پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۴ - Sep 2, 2004
اميد
امام صادق (ع): تا زماني كه مؤمن، در نتيجه شتابزدگي براي اجابت دعاي خود، نوميد نشود و دعا را فرونگذارد، در خير و آسايش و رحمت خدا قرار دارد. (بحار ۹۳/۳۷۴)
امروز با حافظ
چيست ياران طريقت، بعد از اين تدبير ما
دوش از مسجد سوي ميخانه آمد پير ما
روي سوي خانه خمار دارد پير ما
ما مريدان، روي سوي قبله چون آريم چون
برگي از تاريخ
نتيجه خيانت: سربازان گرسنه در خيابانها و راهها و اسلحه آنان در دست اشرار!
دوم سپتامبر، امروز، در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قراراست: در سال ۳۱ پيش از ميلاد جنگ دريايي «آكتيوم» در مديترانه با شكست كامل ناوگان مشترك كلئوپاترا و ماركوس آنتونيوس از ناوگان اصلي روم پايان يافت.
در سال در سال ۱۶۶۶ ميلادي حريق گسترده لندن موجب سوختن ۱۳ هزار ساختمان در اين شهر شد.
در سال ۱۸۷۰، يك روز پس از شكست فرانسه از آلمان در جنگ «سدان»، دولت آلمان ابرقدرت جهان شد و انگلستان دوم و روسيه به رديف سوم پايين رفت.
در سال ۱۸۹۸ با شكست نظامي  سوداني ها از نيروهاي ژنرال كيچنر در «ام دورمان» سودان بار ديگر به تصرف انگلستان درآمد.
در سال ۱۹۳۷بارون «پير دو كوبرتين» احياء كننده مسابقه هاي پهلواني المپيك در ۷۴ سالگي درگذشت.
در سال ۱۳۳۲ دولت كودتا (زاهدي) آن دسته از افسران پليس را كه از دكتر مصدق و نهضت ملي هواداري كرده بودند، ولي دليل محكمي براي ادامه بازداشتشان وجود نداشت اخراج و يا در اختيار وزارت كار قرار داد.
اينك برگ امروز:
دوم سپتامبر ۱۹۴۱(شهريور ۱۳۲۰) در حالي كه دو راديو متعلق به انگلستان (لندن و دهلي) رضاشاه را زير شديدترين انتقادها قرار داده و سعي در بدنام كردن او داشتند تا به اين ترتيب نظر مقاماتي را كه هنوز هواخواه وي بودند تغيير دهند و راه را براي اسارتش هموار سازند، تازه وي، آن هم از طريق نزديكان خود اطلاع يافت كه سربازان كه همگي وظيفه و از شهرهاي دورافتاده و روستا ها بودند، از هشتم شهريور كه آنان را از پادگانها بيرون كرده اند در خيابانها و جاده ها گرسنه مانده و با پاي پياده به زادگاه هاي خود باز مي گردند و قسمتي از سلاح هاي سبك و فشنگ از انبارهاي اسلحه سرقت شده و به اشرار فروخته مي شود!
رضاشاه كه هنوز نمي دانست انگلستان و شوروي بركناري، تبعيد و اسارت او را از شرايط تغييرناپذير براي ترك مخاصمه مطرح كرده اند، با دريافت خبر آوارگي سربازان از اطرافيانش، بار ديگر خشمگين شد و غافل از اين كه آوارگي خود او، بسان سربازان، مطرح است عصا بر زمين مي زد و تأكيد بر تسريع تشكيل دادگاه نظامي  زمان جنگ (معروف به محكمه حرب) با حضور شخص خود داشت تا ژنرال هايي كه سربازان پادگان ها را مرخص كرده بودند محاكمه و اعدام شوند.
تنها خبر رسمي كه در اين روز به رضاشاه دادند تا اعصابش را خرابتر كنند و جرات را از او بگيرند، ادامه بمباران شهرهاي شمالي توسط هواپيما هاي شوروي و پيشروي واحدهاي نظامي انگلستان به داخل كشور بود.
رضاشاه هنوز نمي دانست كه لشكر ۷ پياده كرمان حاضر به ترك پادگان نشده و خود را براي نبرد با يك تيپ هندي كه تا ۱۰۷ كيلومتري جنوب اين شهر پيش آمده بود آماده كرده و اين تيپ از بيم مقابله، در جلگه «راين» و دامنه كوه هزار دست به سنگربندي زده است؛ لشكر خوزستان بدون توجه به بخشنامه «نخجوان ـ رياضي» با نيروهاي متجاوز انگليسي درگير شده و زد و خورد ادامه دارد؛ لشكر تبريز هم به دو قسمت شده؛ قسمتي با توپخانه لشكر از بيراهه براي دفاع از تهران روانه پايتخت شده و قسمت ديگر ترجيح داده كه به جاي تسليم شدن به نيروهاي شوروي، به تركيه «بي طرف» عقب نشيني كند.
رضاشاه همچنين خبر نداشت كه زير گوش او، در تهران، خلبانان پايگاه قلعه مرغي كه بر ضد فرمانده سابق خود كه به آنان دستور رفتن به منازلشان را داده بود، شورش كرده بودند و تعداد ديگري از هواپيماها را در «يافت آباد» فرود آورده و زير درختها استتار كرده بودند تا به موقع استفاده كنند.
ولي اين خبر را كه براي هر ايراني تاسف آور است به رضاشاه داده بودند كه در پي مرخص شدن سربازان لشكر فارس، بعضي از عشاير منطقه در اين لحظات حساس، ميهن دوستي را رها ساخته، اسلحه برداشته و درصدد حمله به شهرها و روستاها و كاروان ها بر آمده اند ولي برايش تحليل نكرده بودند كه اين عمل به تحريك عوامل خارجي(انگلستان) صورت گرفته كه سران ايلها را تطميع كرده بودند.
رضاشاه موفق نشده بود ريشه ايلخان بازي را در عشاير كه يك مسئله عمومي ايران از زمان مغولها بود كاملا قطع كند. كارشناسان نظامي  بي طرف و نگارندگان تاريخ هاي نظامي  به صراحت نوشته اند كه اگر خيانت اواخر اوت در ايران صورت نگرفته بود، در آن زمان شوروي و انگلستان آن نيروي اضافي را نداشتند كه بتوانند از عهده ارتش ايران كه با انضباط سخت آموزش ديده بود برآيند، زيرا كه شوروي در برابر آلمان حالت دفاعي توام با عقب نشيني در پيش گرفته، لنينگراد به محاصره آلماني ها افتاده و انگلستان در شمال آفريقا و اروپا با آلمان و در خاور دور با ژاپن درگير بود و تكنولوژي نظامي  تا آن حد پيشرفته نبود كه ايران فاقد آن باشد و در آن زمان حتي ايران اگر مي خواست مي توانست به سرزمين هاي مجاور خود كه جز تركيه و افغانستان، زير سلطه قدرت هاي اروپايي بودند تعرض كند.
چرچيل در خاطرات خود اعتراف كرده است كه براي حمله به ايران، با زحمت بسيار توانسته بود ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ سرباز عمدتا هندي جمع آوري كند!
Com www.iranianshistoryonthisday.

پاسخ به پرسش پزشكي
هشدار به كساني كه مي خواهند همه بدنشان سي. تي اسكن شود
درباره گزارش روزنامه ها در زمينه سرطانزا بودن سي. تي. اسكن، از دكتر روزنفلد سئوال شده و او گفته است كه صحبت از رابطه مستقيم اشعه ايكس با ياغي شدن سلول ها تازگي ندارد كه كشف اخير دانشگاه كلمبيا، احتمال آن را بيشتر از آن چه كه بود نشان مي دهد.
اين دانشگاه به كساني كه براي اطمينان از سلامت خود اصرار مي كنند هر سال از تمامي بدنشان، براي كشف بيماري، سي. تي اسكن شود هشدار داده است كه با اين كار خود را تا حد ساكنان حومه هيروشيما (كمي دورتر از مركز انفجار اتمي) در اوت ۱۹۴۵ به خطر نزديك مي كنند زيرا كه سي تي اسكن بي مورد تمام بدن و قرار گرفتن طولاني در معرض اشعه آن خطر ابتلاء به سرطان را افزايش مي دهد.
البته سي تي اسكن «بجا» و از يك عضو بدن، عضو آسيب ديده خطر آنچناني ندارد.
در هر حال بايد احتياط كرد كه قطعاً دكتر شما اين احتياط را هنگام تجويز عكسبرداري با اشعه خواهد كرد.

بهارستان
درد دشنه جانكاه است!
رودخانه سرد و پرگل و لاي است!
به ريسمان دار هم اميدي نيست!
گاز لاكردار چه بدبوست!
با اين تفاصيل زندگي نيكوست.
دروتي پاركر - ترجمه پرتو شريعتمداري

بزرگداشت محمدرضا سرهنگي در جشنواره كودك
در نوزدهمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  هاي  كودكان  و نوجوانان ، بخشي  باعنوان  يادگاريهايي  براي  سينماي  كودك  و نوجوان  به  منظور بزرگداشت  محمدرضا سرهنگي  برگزار مي شود.
به  گزارش  روابط عمومي  جشنواره  بين  المللي  فيلم  هاي  كودكان  ونوجوانان ، در نوزدهمين  دوره  اين  جشنواره،  بخشي  با عنوان  يادگارهايي  براي  سينماي  كودك  و نوجوان  ايران  گنجانده  شده  كه  در آن با نمايش  آثاري  از شادروان  محمدرضا سرهنگي  از اين  هنرمند فقيد سينماي  ايران تجليل  خواهد شد.
نمايش  فيلم  هاي  كوتاه  خطا و چشم  هاي  بابا به  كارگرداني  شادروان  سرهنگي ، من  بن  لادن  نيستم  احمد طالبي  نژاد و موشك  كاغذي  فرهاد مهرانفر از مجموعه  آثاري  است  كه  در اين  برنامه  به نمايش  درمي آيد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
ياد «روز ميهن دوستي» دارد زنده مي شود
از زمان ناپلئون تا پايان جنگ جهاني دوم و به ويژه در عصر معروف به «ناسيوناليته»، رسانه ها، احزاب و برخي رهبران ملي گراي كشورها دوم سپتامبر را به عنوان روز «ميهن دوستي و خدمات داوطلبانه براي وطن» بزرگ مي داشتند زيرا كه اين روز(امروز) يادآور تلاش ميهن دوستانه يك يوناني به نام «فيليپيدس» در سال ۴۹۰ پيش از ميلاد بود.
پس از فروپاشي شوروي و كمرنگ شدن «جهان وطني»، بار ديگر اشاره به كاري كه فيليپيدس، صرفا تحت تأثير احساس ميهن دوستي، كرده بود در برخي رسانه ها از سر گرفته شده و به تدريج دارد تعميم مي يابد.
طبق روايات تاريخي، در جريان نخستين لشكركشي ايران به يونان از طريق دريا، يك ميهن دوست آتني به نام فيليپيدس پس از اطلاع از تصرف جزيره «اوبوآ» توسط نيروي دريابرد (آمفي بي اس) ايران و پياده شدن طليعه اين نيرو در «آتيكا» و دشت ماراتن، ۲۴۰ كيلومتر فاصله آتن تا اسپارت را در دو شبانه روز دويد تا از سران اسپارت بخواهد كه به كمك آتن بشتابند و پس از رسيدن به اسپارت در دوم سپتامبر سال ۴۹۰ پيش از ميلاد بر خاك افتاد و با التماس تقاضاي خود را مطرح كرد.
سران اسپارت بلافاصله اقدام به بسيج نيرو كردند كه اطلاع رسيد ايرانيان ۱۳ سپتامبر دست به ترك خاك يونان زده اند.
فيليپيدس از جانب كسي مأموريت نداشت و حس ميهن دوستي او را به دويدن ۲۴۰ كيلومتري وادار كرده بود و همين امر در تاريخ بر اهميت عمل او افزوده و او را به صورت يكي از تاريخ سازان بزرگ در آورده است.
مقاله مايكل مور: حزب جمهوريخواه منعكس كننده نظرات آمريكا نيست
«مايكل مور» فيلمساز معروف و مولف آمريكايي كه دوشنبه اين هفته در نخستين جلسه كنوانسيون سراسري حزب جي. او. پي آمريكا (معروف به جمهوريخواه) با سناتور مك كين و برخي نمايندگان حزب برخورد داشت، در مقاله اي كه دو روز بعد در روزنامه پرتيراژ «يو. اس. اي. تودي» منتشر ساخت نوشت كه حزب جمهوريخواه منعكس كننده نظرات آمريكا نيست.
وي در اين مقاله نوشته است كه جمهوريخواهان به جاي پرداختن به مسائل اساسي كشور همچنان مي كوشند كه آمريكائيان را تحميق كنند.
مور نوشته است: نظرات جمهوريخواهان با خواست اكثريت مردم همخواني ندارد ولي مشكل اينجاست كه برخي از آمريكاييان گمان مي كنند كه خواست آنان همان است كه جمهوريخواهان درصدد تحقق آن هستند حال آن كه چنين نيست؛ خواست مردم همان است كه دمكراتها مي گويند، ولي جمهوريخواهان وانمود مي كنند كه در مطالبات با مردم هماهنگي دارند، كه حقيقت ندارد و مردم گول مي خورند كه روشن ساختن مردم وظيفه رسانه ها است.
«مور» در مقاله طولاني خود همچنين نوشته است: طبق بررسي شخصي خودم، اكثريت آمريكاييان نمي خواهند دولتشان پليس جهان باشد و صلح را بر جنگ و ستيز و دشمني ورزيدن ترجيح مي دهند، زيرا كه مي توانند نتيجه نهايي آن را با توجه به تجربه «تاريخ» حدس بزنند.
حال آن كه جمهوريخواهان نظري خلاف اين خواست عمومي را دارند، و با توسل به لطايف الحيل و عبور رندانه از حاشيه خواست اكثريت، همه مساعي را بكار مي برند تا قدرت را از دست ندهند.
مايكل مور اينك در صدد انتشار كتابي است تحت عنوان «آيا آنان بار ديگر به ما اعتماد خواهند كرد ؟!»
اين كتاب عمدتا حاوي نامه هاي مبادله شده ميان نظاميان آمريكايي در عراق و خانواده هايشان در آمريكاست كه وي آنها را جمع آوري كرده است.
ايران، بزرگترين مسئله سياست خارجي رئيس جمهوري آينده آمريكا
«كن گوگنهايم» نويسنده آسوشيتدپرس در تفسيري كه در شماره چهارشنبه روزنامه هاي آمريكا انتشار يافته نوشته است: صرف نظر از اين كه كدام نامزد، رئيس جمهوري آينده آمريكا خواهد بود، ايران بزرگترين مسئله سياست خارجي آمريكا را تشكيل خواهد داد؛ ايراني كه در دهه هاي اخير مبارزطلبي با آمريكا را، آمريكايي كه در باتلاق عراق و...گرفتار آمده ادامه داده و سر پايين نياورده است.
ايران در منطقه پرنوسان و آشفته خاورميانه نيرومندتر از سابق و درصدد داشتن اسلحه اتمي است.
گوگنهايم نوشته است كه هر دو نامزد اصلي انتخابات آمريكا، راه مذاكره با ايران را ترجيح مي دهند، اما با دو روش مختلف.
دولت بوش مي كوشد كه جهان را از ايران مسلح به اسلحه هسته اي بترساند، اما پس از دروغ از آب درآمدن گزارش هاي مشابهي كه در باره صدام حسين داده بود و نيز كشف جاسوس اسرائيل در پنتاگون، جهانيان، ديگر به حرف هاي آمريكا اعتنا نمي كنند و از اين بابت نگران نمي شوند كه مسئله تازه و بزرگي است.

مزرعه پدري هفته آينده اكران مي شود
فيلم  سينمايي  «مزرعه  پدري » آخرين  ساخته  «رسول  ملاقلي پور» از هجدهم  شهريور ماه  در سينماهاي  تهران  روي  پرده  مي رود.
به گزارش    خبرنگار گروه  فرهنگي  ايرنا، اين  فيلم  در گروه  سينمايي  عصر جديد، جايگزين  فيلم  «سربازهاي  جمعه » اكران  مي شود. فيلم  مزرعه  پدري  با مضمون  دفاع  مقدس ، داستان  فردي  است  كه  در زمان  جنگ  تحميلي  به  همراه  خانواده اش  در دزفول  زندگي  مي كرد و براي  نقد و بررسي  آخرين  كتابش  كه  مزرعه  پدري  نام  دارد، به  منطقه  باز مي گردد.
اين  فيلم  كه  حاوي  داستاني  واقعي  است ، بخشي  از عمليات  فتح المبين  را به تصوير مي كشد.
جلوه هاي  ويژه  فيلم  مزرعه  پدري  كه  اثري  سوپرپروداكشن  (عظيم ) است  واقعي  و از جلوه هاي  ويژه  رايانه اي  در اين  فيلم  استفاده  نشده  است . اين  فيلم  كه  تهيه كنندگي  آن را «حبيب الله  كاسه ساز» بر عهده  دارد، پيشتر در بخش  مسابقه  بيست  و دومين  جشنواره  فجر حضور داشت .
«جمشيد  هاشم پور»، «مهدي  احمدي »، «آتنه  فقيه نصيري »، «قاسم  زارع » و«قربان  نجفي » در فيلم  مزرعه  پدري  نقش آفريني  كردند.

۳۱ شهريور، آخرين مهلت ارسال مقاله به كنگره شعر سپيد
۳۱ شهريور، آخرين مهلت براي ارسال مقاله به كنگره شعر سپيد تعيين شده است.
به گزارش خبرنگار ادبي «مهر»، اولين كنگره پژوهشي شعر سپيد با عنوان «اين رودخانه روشن»، دي ماه سال جاري در رشت برگزار مي شود.
اين گزارش حاكي است، موسيقي در شعر سپيد، اسطوره و اسطوره  زدايي، ترجمه و روند آن در شعر سپيد، بررسي كانونهاي چند صدايي يا تك صدايي، بررسي وضعيت هاي مختلف شعر سپيد، رويكردهاي نو وامكانات جديد زباني، زيبايي شناختي معنا و معناگريزي در شعر سپيد، بررسي نقش ادبيات گذشته در پيشبرد شعر سپيد، ضرورت تاريخي شعر سپيد و جايگاه آن در شعر معاصر و نگرشي بر فرم هاي پيشنهاد شده بر ساختار و نوشتار شعر سپيد از موضوعاتي است كه در اين كنگره مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.
حوزه هنري استان گيلان، متولي اجراي اين كنگره سراسري است.

كوچه هاي باريك در جشنواره اصفهان
فيلم سينمايي «كوچه هاي باريك» نخستين تجربه بلند «علي زماني عصمتي» در جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان اصفهان روي پرده مي رود.
نوزدهمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان از ۱۲ تا ۱۷ مهرماه سال جاري در اصفهان برگزار مي شود.
فيلم برداري فيلم «كوچه هاي باريك» به تازگي در شهر يزد آغاز شده و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي به همراه بنياد سينمايي فارابي تهيه كنندگي آن را برعهده دارند.
به گزارش روابط عمومي انجمن سينماي جوانان، اين فيلم با مضموني كودكانه روايت دختركي است كه قصد دارد تنها يادگار پدرش كه يك نوار كاست است را گوش دهد اما با مخالفت مادرش روبه رو مي شود و به دلايلي نوار و ضبط گم مي شود.

سردار قاليباف:
سينما مي تواند نگاه مردم را نسبت به پليس متحول كند
شوراي برگزاري نخستين جشنواره فيلم پليس با سردار محمدباقر قاليباف فرمانده نيروي انتظامي  جمهوري اسلامي  ايران ديدار كرد.
به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي نخستين جشنواره فيلم پليس، سردار قاليباف با اشاره به تاريخچه پليس و ضرورت توجه به جايگاه مهم اين نهاد در سال هاي پس از انقلاب اسلامي در زمينه صيانت از امنيت اجتماعي و عمومي گفت: بايد يك نوع تعامل ثمر بخش بين هنرمندان و نيروي انتظامي كشور برقرار شود.
هنر باتوجه به نقش تاثيرگذار و آگاهي بخشي كه دارد مي تواند مردم را با فراز و نشيب  جايگاه دشواري ها و حساسيت هاي كار پليس آشنا سازد.
وي با اشاره به نياز مردم به پليس يادآور شد: بايد بپذيريم كه نيروي انتظامي  جزيي از جامعه است و نقش سرنوشت ساز و تعيين كننده اي در مناسبات اجتماعي و روابط جامعه امروز دارد.
به گفته وي نياز مردم به كلانتري مانند نياز مردم به مسجد است و هنرمندان و نويسندگان مي توانند با معرفي نقش پليس و اهميت آنها در ايجاد و حفظ امنيت و آرامش عمومي  آگاهي مردم را نسبت به پليس افزايش دهند.
فرمانده نيروي انتظامي  با بيان اين كه هنر رابطه بين نيروي انتظامي  و مردم را ارتقاء مي بخشد، اضافه كرد: براي اين كه تلقي و رويكرد مردم و مسئولان از ماهيت ناجا درست تر شود نياز است كه از طريق مكانيزمهاي فرهنگي و هنري نسبت به رشد و ارتقاي رابطه مردم با پليس و آثار مثبت تعامل مردم و پليس اقدام كنند و بايد نوع نگاه مردم را نسبت به پليس متحول كرد و اين از طريق امكانات فرهنگي و تبليغي از قبيل سينما، فيلم و جشنواره   نتيجه بخش تر است و از مهم ترين سياست هاي ما در برگزاري جشنواره فيلم پليس همين است.
همچنين در اين جلسه حبيب الله كاسه ساز دبير جشنواره فيلم پليس ضمن اعلام برنامه جشنواره و معرفي مديران و بخش هاي مختلف جشنواره عنوان كرد نخستين جشنواره فيلم پليس در بخش هاي سينمايي، تلويزيوني، فيلم كوتاه، مستند و مواد و اقلام تبليغي برگزار مي شود.
وي با اشاره به بخش ۱۱۰ ثانيه اي به عنوان بخش ويژه جشنواره كه با موضوع ترافيك پيش بيني شده يادآور شد: نخستين جشنواره فيلم پليس از نهم تا سيزدهم آذرماه به مدت پنج روز در تهران و به طور همزمان در پنج استان كشور به اجرا در مي آيد.
آخرين مهلت ارسال فرم آثار دبيرخانه جشنواره پايان شهريور ماه است.

استاد بهمن طوسي خوشنويس و شاعر و روزنامه نگار درگذشت
استاد بهمن طوسي، خوشنويس، شاعر، نويسنده و روزنامه نگار در سن ۵۰ سالگي بر اثر حمله قلبي چشم از جهان فروبست.وي از سالهاي پيش از انقلاب در نشريات مختلف فعاليت داشت كه حاصل آن سروده ها و مقالات ارزشمند بسيار است. وي پس از انقلاب در مجله جدول كتيبه به طور مستمر در كنار زنده ياد استاد شاهاني و استاد تدين به كار روزنامه نگاري مشغول بود.
استاد طوسي سالهاي اول انقلاب در محضر استاد كيخسرو سروش خوشنويسي را فرا گرفت و بيش از بيست سال در انجمن خوشنويسان به تدريس خط پرداخت.
از وي كتابهاي متعددي به خط خوش به يادگار مانده است. كتاب نجواهاي عارفانه در دعاي عرفه و رباعيات خيام از جمله آثار وي مي باشند.

جشنواره فيلم ونيز گشايش يافت
010779.jpg
شصت  و يكمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  ونيز كه  از قديمي ترين جشنواره هاي  سينمايي  جهان  محسوب  مي شود ، امشب  در ايتاليا گشايش مي يابد.
به  گزارش  خبرنگار واحد مركزي  خبر ، در بخش  مسابقه  كه  بخش  اصلي  اين جشنواره  محسوب  مي شود ، ۲۱ فيلم  شامل ۱۰ فيلم  از كشورهاي  اروپايي  و۱۰ فيلم  از كشورهاي  غير اروپايي  براي  كسب  شير طلايي  با هم  رقابت  مي كنند.
فرانسه  و ايتاليا با ۳ فيلم  و انگليس  ، اسپانيا ، يونان  ، روسيه  و سوئيس  هر كدام  با يك  فيلم  ، در اين  جشنواره  شركت  كرده اند، ضمن  اين كه آمريكا براي  نخستين بار با ۲۱ فيلم  در جشنواره  شركت  كرده  است  ، كه  نشان دهنده  توجه  ويژه  و جديد سياستگذاران  سينمايي  اين  كشور نسبت  به بازارهاي  اروپايي  است .
گفتني  است  پيش  از اين  آمريكا در جشنواره  كن  فرانسه  نيز حضوري  چشمگير داشت  كه  موجب  تعجب  سينمادوستان  اروپايي  كه  تا سال  هاي  قبل  شاهد برخورد سرد آمريكايي  ها با جشنواره هاي  فيلم  اروپايي  بودند ، شد.
تولد به  كارگرداني  جان  گليزر ، وينتي  فربه  كارگرداني  ميرا نير،سرزمين  فراواني  به  كارگرداني  ويم  وندرز و جانبي  به  كارگرداني  مايكل مان  از جمله  آثار درخور توجه  در بخش  مسابقه  شصت  و يكمين  جشنواره فيلم  ونيز است .
بخش  نيمه  شب  ويژه  كارگردانان  خلاق  ، جوان  و تازه  وارد به  عرصه  سينماو بخش  رويدادهاي  ويژه  از ديگر بخش  هاي  اين  جشنواره  سينمايي  به  شمار مي رود.
بنابراين  گزارش  «مانوئل  دائوليويه را» كارگردان  پرتغالي  فيلم  امپراطوري پنجم  و «استنلي  داني » كارگردان  آمريكايي  فيلم  زيرباران  ، در جشنواره امسال  به  دليل  يك  عمر فعاليت  سينمايي  شير طلايي  جشنواره  را دريافت  خواهند كرد.

«رسول خادم» تهيه كننده فيلم مي شود
«رسول خادم» عضو شوراي اسلامي شهر تهران تهيه كنندگي فيلم كوتاهي به كارگرداني «حسين سليماني» را بر عهده مي گيرد.
به گزارش ايرنا، اين فيلم داستان كودك بزه كاري به نام پرويز است كه با نوشتن مقاله اي درباره گفت وگو با خدا نامزد دريافت جايزه مي شود.سليماني كارگردان اين فيلم پيشتر در فيلم هايي همچون «مهر مادري»، «قطعه ناتمام»، «مرباي شيرين»، «فراري» و «مارمولك» نقش آفريني كرد و سال ۱۳۷۹ جايزه بهترين بازيگر مرد جشنواره «المپيا پيرگوس» يونان را كسب كرد.عنوان فيلم سليماني هنوز مشخص نشده و «رهبر قنبري» كارگردان فيلم هاي «او» و «پرنده باز كوچك» به عنوان مشاور و «فاطمه معتمدآريا» بازيگردان و انتخاب بازيگران اين فيلم را بر عهده دارد.«رضا شيخي» به عنوان فيلم بردار، «محمد مختاري» صدابردار، «اميرحسين حداد» به عنوان طراح لباس و «سعيد ملكان» طراحي چهره پردازي را در اين فيلم بر عهده دارند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
مهربان
از شش هفت سال پيش، آنها كه مهربان بودند - هر وقت بهش مي رسيدند - يواشكي يا با اشاره مي پرسيدند خبري نيست؟ و او هم با لبخند غم، سر را بالا مي انداخت. مي گفتند: خدا بزرگه و يا آدرس دكتر مي دادند. آنها كه مهربان تر بودند، اما هيچ نمي پرسيدند، دوره اش مي كردند، بگو بخند راه مي انداختند و سر حرف را باز مي كردند تا خودش اگر خواست درد دل كند.
از دو سه ماه پيش كه معلوم شد خبري هست آنها كه مهربان بودند تلفن بارانش كردند. يا آمدند ديدنش. هر جا كه مهماني بود مواظبش بودند دست به سياه و سفيد نزند. آنها كه مهربان تر بودند اما خودشان را آماده مي كردند: «بزرگ كردن سه قلوها بايد كار سختي باشد. كار يكي دو نفر نيست....»
حميد كريمي

گشتي در دنياي خبرها
سارق ناشي
بوستون: روز يكشنبه يك سارق ناشي در آمريكا تصميم گرفت به يك بانك دستبرد بزند. به همين دليل وي صبح اول وقت وارد يك مغازه فتوكپي شد و از صندوقدار مغازه خواست تا كليه پولهاي موجود در گاوصندوق را تحويل وي بدهد. اما صندوقدار، سارق را مطلع ساخت كه اين مغازه، بانك نيست بلكه يك مغازه فتوكپي مي باشد. به همين دليل سارق از صندوقدار تشكر كرد و از او خواست تا آدرس نزديك ترين شعبه بانك را در اختيارش قرار بدهد.
سارق نيز پس از دريافت آدرس خود را به بانك رساند و تنها ۲۰۰ دلار به سرقت برد كه البته چند دقيقه بعد به دام پليس افتاد.
استوديوي پلاستيكي
ملبورن: يك گروه موسيقي در استراليا قصد برپايي ركوردي جالب را دارد. اعضاي اين گروه قرار است در يك استوديو پلاستيكي به ضبط يك آلبوم بپردازند.
اين استوديو كه از پلاستيك تهيه شده ۶۰ مترمربع مساحت دارد و تا زماني كه ضبط آلبوم به پايان نرسد، آنها قادر به ترك اين استوديو نخواهند بود. پيش بيني مي شود كه اين ركوردشكني آنها در حدود سه هفته بطول انجامد.
خودرو سواري براي مبارزه با تروريسم
سنگاپور: ارتش كشور سنگاپور اخيرا چند دستگاه خودرو سواري ساخت كشور كره جنوبي را وارد ناوگان خود كرده است. البته از اين خودروهاي سواري براي حمل و نقل نيروها استفاده نخواهد شد بلكه براي مبارزه با حملات تروريستي از آن استفاده مي شود.
بر روي اين نوع خودروها جديدترين دستگاه هاي ارتباطي و همچنين دستگاه يابنده بمب و مهمات نصب شده است.
علت استفاده از اين خودروها، ارزان بودن آن در مقايسه با خودروهاي زرهي سنتي، سرعت بالا و در دسترس بودن لوازم يدكي اين نوع وسايل نقليه اعلام شده است.
۳۰ سال عذاب وجدان
پكن: يك پيرزن ۶۵ ساله چيني سرانجام پس از ۳۰ سال كلنجار رفتن با خود، مهمات هايي را كه در اختيار داشت تحويل پليس داد.
اين پيرزن از ۳۰ سال قبل اين مهمات را در كمد خانه اش پنهان كرده بود و هر روز در اين فكر بود كه با آن چه بكند. او بيم آنرا داشت كه در صورت تحويل دادن مهمات، توسط پليس دستگير بشود.به هر حال وي روز گذشته طلسم را شكست و براي هميشه از عذاب وجدان ناشي از نگهداري مهمات رهايي يافت.
دهمين سالگرد تأسيس كافي نت
لندن: ۱۰ سال پيش اولين كافي نت جهان در شهر لندن راه اندازي شد و از آن زمان تاكنون بيش از ۲۰ هزار كافي نت در ۱۷۱ كشور جهان تاسيس شده است.
به هر حال جهت گراميداشت دهمين سالگرد كافي نت ها در جهان، پايگاه اينترنتي ياهو، كافي نت هاي ۱۱۱ كشور جهان را مورد ارزيابي قرار داد و در نهايت كافي نت هاي برگزيده را معرفي كرد. زيباترين و لوكس ترين كافي نت جهان متعلق به كشور روسيه است كه در ميدان سرخ واقع مي باشد. همچنين جذاب ترين كافي نت جهان، كافي نتي واقع در يك خشكشويي در سن فرانسيسكو است. و اما دورافتاده ترين و خلوت ترين كافي نت جهان در گوشه اي از كشور مالي واقع مي باشد.
مشاركت شهروند خوش باور
فيلادلفيا: چندي پيش شهردار شهر نيويورك آمريكا در جريان يك سخنراني گفت: شهر ما ۲۵ ميليون دلار كسري بودجه دارد و تامين هزينه هاي پليس و سازمان آتش نشاني را غيرممكن مي سازد. حتي ما پول لازم براي قراردادن دستمال كاغذي در توالت هاي شهر را نداريم.
در پي سخنراني شهردار، شهروندي كه حرفهاي او را بسيار جدي گرفته بود يك گوني مملو از دستمال كاغذي مقابل ساختمان شهرداري قرار دارد و روي گوني نوشت: من در اين حد مي توانم به جبران كسري بودجه شهر كمك كنم. لطفا اين دستمال ها را در توالت هاي عمومي قرار بدهيد.
گاوهاي هواپيماخوار
لندن: ديروز يك زوج در انگليس با هواپيماي اختصاصي ۴ نفره خود در كنار مزرعه اي فرود آمدند تا ناهار ميل كنند. اما هنگامي كه از رستوران بازگشتند با صحنه عجيبي مواجه شدند. چندين راس گاو در حال خوردن بدنه هواپيما بودند. احتمالا بدنه هواپيما از جنس فايبر گلاس بوده است. در حقيقت اين گاوها بخش اعظم بدنه هواپيما را ميل كرده بودند و به همين دليل پرواز با آن ديگر امكان پذير نبود.
قرار است يك جرثقيل باقيمانده اين هواپيما را به تعميرگاه منتقل كند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۴ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹ و ۵۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۸ دقيقه

گل و گياه
شير خشت
010776.jpg
نام علمي:
Cotoneaster
Gnom
خانواده: ROSACEAE
درختچه هميشه سبز به بلندي ۳۰ سانتي متر و گستردگي ۲ متر است. داراي شاخه هاي متراكم و خوابيده روي سطح زمين و برگ هاي سرنيزه اي شكل بوده و گلهاي سفيدرنگ آن اوايل تابستان ظاهر مي شوند، به دنبال آن خوشه هاي ميوه هاي كروي قرمزرنگ توليد مي گردند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه و خاك نسبتا غني و مرطوب با زهكشي خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: ازطريق كاشت بذر به محض رسيدن در شاسي سرد و تهيه قلمه ريشه نيمه رسيده در اواخر تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |