دوشنبه ۲ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۷۵
نوشدارو قبل از مرگ سهراب
ماست آبكي يا آب ماستكي
آيا نوشابه ايراني مي تواند يك روز عنوان خبري جهاني شود؟
013977.jpg
خنك بنوشيد اين اختراع ايراني هاست، اما آن را روي بسته هاي رنگارنگ كولا  مي نويسند.
نادر شاكرين 
آرنج بغلي در گلويت فشرده شده است و كيف سامسونت عقبي هم كه اندازه چمدان است در كمرت فرورفته. وضع تو بسيار دلپذير و لذت بخش است. به نظر ميآ يد با هر ترمز اتوبوس، جاي چند تا از اندام دروني بدنت با هم عوض مي شود. تازه هيجان قضيه وقتي است كه به ايستگاه مي رسي و مي خواهي پياده شوي اما مردي با صدايي بلند فرياد مي زند «داداش يه كم بروتو» همين كافي است تا چندين تن فشار قفسه سينه ات را خرد كند. تپيدن قلبت را درون چشم سمت چپت احساس مي كني. بالاخره با انجام دادن تمام فنون رزمي، صخره نوردي و شطرنج! به در اتوبوس مي رسي و همچون چتربازي كه از ارتفاع ۱۰ هزار پايي از هواپيما مي پرد بيرون، خودت را پرتاب مي كني. تازه مي فهمي هنوز چيزي به نام اكسيژن براي تنفس وجود دارد، اما نوبتي هم كه باشد نوبت خورشيد خانم است كه با اشعه سوزان روي سرت گلدوزي كند. ديگر آخرين توان خود را به كار مي بري تا به خانه بررسي و در را بازكني. عبور از در منزل كه مثل رد كردن يك مرحله از بازي هاي رايانه اي جان تازه اي به آدم مي     دهد، نيرويي هر چند اندك را در وجودت القا مي   كند تا بتواني چند قدمي بيشتر برداري. به در يخچال مي  رسي و باتمام عضلات ساعد و بازو و كتف و كمر و ران! آن را مي كشي تا باز شود...
ديگر تمام سختي ها به پايان رسيده و موسم شادي فرا رسيده است. دوغي كه سه روز است در يخچال مانده و حسابي تگري شده ناخواسته آدم را جلب مي  كند. ديگر نمي  فهمي چه كار مي  كني، آخرين چيزهايي كه به خاطر مي  آوري برداشتن يك ليوان و پر كردن دوغ است. سرماي دوغ را با تمام وجود از راه دست جذب مي  كني. ليوان را بالا مي  آوري و...
ديگر همه چيز سفيد است، همه جا خنك است، انگار نه انگار كه پنج دقيقه قبل، از اينكه زنده هستي و نفس مي  كشي خسته شده بودي. اينك درون رگ هاي بدنت، دوغ جريان دارد. گويي دوباره متولد شده اي و تاكنون هيچ نقطه تاريكي در خاطراتت نداري. ديگر همه چيز سفيد است. همه جا خنك است.
دوغ از قديمي ترين نوشيدني هايي است كه سال هاي سال بلكه قرن ها و قرن ها بر سر سفره ما ايراني ها بوده است. اين معجون سپيد به رغم تركيب ساده اش يعني ماست آبكي يا آب ماستكي، سرشار از آرام بخشي و پر از مواد مورد نياز بدن است. نه اينكه در دوغ موادي چون مورفين وجود دارد، بلكه طعم و ساختار دوغ چنان دلچسب است كه گويي با تك تك ذرات بدنمان ارتباط برقرار مي  كند و تيرگي خستگي ها را از درون سلول ها مي  شويد و سفيدي را جايگزين آن مي  كند.
شايد درست كردن دوغ چيزي باشد كه هر ايراني  بداند، هر چند ممكن است نتيجه خيلي هم گوارا نباشد. دوغ آن هم از نوع ترشش كمك زيادي به گوارش غذا مي  كند زيرا اسيد موجود در ماست ترش موجب سرعت بخشيدن به هضم غذا مي  شود.
املاح و پروتئين هاي دوغ هم كه موجب استحكام اسكلت بدن و طول عمر سلول هاي عصبي و تنظيم ضربان قلب است، اما اگر تمام اين خواص و اجزا را به كنار بگذاريم، هنوز چيزي اساسي باقي مانده است و آن هم چربي دوغ است. چربي دوغ در حدي متعادل است يعني نه آنقدر زياد است كه موجب سنگيني معده پس از خوردن غذا شود و نه آنقدر كم است كه بود و نبودش تفاوتي نداشته باشد. شايد اين سوال براي شما ايجاد شده باشد كه چرا پس از خوردن مثلا چلوكباب  و دوغ، خوابيدن از واجبات امور است. پاسخ چيزي جز زياده  روي در نوشيدن دوغ نيست.
اين نوشيدني به قدري گوارا است كه بسياري از افراد در حال خوردن غذايي سنگين همچون ديزي يا باقالي پلو سه تا پنج ليوان از آن را مي  نوشند كه اين امر معده را پر مي  كند و انجام حركات معدوي جهت هضم غذا مشكل مي  شود. بنابراين مقدار بيشتري از خون بدن در دستگاه گوارش جريان مي  يابد كه خواب آلودگي و كاهش هوشياري از پيامدهاي طبيعي اين مساله است.
مدت هاست كه دوغ هاي گازدار در بازار توليد و عرضه مي شوند. يادش بخير، دوغ هاي شيشه اي آبعلي اولين نسل دوغ هاي گازدار بودند، اما رفته رفته با تغيير در سيستم هاي ساخت و بسته بندي مواد غذايي، بطري هاي پلي اتيلن جايگزين شيشه شد. دوغ هايي كه در اين بسته بندي ها در بازار توزيع مي  شود در سه حجم كوچك (۳۰۰-۲۵۰ سي سي) متوسط (۵۰۰ سي سي) و خانواده(۱ تا ۵/۱ ليتري) موجود است. شايد متوجه اين مطلب شده باشيد كه دوغ هاي شيشه اي قديمي خوشمزه تر از دوغ هاي فعلي بودند. علت آن چربتر بودن دوغ آن دوران است كه گاهي حتي به صورت لايه اي در بالاي بطري به نظر مي  رسيد.
تهيه دوغ به روش صنعتي بسيار پيچيده تر از روش خانگي است. شير گاو پس از دوشيده شدن با تانكر به كارخانه حمل مي  شود. قبل از استفاده از شير اولين مرحله نمونه برداري و آزمايش براي تشخيص آلودگي هاي ميكربي انجام مي  شود.
در صورت تاييد كيفيت، شير پس از صاف  كردن و سرد شدن، در منبعي بزرگ ذخيره مي  شود. براي استفاده از شير ذخيره شده، دومين مرحله نمونه برداري و كنترل كيفيت انجام مي  شود. سپس در ظروفي بزرگ شير گرم شده و درصد چربي آن تنظيم مي  شود. پس از آن مدتي شير به هم زده مي  شود تا كاملا يكسان (هموژن) شود. مرحله بعد، پاستوريزه كردن شير است. براي اطمينان از ضد عفوني شدن كامل شير سومين مرحله نمونه گيري انجام مي شود.
از اينجا به بعد فرآيند ويژه توليد دوغ را بخوانيد. به شير سرد   شده استارتر (ماده اي كه موجب آغاز فرآيند تخمير شير مي  شود) افزوده مي  شود. اين تركيب براي مدتي در تانكري نگهداري مي  شود. دوباره شير گرم شده و خنك مي  شود و آب، ماست، نمك و طعم دهنده را به آن اضافه مي  كنند. اين عمل در دستگاهي به نام ميكسر صورت مي  گيرد كه در آن تمام مواد به خوبي در هم مي شوند. براي مرتبه چهارم آزمايش كيفيت انجام مي  شود. دوغ آماده بسته بندي مي  شود. در فرآيند بسته بندي در صورت تمايل به توليد دوغ گازدار، گاز دي اكسيد كربن (كه معمولا ازواكنش جوش شيرين و اسيد توليد مي  شود) و همراه با نوشابه، درون بطري تزريق مي  شود و طبعا به سرعت در بطري را مي  بندند. دوغ ها آماده اند كه خريداري شده و توسط شما نوش جان شوند. گازدار كردن نوشابه ها از جمله دوغ، با وجود اينكه به طعم محصول مي  افزايد اما ارزش غذايي آن را به شدت كاهش مي  دهد. مقدار زيادي از دي اكسيدكربن به صورت اسيدكربنيك در نوشابه حل شده است و حتي هنگام باز كردن در نوشابه هم از آن خارج نمي  شود. هنگامي كه اين اسيد همراه با دوغ نوشيده مي شود، در معده گاز۲ CO آزاد مي  كند كه موجب ناراحتي هاي گوارشي مي  شود. اما آسيب جدي تر اين اسيد آن است كه با جذب كلسيم بدن، كربنات كلسيم (۳ (Cacoتوليد مي  كند. رسوب اين ماده كه در آب نامحلول است در كليه، سنگ كليه ايجاد مي  كند. در ضمن كاهش كلسيم بدن موجب كاهش فرآيند استخوان سازي مي شود كه در نهايت به پوكي استخوان مي انجامد. به همين خاطر دوغ هاي معمولي بر دوغ هاي گازدار ارجحيت دارند؛ البته اگر مي   خواهيد به جز لذت بردن از نوشيدني خود، سودي هم به بدنتان برسد.
براي اينكه بيشترين بهره را از دوغ ببريد حدود ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح هنگامي كه چند ساعتي از آغاز فعاليت روزانه گذشته و هنوز مدتي تا ناهار باقي مانده است يك تا دوليوان دوغ بنوشيد تا هم خستگي را از تن به در كنيد وهم تا ظهر گرسنه نشويد. اميد كه سركار چرت نزنيد.

ستون شما
ترويج سرمايه داري 
چند روزي است كه در ضميمه ايرانشهر شاهد چاپ صفحه جديدي به نام دخل و خرج هستيم كه دوستداران زيادي نيز پيدا كرده. اما يكي از اين خوانندگان عزيز با ما تماس گرفتند و درخصوص يكي از ستون هاي اين صفحه، با نام باشگاه ثروتمندان گفت: اين ستون ترويج سرمايه داري است.
- درخصوص اين گفته با دبير سرويس دخل و خرج كه صحبت كرديم، گفت: «من هيچ جوابي ندارم.» اما ما مي گوييم جواب واقعي ايشان را به تدريج در متن اين ستون خواهيد ديد.
سگ مزاحم 
تلفن را كه برمي داريم آقايي بسيار خسته از پشت خط مي گويد: «آقا اين سگ همسايه ما را ديوانه كرده است. يك خانه ۶۰ متري داريم و اين آقا هم سگ خريده و آورده در همسايگي ما و مدام در حال پارس كردن است. هرچي تذكر مي دهيم اصلا انگار نه انگار، به خرجش نمي رود.» اين آقا گفت كه قرار است با ۱۱۰ تماس بگيرد و مراتب اعتراض خود را به آنها ابراز دارد.
- حالا از ما چه كاري ساخته است، دقيقا نمي دانيم. فقط به اين سگ پر سروصدا تذكر مي دهيم كه اگر جانش را دوست دارد، زبان به دهان بگيرد و كمتر پارس كند و به همسايه محترم اين آقا هم مي گوييم: همشهري محترم، اينجا يك آپارتمان ۶۰ متري است عزيزجان باغ كه نيست. بيشتر مراعات ديگران را بكن.
درگيري با ماموران شهرداري 
چند روز قبل نوشته بوديم كه در ساختمان لاله واقع در منطقه يك شهرداري، ساخت و ساز غيرقانوني و بدون مجوز در حال انجام است. البته اين را به درخواست خود اهالي ساختمان نوشته بوديم. ماموران زحمتكش شهرداري هم به آنجا مراجعه كرده بودند و گويا رئيس هيات مديره ساختمان با اين ماموران درگير شده و مانع از انجام ماموريت آنها مبني بر توقف ساخت و ساز غيرقانوني در حياط ساختمان شده است. خلاصه اين ساكنان از دست آقاي رئيس سخت درعذابند و خواستند كه مسوولان محترم شهرداري منطقه يك، با جديت به دنبال اين كار باشند و مانع از ادامه ساخت و سازهاي غيرقانوني در ساختمان شوند.
تبليغ بورس نكنيد
يكي از شهروندانمان در تماسي باما يك خواسته داشتند و گفته اند كه آن را مطرح كنيم. اين آقا گفتند كه لطفا در صفحه اقتصادي تبليغ بورس را نكنيد.
اولا اينكه، احتمالا اين آقا منظورشان صفحه دخل و خرج بوده كه به تازگي چاپ مي  شود.
ثانيا مگر بورس سهام نياز به تبليغ دارد يا اصلا صحبت كردن در خصوص سهام رد و بدل شده يا قيمت هاي آنها تبليغ محسوب مي  شود؟
ثالثا اين اطلا عات مورد درخواست تعداد بسيار زيادي از خوانندگان است و به درخواستآنها چاپ مي شود.
مترو سرويس بهداشتي ندارد
با توجه به گذشت چندين سال از افتتاح ايستگاه هاي مترو تهران متاسفانه هنوز در هيچ يك از ايستگاه ها، سرويس هاي بهداشتي و آبسردكن وجود ندارد. جا دارد مسوولان امر نسبت به اين مهم توجه بيشتري كنند.
س- آ
- در جواب اين شهروند خوب تهراني بگوييم كه ما چند دستگاه آب سردكن درچند ايستگاه اصلي از جمله ميرداماد به چشم ديده ايم. اما در مورد سرويس هاي بهداشتي حق با شماست، اما مطمئن باشيد بي  دليل نيست.
هماهنگ نشده 
قصد داشتيم سري به باشگاه انقلاب بزنيم و از زمين گلف اين مجموعه براي شما گزارشي تهيه كنيم اما وقتي خواستيم داخل باشگاه شويم، با برخورد نگهبان آنجا كه گفت: «آقا هماهنگ نشده، نمي  توانيد داخل شويد.» مواجه شديم.
خيلي جالب است كه ما با همين كارت خبرنگاري وارد استاديوم آزادي كه مي شويم هيچ ، با عزت و احترام ما را تا كنار زمين اصلي ورزشگاه نيز راهنمايي مي  كنند و هيچ اتفاقي نمي  افتد. جالب تر اين است كه روزانه هزاران نفر به روش هاي گوناگون داخل اين مجموعه مي شوند و كسي هم هيچ ايرادي نمي  گيرد.
اين هم داستان ما بود با باشگاه انقلاب.

امروز
اين تابستان كه مي  رود
013980.jpg
هميشه پيش از آنكه متوجه شويم، اتفاق مي  افتد. فرصت ها مي  آيند و مي  روند و ما تنها حسرت مي  خوريم. اتفاقي كه اين بار هم درحال گذر است، يك فصل است؛ همين تابستان داغي كه در آن نفسمان بند مي   آيد.
تابستان به شهريورش رسيده و طبق معمول ما براي فصلي كه در آستانه پايان است دلتنگي مي  كنيم. انگار نه انگار كه هر روز دعا مي  كرديم فصل گرما هر چه زودتر به پايان برسد.
حقيقت اين است كه هر فصلي ويژگي هاي خاص خودش را دارد. مثلا اگر زمستان فصل برف بازي است، پاييز فصل قدم زدن روي برگ هاي زرد و بهار فصل خواب (!)، تابستان هم فصل لذت بردن از حس خنكي در گرماست. اين مقدمه را نوشتيم تا برسيم به اصل مطلب؛ اينكه تا تابستان به انتها نرسيده قدر اين گرما را بدانيد.
مشكل ما اين است كه عادت داريم فرصت  ها را از دست بدهيم و بعد به خاطر از دست رفتنشان دست روي دست بگذاريم و آه حسرت بكشيم.
حالا هم اگر چند روز ديگر تعلل كنيد، تابستان مي  گذرد و بعد ما مي  مانيم و انتظار براي گذشت روزها و رسيدن يك تابستان ديگر تا لذت هاي تجربه نكرده را تجربه كنيم.
پس تا تابستان تمام نشده، عصبانيت از گرماي هوا را فراموش كنيد و به فكر استفاده از گرما باشيد. البته ما در اين مطلب، تابستان را بهانه اي قرار داديم تا بنويسيم فرصت ها را چه راحت از دست مي  دهيم. شما مي  توانيد جاي تابستان را با هر چه كه دوست داشتيد عوض كنيد!

هوا
هواي ماه آخر
در آخرين ماه تابستان هر سال يعني شهريورماه، رفته رفته گرماي هوا فروكش مي كند. هوا زودتر تاريك مي شود و يواش يواش برگ ها شروع به زردشدن مي كنند. خلاصه هرجوري شده مي خواهد به ما بفهماند كه در حال تمام شدن است. فصل گرم سال در حال رفتن است، اما ديروز كه ما اين احساس را نداشتيم. هوا همچنان گرم بود و آفتاب گرمايش را بر شهر نشانده بود. به نظر مي رسد ديگر اين گرما آخرين زورهايش را داد مي زند،ولي بازهم نمي توان قضاوت كرد. بايد بنشينيم و ببينيم خبري مي شود يا خير. دماي امروز تهران به ۳۷ درجه بالاي صفر خواهد رسيد، يعني بازهم هوا گرم است، ولي به هر حال اين گرما هم به سر خواهد رسيد و پاييز و تمام زيبايي هايش از راه مي رسد، اما بهتر است اين هوا همينطور گرم باقي بماند، چون اگر قرار باشد كه هوا رو به سردي برود و خنك شود، ديگر ما هيچ بهانه اي براي غرزدن نخواهيم داشت. تا فراموش نكرديم؛ دماي امشب تهران تا ۲۵ درجه سانتيگراد پايين خواهد آمد.

جعبه
همچنان المپيك
امروز روز بروبچه هاي ورزشكار كشورمان است. فرنگي كاران كشتي ايران صبح امروز روي تشك خواهند رفت و اميدواريم كه پيروز باشند و شايد روزهاي آينده رنگ مدال را از اين عزيزان ببينيم. اين كشتي ها صبح به طور زنده تقديم حضور شما خواهد شد. اما اصغر ابراهيم زاده ساعت ۱۸ امروز در دسته ۹۴ كيلوگرم و از گروه B به مصاف پولاد سرد خواهد رفت. شاهين نصيري نيا در گروه A همين وزن ساعت۳۰:۲۱ روي صحنه مي رود. براي او آرزوي طلايي ترين مدال المپيك را مي كنيم. براي آنها دعا كنيد.
اما ديگر برنامه هاي امروز عبارتند از: تكرار در پناه تو ساعت ۱۵:۱۴ از شبكه ۲. تكرار مجموعه تلويزيوني كاكتوس كه ساعت ۱۵ از شبكه اول پخش مي شود. ساعت ۱۹ و از شبكه تهران سريال وكيل پخش مي شود. ساعت ۳۰:۲۱ از همين شبكه مي توانيد مجموعه باجناق ها را ببينيد. دايره ترديد را مي توانيد ساعت ۱۵:۲۲ از شبكه اول مشاهده بفرماييد. گروه پليس هم ساعت ۲۳ از شبكه تهران پخش مي شود.

فرهنگ
مسابقه و تورهاي عكاسي
عكس ها هميشه خاطره انگيز هستند و ديدن آنها آنقدر جذاب و لذتبخش است كه گاهي اوقات باعث مي شود بارها وبارها آنها را ببينيم و به قول معروف باز هم سير نشويم، مخصوصا اگر اين عكس ها خنده زيباي كودكان را به تصوير كشيده باشند. خانه فرهنگ خزانه هم براي تشويق نوجوانان و خانواده ها به عكاسي و ثبت خاطرات روزهاي شيرين يك دوره مسابقه عكس «زيباترين خنده» براي كودكان و نوجوانان برگزار مي كند. اگر دوست داريد در اين مسابقه شركت كنيد تا ۲۰ شهريورماه فرصت داريد عكس هاي خودتان را به دبيرخانه اين مسابقه و به نشاني خزانه بخارايي، روبه روي ترمينال جنوب، خيابان شهيد پرستويي، نرسيده به فلكه عباسي بفرستيد. ضمنا در اين مسابقه از بين عكس هاي ارسال شده عكس زيباترين خنده كودك انتخاب شده و جايزه اي هم به آن داده مي شود. همچنين فرهنگسراي اقوام هم يك دوره تورهاي عكاسي اقوام ايراني برگزار كرده است. اين تورها در حقيقت براي معرفي فرهنگ، هنر، آداب و رسوم اقوام ايراني و تقويت هويت ملي برگزار مي شود. براي ثبت نام و شركت در اين برنامه مي توانيد به نشاني ميدان ابوذر، خيابان سجاد جنوبي، ميدان بهاران، پارك بهاران مراجعه يا با شماره ۶۲۳۱۱۱۹ واحد روابط عمومي فرهنگسرا تماس بگيريد.

پرده
قلب هاي ناآرام
اگر اهل فيلم و سينما باشيد، احتمالا در اين روزهاي داغ تابستان و تعطيلات يكي از برنامه هاي تابستان براي سرگرم شدن در اين روزها رفتن به سينما و ديدن فيلم هاي جديدي بوده است كه در طول اين چندماه روي پرده هاي سينما آمده اند و رفته اند. شايد همين حالا كه داريد اين ستون را مي خوانيد منتظر باشيد كه خبر آمدن يك فيلم جديد را بدهيم و شما برويد و آن را ببينيد، ما هم همين تصميم را داريم. مجيد مظفري بعد از سالهاي زيادي كه بازيگري در فيلم هاي مختلف را تجربه كرد، تقريبا دو سال پيش تصميم گرفت تا فيلم «قلب هاي ناآرام» را بسازد. اين فيلم كه قرار بود از مردادماه به سينماهاي تهران بيايد، به خاطر مشكلات فني از ۱۱شهريورماه در سينماها اكران مي شود. در اين فيلم بازيگراني مانند: شيلا خداداد، بهزاد فراهاني، نيكو خردمند، حميد خندان، حبيب دهقان نسب و آناهيتا همتي بازي مي كنند. اين فيلم كه مضمون اجتماعي دارد قرار است به جاي فيلم فراري ساخته رضا جعفري و در سينماهاي شهر قشنگ، مركزي، فرهنگ، تهران، فلسطين، قيام، ملت، شيرين، جي، اروپا و گلريز روي پرده برود و اكران شود.

نمايشگاه
آثاري از هنر جديد
ديدن آثار هنري براي هركسي و با هر سني لذتبخش است، اما بعضي ها كه از هر نوع قيدوبند و محدوديتي خوششان نمي آيد، آثار مربوط به هنر جديد را بيشتر دوست دارند. به اين عده خبر مي دهيم كه نمايشگاهي از آثار نقاشي و حجم «ملك داديار گروسيان» در گالري خانه هنرمندان برگزار شده است. اين آثار كه گروسيان آنها را در مدت ۲ سال خلق كرده است، شامل پنج تنديس انتزاعي آهني و فايبرگلاسي به همراه ۲۲ تابلو نقاشي رنگ روغن سياه و سفيد و آثاري كه با استفاده از مواد طبيعي، گل و شاخه هاي خشك خلق شده اند، هستند.
براي بازديد از اين نمايشگاه تا ۶ شهريورماه فرصت داريد تا به گالري خانه هنرمندان برويد. ضمنا نمايشگاه ديگري هم از آثار گرافيك ايمان تيموري نسب و حامد رنجبر در نگارخانه آبي فرهنگسراي سالمند برگزار شده است. در اين نمايشگاه ۳۰ اثر تايپوگرافي لوگو، پوستر طراحي جلد كتاب و بيلبورد به نمايش گذاشته شده اند. اين نمايشگاه كه براي حمايت از هنرمندان جوان و معرفي رشته هاي مختلف هنري برگزار شده است تا ۶ شهريورماه ادامه دارد و براي ديدن اين آثار مي توانيد هر روز از ساعت ۹ تا ۱۹ به نگارخانه آبي در ميدان امام حسين - خيابان ۱۷ شهريور - خيابان خشكبارچي - پارك خيام برويد.

كتابخانه
تنبيهات ابن سينا و سيب زميني خواران
براي آنهايي كه دوست دارند به قول معروف از همه چيز سر درآورند و براي اين كار كتاب هاي متفاوت از علوم مختلف را هم براي مطالعه خودشان انتخاب مي كنند، شايد بهترين منبع همان نتايج تحقيقات و بررسي هاي يك دانشمند است. اين موضوع وقتي راجع به دانشمندي مانند ابن سينا باشد مسلما مهمتر هم مي شود. دوره دو جلدي ترجمه و شرح كتاب «اشارات و تنبيهات ابن سينا» به نگارش دكتر حسن ملكشاهي بعد از ۵ سال از انتشار اولش، قرار است باز هم تجديد چاپ شود. جلد اول اين كتاب كه درباره طبيعيات، الهيات، عرفان و تصوف است براي چهارمين بار و جلد دوم آن كه به منطق اختصاص دارد براي سومين بار توسط انتشارات سروش و با قيمت ۹۰۰ تومان چاپ مي شود. نشر ويستار هم به زودي كتاب هاي «سروان تحسين» و «سيب زميني خواران» فرهاد پيربال (نويسنده معاصر عراقي) را منتشر مي كند. «۳ انقلاب در شعر مدرن جهان» هم مجموعه اي در بررسي ۳ دهه شعر جهان از استنلي بران شات است كه با ترجمه منوچهر بديعي به زودي چاپ مي شود. ضمنا «بوطيقاي قصه نويسي و تئوري هاي ادبي» نوشته رضا براهني را هم براي اولين بار همين انتشارات منتشر مي كند.

پايتخت
سئول 
خبري بخوانيد از اولين هتل ۶ ستاره كه در سئول پايتخت كره جنوبي بازگشايي شد. چن تاراون، رئيس اين هتل در مراسم بازگشايي اين هتل گفت: «ما خوشحاليم كه اولين كشوري در آسيا هستيم كه صاحب هتل ۶ ستاره مي شويم.»
اما بد نيست چندي هم در خصوص اين هتل كه درست در كنار هتل شرايتون اين شهر واقع شده است بگوييم. اين هتل ۶ ستاره ۱۴ طبقه دارد كه در اين ۱۴ طبقه ۲۳۵ اتاق واقع شده است. اتاق هاي معمولي اين هتل هر كدام ۳۶ متر مربع مساحت دارند كه اين اندازه بزرگترين در كره جنوبي است.
قيمت يك اتاق معمولي اين هتل براي اقامت يك شبه ۳ هزار دلار و اتاق لوكس آن ۳ هزار۶۰۰ دلار است.
سانتياگو
خبري از ريزش باران سنگين در سانتياگو، پايتخت شيلي بخوانيد. باران سنگين به همراه سيل شديد، چند روز قبل پايتخت شيلي را متاثر از خود كرده بود. باراني كه هيچ باراني و حتي چتري توانايي مقابله با آن را نداشت. در اين هتل بارش سنگين باران جز اينكه چند خودرو در خيابان گير افتادند و چندين چند نفر هم در آن خيس شدند، هيچ اتفاق ناگواري رخ نداد.
پانجول 
در خبر سانتياگو از ريزش سنگين باران صحبت كرديم و حالا خبري بخوانيد از آفريقا و خشكسالي. پايتخت گامبيا اين روزها شاهد خشكسالي است. مردم اين شهر با بحران جدي و اساسي كمبود آب مواجه هستند.
اين كمبود آب مردم به ويژه زنان و كودكان را ناچار كرده تا صدها متر در طول روز از منزل خود فاصله بگيرند تا شايد چاهي يا قناتي بيابند و سطلي پر از آب كنند و به منزل بازگردند.
همچنين مقامات اين شهر به مردم هشدار داده اند كه طي دو هفته آينده نيز وضع بر همين منوال خواهد بود و خبري از بارندگي و رفع احتمالي بحران كمبود آب نيست.
واقعا اين تضاد هم به نوبه خود جالب است؛ يكجا باران سيل آسا و جاي ديگر خشكسالي.

ذهن زيبا
آدم با هوش گرفتاري هاي بزرگ را به گرفتاري هاي كوچك تبديل مي كند و گرفتاري هاي كوچك را ازبين مي برد.
ضرب المثل چيني 
طولاني زيستن، تقريبا آرزوي همه است، اما خوب زيستن آرمان عده اي معدود است.
هيوز
بدان كه دليل موفقيت برخي از افراد، انجام كارهايي است كه ديگران از انجام آن سر باز مي زنند.
جكسون براون 
موفقيت نقطه مقابل شكست نيست ؛ ممكن است دونده اي نفر آخر شود، اما اگر ركورد شخصي اش را شكسته باشد موفق است.
پرمود بترا

تهرانشهر
ايرانشهر
حوادث
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |