چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۸۳
نجف و خلأ مرجعيت
محمد جواد فيض قمي، عضو هيأت علمي و كارشناس مسائل سياسي عراق
تاريخ اسلام و كشور عراق، خصوصاً نجف و كربلا مملو از حوادث و اتفاقات است كه بايد از آنها پند و اندرز گرفته شود. عراق كشوري است كه هميشه در طول تاريخ خود با تحولات گوناگون و چشمگيري مواجه بوده، علي الخصوص در اين ۸۴ سال بعد از استقلال،  كه هرآينه اگر (قرن بيستم) را قرن استقلال سياسي عراق بدانيم شايد به پيراهه نرفته باشيم كه عراق با ايجاد اولين دولت نهادينه- پس از استقلال- وارد عرصه بين المللي گشته است. و در واقع همين دوران هم نمونه اي از تاريخ گذشته عراق است.
002430.jpg

پس از پايان جنگ اول جهاني و به دنبال كنفرانس «سان رمو» ، رجال اروپايي قراردادي را پيرامون حق قيموميت امضاء نموده و در آن، حق قيموميت در عراق را براي دولت بريتانيا قائل شدند.
عراقي ها در طول دهه ۱۹۲۰ و اوائل دهه ۱۹۳۰ مشغول فعاليت در جهت كسب استقلال و خروج از قيموميت انگلستان بودند و بدين منظور راههاي بين المللي را انتخاب نمودند.
در آن زمان دو گروه در رأس هيأت حاكمه عراق قرار داشتند:
گروه اول : مخالف دخالت دولت بريتانيا در امور داخلي و خارجي عراق .
گروه دوم: مخالف دخالت دولت بريتانيا و متمايل به همكاري با انگلستان.
طرفداران گروه دوم عبارت بودند از: نوري السعيد، جعفرالعسگري و جميل المدفعي و در مقابل افرادي همچون ياسين الهاشمي، حكمت سليمان و محمود شركت پاشا، كامل چادرچي و رشيد عالي كه اعضاي گروه مخالف دولت بريتانيا را تشكيل مي دادند.
اين گروه در سال ۱۹۳۰ ميلادي اقدام به تشكيل «حزب اخاءالوطني» نمودند و ديري نپاييد كه ميان كادر رهبري آن اختلاف پيش آمد و به ناچار گروهي از آن منشعب و راه مماشات با انگلستان را در پيش گرفتند و اين اختلافات زمينه را براي ايجاد يك گروه تندرو فراهم و حزبي به نام «الاهالي» تأسيس گرديد.
اين حزب با گروهي از افسران جوان عراقي تصميم گرفتند تا با كودتا اوضاع را تغيير دهند و بالاخره در ۲۹ اكتبر ۱۹۳۶ كودتا به وقوع پيوست و حكمت سليمان به مقام نخست وزيري عراق برگزيده شد. در آن زمان انگلستان تصميم گرفت به منظور حفظ منافع خود، از كشورهاي ايران، عراق، تركيه و افغانستان بخواهد تا با امضاء پيما ن عدم تعرض به يكديگر در تهران گرد هم آيند و اين كار انجام و بعداً  اين پيمان، به «پيمان سعدآباد» مشهور گشت.
در سال ۱۹۳۹ «ملك غازي» پادشاه عراق در يك حادثه رانندگي ساختگي به قتل رسيد و برادرش «امير عبدالاله» را به نيابت سلطنت منصوب كردند. در آن زمان نمايندگي سياسي آلمان در عراق خصوصاً «دكتر گروبا» با به كارگيري گروههايي خطوط انتقال نفت انگليس را ناامن و اقدام به گسترش بحران در عراق نمود. در همين حين نوري السعيد كه جزو گروه دوم بود توسط انگليسي ها به نخست وزيري عراق رسيد تا برخلاف ميل مردم زمينه نفوذ انگليس رافراهم آورد. (و اكنون اياد علاوي نخست وزير دولت موقت و رئيس حزب «وفا ق الوطني» دقيقاً سياستي را شبيه نوري السعيد در زمان اشغال عراق توسط انگليسي ها دنبال مي نمايد تا بر خلاف ميل مردم زمينه نفوذ آمريكا در ساختار حكومتي آينده عراق را فراهم و نهادينه نمايد.) در همين گيرودار يكي از اعضا حزب «اخاءالوطني» (رشيد عالي) كه تمايلات ضد انگليسي داشت توانست با يك اقدام شجاعانه حكومت را بدست گيرد و امير عبدالاله در پناه انگليسي ها به همراه نوري السعيد در يك رزمناو ،دولت در تبعيد را تشكيل و به توطئه عليه «رشيد عالي» پرداختند.
بعد از فرار امير عبدالاله، مجلس عراق «شريف الشريف» را به نيابت سلطنت برگزيد. دولت بريتانيا احساس كرد كه چنانچه اين روند ادامه يابد آلمانها گوي سبقت را خواهند ربود و منافع انگليس در منطقه از بين خواهد رفت، لذا با استناد به پيماني كه عراقيها با انگليسها داشتند، انگليس نيروهاي خود را وارد عراق كرده و آن كشور را به اشغال خود در آورد.
در سال ۱۹۴۱ جنگ نابرابر بين دو كشور آغاز گرديد كه حتي بيمارستانها، مساجد و محلهاي عمومي مصون از آتش دشمن نبودند. در اينجا بود كه حضور مراجع نجف و كربلا در صحنه به منصه ظهور رسيد و رشيد عالي از گامهاي مؤثري كه در آن مدت كوتاه حكومت خود برداشت، ارتباط تنگاتنگ او با علماي بزرگ شيعه در نجف بود. بزرگان نجف نيزدراقدامي مبتكرانه فتاواي جهاد عليه دشمت خارجي را صادر كردند.
002433.jpg

عجيب شباهتي دارد، گويي دوباره تاريخ تكرار شده است. از نجف سال ۱۹۴۱ (سال اشغال عراق توسط انگليس) تا نجف امروز (سال اشغال نجف توسط آمريكا) قريب به ۶۳ سال مي گذرد و از حادثه عظيم انقلاب ۱۹۲۰ در عراق به رهبري مرحوم ميرزاي شيرازي تاكنون ۸۴ سال مي گذرد. لذا مناسب ديديم ابتدا به يك پيام مهم و سرنوشت ساز عالم بزرگ و مجاهد، رهبر قيام مردم عراق در سال استقلال عراق (۱۹۲۰) اشاره داشته و سپس ۲ پيام مهم ازدو تن از مراجع نجف در زمان اشغال عراق توسط قواي انگلستان را از نظر خوانندگان محترم و كساني كه مسأله عراق و نجف را پيگير مي باشند بگذرانيم تا پند و اندرزي باشد براي شيعيان عراق در جهت حفظ وحدت در مقابله با خطر كنوني و هشداري باشد براي تمام امت اسلامي عراق كه تحت «بيت اسلامي» بتوانند متحد و يكپارچه شده تا جلو تجاوزات آمريكا را به اعتاب مقدسه سد نمايند.
الان وقت آن رسيده تا عراقي ها در سرتاسر عراق با برگزاري راهپيمايي هاي مسالمت آميز، اعتراض خود را از حركت نيروهاي اشغالگر كه با هدايت و همگامي دولت موقت عراق همراه مي باشد به جهانيان اعلام نمايند.
اكنون بيش از هر زمان ديگر، نجف اشرف، از نبود رهبر معنوي و مرجع و ملجاء و پناهگاه مردم رنج مي برد و بايد دعا كرد تا آيت الله سيستاني شهر نجف را كاملاًاز بحران نجات دهد.
و اما پيام مرحوم ميرازمحمدتقي شيرازي در انقلاب ۱۹۲۰ عراق
بسم الله الرحمن الرحيم و به نستعين
«السلام عليكم جميعاً و رحمه الله و بركاته»
«اما بعد؛ برادران مسلمان شما در بغداد، كاظمين، نجف، كربلا و ديگر مناطق عراق با يكديگر توافق كرده اند كه به منظور اعتراض، به يك راهپيمايي مسالمت آميز دست بزنند، گروه كثيري در اين تظاهرات شركت كردند كه با حفظ وحدت خواستار حقوق مشروع خويش شدند كه به استقلال عراق و برپايي حكومت اسلامي مي انجامد. بنابراين وظيفه شما بلكه وظيفه همه مسلمانان اين است كه بر سر اين مقصود شرافتمندانه با يكديگر توافق نمايند و هر بخش و منطقه اي يكي از معتمدان خويش را به بغداد گسيل بدارند تا حق و حقوق خود را مطالبه نمايند، البته با هماهنگي با كساني كه به زودي از سراسر عراق به سوي بغداد عزيمت خواهند نمود. مبادا كه در امنيت اخلال كرده و با دعوا و مرافعه با يكديگر به مقاصد اسلاميتان زيان برسانيد، كه البته اكنون زمان دستيابي به حقوقتان فرا رسيده است. به شما سفارش مي كنم كه تمام فرقه ها و مللي را كه در كشورتان هستند حفظ كنيد و به هيچ يك از جان، مال و ناموس آن هرگز نبايد متعرض شويد، خداوند رضايت خويش را به شما اختصاص دهد و السلام عليكم جميعاً و رحمه الله و بركاته»
الاحقر محمدتقي الحائري
اين پيام را صرفاً  براي يادآوري و نفوذ كلام مراجع نجف اشرف و نقش مؤثر نجف در استقلال عراق آورديم و هرگونه برداشت و تفسير آن را به عهده خوانندگان مي گذاريم. و علت موفقيت عراقيها در كسب استقلال، هر آينه چيزي نبود جز پيام الهام بخش آن عالم مجدد كه هم اكنون نيز در مرجعيت آيت الله العظمي سيستاني بروز و ظهور يافته است.
براي اين كه يك بار ديگر نقش علماء و مراجع نجف را در قضيه عراق به تصوير درآورديم، برمي گرديم به اشغال عراق توسط قواي انگليس و پيام مرحومين آيتين علمين آيت الله العظمي آقا سيد ابوالحسن اصفهاني و آيت الله العظمي محمدالحسين آل كاشف الغطاء «قدس سرهما» در مقابله با نيروهاي اشغالگر انگليسي.
متن پيام اين ۲ مرجع در هفته نامه «الندوه» در۷ ربيع الثاني ۱۳۶۰ هجري قمري مطابق با ۱۹۴۱ ميلادي در عراق چاپ گرديده است.
۱- نداء حجه الاسلام الخطير السيدابوالحسن
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام علي كافه اخواننا المسلمين و اخص العراقيين منهم. ان الواجب الديني تيض علي كل مسلم بحفظ بيضه الاسلام و بلاد الاسلام بقدر استطاعه. و هذه البلاد العراقيه المشتمله علي مشاهد الائمه و معاهدالدين يجب علينا جميعاً  محافظتها من تسلط الكافر و المدافعه عن نواميس الدينيه، فالي هذا احشكم و ادعوكم و فقنا الله و اياكم لخدمه الاسلام و المسلمين.

به مناسبت سالگرد عمليات كربلاي ۳
نبرد الا  ميه
ايده انجام عمليات نظامي در دريا - پس از عدم موفقيت عمليات والفجر مقدماتي - با سفر دريايي فرماندهان يگان هاي زميني سپاه پاسداران و بررسي وضعيت تعرض به مناطق عراق در شمال خليج فارس طرح شد. اين امر موجب شد كه فرماندهان لشكرها و تيپ ها، به آموزش يگان هاي خود جهت عمليات در آب بپردازند.
002436.jpg

بر همين اساس، به موازات آماده سازي يگان ها براي عمليات در هور، انديشه عمليات در دريا عليه منافع عراق بارور شد و در نتيجه مأموريت تعرض به اسكله هاي نفتي الاميه و البكر به نيروي دريايي سپاه پاسداران (قرارگاه نوح) واگذار شد.
اهداف عمليات
انگيزه اصلي عمليات، تصرف و انهدام دو اسكله الاميه و البكر بود. در كنار هدف اصلي، اهداف ديگري نيز دنبال مي شد كه عبارت بودند از:
- تكميل عمليات والفجر ۸ با ساقط كردن مهمترين پايگاه هاي دريايي دشمن و كوتاه كردن دست او از شمال خليج فارس
- ايجاد فضا و منطقه سالم دريايي براي كشتيراني
- اجراي يك عمليات دريايي و نشان دادن حضور مقتدرانه نيروي دريايي سپاه در خليج فارس
موقعيت منطقه
اسكله هاي البكر و الاميه به فاصله ۱۱ كيلومتر از يكديگر و به ترتيب در فاصله ۳۵ و ۲۵ كيلومتري ساحل خودي واقع شده است.
شرح عمليات
از ساعت ۲۰:۲۰ نيروها به سمت اسكله ها حركت كردند كه از ساعت ۴ صبح درگيري در نزديكي اسكله ها آغاز شد و تا ساعت ۸ صبح، اسكله هاي البكر و الاميه به دست نيروهاي خودي افتاد. اما با روشن شدن هوا، حفظ اين مواضع بدون تأمين امنيت آسمان منطقه بسيار مشكل مي نمود. در اين حال، هواپيماهاي عراقي از صبح روز عمليات تا پايان عمليات بيش از ۵۰ بار اسكله ها را بمباران كردند و هفت موشك زمين به زمين به سوي اسكله ها شليك شد. افزون بر اين، ناوچه هاي عراقي نيز همزمان متعرض مواضع خودي در سكوها شدند.
فشار دشمن افزايش يافت و به نظر مي رسيد كه بدون پشتيباني دريايي و تأمين هوايي، حفظ اسكله ميسر نيست. نيروهاي خودي به منظور جلوگيري از وارد شدن تلفات بيشتر، به عقب بازگشتند. اين اقدام در حالي انجام شد كه بر اثر شليك موشك، بمباران هواپيما و شليك راكت به وسيله هليكوپتر و همچنين اجراي آتش به وسيله ناوچه ها، اثري از تأسيسات و تجهيزات اسكله ها بر جاي نمانده بود.
در اين عمليات از نيروهاي لشكر ۱۴ امام حسين(ع) ۷۵ تن شهيد، ۱۸۶ تن مجروح و شش تن مفقود شده و از نيروهاي دشمن نيز ۷۰ تن كشته و ۹۰ تن اسير شدند. همچنين دو هواپيماي جنگنده عراقي، يك ناوچه و ۱۵ قبضه ضدهوايي و دو دستگاه رادار دشمن منهدم شده و چهار دستگاه رادار ديگر به غنيمت درآمد.
به اين ترتيب، با اجراي عمليات كربلاي ۳ فصلي جديد در جنگ تحميلي باز شد و عنصر تازه اي (حضور عملياتي سپاه، در ميدان دريايي جنگ تحميلي) وارد معادله و موازنه موجود گرديد كه بعدها در درگيري هاي ايران و آمريكا در خليج فارس اهميت حياتي خود را نشان داد.
همراهي با درد
۱۹ سال پيش، ۱۵ بهار بيشتر از سنش نگذشته بود كه راهي جبهه هاي نور براي دفاع دربرابرهجوم با تاريكي شد. در چندين عمليات غرورآفرين شركت كرد. در يكي از اين عمليات  ها تازيانه  نامهربان بمب هاي شيميايي تنفس را برايش دشوار و زندگي را برايش زجر آور ساخت. اما او از زندگي دست نكشيد، بارقه هاي اميد، نشاط و شادابي آنچنان در او شعله داشت كه سايه سار خود را بر سر شش فرزندش استمرار بخشيد و اكنون براي پنج دختر و يك پسر با بدن نحيف و رنجور رسالت بزرگ  پدري را ايفا مي كند.
فرزند پسر دوساله اش زماني كه بابا راصدا مي زند، مادر بايد به جاي پدر نقش آفريني كند. اكنون كه با بدن نحيف و رنجور در پادگان همرزمش شهيد همت خدمت مي كند تن را به واكسينه داروهاي شيميايي سپرده اما از هزينه پرداخت آن عاجز مانده است .او كه رنج شيميايي را هميشه همراه دارد  شايد انصاف نباشد از رهگذر آب و نان دغدغه اي داشته باشد اما اين واقعيتي است كه متاسفانه در مورد علي اكبر لك جانباز شيميايي ۳۴ ساله شهرري وجود دارد و زندگي او را دچار مشكلات جدي كرده است. همسر فداكار اين جانباز در پيچ و خم تشكيلات جانبازان و فريادخواهي براي اعاده حقوق از دست رفته شوهرش سر از پا نشناخته و فرياد مقدس خود را به رسانه مكتوب همشهري رسانده است.
او مي گويد هزينه درمان شوهرش كه غالب آن دارو است هر ماه بالغ بر هفتصد هزار تومان مي شود كه اگر دارد و به او نرسد دچار خونريزي شده و سلامت شوهرش به خطر خواهد افتاد.
جانباز ۳۴ ساله شيميايي كه با همرزمان ديروزش در پادگان شهيد همت خدمت مي كند،  چشم به خدمت و تلاش مسئووليني دارد كه از رهگذر فداكاري و جانفشاني او و همرزمانش آسوده و با فراغ بال بر جايگاه خدمت نشسته و بايد امروز او و ديگر فداكاران را دريابند، جانبازان يادمان زنده جنگ و ايثار و اخلاص و گذشت و نوعدوستي و فداكاري اند در روزهاي غم و درد با  آنها باشيم چرا كه آنها نيز به روزهاي درد و رنج همراه و همفكر هموطنان بوده اند.
عباس اسدي

نگاه
نگاهي به طرح غني سازي اورانيوم
خبر تدوين طرح الزام دولت به ازسرگيري غني سازي اورانيوم كه واكنشي به تعهدات جديدي است كه گفته مي شود اروپايي ها از ايران خواسته اند؛ حدود دو ماه پيش توسط كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي كشورمان اعلام شد، با اين حال اين طرح هم چنان در انتظار بررسي و تصويب است.
پايگاه اينترنتي ايلاف در تاريخ ۱۲ تيرماه سال جاري به نقل از افرادي كه آنها را آگاه از امور مجلس شوراي اسلامي معرفي كرد، نوشته بود كه مجلس ايران در حال بررسي طرحي است كه در صورت موافقت با آن، دولت بايد به ازسرگيري كاملا جدي عمليات غني سازي اورانيوم بپردازد.
روز بعد كاظم جلالي، مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي كشورمان از بررسي طرح الزام دولت به ازسرگيري غني سازي اورانيوم در اين كميسيون خبر داد و گفت : اين طرح روز يكشنبه در جلسه كميسيون بررسي مي شود و اطلاعات تكميلي در مورد اين طرح پس از بررسي در كميسيون مطرح خواهد شد.
در ۱۶ تيرماه وي اعلام كرد كه اين طرح براي دستيابي ايران به فن آوري صلح آميز هسته اي در كميته روابط خارجي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي تصويب و قرار شد بعد از انجام كارهاي كارشناسي در جلسه كميسيون بررسي شود كه احتمالا اين بررسي طي يك هفته پس از آن تاريخ مي بايست انجام مي شد.
علاءالدين بروجردي، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در تاريخ ۲۳ تيرماه در ديدار با تاكه كازو كامورا، سفير ژاپن در تهران تلاش كشورها براي دستيابي به منبع انرژي هسته اي را حق مسلم اين كشورها دانست و ضمن تأكيد بر ضرورت كمك كشورهاي برخوردار از اين منبع براساس بند چهارم عهدنامه NPT و انتقاد از عملكرد سه كشور اروپايي امضاكننده بيانيه تهران در اجلاس اخير شوراي حكام، از موضع اصولي شوراي عالي امنيت ملي كشورمان مبني بر ازسرگيري ساخت قطعات سانتريفيوژ حمايت و اعلام كرد: بحث الزام دولت مبني بر غني سازي مجدد اورانيوم در دستور كار كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي قرار دارد.
وي در ۱۱ مردادماه تأكيد كرد كه دولت بايد هر چه سريع تر غني سازي اورانيوم را بعد از ساخت قطعات سانتريفيوژ ازسر بگيرد.
او با اعلام مجدد تصويب طرح در كميته روابط خارجي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، گفته بود كه بررسي اين طرح در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي به بعد از تعطيلات تابستاني موكول شده و تأكيد كرد: با تصويب نهايي اين طرح، دولت موظف است كه غني سازي اورانيوم را از سر بگيرد.
در هجدهم مردادماه كاظم جلالي با اعلام اين كه ۱۵۰ نماينده مجلس ذيل اين طرح را امضا كرده اند، خبر داد كه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي طرح را در چند روز آينده به هيات  رئيسه  مجلس شوراي اسلامي  تقديم مي كند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز درباره ضرورت وجود طرح الزام دولت به ازسرگيري غني سازي اورانيوم در بيستم مردادماه گفت: استفاده صلح آميز از فناوري هسته اي حق ايران است و فلسفه تاسيس آژانس بين المللي انرژي هسته اي هم ايجاد امكان استفاده صلح آميز از انرژي اتمي است.
محمدرضا باهنر، نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي نيز طي اظهارنظري كه متفاوت به نظر مي رسيد، طرح از سرگيري غني سازي اورانيوم را الزام دولت ندانست و آن را توصيه به دولت خواند.
با گذشت حدود يك ماه از مطرح شدن اين طرح شاهد هيچ گونه اظهارنظري از سوي مقامات دولتي كشورمان نبوديم، تا اين كه حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در نشست هفتگي اش با خبرنگاران تنها به گفتن اين جمله اكتفا كرد: ارايه طرح الزام دولت به غني سازي اورانيوم حق نمايندگان است؛ انشاالله انگيزه مجلس هفتم در ارائه طرح براي الزام دولت به غني سازي اورانيوم، خيرخواهانه است.
عبدالله رمضان زاده، سخنگوي دولت نيز در ۱۲ مردادماه در گفت وگويي اظهار داشت: تصور مي كنم كه تصميم گيري در اين مورد توسط مجموعه نظام جمهوري اسلامي به شوراي عالي امنيت ملي واگذار شده و آقايان اگر بتوانند شوراي عالي امنيت ملي را الزام به انجام كاري كنند، خوب طبيعتا بايد اين كار انجام شود ما مطابق قانون وظيفه قانوني مان را انجام مي دهيم.
وي در ديدار هفتگي اش با خبرنگاران در تاريخ ۱۹ مردادماه در زمينه الزام دولت به ازسرگيري غني سازي اورانيوم گفت: تاكنون مصوبه اي در مجلس نبوده ولي اگر چنين مصوبه اي به دولت ابلاغ شود، ما آن را اجرا مي كنيم.
كمال خرازي، وزير امور خارجه كشورمان نيز در سي ام ماه گذشته به خبرنگار ايسنا گفت: اگر مجلس طرح الزام دولت به ازسرگيري غني سازي اورانيوم را تصويب كند، براي دولت حكم قانون را دارد و دولت موظف به اجرايش خواهد بود.
چندي بعد كاظم جلالي كه خود از طراحان اين طرح به شمار مي آيد، در اظهارنظري بحث اصلي مجلس را در اين طرح چندان برروي غني سازي متمركز ندانست و گفت: در اين طرح آمده كه غني سازي اورانيوم بايد در چارچوب قواعد پذيرفته شده بين المللي و به ويژه در چارچوب NPT صورت بگيرد، بحث اصلي مجلس دستيابي به فناوري هسته اي براي مصارف صلح آميز است.
با اين وجود بايد در نظر داشت كه بهره مندي كشورمان از فن آوري صلح آميز هسته اي موضوعي است كه اجماع ملي بر سر آن حاصل شده و تمام احزاب، جناح ها و مقامات كشورمان بر آن تأكيد دارند، بنابراين هر طرحي كه دستيابي به اين حق مسلم را تسريع و تسهيل كند، مسلما با استقبال عمومي  و پشتوانه ملي مواجه خواهد بود.

سايه روشن سياست
حكم اعدام غيابي براي مقتدا صدر
در حالي كه پس دو هفته درگيري آرامش نسبي در شهر نجف برقرار شده است، برخي منابع عراقي در نجف از اعلام حكم غيابي براي مقتدا صدر خبر مي دهند.
به گفته اين منابع، مقتدا صدر به درخواست آمريكايي ها در دادگاهي در شهر نجف توسط يك قاضي عراقي به اعدام غيابي محكوم شده است. بنابراين گزارش در حال حاضر تعداد زيادي از نيروهاي آمريكايي در منطقه قديمي شهر نجف و اطراف حرم اميرالمؤمنين(ع) تجمع كرده و تمامي رفت و آمدها را كنترل مي كنند.
پليس عراق نيز براي خبرنگاران حاضر در شهر نجف كه همگي در هتل بحرالنجف اقامت دارند تدابير شديد امنيتي برقرار كرده و خبرنگاران تنها به صورت تحت الحفظ حق تردد در محوطه قديمي اين شهر را دارا هستند.
در بين خبرنگاران حاضر در نجف شايع شده كه نظاميان آمريكايي به مقتدا صدر براي ترك شهر نجف مهلت داده اند. عبور و مرور مردم عراق در شهر نجف آزاد است اما نظاميان آمريكايي و پليس عراق از تردد اتومبيلها در اطراف حرم جلوگيري مي كنند.
دستورالعمل وزارت امور اسلامي عربستان مبني بر لزوم گرفتن قنوت
وزيرامور اسلامي و اوقاف عربستان اخيرا با صدور بخشنامه اي به تمامي مساجد از ائمه جماعات خواست تا در نمازهاي يوميه براي رفع بلاي «گروه گمراه» قنوت بگيرند.
وي در اين بخشنامه با اشاره به اين كه اعمال گروه گمراه باعث به وجود آمدن اين انديشه در ميان علما شد كه آنان موجب فتنه و فساد بوده و بلايي عظيم هستند كه بر اين سرزمين (كه خداوند از آن محافظت مي كند) نازل شده اند و از آنجا كه شرع مقدس قنوت براي رفع بلايا را براساس مقتضيات و شروط شرعي اجازه داده است، اعلام كرده: «مايلم به تمامي ائمه و خطباي مساجد ابلاغ نمايم كه براساس سنت نبوي و پافشاري در دعا براي رفع اين بلا، قنوت بگيرند.»
براساس اخبار منتشره، در مساجد مختلف سعودي از جمله در مناطق نجران و رياض انجام قنوت در اين خصوص آغاز شده است. اين نخستين بار است كه مقامات سعودي خواستار انجام قنوت براي رفع بلاي گروه گمراه كه مراد آن ها افراد مسلح وابسته به القاعده است، مي شوند.
اكران خصوصي «فقر و فحشا» به تعويق افتاد
بنابر اعلام كارگردان فيلم «فقر و فحشا»، اكران خصوصي اين فيلم براي برخي تغييرات جزئي و تأمين نظر كارشناسي و نه قضايي دادستان عمومي و انقلاب تهران، موقتا به تعويق افتاد.
به گزارش خبرگزاري مهر، مسعود ده نمكي با اعلام اين مطلب، گفت: بدنبال انتشار اخباري مبني بر احتمال توقيف اين فيلم، نسخه اي از آن براي سعيد مرتضوي دادستان عمومي و انقلاب تهران ارسال شد. وي افزود: دادستان عمومي و انقلاب تهران ساعتي پيش در گفتگويي هرگونه دخالت خود براي جلوگيري از اكران خصوصي «فقر و فحشا» را تكذيب كرد اما به عنوان يك كارشناس به من توصيه كرد كه شخصا فارغ از هرگونه ممانعت قضايي و برخورد حقوقي، بخش هايي از اين فيلم را اصلاح كنم. وي با تأكيد بر اينكه در اين فيلم مستند هيچ گونه انگيزه سياسي و جناحي مطرح نبوده است؛ گفت: فقر و فحشا فيلمي ۱۰۰دقيقه اي است كه در تهران، كيش و دوبي تصويربرداري شده است.
ده نمكي گفت: ما در نظر داريم كه جدا از اصلاح نسخه اخير، نسخه ديگري از اين فيلم نيز تهيه شود تا پس از انجام مراحل قانوني، قابليت اكران عمومي را داشته باشد؛ اما در طول روزهاي اخير كه به دفعات توسط نهادهاي مختلفي احضار شدم، متوجه شدم كه اين ارگانها بدون طرح ايراد و اشكالي، صرفا اصرار دارند كه اين مستند حتي اكران خصوصي هم نشود.
به گفته وي نسخه هاي محدودي از فيلم اوليه و بدون سانسور «فقر و فحشا»، با لحاظ طبقه بندي هاي لازم، صرفا به صورت CD براي مسئولان ارشد نظام ارسال خواهد شد.
السياسه: طرح ترور آيت الله سيستاني خنثي شد
روزنامه كويتي السياسه اعلام كرد طرح ترور آيت الله سيد علي سيستاني مرجع بزرگ شيعه در عراق به هنگام ورود وي به شهر بصره خنثي شد.
به گزارش اين روزنامه به نقل از آنچه منابع ديپلماتيك انگليسي در لندن ناميد، اعلام كرد: طرح ترور آيت الله علي سيستاني مرجع بزرگ شيعه در عراق كه قرار بود به محض ورود به بصره اجرا شود، خنثي شد و شماري از كساني كه در اين قضيه دست داشتند، دستگير شدند.
السياسه به نقل از محافل امنيتي انگليسي و عراقي در بصره نوشت: توطئه ترورآيت الله سيستاني بنابر اعترافهاي اوليه بازداشت شدگان در منطقه الرمادي با نظارت يك كشور همسايه طراحي شده بود. منابع السياسه در ادامه افزودند: تحقيقات اوليه نشان مي دهدچهار تن از شمار بازداشت شدگان كه جمعا ۹ نفر مي شوند، تروريست هاي عربي هستند كه از خاك سوريه وارد عراق شده اند و بقيه از دستگاه استخبارات سابق صدام و دو عراقي نيز در بين آنها هستند.
سازمان ملي جوانان و بخشش هاي ميلياردي
عملكرد سازمان ملي جوانان اين روزها در صدر اخبار سياسي داخلي قرار دارد. جشن ملي جوانان دليل رويكرد رسانه ها به اين سازمان است.
سازمان ملي جوانان تا تابستان سال گذشته تحت مديريت ميرباقري قرار داشت. ميرباقري علي رغم اينكه به جناح منتقد دولت نزديك بود، ۶ سال در دولت خاتمي كار  كرد. گفته مي شود ميرباقري در دوران مديريتش حتي در تأمين حقوق كارمندانش نيز مشكل داشته است. او به خبرنگار سايت خبري شريف نيوز گفت كه خبر عزل خود و نصب رحيم عبادي را از راديو شنيده است و پيش از آن از عزل و نصب خبر نداشته است.
ميرباقري افزود: اوايل سال ۸۲ و در طليعه انتخابات مجلس هفتم، ميثم سعيدي از اعضاي شوراي مركزي جبهه مشاركت به دفتر من آمد و به من گفت كه اگر مي خواهي در اين سمت بماني بايد خودت و سازمانت با حزب ما همكاري كنيد.
ميرباقري خود اعتقاد دارد كه جواب رد او به سعيدي، دليل عزلش بوده است. او همچنين به اين نكته اشاره مي كند كه خاتمي چند روز قبل از عزلش به او قول مساعد داده بود تا حداقل يكسال ديگر در اين سمت خواهد بود.
پس از ميرباقري، رحيم عبادي (از اعضاي حزب مشاركت) به رياست سازمان ملي جوانان و مشاور رئيس جمهور برگزيده شد. عبادي در اولين اقدام به ديدار شاخه جوانان حزب مشاركت رفت. او سپس عموزاده خليلي از اعضاي مشاركت را به معاونت خود برگزيد. همچنين جلالي (از فعالان دفتر تحكيم) را مدير كل توسعه مشاركت جوانان، داود كرمي (عضو شوراي مركزي مشاركت) را مدير كل استانها و افتخاري (از فعالان تحكيم) را مسئول دبيرخانه مجمع ملي جوانان كرد.
سال گذشته و در دوران مديريت عبادي مبلغ ۲ ميليارد تومان به تعداد معدودي از NGOها پرداخت شده است. تابستان امسال نيز مبلغ يك ميليارد تومان براي برنامه ريزي براي اوقات فراغت جوانان به بيست NGO پرداخت شده است.

سياست
اقتصاد
انديشه
روانشناسي
سينما
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |  انديشه  |  روانشناسي  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |