چهارشنبه ۴ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۷ - Aug 25, 2004
ارزشمندترين مردم
پيامبر اكرم (ص): ارزشمندترين مردمان كسي است كه به آنچه به او مربوط نيست نپردازد. (معاني الاخبار / ۱۸۸)
امروز با حافظ
كه با وي گفتمي گر مشكلي بود
مسلمانان مرا وقتي دلي بود
به تدبيرش اميد ساحلي بود
به گردابي چو مي افتادم از غم
۲۵ سال سينماي كودك در جشنواره بين المللي اصفهان
دبير نوزدهمين جشنواره بين المللي فيلم و ويديوي كودكان و نوجوانان اعلام كرد: گزيده ربع قرن سينماي كودك و نوجوان ايران در بخش جنبي جشنواره اصفهان به نمايش درمي آيد.
به گزارش خبرگزاري فارس، عليرضا رضاداد، صبح ديروز در نشست مطبوعاتي نوزدهمين جشنواره كودكان و نوجوانان اصفهان اضافه كرد: ۱۷۸ فيلم كوتاه، نيمه بلند و بلند سينمايي و ويديويي متقاضي حضور در بخش سينماي ايران جشنواره هستند و در بخش بين الملل هم كه با حضور ۴۷ كشور برگزار مي شود، ۶۳ اثر بلند شامل ۲۹ اثر از آسيا و ۳۴ اثر از ساير كشورها متقاضي حضور هستند.
وي ادامه داد: امسال بخش سينماي آسيا نيز به جشنواره اضافه شده كه در اين بخش ۱۰ تا ۱۲ فيلم از آسيا به نمايش در مي آيد و ۳ جايزه هم در اين بخش به بهترين فيلم، بهترين فيلمنامه و بهترين كارگرداني به همراه ۵ هزار دلار جايزه نقدي اهدا مي شود.
مدير عامل بنياد سينمايي فارابي افزود: آثار حاضر در جشنواره توسط تمامي اعضاي هيات هاي داوران بررسي مي شود، اما جوايز هر بخش به صورت تفكيك شده اهدا مي شود و همچنين دوجايزه هم براي «بهترين فيلم براي كودكان» و «بهترين فيلم درباره كودكان» توزيع خواهد شد.وي اظهار داشت: همچنين در بخش جنبي و خارج از مسابقه اين جشنواره شاهد بخش هايي با عناويني مانند «چشم انداز سينماي كره»، «منظري از نقاشي متحرك تايوان»، «مرور آثار سينماي سنگاپور»، «چشم انداز سينماي كودك هند»، «سينماي كودك فلسطين»، «مرور ۲ سال سينماي آلمان»، «نقاشي متحرك دانشجويان اسپانيا»، «نقاشي متحرك فنلاند»، «كودك و نمايش خانگي» و «بزرگداشت سينماگراني چون محمدرضا سرهنگي» خواهيم بود.
نوزدهمين جشنواره بين المللي فيلم و ويدئوي كودكان و نوجوانان از دوازدهم تا هفدهم مهرماه سال جاري در اصفهان، شهر گنبد هاي فيروز ه اي برگزار مي شود و «پروانه زرين» به فيلم هاي برگزيده اين جشنواره اهدا خواهد شد.

پاسخ به پرسش پزشكي
افزايش جهاني بيماري فشار خون
از دكتر روزنفلد سئوال شده است چرا بيماران فشار خوني در آمريكا رو به افزايش اند و ۶۵ ميليون آمريكايي به اين بيماري مبتلا هستند. وي پاسخ داده است كه اين افزايش منحصر به آمريكا نيست و جهاني است و عوامل به وجود آورنده آن عموميت يافته اند كه عبارتند از: داشتن وزن اضافي، كمي تحرك، دود سيگار، افراط در مصرف نمك طعام و چربي حيواني و روغن هاي جامد، پيري، مصرف جانك فود (چيپس سيب زميني و امثال آن)، مصرف الكل و استرس. بالا رفتن فشار خون در اثناي كار شديد و استرس امري طبيعي است كه با استراحت و رفع مشكل پايين مي آيد و هنگامي يك بيماري محسوب خواهد شد كه در زمان استراحت هم پايين نيايد. اگر فشار خون كنترل نشود به قلب، كليه ها و چشم آسيب خواهد رساند و ممكن است به سكته مغزي منجر شود. ميزان طبيعي فشار خون ۱۲ روي ۸ است. اين بيماري ممكن است زنگ خطر نزند و به اين جهت آن را قاتل صامت خوانده اند. علائم آن عمدتاً عبارتند از: سردرد، خون دماغ شدن بدون دليل، احساس بي حسي در دست و پا، گيجي و تنگي نفس و گاهي سرفه با خلط خون آلود.

بهارستان
كلماتي هست كه زنده مي كنند
و آنها كلمات معصومانه اند:
عشق، عدالت و كلمه آزادي
كلمه كودك و كلمه مهرباني
و نام چند گل و نام چند ميوه
پل الوار - ترجمه رضا سيدحسيني

نگارستان
ژان باتپيست كاميل كورو
010029.jpg
ژان باتپيست كاميل كورو «خاطره مورتي فونتين» - ۱۸۶۴/ رنگ روغن روي بوم- ۸۹*۶۵ سانتي متر موزه لوور/ پاريس
كورو تمام زندگي خود را به طور خستگي ناپذيري در مسافرت به كشورهاي فرانسه و ايتاليا گذراند.
آثار او نقاشي از دو فصل بهار و تابستان اند.اگر چه او پرداختن به مناظر بيروني را از ابتداي دوره فعاليت هنري خود آغاز كرده بود، ولي براي نخستين بار در سال ۱۸۴۹ نمايشگاهي از آثارش را كه بر پايه طبيعت خلق شده بودند، برگزار كرد.از آن پس او صرفا از منظره به عنوان پس زمينه اي براي صحنه هاي مربوط به كتاب مقدس و اساطير استفاده نمود.
در اين دوره كورو به نقاشي تابلوي «خاطره مورتي فونتين» كه جوايز بسياري به خاطر آن دريافت كرد، پرداخت. لايه هاي مجزا و مبهم كه مسافت ميان ساحل و درختان را تشكيل مي دهند، حالتي سودايي به خود گرفته اند. كورو منظره اين نقاشي را با الهام از احساسات شخصي خود،  مكاني آرام و صميمي نشان داده است.اين هنرمند در طول زندگي اش بسياري را در كارگاه بزرگ خود تعليم داد و از طرفي جاعلان بسياري نيز به كپي كردن از آ ثارش پرداختند.

برگي از تاريخ
بوي توطئه و خيانت
۲۵ اوت در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال۴۲۹ ميلادي ارمنيان مسيحي شده به صورت گروهي از بهرام پنجم (بهرام گور) شاه وقت ايران خواستند كه اردشير (ارته سز) فرماندار آنان را بردارد و از اين پس هم برايشان ازميان مسيحيان فرماندار تعيين كند كه بهرام پنجم تنها با عزل اردشير موافقت كرد. در سال ۱۵۷۷ ميلادي، شاه اسماعيل دوم از سلسله صفوي كه مردي سفاك بود و شهر قزوين را به قتلگاه خاندان صفوي و رجال وقت تبديل كرده بود، ناگهان درگذشت. در سال ۱۹۰۰ (۱۰۴ سال پيش) فردريك ويلهلم نيچه فيلسوف آلماني و مولف «چنين گفت زرتشت» در ۵۵ سالگي در پي يك سكته ناقص فوت شد. در سال ۱۳۳۲ ژنرال زاهدي نخست وزير كودتا از دولت آمريكا تقاضاي كمك مالي كرد كه ۴۵ ميليون دلار كمك بلاعوض و ۲۳ ميليون و ۴۰۰ هزار دلار كمك فني برايش حواله شد و گويا مبلغي نيز براي خود او ارسال گرديد و در سال ۱۳۵۷در روزي كه در بيشتر شهرها از جمله تهران تظاهرات بود و در قم، آبادان و تبريز تلفات داشت شايعه كناره گيري جمشيد آموزگار از نخست وزيري قوت گرفت.
اينك برگ امروز: چهارم شهريور ۱۳۲۰ پس از شكست مذاكرات ايران با نمايندگان انگلستان و شوروي بر سر توقف تعرض نظامي (كه تاريخ نسبت به جدي بودنشان ترديد دارد) علي منصور از سمت نخست وزيري كناره گيري و رضا شاه مجيد آهي را مأمور تشكيل كابينه كرد كه او هم نپذيرفت و در عوض محمد علي فروغي را كه مورد بي توجهي رضا شاه بود براي احراز اين پست به وي پيشنهاد كرد كه شاه اجباراً پذيرفت. در آن زمان هر ناظر، اگر در اين تحولات سريع دقيق مي شد از آنها بوي توطئه و خيانت به مشامش مي رسيد. رضا شاه به سبب كهولت و متكي بودن به گزارش هاي مقامات تراز اول، هنوز احتمال خيانت نمي داد و از آنچه كه در پس پرده مي گذشت با خبر نبود و طبق اظهاراتش در دوران تبعيد، «نمي توانست باور كند كه يك ايراني حاضر شود كه وطنش تحت اشغال نظامي خارجي و اسارت درآيد، مخصوصاً كه اگر اين ايراني افسر ارشد ارتش باشد كه براي جانبازي در راه وطن داوطلب خدمت شده و سال ها وطندوستي را به سربازان جوان آموزش داده باشد و يا سياستمدار و دولتمردي باشد كه هرچه را دارد از اين مردم و وطن به دست آورده است».
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه هاي دنياي رسانه ها
حمله لفظي شديد كره شمالي به جورج بوش
دولت جمهوري دمكراتيك خلق كره ديروز در اعلاميه شديدالحني جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا را جبار، كندذهن و بدتر از هيتلر خواند و تأكيد كرد با رفتاري كه دولت بوش در قبال مسائل در پيش گرفته است، ادامه مذاكره با آمريكا موجه نخواهد بود. اين اعلاميه نشان مي دهد كه دولت كره شمالي حاضر به توافق بر سر تعيين تاريخ از سرگرفتن مذاكرات شش جانبه بر سر برنامه هاي اتمي اش در اوت جاري و حتي سپتامبر نخواهد بود. شبكه سي.بي.اس آمريكا كه شهرت به پخش بي طرفانه اخبار دارد، اين اعلاميه را شديداللحن ترين اعلاميه اي معرفي كرد كه در سال هاي اخير بر ضد يك رئيس جمهور آمريكا انتشار يافته است. سخنگوي وزارت امورخارجه كره شمالي در اين زمينه گفت كه جورج بوش يك كندذهن سياسي است كه رعايت ابتدايي ترين اصول اخلاقي را نمي كند و در زمينه زورگويي هيتلر را در سايه قرار داده است، بوش يك سياستمدار واقعي نيست.
اظهارات سخنگوي وزارت امور خارجه كره شمالي پاسخي به جورج بوش تلقي شده است كه اخيراً در يك نطق انتخاباتي گفته بود تصميم گرفته است ساير كشورها را جمع كند تا همه، كره شمالي را وادار به خلع سلاح كنند. سخنگوي كره شمالي گفت كه شركت آن دولت در هر گونه مذاكره كه در آن نماينده آمريكا هم حضور داشته باشد توجيه پذير نيست زيرا دولت آمريكا از خصومت خود نسبت به كره شمالي نكاسته است. وي اضافه كرد كه با گفتن: خلع سلاح شو، خلع شو، كسي نمي رود ابزار هاي دفاع ملي خود دور بريزد.
چرا ناتو و اتحاديه اروپا روسيه را قلقلك مي دهند؟
اعتراض دولت روسيه به جمهوري خيلي كوچك استوني كه تا ۱۳ سال پيش گوشه اي از اتحاد شوروي بود و مسكن يك اقليت بزرگ روس است در برخي روزنامه ها به صورت طنز انتشار يافته بود كه نوشته اند: روسيه امروز مانند فردي شده است كه خانه اش را بخشيد و وقتي شنيد در آن خانه بر ضد او توطئه مي كنند به همسايه بغل دستي كه رهبري توطئه را به دست دارد متوسل شد.
ماجرا از اين قرار است كه در استوني كه اخيراً به عضويت اتحاديه اروپا و نيز پيمان نظامي ناتو در آمده است، يك بناي يادبود براي بزرگداشت آن دسته از استونيايي ها برپاداشته كه در جريان جنگ جهاني دوم و در طول اشغال نظامي منطقه بالتيك توسط آلمان نازي، به ارتش هيتلر بر ضد شوروي كمك مي كردند كه عملي بسيار تحريك آميز بر ضد روسيه تلقي شده است. وزارت امورخارجه روسيه پريروز نسخه اي از اعلاميه اعتراض آميز خود را به صورت يادداشت و يادآوري به مقر ناتو در بروكسل ارسال داشته است. برخي از مفسران رسانه ها اين اقدام استوني را كاري مستقل و بدون اشاره ديگران نمي بينند و گفته اند كه نمي دانند كه چرا ناتو و اتحاديه اروپا كه برخلاف توافق سال ۱۹۸۹ تا مرزهاي روسيه پيش رفته اند به صور گوناگون اين كشور را قلقلك مي دهند. چه هدفي را دنبال مي كنند و چه ضعفي در روسيه ديده اند؟
پينوشه، از كجا آورده اي ؟
دولت شيلي، برخي از احزاب و گروهي از مردم اين كشور تا كنون ده ها اعلام جرم عليه ژنرال پينوشه ديكتاتور سابق شيلي كه پس از كودتاي سال ۱۹۷۳ به مدت ۱۷ سال با استبداد بر اين كشور حكومت كرد تسليم دادگستري كرده اند ولي او كه اينك ۸۸ ساله و به ضعف حافظه دچار است قادر به حضور در دادگاه و دفاع از خود نيست. وي كه با كمك «سيا» كودتا كرد و قتل مرد محبوبي چون آلنده را به پاي او نوشته اند قبلاً چند بار در لندن و سانتياگو در خانه تحت نظر قرار گرفته بود. به گزارش روزنامه ها، مخالفان پينوشه اخيراً در بانك «ريگز» در شهر واشنگتن و نه چندان دور از كاخ سفيد حسابي با هشت ميليون دلار موجودي به نام وي كشف كرده اند كه اداره ماليات بردرآمد آمريكا هم آن را تأييد كرده است. اينك دولت شيلي و مخالفان پينوشه تلاش مي كنند تا بدانند كه اين پول را چه عاملي در دو نوبت به حساب پينوشه كه در زمان قدرت با ارسال وكالتنامه آن را باز كرده، واريز كرده است. پينوشه كهنسال به علت ضعف شديد حافظه متوجه سئوالات نمي شود كه پاسخ گويد.
سالگرد درگذشت نيچه
رسانه ها ديروز نيز مانند هر سال به مناسبت سالروز درگذشت «نيچه» فيلسوف آلماني گزارش و تفسير و اظهار نظر منتشر كردند و ديشب و ديروز در دانشگاه ها مراسم سخنراني برپا بود كه امروز ادامه خواهد يافت. فردريك ويلهلم نيچه فيلسوف و مؤلف «چنين گفت زرتشت» ۲۵ اوت سال ۱۹۰۰ در ۵۵ سالگي در پي يك سكته ناقص در گذشت. وي اواخر عمر در خانه خواهرش زندگي مي كرد. پروفسور نيچه را مهمترين فيلسوف رشناليست آلمان عصر مدرن دانسته اند.
عقايد نيچه در زندگي سياسي و اجتماعي جهان غرب تاثير شگرف برجاي گذارده است. او از حاميان بزرگ آزادي انديشه بود و شجاعانه عقايد و نظرات انقلابي خود را بيان مي داشت. افكار او در كتاب هايش منعكس است. نيچه در زمينه زبان هاي مشرق زمين مطالعات وسيعي كرده بود. كار زياد، از تدريس و مطالعه تا نطق و نوشتن، در زماني كه استاد دانشگاه سوئيس بود وي را چنان بيمار كرده بود كه به او توصيه شد دست به مسافرت طولاني بزند. نيچه در طول همين مسافرت ها و اقامت در نقاط مختلف كتاب هاي مشهور خود را نوشت كه معروف ترين شان «چنين گفت زرتشت» است. كتاب هاي معروف ديگر او «ابر مرد»، «سپيده دم»، «اديان كهن و تازه» و «تاريك ـ روشن خدايان» هستند.

نمايشگاه تخصصي كتابهاي هنري در فرهنگسراي نياوران
نمايشگاه تخصصي كتابهاي هنري از هشتم تا سيزدهم شهريور در فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود.
دانشجويان اين رشته و نيز ديگر علاقه مندان اين نوع كتابها مي توانند از ساعت ۱۰ تا ۲۰ از اين نمايشگاه ديدن كنند.
موسسه ويژه نشر عرضه كننده اين كتابها در نمايشگاه در رشته هاي گرافيك، معماري، نقاشي، صنايع دستي، فيلم، موسيقي و ... كتابهاي مذكور را با تخفيف ۳۰ تا ۷۰درصد در اختيار علاقه مندان مي گذارد.

وزارت ارشاد از ۳ هنرمند تئاتر تقدير كرد
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي طي مراسمي در سالن اجتماعات معاونت سينمايي اين وزارتخانه ضمن تقدير از كارمندان نمونه اين وزارتخانه از سه هنرمند تئاتر و تلويزيون نيز تقدير كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، در اين مراسم كه از سوي كميته «اطلاع  رساني و مراسم» به مناسبت روز كارمند برگزار شده بود، مديران و كارمندان نمونه وزارتخانه در دو سطح ملي و دستگاهي معرفي و تجليل شدند.همچنين سه هنرمند پيشكسوت تئاتر، تلويزيون و سينما نيز مورد تقدير قرار گرفتند. اكبر زنجانپور كارمند اداره تئاتر، پرويز پورحسيني مسئول سه گروه تئاتري و كارمند اداره تئاتر و آتش تقي پور كارمند اداره تئاتر، هنرمنداني بودند كه كارمند نمونه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شناخته و مورد تقدير قرار گرفتند.غلامرضا طبرسا، مديركل دفتر طرح و برنامه وزارتخانه نيز در اين مراسم گزارشي از عملكرد هفتمين جشنواره شهيد رجايي را براي حاضرين قرائت كرد.
اكبر زنجانپور هنگام تقدير گفت: سه سال است كه بازنشسته شده ام و با ديدن اين مراسم فهميدم كه زندگي همچنان زيباست.گروه موسيقي سرلك نيز در اين برنامه هنرنمايي كردند، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به دليل ديدار با رياست جمهوري در برنامه حضور نداشت.

مؤسسه توزيع فيلم كود تأسيس مي شود
معاون اجرايي اداره نظارت و ارزشيابي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: موسسه توزيع ويژه و تخصصي فيلم كودك به زودي تاسيس مي شود.
«اميرحسين علم الهدي» در گفت وگو با ايرنا افزود: اين شركت توسط مجمع سينماي كودك و با مشاركت فعالان اين حوزه و در راستاي سياست هاي معاونت سينمايي كشور تاسيس مي شود.
وي تصريح كرد: حوزه پخش سينماي كودك رابطه مستقيمي با آموزش و پرورش دارد و شركت پخش سينماي كودك درجهت تعامل بيشتر با اين وزارتخانه فعاليت خواهد كرد.
علم الهدي مشكلات اساسي سينماي كودك را مربوط به بخش توليد فيلم دانست و افزود: بايد نهادهاي مربوط به سينماي كودك به ويژه مركز سينماي كودك فارابي براي افزايش كمي و كيفي فيلم هاي اين حوزه، چاره انديشي كنند.
وي ادامه داد: حوزه ادبيات كودك در كشور غني نيست و اين امر تاثيري مستقيم و منفي بر سينماي كودك گذاشته است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
گنجشك كوچولو
گنجشك كوچولو دنيا را از وقتي عقاب زير بالش را گرفت از ديد او مي ديد. بالهايش كه درآمد سايه عقاب بر سرش سنگيني كرد.روزي احساس كرد كه بي عقاب هم مي تواند در اوج پرواز كند. بنابراين به دور ا ز چشم عقاب پريد.در ميان زمين و آسمان در حال سقوط تازه ارزش بالهاي عقاب را شناخت. عقاب در اوج آسمانها دنبال او مي گشت. بيچاره از اول گنجشك كوچولو را با جوجه عقاب اشتباه گرفته بود. ولي گنجشك كوچولو كه اداي عقاب را در آورد، سقوط كرده بود كنار گنجشكهاي كوچك ديگري كه همه اداي عقاب را درآورده بودند.
امير اصفهاني

گشتي در دنياي خبرها
جسد يخ زده سربازان جنگ جهاني اول
رم: جسد سه سرباز اتريشي كه در جريان جنگ جهاني اول كشته شده بودند در يك توده يخ در كوه هاي آلپ كشف شد. چند روز پيش نيروهاي امدادي كوهستانهاي ايتاليا با يك توده عظيم يخ مواجه شدند كه درون آن، بدن سه سرباز اتريشي به چشم مي خورد.
نكته جا لب اينكه كوچكترين آسيبي به جسد اين سربازان وارد نشده بود چون احتمالا بلافاصله پس از كشته شدن يخ زده بودند.
اعتراض مردمي
آتن: اعتراض تماشاگران باعث توقف رقابت هاي ژيمناستيك المپيك به مدت ۱۰ دقيقه شد.در جريان رقابت هاي پارالل، آلكسي نموف از روسيه بخت اول كسب عنوان قهرماني به شمار مي آمد و اگر مي توانست يكي از سه مدال اين ماده را كسب كند، به سيزدهمين مدال المپيك خود دست مي يافت.وي در المپيك ۱۹۹۶ آتلانتا و ۲۰۰۳ سيدني در مجموع ۲۲ مدال كسب كرده بود.به هر حال وي نمايشي دلپذير از خود ارائه داد اما در عين تعجب، همه داوران امتياز پاييني برايش در نظر گرفتند و او از كسب مدال بازماند.اما تماشاگران به محض اعلام شدن امتياز نموف به مدت ۱۰ دقيقه به هوكردن داوران پرداختند و برگزاري مسابقه متوقف شد. سرانجام با پادرمياني اين ژيمناست روس، جو سالن آرام شد و تماشاگران اجازه دادند، مسابقه ادامه يابد.
فيزيوتراپي فيل
ميشيگان: در سال ۱۹۹۸، يكي از فيل هاي باغ وحش ديترويت مبتلا به آرتروز شد و دامپزشكان برايش داروهاي متنوعي تجويز كردند. البته اين درمان دارويي نتيجه بخش نبود و قرار شد اين حيوان ۴۶ ساله تحت فيزيوتراپي قرار گيرد.براين اساس، چند هفته اي است كه اين فيل زير نظر يك مربي، فيزيوتراپي مي شود.جلسات فيزيوتراپي روزانه فيل غول پيكر، ۲۰ دقيقه به طول مي انجامد كه در اين مدت حيوان با تقليد از مربي خود،  نرمش مي كند.
ارتباط عصباني شدن با شكل گوش ها
واشنگتن: دانشمندان مي گويند احتمال خشمگين شدن افرادي كه گوش ها و انگشتان دست و پاي آنها نامتقارن است بسيار بيشتر از افراد عادي است.اين دانشمندان شكل ظاهري گوش ها و انگشتان دست و پاي افراد مختلفي را بررسي كردند و در نهايت به اين نتيجه رسيدند كه افرادي كه اندام هاي ذكر شده آ نان نامتقارن است بسيار زودتر عصباني و خشمگين مي شوند.
تراكتور در جشن عروسي
نيوجرسي: ديروز يك مرد الكلي در آمريكا مراسم عروسي يكي از همسايگانش را به هم زد.ا
نيوجرسي: ديروز يك مرد الكلي در آمريكا مراسم عروسي يكي از همسايگانش را به هم زد.اين مرد كه تحت تاثير مشروبات الكلي قرار داشت با تراكتور خود وارد باغ محل برگزاري جشن عروسي شد و به تهديد ميهمانان پرداخت. داماد هم كه بسيار عصباني شده بود مقابل تراكتور ايستاد و از راننده آن خواست تاهر چه زودتر باغ را ترك كند.
اما مرد خاطي دست بردار نبود و با تراكتور خود از روي پاي داماد عبور كرد. سرانجام پليس از راه رسيد و راننده تراكتور را دستگير كرد و داماد هم كه نمي خواست جشن عروسي اش به هم بخورد، درد را تحمل كرد و تا پايان مراسم حاضر نشد به بيمارستان برود.
معجزه در سقوط آزاد
ژوهانسبورگ: يك چترباز در آفريقاي جنوبي كه چتروي در حين سقوط آزاد از ارتفاع ۱۱ هزارپايي باز نشده بود به گونه اي شگفت انگيز از مرگ گريخت.
وي با سرعت ۲۵۰ كيلومتر در ساعت در حال سقوط آزاد بود كه ناگهان متوجه شد چتر اصلي باز نمي شود. به همين دليل، به سراغ چتر كمكي رفت كه اين چتر هم به طور ناقص باز شد و اگر در حين فرود روي زمين به كابل هاي انتقال برق برخورد نمي كرد به طور حتم جان خود را از دست مي داد.او تنها از ناحيه لگن دچار شكستگي شده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۶ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و ۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۲ دقيقه

گل و گياه
گل مشعلي زرد
010026.jpg
نام علمي: Pachystachys Lutea
خانواده: ACANTHACEAE
درختچه دايمي و هميشه سبز به بلندي ۱ متر و گستردگي ۷۵ - ۴۵ سانتي متر است. گلها در بهار - تابستان ظاهر شده و گل آذين آن سنبله و متشكل از براكته هاي زردطلايي است كه گلهاي سفيد لوله اي را در بر مي گيرند.
نيازها: به مكان نيمه سايه، خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۸ - ۱۳ درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه چوب سبز در اوايل تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
خارجي
رسانه
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |