پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۴ - Sep 2, 2004
به مناسبت فرارسيدن هفته دفاع مقدس انجام شد
تعريض و حذف دو تقاطع اصلي بزرگراه شهيدچمران
گروه شهري: همزمان با فرارسيدن هفته دفاع مقدس با حضور دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران عمليات تعريض بزرگراه شهيد چمران در ۶ نقطه و احداث دوربرگردان در چهار نقطه از اين بزرگراه، حدفاصل ميدان توحيد تا بوستان گفت وگو و حذف دو تقاطع باقرخان و جلال آل احمد به پايان مي رسد.
به گزارش خبرنگار ما به دنبال اجراي اين عمليات علاوه بر حل مشكلات ترددي آن دسته از شهرونداني كه از شرق خيابان  فاطمي قصد عبور به سمت غرب آن را دارند، مشكل توقف هاي طولاني مدت پشت چراغ هاي راهنمايي به ويژه در تقاطع جلال آل احمد زير پل گيشا مرتفع خواهد شد.
به گفته مهندس عزت الله فرجي شهردار منطقه ۶ همچنين در ايام دفاع مقدس مقرر است يك مورد پاركينگ طبقاتي ۷ طبقه با ظرفيت بيش از ۴۵۰ دستگاه اتومبيل در خيابان ولي عصر نرسيده به خيابان طالقاني افتتاح شود.
وي افزود: احداث اين پاركينگ باتوجه به بافت مسكوني، تجاري، اداري منطقه كه ترافيك سنگيني را به معابر آن تحميل مي كند از ضرورت ويژه اي برخوردار بود كه با هزينه اي معادل ۴۰ ميليارد ريال به اتمام رسيده است.
شهردار منطقه ۶ همچنين از ديگر پروژه هاي آماده بهره برداري ايام دفاع مقدس را پروژه تعريض خيابان فاطمي غربي، پروژه امتداد خيابان كارگر شمالي تا بزرگراه شهيد حكيم، تعريض خيابان ۱۶ كارگر شمالي (فرشي مقدم)، احداث آبنماي ميدان سيد جمال الدين اسدآبادي و احداث ۸ سقاخانه در سطح ميادين منطقه نام برد و در توضيح آن ها گفت: تعريض خيابان فاطمي موجب خارج شدن اين خيابان از بن بست و امتداد آن تا بزرگراه شهيد چمران مي شود.
فرجي از خارج شدن خيابان كارگر شمالي از حالت بن بست و به دنبال آن احداث خياباني به طول ۴۱۷ متر سخن گفت و ادامه داد: به منظور بهبود شبكه ترافيكي و اصلاح وضعيت ارتباطي و دسترسي خيابان كارگر شمالي به بزرگراه كردستان و شهد همت كار تعريض خيابان ۱۶ كارگر شمالي نيز به اجرا درآمده است.وي از آغاز عمليات تعريض خيابان شهيد بهشتي حدفاصل بزرگراه مدرس تا خيابان ولي عصر خبر داد و درباره رفع معضل آلونك نشيني تپه شهيد اكبري گفت: در جريان احداث بزرگراه رسالت با بسياري از اين آلونك نشينان كه به عنوان معارض برسر راه طرح قرار داشتند به توافق رسيديم و با تعبيه آنها نيز باتوجه به طرح تفصيلي منطقه و ضرورت تبديل اينگونه املاك به فضاهاي سبز تا آخر امسال كار تملك آلونك هاي باقيمانده تپه اكبري را به پايان خواهيم رساند.

جمع آوري ۱۰۰۰ كودك خياباني
010773.jpg
رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران گفت: در هفته  هاي پاياني مردادماه امسال نزديك به يك هزار كودك خياباني جمع  آوري شده كه ۹۰۸ نفر از اين كودكان از پايانه  ها جذب شده  اند.
رسول خادم،در گفت وگو با ايلنا، با اشاره به اين كه از اين تعداد كودكان فقط ۸۴ نفر از سطح شهر جمع  آوري شده  اند، گفت: همچنان مددجويان افغاني جمع  آوري شده يكي از موارد مهم مورد بحث درخصوص موضوع كودكان خياباني است.
وي افزود: براي حل معضل كودكان خياباني افغاني با هماهنگي  هاي انجام شده ميان دستگاه  هاي اجرايي مرتبط مجوز اقامت مددجويان جمع  آوري شده ، توسط قاضي ابطال مي  شود.

۲۰۰ هزار واحد مسكوني خالي
010767.jpg
رئيس  كانون  كاردان هاي  فني  ساختمان  استان  تهران  گفت : براساس  آمار موجود بيش  از ۲۰۰ هزار واحد مسكوني  در شهر تهران  خالي  از سكنه  است  كه  با توجه  به  بالا رفتن  بي رويه  قيمت  اجاره  بهاي  مسكن ، عرضه  آن مي تواند نقش  مهمي  در كاهش  اجاره  واحدهاي  مسكوني  داشته  باشد.
مهدي  موذن  ديروز در گفت  و گو با ايرنا   افزود: با اخذ ماليات هاي  متعارف  و عوارض  نوسازي  بالا از واحدهاي  مسكوني  خالي ، مي توان  از احتكار آنها جلوگيري  كرد. وي  تصريح  كرد: احداث  مسكن  در كشور، همچون  توليد ديگر كالاها است  كه  شهروندان  و كشور نيز بايد از منافع  ناشي  از آن توليد بهره مند شوند.

ظرفيت معابر عمومي تهران سالهاست كه تكميل شده است
فقط ۱۰ درصد خودروها مكان توقف دارند
010770.jpg
گروه شهري: در شرايطي كه فقط ۱۰ درصد خودروها در تهران مكان توقف دارند، كارشناسان امور حمل و نقل و ترافيك بر ضرورت ساخت توقفگاه تأكيد مي كنند.
به گزارش خبرنگار ما، متخصصان شهرسازي و حمل و نقل و ترافيك با استناد به آمارهاي رسمي اعلام شده در خصوص خودروهاي در حال تردد در معابر عمومي تهران، تأكيد مي كنند با توجه به شمار روزافزون خودروها، مديريت شهر تهران مي توانند با بسترسازي مناسب براي جلب و جذب مشاركت بخش خصوصي به ساخت توقفگاه هاي طبقاتي مبادرت ورزد.
در حالي كه روزانه حدود ۱۲۰۰ دستگاه خودرو در تهران شماره گذاري مي شود، ظرفيت معابر عمومي از سال ها قبل تكميل شده و با روندي كه پيش بيني مي شود، حدود ۳ تا ۵ سال آينده معابر عمومي تهران به يك توقفگاه بزرگ تبديل مي شود.
به گفته يكي از كارشناسان امور حمل و نقل در شرايطي كه معابر عمومي تهران قابليت پذيرش يك ميليون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو را دارد، روزانه حدود ۲ ميليون و ۷۰۰ هزار خودرو در تهران تردد مي كند به همين دليل شاهد هستيم كه هر سال حدود ۱۷ درصد از سرعت متوسط خودروها كاسته مي شود.
در همين زمينه، جانشين معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي كمبود پاركينگ را يكي از معضلات ترافيكي شهر تهران دانست و افزود از دو ميليون و ۷۰۰ هزار خودرو در شهر تهران فقط ۱۰ درصد از آنها جاي پارك دارند.
سردار هاشمي گفت: شهرداري مي تواند براي تأمين نياز خودروها به پاركينگ ها و جلوگيري از افزايش ترافيك با منابع بخش خصوصي، پاركينگ ها ي طبقاتي احداث كند و پارك در حاشبه معابر صرفاً براي توقف ضروري باشد.
معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران نيز درباره برنامه هاي شهرداري براي احداث توقفگاه گفت: براي ساخت توقفگاه هاي طبقاتي به سه سال زمان نياز است كه هم اكنون مشاركت مردمي پيگيري مي شود.
بهبهاني در ادامه با اشاره به اينكه پاركينگ هاي كنوني به صورت مشاركتي در حال توسعه است از شهرونداني كه در شهر تهران زمين مناسب براي احداث پاركينگ دارند دعوت به همكاري كرد. وي با بيان اينكه طرح پاركبان نيز توسعه مي يابد خاطر نشان كرد: دستگاه هاي خودكار فروش بليت نيز در آينده ايجاد خواهد شد.

۱۵ درصد از زباله هاي شهري از مبدأ تفكيك مي شود
گروه شهري: تا پايان امسال با هماهنگي ميان سازمان بازيافت و شهرداري هاي مناطق ۲۲گانه حداكثر ۱۵ درصد زباله هاي شهري معادل ۸۰۰ تن از مبدأ مورد تفكيك قرار مي گيرند.
به گزارش خبرنگار ما، اين در حالي است كه در كشورهاي پيشرفته اي نظير ايتاليا و آلمان ميزان تفكيك زباله تر و خشك از مبدأ حداكثر ۳۰ درصد است.دكتر ابوالفضل ابراهيمي مديرعامل سازمان بازيافت زباله هاي شهري به خبرنگار ما گفت: در نظر داريم در يك برنامه ۵ ساله و هر سال با افزايش ۲۰ درصد كار تفكيك زباله از مبدأ را به ۱۰۰ درصد افزايش دهيم.
وي ميزان كل زباله هاي توليدي شهر تهران را روزانه ۷۵۰۰ تن اعلام كرد كه ۵۵۰۰ تن آن زباله هاي شهري است كه به واسطه منازل، اصناف و مغازه ها توليد مي شود.
وي خبر داد: به مناسبت آغاز سال تحصيلي جديد با همكاري آموزش و پرورش به ۵ هزار و ۷۵۰ مدرسه سطح شهر باكسهاي جمع آوري كاغذ اهدا خواهد شد و در كنار ۵ هزار سطل زباله ۱۲۰ ليتري دربسته چرخ دار به گلفروشي ها، رستوران ها، ميوه فروشي ها، اماكن و مجتمع هاي بزرگ كه بالاترين آمار توليد زباله را دراختيار دارند ارائه خواهد شد تا با ذخيره سازي زباله ها در اين سطل ها مانع از ريخته شدن زباله در سطح معابر، داخل جويها و شيوع آلودگي در سطح شهر شويم.
ابراهيمي از بازيافت بطري هاي نوشابه به عنوان يك كار جديد در حوزه سازمان بازيافت نام برد كه روزانه ۸-۷ تن بطري نوشابه را جمع آوري و بعد از خرد كردن و خشك كردن تبديل به ماده اوليه گرانول و الياف، به كشور چين صادر مي شود.
وي خبر داد: تا ۲۰ روز آينده با وارد كردن دستگاه هاي جديدي از كشور چين ظرفيت بازيافت بطري هاي نوشابه روزانه به ۲۰ تن افزايش مي يابد و تا پايان امسال نيز با توجه به عقد قراردادي در زمينه توليد كمپوست روزانه ظرفيت توليد ۱۷۰۰ تن كمپوست با روش بيومكانيكال را خواهيم داشت.
ابراهيمي درباره ميزان درآمد سازمان بازيافت از رهگذر بازيافت بطري هاي نوشابه گفت: از آنجايي كه كليه هزينه هاي سرمايه گذاري ماشين آلات، كارگر، جمع آوري و كل فرايند تبديل و توليد اين زباله ها برعهده پيمانكاران است نه تنها هزينه اي براي سازمان ندارد بلكه بابت امتيازاتي نظير واگذاري مكان، آب و برق روزانه ۶ ميليون تومان نيز براي ما درآمدزايي دارد.
وي ادامه داد: ظرف يك ماه آينده با همكاري بانك جهاني كار جداسازي و بازيافت ۷۰۰ تن زباله به صورت آزمايشي در يكي از ايستگاه هاي مياني واقع در منطقه ۱۵ بزرگراه آزادگان را آغاز خواهيم كرد كه بعد از رفع اشكالات و نقاط ضعف در صورت تأييد به ساير ايستگاه هاي مياني خدمات شهري تسري خواهد يافت.

شناسنامه فني ساختمان براي صدور پايان كار الزامي مي شود
گروه شهري: شناسنامه فني ساختمان به زودي براي تصويب در صحن علني شوراي اسلامي شهر تهران مطرح مي شود.دكتر حمزه شكيب رئيس كميته بهسازي و ايمن سازي فني ابنيه شوراي اسلامي شهر تهران به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر پيش نويس شناسنامه فني ساختمان تهيه شده است كه پس از بررسي و نهايي شدن در كميسيون عمران و شهرسازي، حداكثر تا يك ماه ديگر براي تصويب در دستور كار جلسه علني شوراي شهر قرار خواهد گرفت.
وي افزود: در پيش نويس شناسنامه فني ساختمان، اطلاعات مربوط به مشخصات عمومي ساختمان اعم از طراحي، معماري سازه اي، تأسيساتي و مكانيكي و برق ساختمان و نيز اطلاعات مربوط به سازندگان ساختمان شامل پيمانكار، مهندسين معمار، محاسب، مجري، ناظر و نيز تكنيسين ها شامل جوشكار، آرماتوربند و غيره پيش بيني شده است.شكيب گفت: وزارت مسكن و شهرسازي معتقد است كه شناسنامه فني ساختمان پس از تصويب و نهايي شدن مي تواند به عنوان الگويي براي ساير شهرهاي كشور نيز مورد استفاده قرار گيرد.

ساخت باند فرود هلي كوپترهاي امدادي در مراكز بيمارستاني و بوستانها
010764.jpg
گروه شهري: به منظور فراهم كردن امكان امدادرساني بهنگام، باند فرود بالگرد (هلي كوپتر) در نزديكي مراكز درماني و بوستان هاي بزرگ توسط شهرداري تهران ساخته مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، با توجه به قرارگرفتن تهران در خط زلزله و احتمال وقوع اين واقعه طبيعي و در پي وقوع زمين لرزه خردادماه امسال، مديريت شهر تهران بر آن شد در راستاي فراهم سازي ابزارها و امكانات امدادرساني، باند هلي كوپتر در نزديكي بيمارستانها، مراكز درماني و بوستانهاي بزرگ بسازد.
شهرداري تهران در بوستانهاي حاشيه شهر نظير سرخه حصار، خجير، پامچال، خرگوش دره به زودي ساخت باند فرود هلي كوپترها را آغاز مي كند و همزمان با اين مهم، خريد چند فروند هلي كوپتر امداد نيز از كشور روسيه انجام مي شود.
در همين زمينه مسعود رئيس دانا- معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري منطقه ۱۷ و عضو ستاد مديريت بحران اين منطقه به خبرنگار ما گفت: نخستين سكوي فرود هلي كوپتر براي امداد و نجات در مواقع اضطراري در بوستان گلسرخ ، جنب بيمارستان ضيائيان ساخته و ديروز مورد بهره برداري قرار گرفت.
وي با اشاره به اين مطلب كه براساس نظر كارشناسان، درصد قابل توجهي از ساختمانها و بافت مسكوني اين منطقه فرسوده و در مقابل زلزله، نامقاوم مي باشد، افزود: با توجه به شرايط عمومي منطقه از جمله فرسودگي ساختمانها و از سويي نرخ بالاي جمعيت ساكن در اين منطقه، پيش بيني شده است كه ۶ سكوي فرود هلي كوپتر در نقاط مختلف منطقه ساخته شود.
وي تاكيد كرد: با توجه به مسدودشدن معابر به هنگام وقوع زمين لرزه و عدم دسترسي به ساير نقاط مي توان از طريق امدادرساني هوايي، به جابجايي مجروحين و انتقال آنان به مراكز بيمارستاني و امدادي در ديگر نقاط شهر اقدام كرد.
براساس گزارش خبرنگار ما، دكتر احمدي نژاد- شهردار تهران، چندي پيش از ساخت ۱۲۰ واحد سوله براي پايگاههاي امداد و نجات و مديريت بحران به هنگام وقوع احتمالي زمين لرزه در تهران تا پايان سال جاري خبر داد.
وي گفته است: اين تعداد سوله، به باند فرود بالگرد، منابع آب، ذخاير مواد غذايي، تجهيزات امدادي و... مجهز هستند.

حفاظت از باز ها
010761.jpg
مديركل  حفاظت  محيط زيست  استان  فارس  بر لزوم  برخورد قاطع  با شكارچيان پرنده  در حال  انقراض  باز شكاري  تأكيد كرد. مهندس  مجيد ابدي گفت : براساس  قانون ، شكارچيان  اين  پرنده  بين  شش  تا ۴۰ ميليون  ريال  جريمه  مي شوند. وي  افزود: اين  پرندگان  شكاري  سرمايه هاي  مناطق  طبيعي  فارس  به شمار مي آيند اما متاسفانه  بدليل  شكار بي رويه  توسط افراد سودجو، نسل  آنها در حال  انقراض  است .سودجويان  اين  نوع  پرندگان  را معمولا با شيوه هاي  خاصي  زنده گيري  مي كنند و به  طور غير قانوني  از كشور خارج  كرده ، با بهايي  گزاف  عمدتا به  خريداران  در كشورهاي  جنوب  خليج  فارس  مي فروشند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |