يكشنبه ۱ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۴ - Aug 22, 2004
مذاكره براي توليد خودروي ال - ۹۰ نهايي شد
سخنگوي شركت رنو فرانسه گفت: مذاكرات با مقامهاي ايراني براي توليد خودروي ال - ۹۰ به مراحل پاياني رسيد.سخنگوي شركت رنو فرانسه در گفت و گو با خبرگزاري فرانسه بر ادامه مذاكرات با سازمان توسعه و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) تاكيد كرد و گفت: البته مذاكرات براي ساخت خودروي ارزان قيمت ال - ۹۰ در ايران هنوز خاتمه نيافته و قرارداد نهايي هنوز امضا نشده است.

طرح الفين پنجم با ۱۳۶ ميليون دلار تسهيلات مالي خارجي اجرا مي شود
شوراي اقتصاد به شركت مديريت توسعه صنايع پتروشيمي اجازه داد در اجراي طرح الفين پنجم (اتيلن خارك) از تسهيلات مالي خارجي استفاده كند.
به گزارش هفته نامه برنامه براساس مصوبه اين شورا مبلغ تسهيلات اين طرح حداكثر ۲۳۶ ميليون و ۱۳۰ هزار دلار است.
شوراي اقتصاد با تاييد توجيه فني و اقتصادي اين طرح و تاكيد بر رعايت قانون حداكثر استفاده از توان فني و مهندسي توليدي و صنعتي و اجرايي كشور در اجراي پروژه ها و ايجاد تسهيلات به منظور صدور خدمات، اجراي آن را از طريق مشاركت شركت هاي تكنيپ فرانسه و نارگان ايران به صورت مشروط تصويب كرده است.

وزير جهاد كشاورزي:
از اعلام قيمت ۲۲۰ توماني شير گله مندم
وزير جهاد كشاورزي گفت:« از اعلام قيمت ۲۲۰ توماني شير از سوي شوراي اقتصاد گله مند هستم چرا كه نارضايتي توليدكنندگان را در برداشته است.»
به گزارش ايسنا، محمود حجتي ديروز در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح ۲۰ ساله افزايش توليد شير گفت: « با پشتيباني دولت و شوراي پول و اعتبار بايد تجهيز منابع در اختيار سرمايه داران در بخش  دامداري قرار گيرد تا گردش نقدينگي در اختيار واحدهاي توليد باشد.» وي گفت: « با توجه به طرح ۱۰ ساله افزايش توليد شير كه رقم توليد آن شش ميليون و ۳۰۰ هزار تن است اگر اين ميزان را بخواهيم به ۱۲ ميليون تن برسانيم به طور حتم بايد جهشي در بحث سرمايه گذاري داشته باشيم.»
ديروز همچنين وزير جهاد كشاورزي در همايش ملي دامداران كشور گفت: طرح دهساله سيستم هاي جديد آبياري در كشور اجرا مي شود.وي افزود: سال زراعي جاري نسبت به سال گذشته ۲ ميلي متر و نسبت به ۲۵ سال گذشته ۳ ميلي متر كمتر بارندگي داشته است.

گندمكاران كشور ۸۲/۹ ميليون تن گندم به دولت فروختند
با خريد ۱۰۷ هزار و ۲۸۴ تن گندم در روز گذشته، ميزان خريد گندم به نرخ تضميني در كشور به ۹ ميليون و ۸۲۵ هزار و ۱۵۴ تن رسيد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، به نقل از دفتر مجري طرح گندم وزارت جهاد كشاورزي، خريد تضميني گندم از كشاورزان نسبت به مدت مشابه سال پيش ۱۳ درصد رشد نشان مي دهد.
بنابراين گزارش، خريد تضميني گندم تا ۳۰مردادماه ۸۲ هشت ميليون و ۷۰۳ هزار و ۶۰۳ تن بوده است.

افزايش قيمت نفت آثار خود را بر بهاي خدمات بالادستي صنعت گذاشته است
قائم مقام مديرعامل شركت ملي نفت ايران در امور توسعه گفت: افزايش قيمت هاي نفت خام، بهاي خدمات در بخش بالادستي صنعت نفت را به شدت تحت تأثير قرار داده است.
مهدي حسيني در گفت و گو با شانا تصريح كرد: از زمان افزايش قيمت هاي نفت، شاهد افزايش قيمت خدمات، بويژه كالاهاي موردنياز صنعت نفت هستيم.وي تأثيرپذيري قيمت خدمات بالادستي صنعت نفت را از تغييرات قيمت هاي نفت خام در بازارهاي جهاني، يك فرآيند هميشگي خواند و افزود: قيمت ها ي بالاي نفت باعث شده، بهاي خدمات اكتشاف و توسعه نفت از جمله خدمات مهندسي و طراحي، خدمات حفاري و حمل و نقل نيز بيشتر شود.
به گفته حسيني، بخش هاي خدمات حفاري، مهندسي، بويژه خريد كالا و مواد در صنعت نفت ايران، بيشتر از بقيه بخش ها، تحت تأثير افزايش قيمت هاي نفت خام قرار گرفته است.
وي با اشاره به اختلاف زماني بين روند افزايشي قيمت هاي نفت خام و قيمت هاي خدمات صنعت نفت، يادآور شد: در صورت آغاز روند كاهشي در قيمت هاي نفت خام، قيمت هاي خدمات در بخش بالادستي صنعت نفت نيز بعد از گذشت يك پروسه زماني كاهش مي يابد.

فراخوان سازمان بازرگاني استان تهران براي فروش پاييزه مايحتاج عمومي
سازمان  بازرگاني  استان  تهران  با صدور اطلاعيه اي  تمام  اعضاي  اتحاديه هاي  صنفي  نوشت افزار، لوازم  مهندسي ، پوشاك ، سراجان ، كفش  ماشيني ، خياطان  وپيراهن  دوزان  را براي  شركت  در نمايشگاه  عرضه  كالا و فروش  پاييزه  دعوت  كرد. به  گزارش  روابط عمومي اين  سازمان ، اتحاديه هاي  ياد شده مي توانند از اول  شهريور ماه  سال  جاري  به  مدت  چهار روز با در دست  داشتن  پروانه  كسب ، براي  ثبت نام ، دريافت  فرم هاي  توجيهي  و تعهدنامه هاي  مربوطه  به اتحاديه هاي  خود مراجعه  كنند. اين  گزارش  مي افزايد: فروش  پاييزه  در آستانه  سال  جديد تحصيلي  و دراجراي  ماده  ۸۴ قانون  نظام  صنفي ، مجامع  صنفي  تهران  و اتحاديه هاي  مربوطه  به منظور تامين  نيازمندي هاي  شهروندان  درقالب  حراج  و فروش  فوق العاده  به  مدت يك  ماه  از هشتم  شهريور ماه  آغاز مي شود.

گفت وگوي امروز
مسئولان جسارت لازم براي حل يكباره مشكل بنزين را ندارند
گروه اقتصادي: مشكل واردات بنزين و افزايش مصرف اين فرآورده نفتي ازجمله معضلات كنوني جامعه ماست.با ايرج نديمي مخبر كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي پيرامون دلايل مشكلات كنوني بنزين و راهكارهاي مدنظر مجلس براي رفع اين معضل گفت وگو كرده ايم.
***
* علت كمبود بنزين در برخي از استان هاي كشور و كمبود اعتبار موردنياز واردات بنزين چيست؟
- درخصوص فرآورده هاي نفتي و خصوصا بنزين جسارت لازم در بين مسئولان وجود ندارد تا براي يك بار اين مشكل حل شود. براي جلوگيري از كمبودها و تأمين بنزين چند راه حل مي تواند موردتوجه دست اندركاران قرار گيرد. يك راه حل، راهكار كنوني است كه دولت تحت عنوان پرداخت يارانه نسبت به تأمين بنزين موردنياز اقدام مي كند و بعد از چند مدت نيز اعلام مي كند كه در اين زمينه با كمبود يارانه مواجه هستيم و بايد دوباره چند هزار ميليارد ريال قرض داده شود تا اعتبار موردنياز خريد بنزين تامين شود. گرچه اين روش عملا به شكست انجاميده ولي اراده اي وجود ندارد تا اين موضوع براي يك بار حل شود. اكنون موضوع بنزين در كشورمان بيشتر از آن كه اقتصادي باشد به موضوعي سياسي تبديل شده و افراد هم قدرت آن را ندارند تا براي يك بار و به صورت جامع با اين موضوع برخورد كنند.راه حل هاي ديگري نيز وجود دارد و دولت براي يك بار قبل از اين كه بخواهد موضوع واقعي كردن قيمت بنزين را پياده كند، مي تواند براي تامين نيازهاي عمومي يك راه حل عمومي بيانديشد و با به كارگيري اتوبوس هاي گازسوز در داخل شهرها و به نسبت جمعيت، بخش عمده اي از فشار ناشي از افزايش مصرف بنزين را كاهش دهد. از جهت ديگر دولت مي تواند تا ۵ سال همه درآمد به دست آمده را براي توسعه حمل و نقل درون شهري، راه اندازي قطار شهري و مانند آن اختصاص دهد وگرنه هرساله با مواردي مانند قاچاق بنزين به خارج از كشور به دليل ارزاني، مصرف بيش از اندازه در داخل به دليل عدم كنترل و استفاده دهك هاي بالا (۱۵ درصد غني كشور) به دليل كثرت دسترسي به وسايط نقليه از يارانه هاي پرداختي هستيم و با اين موضوع مواجه هستيم كه به نام مردم و اقشار آسيب پذير ثروت ملي را از بين خواهيم بود. همه مسايل مربوط به قيمت گذاري بنزين، قيمت واقعي بنزين، قيمت واقعي بنزين وارداتي، مسايل مربوط به توزيع و كمبودهاي بنزين در برخي از استان ها نيازمند اتخاذ تصميم واقعي است كه قيمت واقعي بنزين را به صورت قيمت نهايي آن مطرح كنيم تا با اظهارنظرهاي مختلف درخصوص قيمت بنزين مواجه نشويم.
* آيا كسري اعتبار موردنياز واردات بنزين از محل حساب ذخيره ارزي تامين مي شود؟
- به طور طبيعي بعد از تدوين بودجه بايد محل برداشت اصلاحيه بودجه را مشخص كنيم. اما دولت محل برداشت ديگري به جز حساب ذخيره ارزي ندارد و از درون بودجه نيز نمي تواند با صرفه جويي حدود ۱۰۰۰ ميليارد دلار صرفه جويي براي بنزين داشته باشد پس ناگزير به گرايش و استفاده از حساب ذخيره ارزي است تا محلي براي تأمين ۹۰۰ ميليون دلار خسارات سرمازدگي و خشكسالي و ۱۰۰۰ ميليون دلار كسري بنزين باشد . متاسفانه راه ديگري براي تأمين اين اعتبار پيش بيني نمي شود و بايد براي جلوگيري از گرفتارشدن در اين ورطه راهكارهايي كه قبلا ذكر شد موردتوجه قرار گيرد. اگر اين روند ادامه يابد مانند سال هاي قبل اصلاحيه بودجه اي خواهيم داشت كه در اين اصلاحيه بايد محلي براي تامين اعتبار مشخص شود و چاره اي نخواهد بود كه به سراغ حساب ذخيره ارزي برويم و برداشت از آن را براي امور مصرفي، جاري و برگشت ناپذير تكرار كنيم.
* مجلس چه اقدامي براي حل مشكل بنزين و هدفمندكردن يارانه ها به عمل آورده است؟
- در رابطه با مساله بنزين، يارانه ها و هدفمندسازي آن چند دوره بحث را در مجلس ششم داشتيم و مي توانيم آن را در مجلس فعلي نيز طراحي كنيم.براي كمك به اقشار آسيب پذير راه هاي ديگري داريم كه از آن استفاده نمي كنيم و تنها راه حل را در اين روش كه عادلانه نبوده و يارانه به اقشاري كه بايد پرداخت شود تعلق نمي گيرد روي آورده ايم كه موجب افزايش مصرف و عدم تدبير و برنامه ريزي توسط مسئولان مي شود. براي حل مشكل بايد همه پرداخت ها در قالب تعريف شده اي انجام شود.اگر قرار است به اقشار آسيب پذير كمك كنيم ، يارانه براي برطرف كردن مشكلات مسكن ، بهداشت، آموزش يا حل مشكل بيكاري و متناسب با نيازها اختصاص دهيم و اين كه هرساله پول كلاني را صرف يارانه كنيم ولي عملا هيچ تعريف و محل خاصي براي پرداخت آن به اقشار آسيب پذير نداشته باشيم اين كار ظلم به اقتصاد ملي است و در درازمدت نه تنها مشكل را حل نمي كند بلكه نيازها، هزينه و تقاضا را افزايش مي دهد.

هند از ايران ۳۰۰ ميليون مترمكعب گاز مي خرد
شركت پترونت هند ۳۰۰ ميليون مترمكعب از ايران گاز مايع طبيعي مي خرد.روزنامه اقتصادي «بيزينس استاندارد» چاپ دهلي نو ديروز به نقل از «اس.سي.ماتور» مديرعامل شركت گاز مايع طبيعي «پترونت» هند نوشت: اين شركت تصميم دارد تا سال ۲۰۲۵ ميلادي سيصد ميليون مترمكعب گاز مايع طبيعي از ايران خريداري كند.

تا پايان تير ماه ۸۳
موجودي حساب ذخيره ارزي ۷/۴ ميليارد دلار اعلام شد
موجودي حساب ذخيره ارزي در پايان تيرماه سال جاري مبلغ ۴ ميليارد و ۷۲۲ ميليون و ۴۰۰ هزار دلار است.
به گزارش خبر نگار ما بايزيد مردوخي دبير هيات امناي حساب ذخيره ارزي در گفت وگو با نشريه برنامه با اعلام اين خبر افزود: بانك ها از ابتداي تشكيل اين حساب تا پايان تيرماه مجموع ۴ ميليارد و ۳۸۲ ميليون و ۴۰۰ هزار دلار گشايش اعتبار داشته اند كه كل مبلغ پرداختي از محل حساب ذخيره ارزي براساس گشايش اعتبارهاي انجام شده تاكنون ۲ ميليارد و ۲۵ ميليون و ۲۰۰ هزار دلار بوده است.
وي تاكيد كرد كه در طول چهار ماه گذشته معادل ۳ ميليارد و ۷۸۳ ميليون و ۹۰۰ هزار دلار از حساب ذخيره ارزي برداشت شده است كه پرداختي از محل اين حساب براساس گشايش اعتبار بانك ها معادل ۳۲۴ ميليون و ۲۰۰ هزار دلار بوده است.
وي تاكيد كرد كه ۹۶ درصد از برداشت ها از حساب ذخيره ارزي به طرح هاي صنعتي پرداخت شده است.
وي در ادامه با اشاره به مصوبه اخير مجلس شوراي اسلامي در مورد محدوديت برداشت از حساب ذخيره ارزي براساس بودجه هاي سالانه گفت: توصيه همه صاحب نظران دنيا اين است كه اگر حساب ذخيره ارزي در كشوري به وجود آيد بايد به طور مطلق از بودجه دولت جدا باشد، يعني بين حساب ذخيره ارزي و بودجه دولت بايد مين گذاري شود.
وي افزود: حساب ذخيره ارزي زماني معني دار است كه سقف هزينه هاي دولت تعيين شده باشد و مازاد آن به حساب واريز شود و يا درصورت كسري درآمد واقعي نسبت به آن سقف دولت از حساب ذخيره ارزي برداشت كند درغير اينصورت هيچ منطقي حكم نمي كند كه سقفي براي بودجه دولت تعيين و در طول سال نيز از محل حساب ذخيره ارزي به آن اضافه كنيم.

در همايش ديپلماسي اقتصادي اعلام شد
شوراي جديد براي جذب ظرفيت هاي
فرهنگي و اقتصادي ايرانيان خارج از كشور
009726.jpg
ديروز دومين همايش ديپلماسي اقتصادي با سخنراني مقامات اقتصادي و سياسي كشورمان در تهران آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما،در اين همايش حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه از برنامه اين وزارتخانه براي استفاده از ظرفيت هاي اقتصادي ۳ ميليون ايراني در خارج از كشور خبر داد و گفت: شوراي امور ايرانيان خارج از كشور به رياست سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري تشكيل شده است كه دبير آن وزير امور خارجه است و دبيرخانه آن در تهران قرار دارد.
وي تاكيد كرد كه هدف از تشكيل اين شورا استفاده از ظرفيت هاي فرهنگي و اقتصادي ايرانيان خارج از كشور است.
به گفته آصفي تاكنون تسهيلات زيادي براي اتباع كشور در خارج در نظر گرفته شده است و برنامه صدور رواديد ۷۲ ساعته در فرودگاه به تجار و صاحبان صنايع، اصلاح قوانين و مقررات ورود و خروج اتباع خارجي به كشور و موافقت با صدور رواديد با حق كار از جمله ديگر تسهيلات براي روان شدن روابط اقتصادي با ديگر كشورها است.
رييس كل بانك مركزي در اين همايش گفت: اقتصاد ايران درحال شكل گيري و تكوين است و مراقبت از اين تكوين بسيار مهم است.
ابراهيم شيباني با تبيين اهداف برنامه سوم،  افزود: رشد اقتصادي، در اين برنامه ۶ درصد پيش بيني شده بود كه ۴/۵ درصد آن تحقق پيدا كرد.وي ادامه داد: در برنامه سوم رشد نرخ تورم و بيكاري نيز به ترتيب ۱۴ و ۹/۱۵ درصد پيش بيني شده بود كه نرخ هر دو به ۹/۱۳ درصد رسيد.
دكتر شيباني تصريح كرد: در اين دوره كه درآمد نفت زياد بوده و اعتبار جهانيمان زيادشده و بحران بدهي ها كاهش يافته است، رتبه بندي ما دائما رو به بهبود بوده و دليل آن امنيت و ثبات كشور بوده كه بي نظير است. به گفته رييس كل بانك مركزي، هم اكنون در يك طبقه بندي كه صورت گرفته، رتبه ما از درجه C به B رسيده است.
وي با اشاره به اين كه شاخص هاي موجود نشان دهنده رشد اعتبار جهاني ايران است،  اظهارداشت: در سال گذشته ۶۷ ميليون دلار سرمايه گذاري مستقيم خارجي داشتيم كه در بسياري از مواقع بانك مركزي به دليل برهم نخوردن بازار پولي كشور با وسواس عمل كرد، درواقع ما از ورود هر سرمايه اي جلوگيري مي كنيم.
وي ادامه داد: ذخاير ما به بالاترين حد خود رسيده است و سال گذشته بخش خصوصي ۶/۶ ميليارد دلار به ما فروخت و اين موارد جدا از موقعيت هاي فني و مهندسي ماست كه سرعت و رشد بالايي دارد.
شيباني وضع ارزي كشور را نيز در بالاترين حد خود طي سال هاي اخير عنوان كرد و گفت: سال گذشته بانك مركزي ۶/۶ ميليارد دلار ارز خريداري كرد كه اين از موفقيت هاي ماست.
به گزارش خبرنگار ما در اين همايش كمال خرازي وزير خارجه كشور با تاكيد بر اين نكته كه اقتصاد يك كشور بدون ديپلماسي نمي تواند جاي خود را در كشورهاي ديگر باز كند گفت: موفقيت اقتصادي ايران در كشورهاي ديگر و افزايش روابط اقتصادي با ساير كشورها نتيجه ديپلماسي فعال دولت در سال هاي اخير است.
وي تاكيد كرد كه ديپلماسي قوي مي تواند زمينه حضور فعال را در زمينه صدور كالا و خدمات فني و مهندسي به كشورهاي مختلف تقويت كند و در مقابل اقتصاد يك كشور نيز بدون ديپلماسي نمي تواند حضور فعالي در ديگر كشورها داشته باشد.
وي با اشاره به نوسانات قيمت نفت در سال هاي قبل و كاهش قيمت آن گفت: ديپلماسي توانست از كاهش قيمت نفت جلوگيري كند و اين همكاري ايران و عربستان بود كه به كنترل توليد و قيمت نفت و به بهبود اوضاع اقتصادي كشورهاي توليدكننده منجر شد.
تقاضا براي سرمايه گذاري خارجي در ايران دو برابر شده است
وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: تقاضا براي سرمايه گذاري خارجي در ايران نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.
صفدرحسيني در حاشيه همايش دپيلماسي اقتصادي در جمع خبرنگاران اين تقاضاها را مربوط به بخش صنعت و انرژي عنوان كرد.
وزير اموراقتصادي و دارايي همچنين در سخنراني خود در جمع سفرا و نمايندگان ايران در كشورهاي خارجي گفت: تعامل ما با اقتصاد جهاني از اهميت فراواني برخوردار است كه در سند برنامه چهارم نيز بدان پرداخته شده است. وي با بيان اينكه جهاني شدن بازار كالا، پول، سرمايه ، انكارناپذير است اظهار داشت: در اين بازارها همه روز شاهد توسعه فزاينده و تجارت جهاني براساس مزيتهاي نسبي در سطح جهاني هستيم.
حسيني گفت: در اين عرصه ايران واجد تمام شرايط ضروري براي ايفاي نقش شايسته است زيرا از بسياري جهات حائز مزيت است.
وي اظهار داشت: اصلاح نظام مالياتي، كاهش نرخها، تجميع عوارض، لغو انحصارات دولتي در بحثهاي برق، حمل و نقل «بانك» مخابرات و برداشتن گامهاي مهم در حوزه خصوصي سازي جذابيتهاي فراواني را براي گسترش فعاليت هاي اقتصادي براي مبادلات ايران و جهان فراهم آورده است.
به گفته وزير اقتصاد و دارايي حوزه سياسي چون ايجاد اشتغال، حفظ عوايد نفت و گاز و تامين زيرساخت هاي انرژي نيازمند حجم بسيار سرمايه گذاري است كه از توان سرمايه گذاري ما خارج است.
وي اقدامات مجلس و دولت در جهت جذب سرمايه گذاري هاي خارجي را خاطرنشان كرد و گفت: تسهيلات قانوني انجام شده در بستر اصلاحات اقتصادي ظرفيت بسياري را براي امور تبليغي و ترويجي فراهم مي سازد و نمايندگي هاي خارجي مي توانند با اطلاع رساني و هدايت علاقمندان به سرمايه گذاري نقش خود را در توسعه كشور ايفا كنند.
دومين همايش ديپلماسي اقتصادي ايران از ديروز در تهران آغاز به كار كرد. مسئولان نهادهاي مالي و صنعتي كشور و سفراي خارجي مقيم تهران در اين همايش كه معاونت اقتصادي وزارت امور خارجه برگزار مي كند، حضور دارند.اين همايش امروز نيز ادامه دارد.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۸۳۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۶۷۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۷۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۷۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۸۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۷۶۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۱۹
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۷۴۶

اقتصادي
اجتماعي
بـورس
حقوق شهروندي
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حقوق شهروندي   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |