سه شنبه ۳ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۷۶
براي اولين بار در خمين
ارشاد با گل سرخ
يك شاخه گل سرخ همراه با يك نوشته: «بانوي گرامي حجاب حريم مقدس و قلعه آرامش زن است... آيا مي  دانيد با حجاب فرمان آفريدگار و امام درونتان را لبيك گفته ايد؟»
عكس:ساتيار
013992.jpg
عكس تزييني است.

گزارش اول 
پرينتر مثل ساعت كار مي  كندو بسته بسته كاغذ۴ A سياه مي كند؛ خبر پشت خبر. ادلي استيوسون گفته است: «زيبا كسي است كه نظر شما به او جلب مي شود و دلربا كسي است كه نظر شما را جلب مي كند.» از اين منظر،خبر فوق يك فوق خبر دلرباست، چرا كه لابه لاي برگه هايي كه با خبرهاي مختلف جاي سفيد ندارند، نگاه را مي دزدد: «اعضاي ستاد امر به معروف و نهي از منكر شهرستان خمين به افراد بدحجاب گل هديه مي دهند.»
يك نفر مي  گويد: «مشخصه اصلي ديپلمات اين است كه «نه» را طوري ادا مي  كند كه «آري» به نظربيايد.» و لابد حجت الاسلام حسيني امام جمعه خمين كه مسوول اجراي اين طرح است، مرد سياستمداري است. كسي كه اولين جمله او پشت تلفن يك سلام بلند بالاست.
- از چهارشنبه هفته گذشته طرح اهداي گل را  آغاز كرديم.
صداي مهرباني دارد. مي  پرسم چگونه؟
- اهداي گل بانوان بدحجاب و محجبه رادربرمي گيرد.يكي براي تذكر و ديگري به عنوان تشكر.
حجت الاسلام حسيني مي  گويد: اين طرح را در زماني كه در شهرستان ازنا در لرستان هم بودم انجام دادم كه بسيار مورد استقبال مردم قرار گرفت.
در قالب طرح ريشه كن كردن بدحجابي از مردم كمك گرفته مي شود و به افراد بدحجاب همراه با اهداي گل حديثي از معصومين در خصوص حجاب و حسن رعايت آن گفته مي  شود.
حجت الاسلام حسيني، امام جمعه خمين با صدايي كه لحن پيروزمندانه اي به خودش گرفته است مي  گويد: «به حمدالله تا به حال مردم خيلي خوب برخورد كردند و هيچ مشكلي پيش نيامده است.»
بر اساس اين طرح افرادي كه مسوول اهداي گل هستند نبايد در مقابل هر گونه تمسخر و دهن كجي عصباني شوند ولي اگر كار به هتاكي و پرخاشگري برسد با هماهنگي نيروي انتظامي و قوه قضائيه با اين افراد برخورد مي  شود.
البته بر اساس گفته حجت الاسلام حسيني اين اتفاق تا به حال رخ نداده است.
حجت الاسلام حسيني مي گويد: تا قبل از اين بسيج مسوول برخورد با بدحجابي در اين شهرستان بود كه متاسفانه برخوردهاي مناسبي هم صورت نمي  گرفت. به همين دليل با همكاري اعضاي ستاد كه نماينده اي از ارگان هاي مختلف مسوول در استان هستندو راهنمايي چند نفر از استادان دانشگاه تصميم به اجراي اين طرح گرفتيم.
فاطمه آليا نماينده مجلس و عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي عقيده دارد: «اساسا با كساني كه بدحجاب محسوب مي  شوند نبايد يك جور برخورد كرد. اكثر اين افراد يا از روي ناآگاهي اين پوشش را برمي گزينند يا به دليل تنوع طلبي و تنها عده اي كم هستند كه از روي عناد به اين نحو پوشش روي مي  آورند و نيروي انتظامي نبايد با همه به يك نحو برخورد كند.»
وي مي  گويد: هر زمان كه به نحوه پوشش و شكل آن روي آورديم ناموفق بوديم. ما بايد به لحاظ محتوايي روي فرهنگ عفاف در جامعه كار كنيم تا جوان خود به شناخت و بينش در زمينه حجاب برسد. در غير اين صورت تنها در زماني كه امكان اجبار به جوان وجود داشته باشد رعايت مي كند و به محض اينكه از جلوي چشم ما دور شد رفتار ديگري را پيش مي گيرد.
به گفته تعدادي از ساكنان شهر كوچك و مذهبي خمين از سه چهار سال گذشته كه دانشگاه در اين شهر تاسيس شده، شهر آرام آرام دچار تغييرات فرهنگي شده است.
حجت الاسلام حسيني مي  گويد: «جو شهر جوري بود كه در خطبه هاي نماز جمعه تذكر داديم و چند هفته پيش از داوطلبان شركت در طرح اهداي شاخه گل به بدحجابان دعوت كرديم.
سه شنبه هفته گذشته حدود ۷۰ تا ۸۰ مرد و۳۰ زن به عنوان آمر به معروف و ناهي از منكر حاضر به همكاري با ما شدند كه از اين تعداد ۴۰ نفر آنها در حال فعاليت هستند. اما شيوه اي كه براي تذكر پيش گرفته اند بسيار با نرمش و تواضع است.»
يك شاخه گل سرخ همراه با يك نوشته: «بانوي گرامي حجاب حريم مقدس و قلعه آرامش زن است... آيا مي  دانيد با حجاب فرمان آفريدگار و امام درونتان را لبيك گفته ايد؟»
013995.jpg

حجت الاسلام حسيني مي گويد: «نرمش، لبخند و دلسوزي همان روشي بود كه ائمه ما پيش گرفته بودند و موفق شدند.» آنها به اين دستورالعمل كه: «وقتي كارت براي خودش حرف مي   زند، تو زياد صحبت نكن» عمل مي   كنند.
سردار محمود صلاحي، دبير اجرايي ستاد امر به معروف و نهي از منكر تهران نيز معتقد است: «بايد در برخورد با پديده بدحجابي جوري برخورد نشود كه به شان افراد لطمه اي وارد شود.»
صلاحي معتقد است: ما نمي  توانيم از تهران براي كل كشور جهت برخورد و مبارزه با بدحجابي نسخه  بپيچيم اين بسته به بافت و عرف آن شهرستان و شعور و فرهنگ آن منطقه است.
با اين حال مسوول ستاد امر به معروف و نهي از منكر شهرستان خمين با توجه به تجربه اش مي  گويد: «چنين رفتاري در همه شهرهاي كشور خيلي بهتر از برخوردهاي با سبك و سياق سابق است.»
مشكل لباس 
اما نبودن مدل لباس هاي ايراني مطابق فرهنگ و عرف عمده ترين مورد در ترويج بدحجابي است.
حجت الاسلام حسيني امام جمعه خمين مي  گويد: طي جلساتي كه با دانشجويان دختر اين شهرستان داشتيم خيلي از دختر خانم هاي بدحجاب علت اين موضوع را نبودن لباس مناسب در لباس فروشي ها عنوان كردند.
به گفته فاطمه آليا، نماينده تهران اين وظيفه نهادهاي فرهنگي مثل وزارت ارشاد، سازمان تبليغات اسلامي، صدا و سيما و... است كه در خصوص اين موضوع راهكاري ارايه كنند.
اما تا به حال هيچ كدام از اين ارگان ها فكري به حال آن نكرده اند. بعد از پيشنهاد مقام معظم رهبري در همدان مبني بر استفاده جوانان از لباس هايي با ويژگي هاي اصيل ايراني و اسلامي اين پيشنهاد در دفتر پژوهش هاي مجلس مورد بررسي قرار گرفته و در زمستان سال جاري نيز همايشي درباره اين طرح برگزار خواهد شد.
حميدرضا ترقي، عضو دفتر سياسي جمعيت موتلفه اسلامي مي گويد: «لباس ملي در فرهنگ عمومي جوامع بشري به عنوان مظهر هويت فرهنگي خود را در ظاهر حفظ كنند سعي كردند كه مدل و نوع لباس خود را در طول تاريخ تغيير دهند و الگوگيري از بيگانگان نداشته باشند. كشورهايي مانند كشورهاي عربي، هند، ژاپن و ... كه از يك تمدن مستحكم و طولاني برخوردارند مي كوشند فرهنگ  لباس پوشيدن را براي خود به عنوان يك ويژگي و امتياز حفظ كرده و آن را با معيارها و باورهاي ارزشي خود درآميزند. ما هم كه ازسابقه تمدن طولاني برخورداريم مناطقي وجود دارند كه از تاثير تهاجم فرهنگ غرب به دور مانده و از مد غرب تاثيرپذير نيستند. با توجه به نقشي كه لباس در حفظ ظاهر، تمدن و هويت فرهنگي جامعه دارد، ما بايد از الگوپذيري فرهنگ هاي بي ريشه پرهيز كنيم و با اتكا به فرهنگ بومي خود در عين حفظ ارزش هاي ايراني - اسلامي آن را بالنده كنيم.

ستون ما
موضوعيت بديهي حجاب
نه فقط در ايران كه در سراسر دنيا موضوع پوشش به عنوان يك اصل پذيرفته شده بشري شناخته شده است. جز جمعي كه جمع بسيار اندكي را فقط در برخي از كشورهاي دنيا تشكيل مي  دهند، در هر نقطه ديگري مي  توان به وجود نوعي حجاب اذعان داشت و بحث درباره اين موضوع پر اهميت را در جست وجوي راهكارهاي عرفي- قانوني كردن پوشش در همه كشورهاي دنيا مطرح كرد و در كشورهايي كه موضوع پوشش مردمان آنجا مستقيما با احكام ديني مرتبط است، سعي در طراحي و اجراي استراتژي هايي داشت كه بتوانند با كمترين هزينه و بيشترين منفعت به عرفي- قانوني- شرعي كردن اين موضوع بديهي بپردازند و با كمترين مزاحمت.
درباره برخي از رسوم مي  توان بسياري از ايرادات را مطرح كرد؛ «قمه زني» را در نظر بياوريد كه از سوي مقامات عاليرتبه نظام نيز مورد تقبيح جدي قرار گرفته است، چرا كه با نوعي اصرار و زياده روي همراه شده كه با اعتدال رايج در تمامي اصول شرع مقدس اسلام در تضاد جدي و همراه با آسيب هاي بدني- رواني به جامعه است. از يك طرف بام افتادني به اين شكل، يك سويه ديگر هم دارد و آن، زير سوال رفتن برخي از محرمات و مقدسات مردم از سوي عده اي ديگر از آنان است. مردمي كه خود پذيرفته اند حدودي از پوشش بايد از سوي همگان رعايت شود و بيش از ۷۰ درصد آنان در يك پژوهش ملي (انجام شده توسط وزارت ارشاد) اذعان داشته اند كه خود حاضرند به افراد بدحجاب تذكر بدهند، در جست وجوي آن اند كه راهي مسالمت آميز و آشتي جويانه طراحي شود تا افرادي كه با تظاهر به بدحجابي باعث جريحه دار شدن احساسات مذهبي آنان مي شوند، به رعايت حدود لازمه و پذيرفته شده از سوي جمع بپردازند.
راه هاي شناخت به يك هدف عالي در پژوهش هاي روز دنيا، از مسير طولاني و دشواري مي  گذرند كه «روش علمي» نام دارد. يعني در ابتدا يك تحقيق انجام مي  گيرد و سپس به صورت آزمايشي روش هاي درست امتحان مي  شوند و در صورت موفق بيرون آمدن از بوته امتحان، براي شرايط مختلف، تعديل و تعريف مي  شوند و سپس در سطح كلان مورد استفاده قرار مي  گيرند. شروع امتحاني نو در اين راه دراز براي حل مشكلي كه (به دليل بديهي و پذيرفته  بودن حجاب در جامعه) از سوي بيشتر مردم واقعي انگاشته مي  شود، در صورتي كه روش ها و نتايج، مورد تحليل علمي قرارگيرد خبري خوش است.

ايرانشهر
محيط زيست
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  محيط زيست  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |