چهارشنبه ۴ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۷ - Aug 25, 2004
شيباني: نقش بانك مركزي در اقتصاد ايران افزايش مي يابد
گروه اقتصادي: رييس كل بانك مركزي معتقد است كه نقش بانك مركزي در اقتصاد ايران طي سالهاي اجراي برنامه چهارم افزايش پيدا مي كند.
به گزارش خبرنگار ما رييس كل بانك مركزي در گزارشي ضمن اعلام اين مطلب خاطرنشان كرده است: لايحه برنامه چهارم توسعه داراي اهداف كمي در ابعاد گسترده اي است كه در كنار آن اقدامات لازم براي اصلاح ساختار اقتصاد نيز ديده شده است.
در اين گزارش كه براي كارشناسان صندوق بين المللي پول تهيه شده آمده است: يكي از مهمترين اقدامات براي اصلاح ساختار اقتصاد ايران استقلال بخشيدن بيشتر به بانك مركزي است كه اين مساله باعث مي شود اثرگذاري سياست هاي پولي نيز افزايش پيدا كند.
به عقيده رييس كل بانك مركزي اين مساله نقش نظارتي اين نهاد را هم قدرتمندتر و هم وسيع تر مي كند.
در اين گزارش شيباني اظهار مي دارد:  از زماني كه برنامه سوم توسعه در ايران اجرا شده، اقتصاد رشد بالايي را همراه با كاهش تورم تجربه كرده است. در كنار اين مساله وجود مازاد در بخش خارجي و موقعيت خوب ذخاير خارجي ايران اين اجازه را داده تا يكسان سازي نرخ ارز با قدرت ادامه داشته باشد.
شيباني مديريت بدهي هاي خارجي همراه با افزايش فضاي مساعد كسب و كار كه منجر به مشاركت بيشتر بخش خصوصي شده را از موفقيت هاي برنامه سوم توسعه مي داند.
به گزارش خبرنگار ما، اين گزارش حاكي از آن است كه مسئولان بانك مركزي به دنبال استقلال بيشتر اين بانك هستند و اين مساله چنانچه در برنامه چهارم توسعه محقق شود آثار مثبتي براي اقتصاد كشور خصوصا در بخش مقابله با تورم دارد.
به عقيده صاحبنظران با استقلال بانك مركزي در حقيقت بخش پولي اقتصاد از بخش مالي جدا مي شود، به عبارت ديگر دولت در مواقع كمبود بودجه نمي تواند از منابع بانك مركزي استفاده كند.تغيير و تحول در شوراي پول و اعتبار و تغيير نحوه تعيين رييس كل بانك مركزي ازجمله اقداماتي است كه استقلال بانك را در برنامه چهارم افزايش مي دهد.
يكي از نكات جالب در گزارش دكتر شيباني، اشاره ايشان به برداشت هاي دولت از حساب ذخيره ارزي طي ماه هاي پاياني سال گذشته است.
در اين گزارش رييس كل بانك مركزي يادآور شده است: به دليل آنكه برداشت از حساب ذخيره ارزي در ماه هاي پاياني سال گذشته صورت گرفت، لذا ديگر فرصتي براي خنثي كردن اثرات اين برداشت بر اقتصاد كشور باقي نماند.
گفتني است، دولت در ماه هاي پاياني سال گذشته چندين بار از حساب ذخيره ارزي برداشت كرد كه بانك مركزي فرصت نيافت تا اثرات انبساطي اين برداشت ها بر نقدينگي را كنترل كند.

مدير عامل شركت گاز اتريش:
ايران مهمترين منبع تأمين گاز اروپا در منطقه است
مدير عامل شركت گاز اتريش (او.ام.وي) با اشاره به اين كه ايران دومين ذخاير گاز جهان را دارد، گفت: در بين كشورهاي خاورميانه و حوزه درياي خزر، ايران مهمترين منبع تأمين گاز اروپا است.
به گزارش خبرگزاري فارس، «اوتو ماسيلك» در گفت وگو با خبرگزاري رويترز تأكيد كرد: پروژه احداث خط لوله گاز براي انتقال گاز ايران به قلب اروپا براي متنوع كردن منابع عرضه انرژي اين قاره كه در حال حاضر فقط به گاز روسيه متكي است، بسيار كليدي و حائز اهميت است.وي با اعلام اين كه مطالعات امكان سنجي احداث اين خط لوله ۴/۴ ميليارد يورويي مهرماه سال جاري تمام مي شود، افزود: كنسرسيومي متشكل از پنج شركت اروپايي اقدام به ساخت اين خط لوله از خاورميانه يا درياي خزر خواهند كرد.مدير عامل شركت گاز اتريش تصريح كرد: اين خط لوله گاز در اولين سال بهره برداري كه احتمالا سال ۲۰۰۹ است، بين ۵ تا ۷ ميليارد متر مكعب گاز منتقل خواهد كرد و اين ميزان در سال ۲۰۱۵ به ۳۰ ميليارد متر مكعب در سال افزايش خواهد يافت.

خطرپذيري قاچاق كالا در كشور بايد تشديد  شود
وزير بازرگاني  با تاكيد بر تشديد خطرپذيري  قاچاق  كالا در كشور گفت:  اگرخطرپذيري  قاچاق  افزايش  نيابد، هيچ  وارد كننده اي  به  واردات  رسمي  كالا تمايل  نخواهد داشت . محمد شريعتمداري  در گفت و گو با واحد مركزي  خبر افزود: اگر نرخ  خطرپذيري  قاچاق  افزايش  يابد، نرخ  منطقي  تعرفه ها در حمايت از توليدات  داخلي  نيز موثر خواهد بود. وزير بازرگاني  با تاكيد بر لزوم  منطقي  شدن  تعرفه ها گفت : حمايت  بي  نهايت از توليد كنندگان  داخلي  نيز در افزايش  قاچاق  كالا موثر است . وزير بازرگاني  كالاهاي  عمده  قاچاق  در كشور را كمتر از۲۰ قلم  اعلام  كرد و گفت:  مبارزه  با قاچاق  اين  كالاها به  تدريج  آغاز مي شود.
در همين حال سازمان  تعزيرات  حكومتي  در بيانيه اي  تصريح  كرد: مبارزه  با قاچاق  كالا، وظيفه اي  همگاني  است  و بايد به  طورهمه  جانبه  با آن مقابله  كرد.در اين  بيانيه  آمده  است  ابعاد و وجوه  گوناگوني  كه  اين  پديده  مخرب  به  خود گرفته  است، شئون اقتصادي ، سياسي، امنيتي ، اجتماعي ، فرهنگي  و حتي  بهداشتي  را در چنبره  خود گرفته  و به  عنوان  آفتي  ملي  مطرح  است .

پايان ساخت بدنه بلندترين سد كشور
010044.jpg
بتن ريزي بدنه بلندترين سد كشور پايان يافت و اميد مي رود اين سد در مهرماه امسال آبگيري شود.
مهندس وفا تابش مجري طرح سد و نيروگاه كارون ۳ با اعلام اين مطلب از جشن مهندسان و كارگران شاغل در سد كارون ۳ بر فراز تاج ۴۶۲ متري  آن خبرداد و افزود: با تكميل بتن ريزي بدنه سد كار نصب دريچه هاي هيدرومكانيك مربوط به بدنه سد در شهريورماه بايد به پايان برسد و با انجام آزمايشات لازم آبگيري سد كارون ۳ پس از يك دهه تلاش گسترده براي ساخت بزرگترين و پيچيده ترين سد كشور امكان پذير مي شود.
بنا به اعلام مجري طرح كارون ۳ حجم بتن بدنه سد كارون ۳ ،  ۳/۱ ميليون متر مكعب بوده و نيمي از مجموع ۶/۲ ميليون متر مكعب كل عمليات بتني طرح را تشكيل مي دهد.
سد كارون ۳ با ارتفاع ۲۰۵ متر بلندترين سد بتني كشور است و با آبگيري سد در مهرماه انتظار مي رود مخزن ۳ ميليارد متر مكعبي آن آب كافي جهت راه اندازي حداقل ۲ واحد ۲۵۰ مگاواتي را تا پايان سال جاري داشته باشد.
نيروگاه كارون ۳ با ظرفيت ۲۰۰۰ مگاوات داراي ۸ واحد نيروگاهي است.

استات اويل موقعيت خود را در ايران تثبيت خواهد كرد
رئيس جديد شركت نفتي استات اويل نروژ گفت: شركت استات اويل موقعيت خود را در بازارهاي مستعد بين   المللي از جمله ايران تثبيت خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «هلگ لاند» در گفت و گو با خبرگزاري رويتر در خصوص پرونده اتهام رشوه دهي استات اويل در ايران توضيحي نداد، ولي در عين حال گفت: ما در حال گردآوري اطلاعات بيشتر در اين خصوص هستيم. وي در مورد اين كه آيا استات اويل در پاسخ به حكم پليس جرايم مالي نروژ جريمه ۳ ميليون دلاري را پرداخت خواهد كرد يا خير،  سكوت كرد. بنابراين گزارش، پليس جرايم مالي نروژ هر چند مديران ايراني را از رشوه خواري تبرئه كرد، ولي قرارداد مشاوره اي استات اويل با شركت هورتون را نقض قانون اعلام كرد و جريمه ۳ ميليون دلاري بر استات اويل بست.

با توسعه ميادين هيدروكربوري مناطق مركز
درآمدهاي دولت بيش از ۳ ميليارد دلار افزايش مي يابد
اجراي طرح هاي توسعه شركت نفت مناطق مركزي ايران، ۳ ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار تا پايان سال جاري به درآمدهاي كشور اضافه خواهد كرد.به گزارش شانا، عضو هيات مديره و مدير توليد و خدمات پشتيباني شركت نفت مناطق مركزي ايران، ديروز در جمع خبرنگاران اعلام كرد:با درنظرگرفتن ۳۰ دلار براي هر بشكه نفت خام، ۳ سنت براي هر مترمكعب گاز و ۲۵ دلار براي هر بشكه ميعانات گازي، امسال، حدود ۳ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار به درآمدهاي كشور اضافه مي شود كه اين ميزان در سال ۸۴ به ۴ ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار و در سال ۸۸ به ۶ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار خواهد رسيد.
در همين حال وزير نفت به خبرگزاري فارس گفت: افزايش ظرفيت توليد نفت كشور از ۶/۳ ميليون بشكه به بيش از ۲/۴ ميليون بشكه در روز يكي از مهمترين دستاوردهاي دولت در بخش نفت طي سالهاي اخير است.

پيش فروش بليت شركت هاي خصوصي هواپيمايي از سر گرفته شد
وزير راه :قيمت بليت هواپيما افزايش مي يابد
خسارات تعطيلي فرودگاه امام تاكنون ۶ ميليارد تومان است
چهار شركت هواپيمايي خصوصي هفته گذشته در نامه اي به رئيس جمهور اعلام كردند از هفتم شهريور ماه پروازهاي خود را به حالت تعطيل درخواهند آورد.
دليل اصلي اين اقدام نداشتن نقدينگي لازم براي دريافت بنزين مصرفي به قيمت آزاد (غيريارانه اي) اعلام شد.
به دنبال اين تصميم پيش فروش بليت چهار شركت مزبور در آژانسهاي مسافرتي نيز متوقف شد.
اين حادثه، مهمترين چالش احمد خرم در وزارت راه و ترابري پس از مسائل مربوط به فرودگاه امام و قضيه حضور شركت تركيه اي تاو قلمداد مي شود. حساسيت و اهميت مساله براي وزير راه و ترابري كه اين روزها استيضاح وي در مجلس شوراي اسلامي از خبر سازترين مسائل كشور است، به حدي بود كه در گفتگو با خبرنگاران اين اقدام شركتهاي خصوصي را محكوم كرده و آن را نقطه منفي در كارنامه شركتها تلقي كرده است. ظاهرا عصبانيت احمد خرم بيشتر ناشي از دورزدن وي از سوي چهار شركت هواپيمايي مزبور و ارجاع مستقيم قضيه به رئيس جمهور بوده است. واكنش وزارت نفت به عنوان تامين كننده سوخت شركتهاي هواپيمايي نيز، نپذيرفتن مسئوليت در قبال پيامدهاي عدم پرواز اين شركتها بود.ظاهرا قرار است با پيگيريهاي انجام شده، قضيه در جلسه امروز هيات دولت بررسي و اقدام مقتضي اتخاذ شود. با توجه به قولهاي داده شده براي حل مساله در جلسه امروز دولت، پيش فروش بليت اين شركتها مجددا آغاز شده است. مشروح گفتگوي وزير راه و ترابري با خبرنگاران و خبر مربوط به شروع مجدد فروش بليت چهار شركت هواپيمايي خصوصي را در صفحه ۴ بخوانيد.
گروه اقتصادي: در حالي كه بحث استيضاح وزير راه و ترابري اين روزها در داخل مجلس و محافل سياسي جدي شده است، احمد خرم روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران به برخي مسائل و مباحث مطرح شده در ماههاي اخير بويژه سرنوشت فرودگاه امام و وضعيت شركتهاي هواپيمايي خصوصي پاسخ گفت.
به گزارش خبرنگار ما، خرم با وجود اينكه در يكسال اخير با حوادث ناگواري در مجموعه تحت مديريت خود مواجه بوده، در اين گفت وگو همچنان از برنامه ها و اقدامات خود دفاع كرد.
بخش عمده اين گفت وگو به وضعيت و سرنوشت فرودگاه امام اختصاص داشت. وزير راه و ترابري با بيان اينكه قرار است تكليف فرودگاه در جلسه آينده شوراي عالي امنيت ملي مشخص شود، هزينه نگهداري فرودگاه را ماهانه يك ميليارد تومان خواند و گفت: حداقل خسارت تعطيلي فرودگاه در شش ماه گذشته، شش ميليارد تومان بوده است.خرم عدم بازگشايي فرودگاه در ۱۵ مردادماه گذشته را ابلاغ مشكل امنيتي فرودگاه از سوي ستاد كل قوا اعلام كرد و با اشاره به گزارش وزارت اطلاعات مبني بر اينكه شركت تركيه اي تاو مشكل امنيتي ندارد گفت: اداره و مديريت فرودگاه به عهده ۳۱ شركت دولتي است، لذا كليه امور حاكميتي در دست دولت است و تنها امور خدماتي به تاو با مشاركت شركتهاي داخلي واگذار مي شود.وي با اشاره به اينكه ۱۰ تا ۱۵ فروند هواپيماي جديد در چهار ماه آينده به ناوگان هوايي افزوده مي شود، افزود: قرارداد خريد چند هواپيما نيز در دست انعقاد است.
وزير راه و ترابري اقدام چهار شركت هواپيمايي خصوصي مبني بر لغو پروازهاي داخلي از هفت شهريورماه جاري را محكوم كرد و گفت: اين اقدام شركتها كاري غير اصولي و نقطه منفي در پرونده اير لاين ها بوده است.
به گزارش ايسنا وزير راه و ترابري ادامه داد: «براساس توافقات، مقرر شده كه قيمت سوخت براي تمام ايرلاين ها ۸۰ تومان بوده و مابه التفاوت آن نيز پرداخت شود، همچنين افزايش نرخ بليت پذيرفته شده كه ميزان درصد آن نيز در جلسه امروز هيأت دولت مشخص مي شود.»
خرم ميزان پيشرفت فيزيكي پروژه تهران - شمال را در حال حاضر هشت درصد خواند و ادامه داد: «قسمت اول اتوبان تهران - شمال در عرض سه سال و قسمت وسط آن نيز طي پنج سال به بهره برداري مي رسد و از آنجا كه اخيرا تكليف منابع اين پروژه مشخص شده مي توان انتظار داشت از اين به بعد كار عملياتي شود.»وي با اشاره به بي توجهي به بخش حمل و نقل در كشور خاطرنشان كرد: «وزارت راه طي سه سال گذشته منابع ريالي خود را چهار برابر و منابع ارزي را ۲۰ برابر افزايش داده و آن را به ۲/۲ ميليارد دلار رسانده است.»
وزير راه و ترابري امسال را سال ايجاد انقلاب در اتوبان سازي و ايجاد خطوط راه آهن خواند و در زمينه آزاد راه تهران - پرديس گفت: «عمليات اجرايي اين پروژه از سال ۸۰ آغاز شده كه به دليل وجود مشكل با منابع طبيعي و محيط زيست، اين پروژه ۵/۱ سال معطل مانده و چهار تا پنج ميليارد تومان خسارت به اين طرح وارد كرده است.»وي گفت: «امسال هشت كيلومتر از ۲۴ كيلومتر اين آزاد راه آسفالت مي شود؛ همچنين ۷۰۰ هزار متر از ۱۵۰۰ متر تونل اين مسير نيز احداث شده است.»

گفت وگوي امروز
پيش فروش بليت شركتهاي هواپيمايي خصوصي از سر گرفته شد
گروه اقتصادي: مديران چهار شركت هواپيمايي خصوصي آسمان، كاسپين، كيش اير و ماهان در تاريخ ۵ مردادماه در نامه اي به رئيس جمهوري اعلام كردند كه از تاريخ ۷ شهريور ماه جاري پروازهاي خود را متوقف خواهند كرد و متعاقب آن پيش فروش بليت پروازهاي اين شركتها متوقف شد.قرار است در جلسه امروز هيات دولت در خصوص مشكلات اين شركتها و راهكارهاي رفع آن تصميم گيري شود. با مهدي علياري دبير انجمن شركت هاي هواپيمايي پيرامون مشكلات و دلايل اقدام اخير اين شركت ها گفت و گو كرده ايم.
***
* علت لغو پروازهاي شركتهاي هواپيمايي خصوصي چيست؟
- تفاوتي كه در رفتار با بخش دولتي و غيردولتي در زمينه عرضه و قيمت سوخت وجود داشت و سوخت با ۳ برابر قيمت به بخش خصوصي در مقايسه با بخش دولتي ارائه مي شد علت اصلي اين اقدام است. قيمت بنزين براي بخش دولتي ۸۰ تومان و براي بخش خصوصي ۵/۲۳۴ تومان بود. با افزايش قيمت نفت خام در دنيا آثار آن در قيمت بنزين به شدت نمايان شد و قيمت تمام شده يك ساعت صندلي پرواز نيز به ۴۶ دلار در هر ساعت پرواز رسيد. اين در حالي بود كه قيمت بليت كه در شوراي عالي هواپيمايي و برخي مراجع ديگر تعيين مي شود ثبات يك تا سه ساله دارد و طي سالهاي ۸۲ و ۸۳ هيچگونه افزايش قيمتي را نداشته است. اما قيمت عوامل هزينه اي مانند سوخت به شدت افزايش يافته و اين دو با هم همخواني نداشت. عقب ماندگي تاريخي در قيمت تمام شده يك ساعت صندلي پرواز با قيمت بليت در پروازهاي داخلي وجود دارد و اين دو هماهنگ نبوده و شاهد افزايش قيمت بنزين در سه سال اخير بوده  ايم. از سوي ديگر با عدم پرداخت يارانه هاي ۹ ماه گذشته و افزايش بسيار شديد قيمت سوخت، شرايط براي اين شركتها غيرقابل تحمل شد.
* وزير راه اقدام اخير شركتهاي هواپيمايي خصوصي را كاري غيراصولي و نقطه منفي در پرونده ايرلاين ها دانسته، نظر شما چيست؟
- دلايل صحبت هاي وزير را نمي دانم اما از دو سال و نيم پيش شركت هاي هواپيمايي مشكلات خود را به اطلاع وزير راه، بازرگاني، نفت و ساير ارگان هاي ذي ربط رسانده، آنها را در جريان قرار داده و استدلال لازم در اين خصوص نيز صورت گرفته است. وزير راه نيز از مدافعين ايجاد تناسب بين قيمت تمام شده و قيمت بليت بودند. مكاتبات متعدد، دو سال و نيم پيگيري، حضور در جلسات مجلس، ستاد بررسي و كنترل قيمت ها و همه مراجع ذي ربط از جمله اقداماتي است كه براي رفع اين مشكلات انجام داده ايم اما متاسفانه يارانه پرداخت نشده، در قيمت بنزين تغييري ايجاد نگرديد و قيمت بليت نيز افزايش نيافت.
* چه تصميماتي براي رفع مشكل و پيش فروش مجدد بليت توسط اين شركت اتخاذ شده است؟
- قول داده اند تا در جلسه امروز هيات دولت در خصوص كاهش قيمت بنزين، افزايش قيمت بليت و پرداخت يارانه هاي معوقه تصميمات مثبتي را اتخاذ كنند و اميدوارهستيم كه به اين قول عمل شود. به همين دليل شركتهاي هواپيمايي اعلام كرده اند تا از روز سه شنبه (ديروز) پيش فروش و رزرو بليت انجام شود و قول مساعد دولت مورد اعتماد شركتهاي هواپيمايي است.
* آيا با عرضه سوخت به قيمت ۸۰ تومان دولتي مشكلات شركتهاي هواپيمايي مرتفع خواهد شد؟
- قيمت خريد بنزين به نحوي افزايش پيدا كرده كه همه نقدينگي شركت هواپيمايي را به خود اختصاص مي دهد و با ۸۰ تومان شدن قيمت بنزين، قيمت تمام شده به ۴۰ دلار و ۵۰ سنت مي رسد و اين با قيمت ۲۲ دلار فاصله بسيار دارد .
* در صورت عدم تحقق وعده هاي دولت آيا شركتهاي خصوصي دوباره رويه كنوني را از سر مي گيرند؟
- اگر اين وعده محقق نشود بايد دولت نسبت به اداره شركتهاي خصوصي اقدام كند چرا كه شركتهاي خصوصي اعلام كرده اند كه قادر به ادامه فعاليت نيستند و اگر اصراري بر ادامه كار آنها وجود دارد، طبيعي است كه بايد اين شركتها توسط مديراني كه مي توانند اين كار را انجام دهند اداره شوند.قيمت بليت در كشش تقاضا تاثير منفي نداشته بلكه در مقايسه با سال گذشته به امسال بازار ۵درصد نيز بزرگتر شده و در حال افزايش است.
درصد دقيق افزايش قيمت بليت بعد از تصميم گيري هيات دولت اعلام خواهد شد و بايد منتظر پيشنهاد وزارت بازرگاني و تصميمات اتخاذ شده در اين خصوص باشيم.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۰۰۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۷۸۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۸۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۷۲۶۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۷۶۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۲۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۷۲۰

اقتصادي
اجتماعي
بـورس
خارجي
رسانه
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |