سه شنبه ۳ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۷۶
بررسي فعاليت هاي گروه معماري هاسكينز
انديشه جوان در عرصه معماري
بناها، محيط و طرح هاي تخيلي و تاثير پذير اين تيم جوان معماري كه نتيجه فرايند تمرين محور آنهاست كاملا از لابلاي جلد مطبوعات مطرح و نمايشگاه هاي ملي و جوايز كه شامل جايزه بهترين تمرين معمارانه جوان در انگليس نيز مي شود ، قابل تشخيص است...
نينا شاهرخي 
014025.jpg
ماكت بيمارستان كودكان، گلا سكو ، اسكاتلند.

هفدهم و هجدهم ژوئيه روزهايي بسيار دلنشين براي «گارت هاسكينز» و تيم معماري او بود؛ «جيمز مك كيلوب» منتقد معماري «هرالد»، نشريه معتبر بريتانيا، در مورد اين گروه اسكاتلندي نوشته و عنواني پر افتخار با مضمون «شركت جوان معماري سوابقي درخشان را از خود به جاي مي گذارد...» را براي مقاله اش انتخاب كرده بود ... اين واقعا چيز كمي براي «گارت» و تيمش نبود به خصوص وقتي نگاهي به ميانگين سني اين گروه بيندازيم...
گروه معماري گارت هاسكينز يكي از گروه هاي برجسته معماري و طراحي در بريتانيا است؛ حاصل طرح هاي ابداعي و مردم محور آنها مجموعه وسيعي از پروژه هاي مهم در انگليس و نيز ساير نقاط جهان است. بناها، محيط و طرح هاي تخيلي و تاثير گذار اين تيم جوان معماري كه نتيجه فرايند تمرين محور آنهاست كاملا از لابلاي جلد مطبوعات مطرح و نمايشگاه هاي ملي و جوايز كه شامل جايزه بهترين تمرين معمارانه جوان در انگليس نيز مي شود ، قابل تشخيص است.
كارهاي اين گروه چه آنهايي كه در جايگاه پروژه هاي مطرح و بزرگي، مانند گالري هاي جديد موزه ويكتوريا و آلبرت در لندن هستند و چه پروژه هاي مربوط به عوام مردم، همگي با جريانات مهم جامعه در ارتباطند. هر پروژه همراه خود نيازها، شخصيت ها و مكان خاص خودش دارد و محدوده تجربيات قبلي آنها دارايي عظيمي است كه آنها را قادر به خلق ديدي تازه و اغلب با احاطه كامل مي كند و به اين وسيله مي توانند ايده هاي خلاقانه خود را براي سازگارتر كردن موقعيت انساني كاربران بسط دهند. اين روند كاوشگرانه و استدلالي به مردم اجازه در گير شدن در پروژه را مي دهد؛ در چنين حالتي آنها مي توانند خود گزينه ها را عيني پذير كرده، آزمايش كنند و طراحان مي توانند مجموعه اي كامل و واضح از نيازهاي آنها را بدانند.
طرح ها و ايده ها در صورتي كه نتيجه بخش باشند نشئه اي حياتي براي تفكر معمارانه اند؛ به اين وسيله محيط به گونه اي ساخته مي   شود كه مردم به راحتي قادر به انجام فعاليت هاي روزمره خود باشند و از مكان هايي كه در آن زندگي كار و بازي مي كنند لذت ببرند.
اعضاي تيم «گارت هاسكينز» چه كساني هستند؟
گارت هاسكينز گروه كوچكي نيست؛ در واقع مجموعه اي است از معماران و طراحان جوان و با انگيزه كه روز به روز موفقيت هاي بيشتري را در عرصه فعاليت هاي حرفه اي خود كسب مي كنند. مسوول اصلي اين گروه، خود «گارت هاسكينز» بود كه عضو انجمن معماران انگليس(RIBA) و اسكاتلند(RISA) نيز است، موقعيتي كه غالبا به عنوان سخت ترين نوع عضويت حرفه اي براي يك معمار در تمام دنيا محسوب مي شود. غير از هاسكينز افرادي مانند «ليام مك كافرتي»، «جويس مك كافرتي»، «جود كوارتسن» و «كريس كلمن اسميت» و ... نيز در اين گروه به فعاليت مشغولند.
جواني و شهرتي بدين حد! براستي چرا؟
يكي از پر سر و صداترين پروژه هاي اين گروه گالري موزه «وي اند اي» (ويكتوريا و آلبرت) است؛ مطبوعات زيادي خبر ساخته شدن اين گالري را درج كرده اند. در يكي از خبر ها آمده است: «قراردادهاي مهم، رسمي و با اهميت، امروزه موضوع جديدي براي شركت معماران گلاسگو نيست. اما با اين وجود طراحي يك گالري در موزه ويكتوريا و آلبرت لندن ، بي شك يكي از جسورانه ترين پروژه هاي آنها است. دفتر معماري هاسكينز كه تنها ۶ سال است كه شركت خود را تاسيس كرده اند، برنده مسابقه اي شدند كه موضوع آن طراحي اولين گالري دايمي بريتانيا براي معماري است...».
گارت هاسكينز ۳۷ ساله مي گويد: «با جود اينكه كمي ترسناك بود اما بسيار مهيج است...»
هاسكينز معتقد است : «اين پروژه براي ما يك تجربه آموزشي عالي بود؛ ما در بين موزه داراني كه شهرت جهاني در معماري دارند كار كرده بوديم و مي توانستيم آنچه آنها از آن سخن مي گفتند را بفهميم....».
014028.jpg

گالري «معماري براي همه» موزه «وي انداي» (ويكتوريا و آلبرت)
اين پروژه طرح برگزيده و برنده يك مسابقه ملي است و موضوع آن طراحي گالري در قسمت جنوب شرقي موزه «وي اند اي» است. در اين پروژه گالري هاي موجود بايستي از عناصري كه از سال ۱۸۵۰ به موزه اضافه شده بودند پاك مي شد، سنگ هاي مرمر ، گچ و بعضي از مصالح ديگر فضاهاي داخلي نيز لازم بود پرداخت شود.
تجربه فضاي داخل گالري تجربه اي كم نظير است؛ در طول ديوارهاي موجود تصاوير بناهاي معروف از نظر معماري مانند كليساي رونشان لوكوربوزيه به چشم مي  خورد. در واقع ديوارها سطح قابل استفاده از فضاي داخل گالري را مضاعف كرده اند. گالري هاي جديد بوسيله مجموعه اي از عناصر شيشه و استيل ساخته شده اند كه كاملا در نقطه مقابل مصالح تاريخي قرار دارند. با طراحي گروه هاسكينز عناصر موزه و فضاهاي آن به كمك تركيب هاي بديعي از نور و سايه و جلوه هاي كامپيوتري حياتي دوباره يافت.
خانه مسكوني دانكن 
يكي ديگر از پروژه هاي قابل تامل اين گروه كه در ابتدا بسيار شبيه خانه شيشه اي فيليپ جانسن است، خانه مسكوني دانكن است. اين پروژه بر اساس خواسته كارفرما كه داشتن خانه اي شيشه اي بود ساخته شده است. علاوه بر آن، طراحان يك هندسه فرمال از ديوارهاي محصور كننده ، راه ها و حصارهاي باغ ميوه در مجاورت خانه اي روستايي را در اين خواسته دخيل كردند. دو ديوار چاق(!) در باغ جا خوش كرده اند تا خانه و فضاي اطراف آنرا تعريف كنند. ديوار اول از باغ شروع مي شود تا ديدگان را به سمت ورودي هدايت كرده و فضاي اصلي خانه را به نمايش بگذارد. ديوار دوم در طول محور اصلي راه باغ به سمت ديوار اول به طور عمودي حركت مي كند . اين ديوار اتاق خواب ها و حمام را نشان مي دهد. فضاي نشيمن اصلي در زاويه بين دو ديوار و رو به شمال و در طول باغ اصلي شكل گرفته است.

به بهانه ۳۱ مرداد روز جهاني مسجد؛
مسجد، تعامل فرم و محتوا در فضايي مقدس
معماران ما در گذشته، هيچ ابائي از تجربه فرم ها و الگوهاي جديد در قالب مفاهيم مشخص نداشته  اند؛ اكنون نيز روحيه تنوع طلبي و خلاقيت بشر، تحولات زمانه و پيشرفت تكنولوژي، بيان نويني از فرم در معماري مسجد مي طلبد...
مقاله 
014031.jpg
مسجد شيخ لطف الله، شاهكار عصر صفوي.

كمال يوسف پور
يكي از مهمترين گونه هاي معماري در طول تاريخ، معماري مذهبي بوده است، به گونه اي كه بخش مهمي از آثار ماندگار معماري جهان را فضاهاي آرامگاهي و عبادتگاهي تشكيل مي دهند. معماري مساجد به عنوان فضاهاي عبادتگاهي مخصوص دين اسلام، مهمترين نمود معماري اسلامي محسوب مي شود كه در پهنه گسترده جغرافياي سرزمين هاي اسلامي از تنوع و گونه گوني خاصي از نظر نحوه طراحي و چگونگي برخورد با اقليم خاص آن مناطق برخوردار است. در معماري ايراني نيز كه بخش عمده اي از تاريخ آن را دوران پس از اسلام تشكيل مي دهد، نمونه ها و گونه هاي متنوعي از مساجد در دوره هاي مختلف تاريخي و نيز در مناطق مختلف اقليمي،جغرافيايي قابل مشاهده و بررسي است. از زمان پيدايش اسلام تا چند قرن پيش، تغييرات مختلفي در الگوي طراحي مسجد ايجاد شده و نهايتاً در دوره صفوي الگوي چهارايواني ابداع شده است كه تكامل الگوهاي پيشين محسوب مي شود. اما در عصر حاضر با توجه به تحولات بنيادين نظري و تكنولوژيكي ايجاد شده در حوزه معماري، طراحي مسجد چنانكه شايد و بايد نتوانسته است به الگوهاي موفق و همگام با تحولات زمانه دست يابد كه اين امر بخوبي در ايران و اغلب كشورهاي اسلامي مشهود است.
در معماري مساجد معاصر به دليل شكل گيري نسل نوانديش معماران و نيز ايجاد دانشكده هاي معماري و تغيير نسل معماران سنتي به معماران تحصيلكرده، رويكردي جديد و ناهمگون از نظر فرمي و مفهومي مشاهده مي شود كه از جنبه هاي مختلف اجتماعي و فرهنگي قابل بررسي است. بخصوص در سال هاي اخير نسل معماران جوان كه از طريق فناوري هاي جديد به آساني با فرم ها و نهضت هاي جديد معماري آشنا مي شوند و در دوره هاي آكادميك نيز همين تعليمات را پشت سر مي گذارند، در برخورد با معماري و طراحي مسجد رويه هاي گوناگوني را در پيش گرفته اند. اين گروه از معماران و دانشجويان به دليل وجود نوعي دوگانگي و پارادوكس ميان انديشه هاي نوين معماري و سنت هاي پيشين طراحي مسجد، بر سر دوراهي ميان سنت و مدرنيته گرفتار مي مانند، برخي جانب سنت را گرفته و برخي به فرم هاي كاملا مدرن مي انديشند. جالب اينجاست كه هركدام از اين معماران توجيهات نظري خاص خود را دارند كه در نگاه اول قانع كننده به نظر مي رسند. اما براستي براي طراحي مسجد در عصر حاضر چه بايد كرد و جانب كدام گروه را گرفت؟
طراحي خلاقانه مسجد براي معماران كنوني با در نظر گرفتن توا‡مان ارزش هاي زيبايي شناسانه جديد و نيز ارزش هاي نمادين و فكري و مذهبي جامعه، از دشواري ها و پيچيدگي هاي خاصي برخوردار است. بخش عمده اي از اين پيچيدگي به برداشت ها و تصاوير ذهني مردم از سوژه مسجد و نيز انديشه هاي مذهبي و سنت گراي موجود در ميان اقشار مختلف جامعه برمي شود. تفكر و ذهنيت غالبي كه امروزه از مسجد در فضاي فكري جامعه وجود دارد، لزوماً بنايي با گنبد و طاق و منار است. اين تصوير ذهني به يكباره و در شرايط حاضر ايجاد نشده است، بلكه طي قرن ها در ذهن مردم شكل گرفته و به آساني  نمي توان آن را تغيير داد يا از بين برد.
طراحي مسجد در دوره معاصر نيازمند خلاقيت و انديشه هاي جديدي است كه بتواند فرم هاي جديد معماري امروز را به نوعي با ارزش هاي فكري و نمادين موجود در جامعه تطابق دهد و الگو يا الگوهاي جديد و نسبتاً پايداري از طراحي مسجد را به جامعه عرضه كند. ذكر اين نكته نيز ضروري است كه با توجه به اينكه عصر حاضر عصر كثرت انديشه ها و نظريه هاست، ديگر نمي توان در دوره معاصر يك الگوي ثابت براي معماري مسجد متصور شد، بلكه به تعداد طراحان و معماران موجود، الگوهاي مختلف و متنوعي براي طراحي مسجد وجود خواهد داشت. آنچه در اين ميان از اهميت خاصي برخوردار است، ارايه نمونه هاي موفق از معماري مسجد در دوره كنوني است، به طوريكه اين نمونه ها با ارزش هاي و نمادهاي ذهني مردم سازگار بوده و در فضاي فكري جامعه از مقبوليت برخوردار باشند.
014034.jpg
مسجد پولا د شهر اصفهان ، معمار: محمدعلي بدري زاده، نگاهي نو به گنبد و منار.

معماران معاصر ايران رويه هاي مختلفي را در طراحي مسجد اتخاذ كرده اند. بررسي نمونه هاي امروزي مساجد نشان مي دهد كه سه رويكرد در معماري معاصر مساجد وجود دارد كه اين رويكردها بطور كلي در معماري معاصر ايران نيز قابل مشاهده و بررسي هستند:
- رويكرد سنتي: طراحي و ساخت مساجد بر اساس الگوهاي قديمي
- رويكرد مدرن: استفاده از فرم ها و الگوهاي مدرن در عناصر مختلف معماري مسجد
- رويكرد تلفيقي: تلفيق فرم ها و مصالح مدرن با نمادهاي سنتي مسجد از قبيل طاق و گنبد
اصولاً هر اثر معماري را مي توان از دو جنبه بررسي و تجزيه و تحليل كرد:
۱. از لحاظ فرم يا شكل 
۲. از لحاظ محتوا يا مفهوم 

در مقاطع مختلف تاريخ معماري، اين دو جنبه معماري يعني فرم و محتوا بر يكديگر تأثير نهاده اند و در مواردي فرم بر محتوا يا برعكس محتوا بر فرم برتري يافته است. معماري مذهبي بخصوص معماري اسلامي - ايراني نيز از اين امر مستثني نيست. حتي مي توان گفت اين معماري در طول تاريخ به مفاهيم بيشتر از فرم ها توجه نشان داده و الگوهاي مختلفي از طراحي را بر مبناي مفاهيم پايدار و دروني خود تجربه كرده است.
اكنون نيز در اين برهه از زمان، در طراحي مساجد مي توان از دو منظر به گذشته نگاه كرد و از آن بهره جست:
۱. برداشت فرمي يا شكلي
۲. برداشت محتوايي يا مفهومي

برداشت فرمي، بازنمايي نظير به نظير عناصر و الگوهاي طراحي معماري گذشته در معماري امروز، يعني استفاده از قوس ها، طاق ها، گنبد، مناره يا الگوهاي مختلف بصورت تقليدي است. در مقابل، برداشت محتوايي توجه به مفاهيم بنيادين معماري اسلامي همچون ريتم، تكرار، هندسه، تقارن و سلسله مراتب و پياده كردن اين مفاهيم در قالب فرم هاي معماري امروز است.
به نظر مي رسد، در عصر كنوني برداشت محتوايي بسيار مناسب تر و باارزش تر از برداشت فرمي باشد، چرا كه فرم هاي معماري سنتي در طول ساليان دراز ثابت نمانده اند و در هر دوره فرم هاي جديد تجربه شده و جايگزين فرم هاي قبلي شده اند، به گونه اي كه معماران ايراني از زمان پذيرش اسلام تا دوره صفويه و حتي قاجار در پي تجربه طرح ها و الگوهاي مختلف مسجد بوده اند تا اينكه تقريباً در دوره صفويه به الگوي واحد چهارايواني دست يافته اند و از آن زمان تاكنون تغيير عمده اي در الگوي مسجدسازي روي نداده است. بنابراين معماري گذشته ما كه بدان افتخار مي كنيم، هيچ ابائي از تجربه فرم ها و الگوهاي جديد در قالب مفاهيم مشخص نداشته  است. اكنون نيز روحيه تنوع طلبي و خلاقيت بشر، تحولات زمانه و پيشرفت تكنولوژي، بيان نويني از فرم در معماري مسجد مي طلبد. براي رسيدن به اين بيان نوين، بسته به ديدگاه ها و نگرش هاي متنوع طراحان استراتژي هاي مختلفي مي توان در طراحي در نظر گرفت كه اين موضوع خود نيازمند بحث جداگانه اي است.
نكته مهمي كه در معماري اماكن مذهبي بايد در نظر داشت، اين است كه در اين نوع معماري نبايد اسير فرم ها شويم، چرا كه در روند تحول تاريخي اين معماري محتوا يا مفهوم هميشه پررنگ تر از فرم بوده و امروزه نيز بايستي مفاهيم طراحي مسجد بيشتر از شكل يا فرم آن مورد توجه قرار گيرد. توجه به الگوهاي طراحي و مفاهيم نهفته آنها در طراحي مسجد، مي تواند ما را در آفرينش فرم هاي متنوع و جديد ياري رساند، بدون اينكه متوسل به بازنمايي فرم هاي سنتي شويم.
براي طراحي نمادهاي مسجد همچون گنبد و منار بايد در فلسفه پيدايش اين عناصر دقت و تأمل كرد. به عنوان مثال كاربرد گنبد در ابتدا دليل سازه اي داشته و به مرور زمان تبديل به يك نماد يا نشانه براي مسجد شده است. پس اكنون اگر ما از گنبد استفاده كنيم، تنها توجيه مان مي تواند نمادپردازي باشد و اگر ما گنبد را به عنوان يك نشانه بپذيريم، چه دليلي دارد كه از همان گنبدهاي سنتي استفاده كنيم. آيا نمي توان نمادها را با فرم هاي جديد به روز كرد و با تكنولوژي روز مطابقت داد و در عين توجه به گذشته، نيم نگاهي به آينده داشت؟ همين مساله در مورد منار و ساير عناصر سنتي طراحي مسجد نيز صدق مي كند. به بيان ديگر نمادها و نشانه هاي تاريخي مسجد (گنبد، منار و سردر) مي توانند در قالب فرم هاي مدرن به نشانه هاي جديد معماري امروزي مسجد تبديل شوند.
در يك كلام، معماري مسجد صرفنظر از يك فرم خاص و محدود بايد به گونه اي باشد كه هر انساني را به خضوع و سجود در برابر خداوند متعال وادارد. در عين حال نماي بيروني مسجد و حجم كلي آن بايد تا حدودي بيانگر كاربري مذهبي-فرهنگي آن باشد.
فرهنگسازي و تغيير نگرش مردم نسبت به معماري نوين مسجد، وظيفه سنگيني است كه بر دوش همه معماران و بخصوص معماران جوان قرار دارد و بديهي است اين امر با تلاش معدودي از معماران و در يك مدت زمان محدود محقق نمي  شود. ما وارث ميراث ارزشمندي از هنر ايراني- اسلامي هستيم كه در طول تاريخ هيچگاه دچار ايستايي و ركود نشده و در هر برهه از زمان بدور از هرگونه تعصب كوركورانه، با اخذ مفاهيم مختلف از فرهنگ هاي گوناگون و تلفيق آنها با عقايد خويش به حيات خود ادامه داده است و اينك وظيفه ماست كه اين كاروان عظيم و پربار را در مسير مناسب هدايت كنيم و به نسل آينده بسپاريم و اين امر مستلزم توجه به پويايي و نوگرايي، با تكيه بر مفاهيم مذهبي و تاريخي معماري مسجد است.

يادداشت
شهر؛ المپيك، وخانم شهردار
در ستايش يك مديريت شهري موفق، مديريتي كه آتن را به روزهاي اوج خود باز مي گرداند...
بهرام هوشيار يوسفي 

بدون هيچ ترديد برگزاري المپيك در يك شهر را مي  توان بزرگترين موفقيت در زمينه بروز شخصيت شهري آن شهر در عرصه ملي و فرا ملي دانست؛ آتن پايتخت كشور باستاني يونان از اين قاعده مستثنا نيست. جايگاه آتن وقتي ويژه تر مي  شود كه طلايه دار بودن اين دولت - شهر قديمي را در بسياري دستاورد هاي بشري لحاظ كنيم؛ دموكراسي، فلسفه، ميتولوژي، و البته خود المپيك...
اكنون المپيك ۲۰۰۴ درست در قلب فرهنگي يونان، در شهر آكروپليس و پارتنون ، در آتن برگزار مي  شود؛ «دورا باكويانيس» (Dora Bakoyannis) خانم شهردار ۵۰ ساله آتن، زماني كه به عنوان چهل و هشتمين شهردار آتن و البته اولين زن شهردار در تاريخ ۳۰۰۰ ساله قديمي ترين پايتخت اروپا (!) در ۲۲ اكتبر سال ۲۰۰۲ انتخاب شد، به خوبي مي  دانست كه چه اهدافي دارد. جالب اينجاست كه «دورا» بيشترين ميزان راي را كه يك شهردار در كل تاريخ انتخابات شهرداري آتن توانسته بود به دست بياورد، كسب كرد و هم اكنون عنوان اولين زن شهردار را براي يك شهر ميزبان المپيك نيز يدك مي كشد... «باكويانيس» يك نابغه مديريت شهري است، يك نابغه بدون ذره اي اغراق...! اين موضوع غير قابل انكار است كه چند ساله اخير، رويكردي در مديريت كه شايد آنرا بتوان «مديريت زنانه» (در معناي مثبت كلمه) ناميد، آهسته آهسته حوزه هاي مختلف را در اختيار مي  گيرد؛ مديريتي كه بر عاطفه، تشويق و همكاري صميمانه با نگاهي مادرانه (و عاري از خشونت و بازخواست هاي پدرانه!) استوار است. اين نوع مديريت چه از جانب زنان و چه مردان، صرفنظر از جنسيت مدير، اعمال شود همواره بر نوعي مردم سالاري استوار است، يك مردم سالاري مستقيم يا direct democracy (موارد مشابهي از اين نوع مردم سالاري در ملاقات هاي حضوري شهردار هاي تهران با مردم كاملا در اين رده قابل ارزيابي است).
در نهايت بايد گفت نحوه مديريت «دورا باكويانيس»، نمونه كامل يك مديريت موفق است كه با شناخت كامل از مولفه هاي شهري يك شهر باستاني شرق اروپا با شاخصه هاي فرهنگي يونان كه بيشتر محلي است تا جهاني و اعتقاد وي به چاره جويي و هدايت شهر با بهره گيري از حضور دايمي و پوياي شهروندان و تز مديريت غير سياسي وي و مهم تر از همه كسب حق ميزباني المپيك براي شهرش ... همه و همه وي را به حق شايسته عنوان بهترين شهردار جهان مي  كند؛ وي هم اكنون در پايگاه اطلاع رساني شهرداران جهان (http://www.worldmayor.com) كانديد اين مقام است. موفق باشيد خانم شهردار...!
والسلام

معمار، گران  اما حرفه اي
014037.jpg
شماره ۲۶ دو ماهنامه «معمار» منتشر شد؛ نشريه معمار كه در سال گذشته به صورت فصلنامه منتشر مي شد از سال ۱۳۸۳ با حذف ماهنامه «شهر» كه بازدهي لازم را براي ناشر نداشت، به صورت دو ماهنامه منتشر مي  شود. در حال حاظر «معمار» حاوي مقالات شهرسازي است. بنابراين خوانندگان معمار و شهر مي توانند يك مجله واحد     را خريداري كنند كه هر دو ماه يك بار با همان عنوان «معمار» چاپ خواهد شد. با اين حال در اين بين به نظر مي رسد همكاري دكتر كامران افشار نادري منتقد معماري مجله «معمار» با اين مجله قطع شده واين تنها نكته منفي نشريه است . به سهيلا بسكي، مدير عامل معمارنشر براي مجله خوب، گران و حرفه اي معمار تبريك مي  گوييم.

پايتختي جديد براي كره
014040.jpg
بعد از برزيل، اينبار نوبت كره جنوبي است؛ دولت كره جنوبي هفته گذشته اعلام كرد كه تصميم دارد پايتخت جديدي را براي كشور بسازد!
محوطه اي كه براي پايتخت جديد كره جنوبي انتخاب شده ، زميني به مساحت ۷۱۳۰ هكتار در منطقه «يونگي گونژو» در ۱۵۰ كيلومتري جنوب شرقي سئول است كه از بين ۴ انتخاب نهايي مكان يابي برگزيده شده است.
سخنگوي دولت كره جنوبي اعلام كرد كه آغاز عمليات ساخت اين شهر در سال ۲۰۰۷ بوده، تا سال ۲۰۱۲ اولين ادارات دولتي به اين پايتخت جديد منتقل خواهند شد. اخيرا راهكار تغيير پايتخت توسط كارشناسان براي كاهش تراكم انساني و ترافيكي در ابر شهر هايي كه عهده دار وظيفه پايتختي هستند، توصيه مي شود.

مسابقه معماري در تايوان
014043.jpg
كاخ موزه تايوان اقدام به برگزاري مسابقه معماري مي  كند؛ اين موزه كه در صدد توسعه بخش جنوبي ساختمان اصلي خود است، با ترتيب دادن يك مسابقه دو مرحله اي بين المللي، در مرحله اول با دعوت از تمامي معماران از سراسر جهان در جست وجوي بهترين پيشنهاد كلي معمارانه بوده، در مرحله دوم شركت كنندگان منتخب با ارايه جوانب فني و جزئيات پيشنهاد خود به رقابت خواهند پرداخت.
نكته اي كه براي ما ايراني ها جذابيت دارد حضورسيد محسن مصطفوي (معمار ايراني و رئيس دانشكده معماري و شهرسازي دانشگاه كرونل) در بين داوران اين مسابقه است؛ مصطفوي اخيرا براي حضور بين داوران مسابقه آتي سنتر در ايران بود. براي كسب اطلاعات بيشتر پيرامون مسابقهhttp://www.pcc.gov.tw :مراجعه كنيد.

زيبـاشـهر
ايرانشهر
محيط زيست
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  محيط زيست  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |