كه در صورت عدم متناسب سازي ظرفيت خيابانهاي شهر با اين حجم انبوه و با عدم خروج دست كم ۵۰۰ هزار خودروي فرسوده از تهران، ظرفيت ترافيكي اين شهر در مدت كوتاهي قفل خواهد شد.
وي احداث پاركينگ هاي طبقاتي به تعداد لازم، محدوديت تردد خودروهاي تك سرنشين و هدايت مردم به استفاده از سيستم حمل و نقل عمومي را از مهمترين راهكارهاي كاهش معضل ترافيك تهران دانست و افزود: شهرداري تهران براي رفع معضل ترافيك، تجهيز ناوگان حمل و نقل عمومي انبوه، توسعه خطوط ۳ و ۴ مترو، احداث قطار هوايي و تجهيز پاركينگهاي طبقاتي را در اولويت  كاري قرار داده است كه اميدواريم بزودي با تحقق اين برنامه ها بخش مهمي از اين معضل عمومي برطرف شود.
دكتر بهبهاني در ادامه تصريح كرد: بدون تكميل كامل پروژه قطار شهري تهران به صورت زير زميني (مترو)، هوايي (منوريل) و همچنين تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي تهران مانند اتوبوس و تاكسي حل معضل ترافيك در تهران امكانپذير نخواهد بود.

معاون اداره كل شهرسازي شهرداري تهران:
عوارض نوسازي، پس از پايان مهلت ساخت ۲ برابر دريافت مي شود
معاون اداره كل شهرسازي شهرداري تهران گفت: مالكان ساختمانهاي نيمه تمامي كه مهلت ساخت آنها به پايان رسيده است بايد ۲ برابر عوارض نوسازي به شهرداري پرداخت كنند.
فرزان شيروان بيگي در گفتگو با خبرگزاري فارس با تاكيد بر ضرورت اتمام ساختمانهاي نيمه تمام در سطح شهر تهران بر اساس زمان تعيين شده براي آنها به هنگام صدور پروانه ساخت، اظهار داشت: با توجه به تاثير وجود اين ساختمانها در بسط آسيبهاي اجتماعي، مالكان بايد سعي كنند كه ساخت و ساز خود را در زمانهاي تعيين شده به اتمام برسانند.
وي در خصوص مهلت تكميل هر ساختمان گفت: از زمان صدور پروانه حداقل ۲۴ ماه و حداكثر ۴۸ ماه با توجه به نوع پروژه، صاحب ملك اجازه اتمام پروژه را دارد در غير اينصورت بر اساس قانون بايد تا زمان اخذ پايان كار، هر سال بايد ۲ برابر عوارض نوسازي پرداخت نمايد.
معاون اداره كل شهرسازي شهرداري تهران طولاني شدن زمان ساخت را با توجه به افزايش نرخ عوارض نوسازي بر اساس مصوبه هيات وزيران در سال ۸۱ ، براي مالكان غير اقتصادي دانست و تصريح كرد: در سالهاي گذشته جريمه عوارض نوسازي به دليل واقعي و به روز نبودن نرخ آن با توجه به ارزش ساختمان دريافت نمي شد اما از دو سال پيش جريمه عوارض نوسازي نيز بر اساس مصوبه فوق توسط شهرداري دريافت مي شود.
وي با اشاره به بررسي طرحي در شوراي شهر تهران در خصوص اخذ جريمه از مالكاني كه ساختمانهاي خود را در مهلت مقرر به پايان نمي رسانند، خاطرنشان كرد: در صورت تصويب اين طرح در شوراي شهر، مالكان چنين ساختمانهايي علاوه بر دريافت اخطاريه از سوي شهرداري، هر ماه از آنان به علت ايجاد مزاحمت و سد معبر براي شهروندان جريمه «ديركرد» دريافت خواهد شد.

به مناسبت فرخنده ميلاد حضرت علي (ع) برگزار مي شود
برنامه هاي اجتماعي، فرهنگي و تفريحي در جنوب غرب تهران
009567.jpg
گروه شهري: بيش از ۷۰۰ برنامه فرهنگي، هنري، ورزشي و علمي - آموزشي به منظور غني سازي اوقات فراغت شهروندان، توسط شهرداري در جنوب غرب تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۸ تهران، محمدمهدي نثاري - معاون امور اجتماعي - فرهنگي اين منطقه با اعلام مطلب فوق گفت: با اجراي دهها برنامه متنوع در ايام فصل تابستان، امروزه جنوب غرب تهران به يك قطب فرهنگي - هنري تبديل شده است و شهروندان در طول روز مي توانند از بخشي از اين برنامه ها به طور رايگان و يا با تخصيص كمترين هزينه ممكن بهره مند شوند.
نثاري با تاكيد بر اين مطلب كه برنامه هاي ويژه تابستان مبتني بر نتيجه تحقيقات و مطالعات كارشناسان و متخصصان و نيز نيازسنجي شهروندان، طراحي و اجرا مي شود گفت: جشن بزرگ ميلاد علي (ع) همزمان با ولادت اين امام همام در ۳ نقطه از جنوب غرب تهران شامل بوستان پروين اعتصامي واقع در محله خليج، بوستان قائم در شهرك وليعصر و مجتمع ورزشي امام علي (ع) شهرك گلشهر برگزار مي گردد.
نثاري در ادامه گفت: شهرداري منطقه ۱۸ براي نخستين بار پايگاه هاي تابستاني «شهردار مدرسه» را برگزار كرد. همچنين با همكاري و مشاركت مساجد و پايگاه هاي مقاومت بسيج، دهها برنامه متنوع فرهنگي و ورزشي ويژه اعضاي نهادهاي مذهبي و اجتماعي برگزار شد.

حذف مكاتبات زائد در حوزه  معماري و شهرسازي شهرداري منطقه ۴ تهران
009579.jpg
گروه شهري: طرح اتوماسيون در معاونت شهرسازي و معماري شهرداري منطقه ۴ تهران اجرا شد.
مهندس كريميان - شهردار منطقه ۴ تهران، ديروز با اعلام مطلب فوق گفت: به منظور حذف مكاتبات زائد، تكريم ارباب رجوع و روان سازي رفتارهاي اداري، فاز نخست طرح اتوماسيون حوزه شهرسازي و معماري شهرداري منطقه ۴ اجرا شد. وي تصريح كرد: با اجراي اين طرح، افزون بر مناسب سازي فضاي فعاليت  كاركنان و حركت بدون مانع براي مراجعان از اين پس زمان پاسخگويي به مردم به حداقل ممكن مي رسد به گفته وي افزايش بازدهي كاري و شفاف سازي ضوابط و مقررات از ديگر اهدافي است كه شهرداري با اجراي اين طرح به دنبال تحقق آنها مي باشد.
مهندس كريميان گفت: وسعت منطقه چهار كه حدوديك يازدهم كل مساحت كلان شهر تهران مي باشد و با توجه به روند ساخت و سازها و مآلاً مراجعه شهروندان زياد به شهرداري، از چندي پيش ضرورت بازنگري در شيوه پاسخگويي احساس مي شد، لذا با بررسي هاي انجام شده، همزمان با اصلاح فضا، روش هاي پاسخگويي نيز مورد نقد و باز بيني قرار گرفت و شهروندان مي توانند با صرف زماني اندك، موارد مورد نظرخود را نظارت و پيگيري كنند.

عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران:
تصميم درباره انتقال نمايشگاه به زمان مقتضي موكول شده است
عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران تصميم گيري در مورد جابجايي محل فعلي نمايشگاهها را به زمان مقتضي و آرام شدن فضا موكول كرد و گفت: انتظار ما از رئيس جمهوري بيش از اين بود، زيرا علي رغم اذعان به قصد خدمتگزاري شورا، نكته جديدي در سخنان ايشان نديديم.
مهندس امير رضا واعظي آشتياني در گفت وگو با خبرگزاري ايسنا، با اشاره به اين كه موضوع نمايشگاه نكته اي نبود كه دولت در آن وارد شده و يا رئيس جمهوري به عنوان مقام اجرايي آنرا فصل الخطاب قرار دهد، گفت: شهرداري تهران به استناد بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداري ها حكم قضائي تعطيلي (جابجايي) محل فعلي نمايشگاههاي بين المللي را هم در سال گذشته و هم در سال جاري دريافت كرده است كه در زمان مناسب و فضايي آرام تصميم مقتضي خود را خواهد گرفت.
وي تصريح كرد: مديريت شهري در تاريخ ۱۳ مرداد ماه سال جاري حكم قضائي براي تعطيلي محل فعلي را دريافت كرده كه در زمان مقتضي عين حكم را از طريق جرايد منتشر خواهد كرد. آشتياني افزود: سخنگوي دولت با تعابيري همچون كوير لوت، كارگاه نجاري، كيفيت آسفالت تهران و … از الفاظي استفاده كرد كه بيشتر به حرف هاي خوشمزه تا سخناني كارشناسي شبيه بود.ديگران نيز به تبعيت از وي تلاش كردند تا موضوعي شهري را به بازي سياسي تبديل كنند.
وي با اشاره به نسبتهاي نارواي داده شده به شهرداري و شوراي شهر تهران در زمينه جابجايي نمايشگاه گفت: مسؤولان نبايد مسايلي همچون سرنوشت مملكت و آبروي نظام كه بر گرفته از خون شهداي ماست را به يك مكان و اقتصاد كشور و معضل بيكاري و مسئله توليد و … را به حضور نمايشگاه در يك محل خاص گره بزنند. وي افزود: انتظار داشتيم كه نسبت به اين مسئله موضعي در جهت منافع و در راستاي آسايش و آرامش مردم اتخاذ شود، ولي مواضع رئيس جمهوري براي ما قابل احترام است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حقوق شهروندي
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حقوق شهروندي   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |