چهارشنبه ۴ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۷ - Aug 25, 2004
رييس كميته ارتباطات و مخابرات مجلس:
كاهش قيمت ارائه خدمات ارتباطي به مردم منوط به خصوصي سازي منطقي است
010011.jpg
وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با توجه به تصويب ساختار جديد اين وزارتخانه در مجلس ششم و تاييد شوراي نگهبان، مي تواند همچنان اميدوار باشد كه با استناد به آن، امور ارتباطات را به بخش خصوصي واگذار كند.
رمضان علي صادق زاده، رييس كميته ارتباطات و مخابرات مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با ايسنا، در خصوص حذف بند ماده ۷ لايحه برنامه چهارم توسعه مبني بر واگذاري امور ارتباطات و فناوري اطلاعات به بخش خصوصي، اظهار داشت: با توجه به رهنمودهاي اخير مقام معظم رهبري در رابطه با اصل ۴۴ قانون اساسي، اگر مواردي را كه بر اساس اين اصل با شوراي نگهبان به توافق نمي رسيديم به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع مي شد، يقينا در تبصره هاي مربوط به ماده هاي ۷ و ۵۸ تجديدنظر مي شد.
وي ادامه داد: زماني كه قانون اساسي نوشته مي شد، تكنولوژي مخابرات و فناوري اطلاعات پيشرفت چنداني نكرده بود؛ لذا در اصل ۴۴ قانون اساسي بخش مخابرات در انحصار دولت ديده شد در حالي كه اكنون با وجود پيشرفتي كه در تكنولوژي ارتباطات ايجاد شده، بخش هاي ارتباطات و مخابرات به طور شفاف در قانون اساسي ديده و مشخص نشده است.
صادق زاده تصريح كرد: با توجه به اينكه ساختار وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به تصويب مجلس ششم و شوراي نگهبان رسيده، لذا اين وزارتخانه مي تواند همچنان اميدوار باشد كه با استناد به مصوبه اخير خود مبني بر تغيير نام و تجديد ساختار، امور ارتباطات و مخابرات را به بخش خصوصي وگذار كند.
رييس كميته ارتباطات و مخابرات مجلس در ادامه در خصوص معايب و محاسن خصوصي سازي ارتباطات و مخابرات در كشور گفت: چنانچه دولت در بخش حاكميتي خود بر اموري كه مي توان به بخش خصوصي واگذار كرد نظارت داشته و مالكيت آنها نيز در اختيار و انحصار دولت باشد، دو اتفاق مهم روي مي دهد. اول آنكه زماني كه امور تصدي گري به بخش خصوصي واگذار مي شود، هم هزينه خدمات پايين مي آيد و هم كيفيت ارائه خدمات بهتر و مطلوب تر مي شود.
وي با تاكيد بر اينكه اگر خصوصي سازي در بستر و شرايط مناسب انجام شود، كيفيت خدمات رساني مطلوب و هزينه توليد نيز كاهش مي يابد، خاطرنشان كرد: در نتيجه اين كار قيمتي كه مشتري براي خدمات مي پردازد ارزان تر تمام مي شود و طبيعي است كه بر اساس اصل مشتري محوري بهتر است دولت هر چه زودتر امور تصدي گري را با توجه به تاكيد برنامه سوم توسعه به خصوصي سازي به بخش خصوصي واگذار كند. همچنين بايد بستر مناسب براي تقويت و توسعه بخش خصوصي را در برنامه ريزي هاي خود فراهم كند تا اصل رقابت نيز رعايت شود، زيرا رقابت يكي از اركان خصوصي سازي است كه بر اساس آن كيفيت بالا رفته و قيمت ها كاهش مي يابد.

كوتاه از تكنولوژي
010002.jpg
كاهش مصرف انرژي در ذخيره اطلاعات
محققين موسسه فناوري LG در كره جنوبي، روشي را براي كاهش مصرف انرژي هنگام خواندن اطلاعات از روي فيلم هاي ذخيره اطلاعات اختراع كرده اند.
به گزارش ايتكا به نقل از مجله Applied physics Letters اطلاعات در اين فيلم ها، بر روي نقاطي به پنهاي ۵۰ نانومتر ذخيره مي شوند. از اين روش مي توان در ادوات ذخيره اطلاعات موجود در سيستم هاي همراه همچون رايانه هاي كيفي و دوربين هاي ديجيتال، استفاده كرد.
محققين براي كاهش مصرف انرژي در
هنگام بازخواني اطلاعات، از يك لرزانك ترموپيزوالكتريك استفاده كردند.
سيستم پيزوالكتريك، نيروهاي مكانيكي را به الكتريسيته و برعكس تبديل مي كند و به اين ترتيب، اطلاعات را از روي فيلم بازخواني مي كند.
محققين ادعا مي كنند كه حسگر پيزوالكتريك به نيرو احتياج ندارد و به همين دليل كم مصرف تر و سريع تر از روش هاي مشابه همچون هزارپاي IBM است. در روش هاي كنوني به جاي هدايت پيزوالكتريك، از اختلاف هدايت حرارتي بين تيرك و سطح فيلم براي بازخواني اطلاعات استفاده مي شود. بنا به اظهارات محققين، مي توان از تكنيك جديد در پنج تا شش سال آينده به طور عملي استفاده كرد.
ورود نانوتكنولوژي
به وسايل خانگي
شركت الكترونيكي ال جي در حركتي جديد اقدام به استفاده از نانوتكنولوژي در وسايل خانگي كرده است. ال جي از اين فناوري براي باكتري زدايي و بوزدايي دستگاههاي تهويه و خنك كننده، يخچال ها، جاروبرقي ها و لباسشويي ها استفاده مي كند.
براي مثال در يك ماشين لباسشويي كه با استفاده از فناوري نانومتري ساخته مي شود ذرات نقره در ابعاد نانومتر همچون ضدباكتري عمل مي كنند و در طول عمل شستشو، لباس ها و آب را ضدعفوني مي كنند. خاصيت ضدباكتري ذرات نانومتري نقره به ال جي اين امكان را داده است تا كيفيت و امنيت وسايل توليدي كارخانه را تضمين كند.
گفتني است وسايل توليد شده از طريق نانوتكنولوژي هم اكنون در برخي مراكز خريد دنيا عرضه مي شوند.
تلفن همراه همه كاره
تحولات در دنياي ارتباطات بي سيم سبب شده است تلفن هاي همراه امروزي چيزي فراتر از ابزاري قديمي و پيش پا افتاده براي تماس تلفني باشند.
به گزارش ايتكا، تكنولوژي جديد بي سيم به نام Wi-Fi امكان اتصال كامپيوترها را به اينترنت بصورت بي سيم فراهم مي كند.
هرچند اين تكنولوژي جديد بيشترين سود را براي دارندگان كامپيوترهاي كتابي note book)) خواهد داشت اما در عين حال استفاده از آن در گوشي هاي تلفن همراه امكانات بسياري را براي كاربران اين تلفن ها به همراه خواهد آورد.به عنوان مثال با استفاده از اين تلفن همراه به راحتي مي توان از سيستم گپ زدن صوتي (Voice chat) در اينترنت استفاده كرد.
در صورت رواج اين سيستم در ميان دارندگان تلفن همراه خدمات ارتباط بي سيم به مراتب ارزان تر خواهد شد.
مارسيا اسپزيال از كارشناسان صنعت ارتباطات بي سيم مي گويد: تنها نگراني ما از راه اندازي اين سيستم اطمينان از اين نكته است كه امواج راديويي مختلف، يكديگر را مختل نمي كنند و برق زيادي مصرف نمي شود. اما با اين حال در اين سيستم نيروي باتري زيادي مصرف نمي شود.

بررسي نقش سلامت الكترونيك در افزايش كارايي پزشكان
010014.jpg
دبير شوراي راهبري تكفاب گفت: كنفرانس منطقه اي سلامت الكترونيك از ۱۷ شهريور ماه سال جاري به مدت سه روز در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار مي شود.
دكتر ماشاءالله ترابي در گفت و گو با ايسنا، گفت: در اين كنفرانس كه با شركت ۲۲ كشور منطقه اي سازمان بهداشت جهاني و همچنين دفتر بهداشت جهاني ژنو و كارشناسان كشورهاي اروپايي و مديران و كارشناسان دانشگاه هاي علوم پزشكي و ساير وزارتخانه ها برگزار مي شود، فعاليت هاي انجام شده براي شكل گيري پرونده  اي الكترونيكي سلامت مورد بررسي قرارگرفته و توانمندي هاي كشور ها در اين حوزه نقد و بررسي مي شود.
ترابي، محدودبودن فضاي نمايشگاه  جنبي را از دلايل عدم حضور شركت هاي خارجي در نمايشگاه جنبي كنفرانس عنوان كرده و با بيان اينكه اين كنفرانس براساس ۱۶ محور برگزار مي شود، افزود: اين محوزها شامل زيرساخت هاي پرونده ا ي الكترونيك سلامت، ساختار و چشم انداز پشتيبان پرونده  الكترونيك سلامت، تأثير تكنولوژي ارتباطات و اطلاعات سلامتي در بهبود شرايط سلامت است.وي، همچنين نسخه اي الكترونيك تله مديسن و مراقبت از راه دور، اقتصاد سلامت، برنامه ريزي منابع سازمان، امنيت و حفظ حريم شخصي و كتابخانه  الكترونيك ملي براي سلامت در پرونده  الكترونيك سلامت را از ديگر محورهاي برگزاري اين كنفرانس عنوان كرد.ترابي در پايان همچنين بررسي نقش پژوهش هاي كاربردي در تحقق پرونده  الكترونيك سلامت و گروه پزشكي و ارزيابي سيستم هاي اطلاعات بهداشتي، نقاط قوت و ضعف فرصت ها و تهديدهاي (SWOT) را از محورهاي برگزاري اين كنفرانس عنوان كرد.

قلم ديجيتالي براي پزشكان
010005.jpg
حدود ۲۰ درصد ازنسخه هاي پزشكان آمريكايي كه به شركت هاي مختلف بيمه ارسال مي شوند به دليل ناخوانا بودن كنار گذاشته شده و هزينه آن محاسبه نمي شود كه اين امر مشكلات فراواني براي بيماران، پزشكان و شركت هاي بيمه و حتي داروخانه ها ايجاد كرده است.
اختراع قلم ديجيتالي و كاغذ مخصوص نوشتن نسخه با اين قلم را مي توان فن آوري نويني جهت رفع اين مشكل دانست. شركت لوجتيك مجري طرح با همكاري شركت نوكيا اقدام به اجراي طرح استفاده از اين قلم ها در مطب پزشكان كرده است. در مرحله اول قلم ها دراختيار ۱۰ پزشك در شهرهاي كنتاكي و اينديانا قرار مي گيرند و در صورت موفقيت طرح، قلم ها به مقدار انبوه توزيع و استفاده از آن آغاز مي شود.
اين قلم ها شبيه به خودكار معمولي بوده و از جهت وزن و اندازه با خودكار معمولي چندان تفاوتي ندارند.تفاوت عمده آنهادر وجود »دوربيني« بسيار كوچك در بدنه خودكار نزديك به نوك قلم است كه در هر دقيقه ۵۰ تصوير از نحوه حركت قلم پزشك در حين نوشتن نسخه برداشته و دست خط را تصحيح و توسط بي سيم ارتباطي خود به مركز بيمه مرتبط با مطلب پزشك ارسال مي كند.
ويكي ون ميتر، مجري طرح در منطقه اينديانا مي گويد: محاسبه كرده ايم اگر طرح به مدت سه هفته اجرا شده و به طور متوسط هر پزشك براي ۲۰ بيمار در روز نسخه بنويسد، روزانه ۲۰نسخه ديجيتالي به مركز ارسال مي شود كه اين ميزان براي بررسي طرح در مرحله اول بسيار مناسب است.
او مي افزايد: با اين روش زمان نوشتن هر نسخه يك سوم زمان قبلي بوده و خطا نيز به طرز چشمگيري كاهش مي يابد. از سوي ديگر اگر هزينه خريد سرنسخه، ارسال بسته نسخه ها به مركز بيمه و... را محاسبه كنيم، براي هر ورق سرنسخه ۵/۲ دلار هزينه مي شود، در حالي كه با اين روش جديد براي هر نسخه ارسالي به مركز بيمه فقط ۱۴ سنت هزينه صرف مي شود.
طراحان اين روش جديد معتقد هستند كه اين طرح با موفقيت روبه رو شود و بسياري از مشكلات چون ناخوانا بودن نسخه ها، حذف نسخه ها به دليل ناخوانا بودن، هزينه ارسال نسخه ها به مراكز بيمه و... برطرف خواهد شد و مهم تر اين كه ديگر بيماران نيازي به مراجعه چندين باره به مطب پزشكان براي تصحيح نسخه خود نيز نخواهند داشت.

اندازه گيري عمر كهكشان راه شيري
اخترشناسان  در تحقيقاتي  جديد عمر كهكشان  راه  شيري  را برآورد كردند.بنابه  گزارش  پايگاه  اينترنتي  بي  بي  سي ، گروهي  از اخترشناسان  با بهره گيري  از تلسكوپ  بسيار بزرگ  در شيلي  موفق  شدند عمر كهكشان  راه  شيري  را محاسبه  كنند. اين  اخترشناسان  با اندازه  گيري  عنصر بريليوم  در دو ستاره  دوردست  موسوم  به  اي  . ۲۲۸ و اي  .۲۱۱۱ ، عمر كهكشان  راه  شيري  را تقريباً ۱۳ ميليون  و ۶۰۰ هزار سال  اندازه گيري  كنند . اين  دو ستاره  در خوشه  كروي  موسوم  به  خوشه  ان .جي. سي  ۶۳۹۷ واقع  هستند.اخترشناسان  مي  گويند حجم  بريليوم  ستارگان  با گذشت  زمان  افزايش  پيدا مي كند از اين  رو از اين  عنصر مي  توان  به  عنوان  ساعت  كيهاني  در اندازه  گيري  عمر آنها استفاده  كرد . برخي  از پيرترين  ستارگان  كهكشان  راه  شيري  در خوشه هاي  مختلف  به  ويژه خوشه هاي  كروي  يافت  شده اند .

برگزاري نمايشگاه فناوريهاي مدرن
در عرصه تجهيزات صوتي، تصويري، سينمايي، عكاسي و ادوات موسيقي در تهران
چهارمين نمايشگاه بين المللي تجهيزات صوتي، تصويري، سينمايي، عكاسي و ادوات موسيقي از بيست و يكم مهر به مدت چهار روز در محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برپا مي شود.
دكتر سيدعلي اعتدالي با اعلام اين مطلب گفت: اين نمايشگاه با حضور شركت  هايي از كشورهاي ايران، آلمان، فنلاند، ايتاليا، چين، سوئد، تايوان و ژاپن برگزار مي شود.
وي در ادامه افزود: شركت هاي داخلي و خارجي حاضر در نمايشگاه آخرين دستاوردهاي خود را در زمينه دوربين هاي پيشرفته مورد استفاده در سينما، تلويزيون و عكاسي، تجهيزات سمعي و بصري، انواع پروژكتور و مونيتور، سيستم هاي كامپيوتري تصويري، لوازم مربوط به جلوه هاي ويژه، عكاسي سه بعدي، تجهيزات مورد استفاده در استوديوهاي سينمايي و تلويزيوني، تجهيزات متحرك تصويربرداري، دوربين هاي مداربسته، ضبط تصوير ويديويي، تكنيك هاي ساخت علايم تبليغاتي و تبليغات تجسمي، چاپ روي پرده، سيستم هاي ضبط صدا، كنفرانس ويديويي و انعكاسي، وسايل نورپردازي، تجهيزات ترجمه همزمان و دوبله، سيستم هاي تبليغات منور، مبدل ها، تصاوير ديجيتالي، انواع ميكروفن دستگاه هاي همزمان كننده، انواع لنز مورد استفاده در صنعت سينما، تلويزيون و عكاسي، تكنيك هاي ديجيتالي، آثار برجسته سينمايي، تلويزيوني، عكاسي، آنتن هاي تلويزيوني و مركزي، مبلمان و دكوراسيون سالن هاي تئاتر، سينما و كنفرانس، پوستر و سيستم هاي تقويت كننده، ويدئو وال، آمفي تئاتر و كنفرانس، مواد شيميايي ظهور فيلم و عكس، لوازم صوتي و تصويري، ادوات موسيقي و تجهيزات وابسته به نمايش خواهند گذاشت.
علاقه مندان به حضور در نمايشگاه مذكور مي توانند با پست الكترونيكي info@avin-co.com تماس بگيرند.

دبير شوراي انفورماتيك دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم:
ضرورت ايجاد Data Center در كشور
دبير شوراي اطلاع رساني و شوراي انفورماتيك دفتر تبليغات اسلامي حوزه  علميه  قم، گفت: مخالفت كارشناسان حوزه  فناوري اطلاعات و ارتباطات با ايجاد Data Center در كشور بعيد به نظر مي رسد، چرا كه در صورت مخالفت بايد در كارشناسي آن ها شبهه داشته باشيم.
حجت الاسلام والمسلمين سيد  محمد رضا حسيني در گفت و گو با ايسنا، گفت: سايت هاي بسيار زيادي در كشور به ويژه در حوزه  دين وجود دارد، بنابراين ضرورت ايجاد Data Center در كشور امري قطعي و مسلم است.
حسيني گفت: بنابراين توقع و انتظار مراكز حوزوي و علوم انساني از شوراي عالي اطلاع رساني ايجاد زيرساخت ها در زمينه  ايجاد Data Center است كه از جمله  آن بحث تأمين منابع مالي و فضاي مناسب و امكانات سخت افزاري است.وي، گفت: با توجه به رشد روزافزون فناوري اطلاعات و ارتباطات از يك سو انتقال دانش هاي توليد انديشه در حوزه ديني از سويي ديگر ضرورت وجود Data center را دو چندان مي كند.
دبير شوراي انفورماتيك دفتر تبليغات اسلامي در حوزه  علميه  قم در ادامه تصريح كرد: اگر امروز نتوانيم يك Data center قوي در ايران تأسيس كنيم در آينده براي ايجاد دولت الكترونيكي به مشكل برمي خوريم، ضمن اينكه وجود Data center در ايران هم ضريب امنيتي سايت هاي ما را افزايش مي دهد.حسيني در پايان تصريح كرد: وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات بايد بخشي از بودجه  خود را در آموزش كارشناسان خود در حوزه هاي مختلف به خصوص Data Center هزينه كند تا در راستاي ايجاد اين مركز با مشكل مواجه نشويم.

دختر ۹ ساله هندي برنده آزمون IT شد
يك دختر ۹ ساله هندي به نام نيسارجاسيو رتبه اول آزمون نهايي فناوري اطلاعات را كسب و موفق به دريافت گواهينامه دولتي ماهاراشترا در اين رشته شد.به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه هندوستان تايمز، اين دختر هندي كه كلاس چهارم دبستان است، نمره ۷۳ درصدي از اين آزمون به دست آورده است.اين آزمون شامل ۳۰ پرسش موضوعي در زمينه آي تي و ۲۵ پرسش از خود سازمان دولتي ماهاراشترا بوده است.هر دو گروه اين سئوال ها بايد ظرف ۶۰ دقيقه پاسخ داده مي شد. پدر اين دختر هندي مي گويد: نيسارجا اغلب پس از بازگشت از مدرسه مشغول كار با رايانه مي شود و از اين رو علاقه زيادي به اين كار دارد.

مركز آموزش مجازي در تبريز راه اندازي مي شود
مركز آموزش مجازي با همكاري وزارت علوم در دوره كارداني فناوري اطلاعات در تبريز راه اندازي مي شود.
رئيس اجرايي دانشگاه بين المللي ايران با اعلام اين خبر گفت: اين دانشگاه در حدود چهار سال قبل در آمريكا توسط دانشجويان ايران براي مشاركت مجازي در توسعه پايدار كشور شكل گرفت.
دكتر عليرضا ربيع افزود: دانشگاه بين الملل ايران در حدود دو سال است در ايران با مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات پيشرفته همكاري مي كند .عضو هيات علمي ICT پيشرفته شريف ادامه داد: يك كنسرسيوم براي ارائه واحدهاي دانشگاه مجازي متشكل از دانشگاه هاي چابهار، كيش، مركز ICT دانشگاه صنعتي شريف، پيام، زاهدان و تربيت معلم آذربايجان تشكيل داده ايم.

سايه روشن فناوري هاي نو
اجراي بزرگترين پروژه انتقال تكنولوژي
براي اولين بار كشور ايران موفق به اجراي بزرگترين پروژه انتقال تكنولوژي از داخل به خارج كشور در صنعت سيمان شده است.
مدير اجرايي پروژه سيمان حماء سوريه گفت: ايران در حال احداث كارخانه اي با ظرفيت ۳۳۰۰ تن در روز به صورت كليد در دست در سوريه است.
انتقال تكنولوژي به صورت كليد در دست به گونه اي است كه طراحي، خريد تجهيزات، نصب و راه اندازي كارخانه برعهده كشور انتقال دهنده است. اين نوع انتقال تكنولوژي براي كشور انتقال دهنده يك موفقيت بزرگ محسوب مي شود.
مهندس شرافت مولا افزود: اين قرارداد ۲۰۰ ميليون دلاري طي مناقصه اي با حضور پيمانكاران بزرگ دنيا به ايران واگذار شد. مدت زمان اين پروژه ۳۶ ماه است كه در حال حاضر ۱۲ ماه از آن مي گذرد. گفتني است دو شركت هندي و سوئيسي به عنوان مشاور ايران را در اين امر كمك مي كنند.
سرمايه گذاري كشورهاي آسيا و اقيانوسيه
در مراكز پژوهشي و آزمايشگاهي نانوتكنولوژي
010008.jpg

ايتكا: طي ماه هاي گذشته تعدادي از پارك هاي تحقيقاتي در منطقه آسيا و اقيانوسيه افتتاح شده اند. اين امر نشان دهنده بالارفتن ميزان التزام دولت هاي منطقه جهت سرمايه گذاري در نانوتكنولوژي و زمينه هاي مرتبط با آن است در ميان اين مراكز تازه تاسيس پارك تحقيقاتي سنگاپور كه Biopolic نام دارد هدف خود را بر ايجاد تجارت بيو و نانوتكنولوژي متمركز كرده است. شركت Novartis AG كه قبلاً آزمايشگاه هاي موسسه ملي سرطان ايالات متحده را برپا كرده است در حال حاضر سرپرستي موسسه ژن شناسي سنگاپور را بر عهده دارد. اين موسسه ژن شناسي طي سال ۲۰۰۳ مراحل مختلف مبارزه عليه ويروس سارس را پيگيري مي كرده است. موسسه مهندسي زيستي و نانوتكنولوژي نيز تحت حمايت Biopolic قرار دارد.
در ماه اكتبر كشور مالزي آزمايشگاه پژوهشي خود با نام IQJ را در ساختمان جديدي در سيبرجايا افتتاح كرد. اين مركز ارتباط بلند پروازانه و جسورانه اي بين دولت مالزي و شركت Reveo (انكوباتور فناوري واقع در نيويورك) خواهد بود. ماه بعد كشورهاي چين و تايوان كار ساخت پارك صنعتي علم و فناوري نانو را در مركز استان Shaanxi چين آغاز كردند.
در حال حاضر اين مركز تحقيق و توسعه عمليات انجام بيست برنامه را آغاز كرده است كه اين برنامه ها بر پژوهش در زمينه نانو و ابررسانايي تمركز يافته و شامل ساخت شيشه هايي به صورت نانوفيلم جهت كاربردهاي صنعتي است. در آينده اي نزديك اين ايالت به يكي از مراكز مهم نانوتكنولوژي پيشرفته تبديل خواهد شد. همچنين آسيا ميزبان تعدادي از كنفرانس هاي مهم از جمله دو گردهمايي SEMICON بوده است. موضوع اين دو گردهمايي بحث پيرامون MEMS بود. اجلاس ماه سپتامبر SEMICON در مركز تجارت جهاني تايپه پايتخت تايوان آغاز به كار كرد كه بيش از ۵۰۰ شركت در آن حضور داشتند. بيش از ۵۵ غرفه در SEMICON را به نمايش گذاشت.
تعدادي از آزمايشگاه هاي بزرگ تحقيقاتي اين منطقه التزام خود به امر پژوهش و سرمايه گذاري در زمينه نانوتكنولوژي را دوچندان كرده اند. در ماه سپتامبر دو آزمايشگاه بزرگ و ملي نانوتكنولوژي ژاپن يعني موسسه ملي علم مواد (NIMS) و موسسه ملي علوم و فناوري پيشرفته صنعتي (AIST) از تاسيس شركتي با نام آزمايشگاه فناوري طراحي مواد خبر دادند كه مواد جديدي مورد استفاده در صنعت الكترونيك و خودروسازي ژاپن را تهيه و توليد خواهد كرد.
در ماه نوامبر انجمن ملي علوم تايوان (NSC) اعلام كرد كه اين كشور برنامه هاي همكاري بين المللي خود با موسسات تحقيقاتي ديگري كه بر روي نانوتكنولوژي فعاليت مي كنند را توسعه خواهد داد. مبلغ ۲/۲۳ ميليارد دلار براي تحقيق در زمينه نانوتكنولوژي و نانو مواد طي سال هاي ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ توسط NSC در نظر گرفته شده است. همچنين كشور تايوان نشان داده است كه مي تواند سرمايه گذاري ها را جذب كرده و فناوري هاي كارآفريني را ايجاد كند. در ماه سپتامبر وزير امور اقتصادي تايوان اعلام كرد كه سرمايه گذاري هاي مستقيم شركت هاي خارجي از جمله چيني ها طي ماه هاي جولاي و آگوست افزايش چشمگيري داشته است. وي افزود: مقدار كل سرمايه گذاري برابر ۴/۱۹ ميليارد دلار بود كه قسمت عمده آن به نانوتكنولوژي و اپتوالكترونيك اختصاص داشت. همچنين گروه هاي تجاري خارجي آغاز ۷۳ پروژه سرمايه گذاري ديگر به ارزش ۰۹/۲ ميليارد دلار را متعهد شده اند.
فعاليت هايي نيز براي ارتقاي همكاري بين المللي در زمينه نانوتكنولوژي وجود دارد. در ماه سپتامبر كشورهاي آلمان و كره جنوبي براي تاسيس گروهي جهت پيونددادن تحقيق و توسعه در زمينه فناوري هاي پيشرفته و به خصوص بيو و نانوتكنولوژي به توافق رسيدند. در ماه نوامبر نيز معاون وزير علوم و فناوري چين طي سخنراني در كنفرانس دانشگاه A- M تگزاس بر همكاري بيشتر آمريكا و چين در زمينه هاي مختلف علمي و فناوري به ويژه فناوري نانو تاكيد كرد.

همايش هاي علوم انفورماتيك
همايش نسل ربات ها (Robo Nexus)
۱- زمان برگزاري: ۲۳ تا ۲۱ اكتبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ سانتاكلارا
۳- پست الكترونيك: dk@roboticstrends.com
۴- صفحه الكترونيك: http://www.robonexus.com
۵- نيم نگاه: همايش رباتها همايشي علمي- بازرگاني به منظور بررسي نكات زير است:
۱- بازار فروش رباتها در سراسر جهان و ميزان استفاده از آنها.
۲- دلايل نياز به ساخت و طراحي ربات ها و اطلاعات مورد نياز در اين زمينه.
۳- بررسي يافته هاي جديد در طراحي و ساخت رباتها و جايگاه كامپيوتر و علوم انفورماتيك در طراحي و ساخت روباتها.
همايش بررسي  سيستم هاي امنيتي كامپيوتر ها(Secur iT)
۱- زمان برگزاري: ۲۰-۱۸ اكتبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: سوئيس/ مونته دكس
۳- پست الكترونيك: julita B@marcusevansnl.com
۴- صفحه الكترونيك: http://www.Securit-Summit.com
۵- نيم نگاه: اين همايش از مهم ترين گردهمايي ها در زمينه بررسي سيستم هاي امنيتي كامپيوتر است. در اين همايش به بررسي علوم جديد در زمينه طراحي سيستم هاي امنيتي، مبارزه با هكرها، بالا بردن توان طراحي و مديريتي پروژه هاي امنيتي، حفاظت از سخت افزارها و نرم افزارهاي كامپيوتري و... خواهند پرداخت.

برگزاري سخنراني درباره نظام مديريت جريان كار
سخنراني علمي شهريور ماه گروه شركت هاي همكاران سيستم با عنوان نظام مديريت جريان كار (Workflow Management System) زيرساخت تحول در سازمان هاي بزرگ و با همكاري دانشكده  مديريت دانشگاه تهران، روز چهارشنبه چهارم شهريور ماه، ساعت ۳۰:۱۶ تا ۳۰:۱۸ در سالن الغدير دانشكده  مديريت دانشگاه تهران، واقع در بزرگراه جلال آل احمد (زير پل گيشا) برگزار خواهد شد.
محتواي سخنراني: سازمان ها در چرخه حيات خود، به طور اجتناب ناپذير از لحاظ فيزيكي و يا مجازي ناگزير به سمت بزرگ تر شدن و در نتيجه، مديريت نامتمركز روي مي آورند. از سوي ديگر، سازمان هاي بزرگ براي انجام فعاليت هاي خود ناچار به استفاده از فنون برون سپاري توليد كالا و خدمات هستند كه زنجيره تامين پيچيده اي را ايجاد مي كند. براي مديريت كارآمد اين پديده ها، استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات، ضروري است. تاكنون، تمركز اين فناوري بر مديريت اطلاعات بوده است، اما هم اكنون، به دليل سرعت گرفتن انجام فعاليت ها و ضرورت مديريت بر هزينه ها، از سيستم هاي كامپيوتري انتظار مي رود كه نه تنها در مديريت اطلاعات، بلكه در مديريت كار و جريان كار نيز به گونه اي شايسته و كارا عمل كنند. به همين منظور، از اواسط دهه نود، كشورهاي صنعتي و بنگاه هاي بزرگ نرم افزاري جهان، محصولاتي را با عنوان مديريت جريان كار يا Workflow Management Systems توليد و به بازار عرضه كرده اند. از ديدگاه صاحب نظران، استفاده  خلاق از اين نرم افزارها مي تواند كاتاليزور تحول در سازمان ها به ويژه سازمان هاي بزرگ باشد.
سخنران: مهندس همايون حريري، مدير عامل شركت اطلاعات مديريت همكاران و رييس هيات مديره گروه شركت هاي همكاران سيستم.
مخاطبان سخنراني: مديران ارشد و مديران مياني سازمان ها، متخصصان علوم اداري و مديران و كارشناسان پروژه هاي نرم افزاري شيوه حضور در سخنراني: علاقه مندان براي حضور در اين سخنراني مي توانند نام خود را از طريق پست الكترونيك webadmin@systemgroup.net ارسال دارند.

نخستين جشنواره خلاقيت، نوآوري و كارآفريني برگزار مي شود
نخستين جشنواره خلاقيت، نوآوري و كارآفريني در روزهاي ۲۷ تا ۲۹ آبان ماه سال جاري برگزار مي شود. به گزارش ايسنا، برگزاري مسابقه بزرگ خلاقيت با هدف حل خلاق مسائل صنعتي، تجاري توسط دانشجويان از اصلي ترين برنامه هاي اين جشنواره است.
تشويق، گسترش، تسريع و تسهيل فرايند كارآفريني در كشور، ايجاد شور و نشاط و اميد به منظور ظهور استعدادها و خلاقيت ها، آشنا كردن مديران و كارشناسان سازمان ها و دانشگاه ها و دانشجويان با مقوله خلاقيت، نوآوري و كارآفريني، گسترش ارتباط دانشگاه و نهادهاي دانشجويي با مراكز صنعتي، اقتصادي، فرهنگي، بازرگاني و خدماتي و تقويت فرهنگ خودباوري و اعتماد به نفس از جمله اهم اهداف برگزاري اين جشنواره عنوان شده است.
نخستين جشنواره خلاقيت، نوآوري و كارآفريني به همت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و دانشگاه جامع علمي كاربردي و چند سازمان ديگر از جمله صندوق حمايت از فرصت هاي شغلي وزارت كار و امور اجتماعي، صدا و سيما و شهرداري تهران برگزار مي شود.

SP2 محافظي با كارايي بالا
SP2 (Service Pack2) محافظ جديد برنامه ويندوزXP براي  محافظت از نرم افزارهاي كامپيوترها در زمان اوج مصرف از اينترنت، توسط ماكروسافت طراحي و به زودي به بازار عرضه خواهد شد.
SP2  قادر است نرم افزارهاي كامپيوترها را در مقابل حمله ويروس ها، هكرها، رباينده هاي اطلاعاتي و ارسال كنندگان پيغام هاي غلط به منظور آسيب به CPU(مغز كامپيوتر) محافظت كند.
نكته مهم درباره SP2 توان مقابله آن با خطرناك ترين و مخرب ترين مشكل آفرينان كامپيوتر نظير Blaster (بلاستر) است، از اين رو مي توان آن را محافظي با عملكرد بالا اطلاق كرد. سرعت عملكرد SP2 بسيار بالا است، به طوري كه به محض ارتباط كاربران با اينترنت، SP2 فعال شده و از بروز هر گونه اختلال جلوگيري مي كند.SP2 مانع دستيابي به اطلاعات محرمانه كامپيوترها شده و از اين رو در كامپيوترهاي مراكز امنيتي كاربرد فراواني خواهد داشت.
ماكروسافت اعلام كردهSP2 به سرعت وارد بازار شده و از آن پس كاربران مي توانند از آن براي محافظت از كامپيوترهاي خويش مخصوصاً در زمان شلوغي خطوط اينترنتي بهره مند شوند.

رسانه
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
خارجي
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |