دوشنبه ۲ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۷۵
خشكي چشم
013920.jpg
پرويز زرين بخش 
بعضي از مردم ترشح اشك به اندازه كافي جهت خيس كردن و راحتي چشم ندارند.
سوزش، خارش و ترشح مايع لزج و تحريك در برابر دود از علايم معمولي است. كساني كه چشم خشك دارند كمتر مي توانند از كنتاكت لنز استفاده كنند.
نكته جالب اين است كه گاهي افزايش ترشح اشك ناشي از چشم خشك مي تواند باشد. اگر ترشح پايه (Basic) اشك كمتر از حد معمول باشد، تحريك غدد اشكي باعث ترشح زياد اشك مي شود و سطح چشم را خيس مي كنند.
فيلم اشكي چيست؟
در موقع گريه كردن يا تحريك چشم، اشك از چشم مي ريزد، ولي اشك عمل روزانه مهمتري دارد. با هر پلك زدن يك پرده از اشك روي قرنيه چشم پخش مي شود، در نتيجه چشم تميز شده و تصوير واضح مي شود. بدون وجود فيلم اشكي، فرد ديد مناسبي ندارد. درست مثل برف پاكن كه سطح شيشه ماشين را تميز و يكنواخت مي كند، پلك ها اشك را يكنواخت روي قرنيه پخش مي كنند.
پرده اشكي ازسه لايه تشكيل مي شود. لايه روغني، لايه آبي و لايه موكوسي. لايه روغني خارجي از غدد لبه پلك ها به نام غدد ميبومين (Mebomian) ترشح مي شود، كار اصلي اين لايه صاف نگه داشتن سطح اشك و جلوگيري از تبخير آن است. لايه آبكي مياني، از ديگر لايه ها بزرگتر بوده و آن اشكي را مي سازد كه معمولا ما تصور مي كنيم. اين لايه آبكي از غدد كوچك پراكنده در ملتحمه (لايه ظريفي كه سطح كره چشم را پوشانده) و همچنين به وسيله غدد بزرگ اشكي يعني غده اصلي اشكي ،ترشح مي شود. اين لايه چشم را پاك مي كند و اجسام خارجي و محرك را مي شويد. لايه داخلي يا لايه موكوسي از ساير سلول هاي ملتحمه چشم  ترشح مي شود. اين لايه باعث مي شود كه لايه آبكي به طور كامل و يكنواخت بر سطح چشم پخش شود و سطح چشم به طور كامل خيس شود. بدون لايه موكوسي اشك بر سطح چشم نمي چسبد.
انواع اشك كدامند؟
دو نوع اشك وجود دارد، اشكي كه سطح چشم را خيس نگه مي دارد و اشكي كه در اثر تحريك چشم يا احساساتي شدن ترشح مي شود.
اشكي كه سطح چشم را خيس نگه مي دارد اشكي است كه به طور شبانه روزي ترشح مي شود. اشك اضافي در موقع تحريك چشم يا گريه كردن ايجاد مي شود.
چه امري باعث خشكي چشم مي شود؟
با افزايش سن ترشح اشك كم مي شود، كاهش ترشح اشك چشم هر چند در زنان و مردان مسن ايجاد مي   شوداما در زنان، بعد از يائسگي شايع تر است.
خشكي چشم همچنين مي تواند با آرتريت (التهاب مفاصل) و خشكي دهان همراه باشد. افرادي كه آرتريت، خشكي دهان و خشكي چشم دارند دچار بيماري به نام سندرم اسجوگرن (Sjogrenشs syndrome) هستند.
مواد دارويي مي تواند ترشح اشك را كاهش دهد،  از آنجا كه اين داروها در بعضي بيماران ضروري هستند، در اين موارد استفاده از قطره اشك مصنوعي توصيه مي شود. ليستي از داروهايي كه باعث خشكي چشم وكاهش ترشح اشك شود در آخر اين مقاله آمده است. قطره اشك مصنوعي كه درايران وجود دارد متاسفانه تحمل خوبي در بين بيماران نداشته و درموقع مصرف خيلي از بيماران، شكايت از سوزش چشم دارند. متاسفانه داروي جايگزيني هم براي آن در ايران نيست. اميدوارم مسوولان با خواندن اين مقاله در اين مورد بررسي بيشتري انجام دهند.
چگونگي تشخيص خشكي چشم
يك چشم پزشك به راحتي مي تواند با معاينه بيمار اين بيماري را تشخيص(schirmer) دهد. يكي از روش هاي رايج تشخيص و اندازه گيري اشك، آزمايش شيرمراست. در اين آزمايش از نوارهاي كاغذي مخصوص استفاده مي شود و با قرار دادن لبه اين كاغذ در پلك پائيني ميزان اشكي كه نوار كاغذي را خيس مي كند ميزان اشك را محاسبه مي كند.
درمان
جايگزيني اشك

درمان اساسي جايگزيني اشك مصنوعي براي اشك طبيعي است. اشك مصنوعي به صورت هاي قطره و پماد در دسترس است در ايران فقط يك نوع قطره آن وجود دارد.
در خارج از ايران انواع مختلف اشك مصنوعي وجود دارد، افراد انواع آن را آزمايش كرده از نوعي كه با چشم آنها سازگارتر است استفاده مي كنند. بسته به نوع بيماري فردي ممكن است روزي يكي دوبار و فرد ديگري ممكن است هر ساعت چند بار نياز به آن داشته باشد.
صرفه جويي در اشك
روش ديگري براي خيس نگه داشتن چشم ها، صرفه جويي در اشك خود بيمار است. اشك پس از خيس كردن چشم از طريق سوراخ مجراي اشكي به كانال اشكي وارد و پس از عبور از كيسه اشكي از طريق يك مجرا به بيني مي ريزد. اين پونكتوم را مي توان به طور موقت يا دايم بست تا اشك از مجرا خارج نشده و بيشتر در چشم بماند و آن را خيس كند.
روش هاي ديگر
جلوگيري از بخار شدن اشك يكي ديگر از روش هاي موثر است. استفاده از بخور در زمستان باعث جلوگيري از خشكي هوا مي شود و هوا را تازه و نمناك مي كند. بالا نگه داشتن شيشه اتومبيل روش ديگري براي جلوگيري از تبخير زياد اشك است. اين بيماران در معرض باد كولر و بادهاي تبخير كننده نبايستي بنشينند. بيماران با خشكي چشم هنگام بيدار شدن احساس خراش چشم مي كنند. اين بيماران بهتر است در موقع خواب از پماد استفاده كنند. پماد ويتامين A در بيماران با خشكي چشم شديد مثل سندرم استيونس جانسون و پمنيگوئيد سودمند است ولي براي افراد با خشكي چشم كم و زياد كمك نمي كند.
متخصص چشم پزشكي

چرا من در سن جواني موهاي سفيد دارم؟
سفيد شدن مو در سن پايين مي تواند علل بسيار متفاوتي داشته باشد. سفيد شدن مو به علت عدم وجود پيگمانت يا دانه رنگي است. آنچه در اصل اتفاق افتاده است، عدم توانايي فوليكول مو در رنگ كردن مو است.
موها هم به همان مكانيسمي رنگ مي شوند كه پوست شما، يعني از طريق فعاليت سلول هايي به نام ملانوسيت. در حقيقت رنگي شدن موها ناشي از مهاجرت اين ملانوسيت ها به فوليكول هاي مو است و البته از طريق مكانيسم پيچيده اي كه ناشناخته است، مو كه از جنس پروتئين است رنگي مي شود، مثلا سياه، قهوه اي و غيره.
چرا موها خاكستري مي شوند؟ ساده ترين پاسخ، مهاجرت سلول هاي ملانوسيت از فوليكول يا غيرفعال شدن آنها به هر دليل است. هر احتمالي وجود دارد و هنوز اختلاف نظرها زياد است. ولي اكثر دانشمندان در يك مورد اتفاق نظر دارند و آن اينكه اين مساله با مولكولDNA مرتبط است. كساني كه در سنين پايين دچار موي خاكستري مي  شوند، اكثرا استعداد ژنتيك دارند. اگر بخواهيم بيشتر توضيح دهيم، استعداد ژنتيك به اين معني است كه ساختار ژنتيك شما به نحوي است كه تحت شرايط مناسب، ژن هاي خاصي فعال مي شوند. مثالي ديگر براي استعداد ژنتيك ، استعداد ابتلا به انواع خاصي از سرطان است. در اينگونه موارد شخص ژن هايي دارد كه در شرايط خاص مي توانند، فرد را مبتلا به بيماري سرطان كنند. مثلا تغذيه نامناسب مي تواند تحريك كننده اين ژن ها باشد يا مقادير زياد فشار روحي تظاهرات ديگري ايجاد كند.
استعداد ژنتيك مثل انرژي پتانسيل در فيزيك است. اگر يك كتاب در قفسه بالاي كتابخانه قرار داشته باشد، در حقيقت داراي انرژي پتانسيل است. انرژي پتانسيل، مقدار انرژي است كه هنگام سقوط اين كتاب از بالا به پايين توليد مي شود. چون جسم ثابت است و حركت نمي كند ولي قابليت توليد انرژي را دارد، انرژي آن را اصطلاحا پتانسيل مي نامند و نه حركتي. به محض حركت كتاب، انرژي توليد شده حركتي است. استعداد ژنتيك هم به همين شكل است. در حقيقت پتانسيل نمود ظاهري، ژن ها هستند. ولي لزوما نمود ظاهري نمي يابند.
خب به بحث اصلي خود برگرديم. شما استعداد ژنتيك براي نشان دادن موي خاكستري داريد كه گاهي بر اثر بروز بعضي اتفاقات نمود ظاهري پيدا كرده و موهاي شما خاكستري مي شوند. اين اتفاق مي تواند، قابل كنترل يا غيرقابل كنترل باشند. در بعضي موارد سفيد شدن مو در يك مقطع زماني خاص ايجاد شده و بعدا هم متوقف مي شود. در هر حال موهايتان را به حال خود بگذاريد، هيچ مساله يا مشكل خاصي در صورت سفيد شدن وجود نخواهد داشت. در حقيقت هيچ درمان شناخته شده اي هم ندارد. البته درمان هايي وجود دارد ولي بسيار گرانقيمت هستند و متاسفانه مورد تاييد سازمان هاي بهداشت جهاني مثلFDA هم نيستد. نهايتا مي توانيد موهاي خود را رنگ كنيد كه موهاي سفيد را بپوشاند.
البته تغذيه هم بي تاثير نيست، سعي كنيد، ۳ وعده غذاي كامل در روز مصرف كنيد و اگر مي توانيد ترجيحا ۵ وعده كوچكتر بخوريد، چون گرسنگي طولاني مدت بيشترين ضرر را براي موها و پوست شما دارد. رژيم غذايي مناسب حاوي ويتامين ها مخصوصا A و B هم مفيد است. ولي به هر حال سفيد شدن مو همان طور كه گفتيم منشا ژنتيك دارد، خيلي خودتان را اذيت نكنيد.
منبعwww.madsci.org:

همايش  طب سنتي
«دومين همايش بين المللي طب سنتي و مفردات پزشكي» با هدف ارايه آخرين يافته ها و دست آوردها در زمينه گياهان دارويي و احياي طب سنتي ايران به همت مركز تحقيقات طب سنتي و مفردات پزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي ۱۳ تا ۱۶ مهرماه امسال در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار مي شود.
دكتر محمود مصدق، دبير اين همايش با اعلام اين خبر افزود: اين همايش با حضور پزشكان متخصص، داروسازان و دست اندركاران و علاقه مندان طب سنتي و تاريخ طب برپا مي شود. از محورهاي اصلي اين همايش مي توان به تاريخچه، اصول و مباني طب سنتي، راه كارهاي بهبود و ارتقاي طب رايج به كمك طب سنتي، چالش هاي طب سنتي در آغاز هزاره سوم و قوانين، مقررات و سياست هاي ملي اشاره كرد.

تقاضا براي افزايش يارانه شير
در آستانه برپايي اولين كنگره علمي نقش مصرف شير و فرآورده هاي شيري در سلامت جامعه جمعي از پزشكان خواستار افزايش يارانه فرآورده هاي شيري شدند. دكتر ايرج خسرونيا، متخصص بيماري هاي داخلي و دبير علمي اين كنگره با اعلام اين خبر افزود: ازعوارض استئوپورز يا پوكي استخوان كه متاسفانه به شدت در كشور رو به افزايش است، مي توان به كمر درد، پا درد، دردهاي استخواني و در نهايت شكستگي استخوان اشاره كرد. وي مهمترين دليل برپايي اين كنگره را آگاه سازي مردم و دولت نسبت به فوايد مصرف فرآورده هاي شيري و هشدار نسبت به تبعات منفي كاهش مصرف اين قبيل فرآورده ها برشمرد و افزود: توصيه تمام پزشكان دست اندركار اين همايش، افزايش يارانه وكاهش قيمت مواد لبني توسط دولت براي جلوگيري از مخارج سنگين درماني است.

حركات دست و حافظه
براساس تحقيقي كه بر روي ۱۰۰ نفر بزرگسال و كودك انجام شده ،حركات ضمني دست در هنگام صحبت كردن حافظه را تقويت مي كند.
پس به اين ترتيب ايتاليايي ها كه اگر به قول خودشان دست هايشان را ببندي اصلا نمي توانند حرف بزنند بايد باهوش و حافظه ترين مردم جهان باشند!
۲ نفر از محققان دانشگاه شيكاگو ايلينويز، فهرستي از ارقام و حروف را در اختيار آزمودني ها قرار دادند و از آنها خواستند تا مطالب را به خاطر بسپارند. سپس يك مساله رياضي را همراه با حركات دست در حين تكلم شرح دهند.
حركات دست به آزمودني ها كمك كرد تا فهرست ياد شده را بهتر به خاطر بسپارند. البته چگونگي اين پديده هنوز مشخص نيست.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |