چهارشنبه ۴ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۷ - Aug 25, 2004
ضرورت بازنگري در ساعات كار ادارات، اصناف، بانكها و مدارس
تهران در آستانه تبديل شدن به بزرگترين پاركينگ جهان است
گروه شهري : موضوع ترافيك و هدايت آن، مقوله اي است كه ديدگاههاي بسياري را به چالش و نقد كشانده است. در حال حاضر مديريت شهر در تلاش است با اتخاذ تمهيدات و بكاربست ابزارها و طرح هايي به ترافيك سنگين و لجام گسيخته شهر سامان بخشد.
در شرايطي كه مديريت شهري تهران با اتكا به آمارها اعلام مي كند كه يكي از راهكارهاي موثر در منطقي سازي بار ترافيك در معابر عمومي به ويژه در ساعات اوج ترافيك، بازنگري در آغاز بكار محيط هاي اداري نظير بانكها، مدارس و اصناف مي باشد، برخي نيز با بخشي نگري، طرح مذكور را فاقد كارآمدي مي خوانند.
يك مقام مسئول در حوزه حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران صريحا تأكيد مي كند: تغيير ساعات كار اصناف از جمله راههاي بهبود وضع ترافيك كلانشهرهاست زيرا ساعات كار همزمان مدارس، ادارات، بانكها و اصناف، ترافيك سنگيني بر شبكه حمل و نقل تهران وارد مي كند.
حاج نصراللهي براي اثبات ادله خود به آمارها تكيه مي كند و مي افزايد: روزانه ۵ ميليون نفر در تهران تردد دارند كه سهم اصناف ۴۰ درصد، ادارات ۱۶ درصد، مدارس ۲۵ درصد، بانكها ۱۳ درصد، دانشگاه ۶ درصد و مراكز نظامي و انتظامي يك درصد است.
به گفته وي تغيير ساعات كار بانكها و اصناف، تأثيرگذارترين طرح بوده و كم ترين تبعات را به همراه دارد و با تقسيم كار اصناف به دو گروه ۹ و ۵/۹ و بانكها به ساعت ۵/۸ مي توان مقدار زيادي از ترافيك تهران را در ساعتهاي اوج كاهش داد.
به نظر مي رسد اگر بتوان ساعت كار بانكها را به ۵/۸ تغيير داد ۲۳ درصد سفرها در ساعت اوج ترافيك كاهش و سرعت متوسط جابه جايي ۱۶ درصد افزايش مي يابد.
در حالي كه مديريت حوزه ترافيك از ضرورت و آثار مثبت بازنگري در ساعات آغاز به كار اصناف، ادارات، بانكها و مدارس سخن مي گويند، برخي افراد كه سنخيتي با امور حمل و نقل و ترافيك ندارند اعلام مي كنند كه ساعت شروع به كار بانكها تأثير چنداني در مشكل ترافيكي ندارند و چنين ادامه مي دهند كه بانكها شريانهاي اقتصادي كشور هستند و فقط به خاطر مشكل ترافيك نمي توان ساعات كار آن را تغيير داد چرا كه ساعات كار بانكها براي پرسنل ۷ صبح و براي مشتريان ۵/۷ صبح است بنابراين رفت و آمد كاركنان بانكها در ساعاتي غير از ساعات اوج ترافيك است اما اگر ساعت كار تغيير كند رفت و آمد كاركنان با اوج ساعت ترافيك مواجه مي شود.
به نظر مي رسد طرح پيشنهادي شهرداري تهران براساس بررسي هاي كارشناسانه، همه سو نگر و مبتني و منطبق با ماهيت كار اصناف، ادارات، مدارس و بانكها ارائه شده است.
به هر تقدير مديريت شهر با توجه به واقعيت  جامعه و از سويي هدايت و مديريت ترافيك، موظف است با اتخاذ تمهيدات و اجراي طرح هايي به حل يكي از بزرگترين معضلات شهر و شهروندان كه مساله اي جز ترافيك درهم تنيده نيست مبادرت ورزد و به دليل ژرفا و گستره ترافيك، تمام نهادها بايد با تعاملي عملي با مديريت شهري به حل اين معضل بپردازند. تعداد ورودي خودروها به شبكه عبور و مرور، افق تاريكي را فراروي همگان قرار داده است. در حالي كه ظرفيت معابر تهران مي تواند پذيراي ۵/۱ ميليون خودرو باشد، در حال حاضر بيش از ۲ميليون و ۵۰۰ هزار خودرو در تهران تردد مي كند و با كاهش حدود ۱۷ درصد از ميانگين سرعت خودروها در سال به زودي شاهد خواهيم بود كه تهران به بزرگترين پاركينگ جهان تبديل شود.

تقاطع جلال آل احمد با چمران برچيده شد
تغييرات ترافيكي در محدوده پل نصر
010059.jpg
با احداث ۴ دوربرگردان و تعريض بزرگراه شهيد چمران در ۶ نقطه توسط شهرداري منطقه ۶ تقاطع هاي باقرخان و جلال آل احمد در اين بزرگراه حذف شد.
مهندس عزت الله فرجي شهردار منطقه ۶ هدف از اجراي اين طرح بزرگ را روان سازي ترافيك بزرگراه شهيد چمران و خيابان هاي محدوده تقاطع هاي باقرخان و جلال آل احمد و حذف زمان توقف و كاهش زمان تاخير وسائط نقليه در اين تقاطع ها عنوان نمود.
فرجي افزود: اين طرح در پي اجراي پروژه امتداد خيابان فاطمي و اتصال آن به بزرگراه شهيد چمران انجام و در ادامه، تقاطع شهيد چمران- باقرخان مسدود و با حذف چراغ راهنمايي، تردد وسائط نقليه از طريق دوربرگردانهاي احداث شده در شمال و جنوب اين تقاطع امكان پذير شد.
وي با اشاره به تعريض بزرگراه شهيد چمران در ۶ نقطه به وسعت حدود ۳ كيلومتر مربع و تكميل عمليات مربوطه گفت: از ساعت ۲۴ روز پنجشنبه مورخ ۵/۶/۸۳ چراغ راهنمايي تقاطع جلال آل احمد نيز در اين بزرگراه حذف و با مسدود شدن اين تقاطع و حذف زمان توقف طولاني وسائط نقليه، ادامه مسير رانندگان در جهات شرق و غرب از طريق دوربرگردانهاي شمال و جنوب اين تقاطع انجام خواهد شد.
شهردار منطقه ۶ همچنين از احداث مسير دسترسي به كوي نصر از طريق ارتباط بزرگراه شهيد چمران به خيابان جواد فاضل و سهولت دسترسي اهالي و ساكنين به كوي نصر و گشايش همزمان آن خبر داد.

در راستاي همكاري با مديريت شهري تهران
نمايشگاه فروش پائيزه در محل دائمي نمايشگاه ها برگزار نمي شود
010056.jpg
چهارمين نمايشگاه فروش پائيزه كه قرار بود از ۸ تا ۱۳ شهريور ماه در تهران برگزار شود در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي برگزار نخواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس اين تصميم در جهت اجراي دستور رئيس جمهوري مبني بر عدم برگزاري نمايشگاه هاي عمومي در محل فعلي نمايشگاه ها و در راستاي همكاري بيشتر با شوراي شهر و شهرداري تهران اتخاذ شده است.
نمايشگاه فروش پائيزه را هر سال اتاق تعاون در آ ستانه بازگشايي مدارس در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي برگزار مي كرد كه امسال در راستاي همراهي و همفكري با مديريت شهري تهران مبني بر گشودن گره هاي ترافيكي اطراف نمايشگاه و تسهيل در آمد و شد شهروندان اين نمايشگاه را در چهار نقطه شهر در مراكز وابسته به سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران برگزار مي كند تا از رهگذر آن هم دسترسي شهروندان به نمايشگاه آسان تر از سالهاي قبل امكان پذير شود و هم اينكه الگويي براي ساير سازمان ها و نهادهايي شود كه در تدارك برپايي چنين نمايشگاه هايي در سطح شهر هستند.
نمايشگاه فروش پاييزه اتاق تعاون جمهوري اسلامي ايران با همكاري و همراهي مديريت شهري تهران بسترساز برپايي ساير نمايشگاه هاي عمومي در نقاط مختلف شهر و زمينه ساز انتقال نمايشگاه بين المللي از بافت مسكوني شهري خواهد شد.

۲۵۰ هزار فرصت شغلي مزاحم
010053.jpg
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: براساس طرح مجموعه شهري تهران، پايتخت، در صورت استحصال تمام منابع آب در سال ۱۴۰۰ اين منابع پاسخگوي حداكثر ۱۹ ميليون نفر است.به گزارش ايسنا دكتر يوسف حجت گفت: اين طرح پس از تصويب در هيات دولت به مجلس ارائه شد كه به دلايل برخي نقايص به دولت ارجاع شد و در حال حاضر با تكميل شدن طرح، خلاصه نهايي آن براي تصويب مجدد به مجلس شوراي اسلامي ارايه شده است.وي گفت: در طرح مجموعه شهري تهران بايد ۲۵۰ هزار فرصت شغلي از تهران خارج شود كه اين امر بزرگترين و مهم ترين دغدغه دولت است.

۳۳ پروژه عمران شهري در جنوب تهران
010050.jpg
پنجشنبه اين هفته ۳۳ طرح عمراني با اعتباري بالغ بر ۵۰ ميليارد ريال توسط دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران در منطقه ۱۷ شهر تهران افتتاح مي شود. احداث دو بوستان محله اي دانش و ارغوان و روكش آسفالت خيابان هاي اصلي نظير بهبودي شمالي، برزو، نيك نفس، مراد بيكي، احداث مجموعه ورزشي بهاران، هم سطح سازي دريچه هاي سطح معابر، احداث خيابان  آزادي، پياده رو سازي خيابان ابوذر، نوسازي و بهسازي خيابان هاي عيوض خاني،  فتحي،  عابدي و احداث چندين آب نما و محوطه سازي از جمله پروژه هايي است كه در منطقه ۱۷ آماده بهره برداري است.

وضعيت بحراني آب و هوايي تهران
010047.jpg
رييس سازمان حفاظت محيط زيست استان تهران گفت: اگرچه غلظت CO منواكسيدكربن نسبت به سال گذشته در همين مدت حدود ۵/۱۴ درصد كاهش يافته ؛ ولي همچنان از ماه گذشته به عنوان ماهي بحراني مي توان ياد كرد. طي يك ماه گذشته ميانگين غلظت منواكسيدكربن منتشر شده براي PSI ۱۰۶ بوده است و نسبت به دو هفته قبل حدود۶۰ درصد افزايش انتشار CO منوكسيدكربن داشته ايم.در اين مدت ۴ درصد ايام داراي شرايط آب و هوايي پاك، ۳۳ درصد ايام سالم و ۶۳ درصد ايام داراي شرايط ناسالم بوده اند و روز جمعه ۲۳/۵/۸۳ با غلظت PSI ۱۵۸ بيشترين آلودگي و روز دوشنبه ۱۲/۵/۸۳ كمترين ميزان را با غلظت PSI ۴۸ داشته است.

ممنوعيت توزيع آرم طرح ترافيك براي خود روهاي فرسوده
معاون سازمان حفاظت محيط زيست گفت: ارايه آرم طرح ترافيك به خودروهاي سواري شخصي مدل ۶۳ به پايين ممنوع شد.
وي گفت: با توجه به مصوبه هيأت دولت ارايه آرم طرح ترافيك به خودروهاي سواري شخصي مدل ۶۳ به پايين ممنوع شد.
وي افزود: بر اساس مصوبه دولت ارايه آرم طرح ترافيك ۵ سال مانده به سن فرسودگي خودروها ممنوع است.
وي افزود: بر اين اساس به خودروهاي ۴ سيلندر پلاك شخصي با عمر ۲۵ سال، خودروهاي بيش از ۴ سيلندر و كمك دار مانند پاترول با عمر ۲۰ سال، خودروهاي پلاك غيرشخصي (دولتي) شامل تاكسي، خودروهاي نظامي  و... با عمر ۱۰ سال وانت بارها با عمر ۱۵ سال به بالا آرم طرح ترافيك داده نمي شود.
به گفته وي بر اساس مصوبه دولت خودروهاي ۴ سيلندر پلاك شخصي با عمر ۳۰ سال، خودروهاي بيش از ۴ سيلندر و كمك دار با عمر ۲۵ سال، خودروهاي پلاك غير شخصي با عمر ۱۵ سال و وانت بارها با عمر ۲۰ سال فرسوده محسوب مي شوند كه تردد آنها در ۷ شهر آلوده كشور از اول آذر ماه سال جاري ممنوع است.

شهردار تهران:
۶۵ ايستگاه جديد آتش نشاني در تهران احداث مي شود
شهردار تهران گفت: در حال حاضر در تهران ۵۵ ايستگاه آتش نشاني فعال وجود دارد كه اين تعداد تا پايان امسال به ۱۲۰ ايستگاه خواهد رسيد.
به گزارش خبرگزاري مهر، دكتر محمود احمدي نژاد ديروز با حضور در مراسم افتتاح ۵ ايستگاه آتش نشاني و كلنگ زني ۲۴ ايستگاه ديگر با اعلام اين مطلب افزود: شبكه آتش نشاني و امداد و نجات از ضروريات اوليه زندگي شهري و اجتماعي محسوب مي شود و هدف شهرداري تهران نيز در گام اول توسعه ايستگاه ها در سطح ۱۲۰ ناحيه تهران مي باشد.
وي با تاكيد بر خريداري تجهيزات و امكانات پيشرفته روز دنيا براي تجهيز آتش نشاني تهران اضافه كرد: در امداد و نجات و حريق ها سرعت رسيدن به محل حادثه بسيار اهميت دارد، زيرا به هنگام وقوع حادثه گذشت هر ثانيه با جان يك انسان برابر است، بنابراين با توسعه ايستگاه ها، تجهيزات و نيروي فني آموزش ديده به دنبال كاهش زمان رسيدن به محل حادثه هستيم.
به گفته شهردار تهران استفاده از موتورسيكلت  آتش نشان كه طرح آن براي اولين بار از سوي سازمان آتش نشاني تهران به اجرا درآمده، در سرعت رسيدن به محل حادثه و عبور از معابر تنگ و پرترافيك بسيار مفيد است.
وي تصريح كرد: علاوه بر احداث ۱۲۰ مركز آتش نشاني، ۱۲۰ مركز امداد و نجات نيز در كنار اين ايستگاه ها طراحي شده و عمليات اجرايي آن شروع شده كه در اين مراكز مديريت شهري با ايجاد پدهاي هلي كوپتر به دنبال افزايش سرعت و پوشش ماموريت هاي امدادرساني و آتش نشاني است.
شهردار تهران در ادامه سخنان خود خواستار كاهش تماس هاي كاذب با آتش نشاني تهران شد و تصريح كرد: هنگامي كه ماموران آتش نشاني براساس يك تماس تلفني كاذب به محل اعزام مي شوند، ممكن است در نقطه ديگري از شهر عده اي از شهروندان در زير آوار و حريق به سر برند، بنابراين از اين افراد مي خواهيم از تماس تلفني دروغين با آتش نشاني جدا پرهيز كنند.

ميانگين سرعت خودروها طي ۲ سال اخير بيش از ۱۷درصد كاهش يافت
گروه شهري: معاون مطالعات سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: ميانگين سرعت خودروها در شبكه معابر طي ۲ سال اخير بيش از ۱۷ درصد كاهش يافت.
مهندس اسفنديار صديقي افزود: آمارها نشان مي دهد متوسط سرعت خودروها در شبكه معابر در سال۷۳ ، ۳۰ كيلومتر بر ساعت، ۷۸ ، ۳۱ كيلومتر بر ساعت، ۸۰ ، ۲۹ كيلومتر بر ساعت و ۸۲ ، ۲۴ كيلومتر بر ساعت بوده است.
وي با اشاره به نمونه برداري انجام شده در خصوص متوسط سرعت وسايط نقليه در يك ساعت اوج صبح در سال ۸۲ گفت: بر اين اساس متوسط سرعت خودروي شخصي ۸/۲۹، موتورسيكلت ۹/۲۴، مسافربري شخصي ۳/۱۸، اتوبوس سرويس ۲/۲۳، اتوبوس واحد ۴/۱۵، وانت بار ۹/۳۰ و ميني بوس ۳/۲۱ كيلومتر بر ساعت بوده است. وي با اشاره به اهداف سفرهاي سواره در شهر تهران گفت: ۳۹ درصد از سفرهاي تهران شغلي، ۲۰ درصد آموزشي، ۱۴ درصد ايست در خانه، ۱۴ درصد تفريحي و ۱۳ درصد به قصد خريد صورت مي گيرد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
خارجي
رسانه
سياسي
علمي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |