پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۴ - Sep 2, 2004
در ۴ ماهه آغاز سال جاري
۷۵ درصد درآمدهاي مالياتي مصوب تحقق يافت
درآمدهاي مالياتي نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲۲ درصد رشد داشت
گروه اقتصادي: درآمدهاي مالياتي كشور به عنوان بخشي از درآمدهاي عمومي در چهار ماه اول سال جاري فقط ۳/۷۵% تحقق يافت.
به گزارش خبرنگار ما، حجم دريافتهاي مالياتي كشور در اين مقطع ۲۲۳۴۹ هزار ميليارد ريال بود. اين در حاليست كه براساس قانون بودجه سال ۱۳۸۳، حجم درآمدهاي مالياتي مي بايست به رقمي در حدود ۲۹۶۶۶ هزار ميليارد ريال برسد.
براساس اين گزارش، ماليات دريافتي از شركتهاي دولتي و غيردولتي بالغ بر ۷۸۲۲ ميليارد ريال بود كه بيانگر تحقق ۳/۹۲ درصد اهداف قانون بودجه است. براساس قانون بودجه در چهار ماهه اول سال بايد ۸۴۹۰ ميليارد ريال تحقق مي يافت.ماليات بر درآمد نيز در اين مدت ۳۹۲۲ ميليارد ريال بودكه ۸۹ درصد اهداف قانون بودجه است.
در قانون بودجه اين ميزان ۴۴۰۷ ميليارد ريال پيش بيني شده است. ماليات بر ثروت نيز ۱۰۵۶ ميليارد ريال تحقق يافت كه ۳/۸۰ درصد اهداف بودجه را شامل مي شود. اين ميزان نيز در قانون بودجه ۱۳۱۵۷ ميليارد ريال پيش بيني شده است.
ماليات بر واردات و كالا و خدمات نيز به ترتيب ۶۹۰۹ و ۲۶۳۰ ميليارد ريال تحقق پيدا كرد كه به ترتيب ۵۸ و ۷۵ درصد اهداف بودجه سال جاري است. براساس قانون بودجه سال ۱۳۸۳، در چهار ماه اول سال ماليات بر واردات و كالا و خدمات بايد به ترتيب ۱۱۹۳۶ و ۳۵۱۸ ميليارد ريال تحقق پيدا مي كرد.
براساس گزارش خبرنگار ما، مجموع دريافتهاي عمومي دولت در چهار ماه اول سال جاري ۶۲۰۹۳ ميليارد ريال بوده است. براساس قانون بودجه اين ميزان ۷۴۲۲۲ ميليارد ريال پيش بيني شده بود كه به اين ترتيب در حدود ۸۴ درصد تحقق پيدا كرده است.براساس اين گزارش، كل دريافتهاي عمومي دولت در سال جاري ۲۲۲۶۶۶ ميليارد ريال پيش بيني شده است كه در چهار ماه اول
۸/۲۷ درصد آن تحقق پيدا كرده است.
درصد ماليات دريافتي چهار ماه اول سال نسبت به كل سال نيز ۱/۲۵ درصد است. همچنين درصد ماليات دريافتي در اين مدت نسبت به كل سال در مورد شركت هاي دولتي، درآمد، ثروت، واردات و كالا و خدمات به ترتيب ۷/۳۰ ، ۶/۲۹ ، ۷/۲۶ ، ۲/۱۹ و ۹/۲۴ درصد مي باشد.اين در حاليست كه مجموع دريافتهاي عمومي دولت در چهار ماه اول سال جاري نسبت به چهار ماه اول سال ۱۳۸۲ ، ۲/۳۱۳ درصد رشد نشان مي دهد.
درصد رشد مالياتهاي دريافتي در اين مقطع زماني نيز نسبت به سال ۸۲، ۱/۱۳۲ درصد است كه بيانگر رشد بيش از دو برابر دريافتها مي باشد.
اين گزارش حاكيست، درصد رشد مالياتهاي دريافتي در چهار ماه اول سال ۸۳ نسبت به چهار ماه اول سال ۸۲، در مورد شركتهاي دولتي و غيردولتي، درآمد، ثروت، واردات و كالا و خدمات به ترتيب ۱۲۴ ، ۱۲۶، ۱۳۰ ، ۱۲۶ و ۲۱۵ درصد بوده است كه همگي بيانگر رشد بيش از دو برابر است.

تا يك ماه ديگر عملي مي شود
افزايش امكان ارتباط سيار كشور با ۲۸ كشور ديگر
010758.jpg
عضو هيات مديره شركت ارتباطات سيار، گفت: براي فعال شدن سيستم رومينگ تلفن همراه، نياز به پرداخت هزينه  و مراجعه به دفاتر خصوصي نيست.
به گزارش ايسنا، هوشنگ همتي در جلسه اي كه براي رفع ابهامات موجود در حوزه رومينگ تلفن همراه برگزار شد، با بيان اين مطلب اظهار داشت: در حال حاضر با  ۱۸ كشور خارجي ارتباط رومينگ داريم، به طوري كه مشتركان با حضور در كشورهاي فوق قادرند تا از طريق تلفن همراه خود ارتباط برقرار كنند.
وقتي از ايران با فرد مذكور تماس حاصل مي شود ممكن است ندانند كه فرد در خارج از كشور به سر مي برد، اما در اين شرايط هزينه هاي مربوطه متفاوت محاسبه مي شود. وي با بيان اينكه به زودي سعي خواهيم كرد تا تعداد كشورهايي كه با ايران رومينگ دارند را به۲۸ كشور افزايش دهيم،گفت: بدين ترتيب بيش از ۸۰ درصد از مسافران خارج از كشور از نظر ارتباطات تلفن همراه تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
همتي، با اشاره به اين كه يك اعتبار  ۲۰۰ دلاري براي كساني كه به كشورهاي مذكورمسافرت مي كنند منظور شده است، گفت: اين طور نيست كه كاربران اين  ۲۰۰ دلار را مجاني استفاده كنند بلكه مي توانند تا  ۲۰۰ دلار ارتباط داشته باشند و اگر سقف تماس ها بيش از رقم مذكور شود ارتباط وي قطع مي شود كه گاهي فرآيند كنترل اين ميزان ارتباط ها با تاخير نيز مواجه است كه نهايتا هزينه مشترك به مبلغ بسيار زيادي تبديل مي شود.
وي، با بيان اين كه ميزان حداكثر استفاده از اعتبار مذكور روزانه  ۵۰ دلار است، گفت: فرد براي استفاده بيشتر از اعتبار  ۲۰۰ دلاري، بايد پيش از عزيمت به سفر اعتبار خود را افزايش دهد.
بدين ترتيب كه با مراجعه به ساختمان شماره  ۳ شركت مخابرات ايران و پرداخت مبلغ لازم به شماره حساب  ۹۰۱۲۴ بانك ملي شعبه مخابرات را به شكل ريالي و يا ارزي به ميزان لازم اعتبار ايجاد كند.
همتي، يادآور شد: ارتباط رومينگ با انگستان هم از روز چهارشنبه برقرار مي شود.
عضو هيات مديره شركت ارتباطات سيار، با بيان اين كه در حال حاضر حدود يك ميليون نفر در داخل مي توانند sms ارسال كنند، گفت: به زودي اين تعداد در فاصله ماكزيمم  يكماهه حدود يك ميليون و  ۸۰۰ تا  ۲ ميليون نفر افزايش مي يابد.
وي، در مورد توقف در فعال كردن smsهاي جديد گفت: در ابتدا وقتي به مرز يك ميليون مشترك رسيديم به اين خاطر كه ظرفيت موجود بيش از يك ميليون نبود مجبور شديم تا كار را متوقف كنيم، اما تجهيزات لازم خريداري شده و با راه اندازي آن ها sms با روال سابق از طريق تلفن فعال مي شود.

به دستور رئيس جمهوري
طرح جامع ايمني راه هاي كشور تهيه مي شود
010752.jpg
گروه اقتصادي: به دليل افزايش روزافزون تلفات  جاده اي در كشور و نبود ساز وكارهاي لازم براي كنترل اين روند كه همه ساله به افزايش حوادث جاده اي در كشور منجر مي شود كميسيون ايمني راه ها طرح جامع ايمني جاده هاي كشور را به دستور رئيس جمهوري تدوين مي كند.
براساس دستور رئيس جمهور بايد ظرف سه ماه آينده كميسيون ايمني راه ها طرح جامع ايمني راه هاي كشور را تهيه و به هيات دولت ارائه كند.
به گزارش خبرنگار ما، معاون دفتر ايمني و ترافيك سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با اعلام اين خبر افزود: مهمترين هدف اين طرح تامين اعتبارات لازم براي بهسازي جاده هاي كشور و احداث آزادراه هاي جديد، تامين اعتبار براي بهبود وضعيت علايم و نگهداري راه ها و ساختمان هاي راهداري در كشور و شناسايي و تعيين نقاط حادثه خيز كه به دليل هرگونه دخل و تصرف عوامل طبيعي و غيرطبيعي موجب افزايش و بروز حوادث رانندگي شده اند است.
وي از ديگر اهداف اين طرح را كاهش موانع و محدوديت هاي اجرايي و نيز ترغيب سرمايه گذاران خارجي و داخلي در توسعه روشهاي نوين در خدمت نظام ايمني جاده اي با هدف افزايش ايمني ترافيك، تعيين و تامين نيازمندي هاي مربوط به تكميل نظام ثبت اطلاعات تصادفات، جلب كمكهاي خارجي در ابعاد فني و اقتصادي با استفاده از بيان وجوه مختلف ايمني و ترافيك كشور و با هدف مواجهه با چالش هاي ايمني امكان پذير است.
در حال حاضر جلسه هاي كارشناسي تدوين طرح ايمني حمل و نقل با حضور همه دستگاه هاي اجرايي ذي مدخل در امور ايمني حمل و نقل كشور به صورت هفتگي در سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي برگزار مي شود.
به گفته معاون سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور كميسيون ايمني راه هاي كشور در اين طرح تداوم اجراي فعاليتهاي تبليغاتي آموزشي از رسانه هاي گروهي و آموزش و پرورش، تامين نيازهاي مربوط به امداد و نجات و نيز مديريت تصادفات و تصويب شرح وظايف هر يك از ارگان هاي دست اندركار امور راهداري در كشور را در اين طرح مورد توجه قرار خواهد داد.
وي همچنين به بررسي مسئله تعديل تعرفه هاي گمركي و سود بازرگاني براي واردات تجهيزات كنترل ترافيك و ماشين آلات لازم از جمله ماشين آلات امداد و نجات مانند تجهيزات اطفاي حريق و آمبولانس در جلسه هاي كارشناسي تدوين طرح ايمني حمل و نقل كشور اشاره كرده است.

پس از محكوميت در سازمان تجارت جهاني
اتحاديه اروپا در مورد نحوه اعمال تحريم عليه آمريكا تصميم مي گيرد
010755.jpg
گروه اقتصادي: در حاليكه نماينده آمريكا در سازمان تجارت جهاني پس از محكوميت كشورش تأكيد كرد كه دولت اين كشور تلاش خواهد كرد تا با مذاكره با كنگره در اصلاح قانون مخالف مقررات سازمان تجارت جهاني اقدام كند، اعضاي اتحاديه اروپا اعلام كردند كه بزودي در مورد چگونگي و زمان اعمال تحريم عليه آمريكا تصميم خواهند گرفت.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از منابع خبري از بروكسل ديروز سازمان تجارت جهاني دولت آمريكا را به علت ارزان فروشي به تحريم تجاري تا مبلغ ۱۵۰ ميليون دلار محكوم كرد.
اين رويداد در شرايطي كه انتخابات آمريكا نزديك است مي تواند روابط اروپا و آمريكا را بيش از پيش متشنج كند.
اتحاديه اروپا، ژاپن، كانادا، برزيل، هند، مكزيك، شيلي و كره جنوبي از جمله اعضاي سازمان تجارت جهاني بودند كه عليه دامپينگ آمريكا در مورد كالاهايي از جمله فولاد، غذاهاي دريايي و ديگر كالاها شكايت كرده بودند كه با پرداخت سوبسيد قوانين سازمان تجارت جهاني را نقض مي كند و كالاهاي توليدي را ارزانتر از قيمت تمام شده مي فروشد.

افتتاح ۵۰۵ طرح با حضور رئيس جمهوري در يزد
رئيس  جمهوري، افتتاح  ۵۰۵ طرح  عمراني ، خدماتي ، صنعتي  و كشاورزي  در يزد را نويددهنده  يك  حركت  بزرگ  در اين  استان  دانست .
سيدمحمد خاتمي  ديروز در آيين  افتتاح  اين  طرحها در مركز پرتو درماني  شهيد رمضان زاده  اين  شهر افزود: با افتتاح  طرحهاي  ياد شده  ۱۲۰۰ شغل جديد بوجود آمد.
وي  اظهار داشت : با توجه  به  آن كه  سومين  عامل  مرگ  و مير در استان  يزد سرطان  است ، وجود اين  مركز پرتو درماني  براي  شناخت  و درمان  بيماري هاي  سرطاني ، خدمت  بزرگ  به  مردم  است .
رئيس  جمهور با بيان  اين كه  اميد به  زندگي  از ۶۹ سال  به  ۷۱ سال  رسيده گفت : اين  نشانه  تلاش  بسيار گسترده  در مجموعه  بهداشت  و درمان  ماست . وي  در ادامه  گفت : سرانه  ورزشي  ما افزايش  يافته  و سرمايه گذاري هاي  انجام شده  در حال  نتيجه  دادن  است . خاتمي كسب  مدال  در مسابقات  المپيك  با توجه  به  تعداد مدال هاي  كسب  شده را نشانه  پيشرفت  ورزش  در كشور دانست . وي  افزود: با طرح  جامع  ورزش  مي توان  به  رشد بيشتري  در اين  زمينه  دست يافت .
رئيس  جمهور ادامه  داد: كشور ما رشد ۱۲ درصدي  صنعت  را تجربه  كرده  و ۶۰درصد صادرات  غيرنفتي  ما نيز صنعتي  مي باشد. وي  گفت : دو سال  قبل  در حالي  كه  قرار بود ۱۱۹ هزار شغل  جديد ايجاد شود۱۹۰ هزار شغل  ايجاد شد.
وي  با بيان  اين كه  در بخش  كشاورزي  هم  پيشرفت هاي  خوبي  داشته ايم  گفت : براي  نخستين  بار در تاريخ  ۴۰ سال  گذشته  به  خودكفايي  در توليد گندم رسيديم .
پيش  از سخنان  رئيس  جمهور، امراللهي  معاون  وزير نيرو و كلانتري  استاندار يزد در  سخنان  كوتاهي ، گزارشي  از وضعيت  ۵۰۵ طرح  افتتاح  شده  را بيان  كردند.

يادداشت
رابطه تورم و نرخ سود
رئيس كل بانك مركزي در نخستين روز همايش بانكداري اسلامي ضمن پذيرش اين نكته كه يكي از دلايل افزايش نرخ تورم نرخ سود بالاي بانكي است گفت: «يكي از دلايل نرخ سود بالا در بانك هاي كشور تورم دو رقمي است.»
البته از آن جا كه شيباني در جايگاه رئيس كل بانك مركزي است انتظار مي رود وي مدافع سياست هاي اقتصادي كشور باشد ولي مسلماً از ديدگاه يك اقتصاددان، اما و اگرهاي فراواني در اين صحبتها وجود دارد.
يكي از بزرگترين اين اما و اگرها دلايل افزايش نرخ تورم در كشور است.
به عقيده بسياري از صاحبنظران اقتصادي و براساس گزارش هايي كه در بانك مركزي نيز تهيه شده ضعفهاي جدي در بودجه دولت وجود دارد و اين بودجه هرساله به صورت انبساطي نسبت به ارقام مصوب برنامه سوم عمل كرده است و همين مسئله پشت پرده بسياري از مسايل اقتصادي ايران از جمله افزايش نرخ تورم، سود بالاي بانكي و كاهش مداوم ارزش پول ملي است.
براساس اصول ابتدايي اقتصاد، وظيفه اصلي بانك مركزي كنترل تورم است و البته اين كنترل بدون ابزار كارا غيرممكن مي باشد. يكي از اين ابزارها استقلال بانك مركزي به معني جدا شدن سياستهاي پولي از سياستهاي مالي است و اين نكته اي است كه همگان انتظار دارند رئيس كل بانك مركزي به آن اشاره كند.
دكتر شيباني هرچند با توجه به سياستهاي رفتاري خود ترجيح مي دهد به هيچ وجه با سياست هاي اقتصادي دولت منتقدانه برخورد نكند اما انتظار مي رود در برابر ديد كارشناسان به صورت شفاف دلايل افزايش نرخ تورم را اعلام كند، مسئله اي كه هرچند در گزارشهاي بانك مركزي ديده مي شود اما اين گزارشها به دور از ديد صاحبنظران است.
چه كسي است كه نداند برداشت مكرر از حساب ذخيره ارزي، كسري بودجه و وابستگي بيش از حد به درآمدهاي نفتي عامل اصلي در ايجاد تورم در كشور است و راه حل مقابله با آن نيز در يك كلام و آن هم «انضباط مالي» نهفته است. در صورت اتخاذ چنين رويه اي تورم مسلماً كنترل شدني است و در پي آن مي توان شاهد كاهش سود بانكي و افزايش قدرت پول ملي بود.

گفت وگوي امروز
۱۰۰ ميليارد ريال اعتبار لازم براي خريد و ذخيره سازي تخم مرغ تخصيص داده شد
گروه اقتصادي: با افزايش قيمت ميوه هاي سردرختي و تشكيل كميته ويژه در وزارت بازرگاني، كميسيون تنظيم بازار اقداماتي را براي خريد و ذخيره سازي گوشت و تخم مرغ و مركبات و سيب به عمل آورده و كار خريد و ذخيره سازي برخي از اين محصولات آغاز و برخي ديگر در شرف انجام است. با حسين مدرس خياباني مديركل دفتر برنامه ريزي تامين، توزيع و تنظيم بازار وزارت بازرگاني پيرامون تازه ترين اقدامات كميسيون تنظيم بازار و نتايج بدست آمده گفت و گو كرده ايم.
***
* طرح تنظيم بازار مركبات در چه مرحله اي است؟
- طرح تنظيم بازار مركبات مبني بر خريد و ذخيره سازي ۵۰ هزار تن پرتقال است كه در سال گذشته در كميسيون تنظيم بازار تصويب شد. اين طرح در سال جاري نيز به قوت خود باقي است اما اجراي اين طرح منوط به تخصيص تسهيلات لازم از سوي بانك مركزي است. فصل خريد پرتقال از آبان ماه آغاز و با انجام مكاتبات لازم كار خريد اين محصول آغاز خواهد شد و در ادامه با معرفي دستگاه مباشر و تخصيص ۱۵ ميليارد ريال از سوي بانك مركزي با توجه به اينكه امسال زودتر نسبت به اين ذخيره سازي اقدام مي كنيم و آثار مثبت اجراي هرچند ناتمام اين طرح در سال گذشته نيز مشخص شده است، اميدواريم اين طرح در سال جاري نيز اجرا شود. همچنين اكنون سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و بانك مركزي با رويكرد مثبتي نسبت به تخصيص تسهيلات مورد نياز كميسيون تنظيم بازار عمل مي كنند.
* آيا پرداخت تسهيلات ذخيره سازي گوشت و تخم مرغ انجام شده است؟
- براي خريد و ذخيره سازي تخم مرغ مبلغ ۱۰۰ ميليارد ريال از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تخصيص داده شده است و طرح تخصيص تسهيلات خريد و ذخيره سازي مرغ نيز در شرف انجام است و به همين دليل فكر مي كنم در زمينه خريد و ذخيره سازي مركبات نيز مشكلي وجود نداشته باشد.
* در زمينه خريد و ذخيره سازي سيب با توجه به هجوم دلالان براي پيش خريد اين محصول چه اقدامي توسط كميسيون تنظيم بازار صورت گرفته است
- اخبار ضد و نقيضي در خصوص ميزان توليد و عرضه سيب عنوان مي شود اما براساس آنچه از سوي وزارت جهاد كشاورزي اعلام شده در اين خصوص با كاهش توليد چنداني مواجه نخواهيم بود اگرچه برخي شبكه هاي توزيع كننده خبر از كاهش توليد و عرضه سيب مي دهند.هنوز تصميم خاصي از سوي كميسيون تنظيم بازار براي خريد و ذخيره سازي سيب اتخاذ نشده است و كميسيون مذكور به محض تصميم گيري در اين زمينه اخبار آن را اعلام خواهد كرد. اگر توليد اين محصول با كاهش زيادي مواجه شده باشد از آنجا كه بحث ذخيره سازي سيب چندان جوابگو نخواهد بود بايد در زمينه واردات اين محصول تصميماتي اتخاذ و رايزني هاي لازم صورت گيرد.
* آيا هنوز توزيع مستقيم گوشت مرغ در بازارها ادامه دارد؟
- اكنون توزيع مستقيم گوشت مرغ به مقدار كمي صورت مي گيرد اما در حال خريد و ذخيره سازي گوشت مرغ با توجه به افزايش توليد و كاهش قيمت هستيم و اگرچه هنوز برخي از گوشت مرغ ذخيره شده قبلي در فروشگاه هاي عرضه مستقيم ارائه مي شود اما عرضه آن به شكل نظام مند و سراسري كه قبلا انجام مي شده با توجه به فصل خريد گوشت مرغ صورت نمي گيرد.
* كميسيون تنظيم بازار چه نظارتي بر رعايت قيمت سقف و كف تعيين شده براي عرضه گوشت مرغ در ميادين عرضه مستقيم اعمال مي كند؟
-دولت براي ۹۰۰ هزار تن گوشت مرغي كه در بازار عرضه مي شود قيمتي تعيين نمي كند و تنها براي ۳۰ هزار تن گوشت مرغ كه در قالب طرح گردشي عرضه مي گردد قيمت تعيين مي كند و بازار نيز با ملاك عمل قراردادن اين قيمت عمل مي كند. دولت براي گوشت مرغ قيمت گذاري نمي كند كه بدان عمل نشده باشد بلكه براي آن بخش از گوشت مرغي كه توسط كميسيون تنظيم بازار خريد و عرضه مي شود قيمت گذاري نموده و دستگاه هاي مباشر نيز ملزم به تمكين از اين قيمت بوده و بدون اين قيمت نمي توانند مرغ عرضه كنند. بخش عمده اي از گوشت مرغ عرضه شده در بازارهاي عرضه مستقيم توسط اين كميسيون صورت نمي گيرد و نظارت بر آن نيز بر عهده ما نمي باشد. اما در خصوص گوشت مرغ ذخيره سازي شده كه به بازار عرضه مي شود سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت وظيفه دارد تا نظارت لازم را به عمل آورد.

آمادگي روسيه براي ايجاد نيروگاه جديد هسته اي در ايران
روسيه از آمادگي اين كشور براي ايجاد نيروگاههاي هسته اي جديد توليد برق در ايران خبر داد. به دنبال قرارداد قبلي دو كشور در احداث اولين نيروگاه هسته اي توليد برق در بوشهر، روسيه درصدد است تا نظر مقامهاي ايران را براي ساخت دومين تاسيسات هسته اي ايران در اين منطقه جلب كند.

اظهار اميدواري وزير جهاد كشاورزي براي رفع مشكل تأمين كود كشاورزان
محمود حجتي  وزير جهاد كشاورزي  اظهار اميدواري  كرد در پاييز امسال براي  تأمين  كود مورد نياز كشاورزان  مشكلي  وجود نداشته  باشد.
وي كه ديروز براي ارايه  گزارشي  در خصوص  عملكرد وزارت  جهادكشاورزي  در زمينه  نهاده هاي  كشاورزي  در نشست  علني  مجلس  حضور يافته  بود، درعين  حال  افزود: در سال  جاري  در مجموع  براي  تأمين  منابع  تهيه  كود موردنياز در بخش  كشاورزي  دچار مشكلات  جدي  بوديم .
به گزارش ايرنا، وزير جهاد كشاورزي  اضافه  كرد: دربهار امسال  با تمهيدات  اجرايي  توانستيم  كود مورد نياز را تأمين  كنيم ، امادر فصل  تابستان  نتوانستيم  كود مورد نياز را تأمين  نماييم ، اما اميدواريم كود مورد نياز را كه  مراجع  تحقيقاتي  توصيه  مي كنند، در پاييز در اختياركشاورزان  قرار دهيم .
وي همچنين از راه اندازي بورس كالاي كشاورزي خبر داد و گفت: اساسنامه و مقدمات تأسيس تالار بورس كالاي كشاورزي آماده شده است و اين تالار آخر شهريورماه افتتاح مي شود.

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي خبر داد:
برداشت از حساب ذخيره ارزي براي جبران كسري اعتبارات واردات بنزين
گروه اقتصادي: افزايش قيمت نفت در ماه هاي اخير، بحران كمبود اعتبارات واردات بنزين را در مقايسه با سالهاي گذشته جلو انداخته است.
به گزارش خبرنگار ما، مشكل كسري اعتبارات واردات بنزين در سالهاي گذشته عمدتا ناشي از افزايش بي رويه اين محصول در كشور بود كه امسال افزايش قيمت نفت به اين مسئله اضافه شده است.
كسري اعتبارات مذكور هر سال دولت را با چالش  جدي براي جبران آن مواجه ساخته است و با وجود تأكيدهاي فراوان براي حل ريشه اي مسئله، تاكنون اقدامي در اين زمينه صورت نگرفته است.
دولت هر سال نزديك به دو ميليارد دلار براي واردات بنزين و كسري توليد داخلي بنزين تخصيص مي دهد كه در صورت كاهش مصرف بنزين از طريق از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده، توليد خودروهاي كم مصرف و توسعه سيستم حمل و نقل عمومي از هدررفتن منابع مالي داخلي جلوگيري مي شد.
در تازه ترين موضع گيري از سوي مقامهاي دولتي، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور به واحد مركزي خبر گفته است: دولت براي واردات ۱/۲۳ ميليون ليتر بنزين در روز با يك ميليارد و يكصد ميليون دلار كسري مواجه است.
برادران شركا با اشاره به اين كه اين كسري ممكن است افزايش يابد، گفت: براي جبران كسري، لايحه اي به مجلس تقديم مي شود تا در صورت تصويب از حساب ذخيره ارزي برداشت شود. وي هشدار داده است در صورت عدم تأمين منابع لازم براي واردات بنزين، اين فرآورده جيره بندي مي شود.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي با اشاره به مانده حساب ذخيره ارزي گفت: امسال  بخش  خصوصي  مي تواند ۵ تا ۶ ميليارددلار از منابع  حساب  ذخيره  ارزي  استفاده  كند.
رئيس  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور به  كسري  هزار ميليارد توماني اعتبارات  يارانه ها در امسال  اشاره  كرد و گفت  :در صورتي  كه  مجلس تصويب  كند بخشي  از كسري  منابع  يارانه ها از طريق  افزايش  ۱۵درصدي  قيمت كالاهاي  اساسي  تأمين  خواهد شد.وي  افزود: با اين  حال  انتظار داريم  ۶ هزار ميليارد ريال  ديگر در فصل يارانه  ها كسري  داشته  باشيم  كه  بايد از حساب  ذخيره  ارزي  و يامابه التفاوت  نرخ  ارز تأمين  شود.
برادران  شركاء در ادامه  از تاخير پيش  آمده  در روند تصويب  برنامه چهارم  توسعه  اظهار نگراني  كرد و گفت : در حالي  كه  اقتصاد كشور درمرحله  خيزاقتصادي  قرار دارد، نبايد فرصت  ها را اينگونه  هدر داد. رئيس  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور ادامه  داد: حذف  برخي  موادلايحه  برنامه  چهارم ، دستيابي  به  اهداف  ازپيش  تعيين  شده  را با ابهام مواجه  مي كند، براي  اين كه  نگاه  يكپارچه اي  بر تدوين  برنامه  چهارم  حاكم بود و حذف  بخش  هايي  از اين  مجموعه  بهم  پيوسته  روي  ديگر بخش  ها اثرمنفي  مي گذارد.وي  در اين  حال  گفت : البته  براي  تحقق  اهداف  برنامه  چهارم  نااميد نيستيم  و اميدواريم  با توافق  و همدلي  بيشتر مديران  كشور فضاي  مناسب  براي  اجراي  قوي  برنامه  چهارم  توسعه  فراهم  شود.
برادران  شركاء از روند بررسي  اصل  ۴۴ قانون  اساسي  در مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  استقبال  كرد و نتيجه  آن را افزايش  رقابت پذيري  در اقتصاد ايران  دانست.
 رئيس  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور عملكرد اقتصادي  كشور در ۶ ماه اول  امسال  را مثبت  ارزيابي  كرد و گفت  :پيش  بيني  مي شود نرخ  رشد اقتصادي  در پايان  امسال  ۷ تا ۸ درصد باشد ضمن  آن كه  نرخ  رشد سرمايه گذاري  نيز در اين  مدت  ۱۲ تا ۱۳ درصد خواهد بود.وي  همچنين  پيش  بيني  كرد صادرات  غيرنفتي  كشور در پايان  امسال  ۲ميليارد دلار از سال  گذشته  بيشتر باشد.

آغاز عمليات اجرايي واحد اتيل بنزن پتروشيمي پارس
عمليات اجرايي واحد اتيل بنزن پتروشيمي پارس واقع در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس (عسلويه) با حضور مهندس نعمت زاده معاون وزير نفت و مدير عامل شر كت ملي صنايع پتروشيمي ايران و سفير كره جنوبي آغاز شد.
با راه اندازي اين واحد سالانه ۶۴۵ هزار تن در سال اتيل بنزن توليد مي شود و خوراك سالانه اين طرح، ۱۷۵ هزار تن اتيلن و ۴۷۰ هزار تن بنزن است كه از شركت هاي پتروشيمي برزويه (آروماتك چهارم) و آرياساسول (الفين نهم) تأمين مي شود.

ساماندهي بازار سكه تهران
از اين پس، تنها سكه فروشاني كه از اتحاديه فروشندگان طلا، جواهر و صراف داراي مجوز هستند، مجاز به خريد و فروش انواع سكه هستند.به گزارش مركز تحليل اخبار اقتصادي ايران (سيينا)، اتحاديه فروشندگان طلا، جواهر و صراف تهران با اعلام اسامي واحدهاي داراي مجوز از اين اتحاديه، ساير واحدهاي صنفي طلا جواهر و سكه فروشي فاقد مجوز را از خريد و فروش سكه منع كرد.

اكونوميست گزارش داد:
مردم آمريكا فقيرتر مي شوند
سايت اينترنتي اكونوميست ديروز در گزارشي از وضعيت اقتصادي آمريكا نوشت: تعداد شهروندان آمريكايي كه در فقر زندگي مي كنند رو به افزايش است همانطوري كه هر روز به تعداد افرادي كه فاقد بيمه درماني هستند افزوده مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، اكونوميست در اين گزارش آورده است: چند سالي است كه جورج بوش رييس جمهور آمريكا شعار «جنگ با تروريسم» را سرداده است اما برخلاف باور عمومي، اين براي اولين بار نيست كه آمريكا به مقابله با يك پديده معنوي پرداخته است.در سال ۱۹۶۴ نيز، جانسون، رييس جمهور آن زمان آمريكا شعار «جنگ عليه فقر» را سر داد.در آن زمان نيز مانند حال حاضر، تعريف مشخصي از دشمن آمريكا در جنگ وجود نداشت.هم اكنون نيز تعريف شفافي از فقر وجود ندارد و دولت تنها خط فقر را ترسيم كرده است.
در حال حاضر گفته مي شود اگر يك خانواده ۴ نفره كمتر از ۱۸۶۶۰ دلار در سال درآمد داشته باشند، فقير محسوب مي شوند. اين گزارش حاكيست، تازه ترين آمار منتشرشده در آمريكا حاكي از آن است كه در سال ۲۰۰۳ در حدود ۹/۳۵ ميليون نفر در اين كشور و يا به عبارتي ۵/۱۲ درصد از مردم زير خط فقر زندگي مي كنند كه اين رقم ۳/۱ ميليون نفر نسبت به سال قبل از آن افزايش نشان مي دهد.
اكونوميست مي افزايد: درگذشته يك سوم از درآمد مردم آمريكا صرف تهيه مواد غذايي مورد نياز خانواده مي شود اما در حال  حاضر اين روند به كلي تغيير كرده است. هم اكنون ۳۳ درصد درآمد خانواده صرف مسكن و ۲/۱۳ درصد صرف تغذيه مي شود. همچنين اين روزها، خانواده ها متحمل هزينه سنگيني در زمينه نگهداري فرزندان خود توسط پرستاران و يا مهدكودك ها مي شوند درحالي كه درگذشته مادربزرگ ها از نوه هاي خود مراقبت مي كردند.با درنظرگرفتن شرايط مزبور بايد ۹/۱ ميليون نفر را به تعداد افرادي كه در آمريكا زير خط فقر زندگي مي كنند، اضافه كرد.
اين گزارش حاكيست، در زمان توسعه اقتصادي بيل كلينتون، نرخ فقر در آمريكا از ۱/۱۵ درصد در سال ۱۹۹۳ به ۳/۱۱ درصد در سال ۲۰۰۰ كاهش يافت. نكته جالب اينكه بيشترين كاهش در ميان خانواده هاي بدون پدر صورت گرفت كه از ۶/۳۵ درصد به ۴/۲۵ درصد تنزل يافت.اما در دوران رياست جمهوري جورج بوش، اين روند وارونه شده است. به عبارتي ديگر فقر در ميان خانواده هاي بدون پدر از ۴/۲۵ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۲۸ درصد در سال ۲۰۰۳ رسيد.برخلاف دوران رياست جمهوري بيل كلينتون، شركت ها تمايلي به استخدام كارمندان و كارگران جديد ندارند و اگر هم استخدامي انجام بشود، بيمه درماني براي اين افراد در نظر گرفته نخواهد شد.

مجلس برنامه چهارم توسعه را براي تامين نظر شوراي نگهبان اصلاح كرد
نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي  در جلسه  علني  ديروز  خود براي دومين  بار لايحه  برنامه  چهارم  توسعه  را كه  از سوي  شوراي  نگهبان  اعاده  شده بود، براي  تأمين  نظر اين  شورا اصلاح  كردند.
به  گزارش  ايرنا، نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي اين لايحه  را ۲۸ مرداد ماه  سال  جاري  تصويب  كردند و شوراي  نگهبان  پس  از بررسي مجدد، در تاريخ  هفتم  شهريورماه  اين  لايحه  را در هفت  مورد مغاير قانون اساسي  شناخت  و به  مجلس  بازگرداند.
نمايندگان  مجلس  بند ب  ماده  ۱۷ لايحه  را كه  بر اساس  آن موسسات  بيمه خارجي  مي توانستند در ايران  شعبه  و نمايندگي  تاسيس  كرده  و فعاليت  كنند، حذف  كردند.
نمايندگان  مجلس  همچنين  جزء ۳ بند ج  ماده  ۳۰ لايحه  برنامه  چهارم  توسعه در مورد بازار ثانويه  رهن  را كه  شوراي  نگهبان  مغاير اصل  ۸۵ شناخته  بود، اصلاح  كردند.
بر اساس  اين  اصلاحيه ، دولت  موظف  است  براي  هويت  بخشي  به  سيماي  شهر و روستا، استحكام  بخشي  ساخت  و سازها، دستيابي  به  توسعه  پايدار و بهبود محيط زندگي  در شهرها و روستاها بازار ثانويه  رهن  را براساس  ضوابط قانوني  كه به  تصويب  مجلس  شوراي  اسلامي مي رسد تشكيل  دهد.
نمايندگان  مجلس  همچنين  جزء (ب ) ماده  (۳۸) لايحه  برنامه  چهارم  رااصلاح  كردند.
براساس  اين  اصلاحيه ، قانون  نحوه  توزيع  قند و شكر توليدي  كارخانه هاي كشور مصوب  ۲۹/ ۱/ ۱۳۵۳ و اصلاحيه  بعدي  آن در طول  برنامه  چهارم  توسعه  موقوف الاجرا مي گردد. به  گفته  مخبر كميسيون  تلفيق  (رسيدگي كننده  به  لايحه  برنامه  چهارم )، بر اين  اساس ، انحصار دولتي  در توليد، توزيع  و قيمت گذاري  قند و شكر لغومي شود.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۰۱۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۸۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۵۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۹۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۷۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۸۰۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۳۷
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۶۲۶

اقتصادي
اجتماعي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |